Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe hond poept weer in huis

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Xena18
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Groenendaeler
Aantal honden: 2

Nieuwe hond poept weer in huis

Ongelezen bericht door Xena18 »

Goedemorgen, Hoop dat jullie ideeën/tips hebben.

Ik heb sinds 22 April een Duitse herder teef die langs de weg uit een busje is gegooid. (samen met een ander teefje) Ik weet niets van haar verleden maar dierenarts vermoed dat ze bij een broodfokker als fokteef is gebruikt en nooit buiten een schuur is geweest. (gezien de staat van haar lijfje) Ook is ze doodsbang voor riemen en kettingen. Gaat direct op haar zij liggen en laat alles lopen. In en in zielig. Eerst werd ze op 10 jaar geschat, zo verwaarloosd was ze. Na wat speurwerk ben ik er achter dat ze pas 5 jaar is. Heb röntgenfoto,s laten maken en ze heeft lichte HD en artrose in haar onderrug. Daar krijgt ze nu voedingssupplementen voor. Ze is lekker aangekomen de afgelopen weken en wordt steeds vrolijker.
De eerste week poepte en plaste ze in huis en dat ging daarna een week heel goed. Ze poepte toen weliswaar alleen in onze tuin maar niet meer in huis. Tijdens het uitlaten poept ze eigenlijk nooit. Zowel niet aan de riem als los. 1 keer gedaan. heb haar toen beloond en daarna heeft ze het niet meer tijdens het uitlaten gedaan. Nu is ze van de week in paniek mij gaan zoeken toen ik niet thuis was en in de sloot gevallen. Mijn man heeft haar er uit kunnen halen. sindsdien poept ze weer in huis. Dit zal dus waarschijnlijk met die gebeurtenis te maken hebben. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan trainen? Ze poept altijd in huis als niemand er bij is (vooral snachts) dus ter plekke kan ik ook niks doen. Plassen doet ze gek genoeg wel altijd tijdens het uitlaten en al weken niet meer in huis. Het is een heerlijke lieve hond. Heb daarnaast ook nog 2 groenendaeler reuen van wie ze het voorbeeld kan zien.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

groeten
Claire
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Nieuwe hond poept weer in huis

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Poept ze nog wel in de tuin? Kan ze al los met wandelen? Heb je misschien iets aan het voer veranderd?
Xena18
Vaste gebruiker

Sinds ze in de sloot heeft gelegen poept ze niet meer in de tuin. alleen in huis. Ze loopt altijd los met wandelen. Blijft altijd bij me in de buurt.
Ze krijgt hetzelfde voer als in de weken dat ze wel buiten poepte.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Oei, dan weet ik het niet. Er zijn vast forummers die je wel verder kunnen helpen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Denk dat je haar vooral tijd moet geven. Geen aandacht geven aan het poepen in huis. Werk aan haar (zelf)vertrouwen. En ik heb het gevoel dat je bij buiten poepen niet al te enthousiast moet doen. Zou ze weleens meer van kunnen schrikken dan het als beloning zien...
Xena18
Vaste gebruiker

Dat idee heb ik inderdaad ook ja.....al ik heel vrolijk doe dat ze dat eng vindt ofzo....zal dat inderdaad dan maar achterwege gaan laten. Dank je wel.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ze is nog niet eens een maand bij je, is waarschijnlijk niets gewend, heeft waarschijnlijk nog nooit geleerd hoe mensen kunnen reageren, kent het leven in een gewoon huishouden niet. Het feit dat ze eerder wel buiten poepte, zonder binnen te poepen, geeft wel aan dat ze de intrinsieke zindelijkheid niet kwijt is. Ze moet alleen meer tijd en vertrouwen krijgen. Mogelijk wordt ze nooit 100% zindelijk, maar ik denk echt dat je met rust en tijd het verst komt. Binnen poepen reageer je neutraal op, buiten poepen reageer je met ingetogen blijdschap op. Dan gaat dat kwartje echt wel vallen. Kan alleen nog wel een hele tijd duren...
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 20 mei 2016 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Xena18 schreef:Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan trainen?
Ja. Niet ;)

Dit valt niet te trainen, het gaat een kwestie van lange adem worden en eerst en vooral bouwen aan de vertrouwensband.
Ik heb het idee dat de hond (hoe heet ze?) buiten gewoon nog niet de rust en het vertrouwen heeft om te poepen. Een poepende hond is kwetsbaar. Ze dúrft het gewoon niet. Volkomen begrijpelijk.
Ook dat ze 's nachts poept buiten zicht, zegt me dat het vertrouwen in jullie ook nog niet heel groot is. Nou is dat best logisch, zó lang is ze er nog niet.

Dit is wat ik zou doen.
Volkomen voorspelbaar reageren naar de hond. Haar baken worden. Dat betekent dat ze moet leren dat rust, liefde, aandacht en eten van jullie komen. Laat de hond je ook maar door het huis volgen. Ook zou ik de hond meenemen naar de slaapkamer om lekker naast me (op de grond) te slapen. Deze fase kan weken, soms maanden duren.
Dán komt er een dag dat je opstaat om naar het toilet te gaan, en de hond NIET meegaat, maar rustig verder pit. Dat is het moment om een klein feestje te vieren op het toilet :lol1:

Poepen in huis is niet prettig. Dat is vies. Maar ruim het rustig en neutraal op, zonder gemopper of vies te kijken en dergelijke.
Ze heeft voor nú geen keus.
Want geloof me, de hond vindt het zélf ook niet prettig. Als hond bevuil je je eigen plek niet, tenzij je geen keus hebt (markeren daargelaten, maar daar is hier geen sprake van).

Zodra ze meer rust en vertrouwen krijgt gaat het vanzelf beter. Echt.
Maar het heeft tijd nodig. Die hond is niet in één dag verkloot, en die is ook niet in één dag weer op de rit ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Xena18
Vaste gebruiker

Dat geeft niks, ze krijgt alle tijd die ze nodig heeft. Maar het is fijn om te weten waar ik wel of niet goed aan doe.
Dank jullie wel voor de adviezen.
Xena18
Vaste gebruiker

Dank je Miranda. Dat klopt ook en ja...ze volgt me nu echt overal, iedere minuut. Hangt de hele dag aan me. Ga jouw tips zeker opvolgen en het opruimen vind ik net erg. Vind het vooral sneu dat ze zo bang is dat ze niet durft te poepen buiten en het dus de hele dag ophoudt.
Xena18
Vaste gebruiker

vind ik NIET erg bedoel ik ;-)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Xena18 schreef:Dat geeft niks, ze krijgt alle tijd die ze nodig heeft.
Dan gaat het goed komen. Trust me on that one ;)
Ik heb het nodige aan verklootte herders gehad als herplaatser, en ze reageren allemaal op rust, regelmaat, en vertrouwen. Sommigen al behoorlijk snel, bij anderen duurde het maanden. Maar met allemaal kwam het goed.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Xena18 schreef: Vind het vooral sneu dat ze zo bang is dat ze niet durft te poepen buiten en het dus de hele dag ophoudt.
Ja, dat is ook wel sneu, maar blijf daar niet in hangen en straal het vooral niet naar de hond uit. Dat is heel belangrijk.
Ja, ze heeft een rottijd gehad. Lullig.

Maar nú heeft ze een geweldige plek. Ze moet het alleen nog even doorkrijgen.
And few will ever climb
remarelo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door remarelo »

Wat kan helpen is:

Hond aanlijnen na het foutje, naar buiten gaan en uitlaten. Ondertussen ruimt een huisgenoot de boodscdhap gewoon op (ook evenmet dettol eroverheen, om de geur zoveel mogelijk te verwijderen. Buiten niets forceren maar ALS ze wat doet, klein of groot, meteen rustig braaf zeggen en een aai over d ebol. Rustig weer naar huis.

Verder ook uitlaten zoals ik een puppie normaal doe: na eten/drinken/slapen.spelen gewoon even uitlaten. Desnood sin de tuin als het poepveldje verder weg is.

Kost tijd en je hebt geduld nodig, maar uiteindelijk zal de hond het wel leren wat de bedoeling is
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

remarelo schreef:Hond aanlijnen na het foutje, naar buiten gaan en uitlaten.
Nee, dat wordt ervaren als een correctie. Doe maar niet, in dit stadium :schrik:
(ook evenmet dettol eroverheen, om de geur zoveel mogelijk te verwijderen.
Ja, dettol werkt gewoon NIET. Je moet iets hebben dat de enzymen heeft om de eiwitten te afbreken. Ik persoonlijk heb pure ayre. Werkt goed. Maar een sopje van Biotex groen werkt ook uitstekend.
And few will ever climb
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

remarelo schreef:Wat kan helpen is:

Hond aanlijnen na het foutje, naar buiten gaan en uitlaten.
dat lijkt me niet zo handig:
Xena18 schreef: Ook is ze doodsbang voor riemen en kettingen. Gaat direct op haar zij liggen en laat alles lopen. In en in zielig.
ik zu haar ook alle vertrouwen geven, ik ga helemaal met miranda mee. ik hoop dat je veel succes krijgt, wat fijn dat jij haar opgenomen hebt.
Afbeelding
Xena18
Vaste gebruiker

Dank jullie wel voor de tips! Toevallig is ze vannacht helemaal schoon gebleven! :-)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Knap grietje :D
And few will ever climb
remarelo
Vaste gebruiker

Hutsje schreef:
remarelo schreef:Wat kan helpen is:

Hond aanlijnen na het foutje, naar buiten gaan en uitlaten.
dat lijkt me niet zo handig:
Xena18 schreef: Ook is ze doodsbang voor riemen en kettingen. Gaat direct op haar zij liggen en laat alles lopen. In en in zielig.
ik zu haar ook alle vertrouwen geven, ik ga helemaal met miranda mee. ik hoop dat je veel succes krijgt, wat fijn dat jij haar opgenomen hebt.
De angst voor riemen en kettingen had ik even over het hoofd gezien :-). Dan is dat inderdaad minder handig. Als de hond goed luistert, gewoon mee naar buiten nemen dan of als het een licht hondje is , ff optillen
remarelo
Vaste gebruiker

Miranda schreef:
remarelo schreef:Hond aanlijnen na het foutje, naar buiten gaan en uitlaten.
Nee, dat wordt ervaren als een correctie. Doe maar niet, in dit stadium :schrik:
(ook evenmet dettol eroverheen, om de geur zoveel mogelijk te verwijderen.
Ja, dettol werkt gewoon NIET. Je moet iets hebben dat de enzymen heeft om de eiwitten te afbreken. Ik persoonlijk heb pure ayre. Werkt goed. Maar een sopje van Biotex groen werkt ook uitstekend.
Wat een onzin. Bij mij betekent lijn aan juist fun: YES ik ga met het baasje op stap........ Wat doe jij met je hond/riem als je dnekt dat jouw hond dat als straf ervaart?
Dit even los van het feit dat ik over het hoofd had gezien dat bij DEZE hond de hond bang is voor riemen :-)

Dettol werkt gewoon WEL, maar dan wel binnen MIJN referentiekader: glad laminaat, eiwitten geen issue. Ook weer afgekaart.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

remarelo schreef:Wat doe jij met je hond/riem als je dnekt dat jouw hond dat als straf ervaart?
:roll: Waar heb ik het over MIJN hond? :roll:
Dit even los van het feit dat ik over het hoofd had gezien dat bij DEZE hond de hond bang is voor riemen :-)
Ja, beter lezen zou helpen :ok:
Dettol werkt gewoon WEL, maar dan wel binnen MIJN referentiekader: glad laminaat, eiwitten geen issue.
Ja, maar jouw neus werkt niet zo goed als een hondenneus. De hond ruikt de ontlasting dwars door de dettolgeur heen omdat de enzymen niet afgebroken worden en het dus niet écht weg is. Dettol is perfect om te ontsmetten, maar het verwijdert niet alles. Op heel gladde oppervlakken als laminaat of tegels wel, maar dus niet uit de kieren van het laminaat of de voegen van de tegels.
En dan heb ik het nog niet eens over kleden.
Ook weer afgekaart
*trekt wenkbrauw op*
En ik maar denken dat je vooral aan het demonstreren bent hoe slecht je leest, hoe slecht je op de hoogte bent van de afbreekbaarheid van uitwerpselen en de werking van hondenneuzen en dat je blijkbaar op een nare manier persoonlijk denkt te moeten worden als iemand het niet met je mening eens is omdat die gewoon feitelijk onjuist is.

But that could be just me.
And few will ever climb
remarelo
Vaste gebruiker

Miranda schreef:
remarelo schreef:Wat doe jij met je hond/riem als je dnekt dat jouw hond dat als straf ervaart?
:roll: Waar heb ik het over MIJN hond? :roll:
Ja, beter lezen zou helpen :ok:
Dettol werkt gewoon WEL, maar dan wel binnen MIJN referentiekader: glad laminaat, eiwitten geen issue.
Ja, maar jouw neus werkt niet zo goed als een hondenneus. De hond ruikt de ontlasting dwars door de dettolgeur heen omdat de enzymen niet afgebroken worden en het dus niet écht weg is. Dettol is perfect om te ontsmetten, maar het verwijdert niet alles. Op heel gladde oppervlakken als laminaat of tegels wel, maar dus niet uit de kieren van het laminaat of de voegen van de tegels.
En dan heb ik het nog niet eens over kleden.
Ook weer afgekaart
*trekt wenkbrauw op*
En ik maar denken dat je vooral aan het demonstreren bent hoe slecht je leest, hoe slecht je op de hoogte bent van de afbreekbaarheid van uitwerpselen en de werking van hondenneuzen en dat je blijkbaar op een nare manier persoonlijk denkt te moeten worden als iemand het niet met je mening eens is omdat die gewoon feitelijk onjuist is.

But that could be just me.

Yep, just you.....

Het afgekaart sloeg op jouw reactie. Ik reageerde op die zaken waar ik op wilde reageren en daarmee was in mijn reactie jouw reactie afgekaart, ofwel afgehandeld :-)
Overigens ben ik, al zeg ik het zelf, heel goed op de hoogte van hondenneuzen en de werking er van. Dat jij aanneemt van niet, geeft misschien meer aan in hoeverre jij als 'naar' kan worden bestempeld.

Overigens ontkende ik niet dat ik dit bericht niet volledig had gelezen, of er overheen had gelezen. Ik gaf juist toe dat ik een foutje had gemaakt. Weer een bewijs van hoe 'naar' ik blijkbaar ben: ik geef toe dat ik iets fout heb gedaan, dat kan echt niet! Wat naar!

Of Dettol wel of niet werkt, of afhankelijk van het type oppervlakte wel of niet werkt, kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Ik bezit immers niet de neus van een hond en ben geen hond. Of de eiwitten in het plasje/poepje de plek aantrekkelijk maken weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat in de 15 jaar dat ik honden heb en ik af en toe fok, ik nooit anders heb gewerkt dan met Dettol, en dat onze nog-niet-helemaal-zindelijke puppies nooit de neiging hebben gehad om herhalingsbezoekjes te doen aan met Dettol schoongemaakte plekken. Maar zoals ik al zei, ik heb een hele gladde vloer.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”