Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips gevraagd; trekken aan de riem tijdens fietsen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Aantal honden: 2

Tips gevraagd; trekken aan de riem tijdens fietsen

Ongelezen bericht door MirjamV »

Op 1 oktober staat het UV examen gepland waar we aan mee gaan doen. Diesel heeft een goede conditie en we fietsen regelmatig flinke afstanden. Hij loopt keurig naast de fiets met een slappe lijn.
Vandaag hadden we dus de eerste gezamenlijke training voor het examen. En wat ging ie uit zijn dak, trekken aan de riem en als een idioot in galop naast de fiets willen lopen :roll: De andere honden die meededen vond hij ook wel heel erg leuk en als er maar een hond voor hem loopt gaat hij ontzettend trekken. Pas toen we bijna op het eind waren begon hij een beetje normaal te lopen. Hij heeft ook een voetzooltje stuk gelopen door dat getrek :(
Ik was hem steeds aan het corrigeren tijdens het fietsen maar dat gaf niet. Heeft iemand misschien nog tips?
Laatst gewijzigd door MirjamV op 20 jul 2016 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: Tips gevraagd; trekken aan de riem tijdens fietsen

Ongelezen bericht door Sanne!! »

meer trainen met andere honden en weer even van vooraf aan beginnen. Als je trekt niet fietsen. En als je niet trekt als beloning naar de honden?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

MirjamV schreef:Op 1 oktober staat het UV examen gepland waar we aan mee gaan doen. Diesel heeft een goede conditie en we fietsen regelmatig flinke afstanden. Hij loopt keurig naast de fiets met een slappe lijn.
Vandaag hadden we dus de eerste gezamenlijke training voor het examen. En wat ging ie uit zijn dak, trekken aan de riem en als een idioot in galop naast de fiets willen lopen :roll: De andere honden die meededen vond hij ook erg leuk en als er maar een hond voor hem loopt gaat hij ontzettend trekken. Pas toen we bijna op het eind waren begon hij een beetje normaal te lopen. Hij heeft ook een voetzooltje stuk gelopen door dat getrek :(
Ik was hem steeds aan het corrigeren tijdens het fietsen maar dat gaf niet. Heeft iemand misschien nog tips?
Harder fietsen?

Misschien gek maar ik heb dat wel gedaan. Trekken? Dan gaan we harder. En op een gegeven moment houden ze daar wel mee op :tongue:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Voorop fietsen :green:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Hey! :F:
Ik ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat als je voorop fietst. Bij mij was het geen succes omdat Dexter dan steeds om gaat kijken :roll: . Dus ik ben de volgende keer weer hekkensluiter.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Manuma schreef:
MirjamV schreef:Op 1 oktober staat het UV examen gepland waar we aan mee gaan doen. Diesel heeft een goede conditie en we fietsen regelmatig flinke afstanden. Hij loopt keurig naast de fiets met een slappe lijn.
Vandaag hadden we dus de eerste gezamenlijke training voor het examen. En wat ging ie uit zijn dak, trekken aan de riem en als een idioot in galop naast de fiets willen lopen :roll: De andere honden die meededen vond hij ook erg leuk en als er maar een hond voor hem loopt gaat hij ontzettend trekken. Pas toen we bijna op het eind waren begon hij een beetje normaal te lopen. Hij heeft ook een voetzooltje stuk gelopen door dat getrek :(
Harder fietsen?

Misschien gek maar ik heb dat wel gedaan. Trekken? Dan gaan we harder. En op een gegeven moment houden ze daar wel mee op :tongue:
Dat zou bij Hippo wel helpen, maar bij de mechels is het meestal hoe harder hoe beter :gjump:
Ze kan het inderdaad wel proberen.

Ik zou vragen of je voorop mag fietsen. Als dat niet gaat, dan een tiental meter achter de groep gaan fietsen. Als hij normaal doet kan je langzaam aansluiten en anders blijf je op afstand.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Manuma schreef:
Harder fietsen?

Neuh... dat werkt niet tenminste als ik dat hier doe stijgen we gewoon op :mrgreen:
Ik zou idd gewoon voorop fietsen. Ik fiets nooit in groepen maar merk t wel als er een fietser voor ons fietst dat móeten we er voorbij... hoe dan ook. En dat heeft dan nog niet eens iets met uitvallen te maken
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Oh :lol1:
Manu sprong vaak naar andere honden of begon stukken te trekken. Als ik dan gewoon een stuk me helemaal in het zweet trapte was op een gegeven moment de lol eraf. En nog goed voor mij ook :F:

In groepen is het sowieso wel lastig. Zo wordt canicross en stepjoring ook aangeleerd: achter de rest aan. Dan trekken ze vanzelf.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

neem een fietsbeugel, als ze gaan trekken hoef je niet te trappen :goeie:
Afbeelding
MirjamV
Zeer actief

Voorop fietsen had ik ook geprobeerd maar toen was hij al een beetje te opgefokt, en werd hij niet echt rustiger.
Sanne!! schreef:meer trainen met andere honden en weer even van vooraf aan beginnen. Als je trekt niet fietsen. En als je niet trekt als beloning naar de honden?
Heb nu met iemand afgesproken om een keer samen te fietsen, voordat we weer met de hele groep gaan fietsen. Hopelijk is dat een goede oefening en gaat het volgende keer beter met alle andere honden. Hij is helemaal gek op een paar honden die meelopen, dus dan is ie veel te enthousiast.
Laatst gewijzigd door MirjamV op 20 jul 2016 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
MirjamV
Zeer actief

Hippo schreef:Ik zou vragen of je voorop mag fietsen. Als dat niet gaat, dan een tiental meter achter de groep gaan fietsen. Als hij normaal doet kan je langzaam aansluiten en anders blijf je op afstand.
Ik heb even gevraagd, maar hij mag met het examen samen met een andere kleinere hond als eerste
starten. De grotere honden starten iets later en komen er dan achteraan. Dan kunnen we hopelijk wat rustiger van start gaan.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik zit wat dat betreft ook anders in elkaar, ze hebben zich maar gewoon te gedragen. Ook als er andere honden bij zijn, zo niet? Dan tetter ik ze gerust toe dat ze zich per direct moeten gedragen :engel:

Enthousiasme is leuk, maar we blijven natuurlijk wel luisteren :zweep:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Heel herkenbaar. In mn eentje fietsen gaat prima, maar als er mensen meefietsen, wie dan ook... De enige remedie hier is vooraan fietsen, en in een goed tempo. En wat bij ons echt fantastisch goed werkt is een antitrektuigje. Niet omdat je wonderen moet verwachten van dat zogenaamde zelfcorrigerende systeem, maar simpelweg omdat ze dan niet genoeg kracht kan zetten en mij plus fiets niet bijkans omver trekt. Zit ik zelf ook een stuk rustiger van op de fiets!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”