Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

6 maanden oud hoelang alleen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Aantal honden: 1

Re: 6 maanden oud hoelang alleen?

Ongelezen bericht door Ytje »

Denk dat er wel een verschil is of je 1 of twee honden hebt.

Ik heb de planning voor mezelf ben er juist niet krampachtig mee bezig en bouw het daarom langzaam op. Ze merkt de overgang niet eens of ik nou 5 min langer weg ben of korter. Denk dat cold turkey voor haar juist averechts kan werken. Deze methode werkt voor ons. 3uur alleen zijn ben ik echt enorm trots op. Die baan komt nog wel daarin staat Joy stipt op de eerste plaats. Mag in haar tempo en ik geniet van elk stapje wat we samen bereiken :)
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Neeltje schreef: En wat als ze dan nog niet alleen kunnen blijven? Dat kan ook gebeuren als je niet doorzet.
Ze goed aanleren alleen te zijn (hoe dan ook) is natuurlijk belangrijk. Maar je moet je wel goed voelen over het aantal uren dat je weg bent. De baan waar ik voor solliciteerde bleek voor 40u te zijn.
Verder kan mijn hond gelukkig prima alleen zijn, of bij oppas, of wat dan ook. Maar 40u vind ik echt teveel.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ytje schreef:We gaan het testen als het zover is. Gisteren half uur langer alleen geprobeerd en het laatste stukje raakte ze gefrustreerd en zag ik dat ze het bench kleed overhoop haalde. Ook geen ramp ze gaf geen piep maar heb er geen goed gevoel bij denk dat ik het afzeg. Meer vissen in de zee.
Verstandig. Als het nu goed gaat en het zou finaal mis gaan met 6 uur alleen, ben je meteen een paar stappen terug. Nou, dat is geen feestje. :roll:

Wat ik in jouw geval zou gaan doen is niet zozeer trainen op langere afwezigheid, maar trainen op langer 'niet beschikbaar zijn' en dat alsmaar uitbouwen. En dan ook een routine aanhouden die overeenkomt met een soort van werkdag. Dus 's ochtends een flinke wandeling, eten, nog even spelen en dan klaar. Of je dan de deur uitgaat of de was gaat doen of achter je pc gaat zitten maakt niet uit, je bent er niet voor de hond. De eerste uren is dat waarschijnlijk ook helemaal geen punt, want die hond gaat lekker dutten. En dan na een uurtje of 3 of 3,5 ben je er weer. En dan maak je dat 4 uur, of 5, en dan zie je ook waar het omslagpunt zit, en kan je bekijken of je dat kan uitstellen door voldoende speelmateriaal of een moeilijke Kong, of dat het echt om plassen of poepen gaat.

Ik heb al jaren een soort ijzeren routine, en toen Toto erbij kwam heb ik mijn 'afwezigheid' ook weer op die manier opgebouwd. Mijn ervaring is dat het werkt als een tierelier. Ik werk nu vooral thuis, maar zo tussen half 10 en 3 ben ik onzichtbaar voor de honden en andersom. En ben ik er niet, dan doen ze volgens mij hetzelfde: slapen, soms even wat spelen of drinken en dan weer verder slapen. En ben ik wat langer van huis, is het ook geen punt.

Nadeel van die routine is dat 'uitslapen' er nooit meer bij is en dat het heel lastig is om af te wijken van die routine. Om 1 uur 's middags nog een keer lang gaan wandelen en dan tot 7 uur 's avonds weg zijn is niet te doen, dan blaffen ze uiteindelijk de buurt bij elkaar want dat 'hoort' niet. 's Avonds weg gaan kan weer wel prima, want na het eten liggen ze meestal ook weer uren voor dood op de bank, en met het licht en de tv aan op NPO1 gaan ze zich pas als Pauw begint afvragen waar ik ben. :mrgreen:

Ik vind dit persoonlijk de beste methode, ben ermee begonnen toen Jack nog dikke verlatingsangst had, en ik heb de indruk dat Lilo en Toto het ook prettig vinden, die hele strakke routine. Weten wat er nu en straks gaat gebeuren geeft volgens mij een gevoel van zekerheid en veiligheid, en voor mezelf is het ook fijn. Ik kan thuis lekker geconcentreerd werken zonder 'last' van de honden, en als ik de deur uit ga op normale tijden komen ze niet eens van de bank af.

Je moet sowieso kijken wat voor jou en voor jouw hond het beste werkt, maar volgens mij doe je dat al helemaal prima.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Neeltje schreef:
Leonie. schreef:Mooie foto's!

En ik snap je wel hoor... Ik had vandaag een heel leuk sollicitatiegesprek, maar ga het toch niet doen, omdat ik het teveel uren vind en er bij nader inzien toch weinig mogelijkheid tot thuiswerken was. Als ze wat ouder zijn doe je dat toch makkelijker...
En wat als ze dan nog niet alleen kunnen blijven? Dat kan ook gebeuren als je niet doorzet.
En wat als je juist een probleem creëert door wel door te zetten? Die honden zijn er ook he. Ik heb er hier 2 die het niets zou uitmaken, maar ook 1 die wel gevoelig is voor verlatingsangst. Daarbij heeft "even doorzetten" absoluut een averechts effect. En als je eenmaal op dat punt bent heb je echt een probleem met een baan waarbij je 6 uur per dag weg bent. Gaan de buren leuk vinden, dag in dag uit een hond die de hele dag blaft en krijst :ugh:
Hanneke2
Zeer actief

Neeltje schreef:
Ytje schreef:We gaan het testen als het zover is. Gisteren half uur langer alleen geprobeerd en het laatste stukje raakte ze gefrustreerd en zag ik dat ze het bench kleed overhoop haalde. Ook geen ramp ze gaf geen piep maar heb er geen goed gevoel bij denk dat ik het afzeg. Meer vissen in de zee.
Je hebt het wel over werk hè? En zoveel vissen zijn er voor werk niet in de zee op dit moment. Je kunt je leven toch niet 'on hold' zetten voor een hond? Ze heeft een kleed overhoop gehaald? So what? Dat is het einde van de wereld toch niet? Morgen ga je weer wat langer weg, en zo iedere dag, dan went het vanzelf. Wat doe je dan als je samen naar een feestje wilt of naar de film of weet ik waar naar toe waar de hond niet mee kan? Honden zijn niet van suiker.
Er zit een levensgroot verschil tussen overdreven truttig doen en nooit meer de deur uit kunnen, en je hond gewoon op een prettige ontspannen manier wennen aan alleen zijn. "Het went vanzelf" vind ik klinken als "Pleur maar in die bench en laat maar janken". Nee, daar krijg je blije honden van. :roll:

Ik vind het niet gek als je je leven even 'on hold' zet bij een nieuwe hond in huis. Wat je nu investeert in veiligheid en vertrouwen betaalt zich de komende tien of meer jaar dubbel en dwars terug.
Hanneke2
Zeer actief

Ytje schreef:Denk dat er wel een verschil is of je 1 of twee honden hebt.

Ik heb de planning voor mezelf ben er juist niet krampachtig mee bezig en bouw het daarom langzaam op. Ze merkt de overgang niet eens of ik nou 5 min langer weg ben of korter. Denk dat cold turkey voor haar juist averechts kan werken. Deze methode werkt voor ons. 3uur alleen zijn ben ik echt enorm trots op. Die baan komt nog wel daarin staat Joy stipt op de eerste plaats. Mag in haar tempo en ik geniet van elk stapje wat we samen bereiken :)
Je doet het goed hoor! Joy heeft geboft met jou als baas en als je zo doorgaat heb je straks een stikmakkelijk blij en braaf hondje.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Serieus kijken jullie echt op de minuut hoe lang je weggaat en ook uitrekent dan?
Met alle pups in de loop der jaren (20 jr honden inmiddels en 7 pups verder) gewoon vanaf dag 1 als ze hier zijn alleen als ik ff weg moet. Ik kijk echt niet op minuten. Ik ga boodschappen doen en dat kan varieren van 10 min tot een klein uur. Xygan was hier net 1 dag toen moest ik plots iemand ophalen en wegbrengen. Ophalen is ie meegegaan terugbrengen lag hij zo lekker te slapen dat ik hem heb laten liggen. Het duurde langer dan verwacht ivm files etc dus was pas na 2 uur thuis ... niks aan de hand. Geen gekrijs geen paniekerige hond... een pup die zich ff uitrekte en aan t wakker worden was... ik ben 3 weken thuis en in die 3 weken moeten ze ook leren alleen te blijven. Nog nooit enig probleem mee gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik had eerst 1 hond ;) En mijn honden zijn ook geregeld helemaal alleen thuis.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Paisley schreef:
Ik had eerst 1 hond ;) En mijn honden zijn ook geregeld helemaal alleen thuis.
Ik heb 3 honden, maar die zitten niet samen als ik weg ga. Hier dus ook nooit een probleem gehad
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

malinois schreef:Serieus kijken jullie echt op de minuut hoe lang je weggaat en ook uitrekent dan?
Met alle pups in de loop der jaren (20 jr honden inmiddels en 7 pups verder) gewoon vanaf dag 1 als ze hier zijn alleen als ik ff weg moet. Ik kijk echt niet op minuten. Ik ga boodschappen doen en dat kan varieren van 10 min tot een klein uur. Xygan was hier net 1 dag toen moest ik plots iemand ophalen en wegbrengen. Ophalen is ie meegegaan terugbrengen lag hij zo lekker te slapen dat ik hem heb laten liggen. Het duurde langer dan verwacht ivm files etc dus was pas na 2 uur thuis ... niks aan de hand. Geen gekrijs geen paniekerige hond... een pup die zich ff uitrekte en aan t wakker worden was... ik ben 3 weken thuis en in die 3 weken moeten ze ook leren alleen te blijven. Nog nooit enig probleem mee gehad.
Hier dus ook 3 of 4 weken, net wat kan en ook hier met geen van de drie honden problemen gehad. De ze waren allemaal enigs hond hier. Het vertrouwen moet opgebouwd worden dat vrouwtje/baasje gewoon weer naar huis komt en hoe jonger ze zijn, des te makkelijker het aan te leren is.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind ook dat je het goed doet.
ik heb zelf een heel ander 'systeem' van alleen blijven opbouwen dan dat wat hier meestal geadviseerd wordt en voor mij en mijn honden heeft dat altijd uitstekend gewerkt en ook nu met vixen werkt het prima.

jouw hond, jouw manier en wat ik ervan lees gaat het geweldig goed!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vind dat je het prima doet en blijkbaar is die baan geen noodzaak.
Dus lekker je eigen plan volgen dan komt het helemaal goed.
Afbeelding
Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Ytje »

Dank jullie wel. :)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Je systeem is prima, alleen kan wat input van buiten af helemaal geen kwaad. Ik weet nog van eerder dat je inderdaad heel erg volgens het boekje wil doen. Gek genoeg ben ik ook zo, maar toch heb ik een bredere marche.
5 minuten tot een uur opbouwen klinkt logisch. Toen ben ik over gestapt op stapjes van 10 minuten tot een kwartier tot 2 tot 3 uur. Toen met stapjes van een kwartier tot een halfuur 3 tot 4 a 5 uur. En toen maakte het in uren niet meer uit. 5 minuten is in het begin een logische stap, maar als je al op uren zit dan zit het hem echt niet meer in die 5 minuten. Als dat wel zo is dan heb je je hond behoorlijk autistisch gemaakt en is dat juist reden om voorzichtig te doorbreken. Dat is dus zeker ook niet pleur maar in de bench en zoek het maar uit.

Overigens ben ik met meer dan 3 of 4 uren overgestapt van bench naar veilige ruimte. Wilde niet dat de jonge hond uren in een bench zou gaan zitten. Dus toen verhuisde Kay naar de speciaal voor hem ingerichte keuken (maar je zou ook kunnen kiezen om rond de plek van de bench iets af te zetten zodat hij wel in bekend terrein is.

Maar ik heb ook alle tijd gehad om pup Kay (die ook alleen was) op te voeden. Ik studeerde nog en tot zeker 1,5 jaar heeft hij nooit echt dagelijks meerdere uren achter elkaar alleen gezeten. Al zijn er wel eens momenten geweest dat hij naar oppas ging. Niet alleen omdat wij dus ook wel eens wat langer weg moesten (begrafenis bijvoorbeeld) ook omdat ik hem dat heel graaf wilde aanleren. Nu is mijn oppas altijd familie geweest. Toch vind ik dat ook een belangrijke eigenschap die een hond moet ontwikkelen. Bij een vreemde achter kunnen blijven (je weet maar nooit wat er met jezelf gebeurd, je ineens in ziekenhuis terecht komt.) Maar ook nu zou ik kiezen voor bijvoorbeeld een goede oppas/ dagopvang. Mijn leven op on hold zetten zou ik nooit doen. Nu is een groot deel van mijn leven gelukkig ook mijn dieren, maar mijn werk helaas niet meer.
Afbeelding
Dreesje
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Dreesje »

Onze Zoey is nu bijna een jaar. Ik ben freelancer en heb de eerste maanden rekening met haar gehouden en dus geen opdrachten aangenomen waarbij ik lang weg was. Na een maand of vijf kon ze zo lang alleen zijn dat ik een hele dag weg kan, maar ik moet er wel bij zeggen dat om 12 uur altijd mijn jongste zoon een uur thuis is (en haar dan ook uitlaat) en om kwart over drie is hij weer thuis (soms oudste zoon al eerder). Het langste dat ze alleen zit is vier uur achter elkaar, maar meestal is het een uurtje of drie. Het aantal dagen dat ik weg ben in de week varieert, meestal 2 of 3. De rest kan thuis.

Ik gebruik nog steeds de bench, maar zou het fijner vinden als ze los in de keuken kon blijven. Ze lijkt dan echter onrustig te worden en de bench vindt ze fijn. We hebben trouwens helemaal geen regelmaat in het alleen blijven, uitlaten, lange/korte wandelingen en zo. Het gaat zoals het uitkomt. Meestal is ze 's ochtends alleen, maar soms ook juist 's middags, maakt haar allemaal niks uit. Elke dag wel een lange losloopwandeling, maar soms is dat in de ochtend, soms in de avond.

Als jongste zoon over een dik jaar naar de middelbare school gaat zou ze regelmatig een uurtje of zeven alleen moeten kunnen blijven, als man en ik toevallig beiden een lange/verre afspraak hebben. Dat lijkt mij wel erg veel voor zo'n mensgericht hondje, dus ik ga dan wel een buurman of uitlaatservice regelen, denk ik. Of misschien zo'n hondencreche. Zit hier ook in de buurt. Dat zijn natuurlijk ook nog mogelijkheden, Ytje.
Havanezertje Zoey :I:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”