http://www.sevendays.nl/nieuws/grote-ac ... vleesfeest13 juni 2016
Gruwel jij bij de gedachte aan een hapje geroosterde hond? Daarin sta je niet alleen. Ook in landen waar het eten van hondenvlees een eeuwenoude gewoonte was, komt er steeds meer protest tegen de traditie. Miljoenen mensen hebben nu een petitie ondertekend tegen het jaarlijkse Dog Meat Festival. Vier vragen over dit Chinese zomerfeest.
Hondenvleesfeest?
Het festival in het zuidoost-Chinese stadje Yulin luistert eigenlijk naar de naam: Lychee and Dog Meat Festival. Het is een eetfestijn, om te vieren dat de zomer is begonnen. Het wordt gehouden rond de langste dag van het jaar. Dit jaar gaat het festival op 21 juni van start. De festivalgangers komen er om, zoals de naam al doet vermoeden, naar hartenlust lychees en hondenvlees te eten. Ieder jaar zouden er tijdens dit zomerfeest duizenden honden worden opgegeten. Kat kun je er trouwens ook op je bordje krijgen. Door de vruchten en het vlees te eten zou je beter tegen de zomerse hitte kunnen, is de gedachte. Dat schrijft de nieuwsdienst van Yulin tenminste op de Chinese blog-site Weibo.
Maar dat is toch bijgeloof?Zeker. En dan zijn er ook nog sterke aanwijzingen dat de dieren slecht behandeld worden. Dat bleek vorig jaar uit beelden van een verborgen camera. Zij zijn gemaakt door een Chinese medewerker van de Amerikaanse dierenrechtenorganisatie Humane Society International. Die deed alsof hij een vleeshandelaar was. Zo kon hij stiekem rondkijken in een slachthuis in Yulin. Op de beelden zie je verwaarloosde honden, en katten, met een heleboel tegelijk opgepropt in kleine hokjes of manden zitten. En slagers die de dieren doodknuppelen. Sommige dieren worden zelfs leven gevild. 'Yulin is een nachtmerrie, niet een feest', zegt Humane Society.
Afschaffen dan!
Graag. Maar bij zo'n eeuwenoude en diep ingebakken traditie is dat vaak lastig voor elkaar te krijgen. Gelukkig sluiten steeds meer internationale organisaties zich aan bij de campagne van Humane Society. En ook in China zelf zijn er steeds meer mensen die vinden dat Yulin moet stoppen. Zeker nu Chinese rolmodellen zoals popster Chen Kun en actrices Yang Mi en Fan Bingbing de actie steunen. Er zijn nu maar liefst 11 miljoen handtekeningen opgehaald. Die zijn eind vorige week in Beijing overhandigd aan een vertegenwoordiger van de stad Yulin. Buiten stonden activisten met posters van honden en de tekst: 'Ik ben niet jouw diner.' Waarschijnlijk zal het festival dit jaar gewoon doorgaan. Maar één ding is zeker: het protest ertegen zal alleen maar sterker worden. Tot uiteindelijk de dag komt dat het hondenvleesfeest definitief verboden wordt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Grote actie tegen hondenvleesfeest
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Grote actie tegen hondenvleesfeest
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Grote actie tegen hondenvleesfeest
Sja, met kerst eten wij om redenen die niet ver van bijgeloof staan zo ongeveer alle andere mogelijke dieren.
Het gruwelijke houden en slachten: ja dat zou moeten veranderen. Maar het eten an sich? Ze gaan hun gang maar.
Overigens worden andere consumptiedieren daar over het algemeen niet veel beter behandeld
Het gruwelijke houden en slachten: ja dat zou moeten veranderen. Maar het eten an sich? Ze gaan hun gang maar.
Overigens worden andere consumptiedieren daar over het algemeen niet veel beter behandeld
Ja nou, en wij eten runderen. Mensen uit India zouden daar waarschijnlijk ook van gruwelen omdat dat heilig vee is. Moet India daarom maar mede bepalen dat wij geen rund meer mogen eten? Zelfde redenatie.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
amelie schreef:Sja, met kerst eten wij om redenen die niet ver van bijgeloof staan zo ongeveer alle andere mogelijke dieren.
Precies.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Het gaat niet om het feit dat ze gegeten worden maar om het feit dat ze levend gevild of doodgeslagen worden.Lemuria schreef:Ja nou, en wij eten runderen. Mensen uit India zouden daar waarschijnlijk ook van gruwelen omdat dat heilig vee is. Moet India daarom maar mede bepalen dat wij geen rund meer mogen eten? Zelfde redenatie.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
amelie schreef:Sja, met kerst eten wij om redenen die niet ver van bijgeloof staan zo ongeveer alle andere mogelijke dieren.
Dit. Ik ben niet tegen het opeten, wel tegen de manier waarop ze daar met dieren (alle dieren) omgaan.
- amelie
- Zeer actief
Nee, daar gaat het niet om want als je door de kleine straatjes van een chinese stad loopt dan wordt het ene na het andere dier doodgeslagen maar daar hoor je niemand over. Alleen omdat dit honden en katten zijn wordt er geprotesteerd
-
- Zeer actief
Ik vind dat er toch wel een groot verschil is tussen runderen/varkens/gevogelte en honden.
Honden hebben behoorlijke ontwikkelde emoties, blij zijn, dingen aanvoelen, (daarom ook geschikt als therapie-hond), sociaal ingesteld, erg intelligent, trouw, aanhankelijk etc etc. Dat hebben koeien en kippen niet. Tenminste ik heb nog nooit een koe zien zitten en een pootje geven..
Honden hebben behoorlijke ontwikkelde emoties, blij zijn, dingen aanvoelen, (daarom ook geschikt als therapie-hond), sociaal ingesteld, erg intelligent, trouw, aanhankelijk etc etc. Dat hebben koeien en kippen niet. Tenminste ik heb nog nooit een koe zien zitten en een pootje geven..
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Geloof dat het varken qua intelligentie de hond wel voorbij schiet.Cairo_ schreef:Ik vind dat er toch wel een groot verschil is tussen runderen/varkens/gevogelte en honden.
Koeien , kippen , varkens kunnen ook trouw , sociaal en aanhankelijk zijn dat omdat ze in groepen leven , anders zou dat niet mogelijk zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
dat vind ik echt niets uitmaken, niet als het gaat om doodknuppelen of levend villen althans. Dat verdient geen enkel dierCairo_ schreef:Ik vind dat er toch wel een groot verschil is tussen runderen/varkens/gevogelte en honden.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik vind dat je dan een actie moet houden tegen al het vee dat daar gegeten worden, maar dan kan je beter eerst hier beginnen een beter leven voor het slacht vee.
En een kip of koe is echt geen dom gevoelloos dier hoor ik vind het geen verschil uitmaken.
Al zou ik geen hond eten maar ik ben ook niet met het idee opgegroeid.
Maar mensen houden ook een konijn als huisdier maar eten het ook.
Voor hun is gewoon een hond wat voor ons een kip, varken enzov is
En een kip of koe is echt geen dom gevoelloos dier hoor ik vind het geen verschil uitmaken.
Al zou ik geen hond eten maar ik ben ook niet met het idee opgegroeid.
Maar mensen houden ook een konijn als huisdier maar eten het ook.
Voor hun is gewoon een hond wat voor ons een kip, varken enzov is
-
- Zeer actief
Wat ik er erg aan vind is dat die dieren levend in kokend water gesmeten worden en de behandeling echt barbaars is.
Helaas doen ze dit niet alleen met de honden..
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Varkens zijn echt rete slim en ook koeien en kippen kun je dingen leren. Ik ben niet per se tegen het eten van honden om die reden, dus om uit principe het eten van honden te verbieden vind ik onzin. Het dierenleed dat er blijkbaar bij komt kijken is een ander verhaal, dat vind ik niet ok maar daar maakt de diersoort niet bij uit.
-
- Zeer actief
Ken eigenlijk geen ander volk dan chinezen die zoveel verschillende dieren eten of tot poedertjes vermalen en elixers van maken . Voor ieder kwaaltje of gerechtje is er wel een vreemd beest gebruikt.Manuma schreef:Wat ik er erg aan vind is dat die dieren levend in kokend water gesmeten worden en de behandeling echt barbaars is.

-
- Zeer actief
de chinees eet alles wat loopt, kruipt, vliegt, rolt en zwemt..bouvierpoedel schreef: Ken eigenlijk geen ander volk dan chinezen die zoveel verschillende dieren eten .
-
- Zeer actief
Ze gebruiken zelfs (levende) kikkers en goudvissen als sleutelhangerbouvierpoedel schreef:Ken eigenlijk geen ander volk dan chinezen die zoveel verschillende dieren eten of tot poedertjes vermalen en elixers van maken . Voor ieder kwaaltje of gerechtje is er wel een vreemd beest gebruikt.Manuma schreef:Wat ik er erg aan vind is dat die dieren levend in kokend water gesmeten worden en de behandeling echt barbaars is.

http://www.amusingplanet.com/2011/04/li ... ld-as.html
-
- Zeer actief
Oh das dan wel weer leuk , kan vissepies overal mee naar toe.Manuma schreef:Ze gebruiken zelfs (levende) kikkers en goudvissen als sleutelhangerbouvierpoedel schreef:Ken eigenlijk geen ander volk dan chinezen die zoveel verschillende dieren eten of tot poedertjes vermalen en elixers van maken . Voor ieder kwaaltje of gerechtje is er wel een vreemd beest gebruikt.Manuma schreef:Wat ik er erg aan vind is dat die dieren levend in kokend water gesmeten worden en de behandeling echt barbaars is.
http://www.amusingplanet.com/2011/04/li ... ld-as.html

-
- Zeer actief
Er is een waar gebeurd verhaal dat 2 toeristen met hun hond in China een restaurant binnenkwamen om wat te eten. Nadat ze wat besteld hebben, maakten ze gebaren dat hun hond ook wat te eten moet hebben. Ze maakten een gebaar met hun hand naar de mond en wezen op de hond. De Chinese ober "begreep" hun en nam de hond mee naar achteren. Nadat ze uitgegeten waren vroegen ze de ober waar hun hond bleef. De Chinese ober legde verbaasd uit dat ze toch vroegen om hun hond ook op te eten...dat was dus gebeurd...
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
-
- Zeer actief
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Het zou fijn zijn als je kort beschrijft wat te zien is op dat filmpje. Ik ga niet riskeren een misselijkmakend filmpje te bekijken dat ik de hele dag niet van mijn netvlies krijg.

-
- Zeer actief
Een wanhopige oproep van bekende personen zoals Matt Damon om het te stoppen. Of zoals ze zeiden: "To stop it, share this video"Branka schreef:Het zou fijn zijn als je kort beschrijft wat te zien is op dat filmpje. Ik ga niet riskeren een misselijkmakend filmpje te bekijken dat ik de hele dag niet van mijn netvlies krijg.
-
- Zeer actief
Is hier ook: in glacé koeken b.v. zit luizensap.Cairo_ schreef:de chinees eet alles wat loopt, kruipt, vliegt, rolt en zwemt..bouvierpoedel schreef: Ken eigenlijk geen ander volk dan chinezen die zoveel verschillende dieren eten .
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ja is algemeen bekend net als schildluis [ volgens mij is het de zelfde soort]
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Het was inmiddels toch gestopt? Was van de week op nu.nl
[edit]Hmmm, kan het niet meer vinden. Wellicht toch niet.
Heb an sich geen problemen met het eten van hond, tov het eten van andere dieren. Maar de behandeling is inderdaad crap. Plus dat er dus gewoon overal dieren gejat worden van liefhebbers. Als de enige manier om dat soort dingen te stoppen het festival stoppen is, then have at it.
[edit]Hmmm, kan het niet meer vinden. Wellicht toch niet.
Heb an sich geen problemen met het eten van hond, tov het eten van andere dieren. Maar de behandeling is inderdaad crap. Plus dat er dus gewoon overal dieren gejat worden van liefhebbers. Als de enige manier om dat soort dingen te stoppen het festival stoppen is, then have at it.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
korthaar schreef:Is hier ook: in glacé koeken b.v. zit luizensap.Cairo_ schreef:de chinees eet alles wat loopt, kruipt, vliegt, rolt en zwemt..bouvierpoedel schreef: Ken eigenlijk geen ander volk dan chinezen die zoveel verschillende dieren eten .
hoe kún je! laat mij lekker onwetend!

-
- Zeer actief
Klopt , die luizen worden door vele kleine Chineze handjes afgetrokken.korthaar schreef:Is hier ook: in glacé koeken b.v. zit luizensap.Cairo_ schreef:de chinees eet alles wat loopt, kruipt, vliegt, rolt en zwemt..bouvierpoedel schreef: Ken eigenlijk geen ander volk dan chinezen die zoveel verschillende dieren eten .

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind het afschuwelijk dat honden worden gegeten. Op alleen rationele argumenten is de discussie makkelijk te winnen door diegenen die er geen moeite mee hebben. Die het eten van hond niet erger vinden dan het eten van kip of koe.
Echter, mijn gevoel voor honden is heel anders dan mijn gevoel voor kippen of koeien. Ik houd van honden en mijn honden zijn een onderdeel van mijn gezin. Ik zorg voor hun welzijn en heb een emotionele band met ze. En daarom is het slachten en eten van honden voor mij gevoelsmatig onvergelijkbaar met het slachten en eten van kippen en koeien. En eerlijk gezegd kan ik mij moeilijk verplaatsen in hondenliefhebbers die hier geen moeite mee hebben.
Ik zou blij zijn als dit gruwelijke 'feest' tot het verleden behoort.
Echter, mijn gevoel voor honden is heel anders dan mijn gevoel voor kippen of koeien. Ik houd van honden en mijn honden zijn een onderdeel van mijn gezin. Ik zorg voor hun welzijn en heb een emotionele band met ze. En daarom is het slachten en eten van honden voor mij gevoelsmatig onvergelijkbaar met het slachten en eten van kippen en koeien. En eerlijk gezegd kan ik mij moeilijk verplaatsen in hondenliefhebbers die hier geen moeite mee hebben.
-
- Zeer actief
Dat zal een hindoe of masai dan weer van jou vinden omdat je koe eet en een moslim zal het walgelijk vinden en onbegrijpelijk dat je varken eet.Johnny Jones schreef:Ik vind het afschuwelijk dat honden worden gegeten. Op alleen rationele argumenten is de discussie makkelijk te winnen door diegenen die er geen moeite mee hebben. Die het eten van hond niet erger vinden dan het eten van kip of koe.
Het is maar net waar je opgegroeid bent. In veel afrikaanse landen eten ze graag aap terwijl die zo dicht bij de mens staan en voor vele ook onbegrijpelijk.

-
- Zeer actief
Krijgen we er ook nog het verhaaltje bij, dat een hond tenslotte een beter leven heeft gehad dan de beesten in de bio-industrie?Kells schreef:En zo is het!bouvierpoedel schreef:Dat zal een hindoe of masai dan weer van jou vinden omdat je koe eet en een moslim zal het walgelijk vinden en onbegrijpelijk dat je varken eet.Johnny Jones schreef:Ik vind het afschuwelijk dat honden worden gegeten. Op alleen rationele argumenten is de discussie makkelijk te winnen door diegenen die er geen moeite mee hebben. Die het eten van hond niet erger vinden dan het eten van kip of koe.
Het is maar net waar je opgegroeid bent. In veel afrikaanse landen eten ze graag aap terwijl die zo dicht bij de mens staan en voor vele ook onbegrijpelijk.Het enige wat mij tegen staat zijn de gruwelijke martelingen.