Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Taboe mbt herplaatsen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Taboe mbt herplaatsen

Ongelezen bericht door crutz »

Marjoleine schreef:
DaniBanani schreef:Voor wie zou ik haar dan moeten houden? Omdat het hoort, terwijl ik dat dier er zelf geen plezier mee doe?
Dit is de essentie denk ik.
Het gaat om het dier. En nergens anders om.
Dat dus. En dat was bij de laatst herplaatste dame hier de reden. Ze liep niemand in de weg. Mocht prima blijven. Maar zou zelf gelukkiger zijn als ze enige huishond zou zijn ipv buitenhond in een roedel.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Heavy schreef:Als je een hulphond in huis neemt als pup van 8 weken dan weet je dat hij niet blijft .
Bij fanatieke sporters gaat dat precies zo . Het is niet zo dat die een pup nemen er helemaal lyrische van zijn en als die hond niet goed presteert dat die hond dan afgedankt wordt .

Er is vanaf het begin al een soort van terughoudendheid . Eerst maar rustig aan beginnen , kijken wat het wordt . Kijken wat er in zit . En ik heb ook gezien dat die honden echt wel als persoonlijkheid werden gezien en heus niet klakkeloos maar moesten doen wat de trainer in zijn hoofd had . Trainingsmethodes werden volop aangepast . Maar als het niet lukt dan lukt het niet.

Vaak wist de fokker hier ook van en was daar alle duidelijkheid over en vaak kon zo'n hond ook gewoon terug naar de fokker .
Ik bedoel niet het eerste jaar voor de hond in training gaat.
Als je een opgeleide hulphond krijgt kan die niet altijd blijven als hij niet meer kan werken door een handicap of ouderdom en je hebt wel een hulphond nodig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Tineke schreef:
ranetje schreef:
Het gaat niet alleen om activiteiten in hondensporten, maar ook om honden die werken voor de baas, die daar een noodzakelijke functie vervullen.
Maar dat aantal is aanzienlijk kleiner dan de sport ga ik vanuit. Het is toch niet zo , om het bij jouw sport te houden, dat als je hond het niet ( meer) kan dat je ook niets meer uit de schappen van de Appie mag pakken. Hulphonden zijn in sommige situaties zeker een prima alternatief om mensen te helpen al ben ik van mening dat er in sommige gevallen ook daar verborgen leed zit en de hond niet meer dan een gebruiksvoorwerp is.
Sorry, hier ben ik je kwijt. :?
Wat heeft mijn sport met de schappen van Appie te maken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Marjoleine schreef:
DaniBanani schreef:Voor wie zou ik haar dan moeten houden? Omdat het hoort, terwijl ik dat dier er zelf geen plezier mee doe?
ja, het welzijn van het dier voorop, had ik het al over gehad. dat er voor mij een verschil is in een dier wegdoen omdat de omstandigheden zijn veranderd en het in de eerste plaats voor het dier beter is om het te herplaatsen (zoals bij Danibanani) en een dier weer vlotjes door te verkopen omdat ie niet voldoet aan jouw verwachtigen in de sport bv omdat ie iets gaat mankeren. Het dier als instrument voor jouw pleziertjes dus :(:
Afbeelding
lucie
Zeer actief

TessaThomas schreef:
lucie schreef: Wat ik vreselijk vind dat het in de (professionele) paardensport vooral om geld en prestaties gaat. Voldoet een paard niet aan de verwachting, dan wordt ie in het beste geval weer doorverkocht (en daarna nog -tig maal) of het wordt een enkeltje slager. Het gaat alleen om eigen gewin en niet om het welzijn van het paard.
Paarden die gewoon niet bij iemand passen gaan helemaal niet naar de slager, die worden verkocht en gelukkig maar, anders hadden een hoop mensen een probleem. Helemaal in de professionele wereld, die gaan niet zomaar naar de slager, een paard wat niet goed genoeg is voor de top is wel ruim goed genoeg voor de basissport en de meeste mensen zoeken een paard voor basis niveau. Juist de dieren die niet geschikt zijn voor basis niveau is een probleem, omdat een recreatieruiter ook gewoon fijn wil rijden. Paarden die wat mankeren en verkocht worden als gezond, of die een kronkel hebben, ja die eindigen na een hoop eigenaren bij de slacht, maar alleen maar omdat die eigenaar die ze weg deed geen verantwoording wilde nemen. Het is wel een gevaarlijke sport, dus als jij een pittig paard koopt en door omstandigheden past dat niet meer, moet je dan stoppen met rijden of verongelukken? Of verkoop je dat paard naar iemand die ermee overweg kan en zoek je zelf iets wat wel past?

Ik heb mijn dieren wel omdat ik het leuk vind en het moet voor beide partijen leuk zijn. Zo trainen we met Tessa niet meer, want die haalde er geen plezier uit. Ik ben te gehecht/soft om honden te herplaatsen, maar ik zou het wel moeilijk hebben als mijn hond niet geschikt zou zijn voor onze sport(en dan voor alle 2 de onderdelen niet, want anders zou ik gewoon deelcertificaten doen). Als die hond niet genoeg zou hebben aan wandelen, fietsen en de aandacht, dan zou ik toch eens hard nadenken. Dan kan iedereen wel roepen dat er andere sporten zijn, maar ik heb niks met die andere sporten. Moet ik dan een sport tegen mijn zin gaan doen, terwijl je stopt met een sport, omdat de hond het niet leuk vindt?
waar ik echt van walg is dat paarden van hand tot hand gaan als stukken zeep, juist omdat ze met een speciale bedoeling worden genomen. Voldoet het paard daar niet aan, dan hop weg en meestal gaan ze daar niet op vooruit. Voilà, het Black Beauty verhaal.
Ik ben het er helemaal mee eens dat een paard zich niet zo aan mensen hecht als een hond, hoewel ook daar ieder paard anders in is.
Maar dat ontslaat je nog niet van je zorgplicht.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Heavy schreef:
ranetje schreef:
Heavy schreef:Als je een hulphond in huis neemt als pup van 8 weken dan weet je dat hij niet blijft .
Bij fanatieke sporters gaat dat precies zo . Het is niet zo dat die een pup nemen er helemaal lyrische van zijn en als die hond niet goed presteert dat die hond dan afgedankt wordt .

Er is vanaf het begin al een soort van terughoudendheid . Eerst maar rustig aan beginnen , kijken wat het wordt . Kijken wat er in zit . En ik heb ook gezien dat die honden echt wel als persoonlijkheid werden gezien en heus niet klakkeloos maar moesten doen wat de trainer in zijn hoofd had . Trainingsmethodes werden volop aangepast . Maar als het niet lukt dan lukt het niet.

Vaak wist de fokker hier ook van en was daar alle duidelijkheid over en vaak kon zo'n hond ook gewoon terug naar de fokker .
Ik bedoel niet het eerste jaar voor de hond in training gaat.
Als je een opgeleide hulphond krijgt kan die niet altijd blijven als hij niet meer kan werken door een handicap of ouderdom en je hebt wel een hulphond nodig.
Daar had ik niet aan gedacht . Maar dat is ook zo natuurlijk.
daarom zei ik ook: ik ga ervan uit daar daar dan wel een fatsoenlijke achtervang voor is geregeld. Maar het is net zo goed wel een triest gegeven dat de hond na jaren trouwe dienst het veld mag ruimen wegens te oud
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

soms bljiven ze wel gewoon hoor tot hun dood aan toe, niet meer in dienst maar als tweede hond
lucie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:soms bljiven ze wel gewoon hoor tot hun dood aan toe, niet meer in dienst maar als tweede hond
snap ik :wink: ik neem toch ook aan dat je je enorm gaat hechten aan een hulphond
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:
Marjoleine schreef:
ja, het welzijn van het dier voorop, had ik het al over gehad. dat er voor mij een verschil is in een dier wegdoen omdat de omstandigheden zijn veranderd en het in de eerste plaats voor het dier beter is om het te herplaatsen (zoals bij Danibanani) en een dier weer vlotjes door te verkopen omdat ie niet voldoet aan jouw verwachtigen in de sport bv omdat ie iets gaat mankeren. Het dier als instrument voor jouw pleziertjes dus :(:
Exact, dat vind ik ook een groot verschil. Het is een heel andere motivatie.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het best vreemd dat mensen honden gaan vergelijken met paarden bv. En wat ik ook vreemd blijf vinden is de hond als gebruiksvoorwerp zien en daarmee rechtvaardigen dat zijn nut kan vervallen. Herplaatsen heb ik geen enkel probleem mee. Volgens mij heeft niemand daar problemen mee als het niet meer gaat. Het gaat mij om de redenen. Zomaar zeggen dat wegdoen van honden volledig geaccepteerd moet worden vind ik wel larie. Ik heb nl nu even behoefte aan een sportieve hond. Ik wil nl een jaartje hardlopen. Daarna is de nut weg en doe ik hem naar een andere hardloper? Dat is ok? En de band die dat dier met je aangaat en de aanpassingen die dat beest doet om in je leven te passen negeren we gewoon?

Een paard is geen hond. Een paard past zich niet aan aan je leven en kan dus inderdaad wel ergens naartoe waar hij het ook goed heeft. Ik vind dat bij een hond effe anders. Een hond maakt van de baas en de directe roedel zijn leven. Dat beestje daar uit rukken is niet zomaar wat.

Herplaatsen prima. Als niemand dat deed had ik nooit zulke leuke honden gehad. Maar herplaatsen als iets doodnormaal en inherent aan honden houden zien gaat er bij mij toch echt niet in. Ik herplaats in elk geval mijn honden nooit. Ik heb ze nl weloverwogen genomen en ik heb wat voor ze over. Dan is herplaatsen helemaal nergens voor nodig gebleken tot nu toe. En moet dat wel een keertje dan is dat erg rot.

Verder doen mensen maar wat ze willen. Alleen heb ik weinig respect voor die mensen als hondenbaas als het drogredenen zijn of de honden zijn attributen voor een hobby. Dat vind ik niet ethisch zelf. Puur omdat mensen die honden eerst tot het uiterste drijven en vervolgens weg doen. Wel de tt erop. Wel harde trainingen maar geen trouw of loyaliteit naar het dier toe. Walgelijk wat mij betreft. Verder denk ik dat het gros van de herders die ongeschikt zouden zijn voor africhting geen juiste baas hebben. Een baas die het zelf niet kan. Er zijn nl mensen die elke hond goed krijgen en er zijn mensen die geen enkele hond gecertificeerd krijgen.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Als je een paard behandelt zoals je een hond behandelt (daarmee bedoel ik; niet alleen om te werken, maar ook om een band te scheppen) dan kun je een paard ook niet zomaar weg doen hoor, alleen bij een paard is het al heel ''normaal'' om hem door te verkopen als het nut ervan weg is (wedstrijden zijn gereden, paard heeft een blessure ed.)

Je kunt het dus niet vergelijken omdat paarden al sneller worden gebruikt met een tijdelijk doel, en honden (nog) niet.
Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nou ik heb toch echt wel een paar totaal niet geschikte honden gezien hoor. Geschikt betekend ook tegen de dreiging kunnen en stokslagen kunnen incasseren dat is niet altijd te leren dat is ook een stukje karakter.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Een oudere teef van ons zit bij een meneer op leeftijd, de vader van een pupkoper van ons. Die schrijft ons handgeschreven brieven over wat ze samen allemaal ondernemen en hoe de hond ervoor zorgt dat hij fit blijft. Een gepensioneerde reu zit bij de moeder van een vriendin. Ze verloor in korte termijn haar man en haar hond. Meerdere malen heeft ze ons verteld dat als ze geen hond zou hebben gehad, ze ’s ochtends niet meer uit bed was gekomen. Een teefje dat niet geschikt was voor de fok zit bij mensen die hun hond al jong moesten laten inslapen. Ze was letterlijk ziek van verdriet waarna wij aanboden om een hond van ons te laten logeren. De logee is een blijvertje geworden, mag mee naar het werk en ik krijg bijna dagelijks appjes, filmpjes en foto’s.

En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden, in de loop der jaren hebben we diverse honden herplaatst. We hebben trouwens thuis ook nog een hele bejaardenafdeling. Want sommige van onze honden zijn gehecht aan de roedel en passen zich naadloos aan als er een nest is of als er 1 bijkomt. En een andere hond heeft daar meer moeite mee en die mag vertrekken als de gelegenheid zich voordoet. En dat is inderdaad meestal gekoppeld aan het fokken. We zijn nu eenmaal fokker. We hebben dit jaar een teefje herplaatst die we uit Amerika hebben geïmporteerd. Drie keer leeg gebleven en dus niet geschikt voor de fok. Als ze dat wel zou zijn geweest, dan was ze gebleven. Ik vind dat ze in haar nieuwe gezin meer ‘nut’ heeft dan bij ons, als je in die termen wilt spreken. En ik heb daar geen problemen mee.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

malinois schreef:Nou ik heb toch echt wel een paar totaal niet geschikte honden gezien hoor. Geschikt betekend ook tegen de dreiging kunnen en stokslagen kunnen incasseren dat is niet altijd te leren dat is ook een stukje karakter.
En dan nog: heb het ooit bij een potige knaap gezien, waar de politiehond de kachel niet mee aan kon maken.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

malinois schreef:Nou ik heb toch echt wel een paar totaal niet geschikte honden gezien hoor. Geschikt betekend ook tegen de dreiging kunnen en stokslagen kunnen incasseren dat is niet altijd te leren dat is ook een stukje karakter.
En de geleider kon daarin niks betekenen? En was daar niet schuld aan? Dat geloof ik dus niet. Een hond is zo maakbaar als een stuk klei. Natuurlijk kan een hond ongeschikt zijn maar als ik zie wat herplaatsers doen nadat ze uit de handen van hun ongeschikte baas zijn lijkt mij dat ook gelden voor een werkhond. De veranderingen die een dier doormaakt na herplaatsing kunnen zo groot zijn dat ik de invloed van verkeerd begeleiden zelf nooit meer zal uitvlakken.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)

Ongelezen bericht door Mina2006 »

laeken schreef:
En de geleider kon daarin niks betekenen? En was daar niet schuld aan? Dat geloof ik dus niet. Een hond is zo maakbaar als een stuk klei. Natuurlijk kan een hond ongeschikt zijn maar als ik zie wat herplaatsers doen nadat ze uit de handen van hun ongeschikte baas zijn lijkt mij dat ook gelden voor een werkhond. De veranderingen die een dier doormaakt na herplaatsing kunnen zo groot zijn dat ik de invloed van verkeerd begeleiden zelf nooit meer zal uitvlakken.
Ja, die fout maakte ik dus eerst ook, dat zeggen.. :O: :schrik:
Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
Nee ze waren gewoon te zacht en daar had ook een andere geleider niets aan kunnen veranderen. Net als je scherpe en moedige honden hebt heb je ook zachte honden die geen strijd willen aangaan. Die zijn dus gewoon echt ongeschikt en doe je ook echt geen plezier met trainen.
Wat ik al eerder noemde ik ken ze ook die 27 honden in een paar jaar tijd gehad hebben en daar zaten echt hele geschikte honden bij imo. Maar dat gaat dan niet snel genoeg of teveel tijd kosten en dat wilde hij niet. Die honden kunnen wel gewoon uitstekend bij iemand anders wereldkampioen worden bijv.
Daar heb ik dus niks mee.. met t eerste snap ik t wel. Ook de hond sterker nog zeker de hond moet er plezier aan beleven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Heavy schreef:
laeken schreef:
Nee zo werkt het niet . Mijn vriend heeft met 2 herders getraind en de eerste kon de pakwerker wel opvreten en de tweede ging op haar rug liggen rollen en wilde hem niet aankijken. Zelfde club zelfde pakwerker zelfde omgeving zelfde geleider maar echt twee heel verschillende honden.Moet je dan een hond die geen intresse heeft in een pakwerker maar gaan opjutten?
En dan nog kan het aan de geleider liggen, elke hond is anders en daar moet je je naar aanpassen, een zachte hond heeft een andere aanpak nodig dan een harde hond, maar met de juiste aanpak kan die zachte hond best goed werken!

En dan nog als het niet lukt, is sporten verplicht dan? Wat is er mis mee om hem gewoon als maatje te houden, ik mag tenminste aannemen dat je om je honden geeft?!?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heavy schreef:En wees blij dat die herplaatst worden en niet met allerlei enge truukjes wel geschikt worden gemaakt .
Dat dus. Van een hond in een bijtprogramma in Zwitserland gehoord (niet zelf gezien, maar beelden vd hond tonen wel onrust) dat deze met een TT op de staart is leren vooruit te gaan en te bijten :(
En ohja ze heeft ook nog nestgenoten met epilepsie maar wordt ondanks alles wel ingezet voor de fok (want gecertificeerd) en niet herplaatst.... :ugh:

Dit hondje was waarschijnlijk als gezellige huishond een stuk gelukkiger geweest
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
Heavy schreef:
laeken schreef:
Nee zo werkt het niet . Mijn vriend heeft met 2 herders getraind en de eerste kon de pakwerker wel opvreten en de tweede ging op haar rug liggen rollen en wilde hem niet aankijken. Zelfde club zelfde pakwerker zelfde omgeving zelfde geleider maar echt twee heel verschillende honden.Moet je dan een hond die geen intresse heeft in een pakwerker maar gaan opjutten?
En dan nog kan het aan de geleider liggen, elke hond is anders en daar moet je je naar aanpassen, een zachte hond heeft een andere aanpak nodig dan een harde hond, maar met de juiste aanpak kan die zachte hond best goed werken!

En dan nog als het niet lukt, is sporten verplicht dan? Wat is er mis mee om hem gewoon als maatje te houden, ik mag tenminste aannemen dat je om je honden geeft?!?
Maar heeft de hond daar wat aan dan? In mijn geval zou dat dus hele dagen in de auto vertoeven betekenen? Want ik ga wel trainen met mn andere honden. Thuis blijven is geen optie... ik heb dit dus zo gedaan bij de dober met nekhernia en ben tot de conclusie gekomen dat ik dat niet snel weer zou doen. Niet eerlijk voor de hond.

En nee zo'n hond is niet geschikt... ook niet met een andere aanpak. Dreiging is dreiging en je hebt een bepaalde scherpte en moed nodig om t te kunnen uitoefenen.
Laatst gewijzigd door malinois op 15 aug 2016 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Als je fanatiek bent en voor een wedstrijd hond gaat, had je in het nest al een andere keus moeten maken, dat soort zaken zijn met 7 weken echt wel te zien hoor.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief

laeken schreef:
Oh dat zal ik ook nooit uitvlakken, maar dat betekent evengoed dat die hond gelukkig herplaatst is.

En maakbaar als een stuk klei???????
Dat is iets waar ik nooit van uitga :?
lunatic schreef:En dan nog kan het aan de geleider liggen, elke hond is anders en daar moet je je naar aanpassen, een zachte hond heeft een andere aanpak nodig dan een harde hond, maar met de juiste aanpak kan die zachte hond best goed werken!

Nee sporten is natuurlijk niet verplicht.
En soms kan een hond prima blijven als huishond.
Maar eerlijk is eerlijk.
Als je een hond koopt voor de sport die je beoefent kan je niet alle honden aanhouden waar je dol op bent maar die niet geschikt zijn voor de sport.
Mogelijk kan je dan zelf niet goed uitkiezen uit een nest, maar neem daar dan iemand voor in de arm :ok:
Ik ben realistisch genoeg om te zien dat mijn eigen belang ook meespeelt bij het kopen van een hond.
Niet iedereen is in staat om zich altijd aan te passen aan wat voor een bepaalde hond nodig is om hem te trainen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Als je fanatiek bent en voor een wedstrijd hond gaat, had je in het nest al een andere keus moeten maken, dat soort zaken zijn met 7 weken echt wel te zien hoor.
Nee niet altijd dat blijkt dus. En deze hond is door de fokker zelf aangehouden voor de sport eigen fok dus en deze heeft inmiddels ook al eerder honden afgericht. (Geen herder overigens)
Laatst gewijzigd door malinois op 15 aug 2016 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

malinois schreef: Maar heeft de hond daar wat aan dan? In mijn geval zou dat dus hele dagen in de auto vertoeven betekenen? Want ik ga wel trainen met mn andere honden. Thuis blijven is geen optie... ik heb dit dus zo gedaan bij de dober met nekhernia en ben tot de conclusie gekomen dat ik dat niet snel weer zou doen. Niet eerlijk voor de hond.
Met het grote verschil dat je dober gewent was het spelletje te doen en ineens niet meer mocht door blessure, die wilde dus maar al te graag en hem dan daar in de auto leggen zou ik idd niet doen.
Wat is er mis met thuis laten? Als één van mijn honden een wedstrijd heeft of op jacht gaat blijft de rest ook gewoon thuis hoor.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als je werkelijk denkt dat iedere herder maakbaar is en daardoor afgericht kan worden dan vind ik dat vooral naïef en niet realistisch. De hond moet van nature moed hebben, zeker in de KNPV. Diegene die dat niet hebben zullen de stokaanval bv. niet aankunnen, de enige oefening waar echt een confrontatie aangegaan wordt want de helper loopt al dreigend recht op de hond af en krijgt tijdens de aanval een stokslag. De rest van de oefeningen valt wel te leren, maar dit moet de hond zelf aankunnen, de baas is immers niet in de buurt om hem te steunen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
malinois schreef: Maar heeft de hond daar wat aan dan? In mijn geval zou dat dus hele dagen in de auto vertoeven betekenen? Want ik ga wel trainen met mn andere honden. Thuis blijven is geen optie... ik heb dit dus zo gedaan bij de dober met nekhernia en ben tot de conclusie gekomen dat ik dat niet snel weer zou doen. Niet eerlijk voor de hond.
Met het grote verschil dat je dober gewent was het spelletje te doen en ineens niet meer mocht door blessure, die wilde dus maar al te graag en hem dan daar in de auto leggen zou ik idd niet doen.
Wat is er mis met thuis laten? Als één van mijn honden een wedstrijd heeft of op jacht gaat blijft de rest ook gewoon thuis hoor.
Ook als die dagen van 6.30 tot minimaal een uur of 19.00 zijn? Dat is voor mijn honden iig te lang... en als t verder weg is kan t rustig 21.00 uur zijn, die van mij zijn dat niet gewend. Door de weekse trainingen zijn helemaal hektisch uit t werk snel uitlaten snel eten honden in de auto en weg, van t veld om minimaal 23.30 soms later naar huis honden eten en naar bed. Hele vakanties staan in t teken van trainen leuk dan voor de ander die mag blijven liggen. Nee dat vind ik niks iig voor een hond.
Maar gelukkig nog nooit in zo'n situatie geweest behalve de dober dan en dat vond ik echt niet leuk voor hem.
Laatst gewijzigd door malinois op 15 aug 2016 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

crutz schreef:
Heavy schreef:En wees blij dat die herplaatst worden en niet met allerlei enge truukjes wel geschikt worden gemaakt .
Dat dus. Van een hond in een bijtprogramma in Zwitserland gehoord (niet zelf gezien, maar beelden vd hond tonen wel onrust) dat deze met een TT op de staart is leren vooruit te gaan en te bijten :(
En ohja ze heeft ook nog nestgenoten met epilepsie maar wordt ondanks alles wel ingezet voor de fok (want gecertificeerd) en niet herplaatst.... :ugh:

Dit hondje was waarschijnlijk als gezellige huishond een stuk gelukkiger geweest
:evil: :evil:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Heavy schreef:
Lunatic schreef:Als je fanatiek bent en voor een wedstrijd hond gaat, had je in het nest al een andere keus moeten maken, dat soort zaken zijn met 7 weken echt wel te zien hoor.
Zal best te zien zijn in een nest maar je hebt niet altijd de eerste keus . En een hond vormt zich ook en doet ervaringen op waardoor hij ook kan veranderen. Het is echt geen stuk klei hoor . Bovendien kan een geleider ook zijn manier van trainen niet willen veranderen omdat hem dat niet ligt .
Kijken dat is nou het probleem, sommige mensen blijven in de middeleeuwen steken met hun trainingsmethodes en die werken gewoon niet, zeker niet op alle honden.

Ik heb 2 totaal verschillende honden, Doran is snoeihard en Zinzi is boterzacht, die moet ik echt op een heel andere manier trainen anders word het helemaal niks, kwestie van naar je hond kijken dus!

Ranetje, misschien nemen ze dan teveel honden als een uitgewerkte/ niet goed genoege hond niet kan blijven, zoals ik al zei, sporten is niet verplicht, goed voor je hond zorgen wel!

Ik mag wel oppassen met deze redenatie trouwens, mijn honden lopen nu geen wedsrijden meer en gaan niet meer op jacht jammer genoeg, straks gaan ze mij herplaatsen :schrik: :LOL:
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

malinois schreef:
Lunatic schreef:
Ook als die dagen van 6.30 tot minimaal een uur of 19.00 zijn? Dat is voor mijn honden iig te lang... en als t verder weg is kan t rustig 21.00 uur zijn, die van mij zijn dat niet gewend. Door de weekse trainingen zijn helemaal hektisch uit t werk snel uitlaten snel eten honden in de auto en weg, van t veld om minimaal 23.30 soms later naar huis honden eten en naar bed. Hele vakanties staan in t teken van trainen leuk dan voor de ander die mag blijven liggen. Nee dat vind ik niks iig voor een hond.
Maar gelukkig nog nooit in zo'n situatie geweest behalve de dober dan en dat vond ik echt niet leuk voor hem.
Ja ook dan, maar dan gaan ze in de kennel, waar ze als het nodig is gewoon hun behoefte kunnen doen op het gras.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Inge schreef:Als je werkelijk denkt dat iedere herder maakbaar is en daardoor afgericht kan worden dan vind ik dat vooral naïef en niet realistisch. De hond moet van nature moed hebben, zeker in de KNPV. Diegene die dat niet hebben zullen de stokaanval bv. niet aankunnen, de enige oefening waar echt een confrontatie aangegaan wordt want de helper loopt al dreigend recht op de hond af en krijgt tijdens de aanval een stokslag. De rest van de oefeningen valt wel te leren, maar dit moet de hond zelf aankunnen, de baas is immers niet in de buurt om hem te steunen.
Ik had het niet puur over herders hoor, daarvoor heb ik er te weing verstand van,,ik had het in z'n algemeenheid over werkhonden.
Zoals ik gisteren al gevraagt had in dit topic, hoeveel geleiders kijken eerlijk in de spiegel,om te kijken of het misschien aan hun ligt dat de hond niet verder komt, ipv meteen zeggen dat een slechte hond hebben?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”