wij hebben wat tips/advies nodig m.b.t. ongewenst gedrag ombuigen naar gewenst gedrag. Allereerst zal ik ons even voorstellen. Sinds april 2015 hebben wij een pup reu genaamd Flip (met 8 weken bij ons gekomen). In september is daar een nog net geen 2 jarig gesteriliseerd teefje bij gekomen Ibiza. Flip is heel zelfverzekerd, spontaan en extrovert, met hem train ik wekelijks (afgelopen maand de SHH succesvol afgerond) en het is een hondje wat soms meer baat heeft bij een correctie (pas bij de 5e keer komen na het commando hier niet belonen, maar bestraffen en dan komt die komende keren erna wel meteen, wat uiteraard dan weer beloond wordt) dan altijd belonen. Zeker omdat meneer niet altijd onder de indruk is van een beloning (hoe bijzonder je die ook maakt).
Ibiza is daarentegen is wat anti socialer. Vind neuzen met andere honden niets, kan erg angstig zijn (ook voor bezoek) en reageert angst af d.m.v. compensatiegedrag. Dit was op het begin heel hard blaffen/krijsen en erop afgaan en happen. In de loop van de tijd tot nu is dat veranderd (omgebogen) naar negeren, soms een hap als het te frontaal wordt door de andere hond en verder lekker de blije ei met Flip uithangen. Haar gedrag was op het begin wel heel schokkend voor ons omdat we samen met Flip voor de aankoop hebben gewandeld en honden tegen kwamen en alles goed ging. Op de eerste dag dat ze bij ons was, kwam ze een hond tegen en ging ze helemaal door het lint. Dit ging van slecht naar erger en nu gelukkig weer naar normaal met de grote boswandelingen. Ibiza zal ook beginnen met cursussen zodra Flip zijn VEG heeft afgerond.
Echter ons probleem is als volgt. In de wijk blijft het moeilijk (vroeger was dat bijna onmogelijk) normaal langs een hond te komen. Flip lijkt altijd als eerste aan te slaan op de hond, Ibiza volgend wat Flip weer versterkt. Vroeger moest ik echt gillen om boven hun geluid uit te komen en ze de mond te snoeren (wat redelijk lukte), toen ben ik op advies van de hondenschool kalm het commando 'stil' gaan zeggen en belonen als ze stil waren, maar als ze al boven een bepaald adrenaline punt waren werkte dit niet. Tegenwoordig blijf ik kalm (ik kon er op het begin uit onmacht nogal boos om worden) en doordat ze niet meer level 10 bereiken hoef ik zelf niet meer zo te gillen. Erg fijn. Maar echt makkelijk (andere honden negerend) anderen passeren blijft een hijkelpunt. Vaak grommen, beetje blaffen en er vooral grommend op af willen. Nu lopen ze altijd in een wijk aan de lijn dus dat komt wel goed, maar ik vind het hartstikke vervelend. Mensen kijken me echt met de kin aan dat ik mijn teckels niet goed heb opgevoed. Maar buiten de wijk zijn het echt engeltjes. Waar ze vroeger aan de lijn op vreemd terrein ook zo konden reageren doen ze dat niet meer, maar lopen ze netjes door. Ze lopen in het weekend altijd in een grote groep vreemde honden los (groot, klein, malamute, herder, shi tzu maakt niet uit) in het bos en dat gaat altijd perfect. Flip is een goed getrainde teckel die nu de VEG gaat starten.
Uiteindelijk dacht ik er afgelopen maand achter te zijn wat dit gedrag in de wijk is. Namelijk territoriaal gedrag. Zodra ik verder van de wijk kom des te beter het gaat. Zelfs met het tegenkomen van honden uit de wijk. Ik dacht mooi, zodra ik in september weer ga trainen ga ik vragen wat ik hieraan kan doen. Tot ik Flip een keer alleen ging uitlaten (Ibiza had absoluut geen zin) en ik diverse honden probleemloos tegenkwam. Flip keek, wilde blaffen, kreeg commando stil en voelde mijn kalmte en ging lekker verder met zijn eigen zaak (boxers daar gelaten, die vind hij echt eng, maar is van een afstand ook netjes stil).
Dus ik flabbergasted, want wat is nu de reden dat Flip wel zo heftig aanslaat als ik ook Ibiza bij me heb. Zou het om beschermen van haar gaan (vind ik nogal raar want als ze ook mee gaat doen bijt hij haar vaak in de poten als spel “stoeien”).
Wie heeft ook zoiets gelijks meegemaakt en/of kan een achterliggende reden uit dit verhaal vaststellen of heeft tips om hier met 2 honden goed mee om te gaan.
Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat hier wat uitkomt wat mij kan helpen. Uiteraard leg ik deze situatie in september als de trainingen weer starten ook voor aan mijn instructeur. alle hulp is welkom
P.S. Het gillen aan het begin wat ik deed, daar ben ik absoluut niet trots op en is een absolute wanhoopsdaad geweest om ze tot stilte te bedaren (uit de level 10 te halen) zodat we verder konden en ik kon proberen ze weg te leiden van het onderwerp. Ik wil juist graag met een goede manier komen (kijk ook webseminars over uitvalgedrag en wat je eraan kan doen, maar dit zijn vooral technieken die makkelijk bij grote honden/alleen lopende honden werken).
P.P.S. De honden krijgen behoorlijk wat beweging (wordt gemiddeld 20km per week mee gelopen) en zijn eigenlijk niet tot nooit alleen. S'ochtend snel een plas en poep, overdag gaan ze mee naar het werk met mijn vriend en worden dan nog zo'n 3x een half uur uitgelaten, 's avonds met mij 2 tot 5 km lopen of 2x alleen uitlaat rondje van 15 minuten (ligt beetje aan het weer en wat voor dag het is qua sporten).
FLIP | EG, SHH, VEG Geslaagd! September start Hoopers