Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dikmakers, ook voor hond met allergie

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Dikmakers, ook voor hond met allergie

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wij lopen tegen het probleem aan (al vaker) dat Tay vrij veel schommelt met zijn gewicht. Winni mag ook wat meer hebben.

We zijn dus op zoek naar iets extra's voor Tay. Probleem is dat hij allergisch is en de brokken waar hij wel tegen kan niet helpen qua gewicht. Hij eet 1,5 tot 2 kilo KVV per dag, met een dag vis en een dag pens. Hij kan bijvoorbeeld ook niet alleen op Lotgering staan, afgewisseld met andere merken gaat het wel goed. Als ik er brokken bij voer waar hij tegen kan krijgt hij meer ontlasting, maar komt dus niet aan. ( Purizon bijvoorbeeld zou hij 400 gram van mogen volgens de richtlijn, hij kreeg na een tijdje 500 gram en dan zijn normale portie KVV). Hij valt vooral af als hij een allergische reactie heeft gehad, maar ook nu hij dat al een tijd niet gehad heeft zou hij voor de winter wat meer vet mogen hebben. Hij ligt dan namelijk buiten en traint een aantal keer per week intensief, plus normaal ook nog fietsen. Hij kan niet tegen brood, rijst, aardappel of graan..... Graan niet in brok, die andere ook niet zelf gekookt.

Voor Winni ben ik op zoek naar een betaalbare brok, zij is (voorzichtig uitgedrukt) een beetje neurotisch en verbruikt dus enorm veel. Zij heeft een tijd meegegeten met de Purizon, maar zij kan in principe tegen al het voer en de purizon moesten we erg veel van voeren naast de kvv. Maar ik ben niet thuis meer in de brokken, doordat Tay dus nergens tegen kan.

Weten jullie voor Tay een extraatje en voor Winni een brok?
dagmar88
Zeer actief

Re: Dikmakers, ook voor hond met allergie

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Had met niko hetzelfde probleem als jij met tay.
Wolfsblut white cloud en nutrivet energetic werkten nog het beste, maar hij bleef schommelen.
Ben er normaal niet zo voor, maar nu staat er de hele dag door voer en eet hij nog maar een kwart van wat hij hiervoor at.
Maar dan wel zelf verdeeld over minimaal 10 x per dag.
Eindelijk zit hij op een stabiel gewicht, zonder extra's.

De bulgaren eten onder andere cavom lam rijst, dat zet ook goed aan.
TessaThomas
Zeer actief

dagmar88 schreef:Had met niko hetzelfde probleem als jij met tay.
Wolfsblut white cloud en nutrivet energetic werkten nog het beste, maar hij bleef schommelen.
Ben er normaal niet zo voor, maar nu staat er de hele dag door voer en eet hij nog maar een kwart van wat hij hiervoor at.
Maar dan wel zelf verdeeld over minimaal 10 x per dag.
Eindelijk zit hij op een stabiel gewicht, zonder extra's.

De bulgaren eten onder andere cavom lam rijst, dat zet ook goed aan.
Ah, cavom heb ik helemaal niet aan gedacht, dank je!

Tay is eigenwijs, die eet maar maximaal 2 keer per dag, wil je vaker voeren eet hij dat maar soms. Ik zit me ook even te bedenken hoe ik dat moet doen met KVV, want ook de brokken waar hij geen reactie op kreeg, deed hij het niet goed op als enige voer. Maar daar ga ik even mee spelen en over nadenken!
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Satin balls voor Tay ? Alleen even kijken of er een alternatief is voor de havermout (of gewoon weg laten). Gewoon eens kijken hoe ver je komt met 1 of 2 keer in de week extra erbij voeren.
Shib is er goed mee op gewicht gekomen en ik geef het nu nog eens in de zoveel tijd als ik zie dat hij weer wat af is gevallen. Meer voeren werkt in Shibs geval gewoon niet. Meer dan 500 gram gaat er op een dag gewoon niet in.

Qua brok weet ik het niet zo goed, al hoor ik veel goede dingen over Dog Lovers gold en wolfsblut.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

TessaThomas schreef:
Tay is eigenwijs, die eet maar maximaal 2 keer per dag, wil je vaker voeren eet hij dat maar soms. Ik zit me ook even te bedenken hoe ik dat moet doen met KVV, want ook de brokken waar hij geen reactie op kreeg, deed hij het niet goed op als enige voer. Maar daar ga ik even mee spelen en over nadenken!

Niko hetzelfde. Maar we dachten even dat het einde verhaal was en zijn alles gaan doen om hem een leuke laatste tijd te geven.
Dacht dat hij altijd voer hebben misschien ook wel zou waarderen.
Een pup aangehouden omdat die flapdrol toch niet meer lang mee zou gaan, knapt ie gewoon weer helemaal op :LOL:

Hij eet nu echt belachelijk weinig :80: Maar dus de hele dag door, af en toe een bekje.
Al na drie dagen was het verschil duidelijk te zien, en nu is hij zo goed als op gewicht.
Kennelijk kon hij 2 x een grotere hoeveelheid gewoon niet verwerken.
Hij kan ook niet alleen brok eten, en niet steeds hetzelfde merk. Zijn vlees lust hij naast de brokken alsnog wel.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Als hij niet tegen granen kan, dan is Cavom geen optie toch?
Zou ook die satin balls eens proberen. Biry kwam er goed van aan. Gewoon de havermout eruit laten.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

TessaThomas schreef:Wij lopen tegen het probleem aan (al vaker) dat Tay vrij veel schommelt met zijn gewicht. Winni mag ook wat meer hebben.

We zijn dus op zoek naar iets extra's voor Tay. Probleem is dat hij allergisch is en de brokken waar hij wel tegen kan niet helpen qua gewicht. Hij eet 1,5 tot 2 kilo KVV per dag, met een dag vis en een dag pens. Hij kan bijvoorbeeld ook niet alleen op Lotgering staan, afgewisseld met andere merken gaat het wel goed. Als ik er brokken bij voer waar hij tegen kan krijgt hij meer ontlasting, maar komt dus niet aan. ( Purizon bijvoorbeeld zou hij 400 gram van mogen volgens de richtlijn, hij kreeg na een tijdje 500 gram en dan zijn normale portie KVV). Hij valt vooral af als hij een allergische reactie heeft gehad, maar ook nu hij dat al een tijd niet gehad heeft zou hij voor de winter wat meer vet mogen hebben. Hij ligt dan namelijk buiten en traint een aantal keer per week intensief, plus normaal ook nog fietsen. Hij kan niet tegen brood, rijst, aardappel of graan..... Graan niet in brok, die andere ook niet zelf gekookt.

Voor Winni ben ik op zoek naar een betaalbare brok, zij is (voorzichtig uitgedrukt) een beetje neurotisch en verbruikt dus enorm veel. Zij heeft een tijd meegegeten met de Purizon, maar zij kan in principe tegen al het voer en de purizon moesten we erg veel van voeren naast de kvv. Maar ik ben niet thuis meer in de brokken, doordat Tay dus nergens tegen kan.

Dan kan je ook geen Cavom Lam & Rijst voeren ;-). Gezien Hippo's allergie voor gevogelte en graangluten, mag hij wel rijst, mais en aardappel, maar geen tarwe, spelt, rogge e.d. Hippo doet het geweldig op Cavom Lam & Rijst. Maar gezien de rijst is het toch geen optie voor Tay? Volgens mij is hij dan wel allergisch voor alle grote koolhydraatbronnen. Een actieve hond dikker krijgen op vet is heel lastig.
Laatst heb ik die test meegedaan voor Hippo, van Anaca, dat met varken & pompoen. Daar at hij in gewicht minstens 1/3e meer van als Cavom, had minder energie, slappe ontlasting enz. Misschien doet Tay het er beter op?
Hippo
Zeer actief

Heb je wel eens geprobeerd om bijv bonen bij te voeren, zoals bruine bonen? Daar zitten ook veel koolhydraten in maar valt niet onder brood/granen/rijst e.d..
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Dog lovers gold is met zoete aardappelen misschien kan hij hier wel tegen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Hippo schreef:Heb je wel eens geprobeerd om bijv bonen bij te voeren, zoals bruine bonen? Daar zitten ook veel koolhydraten in maar valt niet onder brood/granen/rijst e.d..
is dat niet zetmeel zoals in aardappels? Of is dat anders?
TessaThomas
Zeer actief

Hippo schreef:
TessaThomas schreef:Wij lopen tegen het probleem aan (al vaker) dat Tay vrij veel schommelt met zijn gewicht. Winni mag ook wat meer hebben.

Dan kan je ook geen Cavom Lam & Rijst voeren ;-). Gezien Hippo's allergie voor gevogelte en graangluten, mag hij wel rijst, mais en aardappel, maar geen tarwe, spelt, rogge e.d. Hippo doet het geweldig op Cavom Lam & Rijst. Maar gezien de rijst is het toch geen optie voor Tay? Volgens mij is hij dan wel allergisch voor alle grote koolhydraatbronnen. Een actieve hond dikker krijgen op vet is heel lastig.
Laatst heb ik die test meegedaan voor Hippo, van Anaca, dat met varken & pompoen. Daar at hij in gewicht minstens 1/3e meer van als Cavom, had minder energie, slappe ontlasting enz. Misschien doet Tay het er beter op?
Nee, die Cavom is dan voor Winni ;) Of die brok waar ik je een PB over stuurde, nog bedankt! Die Acana deed niks qua aanzetten, heb ik ook getest idd. Hij kon er wel tegen, maar meer als beloning. (zoals zowat elke brok waar hij geen jeuk van krijgt, krijgt hij er wel hele slappe ontlasting van en moet hij veel van eten, maar poept er ook meer van) Zodra ik er meer van ging voeren, dan werd de ontlasting slap idd en hij kwam er niet van aan. Cavom heb ik namelijk al eens getest, maar dat was binnen een dag vreselijke jeuk en zijn poten opvreten.

Bonen enzovoorts kan hij wel tegen, maar dat is een strijd om op te laten eten. Ook helemaal gemengd met voer of apart met yoghurt, ei en honing. Kan het wel gewoon blijven proberen.
Hippo
Zeer actief

Hmm lastig hoor. Dico is mega kieskeurig, maar niet allergisch. Kan mij voorstellen dat het erg lastig is. Wel jammer dat hij bonen zo slecht eet. Heb je al eens geprobeerd ze te mixen met een staafmixer en dan door de KVV? Of bijv mixen met de staafmixers en dan iets met sterke geur erdoor zoals beetje tonijn uit blik?
Dan kan je gewoon porties maken voor 3 dagen en dat in de koelkast bewaren.

Lust hij wel 'verse' pompoen? Anders kan je dat ook gewoon kopen bij de supermarkt, kant-en-klare blokjes uit de vriezer. Dat eten wij zelf wel eens met een stoofschotel en is prima te pruimen :mrgreen:

Over Anubis ben ik inderdaad erg tevreden voor Dico. Hij is nog steeds wat te dun, maar niet meer mager. Nog even geduld tot hij is uitgegroeid, dan zal hij wel wat voller worden. Dat was bij Oscar ook.
TessaThomas
Zeer actief

Ja, gepureerd idd, maar hij vindt het niks haha. Hij is niet extreem kieskeurig, zolang het vlees is. :LOL: Met andere dingen hoef ik niet aan te komen, maar pompoen vind ik nog wel een goede! Dat is ook wel een hele andere smaak!
TessaThomas
Zeer actief

Even een update.

Ze zijn beide wel weer aangekomen, maar doen het niet helemaal lekker er op. Winni heeft Cavom gekregen en daar krijgt ze echt veel van en ziet er nu wel weer goed uit, maar heeft hele slappe ontlasting. (erg leuk als ze onzindelijk worden tijdens loopsheid) Nu ze op gewicht is ga ik maar rondkijken naar een andere brok en voor haar misschien een active versie. Tay heeft een tijd alleen maar smuldier gehad, ivm kapotte vriezer. Hij is in ieder geval goed aangekomen, maar als we straks weer op andere merken overschakelen hoop ik dat hij voor de rest weer beter gaat en niet weer afvalt.

Wat is nu precies het verschil met een normale versie en een high energie/active versie? Zowel bij brok als bij kvv? Ik dacht, vooral bij KVV, dat het gewoon leuk klonk.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier werkt koolhydraten bij voeren, in de vorm van rijst, havermout of pasta het beste om Mila en Amy op gewicht te houden. Maar dat is voor Tay dus geen optie.
Wat je misschien nog wel zou kunnen proberen, is rundervetpoeder. Dat gaf ik Amy toen ze net hier was en nog vel over been was (14,5 kilo, tegenover de 21,5 kilo die ze nu weegt). Dat is helemaal dierlijk, dus daar kan hij misschien dan wel prima tegen, en is echt een goede dikmaker.
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Inge O schreef:Gewoon extrta vet erbij en dat kan zowel in de vorm van dierlijk vet als plantaardig vet (olie) ...
Is het niet zo dat dierlijk vet gemakkelijker wordt opgenomen door het lichaam en daardoor een voetje voor heeft op plantaardig vet?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Misschien schapenvet (en dan de 'verse' ingevroren versie)?
TessaThomas
Zeer actief

Dat kan Tay jammer genoeg niet eten, Nanna.
Runninggirl, we hebben idd schapenvet in de vriezer liggen.
Inge O, maar hoeveel olie mogen ze hebben op een dag dan? Ze hebben een tijdje kokosolie gehad, maar dat bleef bij kleine eetlepel/grote theelepel. Verder durfde ik niet te gaan, ook niet ivm ontlasting?

Ik blijf even het één en ander proberen, dank jullie wel!
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Zou de DogLoversGold High Protein niet iets zijn? Deze is graanvrij en hoger in de calorieën. Alleen wel op basis van kip, ik weet niet of dat een probleem is?
Groetjes,
Wendy
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”