Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ree(moeder) verscheurd door hond

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Re: Ree(moeder) verscheurd door hond

Ongelezen bericht door nyckle »

laeken schreef:
Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:Vind het een beetje raar dat er nog steeds vlees uit de supermarkt word gegeten en niet zo moeilijk word gedaan over het houden ,slachten en de slachter . Maar een jager die een ree of haas schiet en een ander daar een goede lap vlees van maakt en eet word zowat met zijn eigen geweer afgemaakt.
Die jager mag er geen plezier aan beleven want dan is het een onmens , natuurbarbaar maar een slachter die plezier in zijn werk heeft en met zijn vak bezig is daar hoor je niets over.

Wat zou het mooi zijn als zoveel mogelijk boeren hun grond inleven als 1 groot natuurpark en zoveel mogelijk los gelaten vee wat zich kan redden en vanuit het "wild "dieren geoogst worden .
Niet voor niets wordt er gezegd dat als slachthuizen glazen muren hadden er nog maar weinig mensen vlees zouden eten. Natuurlijk is een stukje vlees rechtstreeks uit de natuur het diervriendelijkst , voor zover je dat woord kunt gebruiken bij het eten van vlees, en veel beter dan de bioindustrie.
Ik zie geen enkele logica in je redenatie BP. Ik snap je redenatie wel maar zo zie ik het dus niet. De natuur is niet hetzelfde goed als het land van de boer. De ree die hier in de polder loopt is geen koe van een boer. De ree die hier loopt is ook mijn ree. De gans die hier vliegt is ook mijn gans. Mijn kippen zijn van mij. Die heb ik gekocht of gefokt. Die lopen op mijn land en dat richt ik zo in als ik wil. Dat geldt ook voor de boeren.

De dieren waar we over praten hebben geen eigenaar. Die zijn van Nederland en nog meer van zichzelf. Ik ben ook niet tegen jagen omdat ik tegen het doden van dieren ben. Ik ben ook niet tegen jagen omdat het met een geweer gedaan wordt.

Natuurlijk is het een prima idee om alle koeienland aan elkaar te verbinden en daar mooie vrij lopende koeien op te zetten. Minder vlees gaan eten en dan wat we eten te oogsten van die vrij lopende kuddes. Daar zal je mij niet over horen. Net zo min als je me zal horen over "wildernisvlees". Vlees van die grote grazers in natuurgebieden. Prima manier om aan goed vlees te komen met zo min mogelijk dierenleed.

In frankrijk eten ze merels en lijsters. Ook allerlei andere zangvogels. Hier vinden we dat not done. Toch is er geen enkel verschil tussen het eten van een wilde lijster en het eten van een wilde fazant. In Nederland worden Amerikanen uitgenodigd om voor veel geld op onze ganzen te schieten. Jagersreisjes. Een Amerikaans blad adverteert met kom ganzen knallen in Nederland. :oeps: De ultieme uitting van dieren uit het wild afknallen voor je lol. En er dan nog geld aan verdienen ook omdat je je vergunning verkoopt aan buitenlanders.

Ik denk er niet aan om vreemden uit te nodigen om in mijn veld ganzen af te laten knallen. En ehh, een jager kan zijn vergunning niet verkopen.

Het schieten van ganzen is dus zgn beheren. Zorgvuldig en heel belangrijk zou dat zijn. Lees dit artikel eens van afgelopen jaar:

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... ten-ganzen

Neen Laeken, het schieten van ganzen is schade bestrijden.

Mijn bezwaar tegen de jacht heeft dus niks te maken met het bambi-syndroom. Net zo min met het tegen het doden van dieren zijn. Ik snap prima dat op de veluwe een probleem is met zwijnen en dat er dus zo nu en dan een uitdunning moet plaatsvinden.

Waar ik bezwaar tegen heb zijn de plezierjachten en de mannetjes die op zondag omdat ze het zich kunnen veroorloven jagertjes gaan spelen. Oude mannetjes, bankdirecteurtjes ed die met een dikke auto op zondag de natuur in rijden om voor hun lol op dieren te gaan schieten. Dat is achterhaald, onethisch en ook niet meer van deze tijd als je het mij vraagt.

Ik denk, dat dit een vooroordeel is. Op zondag mag alleen buiten Nederland worden beheerd en gejaagd. Veel Nederlandse jagers hebben veld gehuurd in Duitsland. Deze jachtgerechtigden nodigen dan weer vrienden uit. Natuurlijk heeft ook daar de commercie toegeslagen.
Niks voor mij. Ik heb het in mijn veld druk genoeg. En dan praat ik niet over jagen en of schadebestrijding.

Plus ik vind dat de dieren die ik dagelijks tegen kom niet van de jagers zijn maar van iedereen. Jagers hebben het recht niet de hazen af te komen schieten die hier achter mijn huis lopen te knabbelen aan mijn lathyrusplantjes en die hun jongen neerleggen in de grasrand naast mijn tuin. Die dieren doen niemand kwaad en veroorzaken geen enkele overlast. Dus blijf er dan met je poten vanaf wat mij betreft. En de ree die we elke dag zien op 3 meter afstand in de polder met haar twee kalfjes van vorig jaar. Waarom zou iemand daar op mogen schieten? Of mogen zeggen dat ze maar 1 kalf mee naar 2016 had mogen nemen? Rot op zeg. Daar gaat geen klein groepje hobbyisten over. Ik mag toch ook geen groentes gaan verbouwen in de natuur? Waarom mag een jager daar dan wel vlees oogsten en de dierenstand gaan lopen beheren naar deels eigen inzicht?

Goede vraag. Ik denk, dat dit te maken heeft met het recht van de boer om de schade te (laten) bestrijden. Veiligheid, enz. Ja, en die groep vrijwilligers heeft wel een cursus gehad. Niet toereikend, maar dat is ook zo, als je net je rijbewijs hebt behaald. Een reden voor mij, om geen reeën te beheren. Ik heb er te weinig verstand van.
Dat deels naar eigen inzicht is waar. Een van de weidelijkheidsregels is, dat je geen roofbouw op de aanwezige bejaagbare dieren mag plegen. Dit is ook in de wet verankerd. En ja, jij mag ook jagen. Iedereen heeft dat recht. Je moet alleen aan een aantal voorwaarden voldoen

Jagen is een sport die is blijven bestaan uit een tijd dan meer dan 15% van Nederland natuur was. Inmiddels is dat allemaal ernstig achterhaald en wordt het tijd dat we landelijk en deskundig met die laatste stukjes natuur omgaan.

Dat wil niet zeggen, dat er geen ruimte is om te jagen, te beheren en schade te bestijden

De discussies over jagen blijven toch nergens over gaan zolang de mensen die pro jacht zijn hun tegenstanders afdoen als bambi-emo's of nitwitten die niks van beheer weten. Ik weet denk ik een stuk meer van beheer, ecologie en populaties dan de gemiddelde jager. Ik heb er voor gestudeerd en in 5 jaar tijd leer je toch wat meer en wat uitgebreider over natuurbeheer dan wanneer je dat hobbymatig uit een gekleurd jachtboekje hebt geleerd. :19: Toch schroomt geen jager of voorstander van jacht mij weg te zetten als nitwit wat dit betreft. Dus welke discussies moet je dan nog voeren? De jager verdedigd zijn hobby en niet de natuur.

Nou Laeken, nu zet je wel een heel grote hoed op. Wat betreft beheer zie ik je nogal vaak de fout ingaan. Je hebt theoretische kennis. Maar aan werkelijk beheer ben je nog niet toegekomen. Niet dat ik je dat kwalijk neem hoor. Als jager kom je heel veel regeltjes tegen, waas een bioloog nooit van heeft gehoord.

Zolang dat zo is kun je nooit spreken van een gelijkwaardige discussie en praat je hoe dan ook langs elkaar heen. Als je kost wat kost wil blijven schieten zal je nooit open staan voor argumenten om dat nu eens een tijdje niet te doen. Dan komen er fictieve gevolgen bij. Een land overspoeld van reeen. Een land vol doden ivm verkeer. Een afgevreten land zonder gras zoals de OVP. Allemaal science fiction argumentaties. Niemand kan dat inschatten en als dat al ingeschat kan worden is dat door mensen die dat onderzoeken en daar hun werk van maken. Zeker niet door jagers die op zichzelf helemaal niks hoeven te weten van de gevolgen van verminderd beheer op de populaties.

Dus schieten op merels in Frankrijk, schieten op neushoorns in Afrika en schieten op beren in Amerika zijn ook onderdelen van de jacht. Dat maakt dat ik jacht en jagers niet zo hoog heb zitten. Als je graag jaagt en graag schiet dan wil je schieten. Kost wat kost. Als je een jachtblad open slaat zie je advertenties staan om lekker in het buitenland op bijzondere dieren te schieten. Wil je een luipaard schieten dan boek je er een in Afrika. Wil je een beer schieten dan boek je er een in Amerika. Wil je lekker op grof wild schieten dan boek je een jachtreisje naar Scandinavie. Ga me niet vertellen dat jagers filantropen zijn want dat is crap!

Als iemand graag wil schieten, dan gaat deze persoon maar mooi de zeldzame kleiduif schieten of kaartjes doorboren. Zo'n iemand is NIET welkom in de meeste velden. Daarbij komt, de jacht wereld is heel erg klein. Een jager die zich misdraagt ten opzichte van het wild, is zeker geen graag geziene gast.
Toch maar even weer in de quote schrijven.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tineke schreef:
ranetje schreef:De beelden van Saskia bestaan voornamelijk uit vooral herhaling van één beeld.
Dat het daar absoluut niet goed is gegaan met die honden lijkt me duidelijk, maar het is een miniem onderdeel van die jacht geweest.
Daarbij werd gemeld dat de zwaan een beschermde vogel is en dus niet bejaagd mag worden (dat klopt op zich).
Verzwegen werd dat er een speciale reden was en er een speciale vergunning was afgegeven voor dat ene gebied waarbij aan deze jagers werd gevraagd om de hoeveelheid zwanen in dat gebied te verminderen.
Dat is dus ook een probleem dat de KNJV tegenkomt.
Want zij hebben aangeboden om uit te leggen waarom er in dat geval op de zwanen werd gejaagd.
Dat aanbod werd afgewezen...............
Dat filmpje met die honden heb ik niet gezien ,of in ieder geval niet aangeklikt maar wel andere foto's ed voorbij zien komen waaruit geconcludeerd mag worden dat er daar wel wat meer mis gaat en wat er zeer dieronvriendelijk uitzag. Ook hier lees je reacties van mensen die soortgelijke ervaringen hebben en als je een structureel imagoprobleem hebt lijkt me dat je dat juist niet kunt gebruiken. Dat de KNJV geen gelegenheid krijgt hun kant hierover te vertellen is ook niet zoals het hoort ,dat zou de gelegenheid zijn om zaken recht te zetten of afstand te nemen van dit soort acties en handelingen.
Dat kunnen ze op dit moment alleen vermelden op hun eigen website en dat doen ze ook.
Er zijn alleen niet veel mensen buiten de jacht die dat lezen en er ruchtbaarheid aan geven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

ranetje schreef:
Tineke schreef:
ranetje schreef:De beelden van Saskia bestaan voornamelijk uit vooral herhaling van één beeld.
Dat het daar absoluut niet goed is gegaan met die honden lijkt me duidelijk, maar het is een miniem onderdeel van die jacht geweest.
Daarbij werd gemeld dat de zwaan een beschermde vogel is en dus niet bejaagd mag worden (dat klopt op zich).
Verzwegen werd dat er een speciale reden was en er een speciale vergunning was afgegeven voor dat ene gebied waarbij aan deze jagers werd gevraagd om de hoeveelheid zwanen in dat gebied te verminderen.
Dat is dus ook een probleem dat de KNJV tegenkomt.
Want zij hebben aangeboden om uit te leggen waarom er in dat geval op de zwanen werd gejaagd.
Dat aanbod werd afgewezen...............
Dat filmpje met die honden heb ik niet gezien ,of in ieder geval niet aangeklikt maar wel andere foto's ed voorbij zien komen waaruit geconcludeerd mag worden dat er daar wel wat meer mis gaat en wat er zeer dieronvriendelijk uitzag. Ook hier lees je reacties van mensen die soortgelijke ervaringen hebben en als je een structureel imagoprobleem hebt lijkt me dat je dat juist niet kunt gebruiken. Dat de KNJV geen gelegenheid krijgt hun kant hierover te vertellen is ook niet zoals het hoort ,dat zou de gelegenheid zijn om zaken recht te zetten of afstand te nemen van dit soort acties en handelingen.
Dat kunnen ze op dit moment alleen vermelden op hun eigen website en dat doen ze ook.
Er zijn alleen niet veel mensen buiten de jacht die dat lezen en er ruchtbaarheid aan geven.
Dat zouden ze dan zelf kunnen doen door het wat breder aan te pakken, tenslotte weten die andere beelden ook de media te bereiken.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Tara schreef:
Tineke schreef:
ranetje schreef: Dat kunnen ze op dit moment alleen vermelden op hun eigen website en dat doen ze ook.
Dat zouden ze dan zelf kunnen doen door het wat breder aan te pakken, tenslotte weten die andere beelden ook de media te bereiken.
Het is zo makkelijk om te zeggen hoe ze het zouden moeten doen, maar wie weet nou eigenlijk hoeveel ze echt doen?
De woordvoerster van de KJV is communicatievrouw van 2015 geworden, en dat is niet zonder reden. Zij doet het echt ontzettend goed, maar het is nou eenmaal een feit dat misstanden beter scoren dan leuke dingen, en dat maakt de weergave in de media vaak erg eenzijdig. Dat is niet de KJV aan te rekenen.
Ze doen heel erg veel, vergis je daar niet in.

Via facebook

Via de website

Via Twitter
Nou die fb pagina is niet veel meer dan veel gekrijs naar elkaar toe , niet anders dan op andere fora waar het over jagen gaat.
Anti en pro vliegen elkaar in de haren ,niets nieuws.
Dat is dus precies wat ik niet bedoel als ik denk aan voorlichting en openheid van zaken :wink:
En ja de media zal dat soort onderwerpen zeker gekleurd brengen alhoewel als je enkel op dit forum leest dan zie je dat de ervaringen met jagers vaak negatief zijn.
Als je dat beeld wilt bijstellen zal je denk ik dus een andere weg in moeten slaan.
Afbeelding

korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Tineke schreef:
Tara schreef:
Tineke schreef:
ranetje schreef: Dat kunnen ze op dit moment alleen vermelden op hun eigen website en dat doen ze ook.
Het is zo makkelijk om te zeggen hoe ze het zouden moeten doen, maar wie weet nou eigenlijk hoeveel ze echt doen?
De woordvoerster van de KJV is communicatievrouw van 2015 geworden, en dat is niet zonder reden. Zij doet het echt ontzettend goed, maar het is nou eenmaal een feit dat misstanden beter scoren dan leuke dingen, en dat maakt de weergave in de media vaak erg eenzijdig. Dat is niet de KJV aan te rekenen.
Ze doen heel erg veel, vergis je daar niet in.

Via facebook

Via de website

Via Twitter
Nou die fb pagina is niet veel meer dan veel gekrijs naar elkaar toe , niet anders dan op andere fora waar het over jagen gaat.
Anti en pro vliegen elkaar in de haren ,niets nieuws.
Dat is dus precies wat ik niet bedoel als ik denk aan voorlichting en openheid van zaken :wink:
En ja de media zal dat soort onderwerpen zeker gekleurd brengen alhoewel als je enkel op dit forum leest dan zie je dat de ervaringen met jagers vaak negatief zijn.
Als je dat beeld wilt bijstellen zal je denk ik dus een andere weg in moeten slaan.
Wildbeheer met het geweer is toch niet anders als een toneelstukje: dweilen met de kraan open.
Populatiegroottes worden immers bepaald door het voedselaanbod.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind deze discussie voorlopig best prima gaan. Nyckle, aan jou complimenten over hoe je op mijn best aanvallende stukjes reageert. En dat is niet vervelend bedoeld maar gewoon prettig. Je mag lijnrecht tegenover elkaar staan maar dan nog hoeft dat niks persoonlijks te zijn. Ik vind onze gesprekken in elk geval flink verbeterd en veel prettiger.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

laeken schreef:Ik vind deze discussie voorlopig best prima gaan. Nyckle, aan jou complimenten over hoe je op mijn best aanvallende stukjes reageert. En dat is niet vervelend bedoeld maar gewoon prettig. Je mag lijnrecht tegenover elkaar staan maar dan nog hoeft dat niks persoonlijks te zijn. Ik vind onze gesprekken in elk geval flink verbeterd en veel prettiger.
Nou dat is zeker waar :wink: .
Zelf heb ik overigens ook door persoonlijke gesprekken met een jager mijn visie bijgesteld tav jagen , mede door zijn uitleg daarover.
Afbeelding

nyckle
Zeer actief

Er zijn heel veel mensen die geen benul hebben wat er gedaan moet worden om een veld goed te beheren. Ja, en daar vallen doden bij. Iets wat niet populair is.
Je bent tegenwoordig een held, als je een half dood dier probeert te redden.
Er geen rekening mee houdend, wat je zo'n half dood dier aandoet. Maar je bent op dat moment wel de grote dierenvriend.

Om nu weer helemaal on topic te gaan. Veel hondenbezitters hebben ook geen idee welk een verstoring het geeft als er een hond alleen op jacht gaat in een veld.

Zo liepen hier gisteren een hele hondenclub door het lange gras. Reeën die kalfjes hadden namen de benen. Maar de club zag waarschijnlijk niks. Ik weet zeker dat ze geen toestemming hadden om daar te trainen. Ik heb mijn buurjager maar op de hoogte gebracht. De hondenclub was heel snel weg.
(Buurman is ietsje kortaf). :engel:
Tineke
Zeer actief

nyckle schreef:Er zijn heel veel mensen die geen benul hebben wat er gedaan moet worden om een veld goed te beheren. Ja, en daar vallen doden bij. Iets wat niet populair is.
Er geen rekening mee houdend, wat je zo'n half dood dier aandoet. Maar je bent op dat moment wel de grote dierenvriend.

Om nu weer helemaal on topic te gaan. Veel hondenbezitters hebben ook geen idee welk een verstoring het geeft als er een hond alleen op jacht gaat in een veld.

Zo liepen hier gisteren een hele hondenclub door het lange gras. Reeën die kalfjes hadden namen de benen. Maar de club zag waarschijnlijk niks. Ik weet zeker dat ze geen toestemming hadden om daar te trainen. Ik heb mijn buurjager maar op de hoogte gebracht. De hondenclub was heel snel weg.
Maar als mensen dingen doen vanuit onwetendheid dan kun je ze beter uitleggen waarom ze iets beter niet kunnen doen dan ze wegjagen want dat zet voor de toekomst immers geen zoden aan de dijk. Leg ze uit wat ze verstoren dan bereik je toch veel meer omdat ze daar iets van leren en van kortaf wegsturen niet :wink:
Afbeelding

nyckle
Zeer actief

Tineke schreef:
nyckle schreef:Er zijn heel veel mensen die geen benul hebben wat er gedaan moet worden om een veld goed te beheren. Ja, en daar vallen doden bij. Iets wat niet populair is.

Maar als mensen dingen doen vanuit onwetendheid dan kun je ze beter uitleggen waarom ze iets beter niet kunnen doen dan ze wegjagen want dat zet voor de toekomst immers geen zoden aan de dijk. Leg ze uit wat ze verstoren dan bereik je toch veel meer omdat ze daar iets van leren en van kortaf wegsturen niet :wink:
Eeh, moet je iemand uitleggen om niet ongevraagd op privé terrein te komen? Ik noem het kortweg on-fatsoenen die dat flikken. Daar begint de schoen al te wringen en pijn te doen.
Tineke
Zeer actief

nyckle schreef:
Tineke schreef:

Eeh, moet je iemand uitleggen om niet ongevraagd op privé terrein te komen? Ik noem het kortweg on-fatsoenen die dat flikken. Daar begint de schoen al te wringen en pijn te doen.
Als ze dat willens en wetens doen is dat uiteraard vreselijk onbeschoft , zo niet dan is een uitleg ook wel op zijn plaats. Kortom was het duidelijk dat ze zich op privéterrein bevonden?
Afbeelding

nyckle
Zeer actief

Tineke schreef:
nyckle schreef:
Tineke schreef:

Als ze dat willens en wetens doen is dat uiteraard vreselijk onbeschoft , zo niet dan is een uitleg ook wel op zijn plaats. Kortom was het duidelijk dat ze zich op privéterrein bevonden?
Zeer zeker was dit privé terrein. Deze hondenclub oefent normaal op het land van mijn zwager dus ze hebben plaats.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Is dat onduidelijk dan wat privéterrein en openbaar terrein is? Hier lopen sloten om de weilanden heen.

Op sommige stukken zouden de honden er op kunnen komen als ik richting Nieuwerkerk aan de IJssel loop, maar als ik daar langs moet neem ik ze aan de lijn of ik keer om.

Wat niet wil zeggen dat mijn honden nooit eens over de weilanden zijn gelopen achter een haas aan.
Ze houden niet van water maar Nikkie is eens door een sloot heen gegaan achter een haas aan toen ze pup was.

Ze vond het niet leuk, toen ze aan de overkant was vergat ze heel de haas en wilde terug, maar ze wilde niet nat worden toen ben ik maar keihard weg gaan rennen, toen dook ze er toch maar weer in om terug te komen.

En een keer nadat het gevroren had, ik zei net tegen iemand waar ik mee opliep dat ik het zo knap van ze vond dat ze bij me bleven lopen ondanks de hazen aan de andere kant van de sloot. Had het net uit mijn mond toen de honden van die man over het ijs gingen achter de hazen aan, ja toen gingen die van mij ook.

Zelf betreed ik echt geen weilanden van een ander. Ook niet om mijn honden te halen, ik loop gewoon weg en hoop dat ze terugkomen. Als ik er achteraan ga, of blijf wachten dan kan ik wachten tot ik een ons weeg voordat ze terugkomen.

Als ze me niet meer zien komen ze sneller terug.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Tineke
Zeer actief

gonnie schreef:Is dat onduidelijk dan wat privéterrein en openbaar terrein is? Hier lopen sloten om de weilanden heen.

Op sommige stukken zouden de honden er op kunnen komen als ik richting Nieuwerkerk aan de IJssel loop, maar als ik daar langs moet neem ik ze aan de lijn of ik keer om.

Wat niet wil zeggen dat mijn honden nooit eens over de weilanden zijn gelopen achter een haas aan.
Ze houden niet van water maar Nikkie is eens door een sloot heen gegaan achter een haas aan toen ze pup was.

Ze vond het niet leuk, toen ze aan de overkant was vergat ze heel de haas en wilde terug, maar ze wilde niet nat worden toen ben ik maar keihard weg gaan rennen, toen dook ze er toch maar weer in om terug te komen.

En een keer nadat het gevroren had, ik zei net tegen iemand waar ik mee opliep dat ik het zo knap van ze vond dat ze bij me bleven lopen ondanks de hazen aan de andere kant van de sloot. Had het net uit mijn mond toen de honden van die man over het ijs gingen achter de hazen aan, ja toen gingen die van mij ook.

Zelf betreed ik echt geen weilanden van een ander. Ook niet om mijn hond te halen, ik loop gewoon weg en hoop dat ze terugkomen. Als ik er achteraan ga, of blijf wachten dan kan ik wachten tot ik een ons weeg voordat ze terugkomen.

Als ze me niet meer zien komen ze sneller terug.
Weilanden zijn denk ik wel duidelijk maar ik weet ook van stukken grond die verpacht zijn waarbij het niet altijd even duidelijk is of je er nu wel of niet op kan. Maar willens en wetens andermans privéterrein betreden is uiteraard ronduit onbeschoft.
Afbeelding

nyckle
Zeer actief

Je kan er vanuit gaan dat alle gronden in bezit zijn van iemand, of een stichting, tbo, weeshuis, kerk, waterschap vezekeringen. Als het betreden mag worden, staat meestal op een bordje, met de voorwaarden. Honden aan de lijn, losloop gebied. Dit zijn meestal de TBO's ( Terrein beherende organisaties. SBB, Frieske Gea, natuurmonumenten enz). Dan zijn er nog de particulieren bossen, daar kan de eigenaar over beslissen van wel of geen honden en de voorwaarden. ( de meeste bossen zijn overigens particulier bezit).

Soms huurt een boer er land bij. Hij heeft dan naast het gebruik, ook de zorg voor de landerijen. Meestal vindt de boer het helemaal niet leuk, dat er los lopende honden in zijn weilanden lopen. Jagers ook niet. (o.a. verstoring van wild). Vooral hazen zijn heel gevoelig voor verstoring door honden. Maar ook weidevogels.

Tsja, kan ik wel belerend gaan doen, maar ik denk, dat ik daar niks mee opschiet.

Mijn mening is, als een hond achter wild aan gaat, dan is je hond er niet aan toe om los te lopen. Dus aan de lijn. Jij kan bedenken, wat je hond aanricht. Dit kan dode reeën, hazen, kuikens, broedende dieren, schapen, enz. betekenen. Maar ook een enorme verstoring van dieren.
gonnie
Zeer actief

En mijn mening is dat voor de ene keer in het jaar of zo dat mijn honden een haas zien in het bos (stadspark en losloopgebied) ik ze geen leven lang aan de lijn hou.

Heb sinds 1997 honden en ze zijn in die tijd misschien drie keer over een weiland heen gelopen achter een haas aan, en er liepen geen schapen of koeien. En reeën lopen daar al helemaal nooit.

Als er op zaterdagochtend wordt gejaagd op ganzen worden de hazen ook verstoord.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
nyckle
Zeer actief

gonnie schreef:En mijn mening is dat voor de ene keer in het jaar of zo dat mijn honden een haas zien in het bos (stadspark en losloopgebied) ik ze geen leven lang aan de lijn hou.

Heb sinds 1997 honden en ze zijn in die tijd misschien drie keer over een weiland heen gelopen achter een haas aan, en er liepen geen schapen of koeien. En reeën lopen daar al helemaal nooit.

Als er op zaterdagochtend wordt gejaagd op ganzen worden de hazen ook verstoord.
Rare hazen hebben jullie daar. Hier blijven ze rustig zitten. Ten minste de moertjes. De rammelaars willen wel eens de benen nemen. :scratch:
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:
gonnie schreef:En mijn mening is dat voor de ene keer in het jaar of zo dat mijn honden een haas zien in het bos (stadspark en losloopgebied) ik ze geen leven lang aan de lijn hou.

Rare hazen hebben jullie daar. Hier blijven ze rustig zitten. Ten minste de moertjes. De rammelaars willen wel eens de benen nemen. :scratch:
Er wordt nu toch niet op ganzen gejaagd zeker?
Die beesten kunnen nu amper vliegen.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:

Er wordt nu toch niet op ganzen gejaagd zeker?
Die beesten kunnen nu amper vliegen.
Ganzen zijn er ook in januari, februari, maart, april, mei, juni, juli, augustus, september, oktober november en december. Als ze vliegen kun je er op schieten. En als ze in je veld zijn.
Ik heb het over als de ganzen vliegen, en dreigen schade aan te richten. Ja, en dan zitten er gelukkig ook hazen in de buurt.
gonnie
Zeer actief

Nou, als ze hier aan het schieten zijn, zie ik toch echt weleens hazen wegrennen.

Maar maakt mij niet uit hoor, van mij mogen mensen jagen of de boel beheren, net zoals ik er ook niet mee zit dat mijn honden weleens achter een haas of konijn aan zitten.

Al moet ik zeggen, dat sinds Tama staar had het zoeken naar hazen wel minder was, En nu Tama dood is wordt er helemaal niet meer gezocht naar hazen of konijnen. Al zullen Nikkie en Jarah er vast nog wel achterna gaan als er een hun pad kruist.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
nyckle
Zeer actief

Gonnie het gaat niet om jou alleen. Jij komt er nog vooruit. Er zijn ettelijke hondenbazen, die het niet eens in de gaten hebben wat hun lieveling uitvreet. Eendennesten die worden verstoord. Eieren opgevreten.
Ik word er nooit zo vrolijk van.

Waar ik jaag, barst het van de eenden. Ik ben er blij mee. Hazen is zeer slecht. De komende 10 jaar wordt er in mijn veld geen haas geschoten. Waar het aan ligt weet ik niet. Het zal een combinatie van factoren zijn.

Ik vind het altijd maar een sneu gedoe, dat een jager een heel hoornorkest laat aanrukken om een paar hazen dood te blazen.
Als er geoogst moet worden, moet het ook kunnen, ben ik van mening. Laat die paar hazen dan maar lekker vermeerderen.
Als ik 10 hazen zie boksen, word ik er blij van. Niet als er een hond achteraan zit.
gonnie
Zeer actief

Nou, gelukkig jagen mijn honden niet op eenden en andere watervogels. Eigenlijk laten ze vogels buiten met rust. Het is nog gekker, de kraaien komen altijd om hondenbrokjes bietsen. En dan staan ze vlakbij mijn honden en die doen gewoon niks bij die kraaien. Terwijl er geen andere hond bij mijn honden moet komen als ik brokjes voer aan de kraaien.

Alleen heeft Jarah wel een keer een duif gevangen op het balkon en opgevreten.

En een paar weken terug vloog er een duif binnen, Nikkie had die bij zijn vleugel gepakt maar gelukkig liet ze hem los en kon ik hem te pakken krijgen en weer op het balkon zetten nadat ik de meiden de kamer uit had gebonjourd.

Maar heel gek, buiten in het bos pakken ze nooit een duif of andere vogel, nou ja, een keer wel een kip die los in het bos liep.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Eigenlijk verstoor je sowieso de boel als je alleen al ziet wat er in het bos rond struint en al helemaal op zondag ook al zou ieder zijn hond netjes in de gaten houden.
Geschreeuw , blaffende honden en spelende kinderen.Tel daarbij de jakkerende crossfietsers ,hardlopers, uitlaatdiensten en al het andere .
Bij jagen net zo , ook al ben je voor het behoud van de natuur bezig met je geweer en honden .
Dus hoe je het ook bekijkt en vanuit welke hoek .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
korthaar
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Eigenlijk verstoor je sowieso de boel als je alleen al ziet wat er in het bos rond struint en al helemaal op zondag ook al zou ieder zijn hond netjes in de gaten houden.
Geschreeuw , blaffende honden en spelende kinderen.Tel daarbij de jakkerende crossfietsers ,hardlopers, uitlaatdiensten en al het andere .
Bij jagen net zo , ook al ben je voor het behoud van de natuur bezig met je geweer en honden .
Dus hoe je het ook bekijkt en vanuit welke hoek .
Daar mag het wild wel dankbaar voor zijn: blijft het goed ril van.
En zal met een beetje geluk van 't najaar der jacht ontkomen.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”