Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Energieverschil vlees/brok

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Energieverschil vlees/brok

Ongelezen bericht door Manuma »

Manu is sinds een week van zijn veterinaire dieetvoeding af. Op die voeding (brok) was hij heel energiek, niet te stoppen, dat ik af en toe met mijn handen in het haar zat omdat ik niet wist wat ik moest met al die energie. Het had ook wel weer voordelen want met steppen en hardlopen was hij lekker fanatiek en ging hij als een speer.
Hij was thuis actiever, speelde, zocht daardoor meer contact met ons.

Nu is hij weer terug op zijn versvoer (smuldier, Naturis, barf etc.) maar hij is slóóm.
Ik krijg hem niet vooruit gebrand. Met hardlopen trekt hij niet meer, met wandelen is hij lui en sjokt hij mee, hij slaapt thuis alleen maar en hij is zelfs los naast de fiets traag en gaat op z'n pompiedompiedom.

Ik heb het op het voer gegooid. Het is nu namelijk koeler dan de afgelopen periode dus zou hij juist als een trein moeten gaan. Ik geef hem niet graag brok omdat hij binnen een week weer aan de spuitpoep gaat en erg afvalt, ik heb vele soorten geprobeerd. Maar stiekem mis ik zijn fanatieke en snelle ik. Hij is overigens wel gezond en geeft nergens pijn aan. Ik heb het bij de dierenarts gelijk laten checken toen ik daar toch op bezoek was.

Heeft eerder wel eens iemand zo'n verschil in energie meegemaakt? Zal ik dan toch maar weer brok gaan voeren?
:denken:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Energieverschil vlees/brok

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou hem wat koolhydraten erbij gaan geven. Dus rijst, pasta, aardappels oid
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zou kijken of het verschil maakt als je rijst of een andere koolhydraatbron toevoegt. Je voert namelijk kvv's die geen koolhydraten bevatten terwijl de gemiddelde veterinaire brok voor 40-50% uit koolhydraten bestaan. Bij dit soort dure brokken (Hills of RC over het algemeen) zijn deze koolhydraten goed ontsloten en dus makkelijk verteerbaar voor de hond.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik zou ook eerst de koolhydraten proberen :ok: Morris doet het ook het best op een dieet van vers, beetje brok en tafelrestjes.
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Bij Jet merk ik ook een mega verschil tussen vers en brok. Op vers is ze hetzelfde als Manu nu op vers is. Sloom, hele dag slapen, niet meer spelen, sjokken. Meer voeren helpt niet, daar gaat ze alleen maar meer van poepen. Koolhydraten toevoegen helpt bij Jet ook niet.

Eenmaal weer volledig op brok kreeg ik een compleet andere hond. Ze heeft overal weer zin in! :cheer: Ze staat nu ruim 3 jaar alweer volledig op brok. Tussendoor wel eens weer een uitstapje gemaakt naar vers, maar het verschil is met 1 dag al te merken. Ook op graanvrije brokken merk ik verschil, op een brok met rijst doet ze het veel beter dan op een brok met aardappel/peulvruchten.

Ik zou inderdaad proberen om koolhydraten te gaan toevoegen aan zijn vlees. Of meteen weer op brok zetten om te kijken of het echt aan de voeding ligt. Had hij op het dierenartsvoer geen diarree? Anders zou ik gewoon daar weer een zakje van halen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier heb ik dat ook gemerkt, met name bij Mila. Niet zo extreem als jij het omschrijft, maar zij heeft ook echt koolhydraten nodig voor de energie en omdat ze op vers vlees alleen steeds de neiging heeft om erg mager te worden.
Ze krijgen hier dus één vleesmaaltijd waarbij ik een flinke hand rijst of havermout toevoeg, en een brokkenmaaltijd met zo'n 30-40% koolhydraten, zoals Acana.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

DeDiana schreef:Hier heb ik dat ook gemerkt, met name bij Mila. Niet zo extreem als jij het omschrijft, maar zij heeft ook echt koolhydraten nodig voor de energie en omdat ze op vers vlees alleen steeds de neiging heeft om erg mager te worden.
Ze krijgen hier dus één vleesmaaltijd waarbij ik een flinke hand rijst of havermout toevoeg, en een brokkenmaaltijd met zo'n 30-40% koolhydraten, zoals Acana.
Een kennis van me heeft ook dat de hond niet echt dikker wordt. Havermout helpt dus? De poeder of echte vlokken?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hier overigens alleen kvv en barf en ruim voldoende energie gelukkig!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
JustJoyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door JustJoyce »

Ik merk bij Chef geen verschil in energie tussen brok/KVV.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Hier is het net andersom maar dan niet zo extreem, na 100 jaar brok zijn we sinds een klein jaar nu volledig over op vers (kivo)
Op brok hadden ze meer dan genoeg energie maar op vers nog net ff meer :schrik:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Waarom kreeg hij die veterinaire dieetvoeding? En wat kreeg hij dan precies voor voer?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Met Bronco heb ik dit ook gehad.
Ik had 1 van zijn 2 maaltijden door kvv vervangen en daar deed hij het niet goed op.
Enorm sloom en lusteloos.
Ik heb heb hem weer volledig op brok gezet. Toen was hij zijn oude zelf weer.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Hij is niet lusteloos en ik denk zelfs dat hij voor dat dieet exact zo was als hij nu is. Ik vond dat wel prettig. Maar nu zijn we lekker actief bezig waardoor ik zelf ook wel moest en die drive van hem is dan wel fijn :lol1:
Hij was op die brokken echt niet te stoppen. Na twee uur rennen, spelen en zwemmen ging hij nog niet liggen slapen. Als hij mocht rennen ging hij vol. Nu zet hij net als altijd een sprintje in en gaat daarna weer een beetje lanterfanten.

Hij kreeg Royal Canin Urinary omdat hij blaasgruis had. Hij deed het er de eerste week goed op en daarna ging hij toch aan de diarree. De ene dag erger dan de andere en hij viel af. Normaal zit hij rond de 32 kg en nu woog hij 30.5. Hij was met 32 kg al schraal. Hij kreeg voornamelijk de brokken en elke dag een blik.
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Royal Canin dus ik zou àls ik overstap op brok liever een ander merk voeren. Ik denk dat ik begin met koolhydraten bijvoeren. In wat voor verhoudingen doen jullie dat?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Manuma schreef:Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Royal Canin dus ik zou àls ik overstap op brok liever een ander merk voeren. Ik denk dat ik begin met koolhydraten bijvoeren. In wat voor verhoudingen doen jullie dat?
Mila krijgt ca. 400 gram kvv en daarbij dus een flinke hand rijst of koolhydraten. Dat is denk ik ongeveer 1/3 tot 1/4 van de totale hoeveelheid voer.
Manuma
Zeer actief

Ah goed te weten. Manu krijgt 800 gram per dag, probeer ik het eerst ook met een hand erbij. Hij is natuurlijk ook nog een miep :roll: Als ik het er niet in krijg kan ik altijd nog 1 maaltijd vervangen door brok en kijken hoe dat gaat.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

malinois schreef:Hier overigens alleen kvv en barf en ruim voldoende energie gelukkig!
Dan is het goed.
En in tegenstelling tot brokken geen aanslag op de pancreas.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
DeDiana schreef:Hier heb ik dat ook gemerkt, met name bij Mila. Niet zo extreem als jij het omschrijft, maar zij heeft ook echt koolhydraten nodig voor de energie en omdat ze op vers vlees alleen steeds de neiging heeft om erg mager te worden.
Een kennis van me heeft ook dat de hond niet echt dikker wordt. Havermout helpt dus? De poeder of echte vlokken?
En ze vroeg ook nog aangemaakt of zo uit de verpakking?
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Gekookt met water(goed koken is belangrijk. Dat zorgt voor de verteerbaarheid). Ik zou persoonlijk havermout doen. Of rijst, maar dat is geen haver
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

malinois schreef:
malinois schreef:
En ze vroeg ook nog aangemaakt of zo uit de verpakking?
Je zou ook spaghetti of macaroni (kaal) bij kunnen voeren. Mijn herder was destijds veel te mager en de dierenarts raadde aan om spaghetti of macaroni bij te voeren. En dat had behoorlijk snel effect.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”