Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gras eten
Moderator: moderatorteam
- juan-89
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 0
Gras eten
Oscar eet af en toe gras... Nu heb ik in het verleden advies ingewonnen bij een voedingsdeskundige over wat voor voeding we Oscar het beste konden geven. Daar kwam ook ter sprake dat hij af en toe onderweg wat gras mee kauwde. Geen probleem dacht ik. Nu zei zij toen dat dat kwam door een tekort aan omega 6 en vitamine B (dat laatste weet ik niet helemaal meer zeker). Dit kon worden opgelost door het voeren van (natuurlijk haar) brokken, waarin visolie verwerkt zat. Oscar heeft een poosje minder gras gekauwd, maar begint er de laatste tijd weer wat meer mee. Nu was ik benieuwd; is dit wat zij me verteld heeft überhaupt juist? En wat geven jullie als voeding(supplement) om aan die behoefte van omega en vitamines tegemoet te komen?
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Re: Gras eten
Het kan een tekort zijn, maar veel honden eten ook gras omdat ze zich misselijk of gespannen voelen. Kan dus van alles zijn.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Er zijn zo veel redenen voor een hond om gras te eten. Vooral jong gras (en dan het liefste in de ochtend met dauwdruppels er nog op) is gewoon heel erg lekker volgens de mijne. Ook helpt het bij misselijkheid om te braken bijvoorbeeld. https://www.mcvoordieren.nl/waarom-eet-een-hond-gras
Of je hond een tekort heeft hangt natuurlijk af van wat je hem voert. Een goede brok of uitgebalanceerd vers vlees menu zou in principe geen tekorten mogen geven. Wat voer je je hond nu?
En voedingsdeskundigen die een bepaald merk aanraden zou ik zelf niet zo naar luisteren eerlijk gezegd.
Of je hond een tekort heeft hangt natuurlijk af van wat je hem voert. Een goede brok of uitgebalanceerd vers vlees menu zou in principe geen tekorten mogen geven. Wat voer je je hond nu?
En voedingsdeskundigen die een bepaald merk aanraden zou ik zelf niet zo naar luisteren eerlijk gezegd.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Mijn honden eten alleen van die wat bredere, jonge grassprieten, omdat ze die lekker vinden
. Wat ouder gras eten ze nooit en het zijn ook geen grote hoeveelheden. Hippo heb ik wel eens gras zien eten toen hij misselijk was. Dat zag er heel anders uit. Met een wat kromme rug stond hij het tegen heug en meug naar binnen te werken.
Nu eet hij net als de mechels gewoon eens een paar sprietjes en hollen van vrolijk verder. Ook alleen van dat specifieke gras anders moeten ze het niet. Ik zou mij er niet te druk om maken.
*aanvulling* Mijn honden eten altijd gras, maakt niet uit welke brok of KVV ik ze voer. In de herfst/winter eten ze dus nooit gras

Nu eet hij net als de mechels gewoon eens een paar sprietjes en hollen van vrolijk verder. Ook alleen van dat specifieke gras anders moeten ze het niet. Ik zou mij er niet te druk om maken.
*aanvulling* Mijn honden eten altijd gras, maakt niet uit welke brok of KVV ik ze voer. In de herfst/winter eten ze dus nooit gras
- juan-89
- Vaste gebruiker
Die site is wel heel duidelijk!runninggirl schreef:Er zijn zo veel redenen voor een hond om gras te eten. Vooral jong gras (en dan het liefste in de ochtend met dauwdruppels er nog op) is gewoon heel erg lekker volgens de mijne. Ook helpt het bij misselijkheid om te braken bijvoorbeeld. https://www.mcvoordieren.nl/waarom-eet-een-hond-gras

En inderdaad, bij mij gaan de alarmbellen al rinkelen als iemand z'n eigen product de hemel inprijst. Maar goed, ik vroeg het me toch af. Hij is niet gespannen/onzeker, hij is juist heel relaxed. Dus dat kan het niet zijn. Misselijk is ie ook niet. Hij gebruikt het althans niet om over te geven. Of hij is tot nu toe niet heel succesvol geweest. Wat je zegt; die dauwdruppels kunnen wel heel lekker zijn. Of hij wil het gewoon onderweg wat snaaien. Ik voer farmfood, brok in combinatie met vers.
- juan-89
- Vaste gebruiker
Ja precies, ik heb andere honden ook wel eens gras zien eten om over te geven. Ziet er inderdaad heel anders uit. Die van mij rent gewoon door het veld / over een dijk en snaait dan onderweg wat.Hippo schreef:Mijn honden eten alleen van die wat bredere, jonge grassprieten, omdat ze die lekker vinden. Wat ouder gras eten ze nooit en het zijn ook geen grote hoeveelheden. Hippo heb ik wel eens gras zien eten toen hij misselijk was. Dat zag er heel anders uit. Met een wat kromme rug stond hij het tegen heug en meug naar binnen te werken.
Maakte me alleen wat zorgen omdat hij er gisteren een beetje verstopping van had. Er hing heel charmant nog een sliert gras uit z'n poeperd nadat ie z'n behoefte had gedaan!
Izzy eet ook gras, welk voer ik ook geef. Ze staat het gewoon ontspannen te eten en vindt het volgens mij gewoon lekker - overgeven doet ze hoogstzelden.
Wat heb je een apart onderschrift trouwens. Krijg je geld voor het reclame maken?
Wat heb je een apart onderschrift trouwens. Krijg je geld voor het reclame maken?

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Mijn vorige hond Lady deed het heel veel, die kon echt als een koe staan te grazen
Alex en Vusi plukken hier en daar een grasje als we wandelen, in het begin van de regentijd wat meer, lekker fris jong gras yummiii.
Als Alex echt als een bezetene gaat grazen laat ik hem buiten dan kotst hij binnen 5 minuten

Alex en Vusi plukken hier en daar een grasje als we wandelen, in het begin van de regentijd wat meer, lekker fris jong gras yummiii.
Als Alex echt als een bezetene gaat grazen laat ik hem buiten dan kotst hij binnen 5 minuten

- juan-89
- Vaste gebruiker
na het lezen van jullie reacties ben ik in ieder geval wat meer gerustgesteld over het eten van gras door Oscar, thnx! 

Laatst gewijzigd door juan-89 op 25 aug 2016 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Vaste gebruiker
Interessante link. Hier wordt ook met regelmaat gras gegeten. De grassprieten worden met zorg uitgekozen. Lijkt inderdaad jong gras te zijn, met iets bredere sprieten. Ik had er nog niet echt iets achter gezocht. Zeker omdat ik vaak andere honden tegenkom die het ook doen. Denk na het lezen van de link/dit topic nog steeds niet dat er iets aan de hand is, maar op zich wel goed om in het achterhoofd te houden dat het dus ook wel een oorzaak kan hebben waar je iets mee moet doen.runninggirl schreef:Er zijn zo veel redenen voor een hond om gras te eten. Vooral jong gras (en dan het liefste in de ochtend met dauwdruppels er nog op) is gewoon heel erg lekker volgens de mijne. Ook helpt het bij misselijkheid om te braken bijvoorbeeld. https://www.mcvoordieren.nl/waarom-eet-een-hond-gras
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ook hier staan ze soms als 2 koeien te grazen en ze geven er bijna nooit van over en verder merk ik er ook eigenlijk niets van. Ik laat ze altijd maar 

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Oor eet elke dag gras, het hele jaar rond, ze is er dol op. Inderdaad eet ze wel een specifiek soort gras, die dunne brede sprieten. Ze kotst het nooit uit. Volgens mij vindt ze het gewoon rete-ontspannend om ff lekker te grazen; een soortvan meditatie ofzo. Ik zoek er verder niks achter, volgens mij is het heel normaal.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
Dol eet graag katrengras van de plantenhal..niet die dunne maar de bredere versie.
Ik heb hier een bak ermee gevuld voor haar
Ik heb hier een bak ermee gevuld voor haar

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Habibi heeft af en toe ook een periode dat ze wat gras eet.
Niet echt veel overigens.
Ik kan het niet echt ergens aan koppelen, ze lijkt niet beroerd ofzo.
Ze lijkt wel heel specifiek sommige grassoorten wel, en andere niet te eten.
Zolang ze geen eeuwigheid bij een grasspriet staat, en op wandeling gewoon meeloopt vind ik het wel best.
Als het me te lang duurt, kap ik het af. Geen zin om op een grazende hond te wachten.
Niet echt veel overigens.
Ik kan het niet echt ergens aan koppelen, ze lijkt niet beroerd ofzo.
Ze lijkt wel heel specifiek sommige grassoorten wel, en andere niet te eten.
Zolang ze geen eeuwigheid bij een grasspriet staat, en op wandeling gewoon meeloopt vind ik het wel best.
Als het me te lang duurt, kap ik het af. Geen zin om op een grazende hond te wachten.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Grappig, ik blijf tijdens een wandeling hier express af en toe lang staan zodat Oor "de krant uit kan lezen" en haar grasjes kan eten 

-
- Actief
ook hier een fanatieke koe herder en al snel deed de volgende herder pup vrolijk mee, ik laat het tot zo ver toe want zeg ik er niks van dan zal de oudste doorgaan tot hij vol zit volgens mij. wij voeren ook vers, af en toe brok, visolie over het eten en een capsule teunisbloemolie. qua eten maakt het niks uit wat ze krijgen, gras moet er in
- EllaBellaah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Hier ook een gras liefhebber! Ook hij pakt alleen het brede jonge gras en kan gerust een hele tijd staan grazen. Ik moet hem af en toe mee sleuren bij de grassprietjes vandaan. Volgens mij eet Cooper het gewoon omdat hij het lekker vindt, niet omdat hij last van z'n buik heeft ofzo
Groetjes Ella & Cooper 

-
- Zeer actief
Ik heb ook een cane koe en ik geef hem even extra de gelegenheid om te eten als het zo komt 

- Rosaly
- Actief
- Mijn ras(sen): Siberische husky
Onze honden eten ook gras! De pup doet het volgens mij omdat ze haar grote broer het ziet doen. Bij Finn heb ik het idee dat hij het gewoon heel lekker vindt, geen buikpijn ofzo. Tekorten lijkt me ook sterk als ik zijn dieet bekijk.