Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
- Aantal honden: 1
Re: Blaasgruis en speciale voeding
Ik zou voorlopig het dieet van de dierenarts voeren totdat hij zich weer goed voelt en weer normale waardes heeft. Dieet voor struiven is erg effectief! Het is niet goedkoop, maar het werkt over het algemeen wel.
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- sybertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermix
Mijn hond doet het goed op anti-struviet van sebamed. Met vers en suplementen kreeg ik het niet voor elkaar op de blaasgruis te laten verdwijnen. En hij had een blaas vol kleine steentjes. Nu na een aantal maanden die brokken wel de blaas schoon, maar de urine nog niet vrij van struviet. De ph is ook net iets te hoof. Die probeer ik nu met pure vitC-poeder omlaag te krijgen.
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Mijn corgi heeft cystine stenen en staat op hills speciale voeding. Bij hem moet de urine juist minder zuur veel drinken veel plassen. Als hij zijn dieet niet krijgt gaat het zeker mis. Dus ik zou zeker doen wat de dierenarts aanraad.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik zou hierbij voorzichtig zijn om wat te proberen.
Ik heb het vorige topic niet helemaal gelezen, maar wat kreeg hij hiervoor voor voer? Vlees of brok? Als dat al vlees was zou ik sowieso overgaan op het nierdieet. Was het brok dan zou vlees misschien, kunnen helpen, misschien! Vlees eten lijkt een positief effect te hebben op blaasgruis, maar dat is volgens mij nog niet echt vastgesteld.
Ik zou voor het nierdieet gaan en eventueel na verloop van tijd voorzichtig kijken of je deels kan vervangen door vlees.
Ik heb het vorige topic niet helemaal gelezen, maar wat kreeg hij hiervoor voor voer? Vlees of brok? Als dat al vlees was zou ik sowieso overgaan op het nierdieet. Was het brok dan zou vlees misschien, kunnen helpen, misschien! Vlees eten lijkt een positief effect te hebben op blaasgruis, maar dat is volgens mij nog niet echt vastgesteld.
Ik zou voor het nierdieet gaan en eventueel na verloop van tijd voorzichtig kijken of je deels kan vervangen door vlees.
-
- Zeer actief

- sybertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermix
Het maakt heel veel uit welk soort blaasgruis je hebt. Struviet of oxalaat. Dat moet je welk uitgezocht hebben voor je weet welk dieet je moet geven. Bij oxalaat moet het idd juist minder zuur. Dat vormt zich als de urine te zuur is. Mijn hond had alleen struviet.Shari schreef:Mijn corgi heeft cystine stenen en staat op hills speciale voeding. Bij hem moet de urine juist minder zuur veel drinken veel plassen. Als hij zijn dieet niet krijgt gaat het zeker mis. Dus ik zou zeker doen wat de dierenarts aanraad.
- Shari
- Zeer actief
Ja daarom zeg ik ook dat het bij hem anders is dan bij struviet maar hills heeft ook zo'n dieet tegen struviet stenen.
-
- Zeer actief
De zakken van Hills zijn er ook in 2 en/of 5 kg. Er zijn ook blikjes, die kan je per stuk kopen (die zijn wel duurder dan de brokken, maar kunnen goed helpen om hem aan het eten te krijgen, het schijnt zeer smakelijk te zijn).
Echt, dat dieet is erg belangrijk nu. Als je het niet doet is een verstopping en daarna een operatie om er een meisje van te maken een groot risico.
Als je de boel op orde hebt (dus geen struviet meer in de urine en een goede ph) dan kan je altijd nog een kijken om deels vlees toe te voegen.
Mijn vorige bull heeft een prima leven gehad op Hills cd. Hij mocht er fruit en groenten bij en af en toe een haring.
Echt, dat dieet is erg belangrijk nu. Als je het niet doet is een verstopping en daarna een operatie om er een meisje van te maken een groot risico.
Als je de boel op orde hebt (dus geen struviet meer in de urine en een goede ph) dan kan je altijd nog een kijken om deels vlees toe te voegen.
Mijn vorige bull heeft een prima leven gehad op Hills cd. Hij mocht er fruit en groenten bij en af en toe een haring.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Mijn vorige hond had last van blaasgruis (struviet).
Omdat hij wegens allergie al dieetvoer had was aanpassen van het voer geen optie.
Ik heb toen Eurologist tabletten van huisdierendokter.nl geprobeerd en (eigenlijk tot mijn verbazing) werkten die
Na een aantal weken was hij helemaal van het blaasgruis af en het is ook nooit meer teruggekomen.
Omdat hij wegens allergie al dieetvoer had was aanpassen van het voer geen optie.
Ik heb toen Eurologist tabletten van huisdierendokter.nl geprobeerd en (eigenlijk tot mijn verbazing) werkten die

Na een aantal weken was hij helemaal van het blaasgruis af en het is ook nooit meer teruggekomen.

- Shari
- Zeer actief
Bruce krijgt ook Eurologist van de huisdieren dokter.
- Nikki90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Hussel
Jet krijgt ook al 1,5 jaar Eurologist, dat werkte heel goed! Helaas zat ze afgelopen maandag toch weer helemaal vol met blaasgruis. De urine pH was ook heel erg hoog. Ik ben nu weer gestart met vitamine C en cranberry capsules van Puur en de pH was dinsdag alweer netjes laag (heb zelf pH stripjes). En ze krijgt op dit moment pijnstillers/ontstekingsremmers, want ze had er echt last van. Heb tevens de Eurologist weer verhoogd naar de startdosering. Volgende week weer even laten controleren bij de dierenarts, als deze aanpak niet werkt gaat ze weer even over naar het blaasgruisdieet (waar ze eigenlijk niet goed tegen kan
) en vervolgens opzoek naar een andere passende voeding. Jet is allergisch helaas en het juiste voer vinden is een ramp.
Wat ik wel doe is bij elke maaltijd, Jet eet 3x daags, een flinke sloot water toevoegen, zodat alles goed doorspoelt.

Wat ik wel doe is bij elke maaltijd, Jet eet 3x daags, een flinke sloot water toevoegen, zodat alles goed doorspoelt.
-
- Zeer actief

- Nikki90
- Zeer actief
Jet is allergisch voor veel soorten voeding helaas, ook voor het blaasgruisdieet, krijgt ze veel jeuk van. Op die van Royal Canin ging het qua gruis beste. Op de andere merken kreeg ze doodleuk weer blaasgruis.Easy_Rider schreef:Waarom kan ze niet tegen het blaasgruisdieet Nikki90?
Mijn hond moet ook meer gaan drinken maar hoe die je dat? Mogen ze iets hebben wat ze echt graag drinken?

Bij Jet doe ik flink wat lauw water bij haar brokken, even goed doorroeren zodat het water ook naar de brokjes smaakt, vervolgens drinkt Jet eerst het water op, daarna kan ze makkelijker de brokken opeten.
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Ik haak even in. Onze Nikki heeft ook veel last van struviet. Ze krijgt eigenlijk standaard dieet voer, en zodra ze iets anders krijgt, gaat het weer mis.
Nu zouden we toch graag af en toe iets lekkers geven, haar trainen/belonen met iets lekkers, want ze is wel heel erg voer gericht. Iemand misschien suggesties over wat we zouden kunnen geven?
Mijn theorie is dat vlees verzuurd en dus zou moeten kunnen, maar ik ben hier niet zeker van.
Nu zouden we toch graag af en toe iets lekkers geven, haar trainen/belonen met iets lekkers, want ze is wel heel erg voer gericht. Iemand misschien suggesties over wat we zouden kunnen geven?
Mijn theorie is dat vlees verzuurd en dus zou moeten kunnen, maar ik ben hier niet zeker van.

- Nikki90
- Zeer actief
Zou ik niet doen, is erg zout. Wel kan je bijvoorbeeld kipfilet koken en het kookvocht in bakjes/bekertjes doen en invriezen. Vervolgens kun je dagelijks de 'kipbouillon' geven.Easy_Rider schreef:Zouden ze ook bouillon mogen hebben?
Jet krijgt altijd gewoon gedroogde snackjes tijdens het trainen, hou hierbij niet echt rekening met haar blaas. Dat is altijd goed gegaan. Kun je haar niet met haar eigen voer belonen, of trapt ze daar niet in?Shiloh86 schreef:Ik haak even in. Onze Nikki heeft ook veel last van struviet. Ze krijgt eigenlijk standaard dieet voer, en zodra ze iets anders krijgt, gaat het weer mis.
Vlees zou moeten verzuren inderdaad, maar dat werkt lang niet altijd. Vaak is er toch wel iets als vitamine C, cranberry of appelazijn nodig om te verzuren.
-
- Zeer actief

-
- Zeer actief

-
- Zeer actief
Lust ze fruit? Ik trainde mijn bull met stukjes appel, dat lustte hij graag.Shiloh86 schreef: Nu zouden we toch graag af en toe iets lekkers geven, haar trainen/belonen met iets lekkers, want ze is wel heel erg voer gericht. Iemand misschien suggesties over wat we zouden kunnen geven.
- veertje
- Zeer actief
Misschien vind je dit interssant: http://www.2ndchance.info/rawdiet-Dijcker2012.pdfShiloh86 schreef:Ik haak even in. Onze Nikki heeft ook veel last van struviet. Ze krijgt eigenlijk standaard dieet voer, en zodra ze iets anders krijgt, gaat het weer mis.
Mijn bachelor thesis was hier onderdeel van en we hebben gekeken of er verschil was in concentraties calcium oxelaat tussen rauw gevoerde en brok gevoerde honden.
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- veertje
- Zeer actief
Het is alweer lang geleden dat ik dit stuk helemaal gelezen heb, maar de strekking was zo ongeveer dat honden die vlees kregen een lagere concentratie aan calcium en oxelaat in hun urine hadden dan honden die brok kregen. De kans dat ze dus oxelaatstenen zouden ontwikkelen was lager.Easy_Rider schreef:Dank Veertje, maar helaas is mijn engels lezen niet helemaal super.
Zou je mij in een paar zinnen kunnen uitleggen wat er staat? En wat jij vind van wat wijsheid is om te gaan voeren?
Nu heb je verschillende soorten stenen, dus of het ook bij andere stenen zo werkt weet ik niet. Bovendien zegt het ook niet alles over hoe een vleesdieet werkt bij een hond die al gruis heeft. Ik zou dus het geadviseerde dieet met brok geven. Werkt dat goed dan kan je in overleg met de DA altijd nog proberen of het op vlees ook goed gaat. En dan moet je volgens mij wel goed kijken naar welk vlees het dan wordt, want de ene KVV is de ander niet.
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Mijn hond krijgt ivm blaasgruis (struviet) Medipetfood struviet met heel goed resultaat. Vers vlees.
-
- Zeer actief

- kipo
- Zeer actief
Is er al steriele urine geprikt voor bacteriologisch onderzoek? Struviet komt heel vaak door een bacteriële infectie van de blaas.
-
- Zeer actief
.
-
- Zeer actief
Wat de hond normaal ook aan versvlees per dag zou krijgen. Mijn hondje van 6 kg krijgt ong. 100 gram per dag. Het is volledig voer.Easy_Rider schreef:Hoeveel moet je hond daar van hebben?Desi&Bibi schreef:Mijn hond krijgt ivm blaasgruis (struviet) Medipetfood struviet met heel goed resultaat. Vers vlees.