Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Peuter zwaargewond na hondenbeten

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Re: Peuter zwaargewond na hondenbeten

Ongelezen bericht door tbeast »

S@ndr@ schreef:
malinois schreef:
S@ndr@ schreef:Hij zal best een verklaring voor zichzelf willen hebben hoe of wat, een hond een tik geven kan best zorgen soms dat hij meer opgefokt raakt als hij dat al was- wie weet wat er nog meer gebeurt is voor die tijd ... ik weet het niet en ken de honden niet - ik ken de eigenaar niet dus vel geen oordeel
Dan heb je hem wel iets meer dan een tik gegeven lijkt me en daarnaast knapt er niet zo snel iets over t algemeen daarboven dat ie dan een kind als prooi gaat zien.
zeggen dat je hem een paar rotschoppen hebt gegeven doet t niet zo goed in de media :wink: ..... maar dat zou kunnen alleen hij zegt dat het een tik was en dat hebben we maar te geloven- we waren er niet bij
Nou, Kane kan ook best uit zijn plaat gaan van zoiets hoor. Al zal hij nooit een kind aanvallen. Maar als hij bijvoorbeeld in de weg ligt en we duwen hem met de voeten aan de kant en zeggen dat hij moet moven, kan het zo zijn dat hij Bo grijpt, als die in zijn nabijheid staat. Als we dan niet in zouden grijpen zou Tankie zo mee doen, dus ik geloof best dat zijn hond van een tik op de kop gefrustreerd kan raken en ik geloof ook wel dat de andere honden dan mee doen.
Dat hij dan een kind als prooi ziet, snap ik dan weer niet.
AfbeeldingAfbeelding
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Nanna schreef:
Feather__ schreef: En een Rottweiler is toch heel wat groter dan die muts van mij.
O dear :LOL:
Hou nou eens op grapjas :mrgreen:
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Echt te bizar voor woorden dit. Dat árme, arme kind.

Ik ken trouwens een pup van die fokker. Nouja, volwassen inmiddels.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Célie schreef:
malinois schreef: Maar waar was hij dan, hij die zn hond blijkbaar zo hard op zn kop heeft geslagen dat er iets geknapt is... dat is dan toch net daarvoor gebeurd. Hij is wel wat sterker dan zn vrouw en alle hulp is welkom met 4 knokkende honden lijkt me
Misschien was de beste man wel gewoon te werk, het is midden op de dag gebeurt. Jij gaat er van uit dat hij vlak daarvoor die hond op z'n harses heeft geslagen dat staat verder nergens!
Nou ja daar ga ik ook vanuit. Een hond die na een halve dag nog gefrustreerd is omdat hij eerder op de dag op zijn kop wordt geslagen daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen.

Die man probeert ook een verklaring te geven voor wat er gebeurd is. Ik weet niet hoe ze de honden houden maar ik zag een aantal foto's gisteren waarop kinderen met de honden te zien zijn, en dan ga ik er even vanuit dat dat eigen kinderen zijn.
Dan verwacht je toch niet dat een van je honden zo uit zijn plaat gaat en een kind in eigen tuin grijpt, en dat drie andere honden dan ook daarin mee gaan.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Célie schreef:
malinois schreef: Maar waar was hij dan, hij die zn hond blijkbaar zo hard op zn kop heeft geslagen dat er iets geknapt is... dat is dan toch net daarvoor gebeurd. Hij is wel wat sterker dan zn vrouw en alle hulp is welkom met 4 knokkende honden lijkt me
Misschien was de beste man wel gewoon te werk, het is midden op de dag gebeurt. Jij gaat er van uit dat hij vlak daarvoor die hond op z'n harses heeft geslagen dat staat verder nergens!
Nou een hond die een halve dag later door de tetter op zn kop ineens een kind als prooi ziet spoort helemaal niet natuurlijk...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

malinois schreef:Nou een hond die een halve dag later door de tetter op zn kop ineens een kind als prooi ziet spoort helemaal niet natuurlijk...
Mal. Célie heeft dat waarschijnlijk niet gelezen. Het stukje waarover gesproken wordt (en die jij hier eerder had geplakt) dat hij een vervelende hond (die aangevallen heeft) een tik op zijn kop heeft gegeven waardoor de hond het kind voor "prooi" aanzag is in de link van rtl verwijderd.

Célie schreef:
Die tik op zijn kop zou zoals ik het lees de directe aanleiding zijn geweest waardoor er "iets" knapte en hij en kind voor prooi aanzag :19: Zo stond het iig ook op de hier eerder gegeven link die nu klaarblijkelijk enigszins is "aangepast" en "die tik" die hij gegeven heeft nu uit het verhaal verdwenen is. Kop rtl refererend naar die tik staat er nog wel.

"Hoe het gisteren zo vreselijk mis kon gaan? "Eén van de honden was vervelend en had van mij een tik op zijn kop gehad. Daardoor is iets geknapt, waardoor hij het kind voor zijn prooi aanzag. De andere honden zijn achter hem aan gegaan."

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... h-schuldig
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Budkes schreef:En dan dit ook:

"Stichting Rottweiler Nederland zegt dat te betwijfelen. De fokkers stonden juist goed bekend bij de organisatie. Bij Rottweiler Nederland zijn dan ook geen bijtincidenten bekend."
:piew:

Dat is natuurlijk het eerste wat je doet als je gebeten wordt door een Rottweiler, of je hond gebeten wordt door een Rottweiler, "ik bel eerst even met de Stichting Rottweiler Nederland....

Reageer dan gewoon niet. Of in ieder geval met empathie.

Arm kereltje.
Dat dus!
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

malinois schreef:
gonnie schreef:
smoekie schreef:
malinois schreef:De eigenaar had hem op zn donder gegeven en daardoor zou er ieta in zn kop geknapt zijn
Dit zegt hij:

Hoe het gisteren zo vreselijk mis kon gaan? "Eén van de honden was vervelend en had van mij een tik op zijn kop gehad. Daardoor is is iets geknapt, waardoor hij het kind voor zijn prooi aanzag. De andere honden zijn achter hem aan gegaan."
Dan lijkt het mij in 1e instantie ook zo dat je als eigenaar er zélf ook achteraan gaat :denken: Iedereen schiet te hulp behalve de eigenaren :19:

Die buurman die het zag vanuit zijn huis en erop af ging zei dat de eigenaresse samen met een van haar kinderen de honden er niet vanaf kregen, dus het is niet zo dat ze niks hebben gedaan.
Maar waar was hij dan, hij die zn hond blijkbaar zo hard op zn kop heeft geslagen dat er iets geknapt is... dat is dan toch net daarvoor gebeurd. Hij is wel wat sterker dan zn vrouw en alle hulp is welkom met 4 knokkende honden lijkt me
Misschien probeerde hij uit alle macht de resterende 2 rotties in de achtertuin te houden :mrgreen:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Een heel artikel vandaag in de krant maar de man was niet thuis maar aan het werk toen het gebeurde .
Is direct naar huis gegaan natuurlijk maar dus niet aanwezig op dat moment
Fenneke en Baloe
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Afbeelding
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Blafke
Actief

Ongelezen bericht door Blafke »

Is het nou zo dat er tegenwoordig veel meer aanvallen van honden zijn of komt het door social media dat ik het zo vaak lees?
Blafke
Actief

Een aantal jaren geleden waren ze verboden toch? Moeten we misschien maar weer invoeren.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Gelukkig had Martin Gaus vanmorgen in WNL overal de oplossing voor. En ook de verklaring waarom dit jongetje gebeten was door de Rottweilers. Dat kwam namelijk omdat deze honden de hele dag in een kennel zaten zonder prikkels en als ze dan ontsnappen dan doen ze dit. Als er met deze honden met balletjes was gespeeld dan was dit niet gebeurd.
Schijnbaar heeft hij tegenwoordig geen tijd meer, of vindt het niet meer nodig, om zich in te lezen in een zaak.
De hele buurt klaagde steen en been dat de zes honden steevast los liepen daar...
O ja en met vechthond mocht je geen trek spelletjes doen want dan kregen ze geen respect voor je als mens.
Gr. Aniek

Afbeelding
Hippo
Zeer actief

Blafke schreef:Een aantal jaren geleden waren ze verboden toch? Moeten we misschien maar weer invoeren.
Dat gold alleen voor honden die eruit zagen als pitbulls. Het aantal bijtincidenten is 0,0 afgenomen in de periode dat RAD(Regeling agressieve dieren) van kracht was.
Misschien kan je even uitleggen wat voor zin het heeft om de RAD weer in te voeren?

Een cursus voor houderschapsbewijs voor álle vechthondenrassen of rassen die hoog in de top 10 staan van bijtincidenten, hoge 'houderschapskosten' o.i.d. hebben in mijn ogen veel meer zin.
Blafke
Actief

Hippo, voor mij vallen rotweilers en mechelse herders bijv. weer niet onder rassen die verboden moeten worden.
Maar pitbullachtige honden mogen van mij een fokverbod krijgen. Nog wel meer rassen hoor. Ook chihuahua's en buldogjes en andere rassen die kapot gefokt zijn en geen normaal of pijnvrij leven kunnen hebben mogen wat mij betreft op de verboden lijst gezet worden. Maar dat is dus om een andere reden dan de bijtincidenten.
Natuurlijk ken ik ook een geweldig leve stafford maar aangezien ik ooit ook door een grote pitbullachtige ben aangevallen maakt het dat ik voor een fokverbod van deze honden ben.
Ik merk dat ik deze honden mijd en wil ook niet dat mijn hond speelt of kennis maakt met deze honden. Ik ben echt bang dat er iets gebeurd. Maar spelen met rotweilers of herders vind ik geen probleem. Maar ik heb gewoon angst voor die pitbullachtige honden. Nooit eerder gehad maar als je zelf wordt aangevallen en het maar net na kan vertellen zul je begrijpen waarom ik angst heb.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Misschien eens kijken om in een rijtjes huis geen fokkerij met zulke grote rassen te beginnen. geen mens die ze houd als ze echt een roedel vormen
Afbeelding
Hippo
Zeer actief

Blafke schreef:Hippo, voor mij vallen rotweilers en mechelse herders bijv. weer niet onder rassen die verboden moeten worden.
Maar pitbullachtige honden mogen van mij een fokverbod krijgen. Nog wel meer rassen hoor. Ook chihuahua's en buldogjes en andere rassen die kapot gefokt zijn en geen normaal of pijnvrij leven kunnen hebben mogen wat mij betreft op de verboden lijst gezet worden. Maar dat is dus om een andere reden dan de bijtincidenten.
Natuurlijk ken ik ook een geweldig leve stafford maar aangezien ik ooit ook door een grote pitbullachtige ben aangevallen maakt het dat ik voor een fokverbod van deze honden ben.
Ik merk dat ik deze honden mijd en wil ook niet dat mijn hond speelt of kennis maakt met deze honden. Ik ben echt bang dat er iets gebeurd. Maar spelen met rotweilers of herders vind ik geen probleem. Maar ik heb gewoon angst voor die pitbullachtige honden. Nooit eerder gehad maar als je zelf wordt aangevallen en het maar net na kan vertellen zul je begrijpen waarom ik angst heb.
Daarom is het jammer als mensen dan zoiets roepen. Stel dat ik door bijvoorbeeld een duitse herder wordt aangevallen, dan ga ik ook niet rondbazuinen dat die dan maar verboden moeten worden omdat ik er bang voor zou zijn. Ik hoor ook wel eens van die hersenloze typjes roepen dat die &#W%*@! politiehonden allemaal moeten worden afgemaakt. Want zo'n &#%@$ hond heeft hen wel eens gebeten.

Begrijp mij niet verkeerd, ik erger mij kapot aan al die doorsnee SPA baasjes die zo'n hond nemen alleen omdat hij zo stoer is en totaal geen verantwoording dragen voor hun dier. Een fokverbod van alleen SPA treft mijnsinziens geen doel, dan stappen dergelijke types wel weer over naar een ander ras(bijv de rottweiler, argentijnse dog, ambull, boerboel enz).

Daarom kan je al die rassen beter op 1 hoop vegen en bijv een verplichte cursus á € 1000,- aanhangen. Dan haakt het klootjesvolk dat zo'n hond wil voor hun imago al snel af.
Heavy schreef:
Hippo schreef:
Blafke schreef:Een aantal jaren geleden waren ze verboden toch? Moeten we misschien maar weer invoeren.
Dat gold alleen voor honden die eruit zagen als pitbulls. Het aantal bijtincidenten is 0,0 afgenomen in de periode dat RAD(Regeling agressieve dieren) van kracht was.
Misschien kan je even uitleggen wat voor zin het heeft om de RAD weer in te voeren?

Een cursus voor houderschapsbewijs voor álle vechthondenrassen of rassen die hoog in de top 10 staan van bijtincidenten, hoge 'houderschapskosten' o.i.d. hebben in mijn ogen veel meer zin.
Eigenlijk zou er een petitie voor gestart moeten worden .
Ik ben vóór :ok:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Budkes schreef:Gelukkig had Martin Gaus vanmorgen in WNL overal de oplossing voor. En ook de verklaring waarom dit jongetje gebeten was door de Rottweilers. Dat kwam namelijk omdat deze honden de hele dag in een kennel zaten zonder prikkels en als ze dan ontsnappen dan doen ze dit. Als er met deze honden met balletjes was gespeeld dan was dit niet gebeurd.
Schijnbaar heeft hij tegenwoordig geen tijd meer, of vindt het niet meer nodig, om zich in te lezen in een zaak.
De hele buurt klaagde steen en been dat de zes honden steevast los liepen daar...
O ja en met vechthond mocht je geen trek spelletjes doen want dan kregen ze geen respect voor je als mens.
Je vergeet nog te vertellen dat hij ook zei dat honden een grote persoonlijk zone kunnen hebben en als je daarin komt dan bijten ze.
Hij zei ook nog dat pitjes niet bijten en stafjes wel :piew:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Pemba schreef:
Budkes schreef:Gelukkig had Martin Gaus vanmorgen in WNL overal de oplossing voor. En ook de verklaring waarom dit jongetje gebeten was door de Rottweilers. Dat kwam namelijk omdat deze honden de hele dag in een kennel zaten zonder prikkels en als ze dan ontsnappen dan doen ze dit. Als er met deze honden met balletjes was gespeeld dan was dit niet gebeurd.
Je vergeet nog te vertellen dat hij ook zei dat honden een grote persoonlijk zone kunnen hebben en als je daarin komt dan bijten ze.
Hij zei ook nog dat pitjes niet bijten en stafjes wel :piew:
ik heb niet alles gezien. Ik moest nog wat dingen doen en kon serieus zoveel stompzinnigheid bij elkaar niet verdragen. Terwijl ik heeeel vroeger Martin Gaus best kon pruimen eigenlijk.
Gr. Aniek

Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Nou ik vind ook wel dat wanneer ( en nu spreek ik even over Dol) geen uitlaatklep heb en daar bedoel ik mee..lekker zwemmen achter balletje aanrennen en gewoon kuieren..als ik hierin verzaak dan legt ze haar focus ook meer bij andere honden.
En een persoonlijke zone heeft Dol ook...ligt er alleen aan op welke manier de ander hierin komt.
Ik heb het over honden hè...Dol vind kinderen leuk want ik laat ze koekjes geven :cheer:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Pepie schreef:Nou ik vind ook wel dat wanneer ( en nu spreek ik even over Dol) geen uitlaatklep heb en daar bedoel ik mee..lekker zwemmen achter balletje aanrennen en gewoon kuieren..als ik hierin verzaak dan legt ze haar focus ook meer bij andere honden.
En een persoonlijke zone heeft Dol ook...ligt er alleen aan op welke manier de ander hierin komt.
Ik heb het over honden hè...Dol vind kinderen leuk want ik laat ze koekjes geven :cheer:
Het ging er vooral om dat deze honden dus niet 24/7 in de kennel zaten. Gaus gaf aan dat dat de oorzaak was waarom de rotties dat kind hadden gebeten. En dat was dus niet zo, althans volgens alle berichtgeving niet.
Gr. Aniek

Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Budkes schreef:
Pepie schreef:Nou ik vind ook wel dat wanneer ( en nu spreek ik even over Dol) geen uitlaatklep heb en daar bedoel ik mee..lekker zwemmen achter balletje aanrennen en gewoon kuieren..als ik hierin verzaak dan legt ze haar focus ook meer bij andere honden.
Het ging er vooral om dat deze honden dus niet 24/7 in de kennel zaten. Gaus gaf aan dat dat de oorzaak was waarom de rotties dat kind hadden gebeten. En dat was dus niet zo, althans volgens alle berichtgeving niet.
Oh teveel prikkels ?
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Pepie schreef:
Budkes schreef:
Oh teveel prikkels ?
Geen idee wat Gaus nu precies wilde zeggen, er kwam alleen een grote bulk onzin uit.
Hij kan het trouwens sowieso niet verklaren, wij ook niet. We weten niet wat er precies gebeurd is.
Gr. Aniek

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Als ik dat krantenartikel lees denk ik dat de eigenaren ook nog steeds niet weten waarom die ene hond over het hek heen sprong om dat kind te grijpen. Het was normaal voor de honden dat ze af en toe daar zaten zodat ze geen ballen van kinderen af konden pakken, die ze zelf hadden en zo ik aanneem ook vaker in de tuin speelden.
Als je de honden niet vertrouwd laat je ook geen kinderen daar achter lijkt mij. Het kind dat gegrepen is was van vrienden die een dagje weg waren.
Goed te praten is het niet, echter zie ik hier ook in de straat soms reacties van honden die totaal niet agressief zijn. Maar wel veel reageren op voorbijgangers, kinderen op fietsjes over de stoep e.d.
Laatst bleef dat jongetje met de fiets toch voor het hekje staan. En de honden gingen wel tekeer en klapten op het hekje. Ze bleven erachter, maar je weet dat ze er met gemak over kunnen springen. Ik zie ze er niet voor aan dat ze een kind aanvallen of voorbijgangers, maar toch denk ik dat je geen risico moet nemen met honden of hoe voorbijgangers reageren.
Het is een van de redenen dat ik niet wil dat onze eigen honden zonder toezicht buiten op het voorstukje lopen. Ze slaan nauwelijks aan, maar ik wil er geen risico mee nemen. Zeker niet met kinderen, en ook zie ik dat hij op bepaalde personen toch wel reageert. Personen die zelf heel druk zijn en direct ook zijn in contact met de hond. (Aankijken, "hey joh, hou je bek, wat moet je dan!?" ok vent wel hoor, maar ik merkte van pup af aan al dat mijn herder daar best op reageerde)
Als hij alert reageert weet ik precies welke personen in de straat parkeren of de opwachting naar ons tuintje maken in ieder geval. Dus gewoon zonder toezicht niet de honden buiten waar de hekjes laag zijn en er direct contact gemaakt kan worden met de honden.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Nanna schreef:
Blafke schreef:Is het nou zo dat er tegenwoordig veel meer aanvallen van honden zijn of komt het door social media dat ik het zo vaak lees?
Het komt door de tsunami aan klapkakerij.

mowah, de tsunami aan social media moet je ook niet onderschatten.

Vroeger wist je in Ede echt niet dat er een hond iemand gebeten had in Stadskanaal.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Nog even en Martin gaat zelf uitvallen, denk ik...
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Nanna schreef:
Sas schreef:
Nanna schreef:
Blafke schreef:Is het nou zo dat er tegenwoordig veel meer aanvallen van honden zijn of komt het door social media dat ik het zo vaak lees?

Vroeger wist je in Ede echt niet dat er een hond iemand gebeten had in Stadskanaal.
Nou, dan worden ze nu allemaal gemeld, de zware bijtincidenten. Laat onverlet dat verreweg de meeste van die incidenten worden veroorzaakt door de 'honden met karakter' (ik blijf er om gillen, hahahaha)
Je maakt mij namelijk nog geen secónde wijs dat als een groep Goldens een kind verscheurt dat niet in de bladen komt.
Ja maarrrr lassies kunnen ook bijten , net als Destroyer en Killer :goeie:
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Sas schreef:
Nanna schreef:

Nou hier zit serieus op elke straathoek wel een pitbull of stafford allemaal in de leeftijd tot 5 jaar en opgevoed worden ze bijna niet. Het is echt in de mode op het moment lijkt het wel. Sommige moeten zich aan een latarenpaal vasthouden om de hond te houden als je er aankomt.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Nanna schreef:En sjiwawas en yorkies blaffen naar de groten en das heus niet leuk hoorrrrr :roll:
Dat is ook niet leuk want doet jouw hond hetzelfde terug dan heb je een kutjoekel.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ach, de ene een kutjoekel en de ander een kutmini...
Dat uitvallen aan de lijn is sowieso gewoon niet fijn, groot of klein.

Ben blij dat mijn middenmaatje nogal op zichzelf is.

Ontzettend heftig voor die peuter. En heel fijn dat buurman de helderheid van geest had om in te grijpen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”