Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup en oudere hond samen laten slapen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

pup en oudere hond samen laten slapen

Ongelezen bericht door *Skye* »

Hoi allemaal,

Al een paar dagen loop ik ergens over na te denken, maar ik kom er niet helemaal aan uit. En waar kan ik dan beter naar toe dan dit forum. Ik heb altijd veel aan jullie meningen, dus ben benieuwd naar hoe jullie hier naar toe kijken.

Nova is ondertussen bijna 15 weken oud. Toen ze boven na een week of 4 de hele nacht door sliep is ze na een paar dagen naar beneden verhuisd, daar blijft ze toch wel een beetje hangen op 1x pn wakker worden, of in ieder geval vroeg wakker (wat geen probleem is, kleine pup, kleine blaas, alleen toen ze boven sliep kon ze wel in 1x doorslapen). Nu gaat het eigenlijk al een paar dagen heel goed. Dit omdat mijn man vroeg uit bed moet voor zijn werk en haar dan even laat plassen, in het weekend omdat we allebei de dagen laat naar bed zijn gegaan.

Afgelopen zaterdag lagen ze allebei zo lief te slapen in de bijkeuken (daar slaapt Skye altijd) dat ik ze gewoon samen heb laten liggen en naar bed ben gegaan. Rond 7.30u werd ik wakker en keek ik op de camera en was Nova wel wakker, maar lag ze rustig te spelen. Om 8u ben ik naar beneden gegaan en ze heeft helemaal niet gepoept of geplast en ze was gewoon rustig.

Nu wilde ik haar dus eerste helemaal gewend maken om alleen te slapen, zodat ze niet afhankelijk zou worden van Skye. Dat gaat nu eigenlijk heel goed. Als we haar in de bench doen voor een slaapje overdag of voor de nacht, piept ze eigenlijk helemaal niet meer en gaat ze gewoon rustig slapen. Ondertussen kan ze 2u alleen blijven als ik met Skye naar de training ga, het grootste deel van de tijd ligt ze dan te slapen, soms speelt ze, 1x heb ik haar wat onrustig gezien op de camera, maar daarna ging ze weer languit liggen slapen. Al met al gaat het best goed. Samen kunnen ze heel goed alleen blijven, dan laat ik ze samen in de bijkeuken.
Best handig zo een camera want je weet in ieder geval zeker hoe het er aan toe gaat.

Wat nu dus eigenlijk mijn vraag is, is wanneer ik de stap zou kunnen maken om ze altijd samen te laten slapen. Ik weet helemaal zeker dat het goed zou gaan samen. Maar ik wil dus juist voorkomen dat Nova zich helemaal aan Skye gaat optrekken en dat ik haar straks niet helemaal alleen kan laten. Of zou het voldoende zijn als ik regelmatig apart met ze ga lopen of haar zo nu en dan overdag even in de bench stop als ik bv de was ga doen boven. Ik had ook nog even het idee om het wat af te wisselen, maar dat zou misschien weer voor te veel onrust zorgen.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit zouden doen. Als jullie zeggen gewoon lekker samen laten slapen, hoe zorgen jullie er dan voor dat ze allebei wel nog goed alleen kunnen zijn als je de ander alleen mee neemt.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Re: pup en oudere hond samen laten slapen

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik lees mee ;)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk eigenlijk niet dat het samen slapen direct iets uitmaakt voor het af en toe alleen thuis zijn overdag. Zolang je dat gewoon blijft doen, blijft ze daar dus ook aan gewend.
Hier slapen ze altijd samen, maar zijn ze er ook aan gewend dat ik overdag wel eens één of twee andere honden meeneem. Dat doe ik geregeld en dat gaat prima.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier slapen ze samen. Niet allemaal en niet altijd dezelfde samenstelling trouwens, maar wel samen.
En dan zijn ze aan elkaar gehecht, nou en? Waarom is dat erg?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
*Skye*
Zeer actief

Het zou zeker weten goed gaan het samen slapen. Ze liggen ook echt heel vaak tegen elkaar aan en zoeken elkaar veel op.

Het is niet erg als ze aan elkaar gehecht raken, zelfs leuk, daar heb ik ook een tweede hond voor erbij genomen. Maar het is wel de bedoeling dat ik ze apart mee kan blijven nemen zonder dat ze alles bij elkaar blaffen en piepen.

Ik merk nu dat Nova er echt ok mee is om alleen te blijven. Dit heeft wel even geduurd, wat niet raar is natuurlijk voor zo een frummel. Maar ik wil het niet opnieuw moeilijker maken voor haar om alleen te blijven.

Het is uiteindelijk sowieso de bedoeling dat ze samen gaan slapen hoor, wil alleen de volgende stap niet te snel nemen.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb nooit een pup/hond apart laten slapen.
Gewoon vanaf dag 1 bij de rest van de roedel, juist pups vonden dat altijd fijn, lekker bij een andere hond kruipen.
Ze liggen graag bij elkaar maar er ik neem steeds honden in andere samenstelling mee zodat ze ook prima alleen of met 2 kunnen blijven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

samantha! schreef:Ik heb nooit een pup/hond apart laten slapen.
Gewoon vanaf dag 1 bij de rest van de roedel, juist pups vonden dat altijd fijn, lekker bij een andere hond kruipen.
Ze liggen graag bij elkaar maar er ik neem steeds honden in andere samenstelling mee zodat ze ook prima alleen of met 2 kunnen blijven.
Ja, zo dus.
Het gaat hier eigenlijk vanzelf.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
*Skye*
Zeer actief

In het begin moest Skye niets van Nova hebben dus dat zou niet gewerkt hebben. Ze heeft de eerste maand lekker naast mijn bed geslapen dus zeker niet alleen.
Nu gaat het wel heel leuk samen dus zou het wel kunnen.

Het is inderdaad wel belangrijk om ze gewend te laten zijn ze apart mee te blijven nemen. Ik had als voornemen ze minstens een keer of 3 apart mee te nemen in de week, in de praktijk blijkt het toch makkelijker te zijn ze iedere keer samen mee te nemen ;) Maar goed, gewoon meer een gewoonte van maken ze apart mee te nemen. Ook goed voor Nova natuurlijk om zonder haar 'grote broer' de wereld te ontdekken.
*Skye*
Zeer actief

Marjoleine schreef:
samantha! schreef:Ik heb nooit een pup/hond apart laten slapen.
Ja, zo dus.
Het gaat hier eigenlijk vanzelf.
Klinkt idd fijn en relaxed.

Hier moest alleen Skye in het begin niets van Nova hebben en brak Nova de boel af als ze maar 1 min alleen was. Nu gaat het heel goed en wil dat niet verstoren.

Ik weet zeker dat het tussen Skye en Nova goed zou gaan want ze liggen bijna de hele tijd bij elkaar als ze samen zijn.

Of is het nu waarschijnlijk gewoon zo dat ze heeft geleerd alleen te zijn en dat samen slapen dat niet veranderd, mits ik ze natuurlijk wel regelmatig apart mee blijf nemen.
DeDiana
Zeer actief

*Skye* schreef:Of is het nu waarschijnlijk gewoon zo dat ze heeft geleerd alleen te zijn en dat samen slapen dat niet veranderd, mits ik ze natuurlijk wel regelmatig apart mee blijf nemen.
Ja, dat denk ik wel. Zo is het hier wel in ieder geval :ok:
*Skye*
Zeer actief

Tnx voor het meedenken :engel:

Sta er bij Nova echt veel relaxter in als bij Skye, maar soms is het toch even fijn om meningen te horen van mensen die meer ervaring hebben als ik heb. Voor nu ligt ze in ieder geval heerlijk te slapen in haar bench tegen haar koeienknuffel aan ;) Maar snel dan in de nacht lekker samen laten slapen.

Dankjewel :ok:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik neem er regelmatig 1 alleen mee of er blijft er 1 alleen thuis. 's Nachts slapen Dico en Hippo sindskort wel samen (Dico zat eerst 's nachts in de bench). Overdag laat ik ze niet thuis samen, wil geen risico lopen dat er ergens een keer ruzie over is en ze samen de tent uit vechten. Ze kunnen alle 3 prima alleen thuis blijven.

Zou ze lekker samen in de bijkeuken laten en zolang je regelmatig Skye en Nova wel eens alleen thuis laat moet dat geen probleem opleveren ;-)
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

apart alleen thuis zijn of apart slapen is toch wat anders, die van mij zijn best vaak apart van elkaar maar `s nachts nooit.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Jezes, nooit over nagedacht. Gelijk vanaf nacht 1 op bed bij mij en Izzy. Wat maakt het uit dat ze zich aan elkaar optrekken? Ik voorzie geen situatie waarin 1 van hun apart zou moeten slapen - tenzij er iets sneeft. En aan dat laatste kan ik toch niets veranderen, dat zal heus ooit een keer gebeuren.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hier ligt alles altijd samen. Er is er maar 1 die niet alleen kan blijven en dat is Dumás. Nouja, dan blijft er toch altijd iemand bij hem thuis. Of hond, of een van ons. Meestal is het toch alleen Csiva die mee gaat, daar train ik fanatiek mee en loop ik wedstrijden mee.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Vusi sliep eerst (tot 3 maand geloof ik) in een puppy ren, toen ze een maal zindelijk was en tot 6 uur doorsliep heb ik de puppy ren weer opgeborgen. Ze slapen waar ze het liefst liggen. Vusi (nu 1 jaar) ligt graag tegen Alex (11 jaar) aan maar dat vind Alex niet prettig. Als we een maal slapen ligt Alex naast ons bed op een dikke deken en Vusi ligt op de bank in de woonkamer, alle deuren staan open. Ze mogen het zelf uitzoeken :ok:

Per hond is dit zeker verschillend, ik kan me voorstellen als je een hond hebt die rond spookt dat je die dan wel ergens anders laat slapen.
*Skye*
Zeer actief

Dankjewel allemaal voor jullie meningen. Leuk om te horen. In het begin konden ze niet samen omdat Skye niets van Nova moest hebben. Dat ging gelukkig snel over en als ze overdag alleen zijn zijn ze altijd al samen in de bijkeuken.

Ik zorg er voor dat ik ze vaker apart uitlaat en Nova krijgt sowieso haar eten in de bench. Voor nu liggen ze in ieder geval zo te slapen. Ben benieuwd.

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Ah, lekker veilig en warm bij haar grote broer :I:
*Skye*
Zeer actief

@DeDiana: Ja echt heel lief zijn ze zo samen. Ze liggen niet de hele tijd bij elkaar, maar heel vaak wel.

@Heavy: Vind het ook super leuk om te zien. Maar ik wist wel dat dit goed zou gaan hoor. Ik ben alleen benieuwd of ik ze nu nog makkelijk apart mee kan nemen van elkaar. Maar we zullen het gaan zien.

En nog steeds is het rustig.

Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Super toch? :ok:
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Ja een heerlijke relaxte nacht. Merk dat ik toch beter slaap nu aangezien ik ze nu niet kan horen. Dus lig ik er ook niet op te wachten. Mijn man gaat rond 5.15u naar zijn werk dus dan laat hij haar even plassen. En verder is ze helemaal droog gebleven.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”