Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
’Straf voor baas bijtende hond’
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
’Straf voor baas bijtende hond’
Zo he he in Den Haag zijn ze ook eindelijk wakker geworden.
Na een aantal ernstige incidenten met agressieve honden in korte tijd, is ook voor politieke partijen de maat vol. De Tweede Kamer roept om maatregelen en staatssecretaris Martijn van Dam (Landbouw) heeft voor de zomer aan de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) gevraagd om voorstellen te doen voor 'specifieke voorschriften voor het mogen houden van bepaalde risicovolle honden'.
Een beest dat zich agressief gedraagt, kan door de politie of de burgemeester worden gemuilkorfd of afgemaakt. Probleem is dat elke gemeente een andere plaatselijke verordening heeft. Reden voor Van Dam om een landelijk protocol aan te kondigen over hoe incidenten worden geregistreerd en hoe er met agressieve honden moet worden omgegaan, zo meldt het AD.
Na een aantal ernstige incidenten met agressieve honden in korte tijd, is ook voor politieke partijen de maat vol. De Tweede Kamer roept om maatregelen en staatssecretaris Martijn van Dam (Landbouw) heeft voor de zomer aan de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) gevraagd om voorstellen te doen voor 'specifieke voorschriften voor het mogen houden van bepaalde risicovolle honden'.
Een beest dat zich agressief gedraagt, kan door de politie of de burgemeester worden gemuilkorfd of afgemaakt. Probleem is dat elke gemeente een andere plaatselijke verordening heeft. Reden voor Van Dam om een landelijk protocol aan te kondigen over hoe incidenten worden geregistreerd en hoe er met agressieve honden moet worden omgegaan, zo meldt het AD.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Re: ’Straf voor baas bijtende hond’
Goed idee, nu nog een gigantische boete bij een bijtincident en een dure cursus als je bepaalde rassen of aanverwanten wilt bezitten
Laten we hopen dat hij het erdoor krijgt.
Ik gok zomaar dat dat teveel nadenken is voor de politiek, dus in de praktijk zal het een standaard aanlijn/muilkorfplicht worden voor deze rassen.Hippo schreef:Goed idee, nu nog een gigantische boete bij een bijtincident en een dure cursus als je bepaalde rassen of aanverwanten wilt bezitten
Dan kan ik Izzy net zo goed gelijk afspuiten.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Komt de politie/burgemeester bij ieder p/p rondje de muilkorf om doen?Lizzie. schreef:Een beest dat zich agressief gedraagt, kan door de politie of de burgemeester worden gemuilkorfd of afgemaakt.

Straf voor de baas mis ik een beetje in het stuk. Een muilkorf/aanlijngebod zullen de meesten niet opvolgen en na inslapen volgt er vast een nieuwe.
Er moet wat gebeuren (iets zinnigs, niet van die schijnmaatregelen), maar dit vind ik nog een beetje te veel politiek geklets en weinig inhoud.
- Hippo
- Zeer actief
Mocht er voor SPA een muilkorf en aanlijnplicht komen en daar ook op worden gecontroleerd, dan is het waarschijnlijk einde verhaal voor Hippo. Die vindt het vreselijk om aan de riem te lopen. Beetje ronddolen op een afgesloten stuk is natuurlijk niet te vergelijken met de dagelijkse lange losloopwandelingen die we doen. Het los rauzen naast de fiets, zwemmen enz. Daarvoor is geen alternatief als een hond dat los gewend is.Nanna schreef:Dat is onzin natuurlijk. Je kunt met haar fietsen of naar een afgesloten stuk land waar je haar met toestemming van de eigenaar kan laten dollen.Lemuria schreef: Ik gok zomaar dat dat teveel nadenken is voor de politiek, dus in de praktijk zal het een standaard aanlijn/muilkorfplicht worden voor deze rassen.
Dan kan ik Izzy net zo goed gelijk afspuiten.
Op zich vind ik het hartstikke lullig voor de honden van dat type die wèl lief zijn, zoals Izzy, maar het lijkt me heel lastig om uitzonderingen te gaan maken.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Het lijkt wel alsof t ineens hip is om te roepen dat je hond liever dood is dan dat ie aangelijnd moet zijn in t openbaar. Doe niet zo dramatisch zeg

Er zijn lange lijnen genoeg en je kunt uren en uren wandelen met je hond. En als je het echt wilt zijn er vast genoeg mogelijkheden om je hond ook los te laten lopen. Waar een wil is, is altijd een weg heb ik geleerd.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Ja dat een hond liever dood is dan nooit meer los te lopen lijkt mij ook schromelijk overdreven. Maar ik snap het achterliggende gevoel wel hoor. Ik zou het ook vreselijk vinden als mijn hond nooit meer los mocht. Maar dat heeft meer met mij te maken dan met die hond, ik vind gewoon dat er niks fijners is dan wandelen met een hond die gemoedelijk om je heen aan het snuffelen en slenteren is. Dat de hond dat ook geweldig vindt betekent natuurlijk niet dat ie per direct suïcidaal wordt als het nooit meer kan. Dan zoek je wel andere manieren om plezier te hebben toch?
Ik gun natuurlijk iedereen zijn plezier, zowel baasje als hond en ik zou het echt heel vervelend vinden voor die paar wél lieve klapkaaksullies en hun verantwoordelijke baasjes, maar toch lijkt een aanlijngebod me echt niet verkeerd. En effectiever dan achteraf eigenaren straffen. Ook vrij makkelijk te controleren en beboeten (gezien elke gemeente nu een overschot aan BOA's heeft). Een muilkorfgebod lijkt me ook wel ok, hoewel het me voldoende lijkt om dat alleen binnen de bebouwde kom en bij losloopgebieden te handhaven.
Ik gun natuurlijk iedereen zijn plezier, zowel baasje als hond en ik zou het echt heel vervelend vinden voor die paar wél lieve klapkaaksullies en hun verantwoordelijke baasjes, maar toch lijkt een aanlijngebod me echt niet verkeerd. En effectiever dan achteraf eigenaren straffen. Ook vrij makkelijk te controleren en beboeten (gezien elke gemeente nu een overschot aan BOA's heeft). Een muilkorfgebod lijkt me ook wel ok, hoewel het me voldoende lijkt om dat alleen binnen de bebouwde kom en bij losloopgebieden te handhaven.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Wat mij betreft zou een muilkorf voldoende zijn. Een goed passende muilkorf die met geduld is aangeleerd hoeft geen belemmering voor de hond te zijn en toch een stuk veiliger!

Het is gewoon zo. Het is duidelijk dat jullie Izzy niet persoonlijk kennen - en dat maakt ook niet uit natuurlijk. Ik leg het gewoon uit. Het mooiste aan wandelingen voor Izzy is achter een bal aanrennen (beetje lastig om dat ding vervolgens vast te pakken met een korf om je bek) en in het water achter d'r bal aan zwemmen (wordt er verwacht dat ik achter haar aan zwem om haar aangelijnd te kunnen houden?). Dát zijn haar hoogtepunten. Wandelen an sich vindt ze helemaal niet interessant, met aangelijnd wandelen doe ik haar nog minder plezier - dat doen we alleen met het doel ergens te komen waar het leuker is - losloop/zwemgebieden dus. Fietsen is enigszins leuk voor haar, maar als het warmer wordt dan 17 graden kan ik dat vergeten want dan is ze daar na een kilometer helemaal klaar mee. Veel te warm.
Ze maakt niet veel contact met andere honden die ze niet kent, want ze vindt het gewoon echt het ab-so-lute einde om met d'r bal bezig te zijn. Obsessief? Ja, maar dat maakt haar tegelijkertijd ook een doodsimpele hond waar niemand last van heeft.
Dus ja, als er een aanlijn/muilkorfplicht komt, kan ze oprecht beter dood zijn. Ik, vind het overigens ontzéttend grof van degenen die dat zeggen om te beweren dat ik het dramatischer maak dan het is en dat het wel mee zal vallen. Ik doe alles voor Izzy, en nu wordt er van gemaakt dat ík dit zeg om dramatisch te zijn. Ik ken mijn hond toch? Ik heb godbetert net bijna 4 weken met haar alleen aangelijnd kunnen wandelen en ik zág hoe depressief en passief ze daarvan werd. Dus hoe dúrven jullie.
Het is echt ontzettend makkelijk om te krijsen om een muilkorf/aanlijngebod als het niet om je eigen hond gaat.
Ze maakt niet veel contact met andere honden die ze niet kent, want ze vindt het gewoon echt het ab-so-lute einde om met d'r bal bezig te zijn. Obsessief? Ja, maar dat maakt haar tegelijkertijd ook een doodsimpele hond waar niemand last van heeft.
Dus ja, als er een aanlijn/muilkorfplicht komt, kan ze oprecht beter dood zijn. Ik, vind het overigens ontzéttend grof van degenen die dat zeggen om te beweren dat ik het dramatischer maak dan het is en dat het wel mee zal vallen. Ik doe alles voor Izzy, en nu wordt er van gemaakt dat ík dit zeg om dramatisch te zijn. Ik ken mijn hond toch? Ik heb godbetert net bijna 4 weken met haar alleen aangelijnd kunnen wandelen en ik zág hoe depressief en passief ze daarvan werd. Dus hoe dúrven jullie.
Het is echt ontzettend makkelijk om te krijsen om een muilkorf/aanlijngebod als het niet om je eigen hond gaat.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Daar verbaas ik me ook over - ook als het gaat om het dragen van een muilkorf.Paisley schreef:Het lijkt wel alsof t ineens hip is om te roepen dat je hond liever dood is dan dat ie aangelijnd moet zijn in t openbaar. Doe niet zo dramatisch zeg
Amy loopt momenteel ook heel veel aan de lange lijn wegens jagen. Als ze wel losloopt, draagt ze een muilkorf omdat ze de neiging heeft kleine hondjes op te jagen (prooidrift). Ze heeft nog nooit gebeten o.i.d. en uiteraard roep ik haar direct bij me als ik ergens een klein hondje ontwaar, want dat opjagen wil ik natuurlijk absoluut niet hebben. Maar voor het geval ik eens te laat ben en voor het geval dat ze ooit wel verder zou gaan in the heat of the moment, draagt ze dus die muilkorf - ik vertrouw er namelijk niet 100% op dat ze in al die opwinding niet ook zou kunnen happen of bijten. Die muilkorf vind ik helemaal niet zielig, ze heeft er geen problemen mee. Het enige wat ik lastig vind, is dat we dan niet met de dummy kunnen spelen/trainen, maar dat doen we dan aan de lange lijn. Ik zou niet weten waarom je van het dragen van een muilkorf zo'n drama zou maken.
- Pepie
- Zeer actief
Dol heeft ook altijd iets in haar bek.Zelfs aangelijnd op weg naar huis zoek ze een stok om te dragen.Als wij wandelen heeft zij geen interesse voor andere honden..alleen voor mij met de bal.
Ik heb ook meer moeite met een muilkorf dan met aanlijnen.
Ik heb ook meer moeite met een muilkorf dan met aanlijnen.

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Van mij mag het en hopelijk nemen ze dan ook de fokkers in de toekomstig te nemen nieuwe "maatregel/protocollen" mee!
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Lemuria schreef:Het is gewoon zo. Het is duidelijk dat jullie Izzy niet persoonlijk kennen - en dat maakt ook niet uit natuurlijk. Ik leg het gewoon uit. Het mooiste aan wandelingen voor Izzy is achter een bal aanrennen (beetje lastig om dat ding vervolgens vast te pakken met een korf om je bek) en in het water achter d'r bal aan zwemmen (wordt er verwacht dat ik achter haar aan zwem om haar aangelijnd te kunnen houden?). Dát zijn haar hoogtepunten. Wandelen an sich vindt ze helemaal niet interessant, met aangelijnd wandelen doe ik haar nog minder plezier - dat doen we alleen met het doel ergens te komen waar het leuker is - losloop/zwemgebieden dus. Fietsen is enigszins leuk voor haar, maar als het warmer wordt dan 17 graden kan ik dat vergeten want dan is ze daar na een kilometer helemaal klaar mee. Veel te warm.

Daarom heb ik er ook altijd mijn best voor gedaan om Buck los te kunnen laten lopen elke dag. Als je nu ziet hoe hij reageert als hij maar denkt dat we naar het bos gaan, en het verschil met een aanlijnwandeling waar hij niet eens meer voor opstaat, dan weet ik wel genoeg. Hij wordt er helemaal vrolijk van terwijl hij eigenlijk helemaal niet goed meer zo ver kan lopen. Dat hoeft niet ten koste te gaan van andere honden natuurlijk en daar heb ik altijd voor gewaakt.
Hij wordt stilletjes en somber als hij niet los kan. En nee, naast de fiets kan dat niet vervangen. En daarmee zeg ik niet dat dat niet zou kunnen gelden voor een andere hond. Maar je kunt niet alles over een kam scheren en het overdreven noemen.
- veertje
- Zeer actief
Volgens mij is een muilkorfgebod effectiever dan een aanlijngebod. Hoe vaak lees je niet dat een hond zich losgetrokken had, of dat er zelfs kinderen op uit gestuurd worden om Tyson uit te laten.
Dat is een relatief 'simpele' maatregel, maar waarom niet een test voor mensen die een SPA willen aanschaffen. Dat is wel ingewikkeld en moet goed uitgedacht worden voordat het een beetje werkzaam en nuttig is, maar voorkomen is beter dan genezen denk ik. Van mijn part een (goede) test voor iedereen die een hond wil.
Dat is een relatief 'simpele' maatregel, maar waarom niet een test voor mensen die een SPA willen aanschaffen. Dat is wel ingewikkeld en moet goed uitgedacht worden voordat het een beetje werkzaam en nuttig is, maar voorkomen is beter dan genezen denk ik. Van mijn part een (goede) test voor iedereen die een hond wil.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Me staffrottie hep ook graag een maltezer leeuwtie of yorkie in ze bek maar dat ga ook nie gebeure nie ook al worde ze daar gelukkig van . 

Wat je zegt ben je zelfffff 

- Pepie
- Zeer actief
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Nee een hond dood maken omdat ie geen bal meer kan oppakken in t openbaar, dat is normaal.Lemuria schreef:. Dus hoe dúrven jullie.

-
- Zeer actief
Ik snap dat het zo voelt en dat het pijn in je hart doet om hier überhaupt over na te denken.Lemuria schreef:Het is gewoon zo. Het is duidelijk dat jullie Izzy niet persoonlijk kennen - en dat maakt ook niet uit natuurlijk. Ik leg het gewoon uit. Het mooiste aan wandelingen voor Izzy is achter een bal aanrennen (beetje lastig om dat ding vervolgens vast te pakken met een korf om je bek) en in het water achter d'r bal aan zwemmen (wordt er verwacht dat ik achter haar aan zwem om haar aangelijnd te kunnen houden?). Dát zijn haar hoogtepunten. Wandelen an sich vindt ze helemaal niet interessant, met aangelijnd wandelen doe ik haar nog minder plezier - dat doen we alleen met het doel ergens te komen waar het leuker is - losloop/zwemgebieden dus. Fietsen is enigszins leuk voor haar, maar als het warmer wordt dan 17 graden kan ik dat vergeten want dan is ze daar na een kilometer helemaal klaar mee. Veel te warm.
En toch.. hoe lullig en klote het ook is voor diegenen die er wél verantwoordelijk mee omgaan en voor de goedzakken onder de SPA's. Je denkt er wel even 10x over na voordat je nog eens een SPA aan zal schaffen als dergelijke regels gelden. Je moet ergens beginnen natuurlijk en helaas, als in vrijwel elke situatie, lijden de goede onder de slechte

- Hippo
- Zeer actief
Wat ik dan weer niet snap is dat dezelfde mensen hier staan te schreeuwen of er alsjeblieft iets kan worden geregeld om alle SPA te verbannen c.q. af te spuiten, nu ineens moeite hebben als ik zeg dat ik dat liever mijn hond af spuit dan voor altijd gemuilkorfd en aangelijnd moet meenemen
Wat is dat nu voor moraalriddergedrag om mij dan op je/jullie eigen wens af te rekenen?
Het verschilt enorm per hond hoe ze iets ervaren. Oscar heeft een tijdje een muilkorf gedragen en vanwege een blessure aangelijnd gelopen met uitlaten. Die vind loslopen natuurlijk leuker, maar die zit er niet echt mee zolang hij kan trainen, speuren e.d.. Voor Hippo geldt dat dus niet. Al vanaf pup vond hij het vreselijk aan de riem en dat is nooit anders geworden. Hij wordt gem. 2x per 2 weken door onze (privé)uitlaat aangelijnd uitgelaten en die loopt tegenwoordig alleen de straat nog maar heen en weer met hem, want hij wil geen eens meer mee aan de riem. Het is dus geen kwestie van gewenning. Hetzelfde geldt voor een muilkorf. Hippo lijkt wel depressief als hij zo'n ding om heeft terwijl mijn mechels er binnen 2 dagen mee rond lopen alsof ze niet beter weten.
En dan 'waar een wil is, is een weg'. Wat als ik ze op een verlaten plek alsnog los laat en iemand ziet het en filmt het? Wat zijn dan de consequenties?
Daarom schreef ik:
Echter als een filmpje van een 'overtreding' als genoeg is voor een torenhoge boete of alsnog afspuiten, dan is het gewoon einde verhaal.

Het verschilt enorm per hond hoe ze iets ervaren. Oscar heeft een tijdje een muilkorf gedragen en vanwege een blessure aangelijnd gelopen met uitlaten. Die vind loslopen natuurlijk leuker, maar die zit er niet echt mee zolang hij kan trainen, speuren e.d.. Voor Hippo geldt dat dus niet. Al vanaf pup vond hij het vreselijk aan de riem en dat is nooit anders geworden. Hij wordt gem. 2x per 2 weken door onze (privé)uitlaat aangelijnd uitgelaten en die loopt tegenwoordig alleen de straat nog maar heen en weer met hem, want hij wil geen eens meer mee aan de riem. Het is dus geen kwestie van gewenning. Hetzelfde geldt voor een muilkorf. Hippo lijkt wel depressief als hij zo'n ding om heeft terwijl mijn mechels er binnen 2 dagen mee rond lopen alsof ze niet beter weten.
En dan 'waar een wil is, is een weg'. Wat als ik ze op een verlaten plek alsnog los laat en iemand ziet het en filmt het? Wat zijn dan de consequenties?
Daarom schreef ik:
Als er net zo lafjes de regels worden nageleefd als nu, dan zeg ik soit, ik laat hem op rustige plekken gewoon alsnog los lopen.Hippo schreef:Mocht er voor SPA een muilkorf en aanlijnplicht komen en daar ook op worden gecontroleerd, dan is het waarschijnlijk einde verhaal voor Hippo. Die vindt het vreselijk om aan de riem te lopen. Beetje ronddolen op een afgesloten stuk is natuurlijk niet te vergelijken met de dagelijkse lange losloopwandelingen die we doen. Het los rauzen naast de fiets, zwemmen enz. Daarvoor is geen alternatief als een hond dat los gewend is.
Echter als een filmpje van een 'overtreding' als genoeg is voor een torenhoge boete of alsnog afspuiten, dan is het gewoon einde verhaal.
- Hippo
- Zeer actief
Het is aan Lemuria geschreven, maar ik wil er graag even op reageren.Manuma schreef: *knip*
En toch.. hoe lullig en klote het ook is voor diegenen die er wél verantwoordelijk mee omgaan en voor de goedzakken onder de SPA's. Je denkt er wel even 10x over na voordat je nog eens een SPA aan zal schaffen als dergelijke regels gelden. Je moet ergens beginnen natuurlijk en helaas, als in vrijwel elke situatie, lijden de goede onder de slechte
Toen ik Hippo 5jr geleden ophaalde, was er slechts af en toe eens een negatief bericht van SPA in het nieuws. Dat is de jaren erna enorm toegenomen. Als Hippo hondagressief was geweest, had ik hem uiteraard niet of nauwelijks los laten lopen.
Heb al eerder geschreven dat ik vanwege alle tumult rondom SPA, de vreselijke eigenaren die het keer op keer verpesten en de kans dat ik weer een Hippo tref, geen SPA meer zal nemen hierna. Mja Hippo is 5jr, hopelijk gaat hij nog wel een jaar of 8 mee. Ik houd mijn hart vast over wat er nog qua regels bedacht gaat worden... Echter dat geldt natuurlijk net zo goed voor andere rassen. Er hoeven maar 2-3 incidenten te zijn met bijv rottweilers waarbij iemand/een kind wordt doorgebeten, dan kunnen die eigenaren ook hun borst nat maken. Dat geldt denk ik voor zoveel 'gevaarlijke'rassen.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Exact. Als Skadi alleen nog maar aangelijnd uitgelaten zou mogen worden, dan zou ze doodongelukkig worden. Ze heeft loslopen nódig. Ze werd al down toen ze een wéék aangelijnd uit moest na haar castratie. Ze vloog tegen de muren op van frustratie, en dan deed ik nog volop hersenwerk en speuren met haar. El-ke dag.Hippo schreef:Het verschilt enorm per hond hoe ze iets ervaren.
Ik begrijp dat veroordelende niet zo.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Pepie
- Zeer actief
Ik zie aangelijnd wandelen aan de flex van acht meter..kan ze toch nog zwemmen dacht ik 

- Hippo
- Zeer actief
Maar dat is net zo goed op te lossen door bijv mensen een toelatingskeuring te moeten laten doen(zoals ook in andere landen het geval is). Of dat je een flinke aankooppremie moet doen. Dan blijven alleen de serieuze eigenaren over. De verantwoordelijke eigenaren die ik ken met een hondagressieve SPA, die laten hun hond zelf al altijd aangelijnd of gemuilkorfd uit. Ik heb een agressieve dobermann gehad, die had ook altijd een muilkorf om.Nanna schreef:Het blijft, hoe je het ook bekijkt, altijd scheef.
De verantwoordelijke en goedwillende eigenaren of de sullige vechthonden die nog geen vlieg doodmaken moeten het mee bezuren met de rest.
Maar als dat de consequentie is van het laten ophouden van die rest, dan zit er niks anders op.
Je kunt gewoon niet tolereren dat er dagelijks honden worden doodgebeten of dat er mensen worden aangevallen omdat veel eigenaren te debiel zijn om over te praten.
Ik tolereer absoluut niet dat er mensen en dieren dagelijks het slachtoffer worden van een SPA van een onverantwoordelijke eigenaar.
- veertje
- Zeer actief
Ik zou er als verantwoorde SPA baas misschien wel blij van worden, maatregelen om bijtincidenten te verminderen en het houden van SPA's minder aantrekkelijk te maken. Als er iets komt als een muilkorf-/aanlijnplicht, dan kan je ook pleiten voor een uitzonderingsregel. Ieder jaar een gedragstest om te zien of de hond geschikt is om los danwel zonder muilkorf te lopen. Ik noem maar wat hoor, maar het lijkt me niet onmogelijk.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
En een toelatingstest zegt ook niks voor als hondlief met buurvrouw, zoon of oppas meegegeven wordt die ondanks de waarschuwingen zo'n hond "toch wel even los laat in het binnen tuintje"...

-
- Zeer actief
Dat snap ik heel goed. Het is ook echt niet eerlijk. Maar ik vrees dat het wel nodig is.Hippo schreef:Het is aan Lemuria geschreven, maar ik wil er graag even op reageren.Manuma schreef: *knip*
Toen ik Hippo 5jr geleden ophaalde, was er slechts af en toe eens een negatief bericht van SPA in het nieuws. Dat is de jaren erna enorm toegenomen. Als Hippo hondagressief was geweest, had ik hem uiteraard niet of nauwelijks los laten lopen.
Heb al eerder geschreven dat ik vanwege alle tumult rondom SPA, de vreselijke eigenaren die het keer op keer verpesten en de kans dat ik weer een Hippo tref, geen SPA meer zal nemen hierna. Mja Hippo is 5jr, hopelijk gaat hij nog wel een jaar of 8 mee. Ik houd mijn hart vast over wat er nog qua regels bedacht gaat worden... Echter dat geldt natuurlijk net zo goed voor andere rassen. Er hoeven maar 2-3 incidenten te zijn met bijv rottweilers waarbij iemand/een kind wordt doorgebeten, dan kunnen die eigenaren ook hun borst nat maken. Dat geldt denk ik voor zoveel 'gevaarlijke'rassen.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nou, dat denk ik niet. Zoals gezegd, Skadi werd van een week aangelijnd wandelen al doodongelukkig. En ja, daar deed ik van alles mee, hersenwerk en speuren en wat ik maar kon bedenken. Elke dag. Omdat ze knettergek werd, ze vloog echt tegen de muren op.Heavy schreef:Natuurlijk zijn er honden die het helemaal te gek vinden om los met bal te rennen maar als dat om wat voor reden niet meer kan dan hoeven ze toch niet dood? Ik denk dat die emotie meer bij de baasjes ligt![]()
Maar dat was niet genoeg. Ze heeft dat loslopen nodig.
Als ik Skadi de rest van haar leven aangelijnd uit moet laten, dan is ze dood beter af.
And few will ever climb