Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch een blafband of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Aelynn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Toch een blafband of niet?

Ongelezen bericht door Aelynn »

Eerder openende ik een topic over het blaffen van de hond in de ochtend (http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&start=60).
Het blaffen in de ochtend is inmiddels afgelopen nu we de bench in de gang hebben staan. We hebben ook even gekeken wat het blaffen nu vooral veroorzaakt en we zijn er inmiddels achter: de katten.
Elke keer als ze in de bench zit en de katten hoort of ziet lopen begint ze te blaffen, als ze de katten op het aanrecht hoort lopen (ze weet dat daar het eten wordt bereidt) blaft ze. Ze vind het niet leuk als zij in de bench zit en de katten rondlopen of als zij binnen is en de katten lopen buiten. Ook vind ze het niets als de katten ergens zitten waar ze niet bij mag. Dan blaft ze ook.

Vanaf het begin hebben we het blaffen ontmoedigd maar ze blijft het doen. Vooral in de avond en vroeg in de ochtend is dit heel lastig want de buren horen het namelijk wel! Ze zijn blij dat het aanhoudende blaffen is opgehouden maar de hond gaat in de bench echt flink te keer als ze een kat ziet. De bench verschuift soms wel een hele meter door haar drukke geblaf en gedoe. Het moet nu gewoon afgelopen zijn en ons straffen maakt blijkbaar echt te weinig indruk. We moeten nu de hele tijd boos worden en dat komt de sfeer in huis ook niet ten goede.

Het lastige is dat de katten nu eenmaal aanwezig zijn. Ja, ze lopen over het aanrecht want dat mogen ze. Ja, ze lopen rond de bench want die staat nu eenmaal midden in de kamer. De bench permanent op de gang zetten is geen optie omdat hij dan de trap en de toilet blokkeert. Het enige wat we nu nog kunnen verzinnen is een oplossing die direct zoveel indruk maakt dat ze er echt van schrikt en het dan hopelijk snel is afgelopen. We zijn ons nu dus aan het verdiepen in het aanschaffen van een blafband. Iets waar ik nog steeds niet 100% achter sta maar we kunnen op dit moment ook niet iets anders verzinnen. Het is niet leuk als de hond 's ochtends vroeg en 's avonds laat aan het blaffen is.

Ervaringen met blafbanden of eventueel adviezen hoe dit probleem aan te pakken zijn zeker welkom.
Afbeelding
Cinnepin
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerenfox en border collie
Aantal honden: 2

Re: Toch een blafband of niet?

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Zijn blafbanden niet al verboden?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Cinnepin schreef:Zijn blafbanden niet al verboden?
Nee. Als het doorgaat januari.
Cinnepin
Zeer actief

crutz schreef:
Cinnepin schreef:Zijn blafbanden niet al verboden?
Nee. Als het doorgaat januari.
OK :D
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Hmmm, als je dan toch zo ver bent dat je een blafband overweegt zou ik zelf denk ik eerder een gedragstherapeut inschakelen, is dat geen optie? Ik kan me voorstellen dat je er horendol van wordt.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Mijn buurhond heeft een blafband om als ze alleen thuis is. Ze slaat op zo ongeveer alles wat ze hoort aan, ook gewone, dagelijkse geluiden van ons en de andere buren (het openen van een raam boven, of wanneer het raam open staat, het aan/uit maken van een lamp, het laten vallen van een usb-kabeltje, het openen/sluiten van een (kast)deur). Dat betekent dat ze vaak blaft. Voor de blafband blafte ze een half uur aan een stuk, nu nog maar 5-10 minuten. Maar het is zeer zeker niet opgehouden door de blafband.

Ik zou zelf de oplossing ook niet zoeken in een blafband, maar hulp zoeken bij dit gedrag. Volgens mij worden blafbanden per 1 januari ook verboden. Helaas weet ik ook niet wat de oplossing zou zijn.
Aelynn
Zeer actief

Ik heb ook advies gevraagd bij mensen op de hondensport. Dat zijn mensen die soms al 40 jaar ervaring hebben met het opvoeden en africhten van Duitse Herders. De meeste raden een blafbandje aan. Als ik een gedragstherapeut inschakel wil ik wel zeker weten dat het de moeite waard is: als ze mij gaan vertellen wat ik al weet vind ik dat echt zonde van het geld.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een gedragstherapeut bij dit soort problemen?
Afbeelding
Cinnepin
Zeer actief

Nou ik ken een gedragstherapeut en die zou nooit een blafband aanraden......zijn die mensen wel kundig?
Afbeelding
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Moet je hond in de bench of kan je misschien proberen dat ie gewoon met de bench open slaapt.

Ik heb geen ervaring met een gedragstherapeut maar dat zou wel mijn eerste keuze zijn en niet een blafband. Succes :)
Aelynn
Zeer actief

Cinnepin schreef:Nou ik ken een gedragstherapeut en die zou nooit een blafband aanraden......zijn die mensen wel kundig?
Ja, ik ervaar ze als zeer kundig. Daarom zijn we ook niet direct naar de blafband gegaan en hebben we eerst daar advies ingewonnen over bv het blaffen in de ochtend. Daar kwamen echt goede adviezen uit en daardoor was dat probleem ook snel verholpen. Dit probleem is echter lastig want het kan zo niet nog een paar maanden doorgaan, we moeten ook aan de buren denken.

Overigens zou het een oplossing zijn als de hond gescheiden kon worden van de katten, maar dat is nu eenmaal geen optie in het huis waar we in wonen.

Ik heb zelf geen ervaring met gedragskundigen met mijn dieren, maar heb ze wel vaker gesproken over het gedrag van katten. Ook weleens workshop bijgewoond maar daar leerde ik in ieder geval niets nieuws. Er zullen best goede therapeuten zijn hoor, maar ik denk wel dat je dan eerst het kaf van het koren moet scheiden. ;)
Afbeelding
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

En dan zijn er nog honden die misschien wel stoppen met blaffen of minder lang door blaffen maar daar voor in de plaats enorm gaan joelen. Volgens de mensen die buren waren van zo'n hond zou dat nog veel erger zijn (en veel meer stress voor de hond) dan het blaffen ;)
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Waarom zit ze in de bench dan? Want jullie zijn er dan wel bij, omdat je schrijft dat jullie de hele tijd boos moeten worden.
Dorine.
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

Ik denk ook dat een gedragstherapeut inschakelen een beter idee is. Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar in omgeving midden Nederland ken ik zelf wel een goede trainer die ook gedragstherapie doet. Ik weet niet of ze specifiek ook met blaffen heeft geholpen, maar ze heeft in elk geval heel veel reactieve honden en ook andere probleemgevallen geholpen.

Naar mijn idee zijn dit soort dingen ook op te lossen op een positieve wijze. Het is als ik de verhalen mag geloven van mensen met herders, best wel een herderding om de politie uit te gaan hangen. De kat doet iets wat niet mag (wat ze zelf niet mag is gewoon iets wat in het algemeen niet mag volgens haar dan) en daar heeft de hond dan een mening over.

Als je niet een gedragstherapeut wilt inschakelen dan heb ik nog wel een idee. Geen idee of dit al is geopperd in de vorige topic die je geopend hebt, maar ik kan het proberen! Voor het 'blaffen naar katten in de bench' zou ik op positieve manier trainen dat de hond beter niet kan blaffen naar de katten. Ben je al bekend met clicker of marker training? Wat ik zou doen (misschien makkelijker met twee personen) hond in de bench, je haalt een kat in de kamer (vasthouden oid) de hond kijkt, je geeft je markersignaal (click of yes of wat dan ook) en je geeft een beloning. Dit ga je langzaam opbouwen naar een kat die vrij rondloopt, die echt bij de bench zit. Naar de kat kijken (en NIET blaffen) is een beloning. Het belangrijkste is om dit in zulke kleine stappen te doen dat het makkelijk is om succes te halen voor de hond. Dus niet gewoon de kat door de kamer laten lopen, want je weet al uit ervaring dat de hond dan gaat blaffen. Als je een stapje moeilijker gaat, en de hond blaft wel, een stapje terug.
Aelynn
Zeer actief

De hond moet de bench in als wij geen tijd hebben ons om haar te bekommeren omdat ze de katten niet met rust kan laten. Ze springt er bovenop en valt ze echt lastig. Als wij er zijn doet ze dit soms ook maar dan kunnen we het corrigeren. Ze is nog niet volwassen en heeft soms nog pubertrekken. We vinden het belangrijk dat we erbij blijven dit gedrag te corrigeren.

En ja we zijn wel thuis, maar vaak moeten we dan thuis werken. Dan schiet het niet op als we de hele tijd achter de hond aan moeten lopen om steeds maar "nee" te zeggen. Dan moet ze even een paar uur de bench in. Het is de bedoeling dat dit niet zo blijft, maar voorlopig moet het even zo. De katten hebben anders geen rust meer en wij kunnen ons niet op het werk concentreren. Soms heeft ze dagen dat ze het wel een paar uur kan volhouden, soms ook niet.
Ze krijgt volop beweging, maar ze komt uit een werklijn: uitgeput of niet, mentaal is ze altijd ready to go! Elke dag trainen we voor de hondensport (gehoorzaamheid en soms gaan we ook speuren) en mijn vriend is met haar aan het oefenen met de fiets, hij wil graag haar UV certificaat met haar halen. Fysiek en mentaal krijgt ze vollop uitdaging. Wel heeft ze een beetje ADHD (grap ik altijd) want ze is heel snel afgeleid, zeker door de katten die rondlopen. Dan ligt ze wel, maar kan ze het niet loslaten. Ook buiten tijdens het trainen wordt het opgemerkt, ze mist nog het focussen.

Ze is overigens bijna 11 maanden oud en loops geweest. Haar drukke gedrag neemt nu steeds meer af, maar het blaffen lijkt toe te nemen. Soms gaat het prima, maar zo nu en dan wil ze zich toch laten horen.

De katten hebben geen belletje ;).

En joelen willen we inderdaad niet hebben haha! Dan zijn de buren nog niet blij! :mrgreen:

En laat ik even voorop stellen dat ik liever ook geen blafband gebruik, ik vind het ook niet heel gek dat de hond blaft als er iets langsloopt of uit enthousiasme, maar de buren zijn er niet blij mee en ik wil het niet zover laten komen dat het echt een conflict wordt. Afleiden werkt ook niet omdat ze vaak blaft als ze in de bench zit en wij dus echt geen tijd voor haar hebben (maar wel thuis zijn, en dat weet ze ook!) Ze wil graag 24/7 onze aandacht, en dat snap ik ook, maar dat is praktisch onmogelijk. En ondertussen maken de buren steeds vaker opmerkingen dat ze de hond toch echt wel horen blaffen. En dat snap ik ook.
Afbeelding
Aelynn
Zeer actief

Project Click schreef:Ik denk ook dat een gedragstherapeut inschakelen een beter idee is. Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar in omgeving midden Nederland ken ik zelf wel een goede trainer die ook gedragstherapie doet. Ik weet niet of ze specifiek ook met blaffen heeft geholpen, maar ze heeft in elk geval heel veel reactieve honden en ook andere probleemgevallen geholpen.

Naar mijn idee zijn dit soort dingen ook op te lossen op een positieve wijze. Het is als ik de verhalen mag geloven van mensen met herders, best wel een herderding om de politie uit te gaan hangen. De kat doet iets wat niet mag (wat ze zelf niet mag is gewoon iets wat in het algemeen niet mag volgens haar dan) en daar heeft de hond dan een mening over.

Als je niet een gedragstherapeut wilt inschakelen dan heb ik nog wel een idee. Geen idee of dit al is geopperd in de vorige topic die je geopend hebt, maar ik kan het proberen! Voor het 'blaffen naar katten in de bench' zou ik op positieve manier trainen dat de hond beter niet kan blaffen naar de katten. Ben je al bekend met clicker of marker training? Wat ik zou doen (misschien makkelijker met twee personen) hond in de bench, je haalt een kat in de kamer (vasthouden oid) de hond kijkt, je geeft je markersignaal (click of yes of wat dan ook) en je geeft een beloning. Dit ga je langzaam opbouwen naar een kat die vrij rondloopt, die echt bij de bench zit. Naar de kat kijken (en NIET blaffen) is een beloning. Het belangrijkste is om dit in zulke kleine stappen te doen dat het makkelijk is om succes te halen voor de hond. Dus niet gewoon de kat door de kamer laten lopen, want je weet al uit ervaring dat de hond dan gaat blaffen. Als je een stapje moeilijker gaat, en de hond blaft wel, een stapje terug.
We hebben het in eerste instantie puur en alleen gedaan op een positieve manier. Maar ze werd steeds ouder, het gedrag werd erger en toen moesten we toch echt grenzen gaan aangeven wat ze wel en niet mag in huis. Veel dingen gaan heel goed: ze wéét dat ze niet op de bank mag en dat doet ze over het algemeen ook niet. Soms wel maar ach, ze is nog jong dus dat gebeurd weleens. Keertje corrigeren en dan is het ook klaar. Maar de katten zijn zó aanlokkelijk voor haar! Ze is ook structureel rustiger als de katten uit de kamer zijn maar helaas, de katten komen alleen maar beneden en mogen alleen naar buiten als wij de deur voor de open doen. Als het gaat regenen haal ik de katten dus binnen want ik ben geen portier (ook niet voor de katten ;)). De hond en de katten zijn dus echt op elkaar aangewezen, ze delen een ruimte van ong. 40 m2 en daar moeten ze het samen mee doen.

Clickertraining is ze bekend mee, ik zou het eens kunnen proberen. Proberen kan geen kwaad natuurlijk. Wel hebben wij het belonen van het kijken maar negeren of weglopen van de katten wel veel beloond. Nog niet echt met de bench, kunnen we wel proberen. Moet ik alleen wel de kat zover krijgen dat hij dat wil want die glippen weg als de hond begint te blaffen. (en niet gek haha)
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Is de bench niet af te dekken met een kleed zodat ze de katten niet kan zien lopen, zou dat helpen?
Aelynn
Zeer actief

Cleva schreef:
Aelynn schreef: En ja we zijn wel thuis, maar vaak moeten we dan thuis werken. Dan schiet het niet op als we de hele tijd achter de hond aan moeten lopen om steeds maar "nee" te zeggen. Dan moet ze even een paar uur de bench in.
Leg haar gewoon af onder je buro.

Een bench kun je gebruiken als je je hond aangeleerd hebt daarin te relaxen. Als een hond niet gaat slapen of in ieder geval doezelen werkt het toch niet. Een actieve hond in een bench werkt nooit. Ook niet met een blafband, dag gaat ze wel op een andere manier zitten kwallen.
Daar blijft ze niet liggen hahaha :mrgreen: . Zeker niet als die leuke interessante katten ook nog eens rondlopen!
Meestal gaat ze slapen in de bench, maar soms gaat ze wel eerst even te keer. Dat is kort, maar heftig en de buren zijn daar niet blij mee. Het is geen eindeloos achter elkaar blaffen, het is meestal 1 of 2 keer en dan aardig hard.
Dat een actieve hond in de bench niet werkt geloof ik best, maar zoals ik boven al zei: ze is altijd actief, daar is ze ook op gefokt. Je moet de hond ook tegen zichzelf in bescherming nemen want ze blijft maar gaan en heeft altijd zin om te spelen.

En soms gaat het heel goed: katten en hond liggen nu vlak bij elkaar en dan is er niets aan de hand. Iedereen rustig. Helaas weten we dat het ook op andere dagen heel anders kan zijn.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Heeft ze wel geleerd haar rust te pakken? Ook al heeft ze een grote drive, een hond moet ook leren dat soms het knopje even 'uit' moet kunnen. Dus rustig kunnen liggen slapen of niksen en niet overal op reageren.
Als je elke dag met haar traint en ze thuis ook nog eens op de katten blijft reageren / blaffen, en je stelt dat ze 'adhd' heeft, zou het me niks verbazen als ze regelmatig overprikkeld is, vooral vanwege de katten dus in huis. Ik zou zoeken naar een oplossing waarbij zij ze niet kan zien. Misschien een soort scheidingswandje of gordijn naast haar bench (ik noem maar iets) zodat ze toch meer tot rust komt als ze daar in moet, want dit lijkt me voor haar gewoon niet prettig zo. En al helemaal niet als ze ook nog alleen maar correcties krijgt voor het blaffen in plaats van leert meer te ontspannen (en dus minder te reageren op de katten uiteindelijk). Ik snap dat je denkt dat het een oplossing kan zijn, maar geloof me, er is geen 'quick fix' en je kan beter inzetten op trainen wat je wél van je hond wil zien (rustig in de bench liggen) dan proberen het blaffen te beperken. En ja dat kost even wat tijd en inzet maar daar heb je een hond toch ook voor.
Aelynn
Zeer actief

Tenmashi schreef:Is de bench niet af te dekken met een kleed zodat ze de katten niet kan zien lopen, zou dat helpen?
Dat hebben we al geprobeerd maar helaas gebruikt ze haar grote zeiloren. :mrgreen:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ik zou echt gaan trainen, evt. met een clicker is dit mooi te doen. Naast haar zitten als ze in de bench is en belonen belonen en nog eens belonen voor rustig en relaxed gedrag.
Aelynn
Zeer actief

runninggirl schreef:Heeft ze wel geleerd haar rust te pakken? Ook al heeft ze een grote drive, een hond moet ook leren dat soms het knopje even 'uit' moet kunnen. Dus rustig kunnen liggen slapen of niksen en niet overal op reageren.
Als je elke dag met haar traint en ze thuis ook nog eens op de katten blijft reageren / blaffen, en je stelt dat ze 'adhd' heeft, zou het me niks verbazen als ze regelmatig overprikkeld is, vooral vanwege de katten dus in huis. Ik zou zoeken naar een oplossing waarbij zij ze niet kan zien. Misschien een soort scheidingswandje of gordijn naast haar bench (ik noem maar iets) zodat ze toch meer tot rust komt als ze daar in moet, want dit lijkt me voor haar gewoon niet prettig zo. En al helemaal niet als ze ook nog alleen maar correcties krijgt voor het blaffen in plaats van leert meer te ontspannen (en dus minder te reageren op de katten uiteindelijk). Ik snap dat je denkt dat het een oplossing kan zijn, maar geloof me, er is geen 'quick fix' en je kan beter inzetten op trainen wat je wél van je hond wil zien (rustig in de bench liggen) dan proberen het blaffen te beperken. En ja dat kost even wat tijd en inzet maar daar heb je een hond toch ook voor.
We hebben al een kleed over de bench gehangen: dat is geen optie helaas want zoals ik hierboven ook al zei: ze gebruikt haar oren. We hebben wel bewust getraind op ontspanning. Als ze rustig gaat liggen (en ik weet als ze écht rustig is, want dan legt ze haar kop neer en soms zucht ze ook nog eens diep) dan belonen we dat met knuffels en lekkers. Dit hebben we steeds langer gemaakt en daarvan zien we resultaat: ze kan nu gerust een hele avond lekker in haar mand naast de bank liggen.

Maar dan gaan de katten weer aan de wandelen of spelen met elkaar en dan is het te leuk om te blijven liggen.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Aelynn schreef:
runninggirl schreef:Heeft ze wel geleerd haar rust te pakken? Ook al heeft ze een grote drive, een hond moet ook leren dat soms het knopje even 'uit' moet kunnen. Dus rustig kunnen liggen slapen of niksen en niet overal op reageren.
We hebben al een kleed over de bench gehangen: dat is geen optie helaas want zoals ik hierboven ook al zei: ze gebruikt haar oren. We hebben wel bewust getraind op ontspanning. Als ze rustig gaat liggen (en ik weet als ze écht rustig is, want dan legt ze haar kop neer en soms zucht ze ook nog eens diep) dan belonen we dat met knuffels en lekkers. Dit hebben we steeds langer gemaakt en daarvan zien we resultaat: ze kan nu gerust een hele avond lekker in haar mand naast de bank liggen.

Maar dan gaan de katten weer aan de wandelen of spelen met elkaar en dan is het te leuk om te blijven liggen.
Misschien als tussenstap belonen op aandacht voor jou (dus echt onder appel zetten) terwijl de katten rondlopen? Als je daar wel eerst stappen in kunt maken, of eventueel als tussenstap zij nog niet in de bench, of met het deurtje open. Er moet iets te verzinnen zijn om het trainen eerst wat makkelijker te maken nu het in de bench ontspannen zijn als de katten rondlopen te veel gevraagd is.
Aelynn
Zeer actief

runninggirl schreef:
Aelynn schreef:

Misschien als tussenstap belonen op aandacht voor jou (dus echt onder appel zetten) terwijl de katten rondlopen? Als je daar wel eerst stappen in kunt maken, of eventueel als tussenstap zij nog niet in de bench, of met het deurtje open. Er moet iets te verzinnen zijn om het trainen eerst wat makkelijker te maken nu het in de bench ontspannen zijn als de katten rondlopen te veel gevraagd is.
Dat zou wellicht een optie zijn. Dan moet dat wel met de riem om want alleen kan ik haar nog niet volledig onder appel zetten. Dat wil zeggen: ze luistert, maar als ze is afgeleid (en das niet alleen de katten dat kan buiten ook zijn dat er een vogel langs wipt) dan kan ze zich niet beheersen en kan ik haar alleen fysiek weer onder controle krijgen. (riem vasthouden en fysiek weer naar mij neer zetten). Ik weet niet of dat een probleem is o.i.d.? Ze is wel een soort hond die heeeel goed weet wanneer de riem om is en wanneer af.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Dan zou ik eerst dáár op gaan trainen. Dus zonder katten er bij en zonder riem gewoon appel oefeningen. Eerst op een plek waar je weet dat ze het makkelijk vindt, en dat steeds verder uitbouwen. Want eigenlijk is het toch jammer dat je hond blijkbaar alleen luistert wanneer ze in principe bang is of in ieder geval onder de indruk van een correctie van jou.
Ik denk dat als je eerst aan die basis gaat werken, luisteren naar jou, zonder riem en zonder correcties, en bijvoorbeeld ook op steeds meer afstand. Dat je dan grote stappen kan maken en ze ook vanzelf veel beter andere dingen gaat oppikken in de training die nu nog niet goed gaan.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Het klinkt al met al alsof blaffen niet het probleem is, maar een van de uitingen van een probleem. Namelijk dat je je hond en katten niet goed bij elkaar hebt geintroduceerd. Of iig zijn ze nog niet goed gewend aan elkaar.
Aelynn schreef:Clickertraining is ze bekend mee, ik zou het eens kunnen proberen. Proberen kan geen kwaad natuurlijk. Wel hebben wij het belonen van het kijken maar negeren of weglopen van de katten wel veel beloond. Nog niet echt met de bench, kunnen we wel proberen. Moet ik alleen wel de kat zover krijgen dat hij dat wil want die glippen weg als de hond begint te blaffen. (en niet gek haha)
Ik snap het idee hier achter, maar ik ben bang dat je een averechts effect hebt getrained, namelijk aandacht op katten = beloning. Geen wonder dat ze helemaal hoteldebotel gaat op de katten ;) Ik heb het met mijn hond precies tegenovergesteld gedaan. Naar de kat kijken = nee. Dus afleiden of corrigeren. Daar moet je eerst een periode echt flink er op zitten, want een kat is natuurlijk mega-interessant zeker voor een jonge hond. Dus heel streng zijn. En in jullie geval zal het nog wel wat meer moeite kosten omdat ze al die maanden verkeerd gedrag versterkt heeft. Dat is even een energieslurpende investering maar ik denk een stuk efficienter dan een blafband.

En in de tussentijd zoals Cleva zegt, als je werkt hond onder je bureau, af en klaar. Of de katten naar buiten. Heb je al - los van de katten - een of ander commando getrained waarop ze in rust gaat? Dat zou je ondertussen ook nog kunnen proberen. Hier is het 'crash', als ik dat zeg weet ze gewoon dat ze zich even te ruste moet leggen.

Succes!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dan zet je een puppy ren achter je zodat ze niet ver vanonder t bureau weg kan
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

mijke schreef:Het klinkt al met al alsof blaffen niet het probleem is, maar een van de uitingen van een probleem. Namelijk dat je je hond en katten niet goed bij elkaar hebt geintroduceerd. Of iig zijn ze nog niet goed gewend aan elkaar.
Aelynn schreef:Clickertraining is ze bekend mee, ik zou het eens kunnen proberen. Proberen kan geen kwaad natuurlijk. Wel hebben wij het belonen van het kijken maar negeren of weglopen van de katten wel veel beloond. Nog niet echt met de bench, kunnen we wel proberen. Moet ik alleen wel de kat zover krijgen dat hij dat wil want die glippen weg als de hond begint te blaffen. (en niet gek haha)
Ik snap het idee hier achter, maar ik ben bang dat je een averechts effect hebt getrained, namelijk aandacht op katten = beloning. Geen wonder dat ze helemaal hoteldebotel gaat op de katten ;) Ik heb het met mijn hond precies tegenovergesteld gedaan. Naar de kat kijken = nee. Dus afleiden of corrigeren. Daar moet je eerst een periode echt flink er op zitten, want een kat is natuurlijk mega-interessant zeker voor een jonge hond. Dus heel streng zijn. En in jullie geval zal het nog wel wat meer moeite kosten omdat ze al die maanden verkeerd gedrag versterkt heeft. Dat is even een energieslurpende investering maar ik denk een stuk efficienter dan een blafband.

En in de tussentijd zoals Cleva zegt, als je werkt hond onder je bureau, af en klaar. Of de katten naar buiten. Heb je al - los van de katten - een of ander commando getrained waarop ze in rust gaat? Dat zou je ondertussen ook nog kunnen proberen. Hier is het 'crash', als ik dat zeg weet ze gewoon dat ze zich even te ruste moet leggen.

Succes!
Dit inderdaad.
De bench is niet het probleem, maar haar gedrag naar de katten toe. Ik zou ook echt gaan sturen op negeren. Daar zal je ook de katten soms voor moeten corrigeren als ze het gedrag uitlokken.
Katten moet je gewoon vanaf blijven als het niet normaal kan. En als je echt even de boel wilt scheiden, is er dan misschien een tuin waar de hond in kan?
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Iets zegt me dat de problemen verkeerd aangepakt worden, zoals met de katten, dat er veel gecorrigeerd wordt op een onduidelijke manier en dat ze veel in de bench zit. En een hele actieve drukke hond is. En dat je adviezen krijgt van een no nonsense ouderwetse werkhondentrainer die ook nog de fokker van de hond is. Je oom.

En dat de hond de lul van het paardespul is.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ten eerste heeft je hond het idee dat ze überhaupt iets te zeggen heeft omtrent die katten, dat idee hebben jullie haar gegeven (door haar daarin teveel ruimte te geven). Verder denk ik dat je over de gehele linie teveel ruimte geeft en het dus niet alleen speelt op het gebied van ongehoorzaamheid/bemoeialligheid tav de katten. Je hebt een herder en die willen meestal héél erg graag de boel besturen, als je dat niet wil zul je dat als baas héél duidelijk moeten maken.

Mijn herder wil ook ontzettend graag herderen en in gevallen dat hij het heel erg moeilijk vindt om dat te laten dan gaat hij onder appèl, moet hij liggen en bij het minste haartje dat hij beweegt krijgt hij te horen dat hij er NIETS mee te schaften heeft :zweep: .

mijke schreef:Het klinkt al met al alsof blaffen niet het probleem is, maar een van de uitingen van een probleem. Namelijk dat je je hond en katten niet goed bij elkaar hebt geintroduceerd. Of iig zijn ze nog niet goed gewend aan elkaar.
Daar ben ik het mee eens. Direct vanaf begin korte metten maken met initiatieven richting de katten, de katten zijn van mij en daar heeft de hond niks mee te schaften :pffff: . Of ze nou liggen te slapen of lopen te keten, níets mee te maken.

Oh, en zoek alsjeblieft een andere trainer/hondenschool als je huidige je een blafbandje aanraden voor dit probleem.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Helpt het als je een muziekje aan laat staan?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”