Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labrador of Golden?

Moderator: moderatorteam

Postbode
Vaste gebruiker

Labrador of Golden?

Ongelezen bericht door Postbode »

Goedendag,

Wij zijn ons nu vijf maanden aan het oriënteren op onze eerste hond en de hondensport die we met die hond willen doen. We weten dat we jacht/apporteerwerk gaan doen maar we twijfelen nu tussen een labrador en een golden. Bij beide staan we nu bij fokkers ingeschreven en in september moeten we de knoop doorhakken.

Wie geeft tips of wil wat kwijt?

Het gaat mij dan vooral om de volgende punten:

1 Ras mbt onervarenheid (en ja we gaan trainen bij een jachttrainer)
2 Het verschil in vacht mbt verzorging (kun je de vacht van een golden ook kort houden?)?
3 Het verschil in vacht in huis, verharen?
4 Het verschil in vacht mbt nat zijn (tips?) en opdrogen?

Het gaat ons er niet om om het hoogste niveau te halen maar om een tevreden hond te hebben en voor ons een nieuwe hobby.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Labrador of Golden?

Ongelezen bericht door Gollum »

Postbode schreef:Goedendag,

Wij zijn ons nu vijf maanden aan het oriënteren op onze eerste hond en de hondensport die we met die hond willen doen. We weten dat we jacht/apporteerwerk gaan doen maar we twijfelen nu tussen een labrador en een golden. Bij beide staan we nu bij fokkers ingeschreven en in september moeten we de knoop doorhakken.

Wie geeft tips of wil wat kwijt?

Het gaat mij dan vooral om de volgende punten:

1 Ras mbt onervarenheid (en ja we gaan trainen bij een jachttrainer)
2 Het verschil in vacht mbt verzorging (kun je de vacht van een golden ook kort houden?)?
3 Het verschil in vacht in huis, verharen?
4 Het verschil in vacht mbt nat zijn (tips?) en opdrogen?

Het gaat ons er niet om om het hoogste niveau te halen maar om een tevreden hond te hebben en voor ons een nieuwe hobby.

Ik denk dat het qua ras niet zoveel uitmaakt qua ervaring, zeker als je een cursus gaat doen. Qua vachtverzorging zal een Golden regelmatig naar de trimmer moeten, de vacht kun je redelijk kort houdden maar niet zo kort als een Labrador. Verharen doen ze beiden, de Golden zal langere haren achterlaten, de Labrador vooral onderwol (die kun je trouwens ook laten wassen en blazen om ze door de rui heen te helpen).
Mijn Labrador droogt heel lastig op maar ze heeft dan ook flinke onderwol. Het zal per hond verschillen.
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Goldens zijn nog wel eens hyper en een labrador kan een tankje zijn. Ik vind de haren van een golden makkelijker van mijn kleren krijgen dan van een labrador.

Ps zelf heb ik een golden :F:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Goldens worden mogelijk als ze volwassen zijn enorm lui ;)

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=311903
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik vermoed dat het één en ander ook veel zal afhangen van de lijnen? Zijn het ouderdieren die nog op werkdrift worden geselecteerd of juist niet.
Er is volgens mij best wat verschil tussen werk of showlijn in beide rassen. Beiden met hun eigen uitdagingen.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Nou, lui? Denk eerder gemakkelijk/gemoedelijk. :wink: Denk dat Goldens zich vaak makkelijk schikken en zich aanpassen: doe je niks met ze, doen ze niks. Ga je actief bezig, zijn ze ook actief. Ken genoeg volwassen Goldens die graag racen door het bos.
Zit vast ook verschil in lijnen, ga gewoon wat fokkers bij langs en kijk naar de honden die je aan spreekt. Geldt voor de Labradors en de Goldens.

De vacht van Goldens kort houden: bedoel je dan scheren? Dat zou ik niet doen.
Goldens verharen wel behoorlijk, maar het scheelt zeker als je ze netjes bij houdt via de trimster. :ok:
Postbode
Vaste gebruiker

pioenroos schreef:Ik vermoed dat het één en ander ook veel zal afhangen van de lijnen? Zijn het ouderdieren die nog op werkdrift worden geselecteerd of juist niet.
Er is volgens mij best wat verschil tussen werk of showlijn in beide rassen. Beiden met hun eigen uitdagingen.
Voor de duidelijkheid, ik ben alleen bezig met werklijnen, niet eens dual purpose ;)
_Leonie
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Leonie »

Goldens blijven langer nat als ik vergelijk met Samantha's Labradors - maar ken wel veel Labradors wiens vacht is gaan broeden met als gevolg hot-spot en heb dat (nog) niet bij een Golden gehoord. Dus welke vacht nou dikker/dunner is?
Postbode
Vaste gebruiker

_Leonie schreef:Nou, lui? Denk eerder gemakkelijk/gemoedelijk. :wink: Denk dat Goldens zich vaak makkelijk schikken en zich aanpassen: doe je niks met ze, doen ze niks. Ga je actief bezig, zijn ze ook actief. Ken genoeg volwassen Goldens die graag racen door het bos.
Zit vast ook verschil in lijnen, ga gewoon wat fokkers bij langs en kijk naar de honden die je aan spreekt. Geldt voor de Labradors en de Goldens.

Goldens verharen wel behoorlijk, maar het scheelt zeker als je ze netjes bij houdt via de trimster. :ok:
Nee, niet scheren maar gewoon kort trimmen/knippen vooral in de zomertijd zodat ze sneller droog zijn.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Postbode schreef:
_Leonie schreef:Nou, lui? Denk eerder gemakkelijk/gemoedelijk. :wink: Denk dat Goldens zich vaak makkelijk schikken en zich aanpassen: doe je niks met ze, doen ze niks. Ga je actief bezig, zijn ze ook actief. Ken genoeg volwassen Goldens die graag racen door het bos.

Nee, niet scheren maar gewoon kort trimmen/knippen vooral in de zomertijd zodat ze sneller droog zijn.
Dat korte maakt niet zoveel uit voor het drogen, ik denk dat het vooral de ondervacht is wat uitmaakt. Castreren heeft daar ook nog invloed op, dan ontploft de ondervacht meestal. Maar als je de hond lekker laat wassen, blazen en bijwerken zijn ze een stuk sneller droog.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Postbode schreef:
pioenroos schreef:Ik vermoed dat het één en ander ook veel zal afhangen van de lijnen? Zijn het ouderdieren die nog op werkdrift worden geselecteerd of juist niet.
Voor de duidelijkheid, ik ben alleen bezig met werklijnen, niet eens dual purpose ;)
De werklijn is zeker niet lui, en prettig om mee te werken. Ik denk wel dat een labje sneller een podiumplaats inneemt dan een Golden; al zijn ze beiden werklijn. Een Golden kost soms iets meer tijd om op dat niveau te krijgen. Ik geeft zelf de voorkeur aan de Golden omdat ik vind dat de labjes wat drukker en meer aanwezig zijn; daar houdt ik zelf minder van. de Golden is wat gevoeliger; sommige mensen vinden dat juist minder prettig.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik heb geen ervaring met Goldens maar ik kan me voorstellen dat er van alles in hun vacht gaat hangen als ze door het bos lopen.
Ik heb zelf een DH en een Labrador. Vusi (DH) moet ik altijd van dat klitterige zaad uit haar staart en buik frunniken :oeps:
Alex, Labrador, duurt erg lang voordat hij droog is. :wink: en een enooorme hoeveelheid haar tijdens de rui :ugh:
Bellaatje
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Bellaatje »

Hoi,
Leuk dat je op zoek bent naar een hond. Ik heb zelf een labje uit werklijn. Nu pas ik deze zomer op een flatcoat, we zitten 2 weken midden in het bos. Volgens mij heeft een flatcoat een vergelijkbare vacht als een golden. Pfff wat een woestijnen aan zand blijft daar aan hangen.
Als het labje allang moddervrij is, kan ik nog een paar keer het hondenkussen van de flatcoat uitkloppen. Hij heeft ook nog steeds natte haren van de wandeling 3 uur geleden, het labje is al droog. Nu moet ik wel zeggen dat de labrador een dunne vacht heeft.
Succes met je zoektocht!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je vraagt of je de vacht van een Golden ook kort kunt houden zou ik nog maar één advies geven.
Koop een Labrador. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb twee golden en van de een is de vacht zo droog, de andere blijft uren nat. Zo erg zelfs dat ik nu een badjas voor haar heb. Het is juist degene met het kortste haar die lang nat blijft. Mijn kruising labrador is zo droog. Verharen doen ze alledrie, maar ik ruim liever de plukken van de goldens op dan korte stekelhaartjes van de kortharige. Die blijven ook veel meer overal in steken. De goldens hebben wel weer eerder knopen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Postbode
Vaste gebruiker

ranetje schreef:Als je vraagt of je de vacht van een Golden ook kort kunt houden zou ik nog maar één advies geven.
Koop een Labrador. :wink:
er is toch wel iets meer verschil tussen een lab en een golden dan alleen de vacht ;)
mijn goldens
Zeer actief

Ongelezen bericht door mijn goldens »

Ik heb zelf 2 Goldens, waar ik jacht mee doe. Speuren doe ik er ook mee.
Niet uit een werklijn overigens. Zelf geef ik de voorkeur aan de Dual-Purpose lijn.
Ik vindt het heerlijke honden. Gemoedelijker als de Labs in mijn omgeving, maar dat wil niks zeggen uiteraard.
Daarbij hoor ik best vaak zeggen dat Goldens sloom en lui zijn. Dat zijn die van niet. Zeer actief juist.

Ik denk dat veel ook afhangt van paps en mams. Als daar weinig inzit, terwijl je dat wel zoekt?, dan is de kans dat erin de
pups ook minder inzit. Dus ga lekker langs bij fokkers, vraag of je ze aan het werk mag zien?
Dan zie je al veel van het karakter.
Postbode
Vaste gebruiker

mijn goldens schreef:Ik heb zelf 2 Goldens, waar ik jacht mee doe. Speuren doe ik er ook mee.
Niet uit een werklijn overigens. Zelf geef ik de voorkeur aan de Dual-Purpose lijn.
Ik vindt het heerlijke honden. Gemoedelijker als de Labs in mijn omgeving, maar dat wil niks zeggen uiteraard.
Daarbij hoor ik best vaak zeggen dat Goldens sloom en lui zijn. Dat zijn die van niet. Zeer actief juist.

Ik denk dat veel ook afhangt van paps en mams. Als daar weinig inzit, terwijl je dat wel zoekt?, dan is de kans dat erin de
pups ook minder inzit. Dus ga lekker langs bij fokkers, vraag of je ze aan het werk mag zien?
Ik zoek alleen naar honden uit werklijnen dus dat zit echt wel goed, dank je voor je reactie.
mijn goldens
Zeer actief

Ongelezen bericht door mijn goldens »

Postbode schreef:
mijn goldens schreef:Ik heb zelf 2 Goldens, waar ik jacht mee doe. Speuren doe ik er ook mee.

Ik zoek alleen naar honden uit werklijnen dus dat zit echt wel goed, dank je voor je reactie.
Ik ben niet zo thuis in de werklijnen van Goldens, ken er wel een aantal. Maar ook daar zie ik wel wat verschil.
Net zoals in elke lijn denk ik?

Mag ik vragen in welke lijn je belangstelling legt?
samantha!
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb 2 labradors uit werklijnen.
Voor wat betreft de vacht: mijn werklijnen hebben beduidend minder vacht (met name ondervacht) dan de show en dual purpose honden hier.
Ze zijn meestal al droog voor we bij de auto zijn.
Qua troep valt het dus ook mee, ze schudden zich uit en het is weg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Postbode
Vaste gebruiker

samantha! schreef:Ik heb 2 labradors uit werklijnen.
Voor wat betreft de vacht: mijn werklijnen hebben beduidend minder vacht (met name ondervacht) dan de show en dual purpose honden hier.
Kijk dat wordt interessant. We hadden een logeerlab (show) en die had enorm veel last van haaruitval en was ook niet zo snel droog. Duurde echt wel een uur of meer.
Postbode
Vaste gebruiker

mijn goldens schreef:
Postbode schreef:

Ik ben niet zo thuis in de werklijnen van Goldens, ken er wel een aantal. Maar ook daar zie ik wel wat verschil.
Net zoals in elke lijn denk ik?

Mag ik vragen in welke lijn je belangstelling legt?
Ik ben pas sinds anderhalve week aan het kijken naar goldens, en degene die onze hond gaat trainen fokt een nestje dus de keus is momenteel: labradors of de goldenpup uit dat nestje en omwille van de privacy ga ik niet zeggen welke hier in het openbaar.
samantha!
Zeer actief

Postbode schreef:
samantha! schreef:Ik heb 2 labradors uit werklijnen.
Kijk dat wordt interessant. We hadden een logeerlab (show) en die had enorm veel last van haaruitval en was ook niet zo snel droog. Duurde echt wel een uur of meer.
Ik heb 1 showlab (en mijn ouders ook 2), 1 dual purpose en 2 werklijnen.
De showlabs hebben hier ook een hele dikke vacht ja, zijn nog uren nat.
Het is vooral de ondervacht die zo dik is.
Mijn werklijnen hebben wel wat ondervacht hoor maar echt beduidend minder, de vacht is veel luchtiger zeg maar.
Het broeit dus ook nooit en ze zijn inderdaad vrij snel droog.
Voor wat betreft onderhoud: ik doe er vrij weinig aan (lees: niks :mrgreen: ).
In de ruiperiode laat de ondervacht los maar dit is bij mijn werklijnen dus ook maar heel weinig, ik vind nauwelijks haar van ze (en dat weet ik zeker want ze zijn zwart en de andere 2 hier geel en bruin).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

De echte werklijn goldens hebben vaak minder vacht dan de showgoldens. Ik denk niet dat de vacht je uitgangspunt moet zijn.
Verder vind ik de goldens inderdaad ook gevoeliger en iets tactischer dan een labrador. Maar dat zal ook per individu verschillen.

Maar ga je je hond niet zelf trainen begrijp ik uit je laatste berichtje?
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ik vroeg me hetzelfde af als Tara.

Hier een showlijn labrador, maar geen dikke vacht. Een wereld van verschil met de vacht van mijn vorige lab, die inderdaad uren nat bleef. Vooral in de zomer wilde dat nog wel eens gaan broeien (en stinken :schrik:). Er is wel eens een stukje vacht weggeschoren voor behandeling en dan zag je pas goed hoe dik pak haar erop zat.

Naar niets van dat alles bij Joy. Geen dik pak erop, snel droog.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Tara schreef:Sowieso denk ik dat als je geen zin hebt in vieze natte honden, je misschien beter niet voor een retriever kunt kiezen. :engel:
Helemaal mee eens.
Postbode
Vaste gebruiker

Tara schreef:Ga je niet zelf je hond africhten?

Haha natuurlijk wel, het staat er een beetje vreemd, ik bedoelde: degene die ons gaat trainen ;)
Postbode
Vaste gebruiker

Tara schreef:Sowieso denk ik dat als je geen zin hebt in vieze natte honden, je misschien beter niet voor een retriever kunt kiezen. :engel:
Wij vinden het prima dat een hond zwemt en vies wordt maar als we moeten kiezen tussen twee honden en de ene hond is sneller droog dan de andere dan is dat wel een pluspuntje. Dat is dan weer niet het enige waar we naar kijken. We hoorden dus kort geleden dat er wel een verschil zit tussen de lab en de golden voor wat betreft het leren, het gedrag etc. We hadden dus bij voorbaat gekozen voor de kortharige labrador omdat we ook een weimaraner te logeren hadden en die was al bijna droog voor we thuis waren.
samantha!
Zeer actief

Ik zou als ik jou was eens gaan kennismaken met honden uit werklijnen van beide rassen, praten met de eigenaren.
De jachtproeven zijn begonnen, daar zie je er zat.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Lengte van de vacht zegt niet zoveel over hoe snel de vacht droog is. Onze labrador Boomer bleef wel een uur of twee vrij nat na het zwemmen. Elco (Markiesje) met z'n lange haren en bevedering is droog voor we thuis zijn. En logeetje Zulla (ook een Markiesje) zat daar weer tussenin: even lang haar als Elco, maar duidelijk andere structuur
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”