Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inteelt bij rashonden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Inteelt bij rashonden

Ongelezen bericht door Paisley »

Sassy schreef: De fokker heeft me niet overtuigd, maar de honden die hij gefokt heeft :wink:
De goede honden, wel te verstaan. Want we hebben met zn allen geen idee wat voor misbakselige bijfok zo'n fokker misschien wel heeft verzopen als pup, in het allerergste geval ;)

En het klinkt hard en zal in Nederland niet zoveel voorkomen. Maar ik heb laatst eens uitgezocht hoe het kan dat de meeste Australian Koolies blue merle zijn en van t antwoord werd ik niet blij. ( :ugh: :ugh: )
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik denk dat er boomloos net zoveel inteelt/lijnteelt wordt gepleegd als binnen de stamboomhonden. Juist door broodfokkers of mensen die zelf een nestje hebben gefokt en dan 1 van de pups aanhouden en gerust weer door de vader laten dekken.

Mijn KNPV mechels komen juist uit uitcross lijnen, dus geen verwantschap of zeer lijn inteeltpercentage(pas na 3e generatie lijnteelt). Helaas zijn er nog mensen die vanwege het uiterlijk of werkprestaties inteelt plegen, en dat terwijl er bij mechels zoveel keus is. Ik heb liever geen hond met een hoog inteeltpercentage.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:Maar die fokschuur Boomers zijn juist vaak inteelt. En dat allergie in een ras sluipt komt dus door inteelt. Inteelt is dan indirect de oorzaak. Maar inderdaad. Ik durf niet te stellen dat meer inteelt meer allergie geeft. Al heb ik het gevoel van wel.
Ik denk dat het grotendeels erfelijk is maar dat je het dan als een malle verspreid als je inteelt, ja, dat is gewoon een simpel gegeven.
Zo gaat dat met erfelijke dingen.
Dat het immuunsysteem naar de maan is zal niet helpen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hippo schreef: of mensen die zelf een nestje hebben gefokt en dan 1 van de pups aanhouden en gerust weer door de vader laten dekken.

Per ongeluk misschien, maar bij normale mensen gaat dat tegen hun gevoel in, en terecht.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

laeken schreef: Niet voor niets dat je rassen hebt die heel erg snel allergisch, hotspots, kanker en andere ongein ontwikkelen. Voedselallergie vind ik ook zoiets. Echt een ras honden ding. En echt een typisch gevalletje dat met weerstand en mogelijkheden te maken heeft. De meeste bastaard honden kun je op rijst en patat zetten en ze blijven redelijk gaan, sommige rashonden kunnen niet eens meer vlees verdragen......hun natuurlijke voedsel. Ik denk echt dat dat met gebrek aan genetische variatie te maken heeft. Het kan altijd een keer gebeuren in ook gezonde honden maar ik zie bij bv duitse herders wel heel veel pups met diaree die niks kunnen verdragen.
Helaas is dat dus niet waar, ik dacht het ook namelijk. Op mijn werk zie ik van alles, rashonden, kruisingen, buitenlandse honden enzovoorts. Ook bij Spaanse ex zwervers zie je allergieën, hotspots en darmproblemen. Ook bij de doodles zie ik het vaak, denk dat de helft van de doodles die wij hebben rondlopen problemen hebben qua allergieën. En dat zijn toch vaak ook bastaards.
Wat jij beweert klopt dus niet.
Perry en Noah

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

duitse herder schreef:
laeken schreef: Niet voor niets dat je rassen hebt die heel erg snel allergisch, hotspots, kanker en andere ongein ontwikkelen. Voedselallergie vind ik ook zoiets. Echt een ras honden ding. En echt een typisch gevalletje dat met weerstand en mogelijkheden te maken heeft. De meeste bastaard honden kun je op rijst en patat zetten en ze blijven redelijk gaan, sommige rashonden kunnen niet eens meer vlees verdragen......hun natuurlijke voedsel. Ik denk echt dat dat met gebrek aan genetische variatie te maken heeft. Het kan altijd een keer gebeuren in ook gezonde honden maar ik zie bij bv duitse herders wel heel veel pups met diaree die niks kunnen verdragen.
Helaas is dat dus niet waar, ik dacht het ook namelijk. Op mijn werk zie ik van alles, rashonden, kruisingen, buitenlandse honden enzovoorts. Ook bij Spaanse ex zwervers zie je allergieën, hotspots en darmproblemen. Ook bij de doodles zie ik het vaak, denk dat de helft van de doodles die wij hebben rondlopen problemen hebben qua allergieën. En dat zijn toch vaak ook bastaards.
Wat jij beweert klopt dus niet.

Hoe denk jij dat dat "ras" opgebouwd wordt? Het grootste deel van de genen wordt nota bene al voor de 12 weken zo weg gesodemieterd. Zorgt vast voor een lekkere brede basis.

Aanleg voor allergieën is voor zover ik weet erfelijk, ook bij mensen.
In bepaalde rassen komt het buitensporig veel tot uiting. Niet allergische staffords zijn eerder de uitzondering dan de regel, om maar wat te noemen. Bij westies hetzelfde.
Dan lijkt me de conclusie dat bepaalde dieren veelvuldig zijn ingezet?
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Paisley schreef:Maar ik heb laatst eens uitgezocht hoe het kan dat de meeste Australian Koolies blue merle zijn en van t antwoord werd ik niet blij. ( :ugh: :ugh: )
(Blue) merle is dominant, dus ik snap niet waarom daar inteelt bij nodig is?
Als het gaat om dubbel merle combi's om nog meer merle in een nest te krijgen ben je wel een idioot, ja...
-Saskia-
Zeer actief

Nanna schreef:
-Saskia- schreef:
Paisley schreef:Maar ik heb laatst eens uitgezocht hoe het kan dat de meeste Australian Koolies blue merle zijn en van t antwoord werd ik niet blij. ( :ugh: :ugh: )
Als het gaat om dubbel merle combi's om nog meer merle in een nest te krijgen ben je wel een idioot, ja...
Merle is niet dominant hoor. Ook niet recessief maar zeker niet dominant.
Incompleet dominant, maar dan nog is de kans op merle best groot met een merle ouder.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Met zowel 1 als 2 merle-ouders is de kans 50%. Alleen door een double merle te combineren met een gewoon vachttype heb je altijd merle-vachten. Of je 50% kans best groot noemt hangt van je insteek af.

Als je het leed niet schuwt en gewoon altijd merle wilt, dan "snap" ik best dat je gaat voor een double merle dekreu en dan bewezen gewone teven.
-Saskia-
Zeer actief

50-50 vind ik zat. Wees al blij dat zo'n hond achter vee aan kan zonder de lambada te stuipen.
Wat zo'n stom kleurtje met mensen kan doen :roll:
dagmar88
Zeer actief

Kwam een tijd terug een stukje tegen van een dubbel merle fokker die geen hond met normale ogen in huis wenst te hebben; daar kon ze immers niet met goed fatsoen tegenaan kijken :LOL:
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef: Nee hoor. Het is altijd 50-50.
Klopt dit wel? Merle toont als het 1 keer aanwezig is in de hond. Dus fok je merle x normaal dan krijgt 50% het merle gen mee en is dus merle. Fok je dubbel merle x gewoon dan krijgen alle pups merle mee. Dus alle pups zijn merle. Fok je enkel merle x enkel merle dan krijg je normaal gesproken 50% enkel merle, 25% dubbel merle en 25% non merle. Zulke nesten geven dus 75% merle al dan niet dubbel. Dat erfelijke schema staat voor een dominant verervend gen.
Ik weet dat het vaak niet helemaal precies zo werkt omdat een deel van de merle honden niet duidelijk toont. Maar zover mij bekend werkt het wel zo.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar merle is wel dominant hoor. Of ik begrijp jou niet of je begrijpt mij niet.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
Nanna schreef:Nee hoor. Het is altijd 50-50.
Klopt dit wel? Merle toont als het 1 keer aanwezig is in de hond. Dus fok je merle x normaal dan krijgt 50% het merle gen mee en is dus merle. Fok je dubbel merle x gewoon dan krijgen alle pups merle mee. Dus alle pups zijn merle. Fok je enkel merle x enkel merle dan krijg je normaal gesproken 50% enkel merle, 25% dubbel merle en 25% non merle. Zulke nesten geven dus 75% merle al dan niet dubbel. Dat erfelijke schema staat voor een dominant verervend gen.
Ik weet dat het vaak niet helemaal precies zo werkt omdat een deel van de merle honden niet duidelijk toont. Maar zover mij bekend werkt het wel zo.
En dat is ook zo.

Merle is enkelvoudig dominant. Dus als je Mm x mm doet krijgt je 50-50.

En nee, er is geen inteelt bij nodig dus.

Afbeelding

Paisley
Zeer actief

-Saskia- schreef:
Dat laatste doen ze. Het ging me om de bereidheid van fokkers om misbaksels te lozen. Ze donderen die witte weg en hebben dan een heel merle nest over.
Koolies in andere kleuren kom je erg weinig tegen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
-Saskia- schreef:Als het gaat om dubbel merle combi's om nog meer merle in een nest te krijgen ben je wel een idioot, ja...
Dat laatste doen ze. Het ging me om de bereidheid van fokkers om misbaksels te lozen. Ze donderen die witte weg en hebben dan een heel merle nest over.
Koolies in andere kleuren kom je erg weinig tegen.
Maar wat heeft dat specifiek met inteelt te maken?

Ze weten heus wel dat Mm x Mm MM geeft en als je daar mee doorfokt en het op een mm zet heb je alleen maar merle.
En jij hebt het over witte, maar zijn die er dan zoveel? Zijn er eigenlijk bonte Kelpies? Of Koolies?

Afbeelding

Paisley
Zeer actief

Marjoleine schreef: Maar wat heeft dat specifiek met inteelt te maken?

Ze weten heus wel dat Mm x Mm MM geeft en als je daar mee doorfokt en het op een mm zet heb je alleen maar merle.
En jij hebt het over witte, maar zijn die er dan zoveel? Zijn er eigenlijk bonte Kelpies? Of Koolies?
Eerste vraag had ik al beantwoord.
Ik kwam vooral berichten tegen dat er Mm x Mm wordt gefokt maar MM x mm zal ook wel voorkomen. Weet verder niet wat de kelpie ermee te maken heeft, maar bonte koolies ben ik nooit tegen gekomen maar ze zijn er sowieso niet veel in NL
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Mm x Mm is sowieso achterlijk. Daarmee krijg je exact evenveel Mm-pups als bij Mm x mm (namelijk 50%). Alleen nu heb je 25% MM pups, in plaats van nog eens 25% mm pups.
Paisley
Zeer actief

Domor schreef:Mm x Mm is sowieso achterlijk. Daarmee krijg je exact evenveel Mm-pups als bij Mm x mm (namelijk 50%). Alleen nu heb je 25% MM pups, in plaats van nog eens 25% mm pups.
Maar als je een ras zuiver wilt houden, ga je geen andere kleurtjes erbij betrekken en bovendien verkopen pups beter als beide ouders mooie en goede werkhonden zijn dus geen MM. Ik denk dat dat er achter zit.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Domor schreef:Mm x Mm is sowieso achterlijk. Daarmee krijg je exact evenveel Mm-pups als bij Mm x mm (namelijk 50%). Alleen nu heb je 25% MM pups, in plaats van nog eens 25% mm pups.
Maar als je een ras zuiver wilt houden, ga je geen andere kleurtjes erbij betrekken en bovendien verkopen pups beter als beide ouders mooie en goede werkhonden zijn dus geen MM. Ik denk dat dat er achter zit.
Waarom zou een MM geen goede werkhond kunnen zijn?

Afbeelding

Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Marjoleine schreef:
Paisley schreef:
Waarom zou een MM geen goede werkhond kunnen zijn?
Omdat MM vaak problemen geeft zoals doofheid, lastig als je er mee wilt werken.
laeken
Zeer actief

Maar als ze niet doof en blind zijn omdat de dubbel merle zo uitpakt dat die delen van het lijf enkel zijn is er niks met de hond aan de hand. Dat is merle. Merle gaat aan en uit over het lijf. Dat geeft die vlekken. Kan dus zijn dat de hond precies bij de ogen en oren enkel merle is. Niet genetisch maar wel uitend.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar als ze niet doof en blind zijn omdat de dubbel merle zo uitpakt dat die delen van het lijf enkel zijn is er niks met de hond aan de hand. Dat is merle. Merle gaat aan en uit over het lijf. Dat geeft die vlekken. Kan dus zijn dat de hond precies bij de ogen en oren enkel merle is. Niet genetisch maar wel uitend.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Tenmashi schreef: Omdat MM vaak problemen geeft zoals doofheid, lastig als je er mee wilt werken.
:mrgreen: Zeg je dat nu echt tegen marjoleine.

:19: Ik las dat ze doofheid door dubbel merle wel best vinden; dan is de pup beter op je gericht/minder snel afgeleid.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Bij piebald border collies zie je helaas ook nog wel eens dove honden.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Tenmashi schreef: Omdat MM vaak problemen geeft zoals doofheid, lastig als je er mee wilt werken.
:mrgreen: Zeg je dat nu echt tegen marjoleine.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Er zijn nieuwe mutaties gevonden op M. Althans, die waren er allang, maar ze zijn dus gevonden.
Het betekent dat een hond MM kan zijn en eruit kan zien alsof hij geen M heeft.
Die mutaties komen ook bij BC's voor ;)

Ik rust mijn kaas even :P

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”