Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Op zoek naar een goede lange lijn (10 meter)
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
- Aantal honden: 3
Op zoek naar een goede lange lijn (10 meter)
Ik weet dat de vraag al veel vaker is gesteld maar kan via de zoekfunctie niet echt een antwoord vinden, dus toch maar een nieuw topic geopend.
Wij zijn op zoek naar een goede lange lijn van 10 meter lang, maar weten niet zo goed wat voor materiaal, welke dikte etc. het handigst zijn. Het moet een lijn zijn waaraan onze reu (30+ kg) zich lekker kan uitleven met zijn bal/speeltje maar waarbij hij wel bereikbaar blijft. Dus een lijn waarvan we het uiteinde vast houden, die niet meteen in de knoop raakt, die je goed vast kunt houden zonder snijwonden wanneer de 10 meter op zijn. Wie heeft er ervaring met zulk soort lijnen, welke vind jij fijn en waarom?
Wij zijn op zoek naar een goede lange lijn van 10 meter lang, maar weten niet zo goed wat voor materiaal, welke dikte etc. het handigst zijn. Het moet een lijn zijn waaraan onze reu (30+ kg) zich lekker kan uitleven met zijn bal/speeltje maar waarbij hij wel bereikbaar blijft. Dus een lijn waarvan we het uiteinde vast houden, die niet meteen in de knoop raakt, die je goed vast kunt houden zonder snijwonden wanneer de 10 meter op zijn. Wie heeft er ervaring met zulk soort lijnen, welke vind jij fijn en waarom?

- Hailfall
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Op zoek naar een goede lange lijn (10 meter)
Biothane!
Wij hebben een biothane lijn met handvat, dat is zo fijn.
http://www.zooplus.de/shop/hunde/hundel ... ine/192737
of via hier:
https://bio-leine.de/
of via hier:
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Dankzij het forum heb ik een biothane 10m lijn besteld bij https://bio-leine.de/. Ben er heel erg blij mee. Hij is niet te dik, snijdt niet in je handen en is makkelijk schoon te houden. Ik heb hem zonder handvat laten maken, zodat hij niet kan blijven hangen en ik hem als sleeplijn kan gebruiken.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ik heb op Animal Event een fijne gekocht, Julius K9,lekker soepel met een laagje rubber 

- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Ik heb een 10 meter flexi gekocht, werkt ideaal. 

- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Ik heb een speurlijn van riggeloh. Zuigt zich niet vol met water, en glijd soepel langs bomen en zo. Maar ik gebruik de lijn wel iets anders. Bij mij ligt de lijn eigenlijk altijd op de grond en Duke sleept hem achter zich aan. Enkel als er iets in de omgeving is waarvan ik denk dat hij er heen zou willen ga ik op de lijn staan of pak ik hem op. De lijn heeft dan ook geen handvat, maar omdat die hem mee sleept is dat juist wel fijn, blijft die nergens achter hangen.

- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Die is ideaal inderdaad en knoopt ook gelukkig niet.Hailfall schreef:Biothane!
of via hier:

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
x
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- veertje
- Zeer actief
Flex heb ik ook, maar in combinatie met een hond die graag aan de race gaat met andere honden vond ik dat gevaarlijk. Voor de honden en voor de baasjes. Dus in het bos aan de sleeplijn en op de wandelingen waar hondscontact minimaal toegestaan/niet aan de orde is, aan de flex.
- Cinnepin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerenfox en border collie
- Aantal honden: 2
Je kan ook een longeerlijn voor paarden gebruiken. Die zijn geloof ik alleen wel 12 meter.

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Die worden vies, nat en dus zwaarCinnepin schreef:Je kan ook een longeerlijn voor paarden gebruiken. Die zijn geloof ik alleen wel 12 meter.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
-
- Zeer actief
Bedankt voor al deze snelle antwoorden al!
Over biothane, ik had er nog nooit van gehoord. Wel interessant. Wordt dat ook niet glad wanneer de lijn nat wordt? Ik kan me er niet zo goed een voorstelling van maken hoe dat materiaal 'werkt'.
Over flexriemen: We hebben een flexlijn van 5 meter, maar zoiets zoek ik dus juist niet. De hond moet echt de ruimte krijgen om zichzelf uit te kunnen leven en op een flexlijn blijft toch spanning staan.
Over biothane, ik had er nog nooit van gehoord. Wel interessant. Wordt dat ook niet glad wanneer de lijn nat wordt? Ik kan me er niet zo goed een voorstelling van maken hoe dat materiaal 'werkt'.
Over flexriemen: We hebben een flexlijn van 5 meter, maar zoiets zoek ik dus juist niet. De hond moet echt de ruimte krijgen om zichzelf uit te kunnen leven en op een flexlijn blijft toch spanning staan.
Ik heb even gezocht hoe een longeerlijn voor paarden eruit ziet. Volgens mij is zijn korte riem van hetzelfde materiaal gemaakt maar dat wordt wel redelijk zwaar als het nat wordt.Cinnepin schreef:Je kan ook een longeerlijn voor paarden gebruiken. Die zijn geloof ik alleen wel 12 meter.
Van wat voor soort materiaal is dit gemaakt? De lijn moet wel vast te houden zijn maar ik denk dat een handvat niet per se nodig is. Mits de lijn niet makkelijk door je handen glijdt.Shiloh86 schreef:Ik heb een speurlijn van riggeloh. Zuigt zich niet vol met water, en glijd soepel langs bomen en zo. Maar ik gebruik de lijn wel iets anders. Bij mij ligt de lijn eigenlijk altijd op de grond en Duke sleept hem achter zich aan. Enkel als er iets in de omgeving is waarvan ik denk dat hij er heen zou willen ga ik op de lijn staan of pak ik hem op. De lijn heeft dan ook geen handvat, maar omdat die hem mee sleept is dat juist wel fijn, blijft die nergens achter hangen.
Dat ziet er ook wel fijn uit. Heb je hem al uitgeprobeerd ook?mosquito1980 schreef:Ik heb op Animal Event een fijne gekocht, Julius K9,lekker soepel met een laagje rubber
Dank voor de tip!Hilde schreef:Tiny zet er net een aantal in de verkoophoek

- Shiloh86
- Zeer actief
Gewoon van stof, Nylon of zo, maar het snijdt niet.
Deze is het: http://www.gundogsonline.nl/a-28841016/ ... -12m-lang/
Er zijn waarschijnlijk lijnen die beter in de hand liggen en makkelijker vast te houden zijn, maar mijn eis was dan ook vooral dat het makkelijk langs obstakels en bomen zou glijden. Ik heb ook een lijn met rubber erin verwerkt en dat houdt veel makkelijker en steviger vast, maar vind ik weer minder handig met dat het snel vast komt te zitten. 10 meter vind ik dusdanig lang dat het niet meer makkelijk hanteerbaar is. Je moet er vast handigheid in krijgen, maar ik werd er gek van, altijd bezig met verzamelen van de lijn. Tot ik besloot hem gewoon op de grond te laten vallen, dat werkt perfect
, behalve dan dat hij regelmatig even in de was moet.
Er zijn waarschijnlijk lijnen die beter in de hand liggen en makkelijker vast te houden zijn, maar mijn eis was dan ook vooral dat het makkelijk langs obstakels en bomen zou glijden. Ik heb ook een lijn met rubber erin verwerkt en dat houdt veel makkelijker en steviger vast, maar vind ik weer minder handig met dat het snel vast komt te zitten. 10 meter vind ik dusdanig lang dat het niet meer makkelijk hanteerbaar is. Je moet er vast handigheid in krijgen, maar ik werd er gek van, altijd bezig met verzamelen van de lijn. Tot ik besloot hem gewoon op de grond te laten vallen, dat werkt perfect

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ja, die is lekker.
Ik gebruik hem alleen voor training en niet als "losloop lijn" dus sleept niet achter zich aan.
Ik doe de lus wel eens aan een paal en train Vusi in een radius van 10 meter, heb ik m'n handen vrij en hoef niet bang te zijn dat ze ergens achteraan vliegt wat op dat moment interessanter is dan ik
Ik gebruik hem alleen voor training en niet als "losloop lijn" dus sleept niet achter zich aan.
Ik doe de lus wel eens aan een paal en train Vusi in een radius van 10 meter, heb ik m'n handen vrij en hoef niet bang te zijn dat ze ergens achteraan vliegt wat op dat moment interessanter is dan ik

- veertje
- Zeer actief
Nee, ik vind hem niet echt glad worden. Het is een soort rubberachtig materiaal. Ik heb de dunste ronde (6mm) en die is goed vast te houden. Je hebt ook dikkere of platte varianten, die zijn met een grote hond misschien fijner vast te houden.Caat* schreef:Bedankt voor al deze snelle antwoorden al!
Het is echt ideaal spul merk ik en in opvallende kleuren zodat andere mensen ook zien dat er een lijn aan zit. Ik heb hem standaard in de auto liggen, samen met een pakje vochtig toiletpapier

-
- Zeer actief
Deze riemen zijn ook echt fijn. Lijken denk ik op die van julius k9. Ik heb ze in de korte variant en ben er nog steeds tevreden over. Blijft mooi en ligt lekker in de hand.
http://www.justfordogs.nl/a-40764795/ri ... -mm-breed/
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Oh ik gebruik zelf ook biothane, ideaal spul. Ook makkelijk schoon te maken 

-
- Zeer actief
Dank je, dat is ook een goede optie! En ik zie dat ik dan ook een 10 meterlijn met handvat kan laten maken.Sita schreef:Deze riemen zijn ook echt fijn. Lijken denk ik op die van julius k9. Ik heb ze in de korte variant en ben er nog steeds tevreden over. Blijft mooi en ligt lekker in de hand.
Ik twijfel heel erg tussen een biothane lijn en zo'n julius k9 lijn (of vergelijkbaar). Biothane lijkt me duurzamer, maar ook wel een heel stuk duurder. Ook lijkt het me wat stugger om mee te werken. Een nadeel van zo'n julius k9 lijn lijkt me dat het toch wel water vasthoudt omdat het geweven is. Dan gaat de lijn op den duur waarschijnlijk toch stinken.
Producten van biothane zijn denk ik niet veel in dierenwinkels te vinden, anders zou ik gaan bekijken hoe dat spul 'werkt'.
Heeft iemand ervaring met goede webshops in NL waar ze biothane lijnen verkopen?

-
- Zeer actief
Dank voor de link. Ik denk dat deze dan voor waar ik het voor ga gebruiken minder geschikt is. Als sleeplijn klinkt het wel goed maar dat hoeft van mij niet per se. Ik denk dat ik toch liever een handvat heb om de lijn zeker goed vast te kunnen houden.Shiloh86 schreef:Gewoon van stof, Nylon of zo, maar het snijdt niet.
Er zijn waarschijnlijk lijnen die beter in de hand liggen en makkelijker vast te houden zijn, maar mijn eis was dan ook vooral dat het makkelijk langs obstakels en bomen zou glijden. Ik heb ook een lijn met rubber erin verwerkt en dat houdt veel makkelijker en steviger vast, maar vind ik weer minder handig met dat het snel vast komt te zitten. 10 meter vind ik dusdanig lang dat het niet meer makkelijk hanteerbaar is. Je moet er vast handigheid in krijgen, maar ik werd er gek van, altijd bezig met verzamelen van de lijn. Tot ik besloot hem gewoon op de grond te laten vallen, dat werkt perfect, behalve dan dat hij regelmatig even in de was moet.
Laatst gewijzigd door Caat* op 31 mei 2016 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

- Shiloh86
- Zeer actief
Gewoon een rondje wasmachine dan toch?Caat* schreef:Dank je, dat is ook een goede optie! En ik zie dat ik dan ook een 10 meterlijn met handvat kan laten maken.Sita schreef:Deze riemen zijn ook echt fijn. Lijken denk ik op die van julius k9. Ik heb ze in de korte variant en ben er nog steeds tevreden over. Blijft mooi en ligt lekker in de hand.
Ik twijfel heel erg tussen een biothane lijn en zo'n julius k9 lijn (of vergelijkbaar). Biothane lijkt me duurzamer, maar ook wel een heel stuk duurder. Ook lijkt het me wat stugger om mee te werken. Een nadeel van zo'n julius k9 lijn lijkt me dat het toch wel water vasthoudt omdat het geweven is. Dan gaat de lijn op den duur waarschijnlijk toch stinken.
Producten van biothane zijn denk ik niet veel in dierenwinkels te vinden, anders zou ik gaan bekijken hoe dat spul 'werkt'.
Heeft iemand ervaring met goede webshops in NL waar ze biothane lijnen verkopen?

- veertje
- Zeer actief
Geen idee waar je woont, anders mag je de biothane lijn best eens komen proberen. Stug vind ik hem niet, maar net stug genoeg om niet in een vaste knoop te komen. Ik heb ook een nylon 10 meter lijn en daar kon ik telkens de knopen uit peuteren, die bleef vol zitten met grasjes, takjes, zand en water.
- Gimmick
- Zeer actief
Ik heb er ook eentje van biothane een fel roze van 12 meter met handvat. Mijn trekpaard van een amstaff loopt er zo er zomer en winter aan. Zo kan ze zich toch uitleven zonder dat ze aan de wandel gaat.veertje schreef:Nee, ik vind hem niet echt glad worden. Het is een soort rubberachtig materiaal. Ik heb de dunste ronde (6mm) en die is goed vast te houden. Je hebt ook dikkere of platte varianten, die zijn met een grote hond misschien fijner vast te houden.Caat* schreef:Bedankt voor al deze snelle antwoorden al!
Het is echt ideaal spul merk ik en in opvallende kleuren zodat andere mensen ook zien dat er een lijn aan zit. Ik heb hem standaard in de auto liggen, samen met een pakje vochtig toiletpapierAan het eind van de wandeling even door het doekje halen en hij kan weer schoon de auto in.
Ik heb de bredere platte variant en heb 'm eigenlijk altijd aan haar tuig zitten. Dus ook de kortere rondes loop ik er mee zodat als de mogelijkheid er is ze toch kan rennen.
Het heeft al heel wat moeten doorstaan. Bos, zwemvijver, sneeuw, zand, blubber, zon eigenlijk alles wel een keer en vind 'm altijd prettig...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
- Zeer actief
Lief aangeboden! Afstand valt voor mij wel mee, maar we hebben besloten niet voor biothane te gaan ivm de kosten.veertje schreef:Geen idee waar je woont, anders mag je de biothane lijn best eens komen proberen. Stug vind ik hem niet, maar net stug genoeg om niet in een vaste knoop te komen. Ik heb ook een nylon 10 meter lijn en daar kon ik telkens de knopen uit peuteren, die bleef vol zitten met grasjes, takjes, zand en water.
Prijs/kwaliteit verhouding van biothane zal zeker goed zijn en beter dan met andere producten maar met wat wij zoeken wordt het wel 2x zo duur. En je kunt je geld maar 1 keer uitgeven

- PitBullit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pitbull
- Contacteer:
Ik heb een Heim Rubber sleeplijn
Deze bevalt erg goed voor mij.
Deze bevalt erg goed voor mij.
- Shiloh86
- Zeer actief
Van al die verhalen hier zou ik bijna zelf ook voorhand gaan uitproberen.
Mochten we nog eens gaan wandelen, zou je hem dan eens mee willen nemen?veertje schreef:Geen idee waar je woont, anders mag je de biothane lijn best eens komen proberen. Stug vind ik hem niet, maar net stug genoeg om niet in een vaste knoop te komen. Ik heb ook een nylon 10 meter lijn en daar kon ik telkens de knopen uit peuteren, die bleef vol zitten met grasjes, takjes, zand en water.

- veertje
- Zeer actief
Shiloh86 schreef:Van al die verhalen hier zou ik bijna zelf ook voorhand gaan uitproberen.
Mochten we nog eens gaan wandelen, zou je hem dan eens mee willen nemen?veertje schreef:Geen idee waar je woont, anders mag je de biothane lijn best eens komen proberen. Stug vind ik hem niet, maar net stug genoeg om niet in een vaste knoop te komen. Ik heb ook een nylon 10 meter lijn en daar kon ik telkens de knopen uit peuteren, die bleef vol zitten met grasjes, takjes, zand en water.
Ja prima, ik heb hem standaard bij me tegenwoordig

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Die zijn 8 meter, hebben een zware musketon en door de dikte heb je heel erg veel in handen. Ik vind ze niet fijn voor de honden.Cinnepin schreef:Je kan ook een longeerlijn voor paarden gebruiken. Die zijn geloof ik alleen wel 12 meter.
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Ik heb een dunne leren trainingslijn, ligt fijn in de hand, die laat ik ook over de grond slepen.
Gebruik ik bij de jonge honden de eerste keer aan de schapen.
http://www.bejaboshop.nl/dresseerlijn-1 ... turel.html
Gebruik ik bij de jonge honden de eerste keer aan de schapen.
http://www.bejaboshop.nl/dresseerlijn-1 ... turel.html
-
- Zeer actief

De lijn is binnen! We hebben hem ook al uitgeprobeerd, het ligt vooralsnog fijn in de hand en slipt niet wanneer er kracht op komt.