Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Maagtorsie
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Maagtorsie
Wat veroorzaakt een maagtorsie? Hoe voorkom je het? Ik lees zoveel verschillende meningen. Niet actief na eten, eten van een standaard etc.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Maagtorsie
Ik ben geen expert
Ik heb gehoord dat het kan komen van activiteit na het eten.
Een van mijn oude clubleden had een lab die na het eten nogal druk was, ineens kon die niet meer lopen en had veel pijn. Werd geopereerd en kwam er gelukkig goed door.
Het zijn vooral honden met diepe borstkassen (oa DH) en grote rassen heb ik begrepen.
Ik heb een lab (11 jaar) en een DH (1,5 jaar) en gelukkig geen persoonlijke ervaring.

Ik heb gehoord dat het kan komen van activiteit na het eten.
Een van mijn oude clubleden had een lab die na het eten nogal druk was, ineens kon die niet meer lopen en had veel pijn. Werd geopereerd en kwam er gelukkig goed door.
Het zijn vooral honden met diepe borstkassen (oa DH) en grote rassen heb ik begrepen.
Ik heb een lab (11 jaar) en een DH (1,5 jaar) en gelukkig geen persoonlijke ervaring.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6#p6312936
Voorkomen is misschien niet het juiste woord. Kans verkleinen kan zeker wel: geen rust voor en na het eten, maar juist beweging. En het lijkt erop (maar dat kon niet hard gemaakt worden) dat kvv/barf eten de kans kleiner maakt dan brokken eten
Voorkomen is misschien niet het juiste woord. Kans verkleinen kan zeker wel: geen rust voor en na het eten, maar juist beweging. En het lijkt erop (maar dat kon niet hard gemaakt worden) dat kvv/barf eten de kans kleiner maakt dan brokken eten
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Een belangrijke indicatie ervoor is ook of er ouders zijn die het hebben gehad. De grootte/ het ras van de hond en het eten uit een verhoogde standaard. Een eerdere -dreigende- torsie vergroot de kans op herhaling aanzienlijk.
Voor mijn berner komt dit te staan op 60% kans...
Voor mijn berner komt dit te staan op 60% kans...

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Is het niet iets van groot lijf waar maag als een langgerekte hangmat in hangt, volle maag kan dan teveel gaan schommel en een draai maken.
Wij moesten oplettend zijn want de vader van de jongens is eraan overleden.
Wij moesten oplettend zijn want de vader van de jongens is eraan overleden.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dit.Kruimel53 schreef:Dat was ooit de theorie, maar in de praktijk bleek dat de meeste honden juist een torsie krijgen met een lege maag. De theorie was ook dat uit een standaard eten beter was, en daarvan bleek ook dat het juist eerder tot torsie leidde.
Er zijn wel onderzoeken naar gedaan maar ik heb geen link. Inge O. weet dat wel.
Ik zeg ook dat Inge O je vraagbaak is. Niet dat je met haar kennis torsies kunt voorkomen, maar zij is wel betrouwbaarder dan internet-bronnen die een verhoogde standaard adviseren.
- bram en thijs
- Zeer actief
Ik ben nog van de tijd dat ze rust moesten houden en uit een standaard moesten eten, waar wij ons ook altijd aan gehouden hebben, maar de kennis en inzichten zullen inmiddels veranderd zijn.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
De maagtorsies die ik heb gezien in de praktijk (waren er 4) allemaal zonder voedsel in de maag. Wel honden die kort ervoor redelijk wat gedronken hadden..
Ik op zich ook. En zo begonnen we ook. Ik heb verhoogde voerstandaards.bram en thijs schreef:Ik ben nog van de tijd dat ze rust moesten houden en uit een standaard moesten eten, waar wij ons ook altijd aan gehouden hebben, maar de kennis en inzichten zullen inmiddels veranderd zijn.
Maar de honden kregen hier ook geen rust net voor en na eten. Ze kregen ook maar 1x per dag eten. Een (honden)leven inrichten op mogelijke kwalen, vind ik ook wat raar. Nooit gedaan.
- bram en thijs
- Zeer actief
Hun pa was eraan doodgegaan, wij kregen van Marcel het advies om er alert op te zijn en destijds was dat advies niet gallen na het eten en standaards. Nou, prima.Marion. schreef:Ik op zich ook. En zo begonnen we ook. Ik heb verhoogde voerstandaards.bram en thijs schreef:Ik ben nog van de tijd dat ze rust moesten houden en uit een standaard moesten eten, waar wij ons ook altijd aan gehouden hebben, maar de kennis en inzichten zullen inmiddels veranderd zijn.
Maar de honden kregen hier ook geen rust net voor en na eten. Ze kregen ook maar 1x per dag eten. Een (honden)leven inrichten op mogelijke kwalen, vind ik ook wat raar. Nooit gedaan.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is onderzoek naar gedaan. Inge O. Die weet het.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik verwijs naar het topic met dat onderzoek. Eén van de eerste reacties in dit topic 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Da's geen link naar het onderzoekFotogravinnetje schreef:Ik verwijs naar het topic met dat onderzoek. Eén van de eerste reacties in dit topic

Maar inderdaad, daar wordt dat ook gezegd.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Er is ook geen link naar het onderzoek. Toevallig vorige week nog naar gevraagd aan IngeOMarjoleine schreef:Da's geen link naar het onderzoekFotogravinnetje schreef:Ik verwijs naar het topic met dat onderzoek. Eén van de eerste reacties in dit topic
Maar inderdaad, daar wordt dat ook gezegd.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Er staat wel een link naar een engels (?) Onderzoek die met eenzelfde uitkomst is gekomen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat weet ik maar er zijn wel twee andere.Machie schreef:Er is ook geen link naar het onderzoek. Toevallig vorige week nog naar gevraagd aan IngeO
Waarvan ik de link kwijt ben. Inge niet dus.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
sjm schreef:Wat veroorzaakt een maagtorsie? Hoe voorkom je het? Ik lees zoveel verschillende meningen. Niet actief na eten, eten van een standaard etc.
Op onderstaande site staan enkele conclusies gebaseerd op verschillende studies mbt maagtorsie bij honden en onderaan verschillende linken naar de onderzoeken.
http://www.irishwolfhoundclub.com/gezon ... ij-de-hond
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Onze dog kreeg een maagtorsie en stond toen op kvv, door de grote stukken pens was het niet meer mogelijk om haar maag leeg te pompen.Fotogravinnetje schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6#p6312936
En het lijkt erop (maar dat kon niet hard gemaakt worden) dat kvv/barf eten de kans kleiner maakt dan brokken eten
Brokken vallen uitelkaar, dus dat is voor het leegpompen van de maag geen probleem.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Onze heidewachtel is eraan overleden. Zijn maag zat vol water dus misschien dat veel drinken ook een oorzaak kan zijn.
En de leeftijd wellicht; hij was bijna 15 jaar.
En de leeftijd wellicht; hij was bijna 15 jaar.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Mee eens op zich.Marion. schreef:Ik op zich ook. En zo begonnen we ook. Ik heb verhoogde voerstandaards.bram en thijs schreef:Ik ben nog van de tijd dat ze rust moesten houden en uit een standaard moesten eten, waar wij ons ook altijd aan gehouden hebben, maar de kennis en inzichten zullen inmiddels veranderd zijn.
Ik heb destijds wel een uitgebreide doctoraalscriptie gevonden van een Belgische mevrouw. Kan het helaas niet terugvinden.
Maar daaruit was de conclusie te trekken dat Jorla 60 % procent kans heeft op een volgende dilatatie/torsie. En dan is haar leven erop inrichten wel verstandig.
Temeer daar het gaat om een mogelijk gruwelijk pijnlijke dood.
Ze eet 4 keer per dag en ik verdeel haar brokken over de vloer om schrokken te voorkomen. Eet dus niet meer van een standaard en ik laat haar wel bewegen na het eten. Haar water krijgt ze ook verdeeld over de dag aangeboden. Toen haar maag werd leeggepompt zat er niet eens zoveel voedsel in, maar ze had wel erg veel gedronken uit een afvoerpijp van het schuurtje in onze tuin. Dat haar vader eraan is overleden is een indicatie voor een verhoogd risico en ook het gegeven dat ze er al eentje heeft gehad.
Het is als leven op een vulkaan met haar. Al is de ergste waakzaamheid wel wat afgezwakt inmiddels. Maar als haar ook maar een scheet dwars zit, zitten we bij de d.a. hoor, come hell and high water. Zoals laatst toen mijn kinderen mijn auto mee hadden. Gelukkig eentje kunnen lenen van een behulpzame buur.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb ik ook interesse in mocht je t vinden!Kells schreef:Dat onderzoek heb ik volgens mij ergens op mijn desktop staan. Inge O heeft het mij volgens mijn berichtengeschiedenis in 2014 gemaild. Ik zal eens zoeken...Marjoleine schreef:Dit.Kruimel53 schreef:Dat was ooit de theorie, maar in de praktijk bleek dat de meeste honden juist een torsie krijgen met een lege maag. De theorie was ook dat uit een standaard eten beter was, en daarvan bleek ook dat het juist eerder tot torsie leidde.
Er zijn wel onderzoeken naar gedaan maar ik heb geen link. Inge O. weet dat wel.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Gestuurd!!Kells schreef:Gevonden! Malinois, pb je je mailadres even?