Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Taboe mbt herplaatsen
Moderator: moderatorteam
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Taboe mbt herplaatsen
Zit as we speak een prachtig Mecheltje van drie maanden in Crailo, Hilversum 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als je een hond volledig naar zijn grootje kan helpen of dezelfde hond volledig kan laten bloeien....waar is het dan geen klei? Je kan van klei geen glas maken en ook geen goud. Dat zeg ik dus ook nergens. Verder heb ik het na de eerste verwarring al uitgelegd en schijn ik dat nu dus nog 30 keer te moeten doen. Dan weer aan jou. Dan weer aan Marjoleine etc etc. Is het een sport om het woord klei verkeerd te blijven interpreteren? Ik blijf bij mijn uitspraak dat een hond als klei is. De ene kan er een top beest van maken en een ander kan het dier volledig naar de knoppen helpen. En nogmaals. Een terriër kun je geen bordercollie maken maar van klei kun je ook geen plastic maken natuurlijk.Miranda schreef:Kijk, hierin ben ik het volkomen met je eens. Natuurlijk kan iemand een hond kapot maken. Of juist alles eruit halen wat er in zit. En dat is iets totáál anders dan stellen dat een hond een stuk klei is dat naar behoeve gevormd kan worden.laeken schreef:Alsof jij zelf niet kan bedenken dat een ander je honden had kunnen ruïneren en kapot kan maken. Alsof jij zelf niet kan bedenken dat je band met je honden wel degelijk komt door de manier waarop JIJ met ze omgaat.Miranda schreef:Ja, het is allemaal maakbaar. Die SPA's die andere honden willen doodmaken hebben gewoon een verkeerde baas!laeken schreef:Een hond is wel degelijk een stuk klei
Is allemaal soosjaliesaaatsie!
[/sarcastische modus]
Nee, dat weet ik niet. Ik zie jou tot twee keer toe schrijven dat een hond een stuk klei is dat je kunt vormen zoals je wil. Dan neem ik aan dat je wil schrijven dat een hond een stuk klei is dat je kunt vormen zoals je wil. Dat is bespottelijk.Gadver. Ik krijg een hele nare smaak van deze vervelende manier van schrijven naar elkaar hier.....Ik weet zeker dat jij prima weet en snapt wat ik wil zeggen. Bah!
Dat slaat helemaal nergens op. En ja, dan reageer ik sarcastisch.
Bij de een of andere nitwit zou ik uitleggen waar ze de plank misslaan, maar jij bent geen nitwit en je weet zelf ook wel dat het niet klopt wat je schrijft.
-
- Zeer actief
Kan jij denken. Misschien zou je hond bij een ander wel willen ballen. Of trekken aan een touw. Onderschat ook jij je eigen rol maar niet. Bas geeft ook niks om ballen en apporteren. Niks. Vorig jaar leek het ons leuk haar dat wel te leren. En voila. Ze vindt het nu leuk. Voerbuideltje afgewisseld met een electronische piepmuis. Duurde een middag en nu rent ze als een dolle achter de bal aan en apporteert ze met een brede vrolijke kwispel. De anderhalf jaar daarvoor keek ze nog niet eens naar speelgoed laat staan een stomme bal.Mina2006 schreef:Ik heb geen zin om echt alles woord voor woord te lezen, maar als een hond iets niet leuk vindt of geen interesse erin toont, kan je hoog of laag springen (hoog en laag vliegen ha-ha) maar er zijn honden die het dan nog steeds niks vinden.
Mijn hond gaat nooit achter een bal aan rennen of aan een stuk touw trekken. Ligt het aan de training? Nee, mijn hond geeft er gewoon geen flikker om.
Jachthonden willen soms ook helemaal niet zo goed apporteren. Dat leer je dan aan op een motiverende manier en soms valt dan gewoon het kwartje. Leer je hond eens op de juiste manier zwemmen aan. Na 5 jaar nooit willen zwemmen. Voor hetzelfde geld blijkt je hond een waterrat. Ik zeg nou nog steeds niet dat elke herder politiehond kan worden. Absoluut niet. Maar stellen dat je hond iets niet kan of wil omdat het bij jou niet werkt gaat me veel te ver.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nee, van klei kun je geen plastic maken. Of goud. Of melk.laeken schreef:maar van klei kun je ook geen plastic maken natuurlijk.
Tot zover zijn we het eens.
Van een hond kun je ook geen kat maken. Of een paard. Of een honingbij.
Ik interpreteer je vergelijking niet verkeerd, je vergelijking zelf is verkeerd.
Geeft niks, ik gebruik ook wel eens een verkeerde vergelijking die nergens op slaat. Doet iedereen wel eens.
Maar zeg dat dan, ipv gaan lopen drammen dat iedereen je verkeerd begrijpt en dat je daar een vieze smaak van in je mond krijgt.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Mina2006
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
- Aantal honden: 2
Nee, dat wil ze niet, want je kent niet het hele verhaal. Sommige honden zijn als klei, andere honden hebben al opgedroogde stukken in het klei zitten die je niet meer kan omvormen. Niet ALLES is aan te leren bij ELKE hond.laeken schreef:Kan jij denken. Misschien zou je hond bij een ander wel willen ballen. Of trekken aan een touw. Onderschat ook jij je eigen rol maar niet. Bas geeft ook niks om ballen en apporteren. Niks. Vorig jaar leek het ons leuk haar dat wel te leren. En voila. Ze vindt het nu leuk. Voerbuideltje afgewisseld met een electronische piepmuis. Duurde een middag en nu rent ze als een dolle achter de bal aan en apporteert ze met een brede vrolijke kwispel. De anderhalf jaar daarvoor keek ze nog niet eens naar speelgoed laat staan een stomme bal.Mina2006 schreef:Ik heb geen zin om echt alles woord voor woord te lezen, maar als een hond iets niet leuk vindt of geen interesse erin toont, kan je hoog of laag springen (hoog en laag vliegen ha-ha) maar er zijn honden die het dan nog steeds niks vinden.
Mijn hond gaat nooit achter een bal aan rennen of aan een stuk touw trekken. Ligt het aan de training? Nee, mijn hond geeft er gewoon geen flikker om.
Jachthonden willen soms ook helemaal niet zo goed apporteren. Dat leer je dan aan op een motiverende manier en soms valt dan gewoon het kwartje. Leer je hond eens op de juiste manier zwemmen aan. Na 5 jaar nooit willen zwemmen. Voor hetzelfde geld blijkt je hond een waterrat. Ik zeg nou nog steeds niet dat elke herder politiehond kan worden. Absoluut niet. Maar stellen dat je hond iets niet kan of wil omdat het bij jou niet werkt gaat me veel te ver.
Je zegt ''kan jij denken'', maar ik wéét het want het is toch verdorie mijn hond?
Jij denkt alles te weten van elke hond, maar niet elke hond is als klei, zoals ik al zei, en denken dat dit wel zo is en in principe zeggen tegen mensen ''je probeert niet hard genoeg'' maakt je heel erg naïef en daar maak je absoluut geen vrienden mee.
Nogmaals ''kan jij denken''..het is niet jouw hond.

9,5 jaar
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Toch begrijp ik wel wat Laeken zeggen wil. Wij hebben ook meegemaakt. We hadden een mechelaar voor de KNPV, aangeschaft als pup om mee te 'sporten'. Was een hele leuke pup, maar had na 11 maanden nog geen enkele interesse in het bijtwerk. Sprong tegen de pakwerker op om hem af te likken maar wilde niet bijten. Lag tijdens bijtwerk te pitten aan de paal, of de andere kant op te kijken. Ook mijn ex-man dacht dat het niet zou worden, en wilde deze hond verkopen, maar een hond verkopen die niet wil bijten wordt lastig. Toen zijn ze weken achtereen, avond aan avond met deze hond aan de gang gegaan om te kijken of ze hem toch aan het bijten te krijgen. En ineens viel het kwartje, en ging de hond het spelletje begrijpen. Is uiteindelijk ook niet meer weggegaan en onze leukste hond geworden, met geweldig stelwerk. Het is zoeken geweest om de hond aan de gang te krijgen maar uiteindelijk wel gelukt.
Mijn Tycha moest ik ook maar wegdoen, was een K..hond en zou nooit iets worden, zonde van de tijd. Maar onze trainer geloofde wel in haar, en ik was niet van plan haar ooit weg te doen. Uiteindelijk heeft ook zij haar certificaat gehaald. Geen hoge punten, maar dat lag niet aan het stelwerk (datgene waarvan gezegd werd dat de hond het niet zou halen) maar puur aan trainingsfouten, en een 'dat doet ie anders nooit'. Maar ze heeft wel het certificaat gehaald.
Natuurlijk moet het er in zitten, maar er zijn vele wegen om het eruit te halen. En wat dat betreft kent (de) zeker de knpv veel zogenaamde africhters die maar een weg kennen, en als de hond het dan niet doet, is het de hond zijn schuld, en is de hond al snel niet geschikt. Ze zijn niet in staat om de training zodanig aan te passen, de hond de tijd te geven, dat het er wel uitkomt.
Mijn Tycha moest ik ook maar wegdoen, was een K..hond en zou nooit iets worden, zonde van de tijd. Maar onze trainer geloofde wel in haar, en ik was niet van plan haar ooit weg te doen. Uiteindelijk heeft ook zij haar certificaat gehaald. Geen hoge punten, maar dat lag niet aan het stelwerk (datgene waarvan gezegd werd dat de hond het niet zou halen) maar puur aan trainingsfouten, en een 'dat doet ie anders nooit'. Maar ze heeft wel het certificaat gehaald.
Natuurlijk moet het er in zitten, maar er zijn vele wegen om het eruit te halen. En wat dat betreft kent (de) zeker de knpv veel zogenaamde africhters die maar een weg kennen, en als de hond het dan niet doet, is het de hond zijn schuld, en is de hond al snel niet geschikt. Ze zijn niet in staat om de training zodanig aan te passen, de hond de tijd te geven, dat het er wel uitkomt.

Groetjes Marja
-
- Zeer actief
Ik snap wat je wil zeggen maar in bovenstaande post kan ik me dan weer niet vinden.laeken schreef:Kan jij denken. Misschien zou je hond bij een ander wel willen ballen. Of trekken aan een touw. Onderschat ook jij je eigen rol maar niet. Bas geeft ook niks om ballen en apporteren. Niks. Vorig jaar leek het ons leuk haar dat wel te leren. En voila. Ze vindt het nu leuk. Voerbuideltje afgewisseld met een electronische piepmuis. Duurde een middag en nu rent ze als een dolle achter de bal aan en apporteert ze met een brede vrolijke kwispel. De anderhalf jaar daarvoor keek ze nog niet eens naar speelgoed laat staan een stomme bal.Mina2006 schreef:Ik heb geen zin om echt alles woord voor woord te lezen, maar als een hond iets niet leuk vindt of geen interesse erin toont, kan je hoog of laag springen (hoog en laag vliegen ha-ha) maar er zijn honden die het dan nog steeds niks vinden.
Mijn honden doen dus gewoon helemaal niets met ballen. Manu haalt het alleen uit het water op. 1 of 2 keer en dat is het. En ik heb er heel wat aandacht aan besteed

-
- Zeer actief
tycha schreef:Toch begrijp ik wel wat Laeken zeggen wil. Wij hebben ook meegemaakt. We hadden een mechelaar voor de KNPV, aangeschaft als pup om mee te 'sporten'. Was een hele leuke pup, maar had na 11 maanden nog geen enkele interesse in het bijtwerk. Sprong tegen de pakwerker op om hem af te likken maar wilde niet bijten. Lag tijdens bijtwerk te pitten aan de paal, of de andere kant op te kijken. Ook mijn ex-man dacht dat het niet zou worden, en wilde deze hond verkopen, maar een hond verkopen die niet wil bijten wordt lastig. Toen zijn ze weken achtereen, avond aan avond met deze hond aan de gang gegaan om te kijken of ze hem toch aan het bijten te krijgen. En ineens viel het kwartje, en ging de hond het spelletje begrijpen. Is uiteindelijk ook niet meer weggegaan en onze leukste hond geworden, met geweldig stelwerk. Het is zoeken geweest om de hond aan de gang te krijgen maar uiteindelijk wel gelukt.

-
- Zeer actief
tycha schreef: maar een hond verkopen die niet wil bijten wordt lastig.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik weet niet hoe t in de knpv zit maar wel dat juist in de IPO er juist een andere mentaliteit is gekomen. En ja er zijn uitzonderingen en nee je moet dan niet bij een uitsluitend wedstrijdgerichte vereniging zijn maar t zijn er steeds meer. Er komt notabene een Duitse bij ons, ze moet 7.5 uur rijden(!!!) enkele reis omdat jaar jonge hond niet goed uit de verf komt bij haar vereniging. Ze is nu 3 x geweest en de veranderingen zijn groot. En ehm 'wij' zijn maar een simpel IPO verenigingetje met een combi van wedstrijdlopers en recreanten....niks spannends aan...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Jajaja, mijn ex wilde er wel vanaf maar niet voor nietskorthaar schreef:tycha schreef: maar een hond verkopen die niet wil bijten wordt lastig.

Groetjes Marja
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, geen idee meer. Is lang geleden, en ik zat thuis met kleine kinderen. Ik vermoed met aanplagen, motiveren en belonen zodra hij maar wat vast wilde pakken. Zullen vast begonnen zijn met een jutte zak.

Groetjes Marja
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Kijk en dat is nou precies wat ik bedoeldetycha schreef:Toch begrijp ik wel wat Laeken zeggen wil. Wij hebben ook meegemaakt. We hadden een mechelaar voor de KNPV, aangeschaft als pup om mee te 'sporten'. Was een hele leuke pup, maar had na 11 maanden nog geen enkele interesse in het bijtwerk. Sprong tegen de pakwerker op om hem af te likken maar wilde niet bijten. Lag tijdens bijtwerk te pitten aan de paal, of de andere kant op te kijken. Ook mijn ex-man dacht dat het niet zou worden, en wilde deze hond verkopen, maar een hond verkopen die niet wil bijten wordt lastig. Toen zijn ze weken achtereen, avond aan avond met deze hond aan de gang gegaan om te kijken of ze hem toch aan het bijten te krijgen. En ineens viel het kwartje, en ging de hond het spelletje begrijpen. Is uiteindelijk ook niet meer weggegaan en onze leukste hond geworden, met geweldig stelwerk. Het is zoeken geweest om de hond aan de gang te krijgen maar uiteindelijk wel gelukt.

Neem de tijd, probeer het eens anders en kijk vooral regelmatig naar jezelf (jezelf laten filmen helpt enorm) Doran is geen makkelijke hond, hij zit niet op maar over het randje qua passie/drive, maar ik kan lezen en schrijven met die hond en heb 0 druk op hem gelegd, gewoon lekker samen bezig zijn. Ik heb al van heel wat voorjagers gehoord, top hond die super werkt, maar ik zou er niet mee om kunnen gaan. Gelukkig hoeft dat ook niet want hij is helemaal van mij

Zinzi is weer heel zacht en heel snel onder de indruk, daar moet ik héél anders mee omgaan, als je daar een keer hey tegen zegt is ze meteen van slag, het verschil tussen die 2 is dag en nacht en toch kunnen ze beide prima werken, kost mij bloed zweet en tranen met Zinzi, want een hond als Doran past mijn persoonlijkheid veel beter, maar dat boeit niet, zolang we er samen maar lol in hebben

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je met een hond heel ver kunt komen zolang je maar de juiste motivatie vindt. En dat kan bij iedere hond anders zijn. Daar wel in meegenomen de karaktereigenschappen die erin zitten, en de hond in zijn waarde laten.
Maar goed, een hond gaat bij mij niet weg. Ik ben eerder in staat iets te zoeken wat de hond wel heel erg leuk vindt.
Maar goed, een hond gaat bij mij niet weg. Ik ben eerder in staat iets te zoeken wat de hond wel heel erg leuk vindt.

Groetjes Marja
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Ja, maar het is wel jouw hond bij jou.Mina2006 schreef: Je zegt ''kan jij denken'', maar ik wéét het want het is toch verdorie mijn hond?
Jij denkt alles te weten van elke hond, maar niet elke hond is als klei, zoals ik al zei, en denken dat dit wel zo is en in principe zeggen tegen mensen ''je probeert niet hard genoeg'' maakt je heel erg naïef en daar maak je absoluut geen vrienden mee.
Nogmaals ''kan jij denken''..het is niet jouw hond.

Dexter valt soms uit naar andere reuen. Ik doe mijn best dat aan te pakken, maar met correcties kwam ik geen steek verder dus nu doe ik met beloning en afleiden. Hij deed 't ook wel eens op de hondenschool. Stond ik daar bijna jankend met een hond die maar blééf blaffen en klieren, en mijn trainster hoefde hem alleen maar streng aan te kijken en dan stopte hij al. Dat overwicht, de kalmte die zij had, die miste ik. En nog steeds, helaas. Wat ik maar wil zeggen: grote kans dat Dexter bij haar écht niet na 5 jaar nog steeds uit zou vallen. En bij mij wel. Heeft niks te maken met dat ik het niet hard genoeg probeer, maar met de combinatie hond-baas. Het inherente karakter van de hond ligt vast, maar hoe je met de hond omgaat (om kán gaan) bepaalt wel hoe dat karakter zich toont, denk ik. Dexter zal nooit een supergezellige speelhond worden maar met een andere eigenaar was hij misschien wel kalmer geweest.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Hier ben ik het totaal niet mee eens, dat een hond voor alles geschikt te maken is door een andere manier van trainen.Lunatic schreef:Kijken dat is nou het probleem, sommige mensen blijven in de middeleeuwen steken met hun trainingsmethodes en die werken gewoon niet, zeker niet op alle honden.Heavy schreef:Zal best te zien zijn in een nest maar je hebt niet altijd de eerste keus . En een hond vormt zich ook en doet ervaringen op waardoor hij ook kan veranderen. Het is echt geen stuk klei hoor . Bovendien kan een geleider ook zijn manier van trainen niet willen veranderen omdat hem dat niet ligt .Lunatic schreef:Als je fanatiek bent en voor een wedstrijd hond gaat, had je in het nest al een andere keus moeten maken, dat soort zaken zijn met 7 weken echt wel te zien hoor.
Ik heb 2 totaal verschillende honden, Doran is snoeihard en Zinzi is boterzacht, die moet ik echt op een heel andere manier trainen anders word het helemaal niks, kwestie van naar je hond kijken dus!
:
Ik ben nu aan mijn 4e diensthond bezig en met de honden die ik daarnaast heb om mee te trainen waren het er 6 in totaal (diensthonden). Allemaal totaal anders van karakter. Dus allemaal moet ik ze op een andere manier benaderen en met allemaal train ik op een andere manier. Dat is niet meer dan logisch, elke hond gedijdt nu eenmaal bij een andere aanpak. MAAR ze zijn allemaal geschikt voor hun werk. Het is absoluut onmogelijk om met een hond die bepaalde eigenschappen niet van nature bezit binnen de KNPV een PH certificaat te halen. Daarvoor worden er mentaal veel te veel eisen gesteld aan de hond.
Ik kan me voorstellen dat je een hond liever herplaatst dan dat je hier 3 jaar lang, uren per week, mee door blijft gaan terwijl je weet dat hij het niet gaat halen. Omdat het er gewoon niet inzit.
En dat valt er onmogelijk in te trainen op welke manier dan ook. Je plaagt de hond ermee en jezelf. Terwijl de hond mss stikgelukkig wordt van speuren bv of het trainen voor het basiscertificaat zoekhonden. Revieren, puin, agility, noem maar op. En jij niet. Dan is het toch vele malen beter om de hond te herplaatsen.
En dat er aan wat je een hond kunt leren door training ook een grens zit blijkt ook wel weer uit het feit dat er van de gecertificeerde honden door ons nog weer heel veel worden afgewezen als diensthond. Gewoon omdat het er in de aanleg niet in zit. Een "gemaakte" hond valt vrij snel door de mand. Die kan het gewoon niet aan, hoe je ook naar je hond kijkt.
Uiteraard kan iemand door verkeerde aanpak en training, of door zich niet aan te passen aan het wezen van de hond, ongelooflijk veel kapot maken. Dat staat buiten kijf.
Maar andersom kan een ongeschikte hond absoluut niet tot politiehond worden gebracht door een juiste training of aanpak.
-edit- ik begon dus serieus met dit antwoord schrijven toen jij Lunatic dit plaatste. Ondertussen waren er dus 2 bladzijden bijgekomen

Laatst gewijzigd door Budkes op 15 aug 2016 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar het niet bijten van die hond had ook niet te maken met het niet hebben van moed, maar met geen interesse.Heavy schreef:Om te bijten moet je moed hebben en dat kan best komen maar als ik lees in een paar weken leren bijten dan denk ik hmm. Als een hond geen moed heeft zou ik hem gewoon wat ouder laten worden en kijken wat er dan gebeurd .tycha schreef:Nee, geen idee meer. Is lang geleden, en ik zat thuis met kleine kinderen. Ik vermoed met aanplagen, motiveren en belonen zodra hij maar wat vast wilde pakken. Zullen vast begonnen zijn met een jutte zak.
Heavy wilde ook niet aanblaffen op de training maar dat heeft ze ondertussen zichzelf wel aangeleerdmisschien zou ze nu wel bijten geen idee . Dat gaan we ook niet meer proberen. Soms is tijd gewoon de oplossing maar als je een diensthond nodig hebt heb je die tijd misschien niet .

Groetjes Marja
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Er is ooit eens tegen mij gezegd dat als ik mijn best maar zou doen ik van Gol een prima jachthond zou kunnen maken. Ik had er dolgraag getuige van geweest
Ze is bij mij al ontzettend stoïcijns en eigenwijs, bij de mensen die wel eens op haar gepast hebben nog meer. En daarbij heeft ze ook nog eens een showlijf. Je lacht je dood als je dat naast een Jack of Jones zet

Ze is bij mij al ontzettend stoïcijns en eigenwijs, bij de mensen die wel eens op haar gepast hebben nog meer. En daarbij heeft ze ook nog eens een showlijf. Je lacht je dood als je dat naast een Jack of Jones zet

-
- Zeer actief
Precies. Want een dansje doen voor een snoepje doet ook niet elk hondje omdat ze nu eenmaal graag dansen wil vanuit zijn aard. Is meer zo dat ze het doen omdat ze gemotiveerd worden. Dat geldt overigens voor het meeste dat we van onze honden vragen. Een goed en juist getrainde hond gaat kwispelen als hij moet volgen. Dat volgen en aan de voet zitten zit echt niet in de aanleg. Dat geldt voor zoveel andere dingen ook. Hoe leuk je hond dat vindt heeft heel erg veel te maken met Hoe je hem dat leert.tycha schreef:Ik denk dat je met een hond heel ver kunt komen zolang je maar de juiste motivatie vindt. En dat kan bij iedere hond anders zijn. Daar wel in meegenomen de karaktereigenschappen die erin zitten, en de hond in zijn waarde laten.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Oh maar het was ook zeker niet mijn bedoeling om te beweren dat alles uit elke hond te halen is. Wat ik bedoelde is, dat als jij een hond met aanleg heb, je soms je aanpak moet veranderen omdat dit beter bij de hond past en je zodoende er wel uit kan halen wat erin zit. Maar het moet er natuurlijk wel inzitten anders kan je op je kop gaan staan!Budkes schreef:Hier ben ik het totaal niet mee eens, dat een hond voor alles geschikt te maken is door een andere manier van trainen.Lunatic schreef:Kijken dat is nou het probleem, sommige mensen blijven in de middeleeuwen steken met hun trainingsmethodes en die werken gewoon niet, zeker niet op alle honden.Heavy schreef:Zal best te zien zijn in een nest maar je hebt niet altijd de eerste keus . En een hond vormt zich ook en doet ervaringen op waardoor hij ook kan veranderen. Het is echt geen stuk klei hoor . Bovendien kan een geleider ook zijn manier van trainen niet willen veranderen omdat hem dat niet ligt .Lunatic schreef:Als je fanatiek bent en voor een wedstrijd hond gaat, had je in het nest al een andere keus moeten maken, dat soort zaken zijn met 7 weken echt wel te zien hoor.
Ik heb 2 totaal verschillende honden, Doran is snoeihard en Zinzi is boterzacht, die moet ik echt op een heel andere manier trainen anders word het helemaal niks, kwestie van naar je hond kijken dus!
:
Ik ben nu aan mijn 4e diensthond bezig en met de honden die ik daarnaast heb om mee te trainen waren het er 6 in totaal (diensthonden). Allemaal totaal anders van karakter. Dus allemaal moet ik ze op een andere manier benaderen en met allemaal train ik op een andere manier. Dat is niet meer dan logisch, elke hond gedijdt nu eenmaal bij een andere aanpak. MAAR ze zijn allemaal geschikt voor hun werk. Het is absoluut onmogelijk om met een hond die bepaalde eigenschappen niet van nature bezit binnen de KNPV een PH certificaat te halen. Daarvoor worden er mentaal veel te veel eisen gesteld aan de hond.
Ik kan me voorstellen dat je een hond liever herplaatst dan dat je hier 3 jaar lang, uren per week, mee door blijft gaan terwijl je weet dat hij het niet gaat halen. Omdat het er gewoon niet inzit.
En dat valt er onmogelijk in te trainen op welke manier dan ook. Je plaagt de hond ermee en jezelf. Terwijl de hond mss stikgelukkig wordt van speuren bv of het trainen voor het basiscertificaat zoekhonden. Revieren, puin, agility, noem maar op. En jij niet. Dan is het toch vele malen beter om de hond te herplaatsen.
En dat er aan wat je een hond kunt leren door training ook een grens zit blijkt ook wel weer uit het feit dat er van de gecertificeerde honden door ons nog weer heel veel worden afgewezen als diensthond. Gewoon omdat het er in de aanleg niet in zit. Een "gemaakte" hond valt vrij snel door de mand. Die kan het gewoon niet aan, hoe je ook naar je hond kijkt.
Uiteraard kan iemand door verkeerde aanpak en training, of door zich niet aan te passen aan het wezen van de hond, ongelooflijk veel kapot maken. Dat staat buiten kijf.
Maar andersom kan een ongeschikte hond absoluut niet tot politiehond worden gebracht door een juiste training of aanpak.
Maar wat je vaak ziet, in de jachtsport dan iig, is dat mensen zich niet willen aanpassen maar blijven vasthouden aan wat 30 jaar geleden bij een bepaalde hond werkte, want he dat was een topper dus zo moet het, tja dat werkt vaak niet dus.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Heavy schreef:laeken schreef:Een ding nog. Ik ga Seppe niet aanschaffen maar als ik dat wel zou doen dan zou die hond hier een topleven hebben. Even voor de duidelijkheid. Dus wat jij daarvan denkt en vindt moet je echt zelf weten maar als je zaken over ongezond aanschaffen gaat neerplempen corrigeer ik je wel even.Heavy schreef: Verder krijg ik wel vaker de indruk van jou dat je het allemaal beter weet en kan en dat graag wil bewijzen. Lijkt me een heel ongezonde reden om een hond als Seppe aan te schaffen. En in Nederland zijn ook heel veel clubs die werken met postitieve beloning
Heel soms krijg ik de neiging om een hond te kopen die een ander als waardeloos beschouwd en dan eens te kijken hoe ver je met zo'n prachtig dier nog kan komen zonder standaard methoden en gelul.
Die neiging kreeg ik ook toen ik las dat Seppe weg moest. Leek mij nu net een ideaal hondje om wat mee te gaan doen. Ik geloof alleen niet dat Inge hem aan mij wil geven. Dus dan houdt het op. Hier in Duitsland zit een hele bijzondere club nl die heel anders trainen dan in Nederland. Geheel zonder correcties en banden.
Lijkt MIJ een heel ongezonde reden om een hond aan te schaffen
Want Seppe wordt nu getraind met prikband, stroom en slaag????? Misschien eerst weten waar en hoe Inge traint voor er dat soort uitspraken gedaan worden?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar ook met hoe die hond dus is.laeken schreef: Dat geldt voor zoveel andere dingen ook. Hoe leuk je hond dat vindt heeft heel erg veel te maken met Hoe je hem dat leert.
Ik heb een hond die met geen mogelijkheid zover te krijgen is dat ze apporteert. Ze wijst het aan en gaat wat anders doen. Ik kan alles doen, anderen hebben het ook geprobeerd en ze weigert botweg. Het boeit haar niet.
Zat dingen die ze wel doet hoor, maar dit niet.
Dus inderdaad, het moet er wel inzitten, zoals lunatic zegt.
Anders houdt het echt op.
- Zamunda
- Zeer actief
In het begin van het topic heb ik al geschreven dat het mijn manier van honden houden niet is (de prioriteit hebben bij een bepaalde sport of bij fokken), maar ook dat ik er niet zoveel moeite mee heb als iemand daar gewoon duidelijk over is. Duidelijk over de motivatie.
Dus niet zeggen dat je twee/drie/vier pensioenners niet genoeg kunt bieden dus pensioenner nummer twee of drie of vier een beter plekje geeft. Nee, zeg dan gewoon dat je die zoveelste pensioenner niet genoeg tijd wíl geven omdat je nou eenmaal wil blijven sporten en dus weer een jonge hond neemt.
Zelfde geldt voor de hond waar niet meer mee gefokt wordt. Zég gewoon dat je wil blijven fokken, daarom jonge aanwas neemt ten koste van de (aandacht/tijd voor de) oudere hond.
Het lijkt vaak alsof degene die herplaatst er niets aan kan doen, maar dat is in bovenstaande gevallen gewoon niet zo: het is een keuze.
Dus niet zeggen dat je twee/drie/vier pensioenners niet genoeg kunt bieden dus pensioenner nummer twee of drie of vier een beter plekje geeft. Nee, zeg dan gewoon dat je die zoveelste pensioenner niet genoeg tijd wíl geven omdat je nou eenmaal wil blijven sporten en dus weer een jonge hond neemt.
Zelfde geldt voor de hond waar niet meer mee gefokt wordt. Zég gewoon dat je wil blijven fokken, daarom jonge aanwas neemt ten koste van de (aandacht/tijd voor de) oudere hond.
Het lijkt vaak alsof degene die herplaatst er niets aan kan doen, maar dat is in bovenstaande gevallen gewoon niet zo: het is een keuze.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Nou inderdaad!crutz schreef:laeken schreef:
Die neiging kreeg ik ook toen ik las dat Seppe weg moest. Leek mij nu net een ideaal hondje om wat mee te gaan doen. Ik geloof alleen niet dat Inge hem aan mij wil geven. Dus dan houdt het op. Hier in Duitsland zit een hele bijzondere club nl die heel anders trainen dan in Nederland. Geheel zonder correcties en banden.
Want Seppe wordt nu getraind met prikband, stroom en slaag????? Misschien eerst weten waar en hoe Inge traint voor er dat soort uitspraken gedaan worden?

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Dan zijn we het helemaal met elkaar eens.Lunatic schreef: Oh maar het was ook zeker niet mijn bedoeling om te beweren dat alles uit elke hond te halen is. Wat ik bedoelde is, dat als jij een hond met aanleg heb, je soms je aanpak moet veranderen omdat dit beter bij de hond past en je zodoende er wel uit kan halen wat erin zit. Maar het moet er natuurlijk wel inzitten anders kan je op je kop gaan staan!
Maar wat je vaak ziet, in de jachtsport dan iig, is dat mensen zich niet willen aanpassen maar blijven vasthouden aan wat 30 jaar geleden bij een bepaalde hond werkte, want he dat was een topper dus zo moet het, tja dat werkt vaak niet dus.

Gr. Aniek

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Bij deze mensen krijgt iemand als ik niet eens de kans om me te bewijzen, want ik ben te eigenwijs en ik ga te lang door. Numa werd op 10 maanden afgeschreven, omdat hij 1x, door een fout van mij (ik was niet duidelijk genoeg geweest naar de vreemde helper wat ik wilde) niet goed aanbeet, losliet en naar mij kwam.tycha schreef: Natuurlijk moet het er in zitten, maar er zijn vele wegen om het eruit te halen. En wat dat betreft kent (de) zeker de knpv veel zogenaamde africhters die maar een weg kennen, en als de hond het dan niet doet, is het de hond zijn schuld, en is de hond al snel niet geschikt. Ze zijn niet in staat om de training zodanig aan te passen, de hond de tijd te geven, dat het er wel uitkomt.
Ik ging toch door, terwijl er mensen van een andere club waren die me voor gek verklaarden. Tot ze hem een klein jaar later zelf op het pak kregen.... ze gaven toen toe dat ze zich vergist hadden en dat hij wel degelijk erg geschikt was.

Waar ik nu train is een mengelmoes van mensen die al heel lang in de KNPV zitten (ook mensen die op het NK gestaan hebben) en mensen die veel minder lang deze sport doen. En er wordt naar elkaar geluisterd. Zo ben ik met 1 hond nu bezig hem meer interesse in de kist te laten krijgen met een trucje wat we bij Numa gebruikt hebben en daarna bij meerdere honden van mijn oude club. Na 3x zie je deze hond nu ineens fanatieker blaffen op de kist, terwijl er al van alles geprobeerd was zonder veel succes. Daar staan ze dus gewoon voor open, hoewel het misschien wat vragen en scepsis opriep in het begin.
Groetjes Inge

- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Nog maar eens.Suske schreef:Zit as we speak een prachtig Mecheltje van drie maanden in Crailo, Hilversum
Lijkt me perfect klei materiaal

- Budkes
- Zeer actief
In theorie hèSuske schreef:Nog maar eens.Suske schreef:Zit as we speak een prachtig Mecheltje van drie maanden in Crailo, Hilversum

Gr. Aniek

- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Zou bij mij heus een leuk huishondje kunnen zijn.Budkes schreef:In theorie hèSuske schreef:Nog maar eens.Suske schreef:Zit as we speak een prachtig Mecheltje van drie maanden in Crailo, Hilversum
Maar vol is vol.
En na Suske geen Mecheltje meer.
Lijkt me wel wat voor jullie!
- Budkes
- Zeer actief
Suske schreef:Zou bij mij heus een leuk huishondje kunnen zijn.Budkes schreef:In theorie hèSuske schreef:Nog maar eens.Suske schreef:Zit as we speak een prachtig Mecheltje van drie maanden in Crailo, Hilversum
Maar vol is vol.
En na Suske geen Mecheltje meer.
Lijkt me wel wat voor jullie!

Gr. Aniek