Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Re: Mijn hond heeft mijn man gebeten, angst? update

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Re: Mijn hond heeft mijn man gebeten, angst? update

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Excuses, maar hier alweer een topic van mij. Dit keer over Alfil (1 jaar en 4 maanden)

Alfil is sinds januari bij ons. Mijn man moest op dat moment 3 weken weg voor werk, dus heel het gewenningsproces hebben alleen mijn kinderen en ik meegemaakt. Toen mijn man terug kwam, was Alfil meteen onzeker bij hem. Weinig vertrouwen. Dit deed het gevoel van mijn man naar de hond ook geen goed.
Het ergst was het als mijn man het huis in kwam met een grote zwarte mand stookhout (wij verwarmen het huis alleen met een houtkachel, dus dit was dagelijks het geval). Als mijn man daarmee binnenkwam, begon Alfil op een defensieve manier te blaffen, en zelfs heeft hij een paar keer gehapt (zonder bloed). Er hoeft nu al maanden niet meer gestookt te worden, dus het is een stuk rustiger. Maar toch, als mij man bijvoorbeeld binnenkomt met een grote gasfles, begint hij ook te blaffen. Het is duidelijk dat hij niet wil dat hij binnenkomt. Het lijkt om grote voorwerpen te gaan, maar alleen als mijn man ze vast heeft, want als ik met bv. hout binnenkom, heeft Alfil geen enkel probleem.

Vandaag kwamen ze het hout voor het winterseizoen brengen. Een heel kabaal toen ze het voor op de stoep stortten, dus Alfil ging al heftig blaffen toen hij dat zag en hoorde. Vervolgens zijn Carlos (mijn man) en ik een poos bezig geweest om het hout met een kruiwagen naar de achtertuin te brengen. Daarna ging ik de woonkamer binnen: geen enkel probleem met Alfil. Vervolgens komt mijn man binnen, en Alfil begint heftig te blaffen en bijt hem zo in zijn been. Het was geen enorme wond, maar het bloedde wel.

Dit kan dus absoluut NIET.

We hebben hem bij zijn nekvel gegrepen, waarop Alfil schuldbewust (dat is mijn menseninterpretatie) bij Carlos zijn voeten ging liggen. Totaal geen agressie meer...

Ik heb het idee dat het met een bepaald soort angst te maken heeft. Wat is nou de beste manier om hierop te reageren?

Misschien ook belangrijk om te vermelden: Alfil is door een dierenbeschermingsorganisatie weggehaald bij een persoon die hem slecht behandelde. Daar heeft hij tot 7 maanden in een kleine ruimte opgesloten gezeten en blijkbaar werd hij mishandeld. De details ken ik niet. Vandaar misschien bepaalde angsten?
Laatst gewijzigd door Alfilillo op 11 dec 2016 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft mijn man gebeten, angst?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, dat dit angst is lijkt me overduidelijk. En hoewel ik snap dat je bijten ontoelaatbaar vind, weet ik niet of jullie reactie handig was. Je beschrijft dat hij al heel veel signalen heeft gegeven, hij reageerde constant angstig als je man binnen kwam met grote voorwerpen. Dat was het moment waarop je er mee aan de slag had gemoeten. Als je weet dat hij binnen gaat komen, roep de hond dan van te voren bij je, probeer hem af te leiden en beloon hem als hij je man (die op dat moment de hond negeert en op afstand blijft) negeert. Nu is het een beetje alsof je hebt afgewacht tot het fout ging, om hem daarna te corrigeren. Dat zal zijn vertrouwen in jou ook niet goed doen, dus ik zou dit soort situaties absoluut voorkomen in de toekomst, simpelweg door ze voor te zijn.

Verder klinkt dit best complex, vooral vanwege de afkomst van je hond en z'n slechte start. Daar kunnen we op een forum wel honderduit over speculeren, maar je bereikt meer met een goede gedragstherapeut en misschien een cursus samen met je hond.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Als je een stressgevoelige hond met een akelig verleden over de zeik jaagt kan hij in je poten bijten. Zo simpel is het.

Het heeft bij Lilo iets van zes jaar geduurd voordat ze mijn zoon niet meer eng vond. Nu laat ze zich gelukzalig knuffelen. Lilo schiet nog steeds de paniek in als iemand een grote zwarte tas of iets anders groot en zwart in huis neer zet. Zou je op een voor haar dreigende manier met een groot zwart ding binnenkomen en niet door mij opgewekt begroet worden, goeie kans dat ze in je poten hangt. Inbrekers komen hier denk ik niet weg zonder een paar gaatjes.

Je moet denk ik gewoon heel goed nadenken en een keuze maken tussen heel erg veel geduld hebben en het risico dat je kan lopen met een hond met een verleden, of kappen met die hap en herplaatsen bij iemand die er beter mee om kan gaan.

Ik heb trouwens niet nagekeken wat voor ras je hond is. Mijn Lilo is een middenslag hoogpotig ding met een smal bekkie en kan weinig schade aanrichten en ze vergist zich nooit. Kinders op straat kunnen haar plotseling omhelzen, en zelfs als ze even schrikt, vindt ze dat helemaal prima.

Hebben we het over een grote hond of een 'vechthond' en/of een hond met een kort lontje, dan is het andere koek.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Maeve schreef:Ja, dat dit angst is lijkt me overduidelijk. En hoewel ik snap dat je bijten ontoelaatbaar vind, weet ik niet of jullie reactie handig was. Je beschrijft dat hij al heel veel signalen heeft gegeven, hij reageerde constant angstig als je man binnen kwam met grote voorwerpen. Dat was het moment waarop je er mee aan de slag had gemoeten. Als je weet dat hij binnen gaat komen, roep de hond dan van te voren bij je, probeer hem af te leiden en beloon hem als hij je man (die op dat moment de hond negeert en op afstand blijft) negeert. Nu is het een beetje alsof je hebt afgewacht tot het fout ging, om hem daarna te corrigeren. Dat zal zijn vertrouwen in jou ook niet goed doen, dus ik zou dit soort situaties absoluut voorkomen in de toekomst, simpelweg door ze voor te zijn.

Verder klinkt dit best complex, vooral vanwege de afkomst van je hond en z'n slechte start. Daar kunnen we op een forum wel honderduit over speculeren, maar je bereikt meer met een goede gedragstherapeut en misschien een cursus samen met je hond.
Helemaal mee eens, zoek snel een goede gedragstherapeut om dit in goede banen te leiden in plaats van zelf verder aan te modderen aan de hand van tips op het internet. Uit je verhaal blijkt dat jullie er niet mee om weten te gaan en daar zal je echt hulp bij moeten zoeken om te leren wat wel en vooral wat niet te doen in het vervolg.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Inderdaad voorkomen is in dit soort gevallen beter dan genezen.
Als het zo expliciet om binnen komen met goederen gaat moet dat te realiseren zijn.
Laat je man verder zaken met de hond gaan ondernemen die leuk zijn zodat ze een band krijgen.
Wandelen , eten geven bijv.

Ik zie dat jullie in Barcelona wonen , weet niet hoe het daar gesteld is met gedragstherapeutes en cursussen voor honden?
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

Tineke schreef:Inderdaad voorkomen is in dit soort gevallen beter dan genezen.
Als het zo expliciet om binnen komen met goederen gaat moet dat te realiseren zijn.
Laat je man verder zaken met de hond gaan ondernemen die leuk zijn zodat ze een band krijgen.
Wandelen , eten geven bijv.
dit inderdaad.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Loopt je man regelmatig met Alfil?

Wat bij onze angstige honden helpt is het meenemen van de hond met alles wat je doet. "Hoi hond, ga je mee hout halen? Kom maar, gezellig hè? Kijk, ik til dit even op en dan brengen we het naar binnen. Pompiedompiedom. Rustig aan maar, we zetten het hier weer neer en nu gaan we een koekje pakken. Oeps, de koekjes vallen. Ga ze maar zoeken".
Mijn ervaring is dat ze de eerste 10 minuten héél graag weg willen en daarna toch bedenken dat er niets gebeurt en het eigenlijk zelfs leuk kan zijn. Want baas en koekjes :cheer:

Samen bewegen creëert of versterkt een band.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Luna was ook een enorme angstbijter. Mijn advies is dan ook, om hulp te zoeken. Via een gedragsdeskundige die de situatie ziet en niet via een forum. Wanneer er gehapt is en er is sprake van een trauma oid, gelijk aan de bel trekken en aan de slag gaan.

Op een forum kan je met zoiets echt niet geholpen worden, naar mijn mening.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Manuma schreef:Loopt je man regelmatig met Alfil?

Wat bij onze angstige honden helpt is het meenemen van de hond met alles wat je doet. "Hoi hond, ga je mee hout halen? Kom maar, gezellig hè? Kijk, ik til dit even op en dan brengen we het naar binnen. Pompiedompiedom. Rustig aan maar, we zetten het hier weer neer en nu gaan we een koekje pakken. Oeps, de koekjes vallen. Ga ze maar zoeken".
Mijn ervaring is dat ze de eerste 10 minuten héél graag weg willen en daarna toch bedenken dat er niets gebeurt en het eigenlijk zelfs leuk kan zijn. Want baas en koekjes :cheer:

Samen bewegen creëert of versterkt een band.
Dit.

Maak het leuk. Als man binnenkomt is dat gezellig, want het levert iets op.
Laat hem binnenkomen met grote dingen en koekjes.
Die kan hij ook eerst naar binnen gooien of inderdaad laten vallen. Het gaat er om dat de link tussen de koekjes en de grote dingen gaat ontstaan.

Hier is alle bezoek eng, maar inmiddels weet ZaZa dat bezoek lekkere dingen bij heeft (wat wij ze in hun handen duwen bij binnenkomst) en dan is het goed.

Niet straffen, dat werkt alleen maar tegen. Het is al eng en dan krijg je ook nog op je donder.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou een goede GT zoeken en heb heeeeel veel geduld.
Dit is complex, het is (volgens mij) een hele onzekere hond met een rugzak.
Mijn mening (ik ben geen expert) is straffen en in het nekvel pakken absoluut de verkeerde methode.

Succes ermee, werk er hard aan, doe het de hond niet aan om weer herplaatst te worden :flower:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom gelijk een GT erbij .? Wat aandacht aan het beest geven en laat merken dat jij en hij er ook bij horen.
Jee zeg zijn we zo van elkaar vervreemd en asociaal om er een GT bij te halen die ons gaat vertellen hoe we met elkaar om horen te gaan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
runninggirl
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Waarom gelijk een GT erbij .? Wat aandacht aan het beest geven en laat merken dat jij en hij er ook bij horen.
Jee zeg zijn we zo van elkaar vervreemd en asociaal om er een GT bij te halen die ons gaat vertellen hoe we met elkaar om horen te gaan.
Nee dat niet. Maar uit dit verhaal blijkt dat dit al lang speelt en dat ze niet de juiste inschattingen maken hoe hier mee om te gaan. Bij ernstige gedragsproblemen zoals angstbijten is het niet raar om een GT aan te raden in plaats van goedbedoelde adviezen van een forum te 'proberen'. De kans is namelijk aanwezig dat de baasjes wel meer signalen missen en ook andere dingen niet handig aanpakken. Dan kan je wel 1 tip opvolgen als voortaan voorkomen, maar mooier is het toch wel als er tijd wordt genomen om te kijken wat er allemaal mis gaat, wat de hond laat zien, en vervolgens te kijken hoe dit het beste aan te pakken. Dat red je niet met een paar zinnen op het internet want wij zien uiteindelijk niet wat er precies gebeurt maar gaan af op het schrijven van de topicstarter.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

bouvierpoedel schreef:Waarom gelijk een GT erbij .? Wat aandacht aan het beest geven en laat merken dat jij en hij er ook bij horen.
Een sessie met een GT voor goede raad, is toch niet verkeerd? dat is een half uurtje of een uurtje met koffie :W:
De rest van de tijd moeten ze de hond echt zelf opvoeden en erbij laten horen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

runninggirl schreef:
Nee dat niet. Maar uit dit verhaal blijkt dat dit al lang speelt en dat ze niet de juiste inschattingen maken hoe hier mee om te gaan. Bij ernstige gedragsproblemen zoals angstbijten is het niet raar om een GT aan te raden in plaats van goedbedoelde adviezen van een forum te 'proberen'. De kans is namelijk aanwezig dat de baasjes wel meer signalen missen en ook andere dingen niet handig aanpakken. Dan kan je wel 1 tip opvolgen als voortaan voorkomen, maar mooier is het toch wel als er tijd wordt genomen om te kijken wat er allemaal mis gaat, wat de hond laat zien, en vervolgens te kijken hoe dit het beste aan te pakken. Dat red je niet met een paar zinnen op het internet want wij zien uiteindelijk niet wat er precies gebeurt maar gaan af op het schrijven van de topicstarter.
Precies. Het is al geëscaleerd van aanblaffen naar happen, dus om verdere incidenten te voorkomen zou ik ook een gedragstherapeut inschakelen.
Tot je een gt hebt geraadpleegd, zou ik de hond even aangelijnd houden als je man binnenkomt (of in de bench, als je die gebruikt) om te voorkomen dat hij nog eens zal happen/bijten.
Alfilillo
Zeer actief

Ik dacht dat ik de situatie duidelijk had omschreven, maar blijkbaar niet: dit gedrag is SPORADISCH. Normaal is Alfil een ontzettend lieve, zachtaardige, heel gevoelige hond. Van de duizend keer dat mijn man de afgelopen maanden is binnengelopen, heeft hij maar één keer gebeten. Normaal is het geen enkel probleem. (In de winter heeft hij vaker aangeblaft en een paar keer gehapt, dat wel.) Alfil trekt meer naar mij en de kinderen toe, maar tegen mijn man doet hij normaliter lief en vice versa. Hij heeft een heerlijk leven met veel lange wandelingen in de natuur en een warm liefdevol nest. Wellicht heb ik onbedoeld de situatie geschetst van een angstig agressieve hond die we niet onder controle hebben, voortdurend gestraft wordt en buitengesloten wordt. Niets is minder waar.
Herplaatsen: no way, never nooit niet. Alfil en ik zijn vier handen op één buik, de kinderen zijn gek op hem, hij is tegen alle visite die binnenkomt lief. Het gaat dus om de sporadische gevallen dan mijn man met iets groots en zwaars binnen komt.
Iemand vroeg naar het ras en de grootte: het is een mix van waarschijnlijk border collie, schofthoogte 40 cm en 8 kilo zwaar. Dat scheelt...

Ik heb deze post geplaatst om een klankbord te hebben, want ik denk dat bijten gewoon niet getolereerd kan worden. Bovendien verschillen mijn man en ik van mening over hoe dit gedrag te interpreteren en hoe ermee om te gaan. Gelukkig hebben jullie mij bevestigd in mijn ideeen. Carlos is meer in de trant van: ´wij hebben vroeger altijd honden gehad en die gedroegen zich altijd goed, en anders werden ze gestraft,´ en hij vindt dat gedrag interpreteren als angst een excuus is. Maar ik weet dat als we eraan werken, situaties simuleren, Alfil over deze sporadische angst heen zal komen. Als Carlos regelmatig wandelingen met hem zou maken, zou het ook geweldig zijn. Helaas kan of wil hij daar geen tijd voor vrij maken. Wat we wel kunnen doen is dat Carlos de honden voortaan voert. Dat is al een stapje. Mijn man vindt de honden lief hoor, maar het moet geen tijd kosten of gedoe opleveren.

Ik denk niet dat Alfil een zwaar geval is. Een gt is niet slecht, maar ik denk echt dat we het zelf ook kunnen oplossen. (Ik voel jullie reactie al aankomen: misschien beter een relatietherapeut in de arm nemen....)

Alfil & Lily
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik vraag me ook af hoor, of het nou zó erg is om een keer uit je slof te schieten.
Gebeurt mij ook weleens, zeer zelden maar juist daardoor komt de boodschap bijzonder goed over.

Ik denk ook dat je met oefenen een heel eind komt, vond het wel een goed idee om je man iets lekkers te laten geven bij binnenkomst met zwarte mand met stookhout.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

GT zou prima kunnen helpen. Maar er is genoeg dat jullie zelf kunnen doen. Ondanks dat je man dat misschien niet wil denk ik wel dat hij het beste wat meer met de hond gaat doen.

Hier doet vriendlief ook zo min mogelijk met de honden. Hij vind het gezellig dat ze er zijn maar ze zijn er voor mijn. Hij laat ze alleen uit indien nodig, en dan ook apart van elkaar want 2 honden is gedoe volgens hem en er als buiten een hond narigheid zoekt kan hij dat beter aan als hij 1 hond bij zich heeft. Prima, als dat voor hem werkt mag hij het zo doen voor de rest krijgen ze altijd tafelrestjes van hem etc en mogen ze als het hem uitkomt bij hem zitten. Letterlijk alle honden zijn gek van hem, ondanks dat hij er zelf niet zoveel mee heeft.

Nou is het niet te vergelijken natuurlijk want hij komt gewoon elke dag thuis na het werk en is niet weken afwezig maar ik denk dat het maar een kleine investering is als je man wat meer met de hond gaat doen als hij thuis is. Is voor alle partijen makkelijker.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

bouvierpoedel schreef:Waarom gelijk een GT erbij .?
Omdat de hond duidelijk al signalen aangaf en het toch zo ver komt.
Ze dus niet helemaal goed in kunnen schatten hoe of wat.
Een gt is iemand van buiten die de situatie kan bekijken en daar mogelijk hele goede tips bij kan geven.

Dat is niet meteen, maar na een bijtincident en de hond kan als dit nu niet direct in goede banen wordt geleid gewoon nog angstiger worden en dat gaat de hond niet ten goede komen.

Niemand kan vanaf een computer scherm zien hoe de situatie in werkelijkheid is. Hulp van iemand die dat wel kan zien lijkt me dus zeker geen overbodige luxe.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 26 aug 2016 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Esther12 schreef:Ik vraag me ook af hoor, of het nou zó erg is om een keer uit je slof te schieten.
Ik denk t ook niet hoor! Juist een angstige en onzekere hond heeft leiding nodig en mag horen dat bijten een echte no-go is.
Vooral als de hond zelf naar de man toe komt en bijt. Hoe haalt ie t in zn hoofd :zweep:
Als de hond benadert wordt door de man en uit angst hapt om de persoonlijke zone te verdedigen, dan vindt ik t een ander verhaal. Maar een persoon aanblaffen en bijten terwijl die persoon zn eigen huis binnen loopt met brandhout, dan zou de hond ook een kledder van me krijgen en mag ie zich de rest van de avond schamen op zn plaats. Dat is niet alleen angst maar ook territoriaal gedrag en dat naar de heer des huizes nogwel. :boos:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Esther12 schreef:Ik vraag me ook af hoor, of het nou zó erg is om een keer uit je slof te schieten.
Gebeurt mij ook weleens, zeer zelden maar juist daardoor komt de boodschap bijzonder goed over.

Ik denk ook dat je met oefenen een heel eind komt, vond het wel een goed idee om je man iets lekkers te laten geven bij binnenkomst met zwarte mand met stookhout.
Denk dat dat niet gaat lukken.
Als je een zware mand draagt kan je niet ook nog eens met snoep gaan gooien :tongue:

Uit je slof schieten kan voor een keer prima werken.

Ik vraag me af hoe je man heeft gereageerd bij de vorige keren dat de hond beet, Alfilillo?
En nog een vraag...........
Als je weet dat je man met een mand hout binnen komt waarom neem je de hond dan niet bij je en laat je zien dat er verder niets engs gebeurd?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou zeggen laat je hond meegaan met je man om dat hout te halen, als het kan he, dan wordt het een leuk iets zeg maar :wink:
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

ranetje schreef:

Als je een zware mand draagt kan je niet ook nog eens met snoep gaan gooien :tongue:
Nou kom op, beetje creatief denken, haha!!
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Esther12 schreef:
ranetje schreef:

Nou kom op, beetje creatief denken, haha!!
Inderdaad! Dan doe je niks in die mand en doe je alsof.
Alfilillo
Zeer actief

ranetje schreef:

Uit je slof schieten kan voor een keer prima werken.

Ik vraag me af hoe je man heeft gereageerd bij de vorige keren dat de hond beet, Alfilillo?
En nog een vraag...........
Als je weet dat je man met een mand hout binnen komt waarom neem je de hond dan niet bij je en laat je zien dat er verder niets engs gebeurd?
Hoe mijn man reageert? Ik denk dat hij schrikt, een beetje bang wordt, en van daaruit begint te roepen: Alfil, Alfil, nee, nee, Alfil!!! Ik zou graag willen dat hij wat rustiger deed, maar vaak wekt blaffen roepen op. Hij heeft Alfil ook wel eens op het balkon gezet, maar dat werkt volgens mij helemaal niet.

Het punt is dat ik er in die gevallen niet bij ben. Meestal ben ik dan beneden dansles aan het geven.

Ik ga echt proberen om Carlos over te halen theatertje met me te spelen en dan gaan we de situatie gewoon naspelen. Hoop dat ik hem kan overtuigen! En hij kan voortaan het eten aan de honden geven, dan scheelt hopelijk ook om de vertrouwensband te versterken.

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

Dank trouwens voor alle reacties. Heb ze vol interesse gelezen!

Alfil & Lily
Chihuahua-paws
Zeer actief

Alfilillo schreef:
Hoe mijn man reageert? Ik denk dat hij schrikt, een beetje bang wordt, en van daaruit begint te roepen: Alfil, Alfil, nee, nee, Alfil!!! Ik zou graag willen dat hij wat rustiger deed, maar vaak wekt blaffen roepen op. Hij heeft Alfil ook wel eens op het balkon gezet, maar dat werkt volgens mij helemaal niet.

Ik denk dat de hond gewoon niet weet wat de hond met je man aan moet.
Hij kan je man niet vertrouwen. Je man probeert met schreeuwen en straffen steeds wat anders.

Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Alfilillo schreef:Ik dacht dat ik de situatie duidelijk had omschreven, maar blijkbaar niet: dit gedrag is SPORADISCH. Normaal is Alfil een ontzettend lieve, zachtaardige, heel gevoelige hond. Van de duizend keer dat mijn man de afgelopen maanden is binnengelopen, heeft hij maar één keer gebeten. Normaal is het geen enkel probleem. (In de winter heeft hij vaker aangeblaft en een paar keer gehapt, dat wel.) Alfil trekt meer naar mij en de kinderen toe, maar tegen mijn man doet hij normaliter lief en vice versa. Hij heeft een heerlijk leven met veel lange wandelingen in de natuur en een warm liefdevol nest. Wellicht heb ik onbedoeld de situatie geschetst van een angstig agressieve hond die we niet onder controle hebben, voortdurend gestraft wordt en buitengesloten wordt. Niets is minder waar.
Herplaatsen: no way, never nooit niet. Alfil en ik zijn vier handen op één buik, de kinderen zijn gek op hem, hij is tegen alle visite die binnenkomt lief. Het gaat dus om de sporadische gevallen dan mijn man met iets groots en zwaars binnen komt.
Iemand vroeg naar het ras en de grootte: het is een mix van waarschijnlijk border collie, schofthoogte 40 cm en 8 kilo zwaar. Dat scheelt...

Ik heb deze post geplaatst om een klankbord te hebben, want ik denk dat bijten gewoon niet getolereerd kan worden. Bovendien verschillen mijn man en ik van mening over hoe dit gedrag te interpreteren en hoe ermee om te gaan. Gelukkig hebben jullie mij bevestigd in mijn ideeen. Carlos is meer in de trant van: ´wij hebben vroeger altijd honden gehad en die gedroegen zich altijd goed, en anders werden ze gestraft,´ en hij vindt dat gedrag interpreteren als angst een excuus is. Maar ik weet dat als we eraan werken, situaties simuleren, Alfil over deze sporadische angst heen zal komen. Als Carlos regelmatig wandelingen met hem zou maken, zou het ook geweldig zijn. Helaas kan of wil hij daar geen tijd voor vrij maken. Wat we wel kunnen doen is dat Carlos de honden voortaan voert. Dat is al een stapje. Mijn man vindt de honden lief hoor, maar het moet geen tijd kosten of gedoe opleveren.

Ik denk niet dat Alfil een zwaar geval is. Een gt is niet slecht, maar ik denk echt dat we het zelf ook kunnen oplossen. (Ik voel jullie reactie al aankomen: misschien beter een relatietherapeut in de arm nemen....)
Nou dat klinkt al heel wat minder ernstig. :D

Ik zou ook niet zo snel een GT inschakelen hoor. Er zitten hele goeie tussen, en ook hele slechte, en met een verkeerd advies ben je nog veel verder van huis.

Misschien is het een idee om situaties waarbij je man met grote dingen sjouwt uit de weg te gaan. Dat gebeurt immers niet dagelijks en dan kan je op dat moment even gaan wandelen. Tijd is ook een helende factor, en als je hond iets nooit (meer) doet omdat je de situatie vermijdt, heb je een goeie kans dat je hond dat uiteindelijk ook nooit meer doet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Chihuahua-paws
Zeer actief

Haar man kan of wil geen tijd vrij maken om met de hond te wandelen
verschilt heel erg van idééen als het gaat om het opvoeden van een hond

Het moet vooral geen tijd of moeite kosten ;)

Ik vind het eigenlijk niet zo gek dat de hond niet zo gek is op die man.

Daarbij schreeuwt de man en zet hem op balkon. Der man denkt waarschijnlijk dat hij met verbaal geweld de hond wel rustig kan krijgen.

Ik denk dat de problemen groter gaan worden als er niks gebeurd ;)

Het probleem ligt hier imo niet bij de hond.

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het advies om een gt in te schakelen, betekent niet dat jullie hond een gestoord monster is of zo. Mensen kunnen om allerlei redenen een gt inschakelen, bij grote en bij kleine dingen. In dit geval zou ik het zelf wel doen omdat het gedrag erger wordt in plaats van beter. Het kan best zo zijn dat je met wat eenvoudige tips van een gt dit gedrag goed kunt ombuigen voordat het verder escaleert of de hond vaker gaat bijten. Het voordeel van een gt is dat hij/zij de baas-hondcombinatie individueel bekijkt in de huiselijke situatie en dus een advies op maat kan geven.
runninggirl
Zeer actief

DeDiana schreef:Het advies om een gt in te schakelen, betekent niet dat jullie hond een gestoord monster is of zo. Mensen kunnen om allerlei redenen een gt inschakelen, bij grote en bij kleine dingen. In dit geval zou ik het zelf wel doen omdat het gedrag erger wordt in plaats van beter. Het kan best zo zijn dat je met wat eenvoudige tips van een gt dit gedrag goed kunt ombuigen voordat het verder escaleert of de hond vaker gaat bijten. Het voordeel van een gt is dat hij/zij de baas-hondcombinatie individueel bekijkt in de huiselijke situatie en dus een advies op maat kan geven.
Inderdaad. Een GT is een begeleider die je de juiste handvatten geeft om met je hond aan de slag te gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”