Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vechthond sloopt 6 jarig meisje amsterdam

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Plakvis
Zeer actief

Re: vechthond sloopt 6 jarig meisje amsterdam

Ongelezen bericht door Plakvis »

Ongelooflijk dat zo'n hond herplaatst wordt. Middenin een stad nota bene.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Verschrikkelijk voor dat meisje :ugh:

En het regent weer berichten met incidenten... als de media zo door gaat vrees ik voor een nieuwe RAD. Of dat nou de oplossing is voor het probleem rondom dit type honden, ik betwijfel het :(
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Sulluna schreef:
Izzie_Anneke schreef:Wat een afgrijselijke topic titel.
Want? Het meisje is onherkenbaar verminkt in het gezicht.
Dan zou een betere titel zijn hond "verminkt 6 jarig meisje amsterdam onherkenbaar". Het ligt ongetwijfeld aan mij maar ik vind slopen een akelige term in dit verband, het komt op mij wat opruierig over. En verminken maakt het niet minder erg wat mij betreft.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet met je eens ben. Dit type hond los in een gemeenschappelijke tuin is gekkenwerk. Ik vind dat ook meteen het probleem met dit type rassen. Op een gegeven moment is dit type hond populair geworden, groter, sterker en stoerder moest het. (Wanneer is dat eigenlijk gebeurd? In de jaren 90 ofzo, vroeger zag ik ze nooit....)
En ik zie ze vooral bij mensen die de ballen verstand hebben van honden, geen idee hebben van wat ze aan de lijn hebben. Een verbod is vreselijk voor de liefhebber die wel verantwoord met zo'n hond om kunnen en willen gaan maar ik zie ook steeds minder andere oplossingen. Er zijn teveel incidenten om het probleem te kunnen negeren.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ja, slopen is wel hard inderdaad. Snap je punt. Maar goed, ik snap de emotie rondom dit soort berichten wel. Een hond zoals deze plaatsen in het drukke Amsterdam én loslaten in een gezamelijke tuin. Gewoon zoooo dom! Pfff heel vermoeiend. Zal je kind maar zijn, die haar hele leven "anders" is hierna.. Vol in het gezicht.. vreselijk.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik vind het wel wat verder gaan dan 'dom'. Met dit soort gevolgen kun je het gedrag van mensen (!) niet wegzetten als alleen maar dom vind ik.

Maar ik heb een broer die zijn volwassen leven lang al Engelse staffords heeft. Hij heeft er gouden honden aan. En hij doet wat hij kan om incidenten te voorkomen. Het kost hem niet eens moeite omdat hij weet wat hij aan de lijn heeft en weet wat er kan gebeuren als het misgaat. Maar het (terechte) imago dat deze honden inmiddels hebben zorgt er wel voor dat hij voorziet dat hij afscheid moet nemen van zijn favoriete ras. Ik kan me er dan ook echt over opwinden als nitwits rondlopen met de borst vooruit met intussen wel een schuimbekkende stafford-achtige aan de riem.
Arline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Arline »

Sulluna schreef: Waaaaarommmm moeten dat soort honden herplaatst worden? en waarom in Amsterdam ipv een hutje op de hei.
Nou inderdaad, dit dus :ugh:

En waarom altijd dat loslopen, daar word ik zo moe van. Ik vind loslopen ook het grootste goed voor mijn honden, maar waarom kiest iemand dan zo'n hond of plaatst het asiel zo'n hond? Vraag me echt af hoe zoiets gaat? Je mag toch van volwassenen die een hond aanschaffen en van een asiel, ook al zijn ze niet enorm intelligent, wel wat verantwoordelijkheid verwachten.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Is toch hard als een kind haar gezicht aan gort gebeten word en dat heet dan toch slopen. Een prettiger klinkend woordje maakt het niet minder erg voor dat kind.
Net als het baasje zou zeggen JAAAA maarr hij is ook heel lief . Donder op , hij heeft dat kind gesloopt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sulluna
Zeer actief

3 dagen geleden nog een incident, ook met een hek. Sja..
http://www.hartvannederland.nl/top-nieu ... -stafford/
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:
Eilfy schreef:Verschrikkelijk voor dat meisje :ugh:

En het regent weer berichten met incidenten... als de media zo door gaat vrees ik voor een nieuwe RAD. Of dat nou de oplossing is voor het probleem rondom dit type honden, ik betwijfel het :(
Want als de media het niet rapporteren is het niet gebeurd?
Volgens mij schrijf ik dat niet...

Door de enorme toename van deze berichten is de kans dat er iets aan het houden van dit soort rassen gedaan wordt groter. En over het algemeen is een door media / emotie gedreven oplossing niet heel fijn, die kans is wel heel erg groot nu de media (dankzij de komkommertijd want wees eens eerlijk: als er nu iemand een aanslag ergens zou plegen in het westen of bijv. Beatrix overlijd, dan komt dit echt niet zo uitgebreid in het nieuws) veel van dit soort incidenten beschrijft.

Vind ik het fout dat ze het beschrijven? Nee. Maar of het nou helpt om uiteindelijk voor een oplossing te zorgen waar niet massaal alle verantwoordelijke hondenbazen ook de dupe van zijn zoals toen bij de RAD dat betwijfel ik.

En nee, ik ben geen liefhebber van staffords of stafford achtigen. Ga er doorgaans met een grote boog omheen. Maar ik gun het de mensen die wel verantwoord met dit type hond omgaan niet om hun hond afgemaakt te zien worden omdat er een groep mensen rondloopt die hun ego op moeten poetsen met dit soort honden. Volgens mij maak je dan net zo goed onschuldige slachtoffers als dat er nu gebeurt.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Sulluna
Zeer actief

Ik vind het ook erg voor de mensen die wel weten hoe zij met zo'n hond moeten omgaan. Heel erg. Als ik lees hoe bijv Dagmar omgaat met haar hond en alles eraan doet om incidenten te voorkomen.. En dan zo'n dom asiel die een hond in een stad plaatst... Een man die hem laat lopen in een gemeenschappelijk tuin..

Meeste van de incidenten komen in mijn ogen omdat mensen er niet serieus mee omgaan. Niet nadenken wat voor hond zij los klikken van de lijn. Daar maak ik mij er boos om. Juist omdat er zoveel mensen zij die hun hele routine veranderen voor zo'n hond. Om 5uur in de ochtend gaan wandelen, gaan sporten en niet (zo maar) de lijn los klikken. Die mensen zijn misschien dan ook de dupe als er een regelgeving komt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sulluna schreef:Die mensen zijn misschien dan ook de dupe als er een regelgeving komt.

De honden vooral, dat bleek wel.
Ik stap net zo makkelijk over op een engelsje of bull terrier met stamboom ipv een tweedehands kruising.
Regelgeving is er overigens gewoon (voor iedereen), alleen wordt daar nu al vreselijk tekort geschoten.
Staffordachtigen die zulke agressie naar mensen laten zien moeten gewoon worden afgemaakt. Zou ik bij mij eigen hond al doen, snap niet hoe een asiel er bij komt dat te herplaatsen.
Ook niet naar een hutje op de hei.
Sulluna
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Sulluna schreef:Die mensen zijn misschien dan ook de dupe als er een regelgeving komt.

De honden vooral, dat bleek wel.
Ik stap net zo makkelijk over op een engelsje of bull terrier met stamboom ipv een tweedehands kruising.
Regelgeving is er overigens gewoon (voor iedereen), alleen wordt daar nu al vreselijk tekort geschoten.
Staffordachtigen die zulke agressie naar mensen laten zien moeten gewoon worden afgemaakt. Zou ik bij mij eigen hond al doen, snap niet hoe een asiel er bij komt dat te herplaatsen.
Ook niet naar een hutje op de hei.
Ja de honden vooral inderdaad. Ben het met je eens, dat dat soort honden niet herplaatst moeten worden. Maar dat dit ook nog eens in Amsterdam ( drukste stad) is gedaan, vind ik nog erger. zoveel mensen die op elkaar wonen, is dan vragen om een incident bijna. :ugh:

Overigens als mijn honden dit soort agressie laten zien bij mensen, breng ik ze ook weg. ( en dan dus niet naar het asiel.)
Plakvis
Zeer actief

Het is lekker makkelijk voor mensen om een dergelijke hond naar een asiel te brengen. Hoeven ze niet zelf de beslissing te maken om hem in te laten slapen. En als het asiel zo'n hond dan ook nog zonder gedragstest (of met gedragstest, ik weet eigenlijk niet wat erger is) aanneemt en herplaatst zijn zij ook dom en onverantwoordelijk bezig. Hoe sneu ik het ook voor de honden vind en dan met name dat ze bij achterlijke eigenaren terecht zijn gekomen, dit soort dieren kan je gewoon niet in leven laten.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tobi__ »

Heeft dit ook niet te maken met de instelling van een asiel. Zo van 'alle beestjes zijn echt wel te redden' :E:

Denk dat daar ook wel wat mag veranderen qua instelling en werkwijzen.
_Esmee
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Martin Gaus kan hier vast wat mee. Die hond is gewoon onbegrepen.

Edit: dit is sarcasme.
Laatst gewijzigd door Manuma op 02 aug 2016 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)

Ongelezen bericht door Mina2006 »

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/pitbull ... ~aa03284b/

Het blijkt om een Syrisch meisje te gaan. Hier geven ze aan dat het OM beslist wat er met de hond zal gebeuren.

''Gerrit Kuiper van de Vereniging Pitbullbelangen Nederland vindt: ,,Ongelooflijk triest voor het kind. En de pitbull is op zich geen agressief ras, maar dit kan ik niet goed praten. Als een hond dit eenmaal gedaan heeft, is hij niet meer te houden. Dan gebeurt het opnieuw en rest alleen een spuitje.''''
Afbeelding

9,5 jaar
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

tobi__ schreef:Heeft dit ook niet te maken met de instelling van een asiel. Zo van 'alle beestjes zijn echt wel te redden' :E:

Absoluut. Van mij mogen ze zich een stuk zakelijker en objectiever opstellen.
Je hebt niets aan een mens agressieve stafford of een turkse herder die de buurhond heeft versnipperd. Niemand met normaal verstand wil ze, het risico is te hoog, ze kosten onnodig veel geld.

Probleem is wel dat áls dan een hond met ernstige gedragsproblemen ingeslapen gaat worden, het hommeles is.
Dan is het een slecht asiel en weten henk en ingrid wel honderd potentiele bazen.
Pas nog, met een akita.
Uiteindelijk dan toch nog herplaatst na god weet hoe veel en lang gezeik. Binnen de kortste keren ontsnapt en doodgetrapt door koeien :19:
Nou, hoera.
Plakvis
Zeer actief

dagmar88 schreef:
tobi__ schreef:Heeft dit ook niet te maken met de instelling van een asiel. Zo van 'alle beestjes zijn echt wel te redden' :E:

Je hebt niets aan een mens agressieve stafford of een turkse herder die de buurhond heeft versnipperd. Niemand met normaal verstand wil ze, het risico is te hoog, ze kosten onnodig veel geld.

Probleem is wel dat áls dan een hond met ernstige gedragsproblemen ingeslapen gaat worden, het hommeles is.
Dan is het een slecht asiel en weten henk en ingrid wel honderd potentiele bazen.
Pas nog, met een akita.
Uiteindelijk dan toch nog herplaatst na god weet hoe veel en lang gezeik. Binnen de kortste keren ontsnapt en doodgetrapt door koeien :19:
Nou, hoera.
Honden met gevaarlijke gedragsproblemen moeten gewoon worden ingeslapen. In Rotterdam gebeurt dat ook, doet niemand verder moeilijk over, al wordt het natuurlijk ook niet in advertenties gezet. 'Gevaarlijke' honden worden doorgaans niet eens aangenomen, wat moet je er als asiel ook mee? Als het een zwerfdier is, of de eigenaar is overleden/zit in de bak moeten ze wel aangenomen worden. Maar een gevaarlijke hond wordt echt niet herplaatst (grote uitzonderingen daargelaten). Hier is de achterlijke-eigenaar-met-stafford-dichtheid waarschijnlijk wel wat hoger dan in de rest van het land. Dus misschien is er wat meer gewenning bij het idee?
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tobi__ »

Plakvis schreef:
dagmar88 schreef:

Pas nog, met een akita.
Nou, hoera.
Honden met gevaarlijke gedragsproblemen moeten gewoon worden ingeslapen. In Rotterdam gebeurt dat ook, doet niemand verder moeilijk over, al wordt het natuurlijk ook niet in advertenties gezet. 'Gevaarlijke' honden worden doorgaans niet eens aangenomen, wat moet je er als asiel ook mee? Als het een zwerfdier is, of de eigenaar is overleden/zit in de bak moeten ze wel aangenomen worden. Maar een gevaarlijke hond wordt echt niet herplaatst (grote uitzonderingen daargelaten). Hier is de achterlijke-eigenaar-met-stafford-dichtheid waarschijnlijk wel wat hoger dan in de rest van het land. Dus misschien is er wat meer gewenning bij het idee?
Nee een hond heeft er ook helemaal niets aan dit beleid .. sneu voor alle partijen.

Ik woon inderdaad ook in regio Rotterdam en wilde eventueel eerst een hond uit het asiel. Maar het aanbod bestond vrijwel alleen maar uit stafford-achtige honden en bij 98% stond dat ze 'liever niet met kinderen' konden en ook niet met katten.

Ja wat heb je er dan aan :U:
_Esmee
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:
Eilfy schreef:
Kruimel53 schreef:
Eilfy schreef:Verschrikkelijk voor dat meisje :ugh:

Want als de media het niet rapporteren is het niet gebeurd?
Volgens mij schrijf ik dat niet...

Door de enorme toename van deze berichten is de kans dat er iets aan het houden van dit soort rassen gedaan wordt groter. En over het algemeen is een door media / emotie gedreven oplossing niet heel fijn, die kans is wel heel erg groot nu de media (dankzij de komkommertijd want wees eens eerlijk: als er nu iemand een aanslag ergens zou plegen in het westen of bijv. Beatrix overlijd, dan komt dit echt niet zo uitgebreid in het nieuws) veel van dit soort incidenten beschrijft.

Vind ik het fout dat ze het beschrijven? Nee. Maar of het nou helpt om uiteindelijk voor een oplossing te zorgen waar niet massaal alle verantwoordelijke hondenbazen ook de dupe van zijn zoals toen bij de RAD dat betwijfel ik.

En nee, ik ben geen liefhebber van staffords of stafford achtigen. Ga er doorgaans met een grote boog omheen. Maar ik gun het de mensen die wel verantwoord met dit type hond omgaan niet om hun hond afgemaakt te zien worden omdat er een groep mensen rondloopt die hun ego op moeten poetsen met dit soort honden. Volgens mij maak je dan net zo goed onschuldige slachtoffers als dat er nu gebeurt.
Dat schrijf je wel. Dat "door de enorme toename van het aantal berichten" de kans bestaat dat er maatregelen komen. Dus als die berichten er niet waren zouden de maatregelen achterwege kunnen blijven? Die berichten berichten wat er is gebeurd, de daadwerkelijke incidenten met honden dus. Dat aantal berichten neemt toe doordat het aantal ernstige incidenten toeneemt, niet doordat de berichten geplaatst worden. Die maatregelen zijn inderdaad dringend nodig, met of zonder berichten in de media, omdat het aantal incidenten uit de klauw loopt. Dát is een reden om er iets aan te gaan doen, niet dat het ergens in de krant, op sociale media of TV komt.
Denk je nou echt dat iemand er iets aan gaat doen als het niet groot uitgemeten wordt in de media ergens :19: Er gaat zoveel niet goed in NL maar doorgaans wordt er echt pas wat aan gedaan als het ergens in de media komt. Tot die tijd mag het grootste deel gewoon creperen (beste voorbeeld is de ouderenzorg waar al jaren echt een gillend tekort is aan van alles maar waar pas aandacht voor kwam toen het interessant werd voor de media).

Wat op dit moment gebeurt (mijn mening) is dat omdat er weinig ander nieuws is, het berichten regent van ernstige incidenten met vechthonden. Ik denk namelijk niet dat er nu de laatste maand zo'n enorme toename is aan incidenten en sich, maar dat de enorme hoeveelheid berichten die we nu lezen deels ook toe te schrijven is aan het feit dat er verder weinig te beleven valt. Komkommertijd viert hoogtij. Aangezien de meeste berichten in kranten als de Telegraaf en het AD staan, wordt er ook nog eens in redelijk sensationele termen geschreven. Gevolg is dat de roep om maatregelen, die er overigens echt moeten komen daar ben ik het helemaal mee eens, alleen maar ongenuanceerder wordt. Niet alle niet-stafford eigenaren / liefhebbers zijn qua intelligentie boven het niveau poffertje uitgestegen he...

Nogmaals: van mij mogen de stafford-achtigen / vechthond types en aanverwanten redelijk vlot verdwijnen van de straat. Maar dan wel middels een oplossing waar over nagedacht is en niet een oplossing die gedreven wordt door emotie waar uiteindelijk de wel verantwoordelijke baasjes de dupe van worden.
Mina2006
Zeer actief

http://www.parool.nl/amsterdam/amsterda ... ~a4217143/

Niet heel lang geleden (januari dit jaar), maar het is een start..denk ik.
Afbeelding

9,5 jaar
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Eigenlijk zal het mij ondertussen aan mijn kont jeuken wat er met dat soort honden gebeurt .Al spuit je ze allemaal af of verkoop je ze naar China als doggyPangang. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plakvis
Zeer actief

tobi__ schreef:
Plakvis schreef:
dagmar88 schreef:

Pas nog, met een akita.
Nou, hoera.
Nee een hond heeft er ook helemaal niets aan dit beleid .. sneu voor alle partijen.

Ik woon inderdaad ook in regio Rotterdam en wilde eventueel eerst een hond uit het asiel. Maar het aanbod bestond vrijwel alleen maar uit stafford-achtige honden en bij 98% stond dat ze 'liever niet met kinderen' konden en ook niet met katten.

Ja wat heb je er dan aan :U:
Klopt, de leuke makkelijke honden zijn vaak al weg voor ze de site halen. Het 'liever niet met kinderen' is doorgaans wel omdat ze gewoon te lomp zijn voor kinderen, niet omdat ze in stukken worden gebeten. Onopgevoede staffords zijn doorgaans echt enorm lomp en lopen kleine kinderen gewoon omver.
Plakvis
Zeer actief

Nanna schreef:Een Labrador is ook een lompe koe. En daar zetten ze ook niet bij dat ie liever niet hij kinderen geplaatst wordt. :19:
Jawel hoor, bij een onopgevoede labrador zetten ze ook 'niet bij kleine kinderen', vanwege omverlopen.
Mina2006
Zeer actief

Nanna schreef:Een Labrador is ook een lompe koe. En daar zetten ze ook niet bij dat ie liever niet hij kinderen geplaatst wordt. :19:
Niet per se gericht aan jou of zo, maar wel naar aanleiding van wat je zegt:
Voor de grap eens hier kijken:
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... ren/honden

''Kan bij kinderen
Ja (50)
Vanaf 12 jaar (180)
Nee (91)
Onbekend (21)''

En dan op nee klikken dan dus haha.

Als ik het zo bekijk is bij zowel 'ja' als 'nee' de verhouding ''gevaarlijke hond'' en ''lief uitziend schattig hondje'' wel een beetje gelijk.
Ik zeg gevaarlijke hond omdat ik af ga op uiterlijk (van wat ik weet dat mensen zien als pitbull), ik heb niet alle hondjes aangeklikt om te kijken welk ras het is, vandaar even zo.
Afbeelding

9,5 jaar
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

@Kruimel:
Ik zeg ook nergens dat de media verantwoordelijk is voor de incidenten volgens mij?

@Nanna
Die bijten wel maar maken lang niet zoveel schade... Zelfde als chihuahua's, zijn qua sociaal gedrag betreft ongeveer net zo sociaal als het grote gros van de klapkaakachtigen maar als die bijten heb je hoogstens een gaatje en ben je niet levenslang verminkt met een beetje pech.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dan weet jij niet wat de RAD inhield. Daar werd alles wat leek op een klapkaak in beslag genomen en ingeslapen. Dat is wat anders dan alles wat er op lijkt zonder boom castreren, muilkorven en aanlijnplicht.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

malinois schreef:Dan weet jij niet wat de RAD inhield. Daar werd alles wat leek op een klapkaak in beslag genomen en ingeslapen. Dat is wat anders dan alles wat er op lijkt zonder boom castreren, muilkorven en aanlijnplicht.
Volgens mij schrijft ze toch dat de goeden juist onder de kwaden lijden bij de RAD :denken: ?

Enige wat volgens mij zou helpen is dat je voor alle honden die maar een beetje een vechthond uiterlijk of geschiedenis hebben, een test moet afleggen. Gerust dat je er ook nog € 350 voor moet lappen, dat maakt de drempel alleen maar hoger. Dan wordt je geregistreerd in een database die handhavers net als een kenteken moeten kunnen raadplegen. Geen test gehaald? Dan hond in beslag en dikke boete.

Ik zou het in elk geval geen enkel probleem vinden om zoiets te moeten behalen en moeten betalen. Na Hippo komt er hoogstwaarschijnlijk geen klapkaak meer. Hebben het nu zo getroffen, aan een hond met ernstige genetische hondagressie wil ik eigenlijk niet meer beginnen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Hippo schreef: Enige wat volgens mij zou helpen is dat je voor alle honden die maar een beetje een vechthond uiterlijk of geschiedenis hebben, een test moet afleggen. Gerust dat je er ook nog € 350 voor moet lappen, dat maakt de drempel alleen maar hoger. Dan wordt je geregistreerd in een database die handhavers net als een kenteken moeten kunnen raadplegen. Geen test gehaald? Dan hond in beslag en dikke boete.
Daar zou ik het best mee eens zijn. En dan zou ik kiezen voor een praktijk-test, niet voor een theorie (of hooguit een paar vragen om te peilen hoe iemand op papier reageert). Qua praktijk: testen hoe het appèl is dat je op je hond hebt. Hoe loods je je hond langs andere honden? Wat doe je als er opeens een onverwachte situatie aandient? Kun je je hoofd koel houden in stressvolle hond-gerelateerde situaties? En vooral ook reflectie; wat gebeurde er zojuist in die-en-die situatie? Wat voor signalen gaf je hond af en waarom handelde je zoals je deed?
Plakvis
Zeer actief

Lemuria schreef:
Hippo schreef: Enige wat volgens mij zou helpen is dat je voor alle honden die maar een beetje een vechthond uiterlijk of geschiedenis hebben, een test moet afleggen. Gerust dat je er ook nog € 350 voor moet lappen, dat maakt de drempel alleen maar hoger. Dan wordt je geregistreerd in een database die handhavers net als een kenteken moeten kunnen raadplegen. Geen test gehaald? Dan hond in beslag en dikke boete.
Daar zou ik het best mee eens zijn. En dan zou ik kiezen voor een praktijk-test, niet voor een theorie (of hooguit een paar vragen om te peilen hoe iemand op papier reageert). Qua praktijk: testen hoe het appèl is dat je op je hond hebt. Hoe loods je je hond langs andere honden? Wat doe je als er opeens een onverwachte situatie aandient? Kun je je hoofd koel houden in stressvolle hond-gerelateerde situaties? En vooral ook reflectie; wat gebeurde er zojuist in die-en-die situatie? Wat voor signalen gaf je hond af en waarom handelde je zoals je deed?
Hoe lang na aanschaf van de hond zou je dan de test moeten doen? Of eerst een theorie-test vóór aanschaf, en na een half jaar nog een praktijk test. Dat lijkt me het meest effectief.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”