Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Arme herder

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

mechelaarguus
Vaste gebruiker

Re: Arme herder

Ongelezen bericht door mechelaarguus »

Ik weet dat er binnen de KNPV dingen voor verbetering vatbaar zijn maar het is natuurlijk voor een heleboel mensen geen hobby. Zij willen een goed product afleveren. Een goed afgerichte KNPV hond is een prima diensthond en dus een wapen. Dat bij de africhting die honden soms hoog in de drift komen dat kan. Waar ze van af willen is het gedrag dat je ziet op dit filmpje. Pakwerkers en africhters moeten dit achterwege laten. Dat gebeurd ook maar Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Ook moeten de honden tegenwoordig socialer zijn. Alleen maar bijten en verder naar gedrag, die willen ze niet meer.

Zoals de eisen veranderen zullen ook de africhters moeten veranderen . Met hun tijd mee moeten gaan. Zelf vind ik al een hele vooruitgang dat er meer vrouwen lid geworden zijn van de verenigingen. Vroeger was het natuurlijk helemaal een gesloten mannen bolwerk .

Ik hoop echt dat dit soort nare dingen binnenkort tot het verleden gaan behoren
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

Ik ga wel eens kijken bij de hondensportvereniging hier in het dorp. Dat is hier aan de overkant van de straat waar ze trainen. Daar doen ze het echt vriendelijk en zoals het naar mijn idee hoort. Ik zie daar nooit geweld, juist mensen en honden die veel plezier hebben met de sport. Die honden luisteren ook gewoon prima. Dus het kan blijkbaar ook wel zonder een hond af te rossen of onder stroom te zetten.
Heel anders dan waar ik 2 weken geleden was te kijken. Daar was schoppen en keihard aan de prikband trekken gewoon normaal blijkbaar. Allemaal hadden ze een stroomband en prikband plus wurgkoord om. Ik was daar ook snel uitgekeken. Niks voor mij zulke "sport".
Afbeelding
mechelaarguus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mechelaarguus »

Je hebt gelijk :vaag: jammer genoeg is nog niet overal het kwartje gevallen :scratch:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Nanna schreef:
ranetje schreef: Bedoel je hiermee dat dit voor de teletac bestond een normaal verschijnsel was?
Sommige hondensporten kennen meer gefrustreerde mannetjes dan andere. Thuis niks in te brengen bij moeder de vrouw, dan maar je stoere pliesiehond verrot slaan op het veld. :19:
Meer mensen als honden met een gedragsprobleem op zo'n trainingsveld dus.
Cairo_
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cairo_ »

och man..als hij zo deed bij mijn hond dan beukte ik hem meteen tegen zijn rotkop aan. 100 procent gegarandeerd...
korthaar
Zeer actief

mechelaarguus schreef:Ik weet dat er binnen de KNPV dingen voor verbetering vatbaar zijn maar het is natuurlijk voor een heleboel mensen geen hobby. Zij willen een goed product afleveren. Een goed afgerichte KNPV hond is een prima diensthond en dus een wapen.
Mogen ze wel eens een beetje met de tijd meegaan met dat pakwerk
Een bejaarde mept tegenwoordig al van zich af met een rollator i.p.v. met een wandelstok.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mechelaarguus schreef:Wat ik wel weet is dat er binnen de KNPV enorm de best wordt gedaan dit soort wantoestanden tot het verleden te laten behoren. Dit doen ze d.m.v het aanbieden van opleidingen voor alle aangesloten verenigingen. Zo krijgen die ook meer kennis om dit door te geven aan hun leden, domino effect.

Of het succes heeft weet ik niet (hoop het wel) want ook ik ben met de KNPV gestopt maar binnen de IPO komt het ook voor. Daarom speur ik IPO R (mijn hond is nu ziek dus gaat het even niet door maar goed dat is een ander verhaal) Dat programma bevalt mij wel maar ik hoef mijn hond ook niet te verkopen of giga veel prijzen mee te verdienen. Mijn hond is hond :cheer: en gedraagt zich er zo ook naar.
ja alleen zien veel van de oud gedienden de aangeboden cursusssen nog als trainen voor watjes en balletje-balletje werk.

er zijn helaas nog meer dan genoeg verenigingen waar het vergelijkbaar aan toegaat. Ja die worden tegenwoordig eerder aangesproken op hun trainingswijze doordat er vanuit het bestuur anders naar gekeken wordt. Gelukkig, maar het gebeurd nog wel. Die mensen zie je dan ook niet veel meer op oefendagen of het moet zijn bij gelijkgestemden.

Hoorde van de week dat er vorig jaar met intrainen voor de keuring een meisje weggestuurd is omdat ze met een lies teletact (stroomband in de lies) werkte, nu dat is echt niet iets wat zij zelf verzint hoor, dat is door de club opgedragen en zij gaat daar helaas in mee.

En ja, heb ook met harde voermannen getraind, heb het nodige gezien, maar inmiddels ook gezien dat het ook anders kan, ook met de lastigere en hardere hond. Die excuses dat we zo'n type hond nodig hebben om tot een eind resultaat te komen houden dan ook geen stand.

Voor mij is het niet mee gaan in de ontwikkelingen en vast blijven houden aan oudere methoden de reden geweest om ergens te vertrekken, wel nadat ik het bespreekbaar heb gemaakt. Alleen ga er zelf niet aan meewerken
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Esther12 »

Hé bah! Ik word er gewoon niet goed van :(
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Yara schreef:Ik ga wel eens kijken bij de hondensportvereniging hier in het dorp. Dat is hier aan de overkant van de straat waar ze trainen. Daar doen ze het echt vriendelijk en zoals het naar mijn idee hoort. Ik zie daar nooit geweld, juist mensen en honden die veel plezier hebben met de sport. Die honden luisteren ook gewoon prima. Dus het kan blijkbaar ook wel zonder een hond af te rossen of onder stroom te zetten.
Heel anders dan waar ik 2 weken geleden was te kijken. Daar was schoppen en keihard aan de prikband trekken gewoon normaal blijkbaar. Allemaal hadden ze een stroomband en prikband plus wurgkoord om. Ik was daar ook snel uitgekeken. Niks voor mij zulke "sport".

Laat mij dan maar lekker gewoon op een ontspannen manier aanrommelen met een dooie eend (of een net zo dood konijn of wat dan ook) of een nepperd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Yara schreef:
Rocco schreef:Zulke toestanden kan je hier gaan verwachten met het einde van de teletac in zicht in de hondensport... weer terug naar af.
Hoe bedoel je dit? Als er geen stroomband om kan dan worden de honden verrot geslagen? Lekkere sport dan :ugh:
"Sport" voor sadisten dus.
63673J

Nanna schreef: Sommige hondensporten kennen meer gefrustreerde mannetjes dan andere. Thuis niks in te brengen bij moeder de vrouw, dan maar je stoere pliesiehond verrot slaan op het veld. :19:
Vaak krijgen moeder de vrouw en de kinderen thuis ook flinke klappen van dit soort types.
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

Ik kan nog wel ergere dingen hier vertellen over het KNPV wereldje waar velen nog met de oogkleppen oplopen
heb wel eens een paar honden bewusteloos geslaan zien worden....ze zouden niet overal cameras neer moeten hangen laat ik het zo zeggen...........er lopen nog heel wat oldschool arichters rond

En op sommige verenigingen wordt er ook postief en correct gewerkt das ook waar.
63673J

Rocco schreef:Ik kan nog wel ergere dingen hier vertellen over het KNPV wereldje waar velen nog met de oogkleppen oplopen
heb wel eens een paar honden bewusteloos geslaan zien worden....ze zouden niet overal cameras neer moeten hangen laat ik het zo zeggen...........er lopen nog heel wat oldschool arichters rond. (...)
Ik vind dat echt totaal gestoord.
korthaar
Zeer actief

Rocco schreef:Ik kan nog wel ergere dingen hier vertellen over het KNPV wereldje waar velen nog met de oogkleppen oplopen
heb wel eens een paar honden bewusteloos geslaan zien worden....ze zouden niet overal cameras neer moeten hangen laat ik het zo zeggen...........er lopen nog heel wat oldschool arichters rond
Waarom is dat?
Is de beloningsmethode niet stoer genoeg en spectaculairder om een hond met een TT en een prikker om in een mouwtje te laten bijten.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

korthaar schreef:
Waarom is dat?
Is de beloningsmethode niet stoer genoeg en spectaculairder om een hond met een TT en een prikker om in een mouwtje te laten bijten.
Nu ben ik zelf geen wetenschapper, maar de reden dat er op sommige clubs nog middeleeuwse martelingen worden toegepast komt volgens mij door meerdere redenen:
- het is een gewoonte geworden op de club, in zeker zin raken mensen gewend aan het geweldsniveau
- wil niet oneerbiedig doen, maar het IQ van een (behoorlijk) aantal africhters is niet echt hoog, een hond trainen, oorzaak-gevolg begrijpen en manieren van leren (bijv operante conditionering) begrijpen lijkt lang niet altijd voor hen weg gelegd. Het is natuurlijk makkelijker om een hond een beuk te geven dan te bedenken wat de motivatie van de hond is en hoe je daarop kunt inspelen.
Dit zag ik ook terug in de cursus die door de BKD is gegeven. Een deel snapte geen bal van de lesstof. Zij hebben hun examen gehaald door de antwoorden te leren ipv door de lesstof te begrijpen en kunnen toepassen
- er zijn zat clubs waar de oude garde met de scepter zwaait, zij zitten immers decennia in de sport, hebben een x-aantal honden afgericht dus 'zij hebben er verstand van' deze personen staan lang niet altijd open voor nieuwe methodes

En zo zijn er nog wel meer redenen. Zoals die hond op het filmpje wordt gecorrigeerd, zie ik gelukkig maar zelden.
Het wordt ook steeds minder geaccepteerd wanneer een hond erg gedrukt naast de geleider loopt met een wedstrijd of examen. Er verandert dus weldegelijk wat, maar echt snel gaat dat niet.
Laatst gewijzigd door Hippo op 15 jul 2016 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Het gebruik van een prikker (of een teletac) zegt niet meteen dat er niet voornamelijk positief getraind wordt.

Vreselijk filmpje... Jammer genoeg zijn er idd nog verenigingen waar zo achterlijk getraind wordt. Echt misselijkmakend.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hippo schreef:
korthaar schreef:
Waarom is dat?
Nu ben ik zelf geen wetenschapper, maar de reden dat er op sommige clubs nog middeleeuwse martelingen worden toegepast komt volgens mij door meerdere redenen:
- het is een gewoonte geworden op de club, in zeker zin raken mensen gewend aan het geweldsniveau
- wil niet oneerbiedig doen, maar het IQ van een (behoorlijk) aantal africhters is niet echt hoog, een hond trainen, oorzaak-gevolg begrijpen en manieren van leren (bijv operante conditionering) begrijpen lijkt lang niet altijd voor hen weg gelegd. Het is natuurlijk makkelijker om een hond een beuk te geven dan te bedenken wat de motivatie van de hond is en hoe je daarop kunt inspelen.
Dit zag ik ook terug in de cursus die door de BKD is gegeven. Een deel snapte geen bal van de lesstof. Zij hebben hun examen gehaald door de antwoorden te leren ipv door de lesstof te begrijpen en kunnen toepassen
- er zijn zat clubs waar de oude garde met de scepter zwaait, zij zitten immers decennia in de sport, hebben een x-aantal honden afgericht dus 'zij hebben er verstand van' deze personen staan lang niet altijd open voor nieuwe methodes

En zo zijn er nog wel meer redenen. Zoals die hond op het filmpje wordt gecorrigeerd, zie ik gelukkig maar zelden.
Het wordt ook steeds minder geaccepteerd wanneer een hond erg gedrukt naast de geleider loopt met een wedstrijd of examen. Er verandert dus weldegelijk wat, maar echt snel gaat dat niet.

Inderdaad het begrip van de lesstof is bij velen nog ver te zoeken, laat staan het toepassen ;)

Ik kan je wel vertellen dat bij de huidige selectie voor km er wel naar gevraagd wordt en naar mijn gevoel ook op geselecteerd wordt dat de nieuwe garde niet in het oude blijft hangen

Maar als ik dan hoor dat vorig jaar met intrainen voor de zomer keuring een meid van 18 is weggestuurd van het terrein ivm gebruik lies Teletact dan vrees ik dat de weg nog lang is :(
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

TessaThomas schreef:Het gebruik van een prikker (of een teletac) zegt niet meteen dat er niet voornamelijk positief getraind wordt.

Vreselijk filmpje... Jammer genoeg zijn er idd nog verenigingen waar zo achterlijk getraind wordt. Echt misselijkmakend.
Niet op reageren... het heeft alleen one-liners verder komt ie niet. Een inhoudelijke reactie heb ik hem nog nooit op kunnen betrappen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”