Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
teveel wandelen?
Moderator: moderatorteam
teveel wandelen?
Hallo, mijn hond is bijna 1 jaar oud,
toen hij pup was heb ik de 5min regel (per maand oud 5min stappen, dus 3maand= 15min) aangehouden en ging ik ongeveer 5 keren met hem wandelen, + meermaals naar buiten om te plassen natuurlijk, nu wandel ik sinds een maand ongeveer een goed uur met hem, dit tweemaal per dag en nog enkele kleine wandelingetjes van +- 10min om te plassen enzo, zoals voor het slapengaan enzo,
ik wandel nu dus minstens 2uur30min per dag met hem,
maar als ik dit tegen vrienden of andere mensen zeg, bekijken ze me vaak van 'zoveel wandelen met je hond???'
is dit te veel ? is dit te belastend om dit alle dagen te doen?
mijn hond is wel keirustig binnen omdat die zijn energie kwijt kan,
maar op een andere site las ik ook over een rustdag? is dat dan een dag niet wandelen?
of wat versta ik daar dan onder? dagelijks wandelen is toch net goed voor ze dacht ik?
toen hij pup was heb ik de 5min regel (per maand oud 5min stappen, dus 3maand= 15min) aangehouden en ging ik ongeveer 5 keren met hem wandelen, + meermaals naar buiten om te plassen natuurlijk, nu wandel ik sinds een maand ongeveer een goed uur met hem, dit tweemaal per dag en nog enkele kleine wandelingetjes van +- 10min om te plassen enzo, zoals voor het slapengaan enzo,
maar als ik dit tegen vrienden of andere mensen zeg, bekijken ze me vaak van 'zoveel wandelen met je hond???'
maar op een andere site las ik ook over een rustdag? is dat dan een dag niet wandelen?
of wat versta ik daar dan onder? dagelijks wandelen is toch net goed voor ze dacht ik?
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: teveel wandelen?

Volgens mij is het meer zo dat er maar weinig mensen zijn die zich kunnen voorstellen dat een mens zo veel zou willen wandelen met een hond
-
- Zeer actief
Loop ongeveer ook zo lang.
Gebeurt wel eens, dat bij terugkomst op de parkeerplaats net een bekende arriveert.
Dan loop ik weer maar een rondje mee.
Gebeurt wel eens, dat bij terugkomst op de parkeerplaats net een bekende arriveert.
Dan loop ik weer maar een rondje mee.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik loop ook bijna elke dag een paar uur met Elco. Gewoon lopen zonder iets te forceren is prima. Af en toe een dag met alleen korte stukjes kan ook geen kwaad. Sterker nog, ik denk dat het goed is als je hond leert omgaan met zulke dagen. Als het dan eens niet mogelijk is om een dag uren te lopen, is dat al normaal. Anders krijg je een hond die zo gewend is aan elke dag lang wandelen dat hij niet tegen een dag weinig doen kan en vervelend wordt van een dag alleen p&p-rondjes.
een shiba inu,
goede tip fotogravinnetje!
ik twijfelde even of ik te veel wandelde, aangezien iedereen altijd zo verbaasd is,
uiteraard forceer ik niks, hij snuffelt ook veel enzo
goede tip fotogravinnetje!
ik twijfelde even of ik te veel wandelde, aangezien iedereen altijd zo verbaasd is,
uiteraard forceer ik niks, hij snuffelt ook veel enzo

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Lijkt me geen enkel probleem hoor, een gemiddelde jonge hond kan prima een paar uur per dag lopen.
Ik loop ook tussen de 2 en 3 uur per dag (en ook wel eens langer) en ik kreeg een tijdje geleden bij een sportkeuring nog van de dierenfysio te horen dat ik een zeer sterk en soepel hondje had, met de vraag wat ik ervoor deed om haar in die conditie te krijgen. Nou ehh... wandelen dus
Een rustdag doe ik wel af en toe, maar meer voor mezelf dan voor de honden.
Ik loop ook tussen de 2 en 3 uur per dag (en ook wel eens langer) en ik kreeg een tijdje geleden bij een sportkeuring nog van de dierenfysio te horen dat ik een zeer sterk en soepel hondje had, met de vraag wat ik ervoor deed om haar in die conditie te krijgen. Nou ehh... wandelen dus

Een rustdag doe ik wel af en toe, maar meer voor mezelf dan voor de honden.
Een Shiba kan dat puh-rima hoor. De 5 minuten regel is achterhaald, je moet gewoon kijken naar je hond. Met mijn pup van destijds 3-4 maanden liep ik al gerust een half uur-drie kwartier in het bos. Als ze moe werd, zag je het duidelijk genoeg (hangende oren, loopt niet meer zo vlug door enz.). Af en toe tilde ik haar dab een stuk. Toen ze een jaar was liepen we al rustig 3 uur de heide op, inclusief balspelletjes. Ze zijn niet van suiker gemaakt. En wat hierboven al vermeld is; de meeste mensen hebben gewoon geen lol in met hun hond lopen en doen het dan ook het liefst zo kort mogelijk met als smoes "Te veel lopen is ongezond.".
- Goldylocks
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labradors !
Is toch prima zo,je hond boft maar.Hier hoor ik het ook wel eens ;das ook een opgaaf elke dag weer dat lopen .Maar daar zijn ze toch ook voor ingehuurd,het is mijn hobby zeg ik dan 

Wie treurt om gisteren,geniet niet vandaag.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De meeste honden krijgen veel te weinig beweging, dan lijkt het al snel veel als je wél iets met je hond onderneemt
Ik zou me er niet druk om maken.

- Jackira
- Zeer actief
Met Shira en Nola (8 maanden nu) loop ik al vanaf het begin veel meer dan het schema aangeeft. De loopduur is ook nogal wisselend. De ene dag loop ik een uur met ze los en ga dan s middags nog een half uurtje spelen hier op het veld voor de deur. Ook wel eens dagen dat het zo uitkomt dat ik alleen plasrondjes in de buurt loop met een half uurtje spelen buiten, maar er zijn ook dagen dat ze een wandeling van 2 uur loslopen. Of we hangen een beetje op het losloopveld, niet mijn favoriete plek met de honden, maar als dochter een slechte dag heeft en niet ver kan lopen gaan we daar op een bankje zitten terwijl de honden spelen. Ook met de oudere honden wisselt het. De oudjes van 14 gaan niet elke dag mee op een lange wandeling, dat gaat al naar gelang ze zelf aangeven mee te willen. Ik ga meestal zonder de andere honden met Laila lopen als ze losloopt. Geen dag gaat hier hetzelfde dus
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Je hond heeft het super bij je met zoveel beweging. Geen probleem van maken hoor.
Die van mij vindt dat ook heerlijk. Maar wel hou ik, wat fotogravinnetje al zei, 1 of 2 keer per week een rustdag.
Omdat Bronco anders echt niet te harden is al ik een keer wat minder kan lopen.
Nu gaat dat wel goed, omdat hij gewend is aan af en toe iets minder.
Die van mij vindt dat ook heerlijk. Maar wel hou ik, wat fotogravinnetje al zei, 1 of 2 keer per week een rustdag.
Omdat Bronco anders echt niet te harden is al ik een keer wat minder kan lopen.
Nu gaat dat wel goed, omdat hij gewend is aan af en toe iets minder.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Sowieso is een rustdag goed, denk ik! Als ik een dag bijna niks doe met Lou ligt hij zo heerlijk diep en lang te slapen. Alsof hij zelf denkt 'even lekker bijkomen'. En ik ben dan erg blij dat hij niet bij de voordeur staat te miepen 

- Tineke
- Zeer actief
Wij lopen ook enkele uren per dag met de honden , en soms wat minder en dat trekken ze dan ook prima.
Vroeg in de ochtend gaan we in de regel naar de duinen en 'smiddags naar het bos of een ander gebied hier in de buurt. Ze lopen dus door heel gevarieerde gebieden , zandgrond en heuvels en harde ondergrond.
Op zondag doen we dan vaak de ochtendronde extra lang om de middagrond over te slaan of in te korten.
Uiteraard krijgen ze ook nog tweemaal een p&p ronde door de buurt buiten de twee langere wandelingen, maar die stellen niets voor.
Vroeg in de ochtend gaan we in de regel naar de duinen en 'smiddags naar het bos of een ander gebied hier in de buurt. Ze lopen dus door heel gevarieerde gebieden , zandgrond en heuvels en harde ondergrond.
Op zondag doen we dan vaak de ochtendronde extra lang om de middagrond over te slaan of in te korten.
Uiteraard krijgen ze ook nog tweemaal een p&p ronde door de buurt buiten de twee langere wandelingen, maar die stellen niets voor.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Een shiba zou als hij goed in elkaar zit zo ongeveer de hele dag kunnen lopen verwacht ik. Wel los en wel zelf. Ik zou niet snel mijn tempo opleggen aan een kort aangelijnde hond. Denk dat dat wel verschil maakt. Eigen tempo en eigen manier.
Natuurlijk loop je uiteindelijk jouw tempo maar een hond die los is kan doorlopen, wachten of teruglopen en weer doorlopen. Of achter je aan gaan lopen. Dan weet je hoe het is met je hond.
Mijn hondje is heel erg kreupel maar staat er zo ongeveer op dat we minimaal een uur lopen per dag. We doen 1 wandeling meestal dus die is dan meteen 6 km bij ons. Ze heeft geen pijn en het lopen lijkt haar enorm goed te doen. Ze kan als we bv op vakantie zijn of een enorme wandeling in het bos gaan maken zo 3 uren achter elkaar lopen. Best behoorlijk voor een kreupel schoothondje. Is het warm/zonnig dan wil ze niet.
Dan gaat ze achter me sjokken en kort ik de wandelingen in. Dat heeft ze dus zelf in de hand en kan ze zelf aangeven. Ze is zo klein dat ze heel dicht op het hete asfalt loopt. Ze kookt dan dus zo ongeveer als we op de weg lopen. Zielig en gelukkig hadden we dat op een bepaald moment door. Ze raakt dan helemaal over de kook en de tong hangt op de knieen dan. Wil van schaduw naar schaduw en gaat daar snel liggen. Kleine hondjes en heet asfalt is geen beste combinatie kwam ik achter na 4 grote honden en ineens een kleintje
Los zou ik zeggen, loop zoveel je wil zolang je hond niet achter je gaat lopen sloffen. Aan de riem is dat lastiger. Dan moet je hond jouw tempo lopen en dan zou ik voor de wandelingen sowieso een 8 meter flexi kopen om de hond zijn tempo wat beter te laten bepalen. Een hond die moet lopen maar wil draven is nl niet prettig voor het dier.
Natuurlijk loop je uiteindelijk jouw tempo maar een hond die los is kan doorlopen, wachten of teruglopen en weer doorlopen. Of achter je aan gaan lopen. Dan weet je hoe het is met je hond.
Mijn hondje is heel erg kreupel maar staat er zo ongeveer op dat we minimaal een uur lopen per dag. We doen 1 wandeling meestal dus die is dan meteen 6 km bij ons. Ze heeft geen pijn en het lopen lijkt haar enorm goed te doen. Ze kan als we bv op vakantie zijn of een enorme wandeling in het bos gaan maken zo 3 uren achter elkaar lopen. Best behoorlijk voor een kreupel schoothondje. Is het warm/zonnig dan wil ze niet.

Los zou ik zeggen, loop zoveel je wil zolang je hond niet achter je gaat lopen sloffen. Aan de riem is dat lastiger. Dan moet je hond jouw tempo lopen en dan zou ik voor de wandelingen sowieso een 8 meter flexi kopen om de hond zijn tempo wat beter te laten bepalen. Een hond die moet lopen maar wil draven is nl niet prettig voor het dier.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ik heb me nooit gehouden aan die 5 minuten regel.
Ik nam, toen mijn honden een nestje had, de pups (per twee) al op een leeftijd van 5 à 6 weken mee naar het bos, wel in een tas en in het bos mochten ze lekker los lopen, dan liepen ze totdat ze moe werden.
Ik nam, toen mijn honden een nestje had, de pups (per twee) al op een leeftijd van 5 à 6 weken mee naar het bos, wel in een tas en in het bos mochten ze lekker los lopen, dan liepen ze totdat ze moe werden.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wandelen is prima en het lijkt me niet te veelMockingjay schreef:Hallo, mijn hond is bijna 1 jaar oud,

Dat veel mensen dat niet doen wil nog niet zeggen dat het niet kan of niet belangrijk is.
Ga maar lekker op pad met je hond en geniet

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Wat je nu doet lijkt inderdaad niet teveel voor een jonge hond. Dit vind ik zelf een interessant artikel: http://www.moniquebladder.nl/activiteiten-hond-te-veel/ Denk dat dat gelijk handvatten geeft om te kijken of je wel of niet teveel doet.
Echte rustdagen doen wij nooit. Hippo trekt dat wel, af en toe maar 4x per dag een kort rondje, maar de mechels staan dan echt op springen als je wat gaat doen.
Ik vind zelf variatie ook belangrijk. Hier doen we meestal elke dag een lange activiteit (1-2u wandelen/ 10km fietsen/ 1u wandelen met veel bal gooien en/of zwemmen, bootcamp), dan een middellange activiteit( halfuurtje wandelen, vaak met bal gooien/spelen/ zwemmen of korter rondje fietsen van +/- 3-5km of hardlopen) en dan nog 2 P&P rondes van tussen de 10-15min. Maar soms ook 3x een middellange activiteit of juist 2x lang.
Met de mechels train ik dan nog 2x per week. Gemiddeld komen we per dag ook op 2,5u beweging en ze lopen nagenoeg altijd los.
Echte rustdagen doen wij nooit. Hippo trekt dat wel, af en toe maar 4x per dag een kort rondje, maar de mechels staan dan echt op springen als je wat gaat doen.
Ik vind zelf variatie ook belangrijk. Hier doen we meestal elke dag een lange activiteit (1-2u wandelen/ 10km fietsen/ 1u wandelen met veel bal gooien en/of zwemmen, bootcamp), dan een middellange activiteit( halfuurtje wandelen, vaak met bal gooien/spelen/ zwemmen of korter rondje fietsen van +/- 3-5km of hardlopen) en dan nog 2 P&P rondes van tussen de 10-15min. Maar soms ook 3x een middellange activiteit of juist 2x lang.
Met de mechels train ik dan nog 2x per week. Gemiddeld komen we per dag ook op 2,5u beweging en ze lopen nagenoeg altijd los.
- Gashmiron
- Vaste gebruiker
Zelf heb ik wel geprobeerd de '5 minuten regel' aan proberen te houden,
maar dit was gewoon niet lang genoeg voor haar om haar energie kwijt te kunnen.
Ze wordt nu bijna 1 jaar en loop eigenlijk vanaf januari al bijna elke middag een uur met haar omdat ze anders echt heel vervelend wordt binnen.
Nu loop ik regelmatig ook al langer als een uur, persoonlijk kijk ik zelf naar de hond of ze het aan kan of niet.
Als ik merk dat ze echt moe begint te worden dan kort ik het rondje gewoon in.
Nu kan ik af en toe als het heel slecht weer is of als ik zelf een luie dag heb alleen maar korte rondjes doen,
dan merk ik ook wel dat ze echt even een dagje bijkomt en aan wat spelen in de tuin voor die dag genoeg heeft.
maar dit was gewoon niet lang genoeg voor haar om haar energie kwijt te kunnen.
Ze wordt nu bijna 1 jaar en loop eigenlijk vanaf januari al bijna elke middag een uur met haar omdat ze anders echt heel vervelend wordt binnen.
Nu loop ik regelmatig ook al langer als een uur, persoonlijk kijk ik zelf naar de hond of ze het aan kan of niet.
Als ik merk dat ze echt moe begint te worden dan kort ik het rondje gewoon in.
Nu kan ik af en toe als het heel slecht weer is of als ik zelf een luie dag heb alleen maar korte rondjes doen,
dan merk ik ook wel dat ze echt even een dagje bijkomt en aan wat spelen in de tuin voor die dag genoeg heeft.
ja, de 5min regel heb ik min of meer wat aangehouden,
ik keek niet op mijn horloge ofzo,
maar ik train ook tijdens het wandelen, een zit aan het zebrapad, een lig en blijf als ik iets in een vuilbak gooi,... en een jonge hond kan dat geen uur aan een stuk,
dan ging ik liever 5x 20 minuutjes op pad bvb
vandaar
ik keek niet op mijn horloge ofzo,
maar ik train ook tijdens het wandelen, een zit aan het zebrapad, een lig en blijf als ik iets in een vuilbak gooi,... en een jonge hond kan dat geen uur aan een stuk,
dan ging ik liever 5x 20 minuutjes op pad bvb

vandaar
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Het is per hond ook heel verschillend, dat voel je zelf wel aan.
Met mijn Newfoundlanders en Duitse Dog ben ik het eerste jaar wel erg voorzichtig geweest.
Bronco liep met 8 maanden naast de fiets. Niet overdreven, maar gewoon rustig opbouwend.
Dat had hij ook nodig, anders was hij in huis niet te harden!
Met mijn Newfoundlanders en Duitse Dog ben ik het eerste jaar wel erg voorzichtig geweest.
Bronco liep met 8 maanden naast de fiets. Niet overdreven, maar gewoon rustig opbouwend.
Dat had hij ook nodig, anders was hij in huis niet te harden!
- Cabecre
- geregistreerd lid
Ik denk dat de verbaasde reacties vooral voortkomen uit mensen die denken dat een volwassen hond genoeg heeft aan een kwartiertje uitgelaten worden op een dag (die ken ik helaas genoeg).
Jouw hond heeft maar geluk met jou dat je er zoveel tijd in steekt. Hou je hond wel in de gaten en dan zie je vanzelf aan hem/haar wat lang genoeg is!
Jouw hond heeft maar geluk met jou dat je er zoveel tijd in steekt. Hou je hond wel in de gaten en dan zie je vanzelf aan hem/haar wat lang genoeg is!
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ach ja, wij hebben van de week nog iemand boos gemaakt. Wij nemen onze honden mee op lange afstandswandelingen. Ze hebben met ons mee getraind. We hebben niet voor niets voor een actief ras gekozen. Maar goed bij een dagwangeling van 50 km (11 uur en 15 min inclusief pauzes) vond iemand dat wij echt onze honden mishandelde. Dat de honden het in de regel beter dan ons uithouden en na een uurtje slaap wel weer willen was geen excuus en ze zou de dierenbescherming bellen. Wat wij onze honden wel niet aandeden.
Vroeger als puber ging ik al een hele dag met onze terrier wandelen. Toen maakten mensen mij al voor gek uit. Mensen zijn lui en het is niet voor niks dat veel honden te dik zijn of gedragsproblemen hebben. Een uurtje vonden ze al te veel voor zo'n kleine hond.
Als jij er van geniet en de hond ook? Laat de onwetende omgeving maar lekker. Mensen hebben soms echt geen idee....

Vroeger als puber ging ik al een hele dag met onze terrier wandelen. Toen maakten mensen mij al voor gek uit. Mensen zijn lui en het is niet voor niks dat veel honden te dik zijn of gedragsproblemen hebben. Een uurtje vonden ze al te veel voor zo'n kleine hond.
Als jij er van geniet en de hond ook? Laat de onwetende omgeving maar lekker. Mensen hebben soms echt geen idee....

-
- Zeer actief
Ik liep met mijn grote hond van een half jaar ook al heel wat uren over de bergen.
Alle honden hier zijn altijd heerlijk rustig binnen en ik denk ook dat ze zo braaf zijn omdat ze hun ei vrijwel dagelijks kwijt kunnen. Meestal heb ik 1 dag per week dat het voor in elk geval 1 hond even minder is. Als ik ziek ben kan ik 2 dagen pp rondjes aanhouden. Daarna moet mijn Husky even rennen.
Ik denk dus dat je het meer dan prima doet
Alle honden hier zijn altijd heerlijk rustig binnen en ik denk ook dat ze zo braaf zijn omdat ze hun ei vrijwel dagelijks kwijt kunnen. Meestal heb ik 1 dag per week dat het voor in elk geval 1 hond even minder is. Als ik ziek ben kan ik 2 dagen pp rondjes aanhouden. Daarna moet mijn Husky even rennen.
Ik denk dus dat je het meer dan prima doet

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik heb me met mijn pup niet aan een 5 minuten regel gehouden. Natuurlijk ben je in het begin voorzichtig maar toen ik zag met wat voor energie hij hier door het huis en de tuin daverde had ik zoiets van dat kan je ook lekker buiten in de frisse lucht doen. In het begin maakte ik nog veel stops om uit te rusten maar dat is gaandeweg steeds minder geworden.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Het gaat hier wel om een kleine hond toch? Die is met dat jaar al lang volgroeid?Heavy schreef:Een jaar is nog jong natuurlijk en niet volgroeid.Ik ben altijd wel voorzichtig geweest met wandelen. Dat wil zeggen ik liet ze zelf het tempo bepalen en wandelde liever 4 keer een half uur dan in een keer anderhalf uur op die leeftijd.
Maar als er genoeg tijd tussen zit om te rusten en de hond mag zelf het tempo bepalen dan doe je het goed hoor. Ik vind het wel vreemd om te lezen dat je lui bent als je maar een uur per dag met je hond wandelt![]()
Misschien zijn die mensen de rest van de tijd druk met werken en kinderen en huishouden dus hoe kan je die dan lui noemen? Mijn honden lopen altijd los en bepalen zelf hun tempo. Ik wandel een uur en soms twee keer een uur in de ochtend en avond. Ze rennen en springen in het water zwemmen achter een bal aan enz . Spelen met andere honden en zijn dan echt moe en voldaan hoor .
Volgens mij zegt niemand dat je lui bent als je maar een uur per dag wandelt.....??? Als je 1 keer een uur loopt en de rest van de dag nog 2 x 10 minuten en nog een keer een halfuurtje ben je al hard op weg naar de twee uur dan loop je over de gehele dag toch meer da een uur. Lui zijn de mensen die naar einde van de straat lopen met hun eigenlijk actieve hond, aan de lijn en dan weer terug. Die komen echt nog niet op een uur over de gehele dag hoor. Hoogstens op 30 a 40 minuten per dag. En als je een bepaald niet actief ras is, is dat mogelijk ook nog wel prima...

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): labradoodle
wij doen op een dag 2x wat langer, dat is dan tussen 30minuten en een uur, en 2x kort. Afhankelijk van hoeveel tijd we zelf hebben. Onzehond is 7 mnd en over het algemeen vrolijk en lief en meestal rustig in huis. Dus ik denk dat hij het wel prima vindt zo.
Als hij druk is in huis doen we sowieso 3kwartier of een uur in de avond. Hij loopt ook los op de langere wandelingen en speelt elke dag wel met andere honden.
Als hij druk is in huis doen we sowieso 3kwartier of een uur in de avond. Hij loopt ook los op de langere wandelingen en speelt elke dag wel met andere honden.
I <3 my dogs 

- Maartje
- Zeer actief
Dat lijkt mij niet te veel.
Te veel is voor mij een jonge hond te moe maken. Dus kijk naar je hond.
Ik houd mij niet aan die 5 minuten regel, mijn dierenarts raadt overigens aan 10 minuten per maand aan te houden, tenzij een pup laat zien moe te zijn. Mijn jonge border is nu 6 maanden en aan die 10 minuten houd ik mij redelijk, al loop ik niet op de klok te kijken of het uur al om is. En als ik halverwege op een terrasje uitkom loop ik ook rustig wat langer. Maar op normale dagen loop ik 's ochtends een uur, 's middags meestal ook en verder alleen kleine stukjes. Ze loopt dan grotendeels los.
Wat ik nog echt niet doe is het gooien met speelgoed. Ze mag best met iets spelen met mijn andere honden, maar gooien wacht ik mee tot ze verder is uitgegroeid.
Te veel is voor mij een jonge hond te moe maken. Dus kijk naar je hond.
Ik houd mij niet aan die 5 minuten regel, mijn dierenarts raadt overigens aan 10 minuten per maand aan te houden, tenzij een pup laat zien moe te zijn. Mijn jonge border is nu 6 maanden en aan die 10 minuten houd ik mij redelijk, al loop ik niet op de klok te kijken of het uur al om is. En als ik halverwege op een terrasje uitkom loop ik ook rustig wat langer. Maar op normale dagen loop ik 's ochtends een uur, 's middags meestal ook en verder alleen kleine stukjes. Ze loopt dan grotendeels los.
Wat ik nog echt niet doe is het gooien met speelgoed. Ze mag best met iets spelen met mijn andere honden, maar gooien wacht ik mee tot ze verder is uitgegroeid.
- sypke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabijhoun
Jij woont in België toch? Daar zitten veel honden de hele dag in de tuin. Dan lijkt elke dag een uur wandelen met je hond al snel veel. Volgens mij wandel jij niet te veel, maar wandelen veel hondeneigenaren te weinig (of helemaal niet).Mockingjay schreef: maar als ik dit tegen vrienden of andere mensen zeg, bekijken ze me vaak van 'zoveel wandelen met je hond???'

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat heeft er denk ik ook wel mee te maken. Collega's kijken me aan alsof ik compleet doordraai als ik zeg dat ik drie keer per dag wandel met de honden.sypke schreef:Jij woont in België toch? Daar zitten veel honden de hele dag in de tuin. Dan lijkt elke dag een uur wandelen met je hond al snel veel. Volgens mij wandel jij niet te veel, maar wandelen veel hondeneigenaren te weinig (of helemaal niet).
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik kijk naar de hond.
Mij werd al meegedeeld toen mijn jongste 6 maanden was, dat ik ze ging kunnen laten inslapen aan een jaar omdat ze volledig rot zou zijn door mijn schuld. (het beest had een sprong van een meter gemaakt
)
lekker laten zeggen. Aan 3 maanden heb ik er in de Ardennen een wandeling van 3,5u meegemaakt
eenmalig wel, maar amehoela dat dat ding toen nog niet moe was
ondertussen is ze bijna 14 maanden en fiets ik er zo'n nog 100km per week mee.
Dat dat niet standaard voor iedere hond zo moet zijn, is logisch en met een zwaarder/logger ras zou ik persoonlijk ook voorzichtiger zijn, maar voor deze gaat het prima.
Mij werd al meegedeeld toen mijn jongste 6 maanden was, dat ik ze ging kunnen laten inslapen aan een jaar omdat ze volledig rot zou zijn door mijn schuld. (het beest had een sprong van een meter gemaakt

lekker laten zeggen. Aan 3 maanden heb ik er in de Ardennen een wandeling van 3,5u meegemaakt

ondertussen is ze bijna 14 maanden en fiets ik er zo'n nog 100km per week mee.
Dat dat niet standaard voor iedere hond zo moet zijn, is logisch en met een zwaarder/logger ras zou ik persoonlijk ook voorzichtiger zijn, maar voor deze gaat het prima.