Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Natuurlijke volgers

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Natuurlijke volgers

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ken een aantal honden die van nature eigenlijk de baas 'volgen'. Niet in de zin van alles doen wat de baas vraagt of continu vermaakt willen worden, maar meer een bepaald soort slimheid hebben. Een soort van verregaande loyaliteit en wijsheid.
Apple heeft dat misschien een beetje, maar die zou zo onder een fiets kunnen lopen als ik met haar op een fietspad zou wandelen bijvoorbeeld. Ze zou me ook niet kunnen vinden als ik uit zicht verdwijn. Ze luistert verder prima, daar is niks mis mee.
Ik denk dat er wel rassen zijn die dat altijd wel een beetje in zich hebben, zoals de deerhound.
(her)kennen jullie dit bij je eigen hond? Of bij andere? En denken jullie dat het veel voorkomt bij bepaalde rassen?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Natuurlijke volgers

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ja, Mahru heeft dit al vanaf het begin. Kan daarom prima loslopen, hoef haar de hele wandeling niet te roepen want ze blijft wel in de buurt en loopt altijd mee. Al zou ze druk aan het spelen zijn met een hond en ik loop verder dan komt ze ook meteen mee zonder dat ik hoef te roepen. En dat doet ze dus echt al vanaf het begin, ze is nu 1.5 jaar.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco houdt mij bij voorkeur ook in het zicht. Als ik een andere kant op loopt, komt hij snel achter me aan gerend. Als pup kon ik hem dus al los naast me mee laten lopen (wel lijntje aan z'n tuigje om in te kunnen grijpen als er een auto langs kwam, bijvoorbeeld)
Brindlecardi
Zeer actief

runninggirl schreef:Ja, Mahru heeft dit al vanaf het begin. Kan daarom prima loslopen, hoef haar de hele wandeling niet te roepen want ze blijft wel in de buurt en loopt altijd mee. Al zou ze druk aan het spelen zijn met een hond en ik loop verder dan komt ze ook meteen mee zonder dat ik hoef te roepen. En dat doet ze dus echt al vanaf het begin, ze is nu 1.5 jaar.
Dat is inderdaad een beetje wat ik bedoel. Zonder commando de baas wel weer inhalen.
Apple loopt ook overal los en blijft bij me, maar als ze echt druk is met snuffelen of spelen, dan vergeet ze de rest even. Mocht ik dan uit zicht verdwijnen vindt ze me niet meer. Dan raakt ze in paniek en rent de verkeerde kant op :Q: daarin is ze niet slim. Concept van auto's of fietsers snapt ze ook niet echt, ze rent er niet als een suffe onder, maar ze gaat er ook niet voor aan de kant.
Ik kende een hondje, vuilnisbakje, die liep om auto's heen, kon zelf oversteken. Bleef ook wachten op het baasje zonder riem buiten de winkel zonder een woord te zeggen. Dat noem ik echt wijs :mrgreen: dat bedoel ik eigenlijk vooral. Een soort zelfredzaamheid icm loyaliteit naar de baas toe.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 05 jul 2016 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind het lastig om te begrijpen wat je precies bedoelt ;-)
Ik neem aan dat je niet gewoon een eigenschap als baasgerichtheid bedoelt, zoals de meeste herders dat wel hebben?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

nee daar hebben die van mij geen enkel talent voor vrees ik :D Ze lopen niet weg maar ik moet ze wel echt meenemen als ze gaan spelen want anders vergeten ze me totaal denk ik. En street smart zijn ze ook al niet
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Izzie loopt pas sinds een maand of 2 wat verder weg, in het begin plakte ze echt aan me. Vond ik ook geen onverdeeld genoegen :mrgreen:
In Iz zit ongetwijfeld wat herderigs, ze is dan ook onwijs baasgericht.
Brindlecardi
Zeer actief

Tara schreef:Ik had zo'n hond. Tot 2,5 week geleden. :cry:
Die indruk kreeg ik wel uit je verhalen inderdaad :roos:
Luna van Sulluna lijkt me ook zo'n hond trouwens

Het is een beetje lastig uit te leggen merk ik trouwens :mrgreen:
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Apple schreef:
runninggirl schreef:Ja, Mahru heeft dit al vanaf het begin. Kan daarom prima loslopen, hoef haar de hele wandeling niet te roepen want ze blijft wel in de buurt en loopt altijd mee. Al zou ze druk aan het spelen zijn met een hond en ik loop verder dan komt ze ook meteen mee zonder dat ik hoef te roepen. En dat doet ze dus echt al vanaf het begin, ze is nu 1.5 jaar.
Dat is inderdaad een beetje wat ik bedoel. Zonder commando de baas wel weer inhalen.
Apple loopt ook overal los en blijft bij me, maar als ze echt druk is met snuffelen of spelen, dan vergeet ze de rest even. Mocht ik dan uit zicht verdwijnen vindt ze me niet meer. Dan raakt ze in paniek en rent de verkeerde kant op :Q: daarin is ze niet slim. Concept van auto's of fietsers snapt ze ook niet echt, ze rent er niet als een suffe onder, maar ze gaat er ook niet voor aan de kant.
Ik kende een hondje, vuilnisbakje, die liep om auto's heen, kon zelf oversteken. Bleef ook wachten op het baasje zonder riem buiten de winkel zonder een woord te zeggen. Dat noem ik echt wijs :mrgreen: dat bedoel ik eigenlijk vooral. Een soort zelfredzaamheid icm loyaliteit naar de baas toe.
Ja voor een deel heeft ze dat. Ze kon bijvoorbeeld ook meteen minutenlang op haar plaats blijven. Geen probleem, ook niet als ik uit zicht loop. Ze windt zich niet op.
Maar ze is niet slim met oversteken ofzo. Maar ze blijft wel meteen staan als ik blijf staan, hoef ik niks voor te doen. Maar ze plakt niet. Gaat wel haar eigen gang.
Ik zal eens kijken of ik binnenkort een filmpje kan maken.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik denk precies te begrijpen wat je bedoelt. Ik denk hierbij aan honden van daklozen, of hippie-achtige mensen. Daar heb ik ze wel eens bij gezien. Ze vallen op omdat ze altijd los lopen, in de stad, op het station, waar dan ook. En heel relaxed zijn maar wel met één oog op de baas. Ze zijn er gewoon zonder dat ze wat voor sturing ook nodig hebben. Heel bijzonder vind ik dat. Ze stralen een wijsheid uit, inderdaad. Nu ik er zo over denk, zal dat misschien wel te maken hebben met de levenswijze van hun baas. Dat ze zoveel vrijheid hebben dat ze helemaal geen zin hebben om weg te lopen of kattenkwaad uit te halen. Zoiets. Zo'n beetje als een straathond die een toerist overal volgt en er gewoon is, als een schaduw.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Cody is zo'n hond maar die is echt helemaal niet slim :LOL:
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Jules en Ivy hebben dat wel. Die hoef ik nooit te roepen dat ze moeten komen, ze volgen vanzelf als ik doorloop. Ik geef wel eens commandos van kom, doorlopen.. maar dat is meer automatisch haha en vooral voor Jazz..ook al helpt dat niet echt bij haar. Jazz blijft gewoon haar ding doen als ik een andere kant oploop, de andere volgen direct. Jules en Ivy komen zich ook tussendoor zelf melden, dat doet Jazz ook niet. Die blijft ook gewoon staan als er een fiets aankomt, niet zo slim. Ik heb trouwens ook nooit koekjes mee, dus het komt niet omdat ze een koekje willen ;p Ze hebben het gewoon altijd wel gedaan. Jules heb ik de eerste dag ook direct laten loslopen toen ik dr had geadopteerd en is altijd bij mij in de buurt gebleven, nog nooit weggelopen. Toch knap voor een takkie;)
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

*Wolf* schreef:Ik denk precies te begrijpen wat je bedoelt. Ik denk hierbij aan honden van daklozen, of hippie-achtige mensen. Daar heb ik ze wel eens bij gezien. Ze vallen op omdat ze altijd los lopen, in de stad, op het station, waar dan ook. En heel relaxed zijn maar wel met één oog op de baas. Ze zijn er gewoon zonder dat ze wat voor sturing ook nodig hebben. Heel bijzonder vind ik dat. Ze stralen een wijsheid uit, inderdaad. Nu ik er zo over denk, zal dat misschien wel te maken hebben met de levenswijze van hun baas. Dat ze zoveel vrijheid hebben dat ze helemaal geen zin hebben om weg te lopen of kattenkwaad uit te halen. Zoiets. Zo'n beetje als een straathond die een toerist overal volgt en er gewoon is, als een schaduw.
Dat is inderdaad exact wat ik bedoel :ok:
In het buitenland zie ik het in steden sowieso wel vaker (ook niet-daklozen)
In mijn omgeving ken ik er twee, een terriër vuilnisbakje en een maltezer.
DeDiana
Zeer actief

Ik denk dat ik het nu wel snap. Zoiets als Chocky in dit filmpje: - Chocky was het broertje van Amy en een zwerfhond, maar liep altijd, uiteraard uit geheel eigen beweging, onze wandelingen mee en was natuurlijk als zwerver enorm zelfredzaam en ook niet slaafs, kende geen enkel commando, maar liep eigenlijk net zo braaf mee als mijn 'getrainde' hond.
Niet dat dat me bij Mila veel moeite heeft gekost, maar die is denk ik net als Apple: die zou ook zo onder een auto lopen en raakt ook in paniek als ze mij kwijtraakt - waardoor ze me dus ook nooit zal kwijtraken. :mrgreen: Heel anders dus dan bijvoorbeeld Amy, die zichzelf wel redt, mij altijd weer vindt, en zelfs de weg terug naar huis vond zonder kleerscheuren toen ze ontsnapte bij de oppas. Dat zie ik Mila haar nog niet nadoen.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Tycha had dat ook, hield me altijd wel in de gaten en kwam altijd zonder wat te zeggen zelf wel mee. Als ik uit het zicht was, kwam ze altijd wel weer heel snel achter me aan. Zou dan niet in paniek de verkeerde kant uit rennen. Wel wat paniek omdat ze wist dat ze dan te laat achter me aan gekomen was of niet geluisterd. Maar als ze me dan zag ging ze gewoon door met haar eigen dingen, niet heel blij of enthousiast dat ze me gevonden had, maar meer van "oh, hier ben je!"
Triss lijkt het ook wel te hebben hobbelt voor ons uit of blijft wat achter om te snuffelen maar komt altijd uit zich zelf weer mee. Uit zicht en roepen, dan komt ze extra hard achter me aan zonder paniek. Maar goed, ze is nog jong en er kan natuurlijk nog veel veranderen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Je hebt het 100% over Perry. Altijd los, in de stad of in het bos. Op vakantie, op de camping, naast het paard, naast de fiets. 100 meter voor me of 100 meter achter me, hij weet feilloos waar ik ben. Gaat aan de kant voor verkeer kijkt ook eerst voordat hij oversteekt. Blijft ergens onaangelijnd wachten als het moet. En ik kan me niet heugen eigenlijk dat ik hem wat aangeleerd heb. :U:
Andere mensen vragen regelmatig of die hond soms Nederlands verstaat, en ik verdenk hem er ook van eigenlijk.
Het is helaas niet erfelijk, zijn zoon blundert de hele dag door. :Q:
Hij luistert keurig hoor ons Rupert, maar loopt gewoon in zeven sloten per dag. Die loopt dus grotendeels aangelijnd. Gewoon voor zijn veiligheid en onze gemoedsrust :mrgreen:
Gr. Aniek

Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb er 2. Mijn teefjes.
Die hief ik nooit te roepen tijdens een wandeling, die komen altijd even kijken en gaan dan weer verder.
In huis liggen ze meestal ergens in het zicht.
Heel makkelijk om mee te gaan wandelen, heel relaxed.
Ik hoef dus alleen maar naar mijn reu te kijken waar die is en wat hij doet.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

1 van de honden van mijn vriend heeft dat (herder/labrador met een vleugje eng. staff en husky). Dat is een echt krakershondje en is opgegroeid zonder riem.
Het heeft maanden geduurd voordat ze met mij mee uit wilde, ze zit echt aan m'n vriend vastgeplakt.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik snap wat je bedoelt, een prachtig gezicht is dat altijd, zo volkomen vanzelfsprekend :lol1:
Amber zit echt aan mij gekleefd, hoef ik nooit of te nimmer te roepen (ik doe het wel eens, maar alleen om haar een plezier te doen :Q: ) en kan ook echt overal los. Maar toch zal ik haar in de drukte wel aanlijnen. Al is het maar omdat ze zo vaak naar me kijkt dat ze ieder moment tegen iets op dreigt te knallen :mrgreen:
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

*Wolf* schreef:Ik denk precies te begrijpen wat je bedoelt. Ik denk hierbij aan honden van daklozen, of hippie-achtige mensen. Daar heb ik ze wel eens bij gezien. Ze vallen op omdat ze altijd los lopen, in de stad, op het station, waar dan ook. En heel relaxed zijn maar wel met één oog op de baas. Ze zijn er gewoon zonder dat ze wat voor sturing ook nodig hebben. Heel bijzonder vind ik dat. Ze stralen een wijsheid uit, inderdaad. Nu ik er zo over denk, zal dat misschien wel te maken hebben met de levenswijze van hun baas. Dat ze zoveel vrijheid hebben dat ze helemaal geen zin hebben om weg te lopen of kattenkwaad uit te halen. Zoiets. Zo'n beetje als een straathond die een toerist overal volgt en er gewoon is, als een schaduw.
Precies dit. Zo is de hond van mijn vriend dus ook, krakershondje.
Ondertussen zijn we burgerlijk met een koophuis :mrgreen: maar dat karakter zit er nog steeds in.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

Ja mijn eerste hond een bouvier, waar ik ging ging zij, ze had op een gegeven moment niet eens meer een riem, ik vergat constant om een nieuwe te halen.
Ik dacht werkelijk dat alle honden zo waren, Nelle doet alles ook wel maar dan onder commando.
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Bente kon vanaf dag 1 los, in het begin liep ze altijd vlak bij me. We hebben erg ons best gedaan haar te leren om wat verder weg te lopen en te spelen met andere honden. Nog steeds houdt ze ons in de gaten en ongemerkt wegsluipen dat lukt niet. Altijd loslaten durf ik niet soms rent ze de straat op om naar een loslopende kat of wilde konijn te gaan. Als ik dan doorloop dan volgt ze mij en niet de kat. Konijn heeft ze iets meer moeite om deze achter te laten. Ze heeft niet altijd zin om op hetzelfde tempo te lopen als de step en als ze erg in de riem hangt dan maak ik haar los. Ook op (redelijke rustige) wegen. Ze loopt ongeveer 20 meter in 1 lijn achter me en volgt dan perfect, niks kan haar dan afleiden. Zelfs niet een net gegierde weiland ;)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Kiwi snapt verkeer en de inrichting van de weg. Ze wil van nature je gehoorzamen en hoeft daar niets voor terug (voerbeloning snapt ze nog steeds niet) behalve goedkeuring. Maar ze wil ook heel graag ver voor je uit stuiven en loopt dus niet vanuit nature graag bij je al houdt ze wel contact, hoe ver ze ook vooruit loopt.

Mayke is een natuurlijke dwarsligger :engel: Best gehoorzaam inmiddels maar 'omdat t moet'
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ja, Jack en Jones hebben dat.
Ze lopen altijd los in hartje Nijmegen.
Ze snappen verkeer, gaan aan de kant als ze een fiets zien, blijven uit de buurt van de weg, als we over steken wachten ze keurig en ze kennen zelfs het getik van de stoplichten maar zelfs als ze horen dat het groen is wachten ze op mijn kleine gebaar dat we gaan lopen.
Ik hoef ze nooit te roepen want ze zien ALLES, ze doen hun ding wel maar ze weten exact waar ik ben en wat ik doe.
Andere mensen en honden negeren ze compleet en ze gaan netjes aan de kant als mensen passeren etc.
Ik neem ze gerust zonder lijn mee naar Nijmegen centraal station.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Luna. Maakt niet uit wat er gebeurd zij loopt altijd bij mij. Andere honden,langsrennende paarden, konijnen,herten. Ze blijft bij mij. Ik kan met haar hartje Amsterdam nog zonder lijn lopen, zonder haar ook maar 1 keer te roepen. Heel bijzonder zo'n hond. Suus blijft ook wel in de buurt, maar volgt Sultan ook wel als hij ergens heen rent. Luna is altijd naast of achter mij. Eigenlijk roep ik haar nooit tijdens uitlaten, helemaal niet nodig.

Ik hoop dat ik ooit nog zo'n hond mag krijgen als Luna er niet meer is. Ze is zo bijzonder :I:
DeDiana
Zeer actief

Sulluna schreef:Luna. Maakt niet uit wat er gebeurd zij loopt altijd bij mij. Andere honden,langsrennende paarden, konijnen,herten. Ze blijft bij mij. Ik kan met haar hartje Amsterdam nog zonder lijn lopen, zonder haar ook maar 1 keer te roepen. Heel bijzonder zo'n hond. Suus blijft ook wel in de buurt, maar volgt Sultan ook wel als hij ergens heen rent. Luna is altijd naast of achter mij. Eigenlijk roep ik haar nooit tijdens uitlaten, helemaal niet nodig.

Ik hoop dat ik ooit nog zo'n hond mag krijgen als Luna er niet meer is. Ze is zo bijzonder :I:
Ja, ik vind Luna zoals ik haar heb gezien ook wel typisch zo'n hond waar ik bij de beschrijvingen hierboven meteen aan denk. Ze gaat gewoon waar jij gaat en doet geen domme dingen :D
Brindlecardi
Zeer actief

Leuk dat meer mensen het herkennen! :ok:
Zo te lezen is het niet bepaald rasgebonden :mrgreen:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Izzy is ook zo. Die vindt me sowieso altijd terug als ik me verstop. Je ziet haar bij wijze van spreken een paar keer diep ademhalen om zichzelf tot rust te manen en zet dan de neus tegen de grond om me te vinden. Sofi rent daar wat achteraan, maar die houdt me ook heel scherp in de gaten en gaat ook rap op zoek als ze me niet meer ziet. Als ze iets heel graag willen (spelen met andere honden/stront vreten) en ik loop stug door, dan hoef ik niet om te kijken om te weten dat ze al achter me aan komen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fien heeft dat. Die is er gewoon altijd, let altijd op wat ik doe en weet precies wat kan en wat niet.
Fien niet, die heeft als ik er ben geen eigen bestaan. Ze speelt als ik er niet bij ben wel degelijk, maar als ik er wel ben let ze op.
Ik heb geen idee waarom, ik vraag zelden iets van haar, maar zo is ze gewoon. Als ik haar kwijt ben is dat omdat ze vlak achter me staat en ik daarom over haar heen kijk ;)

Jet heeft het ook, maar die heeft ook wel een eigen leven, al breekt ze dat direct af als ik wegloop. Jet is heel betrokken bij iedereen en zorgt voor ze, let op en sluit voortdurend met mij kort hoe het staat. Een zorger is ze, heel bijzonder.
Fien heeft dat niet. Die let alleen op mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Micron heeft dat ook ,loopt altijd los ook hier in de wijk , en is er gewoon altijd waar dan ook.
Op stille wandelingen of drukke wandelingen als je kijkt is hij er.
En dat al bijna 12 jaar lang :D
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”