Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een oude hond... Schraal of stevig?
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Een oude hond... Schraal of stevig?
Bij Csiva voel ik haar heupbotten en ruggegraad altijd. Ook als ze wat voller is. Dat is ook haar bouw.
Ik heb mijn honden op 4 zitten van het plaatje op de vorige pagina. Vind ik het mooiste.
Ik heb mijn honden op 4 zitten van het plaatje op de vorige pagina. Vind ik het mooiste.
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Hahah ja dat snap iksirene schreef:Maar eiwitrijk voeren is wel wat anders dan je hond vetter laten staan hè. Je kunt ook eiwitrijk voeren terwijl je hond schraal is.Sulluna schreef:Grappig, dit is bij mensen dus ook zo. Daar haalde ik mijn mening dus vandaan. Ik ga dat onderzoek eens opzoeken die je neerzet en lezen. Klinkt erg boeiend.sirene schreef: Een interessant stuk is dat veel oudere honden in tegenstelling dat wat men vroeger dacht juist meer eiwitten nodig hebben voor een goede stikstof balans.
en max eiwitreserves. Wanneer ze te weinig eiwit krijgen kunnen ze heel lang gezond lijken maar op een gegeven moment hebben ze dus net wat minder weerstand tegen invloeden van buitenaf en bv infecties (Laflamme, D. P. (2005). Nutrition for aging cats and dogs and the importance of body condition. Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice, 35(3), 713-742.)

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Op de afbeelding vind ik de hond met nummer 3 ook schraal, die met nummer 1 vind ik echt te mager.
Mojo zit tussen een 3 en een 4 in, Tapas tussen 4 en 5.
Een hoop ligt toch ook wel in de bouw van een hond, Mojo is fijner van bone en oogt daardoor sowieso al eerder schraal dan Tapas, die grof is en ook nog eens een flinke vacht heeft op het moment waardoor ze er behoorlijk breed/dik uitziet terwijl ze gewoon normaal voelt en zeker niet dik.
Bij beide honden voel je de heupbotten erg goed, dat blijft trouwens ook zo als ze wat meer vet op de ribben hebben.
Tapas weegt 28 kilo, Mojo bijna 24 1/2, ze schelen dus maar een paar kilo maar puur op het zicht schat je Mojo lichter in dan hij is en Tapas eerder wat zwaarder.
Mojo zit tussen een 3 en een 4 in, Tapas tussen 4 en 5.
Een hoop ligt toch ook wel in de bouw van een hond, Mojo is fijner van bone en oogt daardoor sowieso al eerder schraal dan Tapas, die grof is en ook nog eens een flinke vacht heeft op het moment waardoor ze er behoorlijk breed/dik uitziet terwijl ze gewoon normaal voelt en zeker niet dik.
Bij beide honden voel je de heupbotten erg goed, dat blijft trouwens ook zo als ze wat meer vet op de ribben hebben.
Tapas weegt 28 kilo, Mojo bijna 24 1/2, ze schelen dus maar een paar kilo maar puur op het zicht schat je Mojo lichter in dan hij is en Tapas eerder wat zwaarder.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik vind het ook uitmaken of een hond van nature erg schraal is (omdat hij weinig wil eten of wel veel eet maar toch schraal blijft) of een hond die bewust erg schraal gehouden wordt.
Schraal houden terwijl een hond verrekt van de honger vind ik sneu. Als ik Mies echt slank heb dan is ze alleen maar bezig met eten zoeken. Dat vind ik sneu en irritant dus dan maar volslank. Ik zou ook zeker proberen bij een van nature schrale hond een voer te vinden dat een hond dan wel graag eet of iets waar hij wat meer van aanzet. En ja, natuurlijk lukt dat niet altijd dus ik snap prima dat er honden zijn die gewoon schraal zijn.
Veel honden die ik hier voorbij zie komen vind ik persoonlijk te schraal. Maar het kan ongetwijfeld geen kwaad of is misschien zelf iets gezonder. Maar ik vind het gewoon niet nodig en zelfs onprettig ogen.
Welk cijfer mijn honden zijn weet ik niet trouwens. Mies heeft de buiklijn van een 3 maar de heupen van een 5. De ribben zijn netjes 4 denk ik.
Diem heeft dan juist weer rug en heupen van een 3. Buiklijn en ribben geen idee precies, ik denk 4. Hij heeft zoveel vacht die nooit helemaal nat wordt en na 1 keer schudden staat het weer helemaal uit.
Schraal houden terwijl een hond verrekt van de honger vind ik sneu. Als ik Mies echt slank heb dan is ze alleen maar bezig met eten zoeken. Dat vind ik sneu en irritant dus dan maar volslank. Ik zou ook zeker proberen bij een van nature schrale hond een voer te vinden dat een hond dan wel graag eet of iets waar hij wat meer van aanzet. En ja, natuurlijk lukt dat niet altijd dus ik snap prima dat er honden zijn die gewoon schraal zijn.
Veel honden die ik hier voorbij zie komen vind ik persoonlijk te schraal. Maar het kan ongetwijfeld geen kwaad of is misschien zelf iets gezonder. Maar ik vind het gewoon niet nodig en zelfs onprettig ogen.
Welk cijfer mijn honden zijn weet ik niet trouwens. Mies heeft de buiklijn van een 3 maar de heupen van een 5. De ribben zijn netjes 4 denk ik.
Diem heeft dan juist weer rug en heupen van een 3. Buiklijn en ribben geen idee precies, ik denk 4. Hij heeft zoveel vacht die nooit helemaal nat wordt en na 1 keer schudden staat het weer helemaal uit.
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Daar sluit ik mij bij aan. Suus krijg ik nooit zo slank als Luna, Luna nooit zo vol als Suus. Sterker nog, als ik Suus nu op nog minder voer zet veranderd het in een gefrustreerde hond. Ze kan dan buiten niet eens meer los, omdat ze alles opeet wat ze vindt. Thuis alleen maar botten zoeken of iets anders en geen rust meer. Nah, nee bedankt. Dan gaat het allemaal maar wat langzamer en wellicht krijgt ze nooit een 4 of 5 als score en blijft ze op die 6pioenroos schreef:Ik vind het ook uitmaken of een hond van nature erg schraal is (omdat hij weinig wil eten of wel veel eet maar toch schraal blijft) of een hond die bewust erg schraal gehouden wordt.

En over de OP gaat om een beagle. De beagles die ik ken, zijn wat breder gebouwd. Dan vind ik een score 3 dus écht te schraal ( terwijl dat bij een windhond wel gewoon prima is) dan zou ik dus zeker streven naar een 4 of 5.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat vind ik ook en dat lijkt mij ook niet gezond.pioenroos schreef:Ik vind het ook uitmaken of een hond van nature erg schraal is (omdat hij weinig wil eten of wel veel eet maar toch schraal blijft) of een hond die bewust erg schraal gehouden wordt.
Schraal houden terwijl een hond verrekt van de honger vind ik sneu.
Amy is overigens ooit wel die kilo zwaarder geweest (afgelopen winter) en dan is ze precies niet meer die 3, maar een keurige 4:
Nu, 20,9 kilo:

22 kilo:

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ja, op 22 kilo zou ze perfect zijn wat mij betreft. Maar als het er in de zomer niet aan wil, dan doe je daar niks aan en kun je het alleen maar accepteren zoals het is lijkt me.
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, dat is ook zo. Ze is ook hartstikke gezond nu, dus ik maak me niet al te veel zorgen over eventueel ziek worden. Maar ik geef de dierenarts wel gelijk dat er best een kilo'tje bij mag omdat ze geen reserves heeft als ze ziek zou worden. Als ze dan af zou vallen, zou het meteen echt een gratenpakhuis zijn.LongFields schreef:Ja, op 22 kilo zou ze perfect zijn wat mij betreft. Maar als het er in de zomer niet aan wil, dan doe je daar niks aan en kun je het alleen maar accepteren zoals het is lijkt me.
Moet je nagaan dat ze 14,5 woog toen ik haar mee naar Nederland nam... alleen maar botjes en vel.

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ik denk dat Gol en Rani op 5 zitten en Mika op 4, misschien 4,5.DeDiana schreef:Misschien zou het helpen om te definiëren wat we verstaan onder 'schraal'?
Amy is een 3, dat noem ik schraal, en is volgens deze afbeelding dus ondergewicht. Mila en Amoz zijn beide 4 en dat noem ik slank.
Wat ik wel bijzonder vind is dat Mika 12 kilo woog toen ze bij ons kwam maar zo ontzettend mager vond ik haar niet. Inmiddels weegt ze 16 kilo en ze ziet er prima uit, zou dat dan toch spier zijn? Zou niet weten waar ze die 4 kilo extra heeft gelaten

De vacht zal ook wel vertekenen.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Spiermassa neemt af bij oude honden, dus het gewicht zal wat vertekenen. Ik heb honden, helemaal oudere en jonge honden,liever wat te schraal dan te stevig.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Lais zit op een 4, met een uiterst dunne vetlaag en dat noem ik schraal. De 5 is met een vetje, niet schraal.
Willem kwam op een 2,5/3, is nu wat doorgeschoten naar 5,5 ofzo en die probeer ik nu langzaam terug te krijgen naar een 4.
Overigens geniet het ook niet mijn voorkeur om een hond tegen zijn natuurlijke behoefte/lijn in extra slank of schraal te houden. Als die hond dan alleen nog maar de focus heeft op eten (en ook alles wat eigenlijk niet bepaald eetbaar is wil eten) dan vind ik dat geen fijn leven. Dan maar wat minder slank.
Willem kwam op een 2,5/3, is nu wat doorgeschoten naar 5,5 ofzo en die probeer ik nu langzaam terug te krijgen naar een 4.
Overigens geniet het ook niet mijn voorkeur om een hond tegen zijn natuurlijke behoefte/lijn in extra slank of schraal te houden. Als die hond dan alleen nog maar de focus heeft op eten (en ook alles wat eigenlijk niet bepaald eetbaar is wil eten) dan vind ik dat geen fijn leven. Dan maar wat minder slank.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Sirene tikt iets aan wat ik eigenlijk het hele topic al denk. Een labrador of beagle is heel anders schraal dan een podenco of een mechelaar. Het is ook zo afhankelijk van bouw. Ook wat Zamunda hierboven schrijft vind ik afhankelijk per hond. Een labrador en een beagle zullen (gemiddeld genomen) altijd de focus op eten hebben en heb je een poedel die zo geobsedeerd raakt, is dat weer iets compleets anders. Beau zal bijvoorbeeld nooit zo'n buiklijn als Amy krijgen, bouwtechnisch kan hij gewoon geen echte oplopende lijn krijgen. Zelfs al voer ik hem een maand niets.

- DeDiana
- Zeer actief
Ja, dat lijkt mij ook logisch. Bij een slanke beagle krijg ik inderdaad een heel ander beeld op mijn netvlies dan bij een slanke podenco. Gewoon totaal niet vergelijkbaar qua bouw (sprieterig versus compact).Hilde schreef:Sirene tikt iets aan wat ik eigenlijk het hele topic al denk. Een labrador of beagle is heel anders schraal dan een podenco of een mechelaar. Het is ook zo afhankelijk van bouw. Ook wat Zamunda hierboven schrijft vind ik afhankelijk per hond. Een labrador en een beagle zullen (gemiddeld genomen) altijd de focus op eten hebben en heb je een poedel die zo geobsedeerd raakt, is dat weer iets compleets anders. Beau zal bijvoorbeeld nooit zo'n buiklijn als Amy krijgen, bouwtechnisch kan hij gewoon geen echte oplopende lijn krijgen. Zelfs al voer ik hem een maand niets.
Amy heeft een heel diepe borstkas, dus ook bij overgewicht zou zij nog een duidelijke buiklijn hebben. Dat zou er bij een beagle inderdaad heel raar uitzien en dan zou er iets flink mis zijn.
- Hanneke2
- Zeer actief
Lilo van 14 is nog net iets slanker dan jouw Luna, ook grotendeels door haar bouw. Van mij zou er wel wat aan mogen, vooral omdat als ze eens een dagje niet lekker is, het al snel een gratenbaaltje wordt. Ze krijgt ook vaker / meer lekkere dingetjes, maar Lilo is niet heel gefocust op voer, dus echt aan laten komen met normaal voeren gaat niet lukken. Aan de andere kant is ze (misschien juist daardoor) nog lekker fit en beweeglijk, nul tekenen van artrose, ze kan nog steeds loeihard rennen en ze wandelt moeiteloos uren mee. Ik denk dat een gezonde ouwe hond ook best wel wat schraal mag zijn, zonder zuinig te doen met voeren. Als je kijkt naar welke mensen de 100 halen zijn dat ook ielige tanige mensen die veel bewegen.Sulluna schreef:Ik vind Luna net even een slag te dun. ( maar als honden zoals hierboven met hun kop naar beneden staan, lijken ze nog dunner. Dan steekt er bij Luna ook van alles uit als ze zo staat. Je kan beter een foto laten zien dat ze gewoon rechtstaan. Alleen ik moest ook even zoeken naar zo'n foto whaha! )
Maar het is haar bouw dus prima.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Als Dico staat te drinken of eten trekt hij ook nog eens zijn buik in, vind het zeker niet fraai, maar kan er niks aan veranderen inderdaad.Caro. schreef:Hippo schreef:[
Op deze foto kan je wel mooi het verschil zien. Oscar(links) en Hippo zijn zoals ik ze graag zie en Dico is net wat te schraal.
Zodra ze inspanning leveren zie je vooral bij Hippo zijn spiermassa erg goed.
Is Dico de achterste hond? Die vind ik ook te mager, erg ingevallen bij de flanken.
Maar goed, je hebt het niet altijd helemaal in de hand: Puchu van mij die krijgt echt weinig eten, maar die wordt van een rijstkorrel echt
al dik. Bovendien is hij lui in huis.
Kaya die bemoeide zich overal mee, sprong op, ging in de tuin kijken, pakte een balletje, enz. enz. maar Puchu doet dat nauwelijks en
'spaart' zijn energie voor belangrijkere dingen... wat die dingen dan zijn, daar ben ik nog niet achter
Op deze foto's zie je beter hoe hij is, maar het blijft nog steeds een score 3.
Dico:

Het is net een gespierde mier

Heb hem liever zoals Oscar:

Oscar vanaf de zijkant
Dat je een beagle niet kunt beoordelen qua buiklijn met een windhond mag denk ik duidelijk zijn

- DeDiana
- Zeer actief
Wat is het toch een knapperd, die Oscar. Ik vind hem op de onderste foto ook perfect, wat mij betreft een hond op ideaal gewicht en prachtig bespierd. 

- kipo
- Zeer actief
Pol en Aura schommelen iets tussen 4 en 5. Voor mij is dat prima. Alleen als ze richting 5,5-6 gaan trap ik op de een en worden we wat strikter met voeren. Pol is ongeveer 14 en die wil ik niet te dik (dus niet hoger dan 5), maar ook niet schraal (niet lager dan 3,5-4).
- pioenroos
- Zeer actief
Inderdaad. Al vind ik dat best lastig beoordelen nog. Mijn honden jojoën dus nogal wat, vrees ikHippo schreef:Dat je een beagle niet kunt beoordelen qua buiklijn met een windhond mag denk ik duidelijk zijn

Hier een 'stevig gebouwde' hond van sterk (zorgelijk) ondergewicht naar goed gewicht. Als ik het me goed herinner, was hij op z'n slechts 23 a 25 kilo. Nu is hij 32. Eerste foto was hij 2,5. Je kon een aardig deuntje spelen op z'n ribben toen

Nu, 5 jaar later, op een goed gewicht. Denk ik

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Dit is Beau van dertien nu. Ik vind hem mooi op gewicht, maar anderen vinden hem te dun. Tijdens het lopen kun je net zijn ribben zien. Vacht lijkt op de foto wat dof maar die glanst juist goed.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Kan mij niet heugen zo'n slanke beagle te hebben gezienHilde schreef:Dit is Beau van dertien nu. Ik vind hem mooi op gewicht, maar anderen vinden hem te dun. Tijdens het lopen kun je net zijn ribben zien. Vacht lijkt op de foto wat dof maar die glanst juist goed.

@ Pioenroos, honden met zo'n dikke vacht zou ik niet zo vanaf een foto kunnen beoordelen. Denk dat je dan toch moet voelen. Prachtig beest trouwens
DankjewelDeDiana schreef:Wat is het toch een knapperd, die Oscar. Ik vind hem op de onderste foto ook perfect, wat mij betreft een hond op ideaal gewicht en prachtig bespierd.

- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Van mij zou er wel een kilootje bij op mogen
Dan is 'ie nog steeds hartstikke slank met zichtbare taille.

-
- Zeer actief
Houd je hem bewust zo Hilde?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
van mij zou e rook wel iets bij mogen ja. Als mijn honden zo slank waren zou ik wel proberen om er wat bij te krijgen.
Ik heb gisteren taillefotos gemaakt van mijn honden haha, maar dat ziet er wel heel anders uit. En bij Karel zag ik gisteren echt 3 ribben doorschijnen maar als je zijn taille ziet zou je denken dat ie best veel spek heeft. Ik zal ze straks ff uploaden
Ik heb gisteren taillefotos gemaakt van mijn honden haha, maar dat ziet er wel heel anders uit. En bij Karel zag ik gisteren echt 3 ribben doorschijnen maar als je zijn taille ziet zou je denken dat ie best veel spek heeft. Ik zal ze straks ff uploaden
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Oh ja, ik zou er ook een kilo'tje bij op willen denk ik.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind het moeilijk te zien, ook vanaf alleen deze foto, maar zo op het oog vind ik hem wel erg veel taille hebben (het oogt een beetje ingevallen) en neig ik ernaar dat ik er liever wat bij zou hebben. Of dat direct een kilo moet zijn weet ik nog zo net niet.
Maar goed, ik vind het lastig te beoordelen vanaf deze ene foto waarbij de hond niet scherp erop staat (ik zie niet duidelijk afzonderlijke ribben nu), misschien heeft hij wel heel dikke dijen waardoor het vertekent, misschien vertekent het omdat hij niet recht staat...
Maar goed, ik vind het lastig te beoordelen vanaf deze ene foto waarbij de hond niet scherp erop staat (ik zie niet duidelijk afzonderlijke ribben nu), misschien heeft hij wel heel dikke dijen waardoor het vertekent, misschien vertekent het omdat hij niet recht staat...
- amelie
- Zeer actief
Ik vind hem wat schonkig ogen. Die taille zou me niet zo veel uitmaken maar dat je de botjes (achterste ribben, heupen) wat ziet uitsteken zou voor mij een teken zijn om iets meer vetjes te willen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Op deze foto vind ik hem voor een Beagle ook te schraal ogen. Als het mijn hond wS zou ik hem net even wat gevulder willen krijgen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind hem juist prachtig zo. Maar ik ben wel in de minderheid zie ik.
Een hond van 13jr is nou eenmaal een beetje schonkig doordat de spiermassa afneemt. Met vet proberen op te vullen heeft weinig zin want vet gaat nou eenmaal niet zitten waar je dat wilt hebben. Ws gaat het vet alsnog net achter zijn schouderbladen zitten. Dan belast je hem alleen maar met extra gewicht terwijl je hond er nog steeds schonkig uitziet.
Ik geloof nog steeds niet dat het nou zoveel uitmaakt om 1 kg extra op een oude hond te hebben voor als hij ziek wordt.
Meer kilo's extra is alleen maar nadelig voor je hond en een klein beetje extra gaat geen zoden aan de dijk zetten als een hond ziek wordt.
Een hond van 13jr is nou eenmaal een beetje schonkig doordat de spiermassa afneemt. Met vet proberen op te vullen heeft weinig zin want vet gaat nou eenmaal niet zitten waar je dat wilt hebben. Ws gaat het vet alsnog net achter zijn schouderbladen zitten. Dan belast je hem alleen maar met extra gewicht terwijl je hond er nog steeds schonkig uitziet.
Ik geloof nog steeds niet dat het nou zoveel uitmaakt om 1 kg extra op een oude hond te hebben voor als hij ziek wordt.
Meer kilo's extra is alleen maar nadelig voor je hond en een klein beetje extra gaat geen zoden aan de dijk zetten als een hond ziek wordt.
- pioenroos
- Zeer actief
Ik vind hem, voor model beagle, ook erg schraal.
Doordat hij op zijn flanke helemaal plat is lijkt het eerder ingevallen dan een slanke lijn.
Maar ik zou het niet zorgelijk dun vinden voor een ouwetje. Maar als hij graag eet zou ik zelf hem absoluut wat meer geven.
Doordat hij op zijn flanke helemaal plat is lijkt het eerder ingevallen dan een slanke lijn.
Maar ik zou het niet zorgelijk dun vinden voor een ouwetje. Maar als hij graag eet zou ik zelf hem absoluut wat meer geven.
- Nikki90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Hussel
Jet is nog lang niet oud gelukkig, maar ik ga haar gewoon houden zoals ze nu is. Jet zit op 4,5 ongeveer.
Persoonlijk vind ik Beau ook wat te dun, van mij mag er wel wat bij.
Persoonlijk vind ik Beau ook wat te dun, van mij mag er wel wat bij.