Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Puppy; wel of niet bijten tijdens spelen
Moderator: moderatorteam
- Canis_Lupus
- Vaste gebruiker
Puppy; wel of niet bijten tijdens spelen
Bijten van puppy's tijdens het spelen; wel of niet toestaan?
Zelf ben ik van mening dat dit, zolang het op een gedoseerde speelse manier gebeurd, geen probleem is.
Zelf ben ik van mening dat dit, zolang het op een gedoseerde speelse manier gebeurd, geen probleem is.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Puppy; wel of niet bijten tijdens spelen
Bij onze eerste hond hebben wij dit absoluut nooit toegestaan. Nu bijt en hapt hij dus ook echt nooit. Hij sloopt ook nooit iets.
Bij onze 2e hond hebben we het wel toegelaten en zij had er ook echt behoefte aan. Ze had alleen helemaal geen bijtrem geleerd in het nest. Uiteindelijk hebben we haar dat aangeleerd en nu speel/ bijt ze soms nog wel. Vreemde mensen bijt ze nooit.
Al met al. Ik denk wel, mits gedoseerd.
Bij onze 2e hond hebben we het wel toegelaten en zij had er ook echt behoefte aan. Ze had alleen helemaal geen bijtrem geleerd in het nest. Uiteindelijk hebben we haar dat aangeleerd en nu speel/ bijt ze soms nog wel. Vreemde mensen bijt ze nooit.
Al met al. Ik denk wel, mits gedoseerd.
- dagmar88
- Zeer actief
Ja hoor. Jaap weet zelf best dat het spel over is wanneer hij ons zeer doet.
Opspringen is nog iets lastiger. Meestal zit hij al braaf op z'n kontje wanneer hij aandacht wil, maar als hij erg enthousiast is, is hij dat even vergeten.
Opspringen is nog iets lastiger. Meestal zit hij al braaf op z'n kontje wanneer hij aandacht wil, maar als hij erg enthousiast is, is hij dat even vergeten.
-
- Zeer actief
Afhankelijk van de hond denk ik toch wel.
Ik bood hier vaak een alternatief om in te bijten want ik heb een Duitse herder die toch echt veel met zijn bek werkt. En al redelijk snel ook ging klemmen of wat feller werd bij weerstand, als je dan je arm terug trekt omdat het onverwachts zeer doet of heftiger is dan je dacht dan heb je toch wel een wond in je arm zitten én leert de jonge hond dat bijten in mensen effect heeft. (Schoon- en eigen vader hebben daar toch wel wat last van gehad, lekker stoeien met de jonge hond
)
Ik probeerde hier een middenweg te zoeken. Ik had een volwassen hond die wel een goede bijtdrempel had en het niet in zijn hoofd haalde om mensen bij de arm te pakken, terwijl de andere dat wel heel erg had, niet bijten, maar zij nam gerust iemand bij de arm of hand mee en daar schrokken sommige mensen dus best wel van.
Bij de pup toch wel een beetje daar op gelet dat hij niet alles met zijn bek ging doen en niet al te veel succes had met bijten bij mensen die dus daar enorm bang van werden. (kuiten waren favoriet en wapperende handen)
Ik bood hier vaak een alternatief om in te bijten want ik heb een Duitse herder die toch echt veel met zijn bek werkt. En al redelijk snel ook ging klemmen of wat feller werd bij weerstand, als je dan je arm terug trekt omdat het onverwachts zeer doet of heftiger is dan je dacht dan heb je toch wel een wond in je arm zitten én leert de jonge hond dat bijten in mensen effect heeft. (Schoon- en eigen vader hebben daar toch wel wat last van gehad, lekker stoeien met de jonge hond

Ik probeerde hier een middenweg te zoeken. Ik had een volwassen hond die wel een goede bijtdrempel had en het niet in zijn hoofd haalde om mensen bij de arm te pakken, terwijl de andere dat wel heel erg had, niet bijten, maar zij nam gerust iemand bij de arm of hand mee en daar schrokken sommige mensen dus best wel van.
Bij de pup toch wel een beetje daar op gelet dat hij niet alles met zijn bek ging doen en niet al te veel succes had met bijten bij mensen die dus daar enorm bang van werden. (kuiten waren favoriet en wapperende handen)
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
niet in mij, wel in de alternatieven die ik aanbood en waarmee ik samen met mijn pup ging spelen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ja hoor, ook nu ze volwassen zijn mogen ze prima (zacht!) bijten als we spelen.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ja, hier mag het ook.
Ze zijn er nog nooit te ver in gegaan en ik heb geen schram opgelopen.
Nu eenmaal volwassen spelen ze nog vaak met hun tanden en daar doe ik in mee, ze pakken mijn hand/arm dan.
Helemaal prima, het gaat zo lief dat ik er niets van voel.
Ze zijn er nog nooit te ver in gegaan en ik heb geen schram opgelopen.
Nu eenmaal volwassen spelen ze nog vaak met hun tanden en daar doe ik in mee, ze pakken mijn hand/arm dan.
Helemaal prima, het gaat zo lief dat ik er niets van voel.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ja, hier ook zo.-Saskia- schreef:Ja hoor, ook nu ze volwassen zijn mogen ze prima (zacht!) bijten als we spelen.
- iones
- Zeer actief
Onze Polleke beet altijd bij het spelen. En dat hoorde er gewoon bij. Dit is namelijk zoals puppies spelen. Ik had een hele dikke oude want aan en daar wreef ik mee over de vloer. Die viel zij dan aan en dan greep ik haar en zo konden we ons heel lang vermaken.
Ik laat een hond gewoon hond zijn. Het bijten gaat vanzelf weg bij het ouder worden. Maar een hond mag bijten in het spel, want ook als ze ouder zijn, kunnen ze het nog doen. Maar het is niet écht bijten. Ze happen niet door, het doet ook niet echt zeer. Alleen zijn puppietandjes wel heel pijnlijk, die zijn naaldscherp.
Ik laat een hond gewoon hond zijn. Het bijten gaat vanzelf weg bij het ouder worden. Maar een hond mag bijten in het spel, want ook als ze ouder zijn, kunnen ze het nog doen. Maar het is niet écht bijten. Ze happen niet door, het doet ook niet echt zeer. Alleen zijn puppietandjes wel heel pijnlijk, die zijn naaldscherp.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ja hoor. Ik bepaal uiteindelijk hoe hard en of t klaar is

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Dorine.
- Actief
- Contacteer:
Ja wat de meeste mensen zeggen hier is ook wat ik doe. Ik leer wel bijt inhibitie. Dus de manier dat hij mij mag bijten is met vrijwel geen druk. Ik heb ook wel liever dat hij in het speeltje bijt dan in mijn hand, maar als het tijdens het spel toch wel gebeurt en het is in elk geval heel zacht dan vind ik dat niet erg.
Hij wilt nog wel speels in mijn gezicht happen als ik op de grond zit. Daar ben ik minder blij mee. Hij weet dat ik het niet leuk vind, maar als hij super enthousiast is dan zie ik meneer al aan komen lopen en dan weet ik dat het afweren wordt.

Hij wilt nog wel speels in mijn gezicht happen als ik op de grond zit. Daar ben ik minder blij mee. Hij weet dat ik het niet leuk vind, maar als hij super enthousiast is dan zie ik meneer al aan komen lopen en dan weet ik dat het afweren wordt.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Geen ervaringen met pups. Ik zou het wel toestaan, mits het op een leuke manier is. Zodra het pijn doet een flinke AUW brul geven en hond dan even negeren.
Heeft hier prima gewerkt bij Maylo die met zijn 1,5 jaar binnen kwam en daar nog niet echt een grens in had. Droef speelt wel heel zachtjes en Izzy heb ik ook moeten afleren te hard te bijten tijdens spel of aan mijn trui te trekken tijdens spelen.
Heeft hier prima gewerkt bij Maylo die met zijn 1,5 jaar binnen kwam en daar nog niet echt een grens in had. Droef speelt wel heel zachtjes en Izzy heb ik ook moeten afleren te hard te bijten tijdens spel of aan mijn trui te trekken tijdens spelen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik leer ook vooral dat ze niet hard mogen bijten, zodat de bijtrem goed is ontwikkeld.
Amy speelt graag met de bek of pakt als ik thuiskom zacht mijn hand in haar bek. Dat kon ze in het begin nog totaal niet goed doseren. Door 'auw!' te zeggen als het te hard ging en het spel meteen te stoppen, heeft ze prima geleerd dat ze heel voorzichtig moet doen. Dat snapte ze heel snel en ze vergist zich nu eigenlijk nooit meer. Ze pakt daardoor voertjes nu ook veel voorzichtiger aan.
Amy speelt graag met de bek of pakt als ik thuiskom zacht mijn hand in haar bek. Dat kon ze in het begin nog totaal niet goed doseren. Door 'auw!' te zeggen als het te hard ging en het spel meteen te stoppen, heeft ze prima geleerd dat ze heel voorzichtig moet doen. Dat snapte ze heel snel en ze vergist zich nu eigenlijk nooit meer. Ze pakt daardoor voertjes nu ook veel voorzichtiger aan.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ja, gedoseerd. Ik leer ook 'zachtjes' aan en heb nooit een hond gehad die tijdens spel mij te hard heeft gebeten.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Eva mocht zelfs aan mijn broek gaan hangen en mijn jas kapot trekken. Herders bijten nu eenmaal was mijn gedachte. Nooit een hond gehad die zachter was met de mond dan zij was later. Naar mij dan. Want een ander beet ze wel gerust. Mij nooit. Geen spel met de mond op de huid. Niks. Ik denk dat het niks met het gedrag van de volwassen hond te maken heeft en hoort bij pups. Ze hebben geen handen maar tanden denk ik maar.
-
- Zeer actief
Hier ook 1 die dat deed, maar daar liet ik merken dat ik dat absoluut niet tolereerde. Niet leuk vinden dekte de lading niet. Gezichten happen bij een mens is, ook al is het een pup of jonge hond, écht bij mij iets wat ik niet wil en kan accepteren.Project Click schreef:
- iones
- Zeer actief
Puppies bijten altijd in je neus. Daar moet je mee oppassen.
En hoewel pups niet altijd gedoseerd kunnen bijten, het komt bij hen toch altijd wel hard aan. Gewoon omdat die tandjes zo scherp zijn. Maar ik kan daar wel mee leven. Een hond moet een hond kunnen zijn en zich kunnen gedragen zoals bij zijn soort hoort.
En hoewel pups niet altijd gedoseerd kunnen bijten, het komt bij hen toch altijd wel hard aan. Gewoon omdat die tandjes zo scherp zijn. Maar ik kan daar wel mee leven. Een hond moet een hond kunnen zijn en zich kunnen gedragen zoals bij zijn soort hoort.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Bij puppie Gol heb ik wel steeds een alternatief om op te bijten aangeboden, godsamme wat waren die tandjes scherp
Rani bijt ook tijdens het spelen maar niet zo hard, het is meer vastpakken. Ik pak haar poten en zij pakt mijn arm

Rani bijt ook tijdens het spelen maar niet zo hard, het is meer vastpakken. Ik pak haar poten en zij pakt mijn arm

- DeDiana
- Zeer actief
Grappig, dat doet Amy dus precies zoals RaniGollum schreef:Bij puppie Gol heb ik wel steeds een alternatief om op te bijten aangeboden, godsamme wat waren die tandjes scherp![]()

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Met Apple ook wel gespeeld met bijten vroeger. Als ze te ver ging was het meteen klaar. Nu speelt ze nog steeds heel erg graag op die manier. Er komen dan ook echt geluiden uit alsof ze echt woest is. Zeker als je haar dan 'terugbijt' met je handen. Maar ze bijt zelden hard. Zodra je 'klaar' zegt is het ook meteen over en stopt ze direct. Leuk om te zien is dat altijd.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
haha ja Rani ook! Ik vond het er eerst eng uitzien als Rani Gollums hele nek in haar bek had maar Gol gaf geen kik. Totdat ik zelf ook zo met Rani ging spelen, ze bijt echt heel zachtjes en vind het hilarisch om ook zo met mij te spelen. Maar speeltjes zijn ook erg leuk, Rani is de enige die ook zelfstandig speelt met een speeltje. Ze gooit hem zelf door de kamer en haalt het weer opDeDiana schreef:Grappig, dat doet Amy dus precies zoals RaniGollum schreef:Bij puppie Gol heb ik wel steeds een alternatief om op te bijten aangeboden, godsamme wat waren die tandjes scherp![]()
Rani bijt ook tijdens het spelen maar niet zo hard, het is meer vastpakken. Ik pak haar poten en zij pakt mijn armAmy vindt dat de leukste manier van spelen, leuker nog dan samen met een speeltje spelen. Eigenlijk speelt ze met mensen net zoals ze met honden speelt.

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Malou doet dat ook, ik vind het zelfs wat schattigs hebben.DeDiana schreef:Grappig, dat doet Amy dus precies zoals RaniGollum schreef:Bij puppie Gol heb ik wel steeds een alternatief om op te bijten aangeboden, godsamme wat waren die tandjes scherp![]()
Rani bijt ook tijdens het spelen maar niet zo hard, het is meer vastpakken. Ik pak haar poten en zij pakt mijn armAmy vindt dat de leukste manier van spelen, leuker nog dan samen met een speeltje spelen. Eigenlijk speelt ze met mensen net zoals ze met honden speelt.
Laatst had ze me in het bos ook in m'n kuit vast. Ik was haar aan het uitdagen en andere honden bijt ze in spel graag in de achterpoten, nu had ze mijn achterpoot vast

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, ik vind het ook schattig. En het is ook niet zo gek, ze hebben nooit geleerd om met mensen te spelen of dat je met mensen anders speelt dan met honden. Ik houd er wel van, dat wat ongepolijste gedrag.Shibby schreef:Malou doet dat ook, ik vind het zelfs wat schattigs hebben.DeDiana schreef:Grappig, dat doet Amy dus precies zoals RaniGollum schreef:Bij puppie Gol heb ik wel steeds een alternatief om op te bijten aangeboden, godsamme wat waren die tandjes scherp![]()
Laatst had ze me in het bos ook in m'n kuit vast. Ik was haar aan het uitdagen en andere honden bijt ze in spel graag in de achterpoten, nu had ze mijn achterpoot vast
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
Bijten niet. Happen wel.
Ik pak weleens de onderkaak van Damy losjes vast en schudt 'm dan een beetje heen en weer. Of tegen z'n wangen tikken. Vindtieleuk. Soms daagt hij ook uit dat we dat doen
Als puppy gaf ik Damy weleens een speeltje om te bijten als hij bijterig was. Als alternatief voor onze handen. Hij had z'n bijtrem er nog niet goed op zitten, dus soms moesten wij ook even gillen. Trekspelletjes zijn dan ook favoriet bij hem.
Noa is veel te lief, die bijt niet. Naar ons. Alleen Damy wordt half opgevroten
Ik pak weleens de onderkaak van Damy losjes vast en schudt 'm dan een beetje heen en weer. Of tegen z'n wangen tikken. Vindtieleuk. Soms daagt hij ook uit dat we dat doen

Als puppy gaf ik Damy weleens een speeltje om te bijten als hij bijterig was. Als alternatief voor onze handen. Hij had z'n bijtrem er nog niet goed op zitten, dus soms moesten wij ook even gillen. Trekspelletjes zijn dan ook favoriet bij hem.
Noa is veel te lief, die bijt niet. Naar ons. Alleen Damy wordt half opgevroten

-
- geregistreerd lid
Ik leer het "bijten" "happen" bij een pup direct af.
Misschien heeft het ook met het ras te maken.. Cane Corso...
Tijdens het spelen merk ik nu dat het er soms wild aan toe gaat en corrigeren ze zichzelf meteen wanneer
ze in mn hand of arm happen tijdens het spelen.
Misschien heeft het ook met het ras te maken.. Cane Corso...
Tijdens het spelen merk ik nu dat het er soms wild aan toe gaat en corrigeren ze zichzelf meteen wanneer
ze in mn hand of arm happen tijdens het spelen.

- Dorine.
- Actief
- Contacteer:
Heel begrijpelijk. Als hij groot is accepteer ik het ook absoluut niet. En er is nu ook geen enkele keer dat ik er geen consequentie aan laat hangen. (als hij dat doet ga ik altijd weg). Maar echt boos ben ik niet op hem, want het is nog maar een pup. Hij leert het wel af. De frequentie waarmee dit voorkomt is ook al veeeel lager dan een paar weken geleden.blondie schreef:Hier ook 1 die dat deed, maar daar liet ik merken dat ik dat absoluut niet tolereerde. Niet leuk vinden dekte de lading niet. Gezichten happen bij een mens is, ook al is het een pup of jonge hond, écht bij mij iets wat ik niet wil en kan accepteren.Project Click schreef:
Als hij volwassen is wil ik eigenlijk dat hij gewoon niet meer bijt. In speeltjes prima, in mensenhuid nee.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik ga daarin mee met Blondie. Zou het zeker niet toestaan.Project Click schreef:Heel begrijpelijk. Als hij groot is accepteer ik het ook absoluut niet. En er is nu ook geen enkele keer dat ik er geen consequentie aan laat hangen. (als hij dat doet ga ik altijd weg). Maar echt boos ben ik niet op hem, want het is nog maar een pup. Hij leert het wel af. De frequentie waarmee dit voorkomt is ook al veeeel lager dan een paar weken geleden.blondie schreef:Hier ook 1 die dat deed, maar daar liet ik merken dat ik dat absoluut niet tolereerde. Niet leuk vinden dekte de lading niet. Gezichten happen bij een mens is, ook al is het een pup of jonge hond, écht bij mij iets wat ik niet wil en kan accepteren.Project Click schreef:
Als hij volwassen is wil ik eigenlijk dat hij gewoon niet meer bijt. In speeltjes prima, in mensenhuid nee.
Mijn mechels weten heel goed het verschil tussen serieus bijten(van KNPV/politiehondentraining) en stoeien. Als ze op bijv meubels aan het kauwen zijn, dan een kleine correctie en een alternatief aanbieden. Als ze mij als pup te hard beten, dan volgde een correctie, maar hoefde het spel niet gelijk over te zijn. En met correctie kan dat zijn een harde AU!, een kneep in hun lip of even hun onderkaak vasthouden of wat dan ook werkte voor de pup in kwestie. Binnen slechts enkele keren hebben ze door dat te hard bijten niet wordt getolereerd. Ligt misschien ook aan het ras, maar bij SPA en mechels geeft negeren van bijten meestal een tegenovergesteld effect

- Dorine.
- Actief
- Contacteer:
Nouja, dan doe ik misschien een correctie zonder het zo te noemen. Ik doe een soort van hoge piep, waar hij altijd verschrikt van opkijkt. Dan loop ik weg. Dan is hij echt aan het wachten tot ik terugkom en dan likt hij me vaak haha. Daarna is hij altijd een stuk voorzichtiger.Hippo schreef:Ik ga daarin mee met Blondie. Zou het zeker niet toestaan.Project Click schreef:Heel begrijpelijk. Als hij groot is accepteer ik het ook absoluut niet. En er is nu ook geen enkele keer dat ik er geen consequentie aan laat hangen. (als hij dat doet ga ik altijd weg). Maar echt boos ben ik niet op hem, want het is nog maar een pup. Hij leert het wel af. De frequentie waarmee dit voorkomt is ook al veeeel lager dan een paar weken geleden.blondie schreef:Hier ook 1 die dat deed, maar daar liet ik merken dat ik dat absoluut niet tolereerde. Niet leuk vinden dekte de lading niet. Gezichten happen bij een mens is, ook al is het een pup of jonge hond, écht bij mij iets wat ik niet wil en kan accepteren.Project Click schreef:
Mijn mechels weten heel goed het verschil tussen serieus bijten(van KNPV/politiehondentraining) en stoeien. Als ze op bijv meubels aan het kauwen zijn, dan een kleine correctie en een alternatief aanbieden. Als ze mij als pup te hard beten, dan volgde een correctie, maar hoefde het spel niet gelijk over te zijn. En met correctie kan dat zijn een harde AU!, een kneep in hun lip of even hun onderkaak vasthouden of wat dan ook werkte voor de pup in kwestie. Binnen slechts enkele keren hebben ze door dat te hard bijten niet wordt getolereerd. Ligt misschien ook aan het ras, maar bij SPA en mechels geeft negeren van bijten meestal een tegenovergesteld effect
- iones
- Zeer actief
Volgens mij is dat ook zoals honden dat onderling doen.
-
- Vaste gebruiker
Onze pup (9 weken) vindt het ook erg leuk om te bijten. Ik geef hem elke keer een speeltje en zeg auw als hij te hard bijt. Hij bijt ook best wel hard en heb ook het idee dat we hem moeten stoppen om hem weer rustig te krijgen. Als hij moe is, bijt hij ook meer. Als we hem in de bench doen gaat hij ook vaak gelijk slapen. Een hoge piep ga ik ook eens proberen, auw maakt al niet meer zoveel indruk op hem.
Lasse, 15 juli 2016!
Sem ❤
9 mei 2006 - 4 augustus 2016
It's impossible to forget a dog that gave you so much to remember!
Sem ❤
9 mei 2006 - 4 augustus 2016
It's impossible to forget a dog that gave you so much to remember!