Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een oude hond... Schraal of stevig?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Een oude hond... Schraal of stevig?

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik vind trouwens wel altijd dat vooral gladharige (zonder ondervacht dus) honden makkelijk dikker tonen. De ridgebacks en teckels van deze wereld lijken met een heel klein beetje vet 'teveel' veel dikker dan mijn honden met hun wollerige vacht, dat doet voor t oog best wel veel.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Het is inderdaad maar net hoe je het noemt.
Ik had het over iets te dik, maar als ik naar het plaatje van Diana kijk is dat dus gewoon gezond gewicht wat ik bedoel.

Ik merk dat ik door dit forum een andere kijk hierop gekregen heb. Foto's van honden waarbij de ribben te zien zijn, die prima gevonden worden. Bij Luna zie je het ook en ik zou haar liever naar score 4 of 5 willen ( gezond gewicht plaatje diana) maar goed dat is niet haar bouw ook goed. Maar kan je nagaan dat plaatje 3 als gezond wordt gezien hier vaak.. Maar ja, dat is gewoon ondergewicht.

Overigens snap ik niet dat mensen liever iets te schraal dan iets te dik zien ( let op het woord IETS). Iets te schraal is nl schadelijker, net als bij mensen trouwens

Grappig wel.. De wereld is te klein als je bij een victoria secret model ribben/botten ziet.. Want een vrouw moet " curves" hebben, super ongezond anders! Bij honden opeens precies andersom haha. Apart.

Luna is iets te dun, het is hoe het is. Ik krijg er niks meer bij. Sultan is op de score van Diana vorige pagina een 4 of 5 zoiets. Suus een 6 maar die komt van score 7 of hoger. ( die is nog op dieet)
En weet je? Eigenlijk toch alle 3 wel prima. :)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

sbientje schreef:Ik vind trouwens wel altijd dat vooral gladharige (zonder ondervacht dus) honden makkelijk dikker tonen. De ridgebacks en teckels van deze wereld lijken met een heel klein beetje vet 'teveel' veel dikker dan mijn honden met hun wollerige vacht, dat doet voor t oog best wel veel.
Is zo, maar een echt langharige hond met dikke vacht - bijvoorbeeld een langharige collie - kan door die dikke vacht juist weer dikker tonen dan hij is.
Tijdens het wandelen met Mila, toen zij ca. 1,5 was en altijd lastig op gewicht was te houden en de neiging had om te mager te worden, kwam ik eens een vader tegen met een kind van een jaar of vier. Dat kind riep tegen zijn vader: 'Kijk eens papa wat een dikke hond!'. :lol1: En die vader antwoordde heel verontschuldigend met een half oog op mij: 'Nee, nee, die hond is niet dik, die heeft gewoon heel veel haar.' :mrgreen:
Ik zie overigens wel geregeld te dikke collies, want door dat haar zie je dat inderdaad niet zo goed. Dat is bij honden met veel vacht wel iets om alert op te zijn, terwijl bij een hond met een heel kortharige vacht elk extra pondje meteen opvalt.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Het is bij honden vaak makkelijker omdat we het voeren en bewegen zelf in de hand hebben. Ik vind dat raar om daar "misbruik" van te maken en de hond lekker schraal te houden. Doe je bij een kind toch ook niet? 2 stukjes brood en een appeltje, want dan zie je de ribben en bespiering lekker goed. :mrgreen:

Gewoon, normaal. Niet schraal(mager)niet dik. Gezond. :19:
Afbeelding
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Uma is een 6 maar als ik haar naar een 4 of 5 wil moet ik echt zo ontzettend weinig gaan voeren en dat vind ik weer zielig :engel: Manu schommelt tussen de 3 en 4.
Bij hem zie je het niet zo goed door zijn enorme vacht en veel losse huid maar zijn bekken, ruggengraat en ribben zijn goed voelbaar en zijn bekken is te zien als hij nat is. Er blijft dan zo weinig hond over. Maar goed, hij krijgt zoveel te eten, sommige dagen eet hij niet en andere dagen eet hij anderhalve kilo. Ik heb het gedoe opgegeven en hij eet maar gewoon wanneer hij wil.
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Ik vind het niet nodig om een oudje een vetlaag te laten hebben voor als, zeker wanneer ze last hebben van de gewrichten is slank(er) fijn.
Maar wat eerder hier gezegd werd door geloof ik lucie, ik zou niet (binnen de gezonde kaders) teveel sleutelen aan de natuur. De ene hond is de ander niet. Zelf heb ik een gezond gewicht, maar heb nou niet echt de bouw om te vervallen in een gratenpakhuis. Zo zijn sommige honden vast wat dunner of dikker van nature.

Fenja is echt een gratenpakhuis nu :ugh: je ziet alle ribben en zelfs d'r ruggengraat als ik niet enorm oppas. Zou al blij zijn als ik van haar een 3 krijg. Ze heeft spondylose en artrose en schraal vind ik prima, maar dit is te. Ze eet goed en veel, maar nog meer voeren zorgt ervoor dat ze 4x per dag gaat poepen. Ze is altijd al erg moeilijk op gewicht te houden geweest, dus zo is ze gewoon bedenk ik me maar. Ze is nog heel actief, dus voer haar veel en goed, maar eindeloos proppen werkt ook niet perse.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Sulluna schreef:Het is inderdaad maar net hoe je het noemt.
Ik had het over iets te dik, maar als ik naar het plaatje van Diana kijk is dat dus gewoon gezond gewicht wat ik bedoel.

Ik merk dat ik door dit forum een andere kijk hierop gekregen heb. Foto's van honden waarbij de ribben te zien zijn, die prima gevonden worden. Bij Luna zie je het ook en ik zou haar liever naar score 4 of 5 willen ( gezond gewicht plaatje diana) maar goed dat is niet haar bouw ook goed. Maar kan je nagaan dat plaatje 3 als gezond wordt gezien hier vaak.. Maar ja, dat is gewoon ondergewicht.
Ik moet direct denken aan dit topic waar ik me enorm over heb lopen verbazen http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=284928

Waar zulke afbeeldingen in stonden:
Afbeelding
Afbeelding

In dat topic worden regelmatig complimenten gegeven, als "wat een spierbundels" en "prachtig" etc, Maar ik zie vooral een stel graatmagere scharminkelige honden die urgent moeten aankomen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Paisley schreef:
Ri@ schreef:
Waar ik me wel echt kapot aan kan ergeren is dat mensen die zelf overgewicht hebben er vaak in doorslaan dat hun huisdier schraal moet zijn.
Ik vind dat hilarisch :LOL: en als er weer twee rolmopsen met morbide obesitas weer helemaal los gaan in het commentaar over een iets te dikke hond op t veld, móet ik me er ook altijd even mee bemoeien.
Laats ook, luidkeels en met een evangelisch fanatisme wers uitgeroepen "gewoon iets meer beweging en iets minder voeren, hoe moeilijk is dat nou?!"
Toen echode ik "ja... hoe moeilijk is dat nou? ........" en toen kreeg ik van boven die dubbele onderkin een boos gezichtje :LOL:

Haha, ja dan zou ik ook even bedenkelijk kijken en hartelijk lachen :LOL:

Ik hou niet van schaal en niet van te dik; die overduidelijke ribben vind ik niks en de vetkwabben ook niet.
Dus gewoon normaal, dan heb je automatisch een reserve.
Puchu valt tussen 5 en 6 in en moet 2 á 3 kilo afvallen, hier op het forum zou iedereen roepen dat hij te zwaar is (wat ook zo is hoor) en als
ik met hem op straat loop, dan krijg ik juist altijd het commentaar dat het zo'n mooie slanke hond is. Maar goed, die weten niet hoe hij
eigenlijk hoort te zijn natuurlijk en dat is toch wel een stuk 'strakker' dan hij nu is.
Hij valt tussen normaal en een fractie te zwaar in, overigens al zijn hele leven hoor, hij valt echt heel erg moeilijk af.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sulluna
Zeer actief

Hylos schreef:Het is bij honden vaak makkelijker omdat we het voeren en bewegen zelf in de hand hebben. Ik vind dat raar om daar "misbruik" van te maken en de hond lekker schraal te houden. Doe je bij een kind toch ook niet? 2 stukjes brood en een appeltje, want dan zie je de ribben en bespiering lekker goed. :mrgreen:

Gewoon, normaal. Niet schraal(mager)niet dik. Gezond. :19:
Helemaal mee eens. Je streven moet altijd zijn, gezond gewicht. ( dat sommige honden een andere bouw hebben snap ik, maar bewust op score 3 of lager houden snap ik geen snars van.)
Sulluna
Zeer actief

Caro. schreef: Dus gewoon normaal, dan heb je automatisch een reserve.
En dat bedoelde ik. Dat je iets van een reserve hebt. Wat gezond gewicht ook gewoon heeft. Ik noem dat hier op het forum dat het te dik is. Omdat ik toch een beetje het idee heb, dat score 3 hier het meest gewenst gewicht is. Dus zien van de ribben, ipv voelen van de ribben. Bij Luna zie je de ribben en krijg ik hier vaker complimenten dat ze zo mooi op gewicht is. Bij Sultan voel je de ribben en heb ik wel eens gehoord dat mensen hem dik vinden. Terwijl eigenlijk Sultan op gezond gewicht is ( tussen 4 en 5 in denk) en Luna ondergewicht heeft.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Bij Uma voel je ook ribben maar je moet iets harder duwen om de ribbeltjes te voelen :engel:
Iedereen vindt haar altijd zo slank maar ze heeft best een buikje ontwikkeld en ze mag van mij wat vet eraf en wat spier erbij. Ze is helaas ongelofelijk lui en een vreetzak eerste klas.

Ik vind Uma een 6. Ze heeft wel taille maar je moet door een vetlaag heen wil je goed de ribben kunnen voelen.
Afbeelding

Kijk, je ziet ze zelfs :mrgreen: Ze zou je bijna laten denken dat ze goed in vorm is, de Kim Kardashian :cool2:
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik zou een oudere hond ook gewoon op normaal gewicht houden(dus een 4 of 5 van het plaatje). En niet gaan belasten met een extra laagje vet.

Hippo en Oscar zijn een 4. Hippo is in de winter soms een 5, hij heeft het met zijn enkele vachtje snel koud en staat dan iets dikker, maar nog steeds een normaal gewicht. Precies zoals het plaatje 5.

Dico vreet voor geen meter en barst van de energie, die is meestal een 3. Zolang hij energiek is en goed in spiermassa zit, maak ik mij er niet al teveel zorgen om.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Dit was mijn oudje inclusief speklaagje (even foto van "bovenaf" gezocht). Extra hoeft niet altijd gelijk een dikke laag spek te zijn :wink:

Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Hippo schreef:Dico vreet voor geen meter en barst van de energie, die is meestal een 3. Zolang hij energiek is en goed in spiermassa zit, maak ik mij er niet al teveel zorgen om.
Dat vind ik zelf ook een graadmeter. Amy heeft meer dan genoeg energie en is goed bespierd. Ze zit dan wel tegen de grens van ondergewicht aan, maar dat er nauwelijks een vetlaagje op te krijgen is, vind ik niet zo zorgwekkend zolang bespiering en energie in orde zijn. Nou is Amy ook nog een jonge hond, dus die zal met de jaren heus nog wel wat uitzwaren en dan wordt ze vanzelf een nette 4 ;-) Zo is dat bij Mila ook gegaan, die zat tot 2,5 - 3 jaar ook altijd op het randje van te mager en gewoon slank.

Wat ik me ook afvraag: waarom is het bij sommige honden zo dat ze moeilijk dikker te krijgen zijn omdat ze gewoon twee keer zo veel gaan poepen als je ze meer te eten geeft, terwijl andere honden daar wel gewoon van aankomen? Amy is een supergoede eter, dat is absoluut het probleem niet, maar ze gaat gewoon veel meer poepen als ik meer geef. Omdat zij op een purine-arm dieet staat, mag zij veel vettere kvv's niet hebben en ze krijgt al flink wat koolhydraten (rijst, havermout, o.i.d.) bij haar kvv omdat ze anders écht te mager wordt.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Izzie is een 3. Ik vind dat niet fijn. Laatst had ze en buikgriepje en dan is ze inderdaad meteen bijna doorschijnend. Ze eet eigenlijk alleen Carnibest en krijgt ruim beloningen en knaagspul dus ik ben nu aan het kijken wat ik eventueel kan bijvoeren.
Wel zit het ook in haar bouw. Tante Izzie vreet als een bootwerker en blijft aan de dunne kant. Ze is ook vrolijk, haar vacht glimt als een kastanje en de dierenarts zei bij de laatste controle dat alles in orde was. Ze is goed zoals ze is maar inderdaad, heeft ze weinig tot geen reserve.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

DeDiana schreef:
Hippo schreef:Dico vreet voor geen meter en barst van de energie, die is meestal een 3. Zolang hij energiek is en goed in spiermassa zit, maak ik mij er niet al teveel zorgen om.
Dat vind ik zelf ook een graadmeter. Amy heeft meer dan genoeg energie en is goed bespierd. Ze zit dan wel tegen de grens van ondergewicht aan, maar dat er nauwelijks een vetlaagje op te krijgen is, vind ik niet zo zorgwekkend zolang bespiering en energie in orde zijn. Nou is Amy ook nog een jonge hond, dus die zal met de jaren heus nog wel wat uitzwaren en dan wordt ze vanzelf een nette 4 ;-) Zo is dat bij Mila ook gegaan, die zat tot 2,5 - 3 jaar ook altijd op het randje van te mager en gewoon slank.

Wat ik me ook afvraag: waarom is het bij sommige honden zo dat ze moeilijk dikker te krijgen zijn omdat ze gewoon twee keer zo veel gaan poepen als je ze meer te eten geeft, terwijl andere honden daar wel gewoon van aankomen? Amy is een supergoede eter, dat is absoluut het probleem niet, maar ze gaat gewoon veel meer poepen als ik meer geef. Omdat zij op een purine-arm dieet staat, mag zij veel vettere kvv's niet hebben en ze krijgt al flink wat koolhydraten (rijst, havermout, o.i.d.) bij haar kvv omdat ze anders écht te mager wordt.
Ik denk dat dat genetisch is. Zo eet mijn broertje van 25 als een bootwerker en die is volgens het hondenschema ook een 3 :mrgreen: . Ik ken mensen die van 4 boterhammen per dag + normale avondportie en geen snoep vrij dik blijven terwijl anderen 4x zoveel eten en snoepen en niks te zwaar zijn. Denk dat het bij honden een beetje hetzelfde werkt.

Oscar is rond 1jr oud ook te dun geweest, die was een tijdje net aan een 3, vreselijk. Die ben ik toen 3x per dag eten gaan geven en is weer bijgetrokken. Toen hij ruim 2jr was ging hij ook makkelijker eten en is nu prima op gewicht te houden. Die zou ik zelfs dikker kunnen krijgen. Hippo is gecastreerd en eet als een stofzuiger. Hij is maar iets lichter in kg dan Oscar, maar eet slechts de helft van Oscar. Die zou zich tonnetje rond kunnen eten en ook echt moddervet worden.

Op deze foto kan je wel mooi het verschil zien. Oscar(links) en Hippo zijn zoals ik ze graag zie en Dico is net wat te schraal.
Afbeelding

Zodra ze inspanning leveren zie je vooral bij Hippo zijn spiermassa erg goed.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier zitten ze tussen de 3 en 4.
Doran krijg ik echt niet dikker, die heb ik een tijd lang ruim 2 kilo vlees per dag gevoerd, daar werdt hij geen gram dikker van, hij kreeg alleen meer energie :jump1:
Zinzi zou ik op een 5 kunnen krijgen, die heeft iets meer aanleg om voller te worden, maar dat doe ik niet, slank is beter voor de gewrichten e.d.

De meeste labradors die je op straat tegen komt zitten tussen de 7 en 8 :schrik:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

DeDiana schreef: Wat ik me ook afvraag: waarom is het bij sommige honden zo dat ze moeilijk dikker te krijgen zijn omdat ze gewoon twee keer zo veel gaan poepen als je ze meer te eten geeft, terwijl andere honden daar wel gewoon van aankomen? Amy is een supergoede eter, dat is absoluut het probleem niet, maar ze gaat gewoon veel meer poepen als ik meer geef. Omdat zij op een purine-arm dieet staat, mag zij veel vettere kvv's niet hebben en ze krijgt al flink wat koolhydraten (rijst, havermout, o.i.d.) bij haar kvv omdat ze anders écht te mager wordt.
Dit is dus ook precies het geval bij Fenja. Ze is nu 11, maar dit is haar hele leven geweest. En een energiekere en actievere hond heb ik niet gehad. Ze is altijd blij en zag er goed gespierd en glanzend uit. Dus gewoon verschil per hond. Vroeger ben ik zelfs wel eens uitgescholden met haar, omdat ik haar slecht zou behandelen, want ze was zo mager. Gelukkig werd dat veel beter toen ze volwassen werd. Ok nu is het een knokig ding met een pluisvacht en ziet ze er oud uit. Alhoewel mensen vaak verbaasd zijn over haar leeftijd, maar dat komt denk ik meer omdat ze zich altijd zo mega uitslooft (lees: aanstelt :mrgreen: )
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sulluna schreef:Het is inderdaad maar net hoe je het noemt.

Overigens snap ik niet dat mensen liever iets te schraal dan iets te dik zien ( let op het woord IETS). Iets te schraal is nl schadelijker, net als bij mensen trouwens

Grappig wel.. De wereld is te klein als je bij een victoria secret model ribben/botten ziet.. Want een vrouw moet " curves" hebben, super ongezond anders! Bij honden opeens precies andersom haha. Apart.

Luna is iets te dun, het is hoe het is. Ik krijg er niks meer bij. Sultan is op de score van Diana vorige pagina een 4 of 5 zoiets. Suus een 6 maar die komt van score 7 of hoger. ( die is nog op dieet)
En weet je? Eigenlijk toch alle 3 wel prima. :)
Waarom zou dat zo zijn.
Heb je daar een linkje van?
Iets dikker door vet maar zonder spiermassa is volgens mij ongezonder dan iets te schraal maar met spiermassa.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik heb een hond het liefst 'normaal'. Dus als ik het plaatje bekijk een 4.

Morris is eigenlijk altijd een 3. Iets te schraal dus. Dat heb ik liever anders, maar hij is erg actief en eet niet veel. Dus krijg hem niet makkelijk dikker. Maar zolang hij actief, altijd vrolijk en nooit ziek is zal het wel goed zijn. Maar zou hem niet bewust zo houden.

Hij is nu weer even een 4. Goed gegeten in de weken dat de loge er was! Vind het wel fijner als hij niet zo mager is. Als ik hem nu aai ratel ik niet meteen over die ribbenkast heen :LOL:

Door zijn vacht zie je niet dat hij te schraal is.
Afbeelding
Nat zie je dan ineens een stuk beter dat hij vrij schraal is
Afbeelding

Mijn streven is dus altijd een 4. Voor een jonge en voor een oude hond! :ok:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hippo schreef:
DeDiana schreef:

Ik denk dat dat genetisch is. Zo eet mijn broertje van 25 als een bootwerker en die is volgens het hondenschema ook een 3 :mrgreen: . Ik ken mensen die van 4 boterhammen per dag + normale avondportie en geen snoep vrij dik blijven terwijl anderen 4x zoveel eten en snoepen en niks te zwaar zijn. Denk dat het bij honden een beetje hetzelfde werkt.

Oscar is rond 1jr oud ook te dun geweest, die was een tijdje net aan een 3, vreselijk. Die ben ik toen 3x per dag eten gaan geven en is weer bijgetrokken. Toen hij ruim 2jr was ging hij ook makkelijker eten en is nu prima op gewicht te houden. Die zou ik zelfs dikker kunnen krijgen. Hippo is gecastreerd en eet als een stofzuiger. Hij is maar iets lichter in kg dan Oscar, maar eet slechts de helft van Oscar. Die zou zich tonnetje rond kunnen eten en ook echt moddervet worden.

Op deze foto kan je wel mooi het verschil zien. Oscar(links) en Hippo zijn zoals ik ze graag zie en Dico is net wat te schraal.
Afbeelding

Zodra ze inspanning leveren zie je vooral bij Hippo zijn spiermassa erg goed.

Is Dico de achterste hond? Die vind ik ook te mager, erg ingevallen bij de flanken.

Maar goed, je hebt het niet altijd helemaal in de hand: Puchu van mij die krijgt echt weinig eten, maar die wordt van een rijstkorrel echt
al dik. Bovendien is hij lui in huis.
Kaya die bemoeide zich overal mee, sprong op, ging in de tuin kijken, pakte een balletje, enz. enz. maar Puchu doet dat nauwelijks en
'spaart' zijn energie voor belangrijkere dingen... wat die dingen dan zijn, daar ben ik nog niet achter :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib zat begin van het jaar net boven een 2. Ruggengraat duidelijk zichtbaar, ribben altijd zichtbaar, geen vetlaag. Gevolg van een flinke maagdarmontsteking. Ik ben bijna een half jaar bezig geweest om hem weer goed op gewicht te krijgen en heb nu ook besloten hem echt op een 4 te houden. Als het aan Shib ligt, zit hij op een 3/3,5, maar 1 virusje dingetje wat dan ook en hij is gelijk super mager. Hij krijgt dus bijna onbeperkt koekjes en vette kvv en daarmee lukt het om op een goed gewicht te blijven.

Voor het idee; half januari woog hij 18.1 kilo en nu 20.5.

Afbeelding

Foto is van 1,5 week geleden.
Bij in en uitademen zijn zijn ribben meestal net te zien, ruggengraat is voelbaar maar steekt niet uit en er zit een dun laagje op zijn ribben.
Opa heeft nu gelukkig wat reserve zonder daarin te overdrijven :)
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Sulluna
Zeer actief

Ik vind Luna net even een slag te dun. ( maar als honden zoals hierboven met hun kop naar beneden staan, lijken ze nog dunner. Dan steekt er bij Luna ook van alles uit als ze zo staat. Je kan beter een foto laten zien dat ze gewoon rechtstaan. Alleen ik moest ook even zoeken naar zo'n foto whaha! )
Afbeelding
Maar het is haar bouw dus prima.

Sultan heeft geen zin, je ziet alleen een bos haar. Maar zijn ribben zijn niet te zien wel te voelen. Tussen 4 en 5 in. Ik vind dat helemaal goed. ( hij kwam van de 2 toen hij ziek was, ruim 10kg minder dan nu)

Suus komt denk bij nader inzien wel vanaf de score 9 :schrik: Zij is nog wel te dik hoor, maar die laatste kg's gaan écht langzaam. Dat is prima en zij is al zoveel afgevallen.. De restjes doen we lekker rustig aan.
Afbeelding

Ookal gaat het nu wat offtopic, wel super boeiend om te lezen. Zo zie je dat iedereen er toch een wat andere kijk op heeft :D
DeDiana
Zeer actief

Luna is volgens mij wel redelijk vergelijkbaar met Amy en dat vind ik dus ook schraal, maar niet direct ongezond mager, omdat er wel voldoende bespiering is. Hoewel voelen altijd wel meer zegt dan een foto. ;-)

Afbeelding

Bij Amy zie je overigens, afhankelijk van de lichtinval, de ruggengraat ook een heel klein beetje. En ze heeft een enorm diepe borstkas, dus als die buiklijn niet meer heel erg op zou lopen, zou ze moddervet zijn. Net een kilo'tje meer zou bij haar beter zijn waarschijnlijk, maar dat komt vanzelf wel.
Sulluna
Zeer actief

Ja klopt, Luna heeft veel spieren. is ook niet ongezond dun, maar ik zou er liever iets meer vet aan zien. 2 jaar terug is Luna flink ziek geweest anderhalve week door een buikgriep en toen was het gelijk een gratenpakhuis. Geen gezicht.. Dat duurt ook echt wel even voor het er weer aan is. Maar goed, wat er niet aankomt komt er niet aan.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Sulluna schreef:Ja klopt, Luna heeft veel spieren. is ook niet ongezond dun, maar ik zou er liever iets meer vet aan zien. 2 jaar terug is Luna flink ziek geweest anderhalve week door een buikgriep en toen was het gelijk een gratenpakhuis. Geen gezicht.. Dat duurt ook echt wel even voor het er weer aan is. Maar goed, wat er niet aankomt komt er niet aan.
Wel eens satin balls geprobeerd? Daar heb ik Shib mee op gewicht gekregen nadat alle andere manieren en pogingen niet werkten.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het hangt er voor mij nogal vanaf hoe je hond is qua beweging en energie en of hij al wat dingen mankeert of bv aanleg heeft voor gewrichtsproblemen. Ook speelt het ras wel heel erg mee. Die BMS plaatjes zijn leuk maar het maakt nogal uit of je een herder, sledehond, oertype hond voor je hebt of een labrador, beagle, bulldog achtig iets.
Bij honden waar je een buiklijn moet kunnen zien zie je ook veel eerder ribben en heupbotjes dan honden met een rechte buiklijn en tonvormige ribben.
Bij elke hond moet je vanaf boven een taille kunnen zien. Bij een gezonde hond die niet hoogbejaard is kun je vooral aan de bespiering zien en voelen of hij goed is qua gewicht.
Als je gaat zoeken kom je best onderzoeken tegen waar je wat zinnigs uit kunt halen:
Een hond met hartfalen zou bv langer leven met een beetje extra gewicht dan een te dunne hond of hond met goed gewicht. (Slupe, J. L., Freeman, L. M., & Rush, J. E. (2008). Association of body weight and body condition with survival in dogs with heart failure. Journal of veterinary internal medicine, 22(3), 561-565)
Maar de kans op het krijgen van hartproblemen bij een te zware hond is dan weer groter (en ik hoor mensen praten over een kilo of 2 a 3 extra. Dat is nogal wat op een hond hoor).

Osteoartritis en diabetes komen meer voor bij oudere honden en de kans bij te dikke honden is groter.
Een interessant stuk is dat veel oudere honden in tegenstelling dat wat men vroeger dacht juist meer eiwitten nodig hebben voor een goede stikstof balans.
en max eiwitreserves. Wanneer ze te weinig eiwit krijgen kunnen ze heel lang gezond lijken maar op een gegeven moment hebben ze dus net wat minder weerstand tegen invloeden van buitenaf en bv infecties (Laflamme, D. P. (2005). Nutrition for aging cats and dogs and the importance of body condition. Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice, 35(3), 713-742.)

Ik houd mijn honden schraal omdat ik dat mooi vind en omdat ze super actief zijn en ik niet wil dat ze kilo's extra hoeven mee te dragen met rennen. Een oudere hond zou ik niet persé schraal houden maar gewoon normaal qua gewicht. Extra gewicht is extra belasting bij elke wandeling en bv met warm weer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sulluna
Zeer actief

sirene schreef: Een interessant stuk is dat veel oudere honden in tegenstelling dat wat men vroeger dacht juist meer eiwitten nodig hebben voor een goede stikstof balans.
en max eiwitreserves. Wanneer ze te weinig eiwit krijgen kunnen ze heel lang gezond lijken maar op een gegeven moment hebben ze dus net wat minder weerstand tegen invloeden van buitenaf en bv infecties (Laflamme, D. P. (2005). Nutrition for aging cats and dogs and the importance of body condition. Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice, 35(3), 713-742.)
Grappig, dit is bij mensen dus ook zo. Daar haalde ik mijn mening dus vandaan. Ik ga dat onderzoek eens opzoeken die je neerzet en lezen. Klinkt erg boeiend.
Sulluna
Zeer actief

Shibby schreef:
Sulluna schreef:Ja klopt, Luna heeft veel spieren. is ook niet ongezond dun, maar ik zou er liever iets meer vet aan zien. 2 jaar terug is Luna flink ziek geweest anderhalve week door een buikgriep en toen was het gelijk een gratenpakhuis. Geen gezicht.. Dat duurt ook echt wel even voor het er weer aan is. Maar goed, wat er niet aankomt komt er niet aan.
Wel eens satin balls geprobeerd? Daar heb ik Shib mee op gewicht gekregen nadat alle andere manieren en pogingen niet werkten.
Kende ik niet, dankjewel! Luna is ooit wel 33kg geweest en ik vind haar dan mooier en beter eruit zien. Nu weegt ze 29,5. Ik ga dit eens proberen, want ze eet op zich goed. :)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Sulluna schreef:
sirene schreef: Een interessant stuk is dat veel oudere honden in tegenstelling dat wat men vroeger dacht juist meer eiwitten nodig hebben voor een goede stikstof balans.
Grappig, dit is bij mensen dus ook zo. Daar haalde ik mijn mening dus vandaan. Ik ga dat onderzoek eens opzoeken die je neerzet en lezen. Klinkt erg boeiend.
Maar eiwitrijk voeren is wel wat anders dan je hond vetter laten staan hè. Je kunt ook eiwitrijk voeren terwijl je hond schraal is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”