Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom rolt een hond in ....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rossi
Zeer actief

Waarom rolt een hond in ....

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi rolt over stokken heen. Kan ik me nog enigszins voorstellen dat hij zijn geur daaraan wil geven. Maar waarom rolt hij ook in :
- eendenpoep 8O
- dode vissen :kotz:
- kattenkots :jank:
Hebben jullie enig idee?
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

geen idee mijn mathezer was gek op eende poep en rolde er ook in toen ze pup wasvooral nu niet meer zo ben wel benieuwt waarom
Afbeelding
linlin

Re: Waarom rolt een hond in ....

Ongelezen bericht door linlin »

Rossi schreef:Rossi rolt over stokken heen. Kan ik me nog enigszins voorstellen dat hij zijn geur daaraan wil geven. Maar waarom rolt hij ook in :
- eendenpoep 8O
Hebben jullie enig idee?
niet omdat hij zijn geur aan bijvoorbeeld de rotte vis wil geven, maar omdat de rotte vis hem een mooi luchtje geeft.

als hij dan straks op jacht gaat, denken de konijntjes dat er in plaats van een bloeddorstige hond een rotte vis voorbij komt sjouwen :mrgreen: .
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik weet niet waarom?Ik ben het ooit ook gaan doen om te kijken wat het is,maar ik stonk alleen! :U
twinkeltje
moderator

kan wel kloppen happy zit
:ok: voornamelijk achter eenden aan
zo ruiken ze haar natuurlijk niet als ze eraan komt
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik vind die veelgegeven verklaring van 'camoeflageluchtje' opdoen wel aardig, maar waarom doet dan niet elke hond precies hetzelfde?

Jack gaat (gelukkig! :-D ) bijna nooit in iets smerigs liggen rollen, hoogstens eens in een dooie worm of een kikker die helemaal plat en uitgedroogd is. Geen dingen dus die vreselijk stinken. Hij wilde 1 keer over een platgereden dooie egel gaan rollen 8O , maar verder hoef ik er eigenlijk niet eens op te letten. Half verrotte dooie eenden of vissen worden wel heel aandachtig besnuffeld, maar vervolgens plast Jack er alleen maar overheen, zodat de volgende hond een dubbel lekker luchtje heeft. :p: :p:

Ik ken ook honden die heel enthousiast over hun eigen tennisbal gaan liggen rollen. :?

Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar wat meer uitleg!

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

linlin schreef:
Rossi schreef:Rossi rolt over stokken heen. Kan ik me nog enigszins voorstellen dat hij zijn geur daaraan wil geven. Maar waarom rolt hij ook in :
- eendenpoep 8O
Hebben jullie enig idee?
niet omdat hij zijn geur aan bijvoorbeeld de rotte vis wil geven, maar omdat de rotte vis hem een mooi luchtje geeft.

als hij dan straks op jacht gaat, denken de konijntjes dat er in plaats van een bloeddorstige hond een rotte vis voorbij komt sjouwen :mrgreen: .
Maar een weldenkend konijn zal daar toch net zo hard voor op de loop gaan?

Ik heb ook nog nooit een hond in iets 'logisch' in dat kader zien rollen, zoals paardepoep of vers gemaaid gras. Daarmee zou je een prooi in mijn ogen aardig om de tuin kunnen leiden. Maar dood & verotting zijn toch geen geuren waar het gemiddelde prooidier vol vertrouwen op af huppelt. :roll:

Hanneke
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Oberon rolt gelukkig nergens in.
Onze vorige hond wel :twisted: ook door de poep.
Op een goeie dag rolde zij weer en toen ik ging kijken was het inderdaad poep maar............................................................er lagen allemaal stukje closetpapier naast. :kotz: :kotz: :kotz:
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Hanneke2 schreef: Maar een weldenkend konijn zal daar toch net zo hard voor op de loop gaan?
Ik denk dat het voor een deel een ver verouderd instinct is.
Net zoals het graven voordat ze ergens gaan liggen. Yildah graaft wat af in haar mand voordat ze eindelijk een keer gaat liggen.
Natuurlijk zal een konijn niet in dat geintje trappen :mrgreen: Maar stel je voor dat een roedel wolven wil gaan jagen en ze hebben bv een hert in zicht, alleen waait de wind hun kant op waardoor het hert hun eerder zal ruiken. Gaan ze nou eerst lekker liggen rollen dan is misschien hun geur wat minder sterk "wolf"
Of dit zo is weet ik niet maar ik vond het wel een leuk therorietje :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Het verhaal van de camouflage ken ik ook, maar ik heb ook weleens gehoord dat ze het juist doen om hun eigen lucht af te geven om hun territorium af te bakenen. Maar ik denk dat het eerste logischer is, want de luchtjes waar ze in rollen zijn meestal zo sterk, dat ze daar toch nooit overheen komen.
Belle doet het ook, en dan ook altijd op dezelfde manier, eerst alleen een wang en oor, en vervolgens haar hele rug.
Toen er laatst sneeuw lag ging ze ook steeds op haar rug liggen rollen, maar dan niet eerst met haar wang. Volgens mij had het toen niets met geur te maken, maar vond ze het gewoon lekker. Ze was trouwens heel mooi schoon geworden van de sneeuw.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hanneke2 schreef:Ik vind die veelgegeven verklaring van 'camoeflageluchtje' opdoen wel aardig, maar waarom doet dan niet elke hond precies hetzelfde?
ik heb er ook weleens van gehoord en ook zo'n hond die dat regelmatig doet, hoe harder het stinkt hoe beter...
Waarom niet alle honden het doen? De een zit nog wat dichter bij de natuur dan de ander misschien... hier graven ze ook gaten in de tuin als het warm is en gaan erin liggen... Denk toch nog iets van een 'oud' instinct wat bij veel honden er helaas misschien al uitgefokt is maar bij sommige (rassen) is het blijven hangen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
twinkeltje
moderator

een mathezer is gefock als gezelschaps hond dus niet als anderre kleine rasjes voor muisen en mollen vangst enz
dus ik zou denken dat er weinig oer instinkt inzit
daarbij is het een heel oud ras
dus ik denk niet dat het helemaal klopt maar snappen doe ik het ook niet :roll:
Afbeelding
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Niet zo moeilijk denken. Ze vinden het gewoon lekker ruiken, netzoals jij parfum of deo op doet.
Dat het afstamt van vroeger: camoeflage geur ( :scheel: schrijven is afentoe wel moeilijk) geloof ik wel. Alleen nu vinden ze het gewoon lekker denk ik
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik heb ooit eens een theorietje hierover gelezen wat heel aardig klinkt.

Het zou zo zijn dat juist de ondergeschikte leden van een roedel dit doen, omdat ze zo de belangstelling van de rest van de roedel krijgen. Ze kunnen zich op deze manier dus even lekker in de belangstelling zetten.

Dit idee klinkt mij in elk geval logischer in de oren dan het "verbergen" van hun eigen geur voor eventuele prooidieren, of het achterlaten van hun eigen geur.

Ik moet bij verhalen over honden die in dooie dieren rollen altijd terugdenken aan één van mijn eigen honden. Zij rolde graag in poepluiers, én in dooie vis.

Tijdens een wandeling door het park had ze nét in een dooie vis gelegen, de maaien zaten op haar vacht geplakt. :mrgreen: Een eindje verder zat een visser met een broodje in zijn hand, en net op het moment dat hij het naar zijn mond bracht om een hap te nemen droeg de wind de ongelooflijke stank van mijn hond naar zijn neus. De verheerlijkte uitdrukking op zijn gezicht veranderde in één seconde naar kotsachtige neigingen. Hij stopte met een misselijk gezicht zijn broodje weer weg. Hij had dus niet door waar die lucht vandaan kwam.

Ze stonk echt letterlijk méters in de wind, erger heeft ze nooit meer gestonken. Dat was voor mij dus toch nog lachen, ondanks de ellende. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wil de hond schreef:Ik heb ooit eens een theorietje hierover gelezen wat heel aardig klinkt.

Het zou zo zijn dat juist de ondergeschikte leden van een roedel dit doen, omdat ze zo de belangstelling van de rest van de roedel krijgen. Ze kunnen zich op deze manier dus even lekker in de belangstelling zetten.

Dit idee klinkt mij in elk geval logischer in de oren dan het "verbergen" van hun eigen geur voor eventuele prooidieren, of het achterlaten van hun eigen geur.
bij mij niet, het prooidierenverhaal klinkt mij logischer in de oren, een wolf kijkt toch ook altijd hoe de wind staat en om het nog meer te voorkomen lijkt mij dat verhaal logischer. Aandacht nee lijkt me niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef: Ik heb ooit eens een theorietje hierover gelezen wat heel aardig klinkt.

Ah, dat klinkt interessant. Maar dat zou betekenen dat roedelleiders het niet of nauwelijks zouden doen. Is dat zo?
Wil de hond schreef:Tijdens een wandeling door het park had ze nét in een dooie vis gelegen, de maaien zaten op haar vacht geplakt. :mrgreen: Een eindje verder zat een visser met een broodje in zijn hand, en net op het moment dat hij het naar zijn mond bracht om een hap te nemen droeg de wind de ongelooflijke stank van mijn hond naar zijn neus. De verheerlijkte uitdrukking op zijn gezicht veranderde in één seconde naar kotsachtige neigingen. Hij stopte met een misselijk gezicht zijn broodje weer weg. Hij had dus niet door waar die lucht vandaan kwam.
Dat vind ik ook wel een aardige verklaring! Zorgen dat de rest z'n eten laat staan zodat jij meer hebt. :mrgreen: :mrgreen:

Hanneke
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef: Ik heb ooit eens een theorietje hierover gelezen wat heel aardig klinkt.

Ah, dat klinkt interessant. Maar dat zou betekenen dat roedelleiders het niet of nauwelijks zouden doen. Is dat zo?
Dat weet ik weer niet, hoewel ik me wel weer voor kan stellen dat zelfs een roedelleider het interessant vindt om interessant te wezen voor de rest van de meute.

Ik vind deze verklaring aannemelijk klinken omdat ik, net zoals jij al zegt, me niet goed voor kan stellen dat het rollen in stinkende rotzooi een goede kamouflage is. Het enige wat echt werkt is gewoon om te zorgen dat je vóór de wind blijft als je op jacht gaat. Ook werkt zo´n geurkamouflage alleen maar als de hele roedel zich zo onruikbaar maakt.
Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef:Tijdens een wandeling door het park had ze nét in een dooie vis gelegen, de maaien zaten op haar vacht geplakt. :mrgreen: Een eindje verder zat een visser met een broodje in zijn hand, en net op het moment dat hij het naar zijn mond bracht om een hap te nemen droeg de wind de ongelooflijke stank van mijn hond naar zijn neus. De verheerlijkte uitdrukking op zijn gezicht veranderde in één seconde naar kotsachtige neigingen. Hij stopte met een misselijk gezicht zijn broodje weer weg. Hij had dus niet door waar die lucht vandaan kwam.
Dat vind ik ook wel een aardige verklaring! Zorgen dat de rest z'n eten laat staan zodat jij meer hebt. :mrgreen: :mrgreen:

Hanneke
Ha ja,

Als die visser zijn broodje niet weg had gestopt maar ergens in beeld neer had gelegd om even bij te komen van de lucht had Maya dat zonder meer afgestraft met een snelle graai. Zij was namelijk een enorme gehaaide vreetzak. :mrgreen:
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Wil de hond schreef:
Als die visser zijn broodje niet weg had gestopt maar ergens in beeld neer had gelegd om even bij te komen van de lucht had Maya dat zonder meer afgestraft met een snelle graai. Zij was namelijk een enorme gehaaide vreetzak. :mrgreen:
Was dat dan niet gewoon tactiek?? :mrgreen:

Maar ik denk inderdaad dat jouw visie er dichter bij komt dan die camouflage variant. Vind ik ook wat onwaarschijnlijk.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Rossi schreef:
Wil de hond schreef:
Was dat dan niet gewoon tactiek?? :mrgreen:

Maar ik denk inderdaad dat jouw visie er dichter bij komt dan die camouflage variant. Vind ik ook wat onwaarschijnlijk.
Hahaha,

Volgens mij kwam zij wel in de buurt van die man omdat ze zijn broodje rook. Ze naderde hem eerst onder de wind, en liep toen met een boog én met interesse in broodje naar de andere kant, zodat de wind ineens haar lucht meedroeg naar de visser zijn neus. Maar ik betwijfel of zij zo slim was om bewust haar meur in de voedselstrijd te werpen. :mrgreen:

Het is overigens niet mijn visie, ik las deze mogelijke verklaring ooit eens in een boek. Sindsdien is het voor mij persoonlijk de aannemelijkste verklaring die ik ken voor dit raadselachtige gedrag. Of het de juiste is?
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Wil de hond schreef:
Hanneke2 schreef:
Dat weet ik weer niet, hoewel ik me wel weer voor kan stellen dat zelfs een roedelleider het interessant vindt om interessant te wezen voor de rest van de meute.
ursula, die toch nog steeds de baas in huis is, is de grote goorlak en smerige rolster. ze is wel erg tevreden als ze terugkomt van het in extreem gore zaken rollen.

kakaboeboe is niet extra geinteresseerd of geimponeerd van ursula haar nieuwe parfum. hij doet vooral aan dat wat hij het liefst doet: rondloeren of er vijanden aan de horizon te bekennen zijn.

hm.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Wil de hond schreef:
Hanneke2 schreef:
ursula, die toch nog steeds de baas in huis is, is de grote goorlak en smerige rolster. ze is wel erg tevreden als ze terugkomt van het in extreem gore zaken rollen.

kakaboeboe is niet extra geinteresseerd of geimponeerd van ursula haar nieuwe parfum. hij doet vooral aan dat wat hij het liefst doet: rondloeren of er vijanden aan de horizon te bekennen zijn.

hm.
Het is denk ik ook zo dat de oorsprong van het huishondengedrag ligt in het oorspronkelijke wolvengedrag, maar dat onze huidige honden vaak gedrag vertonen wat zeg maar uit zijn oorspronkelijke kontext getrokken is.

Voorbeelden zijn het rondjes draaien in de mand voor ze gaan liggen, eten begraven zonder dat nodig te hebben, de "muizesprong", etc... De oorspronkelijke betekenis is verloren gegaan, maar het gedrag heeft de eeuwen en véééle generaties overleeft.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier is Kaya toch ook echt de "roedelleider", maar zij is de grootste viespeuk :kotz: Moritz draait zich echt nooit rond in stront, rotte vis of wat dan ook en Kaya zou dit het liefste dagelijks doen :roll:
Dus het idee dat de ondergeschikte dit zou doen om interessant te worden, gaat hier niet helemaal op.

Volgens mij vinden ze het gewoon lekker :U Ze eten tenslotte ook pens wat stinkt als de neten :? :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Ik heb hier ook zo'n viezerik. Hij rolt volgens mij, alleen in mensenstront, want hij doet het gelukkig niet zo vaak en als de militairen op oefening zijn in het bos, dan vergroot dat de kans aardig. Behalve in poep, rolt hij ook in het zand, in de sneeuw, op mos, in de bladeren. Hij ligt een paar keer per wandeling met z'n pootjes in de lucht.
In het boek over de roedelmethode staat juist dat dominante honden dit doen, want ze vallen dan op en een onderdanige hond wil niet opvallen, maar Itosca is de dominanste van al m'n honden die ik gehad hebt en zij was de enige die het niet deed, dus ik twijfel hier wel aan.
Ik heb ook wel eens gelezen dat het is om tijdens de jacht hun eigen geur te maskeren.

Groetjes Elvira
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”