Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apport over water

Moderator: moderatorteam

maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Apport over water

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik heb wat tips nodig voor het aanleren van het over water gaan. We waren een heel eind met het aanleren totdat hij tijdens een training een keer over water ging en er toen hij aan de overkant was net een groep mountainbikers langs kwamen fietsen. Hij is hier enorm van geschrokken en wilde sinds niet meer over water.

Ik ben daarna helemaal overnieuw begonnen met het aanleren. Eerst met iemand aan de overkant die zichtbaar een dummy neer legt en dan gaat hij als een speer het water over. Daarna zelf samen een dummy neerleggen en omlopen en dat gaat ook super. Alleen nu kom ik niet meer verder. Zolang hij zeker weet dat er een dummy is, gaat hij prima naar de over kant, maar als hij het niet helemaal zeker weet, gaat hij gewoon niet. Hij blijft dan gewoon stokstijf zitten. Op jachttraining kreeg ik de tip om een paaltje te gebruiken, maar dat levert precies hetzelfde effect op. Zolang hij niet zeker weet dat er iets ligt gaat hij niet.

Wie heeft er nog goede tips?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Apport over water

Ongelezen bericht door sbientje »

met een ervaren hond oefenen? Dat helpt bij Karel altijd wel goed. Als ie een andere hond eerst ziet gaan, neemt ie vanzelf aan dat er wel wat zal liggen. En niet te snel willen, ik zou het geowon op een vaste plek een tijdje oefenen. Doet ie het wel als je bijv. met omlopen 2 of 3 dummy's achterlaat? Gaat ie dan de volgende keren wel?
maaiike17
Actief

sbientje schreef:met een ervaren hond oefenen? Dat helpt bij Karel altijd wel goed. Als ie een andere hond eerst ziet gaan, neemt ie vanzelf aan dat er wel wat zal liggen. En niet te snel willen, ik zou het geowon op een vaste plek een tijdje oefenen. Doet ie het wel als je bijv. met omlopen 2 of 3 dummy's achterlaat? Gaat ie dan de volgende keren wel?
Bedankt voor de tips! Op de training ziet hij de andere honden naar de overkant gaan en dan staat ie de hele tijd te piepen, omdat hij ook zo graag wil. Maar als hij dan aan de beurt is, gaat hij toch niet. Misschien dat ik dit nog eens in een wat rustigere omgeving kan proberen.

Als ik meerdere dummy's neer leg dan gaat hij de eerste keer wel, maar daarna niet meer. Dat is

Ik oefen het nu al tijden in het veld achter ons huis, maar zelfs daar wil hij gewoon niet. Ik denk dat we nu al ongeveer een jaar op dit punt vast zitten, dus langzamer gaan, kan haast niet volgens mij.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

maaiike17 schreef:
sbientje schreef:met een ervaren hond oefenen? Dat helpt bij Karel altijd wel goed. Als ie een andere hond eerst ziet gaan, neemt ie vanzelf aan dat er wel wat zal liggen. En niet te snel willen, ik zou het geowon op een vaste plek een tijdje oefenen. Doet ie het wel als je bijv. met omlopen 2 of 3 dummy's achterlaat? Gaat ie dan de volgende keren wel?
Bedankt voor de tips! Op de training ziet hij de andere honden naar de overkant gaan en dan staat ie de hele tijd te piepen, omdat hij ook zo graag wil. Maar als hij dan aan de beurt is, gaat hij toch niet. Misschien dat ik dit nog eens in een wat rustigere omgeving kan proberen.

Als ik meerdere dummy's neer leg dan gaat hij de eerste keer wel, maar daarna niet meer. Dat is

Ik oefen het nu al tijden in het veld achter ons huis, maar zelfs daar wil hij gewoon niet. Ik denk dat we nu al ongeveer een jaar op dit punt vast zitten, dus langzamer gaan, kan haast niet volgens mij.
Dat klinkt alsof ie gewoon (nog) geen vertrouwen heeft dat er echt wat ligt op jouw commando. Doet ie dat op het land al wel, blinde vooruits?

Ik bne ook niet zo'n geoefende trainer, misschien komt er nog iemand langs met betere tips :)
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik heb met Luna hetzelfde probleem. Inmiddels wel zo ver gekomen dat als ik alleen met haar train, ik haar blind over kan sturen. Maar op een proef doet ze het niet. Als jonge hond een vervelende ervaring gehad met een helper en dat zit haar nog steeds dwars. Goedbedoelde aanmoedigingen aan de overkant hebben bij haar een averechts effect. Ik schrijf haar ook niet meer in voor een B-proef omdat ik inmiddels al stijf van de zenuwen aan dat onderdeel begin en zij pikt dat natuurlijk feilloos op. De tips die ik heb gekregen:

- de hond laten zitten aan 1 kant, zelf naar de andere kant lopen, dummy wegleggen, teruglopen en dan over sturen.
- dummy laten opgooien, daarna een 20/30 meter afstand nemen van de waterkant en vanaf daar vooruit sturen
- als je hond wel in het water gaat maar niet doorzwemt: direct na het te water gaan een tennisbal naar de overkant gooien. Om daarmee het te water gaan te belonen en vanaf daar uitbouwen
- zichtbaar dummy opgooien maar dan eerst een andere oefening gaan doen. bijvoorbeeld een kort apport of vooruit aan de overkant.

Veel succes!
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
maaiike17
Actief

under the red sky schreef:Ik heb met Luna hetzelfde probleem. Inmiddels wel zo ver gekomen dat als ik alleen met haar train, ik haar blind over kan sturen. Maar op een proef doet ze het niet. Als jonge hond een vervelende ervaring gehad met een helper en dat zit haar nog steeds dwars. Goedbedoelde aanmoedigingen aan de overkant hebben bij haar een averechts effect. Ik schrijf haar ook niet meer in voor een B-proef omdat ik inmiddels al stijf van de zenuwen aan dat onderdeel begin en zij pikt dat natuurlijk feilloos op. De tips die ik heb gekregen:

- de hond laten zitten aan 1 kant, zelf naar de andere kant lopen, dummy wegleggen, teruglopen en dan over sturen.
- dummy laten opgooien, daarna een 20/30 meter afstand nemen van de waterkant en vanaf daar vooruit sturen
- als je hond wel in het water gaat maar niet doorzwemt: direct na het te water gaan een tennisbal naar de overkant gooien. Om daarmee het te water gaan te belonen en vanaf daar uitbouwen
- zichtbaar dummy opgooien maar dan eerst een andere oefening gaan doen. bijvoorbeeld een kort apport of vooruit aan de overkant.

Veel succes!
Bij Dexter werken aanmoedigingen vanaf de overkant inderdaad ook averechts. Alsof hij het dan helemaal niet meer vertrouwd. Ik sta ingeschreven voor een diplomadag 20 augustus, maar ik denk dat ik het apport over water gewoon over ga slaan. Hij gaat het toch niet doen en dan maak ik het alleen maar erger denk ik.

Heel erg bedankt voor de tips! Daar kan ik wat mee.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Kan je hem met andere dingen wel blind sturen?
Het klinkt alsof hij gewoon nog niet toe is aan blind gestuurd worden, daar hebben ze enorm vertrouwen voor nodig, aangezien hij wel gaat als hij ziet dat er iets gegooit wordt, heeft het volgens mij niet zoveel met het water te maken, maar meer dat hij het nog niet zo goed snapt en er nog geen vertrouwen in heeft dat er altijd iets ligt als jij hem stuurt.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
maaiike17
Actief

Lunatic schreef:Kan je hem met andere dingen wel blind sturen?
Het klinkt alsof hij gewoon nog niet toe is aan blind gestuurd worden, daar hebben ze enorm vertrouwen voor nodig, aangezien hij wel gaat als hij ziet dat er iets gegooit wordt, heeft het volgens mij niet zoveel met het water te maken, maar meer dat hij het nog niet zo goed snapt en er nog geen vertrouwen in heeft dat er altijd iets ligt als jij hem stuurt.
Op het land kan ik hem wel blind sturen. Volgens mij heeft hij er inderdaad geen vertrouwen in dat er altijd iets ligt, maar ik weet niet hoe ik hem ervan ga overtuigen dat dit wel zo is. Water is absoluut niet het probleem, want als we niet aan het trainen zijn zwemt hij hetzelfde water gewoon over omdat hij het leuk vind. Ik ben nu al ongeveer een jaar bezig met hem laten zien dat er iets ligt en vervolgens over sturen, maar hoe maak ik nu de overgang naar het blind oversturen?

Ik zat zelf nog te denken om hem eerst blind over een slootje van een meter te sturen en dan een slootje van twee meter en zo uit te bouwen. Zodat het blinde gedeelte vanaf het begin af aan logisch voor hem is. Zou dat een idee zijn?
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

maaiike17 schreef:
Op het land kan ik hem wel blind sturen. Volgens mij heeft hij er inderdaad geen vertrouwen in dat er altijd iets ligt, maar ik weet niet hoe ik hem ervan ga overtuigen dat dit wel zo is. Water is absoluut niet het probleem, want als we niet aan het trainen zijn zwemt hij hetzelfde water gewoon over omdat hij het leuk vind. Ik ben nu al ongeveer een jaar bezig met hem laten zien dat er iets ligt en vervolgens over sturen, maar hoe maak ik nu de overgang naar het blind oversturen?

Ik zat zelf nog te denken om hem eerst blind over een slootje van een meter te sturen en dan een slootje van twee meter en zo uit te bouwen. Zodat het blinde gedeelte vanaf het begin af aan logisch voor hem is. Zou dat een idee zijn?
Goh wat vreemd dat je hem op land wel blind kan sturen, hij geen problemen heeft met water, maar je hem niet blind over water kan sturen, is er ooit iets gebeurt?

Ik train vanaf dag één altijd op succes en vertrouwen, als ik ze stuur ligt er altijd iets, ik ben zelf ook nog nooit tegen dit soort problemen aangelopen.
Het idee wat je heb met eerst een sloot van een meter en dat steeds uitbouwen zou volgens mij best kunnen werken, het gaat er idd om dat hij er het volste vertrouwen in krijgt dat er altijd iets ligt als jij stuurt. Lastig hoor, maar als je die mogelijkheid heb, dan zou ik het idd op die manier proberen op te bouwen, succes :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
maaiike17 schreef:

Goh wat vreemd dat je hem op land wel blind kan sturen, hij geen problemen heeft met water, maar je hem niet blind over water kan sturen, is er ooit iets gebeurt?

Ik train vanaf dag één altijd op succes en vertrouwen, als ik ze stuur ligt er altijd iets, ik ben zelf ook nog nooit tegen dit soort problemen aangelopen.
Het idee wat je heb met eerst een sloot van een meter en dat steeds uitbouwen zou volgens mij best kunnen werken, het gaat er idd om dat hij er het volste vertrouwen in krijgt dat er altijd iets ligt als jij stuurt. Lastig hoor, maar als je die mogelijkheid heb, dan zou ik het idd op die manier proberen op te bouwen, succes :ok:
staat in de OP toch :D Geschrokken van een groep mountainbikers..

Dat slootje zou idd wel kunnen werken ja, denk ik ook.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Oh sorry, even vergeten :oops:
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

In ieder geval het proberen waard om het op die manier op te gaan bouwen. Je kan ook samen 2 dummies wegbrengen, neerleggen op verschillende plekken: 1 zichtbaar vanaf de overkant en 1 niet zichtbaar. Je stuurt hem eerst naar de niet zichtbare dummy die dan nog vers in het geheugen zit. En dan nog een keer naar de zichtbare. En in de loop van de tijd die tweede dummy steeds meer verstoppen. Ik denk ook dat het een kwestie van vertrouwen is. Het hoort ook wel bij het ras, een slechte ervaring maakt veel indruk en ze hebben veel tijd nodig om dat vertrouwen terug te krijgen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
samantha!
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Aangezien de hond nu wel gaat als hij het gezien heeft lijkt het probleem (nu) niet meer te zitten in de mountainbikers.
Het zit hem in de opbouw en het vertrouwen.
Bij een echt degelijke opbouw zou een weigering niet voor moeten komen, als ik naar mijn eigen honden kijk kan ik het me bijvoorbeeld nieteens voorstellen dat ze niet zouden gaan.
Ik zou dus stappen terug gaan, ook (en misschien wel vooral) op land.
Herhalen, herhalen, herhalen en pas weer een volgende stap als het 99 van de 100 keer goed gaat.
Werken aan dat vertrouwen dus, het moet een gewoonte worden en het is een kwestie van condiotioneren.
Een hond die op het commando stokstijf blijft zitten is nog niet voldoende geconditioneerd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
maaiike17
Actief

under the red sky schreef:In ieder geval het proberen waard om het op die manier op te gaan bouwen. Je kan ook samen 2 dummies wegbrengen, neerleggen op verschillende plekken: 1 zichtbaar vanaf de overkant en 1 niet zichtbaar. Je stuurt hem eerst naar de niet zichtbare dummy die dan nog vers in het geheugen zit. En dan nog een keer naar de zichtbare. En in de loop van de tijd die tweede dummy steeds meer verstoppen. Ik denk ook dat het een kwestie van vertrouwen is. Het hoort ook wel bij het ras, een slechte ervaring maakt veel indruk en ze hebben veel tijd nodig om dat vertrouwen terug te krijgen.
Dat ga ik ook eens proberen! Bedankt voor de tips!
samantha! schreef:Aangezien de hond nu wel gaat als hij het gezien heeft lijkt het probleem (nu) niet meer te zitten in de mountainbikers.
Het zit hem in de opbouw en het vertrouwen.
Bij een echt degelijke opbouw zou een weigering niet voor moeten komen, als ik naar mijn eigen honden kijk kan ik het me bijvoorbeeld nieteens voorstellen dat ze niet zouden gaan.
Ik zou dus stappen terug gaan, ook (en misschien wel vooral) op land.
Herhalen, herhalen, herhalen en pas weer een volgende stap als het 99 van de 100 keer goed gaat.
Werken aan dat vertrouwen dus, het moet een gewoonte worden en het is een kwestie van condiotioneren.
Een hond die op het commando stokstijf blijft zitten is nog niet voldoende geconditioneerd.
Het lastige is dus dat het 100 van de 100 keer goed gaat, wanneer hij weet dat er iets ligt. Ik heb dus, denk ik, nog een soort tussenstappen nodig, want kennelijk is de stap die ik nu probeer te maken te groot. In die zin is mijn opbouw dus inderdaad niet goed, dus als je nog tips hebt voor de tussenstappen dan graag. Ik zal het sturen op land er ook weer meer bij gaan oefenen. Misschien legt hij dan op een gegeven moment de link wat meer.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat het een goed idee is om met een smal slootje te beginnen en dan steeds iets breder water zoeken.
Denk je dat iemand die verborgen zit aan de overkant hem met een geluidje kan lokken of blokkeert hij daar ook op?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maaiike17
Actief

ranetje schreef:Ik denk dat het een goed idee is om met een smal slootje te beginnen en dan steeds iets breder water zoeken.
Denk je dat iemand die verborgen zit aan de overkant hem met een geluidje kan lokken of blokkeert hij daar ook op?
Geluidjes aan de overkant zorgen er helaas juist voor dat hij blokkeert.

Ik ben nu bezig met de slootjes en dat lijkt te gaan werken. Het is alleen wel een zoektocht naar slootjes van de goede maat met kanten waar die er ook weer uit kan klimmen en waar ik ook nog de dummy weg kan leggen zonder dat hij het ziet en zonder dat de dummy ondertussen gejat wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”