Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Omslag van gedrag mbt eten en claimen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sanne86
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 kruisingen
Aantal honden: 2

Omslag van gedrag mbt eten en claimen

Ongelezen bericht door sanne86 »

Sinds januari is Haico bij mij. Toen ik informatie over hem opvroeg kreeg ik gelijk te horen dat hij baknijd heeft en alleen moet eten.
De baknijd (voer) zou zich uiten richting dieren, niet naar mensen.

Ik heb zelf geen andere honden (nog niet :mann: ) wel een kat.
In het begin zorgde ik er steeds voor dat Haico zijn eten kreeg als de kat niet in de buurt was, op den duur begon ik ze iets lekkers te geven bij elkaar in dezelfde ruimte en dat was geen enkel probleem. Misschien naïef maar ik dacht toen dat de baknijd zich misschien alleen zou richten op honden en dus ook niet op katten.
Dus Haico kreeg zijn eten (toen nog brokken) terwijl de kat ook in de kamer was.
Geen probleem, kat bleef op afstand, Haico at rustig.
Maar nu is mijn kat enigzins brutaal en begon op den duur richting Haico zijn bak te lopen, Haico bedacht zich geen moment en vloog richting mijn kat ; die rende weg en Haico ging weer naar zijn bak terug. De kat (eigenwijs) liep weer naar de bak en dit keer vloog Haico vanaf de andere kant op de kat af en kon zij niet wegrennen... hij grauwde en snauwde maar echt pakken deed hij niet, ik schreeuwde en zorgde ervoor dat de kat weg kon rennen en Haico daar bleef. (Let wel; dit ging allemaal heel snel, anders had ik er wel voor gezorgd dat ze niet voor een 2e keer daar heen kon)

Alle 3 (Kat, Haico, ik) heel erg geschrokken. Haico wilde zijn eten niet meer aanraken , kat zat onder de kast en ik trillen als een rietje.
Na dit voorval extra oplettend geweest en Haico ook goed in de gaten gehouden met eten, hem ook duidelijk laten zien dat de kat niet meer bij zijn eten mag/kan komen , dit geeft hem rust want hij is totaal niet meer op haar gefocust (ik laat ze níet alleen/ bij elkaar als hij eten krijgt) snoepjes die ze krijgen als ze naast elkaar zitten gaat goed.

Op een gegeven moment merkte ik dat als de kat bij mij op de bank ging zitten (komt niet vaak voor) dat Haico dan helemaal 'gek' werd, alsin over enthousiast op de bank springen en blaffen (niet agressief maar dit zorgde er wel voor dat de kat dan wegsprong)
Dit geprobeerd te corrigeren met luide stemverheffing en uiteindelijk hem wegsturen . Dit gaat nu beter, maar nog niet optimaal hij blijft zich focussen op de kat bij mij op de bank.
(vanaf een afstandje)

Met Buster (hond ouders/Fenneke) heeft hij nu een aantal keren een conflict gehad/
1 keer lag er nog een verloren botje in de tuin (waar Buster niet naar omkijkt) reden voor Haico om Buster aan te vallen.
2e keer binnen ; wij op de bank Buster wilde daar heen lopen, Haico begon te grommen.
3e keer; Haico en Buster zijn leuk aan het spelen (binnen) ineens slaat dit om naar vechten. (achteraf vonden we een miniscuul stukje appel liggen, geen idee of dat de aanleiding was?)

Nu ben ik gewend dat honden na een enorme schreeuw stoppen met dat gedrag en weten dat dit niet oké is..
Maar Haico stopt niet. Die blijft uitvallen (wij moeten ze echt uit elkaar trekken en hem vasthouden) zelfs na een afkoel periode buiten waarin die heel rustig oogt.. en daarna Buster naar buiten (met ons erbij) en wilde Haico hem wéér aanvliegen.

Beide honden aangelijnd en een wandeling gemaakt, na 5 minuten ontspande Haico en kon gewoon weer met Buster lopen....
(zowel Haico als Buster volle reuen)

Nu ben ik aan het oppassen bij kennissen en zij hebben 2 honden; Border terriër teefje en een Rhodesian Ridgeback gecastreerde reu.
Eten gaat uiteraard apart van elkaar, maar merk dat na het eten (bakken zijn weg) Haico wel gefocust door de ruimte loopt waar de andere honden hebben gegeten.

Verder ging het goed, ze spelen leuk met elkaar en lijken elkaar te accepteren.
Tot vanmorgen, Haico slaapt bij mij op de slaapkamer, andere honden in de hal.
Ochtendronde was geweest en daarna besloot ik nog weer even op bed te gaan liggen lezen (Ik heb vakantie :mann: )
alle 3 de honden liepen zowel door de hal als de slaapkamer, en op een gegeven moment vloog Haico de RR aan, (beide op dat moment in de slaapkamer)
Gelukkig had Haico zijn halsband om en luisterde de RR direct toen ik die de kamer uitstuurde.
Ik heb Haico op de slaapkamer laten zitten (deur dicht) en die gaf geen kik , terwijl in 'normale' toestand hij al vrij snel begint te piepen omdat hij er dan bij wil zijn (dit was toen ook zo met aanvaring Buster en daarna Haico in de tuin, super geduldig wachten)

Eerst ben ik toen even bij de andere 2 honden gaan zitten, even later weer naar de slaapkamer en na een half uur dacht ik nu zal het wel klaar zijn ? ik hield Haico vast door de hal heen en keuken en stuurde de andere honden alvast naar buiten,
Haico bleef gefixeerd en pas nadat we even zo met zijn allen buiten stonden (ik had Haico nog vast) voelde ik dat de spanning weg was en kon ik hem loslaten (en dit ging verder weer helemaal goed)

zo...heel verhaal....bedankt als je het gelezen hebt.
en wat is dan nu mijn vraag ?

Nou het is dus niet alleen baknijd, het is ook claimgedrag naar mij toe denk ik? (kat niet op de bank, Buster niet naar ons toe, RR niet in de slaapkamer)
maar wat hieraan te doen?
Met name het stuk dat hij in 1 keer omslaat (Haico is super lief, makkelijk en alles en als je dit gedrag nog niet bij hem gezien hebt, kun je je het niet voorstellen ) en dan niet te bereiken is; compleet andere blik in de ogen ... maar als ik er niet bij zou zijn om ze uit elkaar te halen dan vecht die door, weet ik (denk ik te weten) zeker.

Máár zou het wel gebeuren als ik niet in de buurt ben? Want mijn aanwezigheid stimuleert duidelijk dit gedrag.
Herkend iemand dit? Wat zijn tips/trucs?

(hij reageert trouwens niet zo op de Border Terriër (tot nu toe) en dat is een teefje)

tzt lijkt het mij heel leuk een 2e hond erbij, maar weet niet of dat dan wel zou kunnen.

Alle reacties hierop zeer welkom :E:
Afbeelding
sanne86
Zeer actief

Re: Omslag van gedrag mbt eten en claimen

Misschien nog even handig om te vermelden;
Haico wordt in oktober 2 , komt van Kreta/Griekenland, is sinds december in Nederland (1 maand gastgezin daarna bij mij)
Afbeelding
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Rond de 2 jaar begint het waakinstinct bij honden zich te vormen. Dit vertelde een GT mij ;)
Dus het kan zomaar dat dit gewoon bij zijn instinct hoor.
Ik heb ook een hond die beschermd. Begint de laatste tijd steeds erger te worden. Zij wordt binnenkort ook 2..
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ik zeg niet dat dít met beschermen te maken heeft. Ik zeg alleen wat een GT mij heeft verteld.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het is inderdaad claimgedrag, maar waarschijnlijk ook een stukje volwassen worden. Hij is zeker gecastreerd ook?
Ik denk dat je misschien toch vaker eerder moet gaan ingrijpen. Vaak zijn er wel kleine signalen waaruit je kan opmaken dat er spanning opbouwd. Geen geclaim, en voedsel echt apart blijven geven.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik denk dat het allemaal claimgedrag is. Ik herken het wel van mijn eigen honden maar die hebben er nooit zo ernstig bij gevochten, daarom vind ik het ook lastig om goed advies te geven.
Wat ik bij Mika heb gedaan is niks geven, niks laten liggen, alles is van mij. Ik bepaal wanneer er gespeeld word en met wat en met wie. Als de een aandacht krijgt dan de ander niet (ik 'claimde' Gol voor mijzelf als ik haar aandacht gaf, Mika mocht er dan niet bij en andersom). Toen ze daar routine in kregen werd het vanzelf het nieuwe normaal. Met honden die hier niet wonen moet ik de oude regels weer handhaven als ze over de vloer komen want dan komt Mika's oude gedrag weer boven.

Ik zou dus bij vreemde honden zoveel mogelijk scheiden zodat Haico de kans niet krijgt om te claimen. Hij slaapt nu bij jou op de slaapkamer in een vreemd huis, dat zou ik dan even als zijn plek bestempelen en daar geen andere honden laten komen. En niks van eten of speeltjes rond laten slingeren, alles goed opruimen.

Ik denk dat een andere hond erbij op een gegeven moment wel kan hoor, ik zou dan wel een teef nemen. Als ze de dagelijkse routine kennen en duidelijke regels krijgen komt dat meestal wel goed.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Eens met Gollum. Hier hoef ik ook niet met vreemde honden eten te laten slingeren, en voor speeltjes moeten ze de honden ook eerst kennen. Maar als de honden eenmaal bekenden zijn, is het goed. Het kost hier gewoon wat tijd.
sanne86
Zeer actief

Feather__ schreef:Rond de 2 jaar begint het waakinstinct bij honden zich te vormen. Dit vertelde een GT mij ;)
Dus het kan zomaar dat dit gewoon bij zijn instinct hoor.
Ik heb ook een hond die beschermd. Begint de laatste tijd steeds erger te worden. Zij wordt binnenkort ook 2..
Ik zie het zelf niet zo als bescherming maar meer als claim "ze is van mij, mag jij niet bij"
Maar wel herkenbaar gedrag dus voor jou ? wat doe je eraan? Heb jij meerdere honden?
Nanna schreef:Het heeft geen ene reet met 'beschermen' te maken. :roll:
Hij pakt gewoon de ruimte die hij krijgt. Ik denk dat het een onbedoeld vrij verwende sinjeur is die eens danig op alle fronten teruggefloten moet worden.
:zweep: ja deels heb je daar sowieso een punt, ik ben een softy :pffff: ! Máár dat echte doorslaan in zijn agressie....ik weet niet, hoop dat ik dat met nog duidelijkere regels er dan wel meer uit zou kunnen krijgen.
Apple schreef:Het is inderdaad claimgedrag, maar waarschijnlijk ook een stukje volwassen worden. Hij is zeker gecastreerd ook?
Ik denk dat je misschien toch vaker eerder moet gaan ingrijpen. Vaak zijn er wel kleine signalen waaruit je kan opmaken dat er spanning opbouwd. Geen geclaim, en voedsel echt apart blijven geven.
Hij is niet gecastreerd, eigenlijk wil ik dat ook niet, wat ik hier op het HF lees zijn daar ook genoeg nadelen bij te bedenken.
Hij is inderdaad wel aan het volwassen worden, dingen aan het uittesten , dat mag uiteraard, hoort erbij. Maar wel tot een bepaalde grens. Denk dat ik de teugels (riem) gewoon weer even wat strakker moet gaan trekken in het algemeen.
Gollum schreef:Ik denk dat het allemaal claimgedrag is. Ik herken het wel van mijn eigen honden maar die hebben er nooit zo ernstig bij gevochten, daarom vind ik het ook lastig om goed advies te geven.
Wat ik bij Mika heb gedaan is niks geven, niks laten liggen, alles is van mij. Ik bepaal wanneer er gespeeld word en met wat en met wie. Als de een aandacht krijgt dan de ander niet (ik 'claimde' Gol voor mijzelf als ik haar aandacht gaf, Mika mocht er dan niet bij en andersom). Toen ze daar routine in kregen werd het vanzelf het nieuwe normaal. Met honden die hier niet wonen moet ik de oude regels weer handhaven als ze over de vloer komen want dan komt Mika's oude gedrag weer boven.

Ik zou dus bij vreemde honden zoveel mogelijk scheiden zodat Haico de kans niet krijgt om te claimen. Hij slaapt nu bij jou op de slaapkamer in een vreemd huis, dat zou ik dan even als zijn plek bestempelen en daar geen andere honden laten komen. En niks van eten of speeltjes rond laten slingeren, alles goed opruimen.

Ik denk dat een andere hond erbij op een gegeven moment wel kan hoor, ik zou dan wel een teef nemen. Als ze de dagelijkse routine kennen en duidelijke regels krijgen komt dat meestal wel goed.
Ja wel fijn dat het deels herkenbaar is (dat agressieve deel is helaas wel echt een naar stuk ervan vind ik zelf) ik lees ook uit je reactie dat duidelijkheid zorgt voor de meeste rust. Slaapkamer houd ik nu idd even voor hem alleen, wil geen gedoe hier.
Sowieso is hij makkelijker met teefjes, zou dan idd voor een teefje erbij gaan :D

Anne&Taar schreef:Eens met Gollum. Hier hoef ik ook niet met vreemde honden eten te laten slingeren, en voor speeltjes moeten ze de honden ook eerst kennen. Maar als de honden eenmaal bekenden zijn, is het goed. Het kost hier gewoon wat tijd.
Ja, maar ergens heb ik het gevoel dat tijd het niet gaat veranderen... en daarbij durven we b.v. met Buster nu ook geen risico's te nemen, dus zien zij elkaar ook minder. En dat is wel een jammer gevolg ervan...

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga sowieso consequenter zijn en kijken of ik daarin wat stappen kan zetten met hem :ok:
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ik heb 2 honden ;) Maar ze vertoont heel ander gedrag dan jouw hond hoor. Dat is niet te vergelijken :mrgreen:
Ze heeft wel een klein beetje baknijd/voedselnijd. Daarom krijgt ze haar botjes en eten lekker in de bench :P
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk wel dat je er sowieso rekening mee moet gaan houden dat het niet altijd leuk zal gaan met reuen, en zeker niet in huis.
sanne86
Zeer actief

Apple schreef:Ik denk wel dat je er sowieso rekening mee moet gaan houden dat het niet altijd leuk zal gaan met reuen, en zeker niet in huis.
Klopt, dat weet ik inderdaad. Maar voor mij 'voelt/oogt' het zo gek omdat ze (nu heb ik het even over Buster) wel heel leuk samen kunnen/spelen.

Wat mij nog meer opvalt aan het gedrag van Haico is dat hij uitvalt zonder b.v. eerst te grommen/lip optrekken o.i.d.
Het is meteen erop klappen. (Gisteravond gebeurde het weer, nu zat ik in de keuken en blijkbaar vond Haico dat de RR te dichtbij mij kwam... (ik weet dat hij niks te vinden heeft, maar daarvoor zoek ik dus ook naar tips/ervaringsverhalen van anderen)

Waar ik sowieso veel meer van af wil gaan weten is lichaamstaal, want er zijn natuurlijk vast andere signalen die hij geeft. Maar dit is ook nieuw voor mij, dus dat beheers ik niet in 1 keer.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wordt hij niet eerst stil?

Ik heb er hier 1 die het heeft als ze wat lekkers te kauwen krijgen. Die gromt nu ondertussen wel, maar alleen als de anderen nog op een grote afstand zijn. Dat heeft ze moeten leren, wij hielden de rest op afstand (nadat er eerst een keer gevochten was toen ik niet doorhad dat zij de pensstaaf nog niet op had) en toen ging zij pas grommen. Als ze dichterbij zijn wordt zij juist stil, zowel qua geluid als qua houding en als ze al te dichtbij zijn klapt ze er op. Bij haar ligt de waarschuwing dus aan de afstand. De ander claimt mijn vriend heel erg, als die een andere hond aandacht geeft gaat ze blaffen en in nekken hangen. Niet aanvallen gelukkig, maar zij wordt weggestuurd, juist omdat ze nog niet escaleert. Dus het is makkelijker om haar op haar kop te geven en weg te sturen.

Bescherming vind ik het absoluut niet, gewoon irritant claimgedrag. Onze jongste dame is anderhalf en zij begint dus ook. Wij hebben hier ook geen kauwspullen/eten liggen en geen speeltjes. Eten doen ze allemaal apart en als wij weg zijn, zitten ze niet bij elkaar.

EDIT: Mijn honden kunnen heel leuk met de honden van mijn schoonouders spelen, maar bij hun of ons in huis is dat heel anders. Dan zijn de lontjes korter van de thuis kant en kan er dus ineens gedoe zijn, terwijl er buiten nooit iets aan de hand is.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

sanne86 schreef:Wat mij nog meer opvalt aan het gedrag van Haico is dat hij uitvalt zonder b.v. eerst te grommen/lip optrekken o.i.d.
Het is meteen erop klappen. (Gisteravond gebeurde het weer, nu zat ik in de keuken en blijkbaar vond Haico dat de RR te dichtbij mij kwam... (ik weet dat hij niks te vinden heeft, maar daarvoor zoek ik dus ook naar tips/ervaringsverhalen van anderen)

Waar ik sowieso veel meer van af wil gaan weten is lichaamstaal, want er zijn natuurlijk vast andere signalen die hij geeft. Maar dit is ook nieuw voor mij, dus dat beheers ik niet in 1 keer.
Finn heeft dat ook bij Joris gedaan, meteen er bovenop. En omdat ik niet continu mijn ogen op Finn heb, had ik het ook niet door, ging zo snel. Joris deed ook niks anders dan richting mij lopen, dus daar zag ik totaal geen aanleiding in om extra op Finn te letten. Er was toen een periode waarin het 3x voorgevallen is, waarvan het 1x om eten ging. Inmiddels zijn we een hele tijd verder en is er nooit meer wat gebeurd. Ik let nu wel iets extra op als ze allebei bij mij komen voor aandacht, maar ik geloof dat hij mijn boze reactie wel tussen zijn oren heeft geknoopt :wink: Ik geef ook vaak bewust alleen aandacht aan Joris, dat Finn maar even moet wachten op zijn beurt.
Finn is natuurlijk van mij en grotendeels alleen met mij. Dat Joris ook van mij is, al ruim 12 jaar, alleen niet bij mij woont, weet Finn natuurlijk niet. Dus na een periode van gewenning aan elkaar kwam ergens het punt dat Finn vond dat hij praatjes kon hebben tegen Joris. Bij vreemde honden claimt Finn mij namelijk ook wel eens, maar dan door zich tussen de andere hond en mij in te wurmen.

Voernijd heeft Finn ook, maar acceptabel. Geen andere honden bij zijn eten, maar ik kan er alles mee. Ook om een gevallen stukje zal geen ruzie ontstaan. Daar ga ik ook niks aan doen, want ben bang dat het juist erger zal worden. Ik zorg alleen dat hij kan eten zonder dat een andere hond naar hem toe kan gaan.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

sanne86 schreef:
Apple schreef:Ik denk wel dat je er sowieso rekening mee moet gaan houden dat het niet altijd leuk zal gaan met reuen, en zeker niet in huis.
Klopt, dat weet ik inderdaad. Maar voor mij 'voelt/oogt' het zo gek omdat ze (nu heb ik het even over Buster) wel heel leuk samen kunnen/spelen.

Wat mij nog meer opvalt aan het gedrag van Haico is dat hij uitvalt zonder b.v. eerst te grommen/lip optrekken o.i.d.

Ik denk dat je nog heel veel kan 'winnen' als je de kleine signalen leert oppikken. Dan heb je die fractie van een seconde te pakken waarin je al kan reageren om te voorkomen dat hij er op klapt. Bij Jura gaat het ook snel, de verstrakking. Maar ik heb het leren herkennen en kan daarom op tijd reageren en haar wegsturen.
Het zijn soms ook dingen die je zelf misschien niet zou bedenken. Een grom of op optrekken is heel duidelijk als signaal. Maar dat doet Jura bijvoorbeeld ook echt niet altijd. Soms is het puur de blik in haar ogen (strak) met daarbij de bek die even dicht gaat in plaats van ontspannen. Of de oren die even iets naar voren gaan. En dat is alles. Maar als je het eenmaal weet dan zie je het ook veel sneller en kan je toch er op inspelen.

Het is ook lastig want in een stress-situatie moet je ook leren te kijken. En dat is lastig met je eigen hond er bij. Wat ik wel een goede tip vond van mijn trainer is om gewoon wat plekken op te zoeken met veel honden (het plantsoen is voor jou wel een goeie denk ik) en daar zelf zonder hond te gaan zitten kijken naar alle honden en kijken wat voor signalen je allemaal ziet en wat er gebeurt. Als je dat een paar keer doet dan ben je vaak al een stuk handiger er mee met je eigen hond.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik ga d'r in mee dat je moet leren subtiele signalen op te pakken, bijvoorbeeld verstijven (doodstil blijven zitten/staan), oogwit laten zien, wegkijken, een bepaalde uitdrukking in zijn ogen, noem het maar op. Het zijn allemaal van die ontzettend kleine, maar tegelijk ontzettend belangrijke dingen die je moet weten als je een explosieve hond hebt. Je moet 'm 4 stappen voor blijven.
Heb je het boek Kalmerende Signalen wel eens gelezen? Lijkt me een goede start ;) Ik dacht veel te weten van Izzy, maar toen ik dat boek uit had, las ik nog een hele laag gedrag eronder uit d'r houding. Echt heel interessant!

Hij klinkt mij ook iets te verwend, terwijl jij wat weifelend klinkt (doe ik het wel goed? En nu?).
runninggirl
Zeer actief

sanne86
Zeer actief

Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden en tips :E:

@Lemuria, ik denk dat je gelijk hebt hoor, hij is ook wel wat verwend en ik ben idd ook nog weifelend.
(Vooral ook als ik hier mijn probleem omschrijf merk ik dat ook weer, als ik alleen met Haico wandel ben ik meestal vrij duidelijk totdat er andere mensen verschijnen, dus daar ligt voor mij zeker ook nog wat te halen )

@Runninggirl, ja die signalen zijn idd heel interessant, ik ga mij daar ook zeker nog meer in verdiepen.
Het is denk ik voor mij ook het onverwachtse, (je hebt hem gezien tis 1 met geen greintje kwaad erin "dacht ik") en dat ik dus moet leren schakelen tussen zijn beide kanten.
Én ik moet veel beter op de commando's gaan letten, echt heel heel duidelijk zijn want nu neemt hij af en toe een loopje met mij.

Ik heb hier op het HF wel vaker gelezen over het "Ja maar hij komt uit het buitenland en is dus zielig-syndroom" :O: en daar ben ik misschien ook teveel in mee gegaan, dus vanaf nu :zweep: (niet letterlijk hoor, rustig maar :cool2: )
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Het is wel herkenbaar zoals je het schrijft. Hier ook de eerste keren onverwacht, maar nu ik het weet kan ik erop letten. Jij weet het nu ook, dus met andere honden erbij gewoon even extra opletten. Dan zie je die subtiele signalen vanzelf :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inderdaad, nu je erop bedacht bent, zie je het wellicht ook eerder aankomen en kun je op tijd corrigeren of hem wegsturen.
Bij Mila is het ook vaak een blik en verstarring. Grommen doet ze niet, lip optrekken soms wel. Maar als ik nu 'die blik' zie, weet ik al genoeg (en mijn andere honden ook trouwens). Corrigeren laat ik in de meeste gevallen overigens gewoon toe (ook omdat ik weet dat dat hier niet op vechten uitdraait), ik grijp alleen in als het corrigeren is uit frustratie, wat Mila weleens wil doen.
Ik accepteer hier ook geen claimen, degene die claimt stuur ik weg. Maar ik moet zeggen dat ze daar hier allemaal redelijk makkelijk in zijn, al kan het bij onbekende, minder vertrouwde honden weleens gebeuren.
sanne86
Zeer actief

Maar hoe stuur je haar (of hem) dan (op tijd) weg?
(Zonder dus dat het moment daar al is dat hij agressief is; hij reageert niet op een schreeuw en tot nu toe heb ik hem dus bij zijn halsband/tuig gepakt en weggesleept uit de situatie... )

Nu gaat dat omslagmoment in 1 tel, (tenminste ja voor mij nu, wellicht dus nog meer signalen van te voren) van niks aan de hand/ BAM ik pak jou. Haico loopt voor mij langs, RR loopt achter mij langs en BAM.
Want dan zou ik ze helemaal niet meer bij elkaar moeten laten, vanmorgen waren ze met zijn tweeën buiten (ik was er uiteraard bij) en hebben ze heel lang met elkaar gespeeld. Niks aan de hand.

Maar moet ik ze dan helemaal uit elkaar houden? net liggen ze allebei naast elkaar op een stoel te slapen, (beide apart op een stoel)
of moet dat dan ook even niet meer? Helemaal niet meer in huis met elkaar?

Edit: Dit gaat dus om een oppasadres, vanavond gaan Haico (mede hierdoor)en ik weer naar ons eigen huis toe.

Nou ja ik moet het ook even loslaten nu denk ik, jullie hebben al veel gezegd, dank daarvoor!
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Kijk het kan ook best zijn dat (naast het claimen) er ook op ander vlak te veel spanning is tussen hem en de RR. Dat hij toch ook op signalen van de RR reageert die hem wellicht te veel uit loopt te dagen (en dat kan ook met een subtiele een blik of houding zijn). Het is lastig beoordelen omdat we niet mee kunnen kijken.
Maar het betekent niet persé dat Haico dit met alle honden zo zal doen in het vervolg, het kan best zijn dat het alleen bepaalde types reuen is die hem triggeren. En als je dat gaat opvallen dan kan je daar inderdaad rekening mee gaan houden: spelen buiten kan dan misschien wel prima (als het tenminste echt leuk ontspannen spelen is) maar samen in huis met jou er bij is wellicht teveel gevraagd van hem.
sanne86
Zeer actief

runninggirl schreef:Kijk het kan ook best zijn dat (naast het claimen) er ook op ander vlak te veel spanning is tussen hem en de RR. Dat hij toch ook op signalen van de RR reageert die hem wellicht te veel uit loopt te dagen (en dat kan ook met een subtiele een blik of houding zijn). Het is lastig beoordelen omdat we niet mee kunnen kijken.
Maar het betekent niet persé dat Haico dit met alle honden zo zal doen in het vervolg, het kan best zijn dat het alleen bepaalde types reuen is die hem triggeren. En als je dat gaat opvallen dan kan je daar inderdaad rekening mee gaan houden: spelen buiten kan dan misschien wel prima (als het tenminste echt leuk ontspannen spelen is) maar samen in huis met jou er bij is wellicht teveel gevraagd van hem.
Klopt :ok:
en ondertussen zit ik dus een beetje op het HF i.p.v. schoonmaken waardoor ik niet met jou kan wandelen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”