Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopen, hoe aan te pakken?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Re: Loslopen, hoe aan te pakken?

Ongelezen bericht door Sulluna »

Heavy schreef:

Het was geen tip over Luna maar een tip over jouw gevoel ( angst) naar herders :wink:
Wat weet jij nou weer over mij gevoel naar herders... Ik heb een vaste doggydate club waar herders in zitten. Een speelmaatje van Sultan is een Duitse herder, met veel pit. Ik heb niks tegen herders. Ik heb niks tegen welk ras dan ook. Ik vind alleen dat je je niet moet verschuilen achter het ras, als je hond bepaalde dingen "anders" doet. Of je gaat ermee aan de slag, of je ontwijkt bepaalde dingen. maar niet schouders ophalen en zeggen "hij doet niks, is normaal voor het ras", terwijl er een oma van 80 in haar broek schijt omdat fiffi rillerig op de grond ligt.

Dus daarom gaf ik de TS een compliment. ik zie het wel eens anders en niet alleen met herders.
Sulluna
Zeer actief

Boutje schreef:
In mijn (beperkte) ervaring met Jinn (mijn andere honden zijn "normaler" ) helpt het niet echt allemaal bij een dergelijk karakter en is blijven vermijden beter, ik snap soms niet dat iedereen maar verlangt dat zijn of haar hond even sociaal en zachtaardig is als het gemiddelde...
Ik snap dat middenin een druk losloopgebied wel. Daar buiten vind ik een ander verhaal, dat maakt mij dan weer niks uit. Ik liep daar met mijn vorige hond niet, want die was niet zo zachtaardig als de gemiddelde. Zat andere gebieden of andere tijden. :U:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik denk dat ze meer op de felheid doelt.
Die ken jij ook want daar heb je nog heel veel 'uitleg' aan gegeven in een bepaald topic in de vethoek ;) Die verschilt wel degelijk van die van een boomer.

Dat geeft niet, dat zal er dan wel bij horen. Maar dan zul je er inderdaad mee aan de slag moeten als je je toch in bezochte losloopgebieden wilt begeven zoals TS doet :ok:
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef: Heb je al eens een Dog horen blaffen ? Ik wel . Daar is een herder niks bij :wink: je kan honden toch niet gaan verbieden om te blaffen alleen maar omdat het een hard geluid is ? En omdat sommige mensen daarvan schrikken ? En een kleiner hond mag dan wel blaffen omdat mensen daar niet van schrikken? Dus de gillende boomer hier in de straat doet niks verkeerd want niemand is er bang van en het ziet er niet gevaarlijk uit .

Als mijn herder in de tuin loopt en er loopt een kat voorbij blaft ze ook . Als er dan mensen bij lopen kunnen die misschien ook wel schrikken . Ik laat haar niet doorblaffen dus doe er wel iets mee maar ze mag gewoon blaffen hoor net als elke andere hond .
Jij leest dingen, hoe je ze wilt lezen. :U:

Ik vind een gillende boomer precies hetzelfde, die zou ik ook proberen in te dimmen. Net zoals een constant blaffende Deense dog, jankende husky, blèrende labrador of krijsende pointer. Dus ja, ook bij een herder die het nodig vindt om met regelmaat veel kabaal te maken bij het corrigeren.
Sulluna
Zeer actief

Boutje schreef:
Sulluna schreef:
Boutje schreef:
In mijn (beperkte) ervaring met Jinn (mijn andere honden zijn "normaler" ) helpt het niet echt allemaal bij een dergelijk karakter en is blijven vermijden beter, ik snap soms niet dat iedereen maar verlangt dat zijn of haar hond even sociaal en zachtaardig is als het gemiddelde...
Ik snap dat middenin een druk losloopgebied wel. Daar buiten vind ik een ander verhaal, dat maakt mij dan weer niks uit. Ik liep daar met mijn vorige hond niet, want die was niet zo zachtaardig als de gemiddelde. Zat andere gebieden of andere tijden. :U:
Inderdaad! De hond van TS lijkt me ook een hond die misschien gewoon niet op de plek is in een druk losloopgebied...
En hond HOEFT niet absoluut in dat gebied te moeten kunnen vind ik ;-)
helemaal mee eens hoor! Maar als zij toch in een druk losloopgebied wilt blijven wonen, dan moet de hond inderdaad voor het fijne wat indimmen. En ik gaf haar een compliment dat zij daar mee aan de slag wilt gaan :D

Een hond hoeft zeker niet in zo'n gebied te kunnen lopen. Daar zijn zoveel honden niet voor geschikt. :) Niks mis mee.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

heimwee schreef:Hij maakt geen gaatjes, maar snauwt heftig genoeg dat niet alleen honden maar ook mensen er flink van schrikken. Ik wil dat gewoon niet hebben. Je hebt waarschuwen en waarschuwen. Alleen op zo'n moment kom ik totaal niet door. Een brul oid is hij dan 0 van onder de indruk. Het spel stoppen / die link legt hij niet.
OK vervelend. Maar wel heel herkenbaar als niet-herder-eigenaar (kiwi telt niet) bij honden die ik tegen kom. Er zijn zat herders die echt niet tolereren dat er een hond komt buurten als er een bal in het spel is of met de eigenaar wordt gewerkt. Een vast speelmaatje van Mayke als pup was een Hollandse herder die zelfs geen stok van de grond mocht pakken als ze met Mayke speelde, want dan zou ze gelijk naar gaan doen :lol1: De eigenaar verbood dus om iets van de grond te pakken.

Je kunt het ook over een andere boeg gooien - de ballen thuis laten en werken aan het appèl als hij los loopt zonder 'vermaak'.
Ik ken behoorlijk wat herders hier in de buurt en heel wat van die honden kan echt niet met een bal mee worden gespeeld als er honden zouden kunnen komen buurten. Die reageren te heftig. Ik heb geen idee of dat uberhaupt af te leren is, om de fixatie op ballen/stokken milder te maken is. (herdereigenaren? ervaring mee? )
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Ik vind een hond die hysterisch kan reageren en een andere hond te lijf gaat met zoiets, dus niet geschikt voor een druk losloopgebied. Lijkt mij voor zo´n hond ook niet prettig trouwens.

Wie heeft het nu weer over alle hondentaal verbieden. Indimmen word er gezegd, dus iets minder heftig. Niet iets verbieden, dat maak jij er nu weer van.
Laatst gewijzigd door Sulluna op 11 aug 2016 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Manuma
Zeer actief

Nee hoor, ik vind absoluut niet dat je het moet verbieden. Je kunt er wel zoveel mogelijk rekening mee houden en de hond leren dat hij/zij andere opties heeft dan een hond afsnauwen.

Het voorbeeld van Jip is ook niet waar ik op doel. Een hond die hem wil berijden moet weg, klaar. Maar een buurtende hond hoeft niet direct een scheldpartij te krijgen. Tenminste, dat is mijn mening. Dus zal ik voorkomen dat de hond het nodig vindt zelf op te lossen en hem/haar afleiden. Uma ook, ik weet wanneer ze gaat snauwen dus ik probeer dat moment voor te zijn. Zoveel moeite is dat niet. Ze rent hard, honden gaan er achteraan en voor ze het weten staat ze omgedraaid te brullen met de tanden bloot. Dat is haar reactie op iets waarbij de andere hond niet eens vervelend doet, ik vind het ook onnodig van haar dus ik voorkom het gehele irritatiemoment of ga het uit de weg. Ik heb ze ook een commando doorlopen aangeleerd, dat gebruik ik vaak zodat ze zelf niet na hoeven te denken of ze er iets mee moeten.

Ik zie zo vaak jonge honden, patsende reuen, verliefde teven en maar heel af en toe een pestkop. Eigenaren die hun best doen met hun niet-luisterende hond, die het (nog) niet zien gebeuren, die het geen reet kan schelen, die wat angstig zijn of die niet doorhebben wat hun hond werkelijk uitvreet. Ik zou het vervelend vinden als mijn hond in zo'n geval flink uit zijn stekker gaat, totaal des honds hoor, heus. Maar op dat moment in een gebied waar ik regelmatig mensen en hun hond tegen kom vind ik dat het wel even mag dimmen. Blijkt dat niet te kunnen lijkt het me voor je eigen hond geen feestje en zou ik voortaan andere tijden of gebieden kiezen. Maar dat ben ik ;)
Sulluna
Zeer actief

Manuma schreef:Nee hoor, ik vind absoluut niet dat je het moet verbieden. Je kunt er wel zoveel mogelijk rekening mee houden en de hond leren dat hij/zij andere opties heeft dan een hond afsnauwen.

Het voorbeeld van Jip is ook niet waar ik op doel. Een hond die hem wil berijden moet weg, klaar. Maar een buurtende hond hoeft niet direct een scheldpartij te krijgen. Tenminste, dat is mijn mening. Dus zal ik voorkomen dat de hond het nodig vindt zelf op te lossen en hem/haar afleiden. Uma ook, ik weet wanneer ze gaat snauwen dus ik probeer dat moment voor te zijn. Zoveel moeite is dat niet. Ze rent hard, honden gaan er achteraan en voor ze het weten staat ze omgedraaid te brullen met de tanden bloot. Dat is haar reactie op iets waarbij de andere hond niet eens vervelend doet, ik vind het ook onnodig van haar dus ik voorkom het gehele irritatiemoment of ga het uit de weg. Ik heb ze ook een commando doorlopen aangeleerd, dat gebruik ik vaak zodat ze zelf niet na hoeven te denken of ze er iets mee moeten.

Ik zie zo vaak jonge honden, patsende reuen, verliefde teven en maar heel af en toe een pestkop. Eigenaren die hun best doen met hun niet-luisterende hond, die het (nog) niet zien gebeuren, die het geen reet kan schelen, die wat angstig zijn of die niet doorhebben wat hun hond werkelijk uitvreet. Ik zou het vervelend vinden als mijn hond in zo'n geval flink uit zijn stekker gaat, totaal des honds hoor, heus. Maar op dat moment in een gebied waar ik regelmatig mensen en hun hond tegen kom vind ik dat het wel even mag dimmen. Blijkt dat niet te kunnen lijkt het me voor je eigen hond geen feestje en zou ik voortaan andere tijden of gebieden kiezen. Maar dat ben ik ;)
Dit dus.

En Heavy ik zeg nergens dat je hond niet mag reageren op zoiets.
Maar je vraag over de volume knop, dat is eigenlijk een soort zelfde vraag van de TS. Hoe dim ik dit gedrag in. Misschien is het antwoord wel dat dat niet kan. ( wat ik al zei, het antwoord weet ik niet. ) Nou, dan is een druk losloopgebied niet de juiste plek waarschijnlijk voor die hond. Ook dat is prima, drukte is met gemak te ontwijken.
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef: Jip reageert alleen hysterisch als het echt niet anders kan v :wink: en ik had die andere hond al geprobeerd weg te jagen terwijl Jip nog stil stond . Maar als dat niet lukt dan grijpt Jip in . Is al eerder gebeurd een vervelende hond die maar bleef rondjes lopen om mij en aangelijnde Jip heen . Ik brul hem weg maar meneer had geen zin tja en dan lost Jip het op heel duidelijk zonder gaatjes zegt hij : oprotten . Ik ga hem dan niet straffen daarvoor hoor .
Nou prima toch?

Alleen loop je in een gebied tussen 30 honden (zoals het honden strand hier) zie je meer van dat soort "vervelende" honden tegelijk. Lijkt mij voor een hond als Jip niet prettig, dus kan je het beter ontwijken. Zo te lezen doe dat ook, dus prima toch.

Enkel TS wilt haar hond wat indimmen om zo wel in drukte te kunnen lopen. Dus niet vergelijkbaar.
Manuma
Zeer actief

Heavy schreef:Waarschijnlijk een braaf hondje wat niet hard snauwde of blafte . Want dat is wel een risico als je je hond alle hondentaal gaat verbieden omdat andere mensen ( niet eens honden) die hondentaal niet trekken.
Dat is wel een invulling zeg. Dus dat hondje is gebeten omdat het niet snauwde of blafte want dat had de baas vast verboden?
En die laatste paar woorden zijn vast niet voor 'mensen' zoals ik bedoeld? ;)

Natuurlijk is een snauw hondentaal en een blaf ook. Maar jij weet ook dat hondentaal veel verder gaat dan dat en snauwen en blaffen kan ook voor veel opwinding zorgen bij honden onderling waardoor een conflict weer groter kan worden gemaakt dan het werkelijk is ;)

Ik neem mijn reu als voorbeeld (geen herder). Als hij iets niet wil geeft hij een diepe blaf en wendt hij zijn kop richting de andere hond. Eigenlijk reageert de ander altijd direct en ze lopen bij elkaar weg om hun eigen gang weer te gaan. Ik vind dat een nette en kalme snauw. Op het filmpje in het filmpjestopic kun je zien hoe hij op een, vind ik, kalme manier een hond wegsnauwt. Een hond die achter elkaar blijft snauwen vind ik niet kalm (afhankelijk van de situatie natuurlijk maar even jouw voorbeeld nemende) en zie ik vaak meer opwinding omheen ontstaan. Dat hoeft niet fout te zijn hoor maar ik kan me voorstellen dat een hond dan eerder in conflict komt en je ook een heftigere reactie krijgt van de ander. Zowel hond als baas.

Er is veel meer taal om duidelijk te maken dat een hond geen contact wil dan snauwen of blaffen. Een andere opdringerige hond is irritant en mag best een snauw ontvangen. Als het een eerste reactie is en dan ook nog een vrij heftige als het ware een uitval vind ik inderdaad dat je beter op rustige tijden kunt gaan lopen omdat je anders continue opwinding en irritatie van je hond blijft vragen en dat vind ik ook niet eerlijk naar je eigen hond toe.
Manuma
Zeer actief

Heavy schreef:
Manuma schreef:Nee hoor, ik vind absoluut niet dat je het moet verbieden. Je kunt er wel zoveel mogelijk rekening mee houden en de hond leren dat hij/zij andere opties heeft dan een hond afsnauwen.

Het voorbeeld van Jip is ook niet waar ik op doel.
Een hond die hem wil berijden moet weg, klaar. Maar een buurtende hond hoeft niet direct een scheldpartij te krijgen. Tenminste, dat is mijn mening. Dus zal ik voorkomen dat de hond het nodig vindt zelf op te lossen en hem/haar afleiden. Uma ook, ik weet wanneer ze gaat snauwen dus ik probeer dat moment voor te zijn. Zoveel moeite is dat niet. Ze rent hard, honden gaan er achteraan en voor ze het weten staat ze omgedraaid te brullen met de tanden bloot. Dat is haar reactie op iets waarbij de andere hond niet eens vervelend doet, ik vind het ook onnodig van haar dus ik voorkom het gehele irritatiemoment of ga het uit de weg. Ik heb ze ook een commando doorlopen aangeleerd, dat gebruik ik vaak zodat ze zelf niet na hoeven te denken of ze er iets mee moeten.

Jip reageert alleen hysterisch als het echt niet anders kan v :wink: en ik had die andere hond al geprobeerd weg te jagen terwijl Jip nog stil stond . Maar als dat niet lukt dan grijpt Jip in . Is al eerder gebeurd een vervelende hond die maar bleef rondjes lopen om mij en aangelijnde Jip heen . Ik brul hem weg maar meneer had geen zin tja en dan lost Jip het op heel duidelijk zonder gaatjes zegt hij : oprotten . Ik ga hem dan niet straffen daarvoor hoor .
;)
Paisley
Zeer actief

Heavy schreef:
Paisley schreef:
heimwee schreef:Hij maakt geen gaatjes, maar snauwt heftig genoeg dat niet alleen honden maar ook mensen er flink van schrikken. Ik wil dat gewoon niet hebben. Je hebt waarschuwen en waarschuwen. Alleen op zo'n moment kom ik totaal niet door. Een brul oid is hij dan 0 van onder de indruk. Het spel stoppen / die link legt hij niet.
OK vervelend. Maar wel heel herkenbaar als niet-herder-eigenaar (kiwi telt niet) bij honden die ik tegen kom. Er zijn zat herders die echt niet tolereren dat er een hond komt buurten als er een bal in het spel is of met de eigenaar wordt gewerkt. Een vast speelmaatje van Mayke als pup was een Hollandse herder die zelfs geen stok van de grond mocht pakken als ze met Mayke speelde, want dan zou ze gelijk naar gaan doen :lol1: De eigenaar verbood dus om iets van de grond te pakken.

Je kunt het ook over een andere boeg gooien - de ballen thuis laten en werken aan het appèl als hij los loopt zonder 'vermaak'.
Ik ken behoorlijk wat herders hier in de buurt en heel wat van die honden kan echt niet met een bal mee worden gespeeld als er honden zouden kunnen komen buurten. Die reageren te heftig. Ik heb geen idee of dat uberhaupt af te leren is, om de fixatie op ballen/stokken milder te maken is. (herdereigenaren? ervaring mee? )
Volgens mij kan je buitdrift niet afleren . Dat moet je ook niet willen want dan gaat een hond zijn bal niet meer ophalen :wink:
Dat leek me ook al. Als je het 'afleert' dan leer je dat hij de bal moet vermeiden. Een hond milder stemmen is heel lastig. Zo lijkt de intensiteit tijdens spelen of werken behoorlijk aangeboren. De poging om mn stabij balgek te maken is ook totaal mislukt. Het is er de hond niet voor.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Paisley schreef:Dat leek me ook al. Als je het 'afleert' dan leer je dat hij de bal moet vermeiden. Een hond milder stemmen is heel lastig. Zo lijkt de intensiteit tijdens spelen of werken behoorlijk aangeboren. De poging om mn stabij balgek te maken is ook totaal mislukt. Het is er de hond niet voor.
Dat lijkt mij ook heel lastig. Sommige honden zijn nou eenmaal fel en kunnen niet goed zonder opwinding corrigeren.
Ik heb zelf ook zo'n dame en bij haar gaat de bal dus weg als er andere honden in de buurt zijn, want ze is naast fel ook nog heel bezitterig. En die focus op de bal gebruik ik maar al te graag in de training, dus die ga ik zeker niet proberen af te zwakken.
Als je hond sowieso fel is wat betreft correcties (dus ook als er geen bal in het spel is), zou ik het eerder zoeken in alternatief gedrag aanleren en snauwen proberen te voorkomen dan door te proberen de hond milder te laten reageren. Dat lijkt me dusdanig lastig dat je misschien een hond de indruk gaat geven dat hij helemaal niet mag snauwen en je je dus gaat mengen in de normale hondse communicatie. De kans lijkt me groot dat de hond je niet meer begrijpt, daardoor gestrest raakt en daardoor alleen maar feller/sneller gaat snauwen.
Ik gebruik hier ook veel het commando doorlopen, beloon Mila altijd wanneer ze ervoor kiest weg te lopen in plaats van te snauwen en laat haar niet kennismaken met honden waarvan ik weet dat de kans groot is dat ze het niet leuk zal vinden en blokkeer die honden als het nodig is (drukke labradors, hieperdepieper pups, lompe boxers, etc.).
Laatst gewijzigd door DeDiana op 11 aug 2016 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Manuma
Zeer actief

Ja dat willen we allemaal wel. Dat iedereen hun hond gaat opvoeden.
Dat is toch niet reëel? Ik wens nog elke dag dat iedereen leert ritsen maar die dag komt nooit vrees ik.
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef:
Sulluna schreef:
Nou prima toch?

Alleen loop je in een gebied tussen 30 honden (zoals het honden strand hier) zie je meer van dat soort "vervelende" honden tegelijk. Lijkt mij voor een hond als Jip niet prettig, dus kan je het beter ontwijken. Zo te lezen doe dat ook, dus prima toch.

Enkel TS wilt haar hond wat indimmen om zo wel in drukte te kunnen lopen. Dus niet vergelijkbaar.
Dus ik moet een druk losloopgebied ontwijken omdat er veel vervelende honden lopen en mijn hond daar op reageert? Wat dacht je ervan dat die mensen met hun vervelende honden hun honden eens gingen opvoeden :wink:

Mijn honden mogen alleen corrigeren als het terecht is en echt niet anders kan . En hoe ze dat dan doen hangt gewoon van het ras en het temperament af van de hond . Zolang er geen gaatjes vallen niks aan de hand hoor .
Echt, hoe lees jij?!
Ik zeg dat het mij niet prettig lijkt voor een hond zoals jij je eigen hond beschrijft. Natuurlijk zou het moeten zijn dat mensen die gebieden vermijden met hun vervelende hond. Maar de praktijk laat zien dat dat niet gebeurd. Ik zou dan dus eieren voor mijn geld kiezen en met mijn hond uit dat soort gebieden blijven als die er zo'n last van heeft.
Sulluna
Zeer actief

Ah oke, wat fijn dat je hond nergens last van heeft! Dan heb ik hysterisch en te lijf gaan verkeerd geïnterpreteerd. sorry:)
Manuma
Zeer actief

Ik gebruik ook het woord dimmen maar ik hoop dat ieder dan het stuk tekst ervoor gelezen heeft. Ik ben ook absoluut tegen straffen. Je dient zelf de voortekenen te zien en je hond in te schatten zodat je ze snel uit de situatie kunt halen.

Al heb ik wel eens Uma wat toegebruld omdat ze van snauw overging tot achterna jagen om nóg eens haar punt te maken. Ja dát gaan we dus niet doen :neenee: Dat noem ik indimmen, niet je hond grijpen en op de grond werpen om eens even te laten zien wie hier de baas is. Als ze iets niet leuk vinden en ze kunnen het niet met een snauwtje af komen ze maar hierheen en los ik het alsnog op. En we gaan ook niet met zijn drieën een puntje maken.

Misschien kan TS trouwens wel eerst proberen in dergelijke gebieden te lopen met een of meerdere bekende honden?
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Het is wat mij betreft onzin dat er alleen vrolijke lieve hondjes die niet snauwen naar een losloopgebied mogen. Je kunt als baas heel veel bijsturen. En in het geval van TS zou ik inderdaad de hond afleiden en als er toch een andere hond komt en er volgt dan een snauw dan is dat maar zo.

Leuk is het niet maar de wereld is niet alleen van vrolijke hondjes die niet weten wanneer ze beter ergens niet naar toe kunnen gaan. Vaak geeft een hond al genoeg signalen af om te kunnen zien of ze welkom zijn of niet. Loopt er zo'n blind ei toch door dan is een snauw niet leuk maar er zijn ergere dingen op de wereld. Shira denkt ook dat iedereen haar leuk vind en krijgt ze een snauw dan zegt ze "o pardon" en loopt nog net niet op haar teentjes weer weg naar mij toe :mrgreen: Daar leert ze van. Al had ik dat voor moeten zijn natuurlijk. Maar met zo'n makkelijke hond word je zelf ook wat makkelijker. Maar ik zal het die snauwende hond nooit kwalijk nemen.

ik loop zo'n beetje al 14 jaar met Buck dagelijks los en hij is niet makkelijk met andere honden. En ik loop echt in een vrij druk gebied. hij heeft 1 keer gevochten met een boxer, wat nog niet eens zijn schuld was ook. En verder heb ik hem overal uit kunnen houden. Maar niet door hem niet te laten snauwen of grommen. dat is juist zijn manier om duidelijk te maken tot hier en niet verder. Dat voorkomt gaten. Verder gewoon goed appel op de hond en je bent er.

Klinkt simpel en dat is het niet dat weet ik uit ervaring. Maar het is gewoon de oplossing.
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door heimwee »

Jeetje, ben je een lekker dagje weg ontploft het topic :schrik: :LOL:

Laat ik even een paar dingen recht zetten want sommige dingen mbt onze situatie lijken nu ook wat uit context getrokken.

1. Als ik met Kalev loop loop ik niet in hele drukke gebieden. Daar hou ik niet van als ik lekker alleen loop. Ik liop wel eens met grotere groepen in drukke gebieden en dat gaat altijd prima. Dan is er vermaak van het groepje waar we mee lopen en hoef ik geen bal/stok/oefening tevoorschijn te toveren.

2. Kalev is geen onredelijke gemene herder die alles en iedereen afsnauwd. Een klein voorbeeldje: laatste waren we lekker aan het ballen bij het water. Opeens komt er een 4 maand oud Golden pupje aangestuiterd. Ondanks dat er een bal in het spel was en ik het pupje niet aan had zien komen, gebeurde er 0. Hij snuffelde even en keek me toen aan van jah maar baas, wat moet ik in hemelsnaam.met dit kleine ding? :schrik:

3. De vooroordelen over herders die hier langskomen zijn juist de redenen dat ik zoekende ben naar hoe ik het met Kalev aan kan pakken. Ik ben er ontzettend gevoelig voor en vind het heel erg vervelend wanneer mensen denken dat ik zo'n gemene herder heb. Ik heb al eens samen met een GT gewandeld en die bevestigde mij enkel dat Kalev eigenlijk hartstikke netjes is maar er komt gewoon meer volume uit als bij een boomertje.

Voorbeeldje: hier op de camping in Noorwegen. De caravan iets verder op, daar woont een uit de kluiten gewassen JR. Hij blaft naar alles en iedereen en niemand vind het erg. Kalev blaft 1x en de hele camping kijkt om en loopt daarna met een boog om ons heen.
Dat verschil is wellicht te begrijpen maar het maakt het ook heel lastig om het "goed" te doen omdat iedereen je er meteen harder op afrekend juist omdat je met een herder loopt.

Ik speel sowieso alleen met bal/stok wanneer er niks of niemand in de buurt is. Ik vind het heerlijk om met Kalev bezig te zijn en geniet van zijn werklust. De wandelingen waar we samen speuren en bezig zijn zijn genieten.
Maar juist om die heftige reacties die we heel af en toe van mede hondeneigenaren krijgen zoek ik naar een manier om het beter te sturen. Het commando doorlopen beheerst hij goed en past hij uitzichzelf ook vaak toe, bv bij erfhonden waar hij niet naar terug mag blaffen. Maar je wil niet weten hoe vaak die ene hond die we tegen komen ons toch nog achterna loopt ookal geef ik het commando doorlopen.
Dus als ik ook een commando voor kennismaken kan inburgen gaat het wellicht wat beter.

Dit topic laat wel weer zien dat je als herderbaas gewoon minder tollerantie krijgt en alles 3 stappen voor moet zijn.
Kalev is echt (nog) geen hond waar ik alles mee moet vermijden. Maar wel een hond waar ik voorruit wil blijven kijken.

I hope it makes sense. Op een telefoontje terug lezen is nl geen succes.
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Wat ik nog vergeten was te zeggen:
Jah hij snauwt als hij in "focus" is.
Maar hij raakt niet aan. Bijt niet. Er vliegen geen haren rond. En zoals ik al eerder zij; wellicht vinden andere bazen het een normale snauw.
Ik vind echter dat het een toontje minder moet kunnen. Wellicht mijn overgevoeligheid maar ik denk dat dat te leren valt zonder van hem te vragen dingen te doen waar hij niet voor gemaakt is.
Ik denk oprecht dat het commando "kennismaken" heel goed zal kunnen werken. Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik die ga inburgeren :cheer:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

heimwee schreef:Jeetje, ben je een lekker dagje weg ontploft het topic :schrik: :LOL:

Laat ik even een paar dingen recht zetten want sommige dingen mbt onze situatie lijken nu ook wat uit context getrokken.
Het regent al de hele dag hier in NL :LOL: Dat is evenredig met het aantal postings lijkt het :engel:
Hoop dat ik niets uit context heb getrokken voor je. Maar als ik je update lees denk ik - wat is nu eigenlijk precies het probleem? Hij reageert soms te heftig, maar niet altijd om de ballen en stokken uit de wandelingen te moeten halen? Ik ben benieuwd hoe het gaat werken om een commando te koppelen aan het kennismaken. Misschien is het een idee om een commando in te bouwen door een soort 'pauze' commando in te lassen. De speeltjes gaan weg, je neemt een passieve houding aan en er gebeurt even niets. Misschien pakt Kalev de sociale interactie makkelijker op als hij weet dat jij de komende paar minuten toch niets interessants gaat doen.
Dit topic laat wel weer zien dat je als herderbaas gewoon minder tollerantie krijgt en alles 3 stappen voor moet zijn.
Ik denk niet persé dat de herderbaas minder tolerantie krijgt, maar dat herders over het algemeen gewoon wat minder tolerant zijn. Dat is geen waardeoordeel maar iets wat bij het ras hoort. En door hun formaat en reputatie zullen mensen sneller van een snauw van een herder schrikken dan een snauw van een spanieltje.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Dankje Paisley. Het is absoluut geen naar bedoeld oordeel. Sterker nog, de herder staat nog hoog op mijn verlanglijst :D

Klinkt als iets dat jullie gaat lukken Heimwee! Ik haakte in op een discussie en heb eigenlijk helemaal geen toegevoegde tips voor je sorry :oeps:
Paisley
Zeer actief

Heavy schreef:Ik weet niet of je dat nu minder tolerant moet noemen . Ze hebben gewoon minder behoefte aan contact met andere honden als ze aan het " werk" zijn. Ik vind dat een voordeel .Als ik een bal in het water gooi en mijn hond ziet een hond in de verte dan wil ik niet dat ze de bal laat liggen en naar de hond toe gaat .

Kan ik die bal er zelf uit gaan vissen :wink: als mensen hun honden gewoon bijhouden als ze zien dat je bezig bent met je hond dan is er niks aan de hand . Zo moeilijk is dat niet lijkt me . Doe ik ook als ik iemand bezig zie met zijn hond .
Nou, ik vind ze echt stukken minder tolerant dan bijvoorbeeld jachthonden of retrievers of ander jolig spul. Ze nemen hun persoonlijke ruimte meer serieus. Nemen alles meer serieus. En dat heeft inderdaad voor en nadelen.
Mayke is laatst nog tegen een herder opgelopen toen ze door een andere hond werd nagejaagd en in de chaos de herder over het hoofd zag. Nou, die kreeg een brul in dr toet, dat er geen twijfel kon bestaan over wat die herder dáár van vond :LOL: Ik ervaar dat als typisch een herder dingetje. De meeste honden vinden het geen probleem om wat voor de voeten gelopen te worden. En dan heb ik het niet over onnodig lomp gedrag.

Verder kan ik er ook vanuit gaan dat alles wat er in het water beland betrouwbaar wordt geapporteerd. Het verschil zit hem er alleen in dat een herder soms heel naar kan doen als er iets door zn blikveld heen vliegt als de focus op de bal ligt. Volgens mij is dat ook wat Heimwee stoort. Gewoon, doe eens lief!
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Nee de laatste mensen die nu posten trokken iet echt iets uit context meen ik..
Maar als ik her rn der lees dat het met Kalev niet iets is wat er uit te trainen valt en dat ik maar beter alle andere honden kan vermijden, dan denk ik wel, heb je de openingpost gelezen?
Dat we niet straks krijgen dat ik weer eens met wat mensen mee wil lopen en dat niemand durft omdat ik die asosociale herder bij me heb :schrik: :LOL:

Het probleem voor mij zit hem er in dat (en dit kan prima meer mijn dan zijn probleem zijn. Maar goed hij leest mij gedachten dus als het mijn probleem is wordt het ook zij probleem.. :schrik: )
- ik hem soms echt heftig uit de hoek vind komen wanneer hij is "focus" is. En dan hoeft er niet eens een bal of stok of speeltje in het geding te zijn. Alleen het feit dat zijn tijd met mij onderbroken wordt lijkt dan al genoeg te zijn.
Je zou dan zeggen, dan bouw je idd die rust in. Maar bij Kalev staat op dit moment geen vermaak met/van de baas, gelijk aan :cheer: :cheer: feest! Neus tegen de grond en spoortjes uitwerken. En dan issie dus pleite en achter wild aan. Dat wil ik niet hebben. Dus komen we uit bij vermaken samen en dan weer bij zijn soms heftige reacties.
Ik hield mijn hart overigens vast hoor bij dat pupje, maar blijkbaar weet hij dondersgoed wanneer het gewoon jonge onbeholpenheid is, en wanneer het lompe bord voor je kop gedoe is. Die laatste krijgen een snauw. Maar goed, van die snauw staan vaak mijn nekharen overheid en die van de andere baas ook die mij dan weer verwijtend aankijkt waardoor ik dan weer onzekerder wordt en san begint het hele feest opnieuw.
Dus wanneer ik met een commando oid meer grip op een situatie kan krijgen, is het voor Kalev ook duidelijker omdat ik dan niet continue in die emotionele tweestrijd zitten tussen qas dit gepast, etc etc etc.
En als bonus mag het wilde gewoon rustig wild zijn zonder dat het opgejaagd hoeft te worden..

Verder is het echt mijn wereldhond hoor. Ik leer nog steeds zijn knopjes kennen en hij is pas 2, maar het is echt mijn wereldhond :)
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Eerste post: aangelijnd is het een eikel. Oprecht. Dan gaat hij helemaal uit zijn plaat omdat hij dan absoluut geen controle heeft. Hier werken we hard aan en ook dat gaat steeds beter en ook dan zal hij geen gaatjes maken. Maar de hoeveelheid geluid die er dan uitkomt om andere honden duidelijk te maken dat ze vooral afstand moeten houden is niet grappig.
Ik weet dat hij niks doet omdat er wel eens een plaat voor de kop labrador gewoon door stuift en als ze dan neus aan neus staan is het snuffelen. Maar hij staat dan te patsen dat het een lieve lust is en die situaties wil ik gewoon echt graag vermijden.
Door de wijk draaien we om of nemen we een boel afstand en dan gaat het prima en soms.ook gewoon echt goed nu.
Maar als ik in een losloop gebied zo'n ik kom toch gewoon buurten wat de baas ook doet of zegt karakter spot kan ik Kalev veel beter los laten.
Maar goed - los en nog in focus is bovenstaande..

Daar zit hem dus mijn dilemma :D
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als hij sporen gaat uitwerken en daardoor onbereikbaar wordt: lange lijn eraan. Dan heb je nog enige controle
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

heimwee schreef:Wat ik nog vergeten was te zeggen:
Jah hij snauwt als hij in "focus" is.
Maar hij raakt niet aan. Bijt niet. Er vliegen geen haren rond. En zoals ik al eerder zij; wellicht vinden andere bazen het een normale snauw.
Ik vind echter dat het een toontje minder moet kunnen. Wellicht mijn overgevoeligheid maar ik denk dat dat te leren valt zonder van hem te vragen dingen te doen waar hij niet voor gemaakt is.
Ik denk oprecht dat het commando "kennismaken" heel goed zal kunnen werken. Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik die ga inburgeren :cheer:
Ik heb het bij Mila aangeleerd door haar met de woorden 'ga maar kijken' toestemming te geven om naar een andere hond te gaan. Dit 'toestemmingscommando' ben ik later ook wel eens gaan gebruiken als gewoon commando om haar even naar een hond toe te sturen, bijvoorbeeld als afleidingsmanoeuvre omdat ik een loopse Amy aan de lijn had, of als ik zowel Amy als Amoz aangelijnd heb en een onbezonnen hond dreigt de roedel in te lopen (wat meestal niet zo gewaardeerd wordt).
Als ik in zo'n situatie met Mila met de bal aan het spelen ben, berg ik eerst de bal op, geef haar het commando 'klaar' (dit moet ik wel echt doen, omdat ze anders in die gefocuste modus blijft) en stuur haar dan naar de andere hond toe. Ik denk dat voor honden die zo'n focus hebben op de bal, het commando 'klaar' echt heel belangrijk is, ik ben daar heel consequent in omdat Mila anders van geen ophouden weet. Zodra ik 'klaar' zeg, switcht zij à la seconde van houding. Maar goed, Mila gaat dan niet jagen, maar gewoon voor zichzelf wat snuffelen. Dat Kalev meteen lekker voor zichzelf op pad wil gaan, maakt het in jouw situatie wel lastiger natuurlijk.
Paisley
Zeer actief

Heavy schreef: Waarom kan dat eigenlijk niet ?
Ik dacht even dat we elkaar helemaal begrepen, tot ik dit las :mrgreen: Tuurlijk kan dat wel! Zoals ik eerder zei - ik zie het niet als een waardeoordeel en het hoort bij het ras. Maar het ís er wel.

Dat ik zelf dit gedrag niet kan waarderen bij eigen honden, is een persoonlijke voorkeur. Maar dat is precies de reden waarom ik doetjes heb
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Van een snauw naar een andere hond als die te dicht in zijn persoonlijke ruimte komt, bijvoorbeeld als hij aan het spelen is, zou ik niet zo'n probleem maken. Is toch meer een waarschuwing van 'ik heb nu geen zin'. Vervelender zou het zijn als hij echt zou uitvallen of achterna zou jagen.

Ik zou wel werken aan het te ver en te lang weg gaan als hij los loopt en rustig aan ook aan socialisatie met andere honden en mensen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”