Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraag kensi te zwaar...wat kan ik doen....

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Tamara1985
Actief
Aantal honden: 1

vraag kensi te zwaar...wat kan ik doen....

Ongelezen bericht door Tamara1985 »

vraagje sinds een week staat kensi op smuldier nadat ze allergisch reageerde op haar voer.
ze krijgt nu 400 gram per dag verdeeld over 2 maaltijden, eerst gaf ik haar 4x per dag maar dan is het zo weinig wat ze krijgt dus nu 2x.

maar nu vraag ik me af geef ik haar de goede hoeveelheid? per wanneer moet ze meer krijgen? is het goed dat ze 2x per dag krijgt of kan ik haar beter 4 of 3x per dag geven?

ik heb totaal geen ervaring met smuldier maar ze heeft geen jeuk meer en haar oren zijn ook weer rustig. dat was wel anders ik heb een nacht wakker gelegen omdat ze gilde van de jeuk en ik ben 2x opeenvolgend naar de da geweest ivm de jeuk en nog 1x ivm volle anaalklier. dit was voor ze overging op smuldier

kwa extratjes krijgt ze een dentastix per dag en dan nog haar beloningssnoepjes wat er wel wat zijn want ik ben ook aan het trainen om fietsers te negeren en dan krijgt ze iedere keer als er een fietser voorbij komt 2 snoepjes en dat gaat goed
Laatst gewijzigd door Tamara1985 op 10 okt 2016 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: vraag smuldier mechelse herder pup 9 weken

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou op deze leeftijd nog 3x per dag doen en dan met een maand of 3/4 2x. Zo heb ik het tenminste gedaan met mijn teckelpup. Hier vind je de voerrichtlijnen van Mulder:
http://www.diervoeding.com/nl/producten ... utter.html

Ik zou trouwens die dentastix (ivm allergie) vervangen door een pensstaafje of bullenpeesje. En de beloningen ook zo natuurlijk mogelijk houden, gedroogd spul of zo.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamara1985 schreef: maar nu vraag ik me af geef ik haar de goede hoeveelheid? per wanneer moet ze meer krijgen?
5 a 10% van haar huidige lichaamsgewicht. In haar geval zou ik bij die 10% beginnen.
Tamara1985
Actief

het lijkt erop alsof ze allergisch is voor kip....dat zat in haar voer en ze had een gepoft kippenpootje op en een stukje kippenhuid een dag voor de jeuk begon.

ze had een zak met gedroogde vleessoorten mee gekregen vanuit het nest en daar zat het bij en ik dacht dat ze dat dus gewend was te eten maar blijkbaar was dat teveel van het goede.
Afbeelding
Tamara1985
Actief

dagmar88 schreef:
Tamara1985 schreef: maar nu vraag ik me af geef ik haar de goede hoeveelheid? per wanneer moet ze meer krijgen?
5 a 10% van haar huidige lichaamsgewicht. In haar geval zou ik bij die 10% beginnen.
oke bedankt ga haar maandag weer wegen en dan ga ik haar waarschijnlijk nog meer geven want ze woog 2 weken geleden nog 5,2 kilo dus dan zou ze 500 gram moeten hebben maar ze is natuurlijk zwaarder geworden

oftewel ik kan haar nu al meer geven...3x per dag een half bakje denk ik dan nu zit ik dan een beetje in de goede richting?
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

zo`n jonge hond en dan een voedselallergie lijkt mij niet. een allergie bouwen ze op en ik denk dat een pup van 9 weken nog niet eens de kans heeft gekregen om een allergie op te bouwen.
jeuk kan van alles zijn zoals losse haren (puppyvacht verliezen), spanning (krabbelen) vlooien.

ellen
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ellen en de birmanen schreef:zo`n jonge hond en dan een voedselallergie lijkt mij niet. een allergie bouwen ze op en ik denk dat een pup van 9 weken nog niet eens de kans heeft gekregen om een allergie op te bouwen.
jeuk kan van alles zijn zoals losse haren (puppyvacht verliezen), spanning (krabbelen) vlooien.

ellen
:U: Het kan.
Tamara1985
Actief

ellen en de birmanen schreef:zo`n jonge hond en dan een voedselallergie lijkt mij niet. een allergie bouwen ze op en ik denk dat een pup van 9 weken nog niet eens de kans heeft gekregen om een allergie op te bouwen.

ellen
vlooien had ze niet dat is wel 5x gecontrolleerd en ze had zoveel jeuk dat ze piepte bij het krabben, daarnaast geen rust kon vinden en uiteindelijk uitgeput in slaap viel voor een paar minuten dus het jeuken was wel heel erg erg....en de injectie dex heeft haar maar even geholpen want ze had die smorgens gekregen en had smiddags minder jeuk maar de dag erop weer heel veel jeuk met piepen erbij weer

en ze had last van haar oortjes wat toch ook weer in de richting van een voedselallergie wijst want die waren helemaal schoon van binnen (heb meegekeken op het scherm)

nadat ik van voer ben gewisseld en ze geen kip meer krijgt gaat het goed met haar

het voer wat ik gaf was hetzelfde als bij de fokker dus misschien heeft het zich opgebouwd bij de fokker al en heeft de kippenpoot en kippenhuid de doorslag gegeven
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

He bah, zo jong al problemen. Wat zegt de fokker daarover? Ze zit toch op voorwaarden met de bedoeling een nestje te fokken ooit?

Qua hoeveelheid zou ik flink wat hoger gaan zitten. Een Mechel van 9 weken van normaal formaat en activiteit zit toch al snel rond de 750-1000 gram op een dag.
Tamara1985
Actief

crutz schreef:He bah, zo jong al problemen. Wat zegt de fokker daarover? Ze zit toch op voorwaarden met de bedoeling een nestje te fokken ooit?

Qua hoeveelheid zou ik flink wat hoger gaan zitten. Een Mechel van 9 weken van normaal formaat en activiteit zit toch al snel rond de 750-1000 gram op een dag.
wow ik geef haar veel te weinig...dat gaan we maar snel aanpakken dan...

de fokker weet ervan en we denken allemaal dat het aan de kip lag dus dat krijgt ze nu niet meer, nu is het kijken of ze over een tijdje wel weer kip kan verdragen, maar ik denk dat ik haar gewoon geen kip mee geef en alles hou zoals het nu is (op de hoeveelheid na dan)

ze zit inderdaad op fokkersvoorwaarden maar ik weet zelf niet in hoeverre een allergie genetisch is bepaald..de rest heeft er geen last van.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Een tip die ook al heel vaak is gegeven in allerlei topics over voer: KIJK naar je hond. Oogt die te mager, geef je gewoon wat meer. Wordt ze te zwaar, dan geef je minder.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamara1985 schreef:
crutz schreef:He bah, zo jong al problemen. Wat zegt de fokker daarover? Ze zit toch op voorwaarden met de bedoeling een nestje te fokken ooit?

wow ik geef haar veel te weinig...dat gaan we maar snel aanpakken dan...

de fokker weet ervan en we denken allemaal dat het aan de kip lag dus dat krijgt ze nu niet meer, nu is het kijken of ze over een tijdje wel weer kip kan verdragen, maar ik denk dat ik haar gewoon geen kip mee geef en alles hou zoals het nu is (op de hoeveelheid na dan)

ze zit inderdaad op fokkersvoorwaarden maar ik weet zelf niet in hoeverre een allergie genetisch is bepaald..de rest heeft er geen last van.
Zou voor mij een no-go zijn voor de fok een allergie.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamara1985 schreef:vraagje sinds een week staat kensi op smuldier nadat ze allergisch reageerde op haar voer.
ze krijgt nu 400 gram per dag verdeeld over 2 maaltijden, eerst gaf ik haar 4x per dag maar dan is het zo weinig wat ze krijgt dus nu 2x.

maar nu vraag ik me af geef ik haar de goede hoeveelheid? per wanneer moet ze meer krijgen? is het goed dat ze 2x per dag krijgt of kan ik haar beter 4 of 3x per dag geven?

ik heb totaal geen ervaring met smuldier maar ze heeft geen jeuk meer en haar oren zijn ook weer rustig. dat was wel anders ik heb een nacht wakker gelegen omdat ze gilde van de jeuk en ik ben 2x opeenvolgend naar de da geweest ivm de jeuk en nog 1x ivm volle anaalklier. dit was voor ze overging op smuldier

kwa extratjes krijgt ze een dentastix per dag en dan nog haar beloningssnoepjes wat er wel wat zijn want ik ben ook aan het trainen om fietsers te negeren en dan krijgt ze iedere keer als er een fietser voorbij komt 2 snoepjes en dat gaat goed
hoe gaat het nu?
Tamara1985
Actief

het gaat goed, ik krijg er alleen echt geen 600 gram smuldier per dag in :boos:

ze laat het gewoon staan de 3e eetronde....ze woog afgelopen maandag 7,4 kilo.

maandag moest ze voor de 9 weken enting en natuurlijk kreeg kensi een ent reactie... ik was blij dat ik smorgens geweest was voor de enting want nu kon ik om 1700 uur weer terug voor een enting metacam. wel lief van de da dat ik de 2e keer geen consult hoefde te betalen.

ze is daarna woensdag even aan de diarree geweest waarschijnlijk door een pakje pedigree vlees wat ik gekregen had in het puppypakket wat ik zelf had aangevraagd. dat is nu weer over gelukkig
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Bijna 8 kilo met 10 weken nu? kan wel.
Zou zeker niet minder gaan voeren.
Hier was het tot 20 weken ongeveer een kilo per week erbij.
Uit m'n hoofd.
En dentastics aan de kant, levert alleen maar tandsteen op :wink:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Als ze niet meer eten hebben ze niet meer nodig... tenminste ik maak me er dus ook niet zo druk om. Vind t gewicht ook niet zo raar overigens.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamara1985 schreef:het gaat goed, ik krijg er alleen echt geen 600 gram smuldier per dag in :boos:

maandag moest ze voor de 9 weken enting en natuurlijk kreeg kensi een ent reactie... ik was blij dat ik smorgens geweest was voor de enting want nu kon ik om 1700 uur weer terug voor een enting metacam. wel lief van de da dat ik de 2e keer geen consult hoefde te betalen.

ze is daarna woensdag even aan de diarree geweest waarschijnlijk door een pakje pedigree vlees wat ik gekregen had in het puppypakket wat ik zelf had aangevraagd. dat is nu weer over gelukkig

metacam voor een entreactie??? vast verkeerd begrepen, dat is namelijk een pijnstiller en een entreactie is wel wat meer dan pijn

gewicht is niet gek met 9 weken, en wat ze niet eet eet ze niet, dan is het voor nu voor haar voldoende
Tamara1985
Actief

crutz schreef:
Tamara1985 schreef:het gaat goed, ik krijg er alleen echt geen 600 gram smuldier per dag in :boos:

metacam voor een entreactie??? vast verkeerd begrepen, dat is namelijk een pijnstiller en een entreactie is wel wat meer dan pijn

gewicht is niet gek met 9 weken, en wat ze niet eet eet ze niet, dan is het voor nu voor haar voldoende
het was echt metacam....kwam denk ik vooral doordat ze veel lichamelijke pijn aangaf, ik kon haar amper aanraken en ze gilde de hele boel bij elkaar. en daarnaast overgeven en niet willen drinken of eten maar dat wijt ik aan de pijn die ze had.

na de prik duurde het even maar ze kwam weer los bewoog weer uit zichzelf en ging weer drinken.

was ook een aparte gewaarwording want er was een stagaire die kensi mocht enten maar niet alle entstof ging erin, de naald zat niet goed waardoor er ook naast ging. hierna kreeg ze nog een keer dezelfde prik door de da zelf en die zat in 1x goed.

misschien teveel gehad?
Afbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Tamara1985 schreef:
crutz schreef:

het was echt metacam....kwam denk ik vooral doordat ze veel lichamelijke pijn aangaf, ik kon haar amper aanraken en ze gilde de hele boel bij elkaar. en daarnaast overgeven en niet willen drinken of eten maar dat wijt ik aan de pijn die ze had.

na de prik duurde het even maar ze kwam weer los bewoog weer uit zichzelf en ging weer drinken.

was ook een aparte gewaarwording want er was een stagaire die kensi mocht enten maar niet alle entstof ging erin, de naald zat niet goed waardoor er ook naast ging. hierna kreeg ze nog een keer dezelfde prik door de da zelf en die zat in 1x goed.

misschien teveel gehad?
Wat een geklooi met een jonge hond (bij/door de DA, dus niet verkeerd op jou bedoeld) :ugh: . Metacam in een pup van 9wk pompen om een ent-reactie vind ik nogal een grove interventie. Zeker in combinatie met de gevoeligheid die er nu al is, zowel op de enting als op -vermoedelijk- de voeding.

Even back to basics. Pup goede vers/vlees voeding geven, en dan zou ik eerder niet Smuldier aanraden, maar bv. Naturis, of hier zullen nog wel andere merken voorgesteld worden. En liefst in een zalm, lam, of bv. pens-versie. Geen kip. En geen wisselingen of toevoegingen van één of ander proefpakketje ;). Eventueel wat levertraan bijgeven om de afvalstoffen van de enting en de Metacam uit dat jonge lijf te krijgen.
En een volgende enting, daar zou ik toch even in overleg over gaan met de (of een andere..) DA.

Wanneer is de pup ontwormd? 9 weken is vaak zo'n moment waarop veel tegelijk komt qua chemische stoffen in een pup. :ugh:
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Tamara1985
Actief

ontwormd is ze met stronghold, gelijktijdig als dat ze de jeuk had, ik wilde het zekere voor het onzekere nemen en haar gelijk ontvlooien toen en heb stronghold meegenomen (wel 1 pipet omdat ze nog groeit)

bedankt voor de tip ivm de voeding en de enting
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik zou mijn pup inderdaad ook niet volledig laten opgroeien op Smuldier, voornamelijk omdat ze een premix gebruiken en een calciumpreparaat ipv calcium uit bot.

Dit vind ik een interessant artikel over Calcium in KVV (is er ook voor Calcium in brokken). http://www.voerwijzer.com/hoeveel-calci ... kvv-zitten

Geef je pup in elk geval verschillende diersoorten en ook zo nu en dan (kvv met) vis.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hippo schreef:Ik zou mijn pup inderdaad ook niet volledig laten opgroeien op Smuldier, voornamelijk omdat ze een premix gebruiken en een calciumpreparaat ipv calcium uit bot.

Dit vind ik een interessant artikel over Calcium in KVV (is er ook voor Calcium in brokken). http://www.voerwijzer.com/hoeveel-calci ... kvv-zitten

Geef je pup in elk geval verschillende diersoorten en ook zo nu en dan (kvv met) vis.
Tja ach... Xavi is groot geworden op alleen Smuldier. Was destijds t enige wat verkrijgbaar was in de buurt. Kerngezonde hond geworden. Wissel nu wel af met merken maar dat kon toen niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tamara1985
Actief

ondertussen is kensi 5,5 maand jong en staat ze sinds een week op dieet....

ik had haar smuldier opgehoogd naar 1200 gram verdeeld over 3 maaltijden maar mevrouw kwam er wel heel erg van aan. ik vond haar te zwaar, de dierenarts niet (puppyconsult) maar de trainster van de jonge honden zei er ook iets van...

dus nu weer terug naar 800 gram. afgelopen donderdag woog ze 23.3 kilo en vandaag woog ze 23.6 kilo dus echt afvallen doet ze niet maar ze groeit nog steeds. nu moet een pup groeien natuurlijk maar te zwaar is ook niet goed

ze krijgt verder alleen een koekje als ze in de bench moet savonds om te slapen en als ik wegga krijgt ze een klein frolic brokje.

wat is nu een juist gewicht eigenlijk voor een teef van die leeftijd?

ze lijkt wel meer taile te krijgen, dat had ze bijna niet meer.

ik beweeg ook iets meer met haar maar teveel is ook weer niet goed dus alles met mate
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Re: vraag kensi te zwaar...wat kan ik doen....

Tamara1985 schreef:ondertussen is kensi 5,5 maand jong en staat ze sinds een week op dieet....

ik had haar smuldier opgehoogd naar 1200 gram verdeeld over 3 maaltijden maar mevrouw kwam er wel heel erg van aan. ik vond haar te zwaar, de dierenarts niet (puppyconsult) maar de trainster van de jonge honden zei er ook iets van...

dus nu weer terug naar 800 gram. afgelopen donderdag woog ze 23.3 kilo en vandaag woog ze 23.6 kilo dus echt afvallen doet ze niet maar ze groeit nog steeds. nu moet een pup groeien natuurlijk maar te zwaar is ook niet goed

ze krijgt verder alleen een koekje als ze in de bench moet savonds om te slapen en als ik wegga krijgt ze een klein frolic brokje.

ik beweeg ook iets meer met haar maar teveel is ook weer niet goed dus alles met mate

Ik blijf in herhaling vallen maar weer "fokker vragen"

Er is geen standaard gewicht voor mechelteef van die leeftijd. Erg afhankelijk van het type (voor mijn teven is 20-26 kilo volwassen gewicht)
Tamara1985
Actief

crutz schreef:
Tamara1985 schreef:ondertussen is kensi 5,5 maand jong en staat ze sinds een week op dieet....

Ik blijf in herhaling vallen maar weer "fokker vragen"

Er is geen standaard gewicht voor mechelteef van die leeftijd. Erg afhankelijk van het type (voor mijn teven is 20-26 kilo volwassen gewicht)
vind ik ook niet erg hoor, de fokker is ook op de hoogte van alles heb goed contact met haar. maar misschien dat er hier ook een paar tips vandaan komen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

1200 gram vind ik wel erg veel. Mijn reu krijgt nu 1 kg met ruim 1 jaar. Is daar ook nooit boven geweest. Mijn andere reu van 6 jr krijgt ong. 750 gram. (Weeg t niet af voer op t oog).
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

1200 gram vind ik ook erg veel. Mijn werkende hard trainende volwassen reu van 34 kilo krijgt gemiddeld 1000 gram en op dagen dat hij extra veel gedaan heeft 1200 gram smuldier.

Hoe hoog is ze? En wat krijgt ze gemiddeld zo op een dag aan beweging?
Gr. Aniek

Afbeelding
Tamara1985
Actief

dat 1200 te veel is weet ik nu ook ja....foutje aan mijn kant gemaakt, dacht dat doordat ze groeide ze ook meer nodig had maar dit is weer teveel van het goede...dat krijg je als je zelf gaat spelen met de hoeveelheid voer.

ze is nu ongeveer kniehoogte.

wat ze krijgt aan beweging is het volgende, 4x per dag een ronde van ongeveer een 20 a 25 min, 1x een ronde van ongeveer 60 min.

daarnaast speel ik regelmatig met haar en de bal(len) dat is gemiddeld 4 a 5 x in de week 30 min, ik probeer honden op te zoeken waar ze mee kan spelen maar die wonen hier niet zoveel. toevallig gister een hond tegengekomen waar ze een uur mee heeft lopen spelen.

maar is 800 gram nu misschien ook nog teveel en moet ze terug naar bv 600 gram of zo...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Max 5% v h lichaamsgewicht. In dit geval t gewicht wat ze zou moeten hebben.
Train je niet met haar?
Afbeelding
Tamara1985
Actief

malinois schreef:Max 5% v h lichaamsgewicht. In dit geval t gewicht wat ze zou moeten hebben.
Train je niet met haar?
jazeker wel..vergeten te vermelden

maar iedere dag een paar minuten en dan krijgt ze mini frolicjes, op de club krijgt ze leverworst want dan doet ze niks voor frolicjes.

ik denk dat ze per dag een stuk of 20 frolicjes krijgt. en die keer op de club is het een hele worst verdeeld in kleine stukjes
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”