Nou ben ik niet altijd zo rap met ter plekke een bulderpreek geven en ik vind het eerlijk gezegd ook geen porum om midden op straat m'n hond af te kafferen, maar nou komt het; Izzy lijkt sinds een paar maanden steeds vaker een andere strategie te gebruiken; als de optie van naar de andere hond toerennen niet beschikbaar is, gooit ze er een paar versnellingen bovenop en rent in noodvaart door, langs de andere hond. Alsof ze zichzelf mentaal oogkleppen opzet. Ze weigert domweg die andere hond nog te zien.
Ik vind het helemaal prima dat ze zelf naar alternatieven zoekt, maar is dit wel een verstandig alternatief? Ze leert hierdoor niet dat dat ze ook gewoon rustig kan blijven, en dan heb ik het nog niet over de onvermijdelijke dag dat we voor een rood verkeerslicht zouden moeten stilstaan en zij bedenkt dat ze nét dan moet rennen. Wat zou ik haar ánders aan kunnen leren? Ik heb dit gedrag niet ontmoedigd/aangemoedigd bij gebrek aan een beter idee van mezelf. Afleiden met de bal gaat niet, pindabreintje kan niet én rennen én concentreren op de bal, want dan rent ze me onvermijdelijk onder de wielen. Been there - done that.
Ik weet niet of het nog handig is te vertellen dat ze aan een heupgordel zit waar een verstelbare riem van 1,2-1.5 meter aanhangt. Normaal hangt die slap, maar als ik die te kort maak dan belandt ze wederom onder de wielen als ze even niet oplet. En nee, ik vind het geen optie om haar op die manier te 'leren' opletten
Dus, almachtig hondenforum. Vertel mij, hoe fix ik deze?