Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Puppy aan de lijn
Moderator: moderatorteam
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Puppy aan de lijn
Heeft iemand tips voor het lopen met een volwassen hond en een pup?
Millie kan best netjes aan de lijn lopen. Ze loopt meestal vanzelf gezellig naast me. Dan beloon ik haar ook regelmatig.
Het probleem ontstaat wanneer ze (denk ik) een beetje moe is. Of zich verveelt. Ik weet het niet. Ze wil dan graag in Lou zijn oren hangen. Het enige dat dan helpt is haar optillen of haar lijn heel kort houden zodat ze niet bij Lou kan komen. Maar dan moet ik continu druk op de lijn houden, lijkt me niet handig. In alle andere gevallen luistert ze heel goed naar 'nee' of 'eh', maar in Lou zijn oren hangen tijdens het wandelen is blijkbaar te leuk.
Ze altijd apart uitlaten is helaas geen optie, af en toe kan natuurlijk wel. Maar ik hoop dat iemand een handige tip heeft om dit te oefenen.
Ik probeer haar trouwens zoveel mogelijk los te laten lopen, ook tot we het volgen gaan oefenen. Maar af en toe aangelijnd lopen daar ontkomen we niet aan.
Millie kan best netjes aan de lijn lopen. Ze loopt meestal vanzelf gezellig naast me. Dan beloon ik haar ook regelmatig.
Het probleem ontstaat wanneer ze (denk ik) een beetje moe is. Of zich verveelt. Ik weet het niet. Ze wil dan graag in Lou zijn oren hangen. Het enige dat dan helpt is haar optillen of haar lijn heel kort houden zodat ze niet bij Lou kan komen. Maar dan moet ik continu druk op de lijn houden, lijkt me niet handig. In alle andere gevallen luistert ze heel goed naar 'nee' of 'eh', maar in Lou zijn oren hangen tijdens het wandelen is blijkbaar te leuk.
Ze altijd apart uitlaten is helaas geen optie, af en toe kan natuurlijk wel. Maar ik hoop dat iemand een handige tip heeft om dit te oefenen.
Ik probeer haar trouwens zoveel mogelijk los te laten lopen, ook tot we het volgen gaan oefenen. Maar af en toe aangelijnd lopen daar ontkomen we niet aan.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Puppy aan de lijn
Ik heb consequent Alex links en Vusi rechts van me lopen, als ze aangelijnd zijn is er geen speel kwartier alleen netjes lopen en hun zaakje doen
Dat is sinds het begin zo geweest en gaat nu automatisch.
Als ze los zijn mogen ze doen wat ze willen
Als ze los zijn mogen ze doen wat ze willen
- mosquito1980
- Zeer actief
OK ja, ligt er natuurlijk aan hoe oud de pup is.
De eerste maanden maakte ik kortere wandeling met alle 2 en nam ik Alex daarna nog voor een langere wandeling...
Nu een jaar later is dat omgekeerd
Alex is wat ouder aan het worden, dus langer dan 1,5 uur is een beetje te veel voor hem.
Vusi neem ik 's middags nog een dik uur mee snel wandelen en verschillende dingen doen onderweg
De eerste maanden maakte ik kortere wandeling met alle 2 en nam ik Alex daarna nog voor een langere wandeling...
Nu een jaar later is dat omgekeerd
Vusi neem ik 's middags nog een dik uur mee snel wandelen en verschillende dingen doen onderweg
- Leonie.
- Zeer actief
Puppy aan de lijn
Ja dat geen speelkwartier aan de lijn is nadrukkelijk de bedoeling, maar hoe voorkom ik het 
Misschien gewoon blijven optillen als ze het doet. Ze vindt het dan ook prima om gedragen te worden, dus zal wel echt moe zijn. Hopelijk stopt het dan vanzelf op de duur? Zodra ze los zijn mogen ze inderdaad doen wat ze willen. Alhoewel, dan moet ik haar af en toe ook tillen of weer aanlijnen omdat ze continu het water inloopt.
Anders maar die mosterd proberen...
Edit: ze is nog geen 10 weken.
Misschien gewoon blijven optillen als ze het doet. Ze vindt het dan ook prima om gedragen te worden, dus zal wel echt moe zijn. Hopelijk stopt het dan vanzelf op de duur? Zodra ze los zijn mogen ze inderdaad doen wat ze willen. Alhoewel, dan moet ik haar af en toe ook tillen of weer aanlijnen omdat ze continu het water inloopt.
Anders maar die mosterd proberen...
Edit: ze is nog geen 10 weken.
- Leonie.
- Zeer actief
Ook tijdens het wandelen?Kruimel53 schreef: en een voorwerp waar hij wel in mag bijten.
- mosquito1980
- Zeer actief
Toen Vusi nog pup was met haaientanden smeerde ik soms azijn op de nek en oren van Alex, dat hielp ook 
- Leonie.
- Zeer actief
Toch geen gek idee. Ik zal Lou zijn staart ook moeten doen...mosquito1980 schreef:Toen Vusi nog pup was met haaientanden smeerde ik soms azijn op de nek en oren van Alex, dat hielp ook
-
Lemuria
Ik heb ze de eerste weken allebei aan de andere kant van me laten lopen omdat Sofi hetzelfde deed. Izzy happen in d'r flank en oren, gráppig joh
Na een paar weken had ik opeens 1 hand nodig en heb ik ze allebei aan dezelfde kant laten lopen, en toen liep ze eigenlijk gewoon netjes mee zonder geinen. Dus wie weet is het gewoon een fase 
- Leonie.
- Zeer actief
Dat zou mooi zijnLemuria schreef:Ik heb ze de eerste weken allebei aan de andere kant van me laten lopen omdat Sofi hetzelfde deed. Izzy happen in d'r flank en oren, gráppig johNa een paar weken had ik opeens 1 hand nodig en heb ik ze allebei aan dezelfde kant laten lopen, en toen liep ze eigenlijk gewoon netjes mee zonder geinen. Dus wie weet is het gewoon een fase
Ik heb nu ook de een links en de een rechts, maar een sprong maken om bij Lou zijn oren te komen is al even fantastisch leuk.
-
sjm
- Zeer actief
Ik zou haar ook optillen dan, als ze te moe is. En allebei in een andere hand aan de lijn.
- Leonie.
- Zeer actief
Weet niet zeker of ze moe is natuurlijk. Maar in huis merk ik dat ze vervelend doet bij Lou als ze moe is.sjm schreef:Ik zou haar ook optillen dan, als ze te moe is. En allebei in een andere hand aan de lijn.
-
sjm
- Zeer actief
Ah ja. Hoe lang loop je dan al met haar?
-
Lemuria
Verplichte rust als je ook maar vermóed dat ze moe isLeonie. schreef:
Weet niet zeker of ze moe is natuurlijk. Maar in huis merk ik dat ze vervelend doet bij Lou als ze moe is.
- Leonie.
- Zeer actief
Verschilt erg. Denk meestal een half uurtje, maar ik til haar regelmatig (om verschillende redenen dus). En soms is een wandeling maar 10 minuutjes. Soms is ze aan het begin van de wandeling al moe, omdat ze thuis met Lou gestoeid heeft, of iets anders. En laatst waren we een uur in het park. Dat ging prima, ze sliep daar lekkersjm schreef:Ah ja. Hoe lang loop je dan al met haar?
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Kai is dan wel geen pup, maar in z'n koppie nog wel.
Hij doet het bij Pixie ook als hij moe is, of als er iets heel spannends gebeurde een tijdje ervoor..
Ik neem zijn "spookje" een doekje aan een touwtje mee, en geef hem dat als hij Pixie wil "aanvallen."
Dan sjort hij even aan Spookje, en dan is het met een minuut of 5 ook weer over.
Hij doet het bij Pixie ook als hij moe is, of als er iets heel spannends gebeurde een tijdje ervoor..
Ik neem zijn "spookje" een doekje aan een touwtje mee, en geef hem dat als hij Pixie wil "aanvallen."
Dan sjort hij even aan Spookje, en dan is het met een minuut of 5 ook weer over.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Nova doet het ook bij Skye. In het begin deed ze het heel vaak, nu al minder. Ze doet het ook als ze iets spannend vindt of als we zeggen dat iets niet mag, dan moet ze het even 'afreageren' op Skye. Ze doet het wel alleen in zijn nek of oren, dus wat wij doen is haar riem een cm of 20 korter pakken, ze lopen dan wel naast elkaar, maar ze gaat niet meer in hem hangen.
Wat ik wel moeilijk vind is dat Skye over het algemeen netjes meeloopt en Nova nog veel moet leren. Als ze gaat trekken ga ik stil staan, Skye zit zowat aan mijn knie geplakt omdat hij denkt dat ik voor hem stil ga staan. Dan zeg ik altijd wel dat Skye heel braaf is, maar toch, hij vindt het maar vreemd.
Het is even uitvogelen vind ik
Wat ik wel moeilijk vind is dat Skye over het algemeen netjes meeloopt en Nova nog veel moet leren. Als ze gaat trekken ga ik stil staan, Skye zit zowat aan mijn knie geplakt omdat hij denkt dat ik voor hem stil ga staan. Dan zeg ik altijd wel dat Skye heel braaf is, maar toch, hij vindt het maar vreemd.
- Leonie.
- Zeer actief
Ja, heel lastig! Ik merk nu dat ik heel streng ben voor Lou, dat hij perfect moet lopen (terwijl hij gewend is te mogen snuffelen), omdat ik mijn aandacht meer bij haar heb.*Skye* schreef:
Net dacht ik nog even een klein blokje om te gaan. Ik bedacht dat Millie nog geen enkele keer in het donker had gewandeld. Pfff. Ik heb drie keer geprobeerd haar neer te zetten, maar uiteindelijk heb ik haar de hele wandeling (amper 10 minuten) gedragen. Wat een klier is het als ze moe is.
- Leonie.
- Zeer actief
Ze was eigenlijk thuis al klierig. Dus ik had beter niet kunnen gaan. Maar goed, we waren nog maar 2 keer buiten geweest vandaag, dus ik wilde toch. Ach, misschien was het ook wel fijn voor haar om door het donker gedragen te wordenKruimel53 schreef:Is dat klierig? Of is ze gewoon overweldigd door de nieuwe prikkels van voor het eerst in het donker lopen?
Heel veel jonge pups gaan er eens op hun krentje bij zitten als ze nieuwe dingen tegenkomen, omdat allemaal eens rustig tot zich te laten doordringen.
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
Noa doet dat ook bij Damy, maar dan vooral aan het begin van de wandeling. Uit enthousiasme dat ze gaan toeren, hiephoi! En het liefst ook nog hard keffen erbij.
Nu tillen we Noa tot de hoek van de straat, zodat ze in ieder geval stil is. Vanaf die hoek blaft ze maar zelden
Daarnaast loopt zij aan een gewoon lijntje en Damy aan de flex-lijn. Dan heb ik altijd de controle over madam, zodat ik haar op tijd kan binnen hengelen als ze weer eens hapt naar Damy.
Damy is gelukkig slim genoeg om met een boog om haar heen te lopen als ze zo druk doet. Na een 5 minuten heeft ze zichzelf zodanig moe gemaakt / is ze genoeg afgeleid door geurtjes, dat happen niet meer in haar op komt.
Als we ze los laten, hapt ze ook weleens uit enthousiasme in z'n vacht, maar dan beukt Damy haar gewoon opzij
Nu tillen we Noa tot de hoek van de straat, zodat ze in ieder geval stil is. Vanaf die hoek blaft ze maar zelden
Daarnaast loopt zij aan een gewoon lijntje en Damy aan de flex-lijn. Dan heb ik altijd de controle over madam, zodat ik haar op tijd kan binnen hengelen als ze weer eens hapt naar Damy.
Damy is gelukkig slim genoeg om met een boog om haar heen te lopen als ze zo druk doet. Na een 5 minuten heeft ze zichzelf zodanig moe gemaakt / is ze genoeg afgeleid door geurtjes, dat happen niet meer in haar op komt.
Als we ze los laten, hapt ze ook weleens uit enthousiasme in z'n vacht, maar dan beukt Damy haar gewoon opzij
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Hier hebben Hippo en Oscar ook geprobeerd te klieren bij de andere hond toen ze klein waren. Nee is hier altijd nee, ook als je je verveeld of moe bent. Dat happen en bijten in de volwassen hond was dan ook snel afgelopen. Als ze moe waren nam ik ze niet mee of werden ze getild. Daarom vond ik de Doggyride ook ideaal, dan kan je wel een normale ronde maken en her en der de pup eruit laten zonder dat je ze overprikkeld of oververmoeid.
Mijn volwassen honden vinden pups eigenlijk vooral vermoeiend, omdat het zo lang duurt voordat we ergens kwamen. Want het ging met zitten, achter blaadjes/vlinders aan rennen naar hé wat loopt/rijdt daar en hé kan je dat opeten
. Dus het duurde 3x zo lang om een afstand af te leggen.
Mijn pups zitten altijd aan de flexiriem. Als ik ze netjes naast mij wilde laten lopen ging dat echt vanaf 1 meter en dan uitbouwen.
Mijn volwassen honden vinden pups eigenlijk vooral vermoeiend, omdat het zo lang duurt voordat we ergens kwamen. Want het ging met zitten, achter blaadjes/vlinders aan rennen naar hé wat loopt/rijdt daar en hé kan je dat opeten
Mijn pups zitten altijd aan de flexiriem. Als ik ze netjes naast mij wilde laten lopen ging dat echt vanaf 1 meter en dan uitbouwen.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
nee is nee, dus blijven corrigeren als ze het doet. als je haar optilt leert ze er niks van.
als mijn honden aan de lijn lopen wordt er niet gekloot. ook niet als je een pupje ben. dat doe je maar als je los loopt.
mijn tollers lopen links en de andere 2 lopen rechts en niks en niemand loopt voor mij langs van links naar rechts.
ellen
als mijn honden aan de lijn lopen wordt er niet gekloot. ook niet als je een pupje ben. dat doe je maar als je los loopt.
mijn tollers lopen links en de andere 2 lopen rechts en niks en niemand loopt voor mij langs van links naar rechts.
ellen
- Leonie.
- Zeer actief
Fijn om te lezen dat het herkenbaar is.
Ik vind het altijd lastig als mensen hier schrijven 'dat mag hier gewoon niet' of 'nee is nee'. Want wat betekent het? Stel dat je pup 20 keer achter elkaar probeert te klieren, hoe dwing je dan 'nee' af? Dat lijkt mij interessant om te lezen.Hippo schreef:Hier hebben Hippo en Oscar ook geprobeerd te klieren bij de andere hond toen ze klein waren. Nee is hier altijd nee, ook als je je verveeld of moe bent. Dat happen en bijten in de volwassen hond was dan ook snel afgelopen.
Jij bent de enige eigenlijk die het optillen afraadt. Ik vraag me af of ze echt niets zou leren van het optillen. Je geeft haar zo niet de kans om te klieren, dat lijkt me goed. Als ik haar nee vertel, blijft ze het gerust proberen (alleen in dit geval, voor de duidelijkheid). Ik zou denken dat ze misschien te jong is om zich zo te kunnen beheersen terwijl ze moe is.ellen en de birmanen schreef:nee is nee, dus blijven corrigeren als ze het doet. als je haar optilt leert ze er niks van.
- Hippo
- Zeer actief
Dan gaf ik ze gewoon een enorme veeg met maat 40Leonie. schreef:Fijn om te lezen dat het herkenbaar is.
Ik vind het altijd lastig als mensen hier schrijven 'dat mag hier gewoon niet' of 'nee is nee'. Want wat betekent het? Stel dat je pup 20 keer achter elkaar probeert te klieren, hoe dwing je dan 'nee' af? Dat lijkt mij interessant om te lezen.Hippo schreef:Hier hebben Hippo en Oscar ook geprobeerd te klieren bij de andere hond toen ze klein waren. Nee is hier altijd nee, ook als je je verveeld of moe bent. Dat happen en bijten in de volwassen hond was dan ook snel afgelopen.
Jij bent de enige eigenlijk die het optillen afraadt. Ik vraag me af of ze echt niets zou leren van het optillen. Je geeft haar zo niet de kans om te klieren, dat lijkt me goed. Als ik haar nee vertel, blijft ze het gerust proberen (alleen in dit geval, voor de duidelijkheid). Ik zou denken dat ze misschien te jong is om zich zo te kunnen beheersen terwijl ze moe is.ellen en de birmanen schreef:nee is nee, dus blijven corrigeren als ze het doet. als je haar optilt leert ze er niks van.
Nee natuurlijk niet
Bij de 1 werkt een brul, de ander een hard 'au'!, weer een volgende een kneepje in zijn wang.
Hippo draaide wel eens door, dan was het net een losgeslagen piranha. Dan ging ik kort op het riempje staan tot hij weer bedaarde en dan hield hij zich weer koest. Maar heb hem ook wel eens aan zijn nekvelletje van mijn toenmalige mechel gehaald, omdat hij daarin vast hing en niet wilde los laten.
Ik ken iemand die zo'n waterpistooltje mee nam toen haar hond nog pup was. Als hij dan in de riem hing was het even sprayen en klaar.
Zou in elk geval zorgen dat ze niet moe of overprikkeld raakt met het aan de riem lopen. Wat voor jouw pup werkt is gewoon even uitzoeken en als ze netjes meeloopt lekker belonen met snacks en regelmatig met een speeltje.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik kan moeilijk een pup optillen als ik met 6 andre honden loop. ze heeft zich maar te gedragen als een "normale" hond en niet als verwend prinsesje. geef een toller 1 vinger en je hebt geen armen meer over. duidelijkheid en kort en bondig zijn. klieren bij een andere hond is gewoon een NEE. ga je door dan is en blijft het gewoon NEE. dat heet consequent zijnLeonie. schreef:Fijn om te lezen dat het herkenbaar is.
ellen
- Leonie.
- Zeer actief
Ik laat het ook niet toe, dat is niet wat ik zeg... Ik vroeg me af of je het optillen niet ziet als een handige optie (niet voor jou met 6 honden natuurlijk
) om in elk geval het gedrag te voorkomen.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik til Nova in ieder geval heel vaak. Ookal is ze al 19 weken als ik merk dat ze moe is til ik haar. Ik merk wel verschil tussen moe klieren en vervelend klieren. Bij vervelend klieren corrigeer ik, anders til ik.Leonie. schreef:Ik laat het ook niet toe, dat is niet wat ik zeg... Ik vroeg me af of je het optillen niet ziet als een handige optie (niet voor jou met 6 honden natuurlijk) om in elk geval het gedrag te voorkomen.
(Nu scheelt het wel dat ze nog maar 6kg weegt...)
- Tenmashi
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als ze klieren omdat ze moe zijn zullen ze toch niks leren van een correctie, nieuwe dingen leren lukt namelijk niet zo goed als je moe bent. Zou haar ook optillen en verder proberen dat punt van 'moeheid' te voorkomen.
- Leonie.
- Zeer actief
Dank voor de ervaringen!
Vanmorgen lekker los kunnen lopen, dat ging fantastisch. Denk dat ik haar regelmatig blijf tillen. Aangelijnd lopen kan ik dan apart met haar oefenen.
Vanmorgen lekker los kunnen lopen, dat ging fantastisch. Denk dat ik haar regelmatig blijf tillen. Aangelijnd lopen kan ik dan apart met haar oefenen.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ben ik nu de enige die een half uur tot een uur voor zo'n klein mupke wel erg lang vind ?
Die van mij is nu 11 weken en loopt niet langer dan 15 en heel soms 20 min per keer
Vind ik meer als zat en ook beter voor de gewrichtjes
Ze loopt ook het merendeel de rondes alleen , zo leert ze netjes aan de lijn lopen en ook dat t helemaal niet erg is om alleen te wandelen
Plus ik heb alle aandacht voor haar alleen
Na t wandelen gaat ze lekker even slapen in de bench en dan ga ik met de andere 5 weg
Kenji apart een kleine ronde want die kan niet zo ver meer
En de andere 4 gaan 2 om 2 mee
Die van mij is nu 11 weken en loopt niet langer dan 15 en heel soms 20 min per keer
Vind ik meer als zat en ook beter voor de gewrichtjes
Ze loopt ook het merendeel de rondes alleen , zo leert ze netjes aan de lijn lopen en ook dat t helemaal niet erg is om alleen te wandelen
Plus ik heb alle aandacht voor haar alleen
Na t wandelen gaat ze lekker even slapen in de bench en dan ga ik met de andere 5 weg
Kenji apart een kleine ronde want die kan niet zo ver meer
En de andere 4 gaan 2 om 2 mee
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- Leonie.
- Zeer actief
Ik denk het niet, maar ik loop ook zeker geen uur met haar hoor. We waren laatst een uur in het park, maar dan heeft ze daar lekker liggen slapen terwijl ik met Lou speelde. Bij een wandeling van een half uur, moet ik haar altijd een stuk tillen.
Ik neem ze ook beiden apart mee, zo heb ik gisteren een uur met Lou gewandeld en daarna mocht Millie mee naar het restaurant (waar ze overigens ook alleen maar sliep, maar ze had wel het wandelingetje daarnaartoe).
Helaas is altijd apart wandelen voor mij niet te doen, maar de afwisseling is denk ik ook wel ok.
Ik neem ze ook beiden apart mee, zo heb ik gisteren een uur met Lou gewandeld en daarna mocht Millie mee naar het restaurant (waar ze overigens ook alleen maar sliep, maar ze had wel het wandelingetje daarnaartoe).
Helaas is altijd apart wandelen voor mij niet te doen, maar de afwisseling is denk ik ook wel ok.

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15