Dat zet toch helemaal geen zoden aan de dijk als de honden al zover aan elkaar verwant zijn?Kells schreef:Ik ken de Drent verder niet, maar de schreeuwerige titel fokverbod vind ik wat ver gaan. RV's zouden wat soepeler moeten omgaan met de reglementen en de show/veldwerk eisen overboord moeten kieperen. Ik bedoel, er lopen zat honden rond die prima fokgeschikt zijn, maar ze hebben geen kwalificaties.
Er zijn trouwens steeds meer rv's die showeisen hebben losgelaten en de meeste rassen vragen geen andere kwalificaties.
Onzin. Nu zijn ook lang niet alle pups uit honden mèt kwalificaties en showuitslagen uitmuntende werk-en of showhonden.korthaar schreef:Ja, maar dan heb je straks een witte hond met bruine platen die eigenlijk niet meer in rasgroep7 thuishoort.
Wanneer er outcross wordt gedaan gaat het om enkele nesten. Niet over een hele populatie die gekruist wordt. Er wordt in enkele nesten nieuw bloed ingebracht. Dus op een gecontroleerde manier. Het is niet zo dat heel het ras ineens onzuiver is en dat de raspuristen geen enkele zuivere hond meer kunnen kopen.
Ook met een open stamboek hoeft men hier niet bang voor te zijn. Het is niet dat in landen met een open stamboek alle honden "gaten" in hun stamboom hebben. De meeste honden hebben dat niet.