Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat krijg je....(als je kruist)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Re: Wat krijg je....(als je kruist)

Ongelezen bericht door Lizzy »

dagmar88 schreef:
Lizzy schreef: Nou zit je ook niet naar de beste foto van Guinness te kijken hoor. En hij mag LUA wezen, ik vind hem hartstikke mooi, "mijn Guinness" :D !

:ok: Ik vind hem ook erg mooi hoor.

:80: Wat apart die pups!
Dank je :D

Daarom ben ik altijd weer heel verbaast als ik dit soort topics zie :mrgreen:
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Lizzy schreef:
Nanna schreef:Wat kan je nu in 's hemelsnaam een minder fraaie bevlekking schelen als je in ruil daarvoor gezonde pups kunt fokken? Sommige fokkers zal ik wel nooit snappen. Want er zal gerust hevige tegenstand geweest zijn (en nog zijn) tegen de pointerinvloed. Wat mij betreft zijn dat doorgeslagen idioten.
Ik mag dan het eerste LUA nestje in Nederland fokken, er zijn op dit moment 17 LUA fokkers in de USA en 16 LUA fokkers in Europa. Alle reden tot optimisme lijkt me.

:E:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Nanna schreef:Wat kan je nu in 's hemelsnaam een minder fraaie bevlekking schelen als je in ruil daarvoor gezonde pups kunt fokken? Sommige fokkers zal ik wel nooit snappen. Want er zal gerust hevige tegenstand geweest zijn (en nog zijn) tegen de pointerinvloed. Wat mij betreft zijn dat doorgeslagen idioten.
Dit. Gezondheid op het spel zetten omdat je de vlekjes niet mooi vindt... :piew:

En dan heb je een iets minder rastypische hond (van welk ras dan ook), so what? De andere optie is zo doorgaan met gesloten stamboeken en dan gaat het zeker fout. Ik zou het bij eigenlijk alle rassen een prima idee vinden om eens te gaan kijken naar outcross.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Van geleerden mee gekregen dat fenotype op klein deel van de genen rust. Terug fokken op type gaat dus rap (3 generaties).
Vraag me wel af of genendiversiteit - beoogd met outcross - blijft behouden als wordt terug gefokt op lijnteelttype.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lizzy, ik vraag me af of er meer speelt. Ik ga je foto's even aan een vriendin laten zien.

Badu schreef:Van geleerden mee gekregen dat fenotype op klein deel van de genen rust. Terug fokken op type gaat dus rap (3 generaties).
Vraag me wel af of genendiversiteit - beoogd met outcross - blijft behouden als wordt terug gefokt op lijnteelttype.
Als je terugfokt op het eigen ras maakt het natuurlijk niets uit of dat breed gefokt is of niet. Het aandeel nieuwe genen is het aandeel nieuwe genen, of je er nou diversiteit bijgooit of veel van hetzelfde.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lizzy
Actief
Contacteer:

Eilfy schreef:
Dit. Gezondheid op het spel zetten omdat je de vlekjes niet mooi vindt... :piew:

En dan heb je een iets minder rastypische hond (van welk ras dan ook), so what? De andere optie is zo doorgaan met gesloten stamboeken en dan gaat het zeker fout. Ik zou het bij eigenlijk alle rassen een prima idee vinden om eens te gaan kijken naar outcross.
Ik belicht het nog maar een keer, want ik vind dit persoonlijk nogal positief : er zijn dus inmiddels 17 LUA fokkers in de USA en 16 in Europa (en zojuist heb ik de lijst goed bekeken maar het zijn er inmiddels al meer - ik denk zomaar dat we richting de 20 fokkers in Europa gaan). Er zijn dus aardig wat fokkers die bereid zijn water in de wijn te doen en wat minder mooi type en bevlekking te accepteren om uraatgruis uit hun lijnen te fokken. En het aantal fokkers neemt super snel toe.
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Badu schreef:Van geleerden mee gekregen dat fenotype op klein deel van de genen rust. Terug fokken op type gaat dus rap (3 generaties).
Als je terugfokt op het eigen ras maakt het natuurlijk niets uit of dat breed gefokt is of niet. Het aandeel nieuwe genen is het aandeel nieuwe genen, of je er nou diversiteit bijgooit of veel van hetzelfde.
De genen van een sterk ingeteeld type zijn dominanter toch? Dat dat geen invloed zou hebben lijkt mij apart. Je verdund de boel dan extreem om het fenotype terug te krijgen. Meer dan een wolkje melk in de koffie wordt het dan niet..

& karakter/werklust, is dat met 3 generaties ook weer terug te fokken?
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:De genen van een sterk ingeteeld type zijn dominanter toch?
Whut? :scratch:
Genen zijn genen. Ingeteeld betekent dat er veel homozygoot is geworden.
Outcross betekent dat de hele boel weer heterozygoot wordt.
En gechargeerd, maar dat is het idee.
Genen worden niet dominanter doordat je inteelt, hoor. Ze worden homozygoot, dat is heel wat anders.
Dat dat geen invloed zou hebben lijkt mij apart. Je verdund de boel dan extreem om het fenotype terug te krijgen.
Nee, je verdunt niet extreem.
Je kruist nieuw bloed in en kruist dan terug op je eigen ras. En het mag dan lijken of je weer heel sterk verdunt maar dat is niet zo.
Dat kun je zien als je kijkt naar de COI.
De COI berekent de kans op homozygote genenparen in een combinatie. En dan zul je zien dat die verdunning niet zo extreem is. Tientallen generaties inteelt is vele malen extremer.
Ja.

Afbeelding

Lizzy
Actief
Contacteer:

Badu schreef:
Marjoleine schreef:
De genen van een sterk ingeteeld type zijn dominanter toch? Dat dat geen invloed zou hebben lijkt mij apart. Je verdund de boel dan extreem om het fenotype terug te krijgen. Meer dan een wolkje melk in de koffie wordt het dan niet..

Maar die vreemde genen zijn daarmee toch niet weg? Volgens mij helpt het voor je genendiversiteit enorm. Maar, kun je met 1 inkruising ook weer niet oneindig vooruit. Volgens mij moet je dat van tijd tot tijd dan blijven doen. voorbeeldje van wat ik bedoel: ik had (of heb) een 2de LUA reu op het oog, daar is dus ook 17 generaties geleden diezelfde Pointer ingekruist. Maar ik ga met deze reu ook terug op lijn. Niet zo heel strak lijnteelt hoor, in de 4de generatie, 1 dezelfde betovergrootmoeder als enige gemeenschappelijke voorouder in 5 generaties. En deze reu geeft met mijn teef toch al weer een COI van 4% (over 10 generaties gemeten).

Mijn aanstaande nestje, Guinness x Frou Frou geeft een COI van 0% over 10 generaties. Ga ik met een nakomeling uit dit nestje weer strak terug op lijn (waarbij de overgrootoma en betbetovergrootoma - 3 en 5de generatie - in de stamboom zit maar wel als enige gemeenschappelijke voorouder is in 5 generaties), dan zit ik aan een COI van 4%. Ga ik een generatie erop weer een lijnteelt combinatie doen waarbij betovergrootopa 1 keer via moederskant en 2 keer via vaders kant erin komt als enige gemeenschappelijke voorouder: kijk ik alweer tegen een COI van 6% aan. Maar goed, dat is beter dan 25%, toch? :mrgreen: . Met andere woorden: je kunt met 1 outcross best wel weer vooruit. Zeker als je daarna weer verstandig verder fokt.

Als ik trouwens de stamboombegrenzing uit zet (dus alle generaties meetel en dat varieert dan van 10 generaties tot 55), zit ik bij die laatste combinatie niet tegen een COI van 6% maar 8,7% aan te kijken.

(bovenstaande voorbeeld is denkbeeldig hoor. Ik heb de berekening wel met Zoo Easy gemaakt maar ik ga die combinaties die ik nu ingevoerd heb nooit maken).
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Badu schreef:De genen van een sterk ingeteeld type zijn dominanter toch?
Whut? :scratch:
Genen zijn genen. Ingeteeld betekent dat er veel homozygoot is geworden.
Outcross betekent dat de hele boel weer heterozygoot wordt.
En gechargeerd, maar dat is het idee.
Genen worden niet dominanter doordat je inteelt, hoor. Ze worden homozygoot, dat is heel wat anders.
Dat dat geen invloed zou hebben lijkt mij apart. Je verdund de boel dan extreem om het fenotype terug te krijgen.
Nee, je verdunt niet extreem.
Je kruist nieuw bloed in en kruist dan terug op je eigen ras. En het mag dan lijken of je weer heel sterk verdunt maar dat is niet zo.
Dat kun je zien als je kijkt naar de COI.
De COI berekent de kans op homozygote genenparen in een combinatie. En dan zul je zien dat die verdunning niet zo extreem is. Tientallen generaties inteelt is vele malen extremer.
Ja.
Als het is zoals je schetst snap ik niet dat er niet vaker een outcross wordt gedaan & wat ik vooral dan niet snap is dat het zo ontzettend ingewikkeld wordt gemaakt om het wel te fiksen. Bedoel met stambomen enzo :U:
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:Als het is zoals je schetst snap ik niet dat er niet vaker een outcross wordt gedaan & wat ik vooral dan niet snap is dat het zo ontzettend ingewikkeld wordt gemaakt om het wel te fiksen. Bedoel met stambomen enzo :U:
Omdat mensen dit niet begrijpen en omdat ze meer dan overdreven hechten aan zuiverheid. En zuiverheid, dat is een gesloten stamboek zonder vreemde genen.
En dat hun rassen zijn opgebouwd uit al die vreemde genen, dát willen ze dan weer niet geloven.

Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Badu schreef:Als het is zoals je schetst snap ik niet dat er niet vaker een outcross wordt gedaan & wat ik vooral dan niet snap is dat het zo ontzettend ingewikkeld wordt gemaakt om het wel te fiksen. Bedoel met stambomen enzo :U:
Omdat mensen dit niet begrijpen en omdat ze meer dan overdreven hechten aan zuiverheid. En zuiverheid, dat is een gesloten stamboek zonder vreemde genen.
En dat hun rassen zijn opgebouwd uit al die vreemde genen, dát willen ze dan weer niet geloven.
Ja, maar van bestuurders van de RvB verwacht ik dan wel weer dat er in deze richting wordt gedacht. Zij hebben ook een politiek spel te spelen. Wordt er nagedacht over een proces hiervoor? Voor aankeuren (ipv die moeilijke convenanten)? Weet jij dat?
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:Ja, maar van bestuurders van de RvB verwacht ik dan wel weer dat er in deze richting wordt gedacht. Zij hebben ook een politiek spel te spelen. Wordt er nagedacht over een proces hiervoor? Voor aankeuren (ipv die moeilijke convenanten)? Weet jij dat?
De mogelijkheid tot aankeuren heeft altijd in de regels gestaan. Dat mensen dat niet gebruiken is een ander verhaal.

Ja, ik denk dat de Raad dit zou moeten stimuleren. Dat de weg naar aankeuren makkelijker zou moeten worden. Ze zeggen dat de RV's erme moeten komen, maar wat mij betreft mag dat best een algemene regel vanuit de Raad worden, net als in België.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”