Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plassen in de bench, bed en mandjes

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Plassen in de bench, bed en mandjes

Ongelezen bericht door Nakisha »

Hier een ervaringsdeskundige met binnen-plassen bij fransjes... geduld, duidelijkheid en regelmaat. Absoluut 's nachts die wekker even zetten zodat een plasje in de bench voorkomen kan worden. Niet praten, naar buiten naar een geschikte plek en niet teveel gaan rondlopen: hou het saai en simpel. Snuffelen en plassen, dat is wat je graag wilt. Als hij plast kan je iets zeggen en iets lekkers geven ter beloning, maar maak 's nachts vooral geen aandachtmoment. Rust en stilte. Ongelukjes schoonmaken en verder zo goed mogelijk negeren. Hooguit "wat doe jij nou? Nee." Meer hoeft niet. Vooral geen drama's maken. Ik raad biotex groen aan, dat breekt de urine echt af en verwijderd de geur. Ook in de was gebruiken dus. En neem iets echt superlekkers om elk plasje buiten goed te belonen. Iets wat hij nergens anders voor krijgt en waar hij dol op is. Hier was dat leverworst. Succes!

Ps - En idd alle niet-noodzakelijke zachte oppervlakken weghalen. Geen mandjes en dekens, alles weg. Die kunnen terug als het kwartje valt.
Afbeelding
Fransjebulldog
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Fransjebulldog »

Nakisha schreef:Hier een ervaringsdeskundige met binnen-plassen bij fransjes... geduld, duidelijkheid en regelmaat. Absoluut 's nachts die wekker even zetten zodat een plasje in de bench voorkomen kan worden. Niet praten, naar buiten naar een geschikte plek en niet teveel gaan rondlopen: hou het saai en simpel. Snuffelen en plassen, dat is wat je graag wilt. Als hij plast kan je iets zeggen en iets lekkers geven ter beloning, maar maak 's nachts vooral geen aandachtmoment. Rust en stilte. Ongelukjes schoonmaken en verder zo goed mogelijk negeren. Hooguit "wat doe jij nou? Nee." Meer hoeft niet. Vooral geen drama's maken. Ik raad biotex groen aan, dat breekt de urine echt af en verwijderd de geur. Ook in de was gebruiken dus. En neem iets echt superlekkers om elk plasje buiten goed te belonen. Iets wat hij nergens anders voor krijgt en waar hij dol op is. Hier was dat leverworst. Succes!

Ps - En idd alle niet-noodzakelijke zachte oppervlakken weghalen. Geen mandjes en dekens, alles weg. Die kunnen terug als het kwartje valt.
Dankjewel !!
Leverworst idd een liefhebber van hier, maar ik las dat er teveel zout in zat. Ik gaf het in het begin wel eens toen hij weinig at. De weker zal wel weer aangeslingerd worden indd.

Ik zal zijn dekentjes e.d. weghalen (al druk mee bezig) maar Henry slaapt wel graag op zijn eigen dekentje, vooral nu hij uit logeren is hier .. Dus hopen dat hij die niet teveel te grazen neemt
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Kan je Henry's dekentje buiten puppybereik leggen? Anders inderdaad goed opletten, en pup daar actief weghouden.
Het kost tijd. Ik kreeg Branco toen hij een jaar was en hij had ook de neiging binnen te plassen/markeren. Rhodi's dekentjes en kussens waren ook wel geliefd, maar zijn eigen spulletjes net zo goed. De tafelpoot moest het ook verduren. Geduld, rust, duidelijkheid en een lange adem lostten het probleem op, maar dat duurde echt wel lang. En als er dan bezoek was, was er snel even terugval: door alle drukte, waarbij hij dan even niet het middelpunt was, plastte dan toch gauw weer even tegen de tafelpoot....

Toch kwam het echt allemaal helemaal goed.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Als pup plast als hij binnenkomt na buiten geweest te zijn dan is dat omdat de wandeling spannend was. Thuis/op schoot is ontspannen en dan houdt zo'n mini blaasje het niet. En zachte kleedjes is natuurlijk fijner dan een terugspetterende harde vloer.

Ik zou meer rust en voorspelbaarheid inbouwen in zijn dag, kennelijk is het een extravert hondje wat bij (veel) prikkels snel over zijn toeren raakt en stoer gaat doen ipv zich terugtrekken ofzo. Ja, dat kan op termijn als hij lichamelijk volwassen begint te raken, betekenen dat hij dat in stoer reuengedrag omzet. Kán, hoeft niet. Maar nu is het nog een pup en daar moet je als een pup mee omgaan. Daarna is hij nog lange tijd halfvolwassen. Pas met anderhalf á 3 jaar weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. En een hond die zijn eigen bed beplast is echt nog niet bezig met markeren hoor, die heeft gewoon een overvolle blaas.

Ik zou een vast plasplekje bedenken. De tuin of een dichtbij grasje waar het rustig is. (niet naast een speeltuin of drukke kruising dus) En op gezette tijden daarheen gaan en zo lang mogelijk daar blijven tot hij plast. Maak het daar saai en zorg dat er nooit iets spannends gebeurt zodat hij zich ook daar kan ontspannen en goed uitplassen. Gezette tijden is elke 2 uur en bij wisseling van activiteiten zoals na eten, spelen, spannende wandeling of slapen. Neem zelf de leiding hierin, wacht niet tot hij zo nodig moet dat hij gaat piepen zolang hij nog niet helemaal zindelijk is. Zo creëer je te veel risico op ongelukjes en ben je telkens weer terug bij af. En dus ook nog 1 keer in de nacht aangezien hij het kennelijk nog niet een hele nacht kan ophouden.

En kijk ook eens kritisch naar zijn dag: Heeft hij wel genoeg rustmomenten of staat hij continue 'aan'. Elke pup heeft veel slaap en voorspelbaarheid nodig om die 1 of 2 spannende momenten op een dag te kunnen verwerken. 18 uur per dag slapen/dutten/relaxen is ideaal. 'Dwing' hem desnoods een paar keer per dag met een lekker kluifje in de bench tot rust.
Afbeelding
Fransjebulldog
geregistreerd lid

We hebben hem eigenlijk voor kleine plasjes vaak in de achtertuin zodat hij geen einden hoeft te lopen :)
Misschien dat er idd te weinig voorspelbaarheid en teveel spannende dingen zijn.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Fransjebulldog schreef:We hebben hem eigenlijk voor kleine plasjes vaak in de achtertuin zodat hij geen einden hoeft te lopen :)
Misschien dat er idd te weinig voorspelbaarheid en teveel spannende dingen zijn.
Loop je wel met 'm?
Fransjebulldog
geregistreerd lid

Apple schreef:
Fransjebulldog schreef:We hebben hem eigenlijk voor kleine plasjes vaak in de achtertuin zodat hij geen einden hoeft te lopen :)
Loop je wel met 'm?
Zeker wel, maar wel afgestemd op wat hij aankan + de temperatuur :) Kleine rondjes, bij koel weer wat vaker, bij warm/benauwd weer niet teveel.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hoe was de omgeving op de plaats waar hij werd geboren?

Dat kan (hoeft niet, maar KAN) van invloed zijn.
Als een pup de eerste 8 weken op vachtjes heeft geplast is de kans aanwezig dat hij heel zindelijk is .............. en op vachtjes plast als hij de kans krijgt.

Ik zou de zindelijkheidstraining overnieuw doen.
Alles van zacht materiaal waar hij op heeft geplast grondig wassen met Biotex groen.
Alle plasjes buiten belonen (klein stukje worst)
Plasjes binnen negeren
Als hij toch naar de vachtjes gaat kan je die beter een tijdje opbergen tot hij van de gewoonte af is.
Niet wachten tot hij 's nachts piept.
Als je weet dat dat bijvoorbeeld rond 3 uur is zet je de wekker een kwartier eerder en je laat hem uit om te plassen.

Dierenartsen zijn artsen.
Als gedragskundige lopen ze niet voorop, tenminste de meeste niet. :tongue:
Om dat plassen "dominantie" te noemen gaat me veel te ver.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”