Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eliminatie

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Eliminatie

Ongelezen bericht door Shibby »

Aangezien Malou blijft krabben, wil ik haar op een eliminatie dieet gaan zetten, maar ik zit een beetje in dubio welke diersoort ik hiervoor ga kiezen. Maakt het echt uit?

Praktisch gezien ligt mijn voorkeur bij rund en anders bij vis (en dan wel een mix van oa makreel, zalm, sardines).
Koop ik een complete kvv, wat volgens mij zal moeten omdat je anders diersoorten moet afwisselen en dat willen we voor een week of 6 dus sowieso niet. Maar in en complete kvv zitten dan wel weer groenten, vitaminen etc om het compleet te maken, hoe zit dat dan?

Iemand iets zinnigs te zeggen? :)
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Eliminatie

Ongelezen bericht door runninggirl »

Rund is van bekend dat veel honden er allergisch op reageren, dus daar zou ik niet mee beginnen.
Volgens mij wordt aangeraden een diersoort te kiezen die ze nog niet eerder hebben gehad. Compleet doe je dus ook even niet bij elimineren, want in een premix kan juist iets zitten waar ze op reageert.
Op barfplaats is er wel veel over te lezen waar je denk ik wel wat aan hebt, zoals dit topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 2&t=117582

Ik zou als ik jou was daar een topic openen over hoe en wat qua soorten kvv, er zitten daar veel (ervarings)deskundigen.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb de belgische Naturis paard gebruikt, is wel compleet maar er zit geen andere diersoort bij in.
En paard hebben de meeste honden nog nooit gehad.
Ik mocht er van de dermatoloog rijstwafel bij geven in plaats van een koekje.
En nu droog ik zelf paarden kvv voor koekjes.
http://naturis.be/versvlees-diepgevrore ... pgevroren/
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Rund zou ik niet doen om dezelfde reden als wat runninggirl al zegt. Gedurende langere tijd alleen maar vis geven vind ik geen geschikte optie vanwege het risico op thiamine-tekort (vit. B1) . Als je echt zuiver wilt elimineren houd je het in eerste instantie bij 1 diersoort die Malou (waarschijnlijk) nog niet of weinig heeft gegeten. Dat de voeding niet compleet is, is voor een week of zes niet zo'n ramp. Vaak zie je ook al sneller verbetering als het inderdaad een voedselallergie betreft. Wel opletten dat de tussendoortjes die je haar geeft ook van die ene diersoort zijn tijdens het elimineren.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Shibby
Zeer actief

Die diersoort die ze nog nooit heeft gegeten is een beetje het probleem :S

Aangezien ze de afgelopen 4 weken zeer gevarieerd heeft gegeten met alle redelijk magere diersoorten die er te vinden zijn; paard, duif, eend, kalkoen, haas, rund en vis.

Ik kan mevrouw 'ik moet afvallen' geen hele vette diersoorten gaan geven, want dan mag ze helemaal nog maar een peuleschilletje per dag. En ik moet van die diersoort ook snacks kunnen vinden, aangezien we volop in training zijn.

Dat maakt het allemaal een beetje lastig :oeps:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb expres geen kvv gevoerd waar een premix of andere toevoegingen bij zaten. Voor hetzelfde geld kon hij daar niet tegen. Ik ben begonnen met konijn (okee, met hele konijnen met vacht, maar meneer wil geen vacht) Konijn is nog wel als enige diersoort in een enkelvoudige kvv te krijgen en als los bot en orgaan. Spiervlees is soms wat moeilijker.

Dat niet afwisselen wat wel zou moeten is op dat moment een minder kwaad, als het goed gaat kan je daarna weer een diersoort toevoegen en langzaam wat completer gaan voeren. Maar ook groentes enzo heb ik los getest. En vissoorten ook los.
Shibby
Zeer actief

Ik neig dan naar paard.

Paard heeft ze de afgelopen weken 4 keer 150 gram gehad en verder nooit, ook geen snacks. Een kvv paard kan ik hier in de omgeving wel aankomen, het is mager en er zijn tenminste ook snacks van te vinden.

Daarbij is tut inmiddels redelijk aan de bench gewend dus het jatten van allerhande potentieel eetbare zaken lijkt ook tot het verleden te behoren, wel zo handig tijdens zo'n eliminatie dieet :engel:
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Shibby schreef:
Aangezien ze de afgelopen 4 weken zeer gevarieerd heeft gegeten met alle redelijk magere diersoorten die er te vinden zijn; paard, duif, eend, kalkoen, haas, rund en vis.

Als dit is wat ze tot nu toe heeft gehad zou ik konijn proberen. Dat is behoorlijk mager en je kunt er relatief makkelijk snackjes van vinden.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Shibby
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Shibby schreef:

Als dit is wat ze tot nu toe heeft gehad zou ik konijn proberen. Dat is behoorlijk mager en je kunt er relatief makkelijk snackjes van vinden.
Het ding bij Konijn is dat ze natuurlijk voordat ze bij mij kwam in het bos heeft geleefd dus ik kan me zomaar voorstellen dat ze wel eens een (dood) konijn te pakken heeft gehad.

Zie nu dat Naturis ook Kangoeroe heeft, dat kan ze echt onmogelijk gehad hebben. :mrgreen: Via google kan ik dan ook nog wel aan snacks komen zie ik nu even snel.
Dus ik denk dat we dat maar moeten gaan doen.
Laatst gewijzigd door Shibby op 18 nov 2016 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De meeste zwerfhonden leven van wat ze in vuilnis vinden, niet van eigen vangsels. Ik zou ook beginnen met konijn, geit of paard. Dat ze het een paar keer bij jou heeft gekregen zit een eliminatie dieet niet in de weg als ze vanaf het begin al klachten heeft gehad. Dan had ze de allergie ook al voordat je haar paard gaf en het is onwaarschijnlijk dat ze tijdens het straatleven of in het asiel het in dr voeding heeft gekregen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Shibby schreef:Via google kan ik dan ook nog wel aan snacks komen zie ik nu even snel.
Dus ik denk dat we dat maar moeten gaan doen.
Kijk dat klinkt als een prima optie. Toch enge beesten die kangaroo's, in de kvv ermee
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tay had trouwens al eens konijn gegeten, net als veel andere soorten die fijn zijn om te beginnen met een eliminatie dieet. Maar omdat rund/kip/granen vaak een veroorzaker zijn, ben ik toch gewoon met konijn begonnen. Bij hem bleken rund en kip uiteindelijk ook geen boosdoener te zijn, geen enkele rauwe diersoort tot nu toe. Wat het wel precies is weet ik niet, omdat hij qua brokken reageert op verschillende dingen, niet alleen graan, maar ook aardappel en rijst bijvoorbeeld, maar er ook brokken zijn waar hij wel tegen kan, waar dan wel weer een klein beetje aardappel in zit.......
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”