Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Strijd om de bench in te gaan..
Moderator: moderatorteam
-
samdebordercollie
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Strijd om de bench in te gaan..
Normaal rent mijn Border Collie van 5,5 maand 's avonds bij het commando 'plaats' direct de bench in (hij gaat nooit uit zichzelf helaas). Daar heb ik dan een Kong liggen met een paar brokjes, deur dicht, kleedje erover en klaar. Sinds vorige week wil hij ineens niet meer normaal naar binnen. Hij gaat er heel gespannen in, gelijk weer er uit, blaffen, erin, eruit.. Één keer blafte hij heel dicht bij mijn hoofd en schraapte hij met zijn tanden langs mijn gezicht. Ik denk niet dat hij wilde bijten, maar ik hield er wel een lelijke kras aan over. De volgende dag ben ik gelijk wat meer gaan oefenen met 'plaats', zonder dat ik het deurtje dichtdoe en het gaat sindsdien al weer ietsje beter. Ik leg ook af en toe snoepjes in de bench, zodat hij het toch als een fijne plek blijft zien.
Kan ik iets doen om dit ritueel wat soepeler te laten verlopen? Nog meer oefenen? Of is dit een moment om te proberen of hij 's nachts uit de bench kan blijven?
Kan ik iets doen om dit ritueel wat soepeler te laten verlopen? Nog meer oefenen? Of is dit een moment om te proberen of hij 's nachts uit de bench kan blijven?
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
Re: Strijd om de bench in te gaan..
Die wilt de grenzen verleggen. Deed Damy ook rond die leeftijd. Gewoon stug volhouden en altijd lekkere snoepjes geven erin (eentje is genoeg, gaat om t belonings-gedeelte).
Gooi je het kleedje er volledig overheen of deels? Misschien is het te klein voor hem?
Gooi je het kleedje er volledig overheen of deels? Misschien is het te klein voor hem?
-
samdebordercollie
- Vaste gebruiker
Kleedje gaat er bij normale temperaturen grotendeels overheen, maar afgelopen nacht heb ik het inderdaad zonder gedaan.
De bench is zeker ruim genoeg, dus daar ligt het probleem niet.
Het zal dan inderdaad wel een puberding zijn.
De bench is zeker ruim genoeg, dus daar ligt het probleem niet.
Het zal dan inderdaad wel een puberding zijn.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Ik zou gewoon kijken of het nog wel nodig is. Of gewoon haar eens eruit laten. Gaat misschien prima. Er zijn zoveel honden die verplicht in de bench moeten 'omdat ie dat gewend is' terwijl het helemaal niet nodig is. Hond dwingen zou niet mijn ding zijn, ook niet met zachte drang.
- Gimmick
- Zeer actief
Je zal zeker kunnen proberen of hij eruit kan blijven.
Mijn teckel loopt nu met deze temperaturen ook los. Zij doet aan protest poepen maar ik vind het wel fijn dat ze ergens anders kan gaan liggen als het te warm wordt...
Mijn teckel loopt nu met deze temperaturen ook los. Zij doet aan protest poepen maar ik vind het wel fijn dat ze ergens anders kan gaan liggen als het te warm wordt...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het kan zijn dat hij er geen zin meer in heeft, maar het kan ook dat hij ergens van is geschrokken terwijl hij in de bench lag en die plek daardoor een negatieve lading heeft gekregen. Als hij er heel gespannen in gaat, denk ik eerder aan dat laatste.
Als de bench niet per se nodig is, kun je inderdaad proberen hoe het gaat als hij gewoon los in huis is 's nachts. Je kunt ook de bench weer leuk maken, bijvoorbeeld door clickerspelletjes (kijk maar eens op YouTube, 'crate games').
Als de bench niet per se nodig is, kun je inderdaad proberen hoe het gaat als hij gewoon los in huis is 's nachts. Je kunt ook de bench weer leuk maken, bijvoorbeeld door clickerspelletjes (kijk maar eens op YouTube, 'crate games').
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Jits90 schreef:Die wilt de grenzen verleggen.
Het klinkt alsof hij in de bench ergens van geschrokken is of zo. Hoe oud is hij? Is die bench noodzakelijk?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het klinkt inderdaad alsof hij een negatieve ervaring heeft opgedaan.
Een hond van 5,5 maand kan best snel ergens van schrikken en de plek daarna liefst helemaal vermijden.
Kan je het deurtje niet open laten als je hem wat lekkers in de bench geeft?
Misschien helemaal geen dekentje over de bench of alleen de bovenkant bedekken.
Clickerspelletjes met de bench kan altijd, maar probeer er geen "punt" van te maken.
Een hond van 5,5 maand kan best snel ergens van schrikken en de plek daarna liefst helemaal vermijden.
Kan je het deurtje niet open laten als je hem wat lekkers in de bench geeft?
Misschien helemaal geen dekentje over de bench of alleen de bovenkant bedekken.
Clickerspelletjes met de bench kan altijd, maar probeer er geen "punt" van te maken.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Tja Borders zijn slim he? Of het zonder kan, mijn ervaring met mijn border was niet zo denderend, die kan uiteindelijk pas ver na een jaar in een veilige ruimte i.p.v. de bench en na nog weer een jaar los in de woonkamer. Het kunnen nogal slopers zijn is mijn ervaring. Mijn reu had het wel snel te warm in de bench. Kleed schopte hij meteen aan de kant en lag liefst op de kale ondergrond.
Ik zou geen spelletje van de bench maken. Wil je de bench nog een tijdje gebruiken zou ik meer voor stabiliteit zorgen. Rond die leeftijd ging Kay na elke wandeling gewoon met eten even in de bench in, even slapen en daarna weer vrij rondlopen. Die bench werd voor hem echt een fijn plekje. Was zelfs moeilijk om hem opgegeven moment buiten de bench te laten eten. Dat hoorde volgens hem in de bench. Ik denk dat hij nu echt de plek alleen associeert met opgesloten zit op bepaalde tijden. Misschien ook nog wat energie 's avonds over om lang in de bench te moeten liggen. Misschien van te voren (eventueel in de bench) nog wat extra hersenwerk met hem doen?
Wat is groot genoeg? Ik heb in de regel graag erg ruime benches, waar ze ook overdwars over de smalle kant gestrekt kunnen liggen
Ik zou geen spelletje van de bench maken. Wil je de bench nog een tijdje gebruiken zou ik meer voor stabiliteit zorgen. Rond die leeftijd ging Kay na elke wandeling gewoon met eten even in de bench in, even slapen en daarna weer vrij rondlopen. Die bench werd voor hem echt een fijn plekje. Was zelfs moeilijk om hem opgegeven moment buiten de bench te laten eten. Dat hoorde volgens hem in de bench. Ik denk dat hij nu echt de plek alleen associeert met opgesloten zit op bepaalde tijden. Misschien ook nog wat energie 's avonds over om lang in de bench te moeten liggen. Misschien van te voren (eventueel in de bench) nog wat extra hersenwerk met hem doen?
Wat is groot genoeg? Ik heb in de regel graag erg ruime benches, waar ze ook overdwars over de smalle kant gestrekt kunnen liggen

-
samdebordercollie
- Vaste gebruiker
De bench is ongeveer 110x80x70, dat lijkt me groot genoeg? Ik geef hem ook vanaf het begin af aan eten in de bench (met het deurtje open). Het gaat inmiddels al wel weer iets beter trouwens, maar nog zeker niet van harte. Deurtje 's nachts openlaten heeft weinig zin, want tja, dan gaat hij er gewoon gelijk weer uit.
Ik heb me vooraf best goed ingelezen op het gebruik van de bench, maar het is gewoon niet het type om er uit zichzelf in te gaan liggen denk ik. Enfin, ik heb nu alleen de bovenkant bedekt en ga hem van tevoren nog wat denkwerk laten doen. Bedankt voor alle input!
- gyanty
- Zeer actief
Hier ging op die leeftijd met het eten dus ook echt wel het deurtje dicht en daarna bleef het deurtje ook nog even dicht. Dat is wat ik bedoelde met de regelmaat. Wandelen, eten in de bench en nog even rusten/kauwen. Vast volgorde zonder vaste tijden.
Ja inlezen is 1 ding, praktijk is het volgende. Soms staat de bench toch niet op een fijne plek voor de hond, maakt die te veel lawaai, te veel of te weinig overzicht, te warme kleedjes, te weinig kleedjes etc etc. Niet alles staat in de theorie en soms moet je even ervaren wat werkt. En ja dan kom je op een leeftijd waarin ze hun eigen plan gaan trekken. Heeft hij naast de bench ook nog een ander plekje in huis waar hij kan liggen. Dat kan op die leeftijd soms net even wat problemen geven om te bevestigen dat die bench ook leuk kan zijn en vooral een rustpunt is.
Voor mij is de bench erg belangrijk, omdat ze mee op wedstrijden e.d. gaan en ik ze ook daar een veilige omgeving wil kunnen bieden en ik vind een bench daar de aangewezen plek voor. Voor verder opvoeding zie ik nog niet de meerwaarde in.
Heeft hij als pup ook in de bench naast je bed geslapen of jij naast de bench? Of moest hij meteen alleen beneden in de bench 's nachts blijven?
Ja inlezen is 1 ding, praktijk is het volgende. Soms staat de bench toch niet op een fijne plek voor de hond, maakt die te veel lawaai, te veel of te weinig overzicht, te warme kleedjes, te weinig kleedjes etc etc. Niet alles staat in de theorie en soms moet je even ervaren wat werkt. En ja dan kom je op een leeftijd waarin ze hun eigen plan gaan trekken. Heeft hij naast de bench ook nog een ander plekje in huis waar hij kan liggen. Dat kan op die leeftijd soms net even wat problemen geven om te bevestigen dat die bench ook leuk kan zijn en vooral een rustpunt is.
Voor mij is de bench erg belangrijk, omdat ze mee op wedstrijden e.d. gaan en ik ze ook daar een veilige omgeving wil kunnen bieden en ik vind een bench daar de aangewezen plek voor. Voor verder opvoeding zie ik nog niet de meerwaarde in.
Heeft hij als pup ook in de bench naast je bed geslapen of jij naast de bench? Of moest hij meteen alleen beneden in de bench 's nachts blijven?

-
samdebordercollie
- Vaste gebruiker
Naast de bench heeft hij ook nog een mand. De bench staat sinds het begin op dezelfde plek in de woonkamer, omdat mijn slaapkamer wat aan de kleine kant is. Ik heb wel de eerste twee weken op de bank geslapen, zodat hij niet gelijk helemaal alleen was in een nieuwe omgeving. Ik heb even een foto gemaakt van de situatie. Het ding staat in een verloren hoekje, maar hij kan nog wel de hele ruimte overzien. De woonkamer zit wel aan de straatkant en er lopen veel jengelende kinderen voorbij..

-
Manuma
- Zeer actief
Stuur je hem wel eens voor straf in de bench?
- Jackira
- Zeer actief
Als het toch een verloren hoek is zou je ook tussen de muren een hekje kunnen zetten zodat hij wat meer ruimte heeft en ook nog eens kan gaan verliggen of op de koele grond kan gaan liggen. Zit hij lang in de bench?
- gyanty
- Zeer actief
Op zich lijkt het een lekker plekje, maar Kay stond hier bijvoorbeeld liever in de buurt van onze bank, maar niet tussen de bank en muur in, maar waar hij wel de hele kamer overzag. Het is soms even zoeken waar ze lekker liggen. Ik weet niet of je mandje in de bench past, anders zou ik ze tijdelijk even combineren bijvoorbeeld? Benches en plaatsen zijn hier regelmatig op een andere plek gekomen dan wat ik van te voren bedacht had. Vaak omdat de honden zelf een andere plek bedachten. Heb ik geen moeite mee, vind het prima om af en toe de hele inboedel te veranderen.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Hm, het klinkt mij in de oren alsof ie toch per ongeluk een keer van de bench geschrokken is. Of geschrokken is van iets anders terwijl hij in de bench zat - iig legt hij nu die associatie. Oortje wilde de eerste jaren ook nog wel eens zomaar uit het niets schrikken van iets randoms. Een sneeuwpop, een lege doos, een beeld, een stoel die al maanden op dezelfde plek stond. Als je snel genoeg bent en direct bij het schrikken reageert wil het bij ons nog wel eens helpen als ik dan heel overdreven het enge object ga liefekozen. Zie je me staan, knuffelens met een manshoge sneeuwpop?
En dan de hond uitnodigen om te komen kijken en prijzen zodra ze toenadering zoekt. Vaak was de schrik dan binnen 2 minuutjes wel weg. Als de schrik er dieper in zit helpt het hier vaak ook wel om het gewoon niet te adresseren. Zo is ze gewoon over verloop van tijd over haar angst voor fietsen, rolkoffers etc. gekomen. Dus als het een optie is misschien gewoon de bench de komende weken lekker laten staan (met deurtje open en haar kleedje er in) zonder dat je er naar om kijkt? Maargoed daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat ze 's nachts los in de woonkamer kan. Wie niet waagt wie niet wint?