De baknijd (voer) zou zich uiten richting dieren, niet naar mensen.
Ik heb zelf geen andere honden (nog niet
In het begin zorgde ik er steeds voor dat Haico zijn eten kreeg als de kat niet in de buurt was, op den duur begon ik ze iets lekkers te geven bij elkaar in dezelfde ruimte en dat was geen enkel probleem. Misschien naïef maar ik dacht toen dat de baknijd zich misschien alleen zou richten op honden en dus ook niet op katten.
Dus Haico kreeg zijn eten (toen nog brokken) terwijl de kat ook in de kamer was.
Geen probleem, kat bleef op afstand, Haico at rustig.
Maar nu is mijn kat enigzins brutaal en begon op den duur richting Haico zijn bak te lopen, Haico bedacht zich geen moment en vloog richting mijn kat ; die rende weg en Haico ging weer naar zijn bak terug. De kat (eigenwijs) liep weer naar de bak en dit keer vloog Haico vanaf de andere kant op de kat af en kon zij niet wegrennen... hij grauwde en snauwde maar echt pakken deed hij niet, ik schreeuwde en zorgde ervoor dat de kat weg kon rennen en Haico daar bleef. (Let wel; dit ging allemaal heel snel, anders had ik er wel voor gezorgd dat ze niet voor een 2e keer daar heen kon)
Alle 3 (Kat, Haico, ik) heel erg geschrokken. Haico wilde zijn eten niet meer aanraken , kat zat onder de kast en ik trillen als een rietje.
Na dit voorval extra oplettend geweest en Haico ook goed in de gaten gehouden met eten, hem ook duidelijk laten zien dat de kat niet meer bij zijn eten mag/kan komen , dit geeft hem rust want hij is totaal niet meer op haar gefocust (ik laat ze níet alleen/ bij elkaar als hij eten krijgt) snoepjes die ze krijgen als ze naast elkaar zitten gaat goed.
Op een gegeven moment merkte ik dat als de kat bij mij op de bank ging zitten (komt niet vaak voor) dat Haico dan helemaal 'gek' werd, alsin over enthousiast op de bank springen en blaffen (niet agressief maar dit zorgde er wel voor dat de kat dan wegsprong)
Dit geprobeerd te corrigeren met luide stemverheffing en uiteindelijk hem wegsturen . Dit gaat nu beter, maar nog niet optimaal hij blijft zich focussen op de kat bij mij op de bank.
(vanaf een afstandje)
Met Buster (hond ouders/Fenneke) heeft hij nu een aantal keren een conflict gehad/
1 keer lag er nog een verloren botje in de tuin (waar Buster niet naar omkijkt) reden voor Haico om Buster aan te vallen.
2e keer binnen ; wij op de bank Buster wilde daar heen lopen, Haico begon te grommen.
3e keer; Haico en Buster zijn leuk aan het spelen (binnen) ineens slaat dit om naar vechten. (achteraf vonden we een miniscuul stukje appel liggen, geen idee of dat de aanleiding was?)
Nu ben ik gewend dat honden na een enorme schreeuw stoppen met dat gedrag en weten dat dit niet oké is..
Maar Haico stopt niet. Die blijft uitvallen (wij moeten ze echt uit elkaar trekken en hem vasthouden) zelfs na een afkoel periode buiten waarin die heel rustig oogt.. en daarna Buster naar buiten (met ons erbij) en wilde Haico hem wéér aanvliegen.
Beide honden aangelijnd en een wandeling gemaakt, na 5 minuten ontspande Haico en kon gewoon weer met Buster lopen....
(zowel Haico als Buster volle reuen)
Nu ben ik aan het oppassen bij kennissen en zij hebben 2 honden; Border terriër teefje en een Rhodesian Ridgeback gecastreerde reu.
Eten gaat uiteraard apart van elkaar, maar merk dat na het eten (bakken zijn weg) Haico wel gefocust door de ruimte loopt waar de andere honden hebben gegeten.
Verder ging het goed, ze spelen leuk met elkaar en lijken elkaar te accepteren.
Tot vanmorgen, Haico slaapt bij mij op de slaapkamer, andere honden in de hal.
Ochtendronde was geweest en daarna besloot ik nog weer even op bed te gaan liggen lezen (Ik heb vakantie
alle 3 de honden liepen zowel door de hal als de slaapkamer, en op een gegeven moment vloog Haico de RR aan, (beide op dat moment in de slaapkamer)
Gelukkig had Haico zijn halsband om en luisterde de RR direct toen ik die de kamer uitstuurde.
Ik heb Haico op de slaapkamer laten zitten (deur dicht) en die gaf geen kik , terwijl in 'normale' toestand hij al vrij snel begint te piepen omdat hij er dan bij wil zijn (dit was toen ook zo met aanvaring Buster en daarna Haico in de tuin, super geduldig wachten)
Eerst ben ik toen even bij de andere 2 honden gaan zitten, even later weer naar de slaapkamer en na een half uur dacht ik nu zal het wel klaar zijn ? ik hield Haico vast door de hal heen en keuken en stuurde de andere honden alvast naar buiten,
Haico bleef gefixeerd en pas nadat we even zo met zijn allen buiten stonden (ik had Haico nog vast) voelde ik dat de spanning weg was en kon ik hem loslaten (en dit ging verder weer helemaal goed)
zo...heel verhaal....bedankt als je het gelezen hebt.
en wat is dan nu mijn vraag ?
Nou het is dus niet alleen baknijd, het is ook claimgedrag naar mij toe denk ik? (kat niet op de bank, Buster niet naar ons toe, RR niet in de slaapkamer)
maar wat hieraan te doen?
Met name het stuk dat hij in 1 keer omslaat (Haico is super lief, makkelijk en alles en als je dit gedrag nog niet bij hem gezien hebt, kun je je het niet voorstellen ) en dan niet te bereiken is; compleet andere blik in de ogen ... maar als ik er niet bij zou zijn om ze uit elkaar te halen dan vecht die door, weet ik (denk ik te weten) zeker.
Máár zou het wel gebeuren als ik niet in de buurt ben? Want mijn aanwezigheid stimuleert duidelijk dit gedrag.
Herkend iemand dit? Wat zijn tips/trucs?
(hij reageert trouwens niet zo op de Border Terriër (tot nu toe) en dat is een teefje)
tzt lijkt het mij heel leuk een 2e hond erbij, maar weet niet of dat dan wel zou kunnen.
Alle reacties hierop zeer welkom