Caat* schreef:Marjoleine schreef:De diagnose is vrij simpel en de symptomen heel typisch.
Het treedt heel acuut op; Jet bv lag te slapen en opeens gilde ze van de pijn. Die middag had ze gewoon gewandeld, opeens was ze mank. Dat wisselde ook, van poot en per dagdeel. Dat is al heel tyisch voor groeipijn.
Dan kun je vervolgens duwen op de groeischijven. Dat is de plaats namelijk waar de vochtophoping onder het beenvlies ontstaat.
Duwen voelt alsof je tegen je scheen wordt geschopt, dat geeft je hond dus wel aan. Op de rest van het bot geeft de hond geen pijn (is er ook niet).
Als je toch nog twijfelt kun je een foto maken, daar zie je dan een "wolkig" beeld rond de groeiscjijven.
De diagnose bij deze foto (en de begeleidende info) was groeipijn in de rechterachterpoot. Maar ik zie vooral de witte wolken midden op het bot, niet echt bij de groeischijven? Zou dat dan toch kunnen of was het een rare diagnose?
Nee, dat kan wel neem ik aan.
Wel gek dat het eenzijdig is, dat zie je volgens mij niet heel vaak.
Wat heb je gedaan/als advies gekregen?
Hippo schreef:Groeipijn komt vaak door een teveel aan calcium/fosfor in het voer. Het advies is dan om een voer te geven met een lage waarde, liefst tussen de 0,8-1.
Of om dus de voeding aan te passen

Het is niet zozeer teveel, het is
voor die hond op dat moment teveel, en gemiddeld genomen dus goed.
Het teveel (van dat moment) zorgt voor snellere groei waardoor irritatie waardoor er een teveel aan vocht ontstaat, dat zich ophoopt onder het botvlies. Daar zijn zenuweinden geconcentreerd dus logisch dat dat heel pijnlijk is.
Zaak is dus te zorgen dat het vocht wordt opgenomen en zich niet opnieuw vormt, en dat doe je door de balans in het voer te wijzigen.