Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedragstherapie bij angst voor onweer

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Aantal honden: 1

Gedragstherapie bij angst voor onweer

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Wilma is extreem bang voor onweer en vuurwerk. Vandaag was de laatste les van de gehoorzaamheidstraining. Helaas ben ik halverwege de les naar huis gegaan. In de verte was wat gerommel te horen en Wilma raakte weer in paniek. Het geluid was heel zacht en ik had pas bij Wilma haar reactie door dat het onweer was. Ze was zo bang, dat de trainster zei dat ik beter naar huis kon gaan. Alle andere honden hadden nergens last van.
Ik heb er al vaker over nagedacht, maar ik heb nu toch echt besloten om naar een gedragstherapeut te gaan. Counter conditioning heb ik geprobeerd maar het lukt me niet om haar uit de paniek te krijgen. Ze heeft een obsessie voor eten maar als er onweer in de lucht zit of vuurwerk wordt afgestoken wil ze zelfs de allerlekkerste dingen niet eten. Ik krijg dan geen contact met haar. Ze zoekt geen steun maar zondert zich juist af.
Ik heb een tijdje geleden een vuurwerk-cd gekocht, maar deze wil ik niet zonder deskundige hulp gaan gebruiken. Ik ben bang dat ik dan toch net iets fout doe waardoor de angst erger wordt. Weet iemand een goede gedragstherapeut in de buurt van Amersfoort?
Afbeelding
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Re: Gedragstherapie bij angst voor onweer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Ik kan je geen naam noemen helaas.
Maar heb je voor thuis al eens over een thundershirt nagedacht? Ik heb daar wel goede dingen over gehoord.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mijn oudje Lady was ook heeeel bang voor onweer, ze werd al nerveus als er voor ons nog niets aan de hand was.
Naarmate ze ouder werd, werd het erger, ze sprong uit het raam (alleen begane grond) vernielde de poort, etc.
Ik zorgde altijd voor een donker hoekje ergens, de laatste jaren ging ze zelf altijd in het keukenkastje liggen (maakte het zelf open) In de regentijd moesten we altijd voor zorgen dat er niets in stond want ze gooide er alles uit.

Je kunt homeopathische kalmeringsmiddelen proberen of/en Tellinton Touch. Er bestaan ook Thundershirts. Ik heb Lady wel eens een T-shirt aangedaan die ik dan een beetje strak om haar vastmaakte.... volgens mij hielp dat wel een beetje.

Volgens mij help gedragstherapie niet... ik weet het niet :U:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Niet Amersfoort maar je zou eens kunnen kijken bij Yvette (www.alerthondentraining.nl)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Wat doet ze als je niets doet?
In huis?
Jol is/was extreem bang bij onweer en vuurwerk, ook voor ze bij mij kwam.

Nu merk ik dat ze anders reageert, afzonderen wilde ze vaak, ik gaf haar ook wel de ruimte toen ze in het nieuwe huis kwam te wonen. Beetje bij beetje merkte ik dat ze mijn steun ging zoeken, in de zin van even een kort neus contact en dan in een hoekje vlak waar ik zat het fijner leek te vinden.
Daarvoor schoot ze naar boven, of een kast in en dan legde ik ook wel kleedjes neer dat ze wat makkelijker en lekkerder lag.
Dat ze zelf bij haar extreme angst ineens wel dat neusje naar mijn hand deed, en niet meer onmogelijke plekken zocht om weg te duiken in huis vond ik al positief.
Buiten bij een onverwachte knal, zag ik haar ook ineen duiken en merkte ik dat het even aanlijnen (ze liep vaak los mee omdat ze zo makkelijk is) erg hielp om haar even wat vertrouwen te geven.
In het begin toen ik haar net leerde kennen was het onmogelijk om op die momenten contact te maken. Ze stond stijf van de angst. Naarmate ik haar langer ken, lukt het wel om even neus hand contact te maken. Geen voer want de angst is dusdanig hoog dat ook voer geen effect heeft. Ik ben nog steeds blij als heel onverwachts een knal komt dat ze zich op mij richt. En het neuscontact maakt haar iets rustiger. Het liefst wil ze gewoon naar huis op die momenten, maar soms wil ik dat zelf niet, ook omdat ik met nog een hond loop die wel even wat verder nog wil. Het aanlijnen geeft dan wat rust, voor haar en voor mij. Een kroel onder de kin ook. Even wat steun dat ze het goed doet.
Weet niet wat een GT anders gaat doen of leren. Maar bij extreme angst is het echt je dier aankijken, steun geven daar waar nodig, en als je traint kun je beter stoppen met de oefening. Angst gaat boven dat wat je aan het doen bent.
Als de hond steun zoekt bij je, en je daarin vertrouwt, dan kun je verder bouwen.
Jol is nog steeds extreem in gedrag bij onweer, maar ze blijft wel in de buurt. En gisteren hadden we vuurwerk. Een tijdlang geen reactie en toen toch onder mijn voeten liggen en hevig hijgen. Maar jaren geleden zou ze weg zijn gegaan van de baasjes en alleen ergens gaan liggen. Nu bleef ze bij de baasjes omdat blijkbaar ze er meer vertrouwen in had.
Bepaalde angsten zullen er nooit volledig uit gaan. Maar als je merkt dat de hond angstig is, en ze bij angst ze zich tot jou wenden, dan moet je daar op verder bouwen.
Ben wel van mening dat deze dingen niet per definitie zijn te leren. Angst is angst. er op inspelen en vertrouwen weten te krijgen van een echt angstige hond is een ding waar je verder op kunt bouwen. Maar diepgewortelde angst is echt moeilijk als ik zie hoe het hier gaat.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk ook niet dat een diepgewortelde angst zomaar verdwijnt met gedragstherapie, maar ik denk zeker dat een gedragstherapeut kan helpen door jou te laten zien hoe je het beste met een angstige Wilma om kunt gaan en wat je kunt doen om aan die angst te gaan werken. Zeker als je merkt dat wat je nu doet niet helpt omdat het niet beter gaat of misschien zelfs langzamerhand erger wordt.

Mila is ook heel bang voor vuurwerk en bij haar lukte counter conditioning in eerste instantie ook niet (nam ook geen eten aan). Tot ik hier de tip kreeg om smeerkaas uit een tube of slagroom op haar snoet te smeren. Dat likte ze inderdaad wel op en zo had ik een ingang voor het counter conditioneren. Toen die ingang er eenmaal was, konden we daarmee verder en zag ik snel verbetering. Wellicht heeft een gt ook nog goede tips voor honden die te gestrest zijn om eten aan te nemen.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Aiko klinkt iets minder bang dan Wilma maar ook voor hem zat ik onlangs oplossingen te zoeken. Door dat eeuwig durende rotweer en het regelmatige vuurwerk en getoeter 'dankzij' voetbalfanaten is zijn angst de voorbije maand versterkt.

Hij wil met donder en vuurwerk niet geaaid worden, neemt geen voedsel aan (ook geen smeersel op zijn bek, hij laat het gewoon vallen), wil uit paniek soms deuren openen, hijgt als een gek en probeert in ruimtes te kruipen waar hij onmogelijk door kan. Mijn andere hond haalt veel steun uit dicht bij me zijn maar Aiko blijft angstig.
Homeopathie deed niets, advocaat helpt amper bij vuurwerk, hij ontwijkt aanraking dus ik gok dat TTouch het niet gaat worden en op zo'n vuurwerkcd reageert ie helemaal niet :tongue:
Uiteindelijk een ThunderShirt gekocht en dat helpt wel een beetje. Hij is nog steeds erg bang maar hij hijgt minder, zit minder te ijsberen, neemt bij knallen in de verte zelfs voedsel aan (hij eet het niet op maar het aannemen is toch al wat). De scherpe kantjes zijn er wat af.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

arvid van putten.
een hele fijne man die je vast met dit probleem kan gaan helpen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”