Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel of niet vijf honden houden?
Moderator: moderatorteam
- Jazzie
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 5
Wel of niet vijf honden houden?
Hallo beste forumleden,
In februari hebben mijn honden een (eenmalig) nestje pups gekregen, het waren er in totaal negen, allemaal prachtige, gezonde pups. Twee van deze pups zouden hier blijven, maar doordat er toch iemand allergisch bleek te zijn is er een teruggekomen bij mij. Zoals ik ook had afgesproken met iedereen. Als er een pup door omstandigheden niet kan blijven, mag hij of zij altijd terug, maakt niet uit of ze drie maanden of vijftien jaar zijn. Momenteel lopen hier dus twee volwassen honden en drie pups, in plaats van twee. Heeft iemand van jullie wel eens zoiets bij de hand gehad? Voor mezelf mogen ze blijven, sterker nog, ik kan gewoon geen afscheid van ze nemen, dat was bij de andere pups al moeilijk, maar die hebben geweldige baasjes en vrouwtjes inmiddels.
Mijn belangrijkste vraag is: doe ik de honden zelf iets tekort, omdat ze natuurlijk de tijd en aandacht die ze krijgen met zijn allen moeten delen? Of is het voor een pup nou juist leuker om meer in het middelpunt te staan?
Het is een dilemma waar ik al een tijdje mee zit, misschien kunnen jullie me tips/advies geven als jullie zouden willen.
Alvast bedankt,
Groetjes, Jazz, Mozz, Skori, Baldr, Freya en Esther
In februari hebben mijn honden een (eenmalig) nestje pups gekregen, het waren er in totaal negen, allemaal prachtige, gezonde pups. Twee van deze pups zouden hier blijven, maar doordat er toch iemand allergisch bleek te zijn is er een teruggekomen bij mij. Zoals ik ook had afgesproken met iedereen. Als er een pup door omstandigheden niet kan blijven, mag hij of zij altijd terug, maakt niet uit of ze drie maanden of vijftien jaar zijn. Momenteel lopen hier dus twee volwassen honden en drie pups, in plaats van twee. Heeft iemand van jullie wel eens zoiets bij de hand gehad? Voor mezelf mogen ze blijven, sterker nog, ik kan gewoon geen afscheid van ze nemen, dat was bij de andere pups al moeilijk, maar die hebben geweldige baasjes en vrouwtjes inmiddels.
Mijn belangrijkste vraag is: doe ik de honden zelf iets tekort, omdat ze natuurlijk de tijd en aandacht die ze krijgen met zijn allen moeten delen? Of is het voor een pup nou juist leuker om meer in het middelpunt te staan?
Het is een dilemma waar ik al een tijdje mee zit, misschien kunnen jullie me tips/advies geven als jullie zouden willen.
Alvast bedankt,
Groetjes, Jazz, Mozz, Skori, Baldr, Freya en Esther
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Wel of niet vijf honden houden?
Ik ben het wel met Nanna eens, hoewel hier op het forum ook iemand zit die het tegendeel kan beweren want zij heeft ook meerdere nestgenoten aangehouden en daarbij gaat het volgens eigen zeggen nog steeds goed.
Zelf zou ik het niet willen 3 honden van dezelfde leeftijd en uit hetzelfde nest. Maar ik zou zelf ook geen 5 honden willen hebben, mij te veel.
Zelf zou ik het niet willen 3 honden van dezelfde leeftijd en uit hetzelfde nest. Maar ik zou zelf ook geen 5 honden willen hebben, mij te veel.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik ben het met m'n voorgangers eens
En vijf
Met 2 heb ik het huis al vol 

En vijf

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Quote uit het voorsteltopic
Ik zou het persoonlijk niet doen met deze kruising.
Verwacht dat dit zeker knokken wordt op latere leeftijd. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel .aar hoofdzakelijk zoveel honden van dezelfde leeftijd. Wat ook wel patsers kunnen worden... Nee mij niet gezien. ik zou er baasjes voor zoeken.
Jazz, een Zwitserse Witte Herder van 5 jaar, Mozz, een kruising Keeshond/Husky/Malamute van 3 jaar. Sinds een paar weken zijn daar bijgekomen, Skori, Baldr en Freya, zij zijn momenteel 12 weekjes jong en zij zijn de kids van Jazz en Mozz. Van de drie pups blijven er zeker twee hier, maar misschien ook wel alle drie.
Ik zou het persoonlijk niet doen met deze kruising.
Verwacht dat dit zeker knokken wordt op latere leeftijd. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel .aar hoofdzakelijk zoveel honden van dezelfde leeftijd. Wat ook wel patsers kunnen worden... Nee mij niet gezien. ik zou er baasjes voor zoeken.
Laatst gewijzigd door Gimmick op 28 mei 2016 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Jazzie
- Vaste gebruiker
Ja, dat zijn wel problemen die kunnen gaan ontstaan, dat ze elkaar de tent uit gaan vechten
Sowieso gaat een van de pups mee als mijn zoon op zichzelf gaat wonen, dus die moet ik eigenlijk niet meetellen. Het gaat om een kruising witte herder x keeshond/husky. Zoals ik ze meemaak hier, zijn het bijzonder rustige pups, wat ik al had verwacht, want moeder is de rustigheid zelf en vader is ook geen bijzonder drukke hond. Maar goed, ze zijn inmiddels drie maanden en hoe ga je een echt goed adres vinden dan, want dat vind ik het moeilijkste deel. Met alle andere nieuwe eigenaars heb ik haast dagelijks contact.
En bedankt voor jullie reacties, dat stel ik erg op prijs.

En bedankt voor jullie reacties, dat stel ik erg op prijs.
- dagmar88
- Zeer actief
LongFields schreef:Ik ben het wel met Nanna eens, hoewel hier op het forum ook iemand zit die het tegendeel kan beweren want zij heeft ook meerdere nestgenoten aangehouden en daarbij gaat het volgens eigen zeggen nog steeds goed.
Het gaat om een inschatting van de risico's.
Daarbij is het een heel bijzondere manier van honden houden, en zijn ze geen vergelijk met het type hond van ts.
Ik ben van twee naar vier honden gegaan en dat was al best pittig. Die waren 9 maanden (en stikmakkelijk) en anderhalf, dus geen (echte) pups meer. Nou ja, pjotr is nog steeds een pup

Zelf zou ik twee pups echt echt echt de max vinden. Ben bang dat je ze met drie tekort gaat doen.
Maar het lijkt me belangrijker hoe jij het ervaart en hoe het nu gaat?
- Jazzie
- Vaste gebruiker
dagmar88 schreef:LongFields schreef:Ik ben het wel met Nanna eens, hoewel hier op het forum ook iemand zit die het tegendeel kan beweren want zij heeft ook meerdere nestgenoten aangehouden en daarbij gaat het volgens eigen zeggen nog steeds goed.
Het gaat om een inschatting van de risico's.
Daarbij is het een heel bijzondere manier van honden houden, en zijn ze geen vergelijk met het type hond van ts.
Ik ben van twee naar vier honden gegaan en dat was al best pittig. Die waren 9 maanden (en stikmakkelijk) en anderhalf, dus geen (echte) pups meer. Nou ja, pjotr is nog steeds een pup![]()
Zelf zou ik twee pups echt echt echt de max vinden. Ben bang dat je ze met drie tekort gaat doen.
Maar het lijkt me belangrijker hoe jij het ervaart en hoe het nu gaat?
Zoals het nu gaat, is er nog niks aan de hand, anders zou ik niet twijfelen denk ik, maar was ik al op zoek gegaan, maar het stukje dat je zegt, over ze tekort doen, dat is waar ik me het meest zorgen over maak. Een vriend vertelde me dat je honden dan een roedel gaan vormen en dat ze daardoor niet zoveel aandacht van mij tekort zouden komen, omdat ze dan elkaar hebben, maar dat is dus wat ik me afvraag.
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Als ik jou was zou ik voor een (of zelfs twee) van de pups goeie baasjes zoeken.
Het aantal honden in totaliteit vind ik geen probleem, maar drie uit een nest (en dan deze combi van rassen met name!) zou ik je niet aanraden.
Een stabiel roedel bestaat meestal uit honden van verschillend type en leeftijd.
Hier heb ik er ook meer als twee, maar variërend in leeftijd van net 1 jaar tot bijna 14 jaar.
En van alles daar tussenin...en dat werkt prima. Border collies en een aussie.
Komt er hier een pup bij, dan wordt die inderdaad voor een deel "mee opgevoed" door het roedel
Edit: ik heb er btw wel 2 uit een nest gehad, border collies, en dat ging prima, hebben het 6,5 jaar prima gedaan samen in ons roedel, tot een van de broertjes helaas ziek werd en ingeslapen moest worden.
Maar border collies lijken me gemakkelijker dan de rassen die jij hebt.
En wat training betreft was het heel zwaar, 2 van dezelfde leeftijd, daar zou ik niet meer snel voor kiezen.
Of met eentje op bijv. 10 mnd beginnen aan de schapen, en met de ander dan wachten tot 1,5 of zo.
Maar niet meer 2 van precies dezelfde leeftijd beginnen aan hun opleiding tot werkhond.
Het aantal honden in totaliteit vind ik geen probleem, maar drie uit een nest (en dan deze combi van rassen met name!) zou ik je niet aanraden.
Een stabiel roedel bestaat meestal uit honden van verschillend type en leeftijd.
Hier heb ik er ook meer als twee, maar variërend in leeftijd van net 1 jaar tot bijna 14 jaar.
En van alles daar tussenin...en dat werkt prima. Border collies en een aussie.
Komt er hier een pup bij, dan wordt die inderdaad voor een deel "mee opgevoed" door het roedel

Edit: ik heb er btw wel 2 uit een nest gehad, border collies, en dat ging prima, hebben het 6,5 jaar prima gedaan samen in ons roedel, tot een van de broertjes helaas ziek werd en ingeslapen moest worden.
Maar border collies lijken me gemakkelijker dan de rassen die jij hebt.
En wat training betreft was het heel zwaar, 2 van dezelfde leeftijd, daar zou ik niet meer snel voor kiezen.
Of met eentje op bijv. 10 mnd beginnen aan de schapen, en met de ander dan wachten tot 1,5 of zo.
Maar niet meer 2 van precies dezelfde leeftijd beginnen aan hun opleiding tot werkhond.
Laatst gewijzigd door Sassy op 28 mei 2016 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jazzie
- Vaste gebruiker
Dank voor jullie heldere en oprechte feedback.
- Jazzie
- Vaste gebruiker
Daarom heb ik ook de vraag hier gesteld, omdat ik aan het belang van de pups wil denken en niet wil dat ze met een jaar, of anderhalf jaar alsnog herplaatst zouden moeten worden. Daarom ben ik nu al begonnen om voor in ieder geval een pup een andere plek te zoeken, wat ik eigenlijk ook van plan was in eerste instantie, maar misschien ook zelfs wel voor twee, omdat ik gewoon wil dat ze een fijn leven krijgen en niet een leven van continue moeten vechten voor je plekje.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ik heb 2 zusjes en van dat nest bleven er 2 nog n paar weken langer
Ik zat dus met 4 pups , nou ik had mijn handen meer dan vol en de vlag ging ook uit toen die andere 2 vertrokken hoor
Doe het met liefde maar ik moest er 2 al vroeg scheiden want die vochten mekaar de tent uit
En dat was mijn dame met d'r broertje
Dat dus nooit meer
Ik zat dus met 4 pups , nou ik had mijn handen meer dan vol en de vlag ging ook uit toen die andere 2 vertrokken hoor
Doe het met liefde maar ik moest er 2 al vroeg scheiden want die vochten mekaar de tent uit
En dat was mijn dame met d'r broertje
Dat dus nooit meer
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb 1,5 jaar geleden twee pus gehouden, we hadden twee nesten met een week verschil.
Ik durfde dat aan omdat de temperamenten verschillen als dag en nacht (een wetterhoun en een havanezer), maar het was pittig.
En ik heb al 30 jaar honden en had al een roedel van 4 die ook opvoeden.
Maar ik raad het altijd af.
Dat het hier goed gaat is doordat de rest van de groep er was en die was heel stabiel en sterk, dus de pups hebben niets te vertellen én ze verschillen erg in temperament.
Maar uit één nest is een dikke no-no. Dat gaat geheid fout.
Ik durfde dat aan omdat de temperamenten verschillen als dag en nacht (een wetterhoun en een havanezer), maar het was pittig.
En ik heb al 30 jaar honden en had al een roedel van 4 die ook opvoeden.
Maar ik raad het altijd af.
Dat het hier goed gaat is doordat de rest van de groep er was en die was heel stabiel en sterk, dus de pups hebben niets te vertellen én ze verschillen erg in temperament.
Maar uit één nest is een dikke no-no. Dat gaat geheid fout.
- dagmar88
- Zeer actief
Hoe is pa naar reuen? En ma naar teven?
Vind het best eng. Met een beetje pech wordt de pup teef over een maand of 5-6 voor het eerst loops en heb je de poppen aan het dansen.
Denk dat ik er maar één zou houden, een reu.
Vind het best eng. Met een beetje pech wordt de pup teef over een maand of 5-6 voor het eerst loops en heb je de poppen aan het dansen.
Denk dat ik er maar één zou houden, een reu.
- Jazzie
- Vaste gebruiker
Pa heeft inmiddels een implantaat, ik wil ook echt nooit meer pups hoor. Ma kan met alle honden reuen en teven, pa heeft logischerwijs meer op met teven, maar hij heeft nog nooit met een reu gevochten, hij blijft er liever vandaan. Hij is zelf als pup wel een keer bijna opgevreten door twee 'lieve' honden. Dacht namelijk ook altijd dat volwassen honden een pup niets zouden doen, maar dat blijkt ook een mythe helaas. Hier is pa aan het helpen met de opvoeding en ma is ook een strenge, doch rechtvaardige opvoedster. Eigenlijk helemaal niet slecht allemaal, maar zoals ik al hier en daar had gelezen en nu ook weer bevestigd krijg, gewoon niet doen dus.
- dagmar88
- Zeer actief

- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Aantal honden: 2
Ik heb 2 pups uit mijn nest mechelaars aangehouden. Een reu en een teef. Zou er maar een houden maar de teef is een gevalletje apart dus die heb ik ook maar aangehouden. Dus ik heb er 3 en dat gaat al dik 5 jaar goed. Moeder is de baas en daar is geen enkele discussie over mogelijk. Als ze onderling geruzie hebben grijpt moeder gelijk in, daar zijn ze nog steeds zo van onder de indruk dat het dan ook meteen over is. Ik ben wel de hele dag thuis en hou ze goed in de gaten. Kan ze ook met mijn stem goed corrigeren als ze wel vervelend doen. Als ik wegga dan doe ik de teven wel apart. Ik ga het ongeluk ook niet opzoeken. Je weet maar nooit tenslotte. Of 5 honden gaat werken weet ik niet. Misschien valt het mee. Je ziet wel vaker een hele roedel wat wel goed gaat.

- dagmar88
- Zeer actief
Misschien. Of je hebt bloed aan de muur, moet jongvolwassen herderkruisingen die al hebben geknokt gaan herplaatsen en in de tussentijd wie weet hoe lang alles gescheiden houden.Yara schreef:Misschien valt het mee. Je ziet wel vaker een hele roedel wat wel goed gaat.
Als je er klaar voor bent, Tineke en Alma hier zijn erg goed in het vinden van geschikte bazen

- Jazzie
- Vaste gebruiker
Nou, ja ik zoek zeker wel geschikte baasjes/vrouwtjes dus, maar wat voor mij het belangrijkst is, is dat ik contact kan/mag houden, dus ik heb het al op mijn eigen facebook groep gezet en hoop dat de pups via de andere eigenaars en kennissen goed terecht gaan komen. Maar ik hou me aanbevolen voor alle tips hoor 

- dagmar88
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Jazzie schreef:Nou, ja ik zoek zeker wel geschikte baasjes/vrouwtjes dus, maar wat voor mij het belangrijkst is, is dat ik contact kan/mag houden, dus ik heb het al op mijn eigen facebook groep gezet en hoop dat de pups via de andere eigenaars en kennissen goed terecht gaan komen. Maar ik hou me aanbevolen voor alle tips hoor

Dit forum heeft ook een herplaatsmogelijkheid dus wie weet is dat ook een optie?
De fokker van mijn hond heeft uit een vorig nest ook twee nestgenoten aangehouden (broer en zus) en dat gaat prima maar ik heb wel begrepen dat het een hele opgave is geweest.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Jazzie
- Vaste gebruiker
Als het me niet via/via lukt, dan ga ik op de herplaatsing site kijken of hier op het forum. Ik zal er niet te lang overheen laten gaan in ieder geval, met drie maanden zijn ze in ieder geval nog niet heel erg oud en het handige is, dat ze al redelijk zindelijk zijn, allemaal kunnen zitten en een pootje geven en Baldr kan zelfs al omrollen op commando 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Volgens mij is het daar ook niet geheel rustig meer.LongFields schreef:Ik ben het wel met Nanna eens, hoewel hier op het forum ook iemand zit die het tegendeel kan beweren want zij heeft ook meerdere nestgenoten aangehouden en daarbij gaat het volgens eigen zeggen nog steeds goed.
Maar, tja het hangt van de honden af of het wel of niet kan zonder knokken. Maar ik zou zelf denk ik enigszins gillend gek worden

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
ik heb een vriendin die 3 pups van een gelegenheidsnestje heeft aangehouden, plus beide ouders. dit is helaas ook op een ramp uitgelopen (ook deels haar eigen schuld maar dat terzijde), met heel veel knokken. Ik denk dat er best wel animo is voor zo'n mooie pup 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Leaken is volgens mij helemaal waus van dit soort xsingen .lucie schreef:ik heb een vriendin die 3 pups van een gelegenheidsnestje heeft aangehouden, plus beide ouders. dit is helaas ook op een ramp uitgelopen (ook deels haar eigen schuld maar dat terzijde), met heel veel knokken. Ik denk dat er best wel animo is voor zo'n mooie pup

Wat je zegt ben je zelfffff 

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Een collega van mij zoekt nog een witte herder kruising.
Mocht je toch besluiten er 1 of 2 weer te herplaatsen
Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
- Hippo
- Zeer actief
*wacht in spanning het antwoord af*Hippo schreef:Een collega van mij zoekt nog een witte herder kruising.
- Jazzie
- Vaste gebruiker
Hoi Hippo,
Kan het kloppen dat die collega mij een mail heeft gestuurd via dit forum?
Kan het kloppen dat die collega mij een mail heeft gestuurd via dit forum?
- Hippo
- Zeer actief
Nee hij zit niet op het forum.
- Jazzie
- Vaste gebruiker
Hoi allemaal,
Zoals eerder geschreven, dank voor het meedenken en de informatie. Ik heb daar wat mee gedaan en had ook hier vermeldt dat ik eerst via mijn facebook groep en kennissen kring zou kijken of ik via die weg een fijn huis voor een of twee van de pups kon vinden. Nu komen er via hier ook berichten door, en dat is heel aardig meegedacht hoor. Alleen vind ik het wel belangrijk dat mensen al ervaring met honden hebben en niet alleen op het lieve snuitje af gaan, dan moet ik alleen maar mensen teleurstellen. Gelukkig heeft hier iemand het ook eerst aardig gevraagd via een pb, en dat is al een ander verhaal natuurlijk
Zoals eerder geschreven, dank voor het meedenken en de informatie. Ik heb daar wat mee gedaan en had ook hier vermeldt dat ik eerst via mijn facebook groep en kennissen kring zou kijken of ik via die weg een fijn huis voor een of twee van de pups kon vinden. Nu komen er via hier ook berichten door, en dat is heel aardig meegedacht hoor. Alleen vind ik het wel belangrijk dat mensen al ervaring met honden hebben en niet alleen op het lieve snuitje af gaan, dan moet ik alleen maar mensen teleurstellen. Gelukkig heeft hier iemand het ook eerst aardig gevraagd via een pb, en dat is al een ander verhaal natuurlijk

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Skadi is niet echt super rastypischdagmar88 schreef:Ik was uitgegaan van een vinniger witje.

And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far