Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angstige reactie door geur?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Aantal honden: 1

Angstige reactie door geur?

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Toch maar eens vragen, ik ben benieuwd of iemand het herkent.

Dexter werd een paar keer ontzettend bang nadat hij ergens had gesnuffeld. Het was steeds op één bepaald punt, maar nu net reageerde hij ineens zo op een heel andere plek. Beide plaatsen lopen we regelmatig langs, meestal is er dan niks aan de hand. Het is echt raar. Hij loopt gewoon blij rond, dan snuffelt hij in het gras/de struikjes en ineens is hij stikbang. Staart helemaal tegen z'n buik aan, oren plat, weg weg weg willen.

Normaal is hij vrij onverstoorbaar, alleen onweer/vuurwerk is hij bang van maar verder nooit. :U: Er zijn ook geen vreemde geluiden, dreigend weer, wapperende slingers of andere rare dingen. Het is echt een geur waar hij op lijkt te reageren. Iemand een idee?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Angstige reactie door geur?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik weet dat er honden zijn die instinctief angstig reageren op de geur van bijvoorbeeld wild zwijn
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura wordt wel eens bang van de geur van andere honden (urine of bijvoorbeeld een tuin van een andere hond). Dan wil ze snel doorlopen of de weg oversteken.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik herken het wel. Met mijn eerste hond, een Airdale Terrier gingen we wandelen in een bos in Tudderen. De hond keek alleen maar schtig om zich heen met de staart tussen de poten. Overduidelijk dat ze weg wilde van die plek. Naast dat bos lag een leeuwenpark. Logisch dus.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb iets dergelijks ook eens ooit meegemaakt met Mila. Op één plek reageerde ze plots heel angstig, terwijl we daar geregeld liepen en er eerder nooit iets aan de hand was. Ze wilde er ook écht niet langs en is er uiteindelijk met een heel grote boog omheen gegaan, in een heel lage houding. Later hoorde ik van mijn buurvrouw dat daar een flinke vechtpartij tussen twee honden was geweest, precies op die plek, ongeveer 30 minuten voordat wij er liepen. Het moet dus wel bijna een reactie daarop zijn geweest.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik had het hier pas geleden met Cyntha. Wilde haar 's avonds laat nog even haar behoefte laten doen op het groenstrookje/ begin wandelpad naast ons huis. Het begon al met zeer intensief ruiken op de grond en aan de heg van de buren, stokstijf stil blijven staan, vervolgens oren plat in de nek en staart compleet opgetrokken tegen haar buik. Ze wilde echt niet verder lopen. Met een beetje aanmoediging van mijn kant kwam ze dan toch maar mee maar bij het wandelpaadje aangekomen bleef ze steeds met een uiterst achterdochtige, angstige blik richting het pad kijken en wilde ze daar ook weer niet verder. Echt een extreme reactie die ik nog nooit van haar had meegemaakt, dus ik vermoedde al iets van een vos. Marters zitten hier ook best veel, maar daar reageert Cyntha nooit zo op. Richting huis gaand wist Cyntha niet hoe snel ze moest maken dat ze weg kwam, steeds weer achterom kijkend richting paadje met de oren nog steeds in de nek.

De volgende dag lag er een pluk rode vacht naast de achterdeur en hoorde ik van de buurvrouw dat het op alle adressen in de straat waar kippen gehouden werden een slagveld was.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
DaniBanani
Zeer actief

Wilde dieren zal niet, middenin een woonwijk. Ik woon aan de rand van Alkmaar, daar lopen geen vossen of marters of zwijnen. Misschien dan inderdaad een reactie op een andere hond...vlakbij de eerste plek woont wel iemand met een heel waakse klapkaak (kan niet zien wat 't is, achter het hek). Waar hij gister zo heftig op reageerde weet ik niet, misschien een onbekende hond of een sterkere urinegeur van een hond die hij niet leuk vindt, of zo. Vandaag liepen we er weer en was er niks aan de hand.

Het is inderdaad een extreme reactie, Dexter is normaal nooit zo bang. Zelfs bij onweer zit z'n staart niet zó strak tegen zijn buik aangeplakt.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

DaniBanani schreef:Wilde dieren zal niet, middenin een woonwijk. Ik woon aan de rand van Alkmaar, daar lopen geen vossen of marters of zwijnen. Misschien dan inderdaad een reactie op een andere hond...vlakbij de eerste plek woont wel iemand met een heel waakse klapkaak (kan niet zien wat 't is, achter het hek). Waar hij gister zo heftig op reageerde weet ik niet, misschien een onbekende hond of een sterkere urinegeur van een hond die hij niet leuk vindt, of zo. Vandaag liepen we er weer en was er niks aan de hand.

Het is inderdaad een extreme reactie, Dexter is normaal nooit zo bang. Zelfs bij onweer zit z'n staart niet zó strak tegen zijn buik aangeplakt.
Ik zou me niet verbazen, dat er vossen binnen de stadsmuren van Alkmaar wonen. Net als marters ziet je ze niet. Dat wil niet zeggen, dat ze er niet zijn.
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Bikkel kwam een keer angstig naar me toe, helemaal in paniek en ik moest hem volgen. Weg van die plek.
Bleken we langs een varkensstal te lopen toen we daar ver vandaan waren werd ie weer normaal.
Verder heeft ie nooit zoiets gehad.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

DaniBanani schreef:Wilde dieren zal niet, middenin een woonwijk. Ik woon aan de rand van Alkmaar, daar lopen geen vossen of marters of zwijnen.
Die zwijnen niet maar geloof me maar dat er echt wel vossen en marters zitten.
Marters is normaal niet iets waar ze bang op reageren, vossen vaak wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol moet de bazen niet van de honden die ze eng vind. Ook al komt ze de baas tegen zonder hond, ze reageert hetzelfde. Ik denk dat het aan de geur ligt, de eigenaren ruiken naar hun hond.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marjoleine schreef:
DaniBanani schreef:Wilde dieren zal niet, middenin een woonwijk. Ik woon aan de rand van Alkmaar, daar lopen geen vossen of marters of zwijnen.
Die zwijnen niet maar geloof me maar dat er echt wel vossen en marters zitten.
Steenmarters zitten hier ook en daar reageren ze niet bang op, maar wel heel opgewonden en alert. Amy en Amoz gaan ervan gillen :schrik:
Ik denk dat ik één keer 's avonds laat in het bos (ik was verdwaald) een vos of das ben tegengekomen met Mila en toen sloeg ze groot alarm. Het was heel donker, dus ik kon niet zien wat voor beest nu precies ons pad kruiste, maar aan het formaat van de schim te zien gok ik dus dat het een vos of das was.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom had het laatst ook, niet doodsbang maar wel zeer ongerust, zeker voor haar doen. Ik denk dat het een vossenplek was, ik zag er verder niets aan maar pom rook eraan en wilde er eigenlijk niet langs. Uiteindelijk heeft ze een hele omweg genomen door de bosjes (ze liep los). Karel tekende er ook wel op maar die snuffelde even en liep toen gewoon verder. Onbenul :D
DaniBanani
Zeer actief

Marjoleine schreef:Die zwijnen niet maar geloof me maar dat er echt wel vossen en marters zitten.
Ja, echt? Maar er is hier geen groter natuurgebied, ik woon vlakbij de ringweg in een vrij drukke buurt en ik heb echt nog nooit een (dode) vos of marter gezien of gehoord dat er eentje gezien is...Zou wel grappig zijn als dat hier gewoon rondloopt zonder dat iemand 't ooit opmerkt.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Dieren brengen met geur boodschappen over.
Dit voorkomt confrontaties en maakt field sharing mogelijk.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Boef kan ook erg onder de indruk zijn van geuren.
Terpentine reageert ze erg gek op, maar ook de kluifjesafdeling in de dierenwinkel, dat is dan gewoon teveel informatie voor haar lijkt het.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

DaniBanani schreef:
Marjoleine schreef:Die zwijnen niet maar geloof me maar dat er echt wel vossen en marters zitten.
Ja, echt? Maar er is hier geen groter natuurgebied, ik woon vlakbij de ringweg in een vrij drukke buurt en ik heb echt nog nooit een (dode) vos of marter gezien of gehoord dat er eentje gezien is...Zou wel grappig zijn als dat hier gewoon rondloopt zonder dat iemand 't ooit opmerkt.
In London lopen ze door de straten ;)

Ja, echt. Vossen zitten overal, ook in Alkmaar.

Afbeelding

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

DaniBanani schreef:
Een bekende van mij zag hier laatst een vos van het talud van het spoor af komen en ik heb er eens een een straat zien oversteken. Middenin Arnhem.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

DaniBanani schreef:
De meeste mensen zien ze nooit, terwijl ze er wel degelijk zijn.
Vossen wonen niet alleen in grote natuurgebieden.
En in de bebouwde kom kunnen ze vaak nog genoeg van hun gading vinden. (nog afgezien van de bewoonde kippenhokken e.d.)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik woon 100 meter van het "stadsbos", dat in feite gelegen is tussen twee woonwijkjes, maar toch wel een soort minibos is.
Het is door loopbroggen verbonden met OVP, maar daar zijn natuurlijk hekken en wlidroosters.
Enfin, ik liep in dat stadsbos (losloopgebied) en kwam daar binnen vijf minuten een ree tegen (nouja, de honden zagen dat) en een vos.
Ik herken wat er loopt aan hoe de honden reageren en hoorde het ree wegspringen, een ander zal het niet eens merken vermoed ik.
Reeënkeutels en vossenkeutels herken ik ook, en de honden ook. De vos zag ik wegschieten, in de takkenhagen die hier gemaakt zijn.
En toch zegt iedereen dat er in dat bos alleen egels zitten ;)

Mensen herkennen niet wat ze zien, heel gek maar wel een feit.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”