Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tweede kamer wil straf voor bazen van bijtende honden

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Tweede kamer wil straf voor bazen van bijtende honden

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Er zijn er twee...
Linkje staat in de 4e post op de eerste pagina
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Toch best wel een gekke kentering dat iedereen zijn honden bij zich moet houden , houd eigenlijk in dat we steeds asocialer worden en steeds meer asocialere honden hebben.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

bouvierpoedel schreef:Toch best wel een gekke kentering dat iedereen zijn honden bij zich moet houden , houd eigenlijk in dat we steeds asocialer worden en steeds meer asocialere honden hebben.
Ik vind je hondje loslaten op een fietspad terwijl er iemand aankomt met twee aangelijnde honden..en je dan je hondje loslaat met de woorden..ga maar kijken...best wel apart ja. Nu hadden hun ook een ruwhaar dus ik vermoed dat ze Vlo heel leuk vonden.
Dol heeft niks van kleine hondjes dat gaat gewoon goed...maar ik vond het wel raar ja. Was trouwens een mooie teckel een slag groter dan Vlo..dan heb je gelijk al meer hond :cheer:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

bouvierpoedel schreef:Toch best wel een gekke kentering dat iedereen zijn honden bij zich moet houden , houd eigenlijk in dat we steeds asocialer worden en steeds meer asocialere honden hebben.

Hoezo is je hond bij je houden als ie aan de riem zit asociaal?

Een gekke kentering is het volgens mij ook niet hoor ;) Als je met zijn allen afspreekt dat vechthonden in de openbare ruimte aangelijnd moeten zijn dan werkt dat alleen als andere mensen hun honden vervolgens niet voor hun voeten gooien. Dat lijkt me best logisch toch?
mijke
Zeer actief

Ja, dát vind ik eigenlijk, maar dan is de enige oplossing oppakken en afspuiten, en dat willen we blijkbaar (logischerwijs) ook niet.
mijke
Zeer actief

Mits er op gehandhaafd wordt. Daar zie ik eigenlijk nog het grootste probleem.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:
mijke schreef:

Hoezo is je hond bij je houden als ie aan de riem zit asociaal?

Een gekke kentering is het volgens mij ook niet hoor ;) Als je met zijn allen afspreekt dat vechthonden in de openbare ruimte aangelijnd moeten zijn dan werkt dat alleen als andere mensen hun honden vervolgens niet voor hun voeten gooien. Dat lijkt me best logisch toch?
Logisch wel maar het gaat niet werken. Als ik tenminste hier zie hoe weinig honden luisteren naar hun baas en maar aandartelen.....Maar dat gaat ook allemaal goed omdat het sociale honden zijn. Zo kun je het ook bekijken. Dat er alleen ruimte is voor sociale honden in onze drukke maatschappij en dat je er niet zomaar krokodoodles op na kunt houden.
Dat heeft niet alleen met de ruimte te maken, maar vooral met het feit dat mensen hun hond die niet luistert blijkbaar wel overal los mogen laten. Een hond die bijt moet wel aangelijnd en gemuilkorfd, maar een hond die niet luistert en overal maar op af loopt, mag wél gewoon los? Ik vind dat er bij het voorkomen van incidenten aan beide kanten verantwoordelijkheid moet worden genomen. Een hond die structureel niet luistert, hoort in mijn ogen ook niet overal en altijd maar los te lopen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:
mijke schreef:Mits er op gehandhaafd wordt. Daar zie ik eigenlijk nog het grootste probleem.
Ik niet. De pakkans is vrij groot want je zult toch die hond uit moeten laten. En dan is ie zo gespot door een boa hoor. Plus dat je verraaier nooit slaapt. Een fotootje richting politie met het adres erbij en je bent er bij.
Echt ontspannen lopen lijkt het me ook niet trouwens.
Nou, in de wijk moet je ook je hond aangelijnd hebben en ik wandel daar al vijf jaar met Mila los, maar ik heb nog nooit een boa gezien. In het bos ben ik in vijf jaar ook in totaal misschien 5 x een boswachter tegengekomen die controleerde op aangelijnde/loslopende honden. Dus vooralsnog is die pakkans best klein en zal er dus veel meer gecontroleerd moeten worden dan.
mijke
Zeer actief

Ja daar sluit ik me bij aan. Hier in grunn liggen de BOA's in het Noorderplantsoen (dé hotspot midden in de stad) letterlijk (!) op maandagochtend in de bosjes te wachten tot iemand zijn hond buiten het losloopgebied 3 meter te laat aanlijnt. Maar daarbuiten zie je ze echt nooit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

mijke schreef:
Mojuan schreef:Dat is wel een soort probleempje ja... mijn hond loopt tegenwoordig aan de flexi. Want anders reageert ze op passerende honden.
Ze reageert niet wanneer ze ruimte heeft om zelf weg te lopen. Zou fijn zijn als ze die kans blijft krijgen.
Maar goed.. mocht het zover komen dat de regels ervoor zorgen dat ze wel aan de korte lijn moet, dan wordt het muilkorven in haar geval.
Want met korte lijn wordt ze zeer fel en onvoorspelbaar.
Hm ja maar desalniettemin krijg ik echt een punthoofd van al die flexistaffies hier in de wijk. Je kunt gewoon niet inschatten hoe die eigenaar die flexi gebruikt. Het gebeurt me vaak genoeg dat ze in eerste instantie de hond bij zich halen (op knopje drukken, hond met een ruk hun kant op trekken *RENGGGG* repeat :schrik: ) om hem vervolgens zomaar ineens te laten vieren. Ik wil gewoon niet dat er fysiek contact mogelijk is tussen mijn hond en die ander.
Mojuan heeft het wel over een flexi en een muilkorf in dat geval.
Dat maakt de risico's een stuk kleiner.
En als iemand het op die manier oplost is er meestal ook niet zo'n stom gehannes met die flexi :ok:

@Mojuan, denk je dat ze als ze goed gewend is aan de muilkorf ook geen probleem zal hebben aan de flexi?
Ze kan natuurlijk een omtrekkende beweging blijven maken omdat ze daarvoor de ruimte heeft.
Maar het gevoel is voor haar misschien wel anders?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mijke
Zeer actief

Nee, ze schrijft óf flexi, óf korte lijn en muilkorf. Niet flexi en muilkorf dus ;) Iig zo begrijp ik het.
ranetje
Zeer actief

Als je ze nooit de gelegenheid geeft (of kunt geven) om gewoon vrij contact te hebben worden ze daar niet socialer van, dat ben ik met je eens :ok:
Maar er is ook nog een middenweg :tongue:
Bijv. in de buurt/woonwijken aangelijnd (zoals ook meestal in de plaatselijke verordeningen staat) en zorgen dat je regelmatig in een losloopgebied kunt lopen met andere loslopende honden in de buurt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

mijke schreef:Nee, ze schrijft óf flexi, óf korte lijn en muilkorf. Niet flexi en muilkorf dus ;) Iig zo begrijp ik het.

Jij hebt het goed begrepen.

Ik kom soms bij een strandje waar geregeld honden loslopen. Daar gebruik ik altijd de muilkorf in combinatie met een longeerlijn van 7 meter.
Dat biedt een flink stuk zekerheid en zo kan ze wel gewoon spelen in het water.
:zweep:
_Spiza
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Parson Russell Terriër

Ongelezen bericht door _Spiza »

Als reactie op de openingspost

De intentie lijkt me niet verkeerd. Maar dit kan alleen de verkeerde kant op gaan. Als eigenaar ben je inderdaad de verantwoordelijke. Maar wie kan bewijzen of de hond is los gebroken of per ongeluk het hek open is blijven staan. Daarnaast. Als er bij wet wordt verboden om de hond los te laten lopen is er voor mij een hoop lol af. Met de bal gooien in het bos of het water in wordt dan een stuk lastiger.

En als straf een gevangenisstraf??? Terwijl iemand die dronken achter het stuur een oma het ziekenhuis in rijd er vanaf komt met een taakstraf? Hoe krom wil je het hebben... een eventuele materiele schade vergoeding of een (met bovengrens, voordat mensen hier misbruik van maken) schadevergoeding voor emotionele schade lijkt me meer dan genoeg

En verder denkend: de stap van straf voor een hond die een persoon aanvalt naar een straf voor een hond die een hond aanvalt is klein.
(En laten we eerlijk zijn, dat wil nog wel eens gebeuren hier en daar)
Een hond is volgens de wet een materieel bezit. En er valt dus best een zaak te maken als een hond een andere hond schade toebrengt
Mojuan
Zeer actief

Niks lastigs aan.
Gewoon een longeerlijn gebruiken en de hond heeft flink wat vrijheid.
_Spiza
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Parson Russell Terriër

Ongelezen bericht door _Spiza »

Ja... nee. Als hij onder, langs, over 3 takken/bosjes gaat hangt hij zichzelf half op
Mojuan
Zeer actief

Tja.. scheelt misschien dat ik mijn hond ivm haar 'ras' al met opzet heb geleerd om vast te zitten bij het spelen en uitlaten.
mijke
Zeer actief

Mojuan schreef:Tja.. scheelt misschien dat ik mijn hond ivm haar 'ras' al met opzet heb geleerd om vast te zitten bij het spelen en uitlaten.
:ok: Als iedereen hier nou een voorbeeld aan neemt zijn er verder volgens mij totaal geen maatregelen meer nodig!
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

_Spiza schreef:Als reactie op de openingspost

De intentie lijkt me niet verkeerd. Maar dit kan alleen de verkeerde kant op gaan. Als eigenaar ben je inderdaad de verantwoordelijke. Maar wie kan bewijzen of de hond is los gebroken of per ongeluk het hek open is blijven staan. Daarnaast. Als er bij wet wordt verboden om de hond los te laten lopen is er voor mij een hoop lol af. Met de bal gooien in het bos of het water in wordt dan een stuk lastiger.

En als straf een gevangenisstraf??? Terwijl iemand die dronken achter het stuur een oma het ziekenhuis in rijd er vanaf komt met een taakstraf? Hoe krom wil je het hebben... een eventuele materiele schade vergoeding of een (met bovengrens, voordat mensen hier misbruik van maken) schadevergoeding voor emotionele schade lijkt me meer dan genoeg

En verder denkend: de stap van straf voor een hond die een persoon aanvalt naar een straf voor een hond die een hond aanvalt is klein.
(En laten we eerlijk zijn, dat wil nog wel eens gebeuren hier en daar)
Een hond is volgens de wet een materieel bezit. En er valt dus best een zaak te maken als een hond een andere hond schade toebrengt
In beide gevallen, mens aangevallen of hond aangevallen, bestaat de mogelijkheid allang om gevangenisstraf op te leggen.
En dat de hond volgens de wet materieel bezit is is ook niet correct. Een hond is volgens de wet gewoon een dier.
Als een hond een andere hond of mens schade toebrengt dan is dit geregeld in het burgerlijk wetboek, boel 6 Art 179:

Artikel 179
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
Gr. Aniek

Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik kwam vandaag twee mensen tegen met een loslopende Mastino en Leonberger. Op mijn vraag of ze ze even bij zich wilden houden omdat mijn honden niet van bezoek houden zei ze..."het zijn nog maar pupjes hoor". Pupjes van 50/ 60 kg zwaar en 1 meter hoog ja :roll:Ze liet de Leonberger lekker op onze honden aflopen. Behalve wat strakke bekken gebeurde er weinig maar toch...Hou ze verdorie bij je. Ik hoop niet dat ik ze vaker tegenkom
Mojuan
Zeer actief

mijke schreef:
Mojuan schreef:Tja.. scheelt misschien dat ik mijn hond ivm haar 'ras' al met opzet heb geleerd om vast te zitten bij het spelen en uitlaten.
:ok: Als iedereen hier nou een voorbeeld aan neemt zijn er verder volgens mij totaal geen maatregelen meer nodig!

Deden mensen dat maar...
mijke
Zeer actief

Carmen schreef:Ik kwam vandaag twee mensen tegen met een loslopende Mastino en Leonberger. Op mijn vraag of ze ze even bij zich wilden houden omdat mijn honden niet van bezoek houden zei ze..."het zijn nog maar pupjes hoor". Pupjes van 50/ 60 kg zwaar en 1 meter hoog ja :roll:Ze liet de Leonberger lekker op onze honden aflopen. Behalve wat strakke bekken gebeurde er weinig maar toch...Hou ze verdorie bij je. Ik hoop niet dat ik ze vaker tegenkom
:oohja:

Echt een goed moment om de "mijn hond bijt hóór"-kaart in te zetten :pffff:
ranetje
Zeer actief

Mojuan schreef:
mijke schreef:Nee, ze schrijft óf flexi, óf korte lijn en muilkorf. Niet flexi en muilkorf dus ;) Iig zo begrijp ik het.

Jij hebt het goed begrepen.

Ik kom soms bij een strandje waar geregeld honden loslopen. Daar gebruik ik altijd de muilkorf in combinatie met een longeerlijn van 7 meter.
Dat biedt een flink stuk zekerheid en zo kan ze wel gewoon spelen in het water.
OK :ok:

Hoewel je met een muilkorf dan misschien wel aan de flexi mag?
Later dus hé? niet nu in deze omstandigheden.

Hoe speelt ze trouwens in het water met muilkorf om?
Wat voor spelletjes bedoel ik.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

ranetje schreef: OK :ok:

Heen en weer rennen, happen naar de golfjes.
Ze heeft ruimte genoeg om haar bek open te doen.
ranetje
Zeer actief

Mojuan schreef:
ranetje schreef: OK :ok:

Heen en weer rennen, happen naar de golfjes.
Ze heeft ruimte genoeg om haar bek open te doen.
:ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”