Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tuig voor bikejoring/steppen

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Tuig voor bikejoring/steppen

Ongelezen bericht door Paisley »

n.a.v. het topic van Sientje, wilde ik even verder kletsen maar om het topic niet te veel te kapen, post ik hier een nieuwe.

Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring met bikejoring of steppen met een X-back tuig.

Mijn honden lopen sinds kort niet naast maar voor mijn fiets. Hartstikke leuk om te doen! Ze trekken graag, maar Mayke heeft soms toch de neiging om naast me te gaan lopen ipv voor me. Geen probleem, doet ze ook graag als ze los loopt. Maar als ze aangelijnd moet blijven, vraag ik me af of een X-back dan gaat werken.
Ik zou haast denken van niet, maar ik vraag me af of iemand hier uit ervaring wat over kan zeggen.

Ze dragen momenteel tuigen die goed druk verdelen over de borst en waar ze comfortabel mee kunnen trekken, maar niets is beter dan een X-back natuurlijk.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Re: Tuig voor bikejoring/steppen

Ongelezen bericht door Sita »

Ik heb sinds deze week dit tuig voor Rowan

Afbeelding

Super tuig, zit echt goed bij hem en merk dat het hem nergens belemmerd.

Hiervoor had ik het short tuig hiervan en het nadeel daarvan is dat de musketon van de lijn op de rug zit. Ook bij het loslopen bewoog de bevestigingsring te veel naar mijn smaak. Ideaal tuig voor lange wandelingen, maar niet voor bikejoring/steppen. Dit is de short variant:

Afbeelding

Er zijn ook hele mooie tuigen van bijvoorbeeld non stop. Maar die vond ik wel erg prijzig. Rowan trekt wel, maar niet extreem. Ook zijn wij lekker recreatief bezig en loopt hij ook grote delen los als dat kan. Vandaar mijn keuze voor dit tuig.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ok ook mooi tuig die short! Ik heb ook zoiets. Ik heb van klapperend ijzerwerk geen last want ik gebruik zeer lichte lijnen zonder musketon.
Maar ik heb het idee dat een xback toch comfortabeler trekt, ook omdat de hond wat makkelijker in rechte lijn trekt doordat de bevestiging helemaal achterop zit.

Hoe zit jou nieuwe tuig als je hond naast je zou lopen? Gaat dat nog of komt t tuig helemaal van zn plek?
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Dat gaat prima. Achterste stuk krult wel iets op als hij echt naast moet en er spanning op staat. Bij losse lijn blijft het goed zitten. Ook met loslopen zit het tuig goed.

Short is ook echt fijn tuig. Heb het nu een jaar en wordt intensief gebruikt. Voor het trekken is een x-back zeker beter, vandaar dat ik die andere erbij heb gekocht.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Afbeelding

Ik heb net als Sita dit tuig voor Pablo, blijft mooi zitten.
Het short tuig heb ik ook, maar die schuift bij Pablo altijd onder een oksel.
Groetjes Iris
Natas1991
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sheltie Shetland Sheepdog (helaas overleden 14 jaar geworden)
American Staffordshire Terriër (nu 4 jaar)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas1991 »

Ik train Canicross/ Bike jorring met X-back harnas maar in de groep waarmee ik train zijn er veel mensen die met het bovenstaande tuig trainen. Ik denk dat beide uitstekende trek pull tuigen zijn. Er zijn verschillende sites waar je ze kunt bestellen kijk eens op canicrossnederland voor info ;) bij veel wedstijden zijn er vaak kraampjes aanwezich waar je de tuigen kunt kopen en passen voor als je twijfelt over de juiste maat.
All you need is love and a dog :mann:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”