Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onzeker hondje aan de riem
Moderator: moderatorteam
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Onzeker hondje aan de riem
Heeft er iemand tips om een onzeker hondje aan de riem wat zekerder te maken. Of vooral wat meer ontspannen? Vooral zonder de andere honden erbij. Want met de 2 heren is zo sowieso veel zekerder.
Ze is los van de riem een blij ding en doet niks liever dan rondracen. Haar dan weer aan kunnen lijnen gaat steeds beter. (Ze loopt alleen los in omheind terrein met een lijntje eraan). Ze wordt sowieso steeds zekerder en maakt nog steeds stapjes vooruit maar buiten aan de riem blijft ze wat onzeker. Ze wil dan ook geen koekjes aannemen en vind zelfs mij wat spannend. Counter conditioning zou kunnen maar ze vindt het dan ook al eng als ik met mijn slagroomspuit of patéworstje aankom. Binnen trekt ze die bijna uit mijn hand haha.
Iemand nog tips?
Ze is los van de riem een blij ding en doet niks liever dan rondracen. Haar dan weer aan kunnen lijnen gaat steeds beter. (Ze loopt alleen los in omheind terrein met een lijntje eraan). Ze wordt sowieso steeds zekerder en maakt nog steeds stapjes vooruit maar buiten aan de riem blijft ze wat onzeker. Ze wil dan ook geen koekjes aannemen en vind zelfs mij wat spannend. Counter conditioning zou kunnen maar ze vindt het dan ook al eng als ik met mijn slagroomspuit of patéworstje aankom. Binnen trekt ze die bijna uit mijn hand haha.
Iemand nog tips?
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Onzeker hondje aan de riem
Heel veel geduld en positief blijven belonen .... dus voorraad slagroom spuiten in huis hebben 
-
Neeltje
Hier ook gedaan en iedere keer dezelfde route lopen die ze eng vindt, ik eindigde dan altijd in een gedeelte wat ze wel al fijn vond en zo is het vanzelf goed gekomen, oftewel, de aanhouder wint.
-
flamme
- Zeer actief
Ierse Setter
Geduld is geen probleem. Ze is hier in huis van 1 brokje zenuwen veranderd in een kleine kroeltante die probeert de 2 heren aan hun poten door de kamer te trekken haha.
Ze hangt ontzettend aan de andere 2. We zijn nu dus bezig met 2 "projectjes". Dat je best mag en kunt eten als er iemand in de buurt is (ze durft dat nl niet goed), dit wordt al beter.
En samen naar buiten ipv altijd met de anderen erbij. Ik neem haar vanaf het begin af aan al alleen mee. Dat gaat goed, als we met de auto gaan om ergens los te lopen. Zonder de andere 2 honden erbij doen we ook meerdere malen per week. En dan kan ik dus op de kop gaan staan en haar de hemel in prijzen, ze vindt het raar en gek en wil niet bij me komen als ik op mijn knieën ga of haar lok. Dat maakt haar belonen wel erg moeilijk. Zo gauw we thuiskomen is ze weer haar normale zelf. Ook als we bv naar mijn ouders lopen en daar aangekomen zijn zit ze direct weer in haar gewone modus.
Ze loopt ook dwangmatig aan de linkerkant. Zo gauw ze iets naar voren loopt en dat in de gaten heeft rent ze achter me langs om weer links naast me te lopen. Een soort overdreven "aan de voet". Ik gebruik dat nooit en heb dat ook niet gedaan sinds ze in huis is.
Het enige wat ik wil is dat ze zich ontspannen kan voelen aan de lijn. Tuigje of bandje maakt niks uit qua gedrag, wel merk ik dat ze een halsbandje prettiger vindt met omdoen.
Ik heb contact gehad met de mensen die haar hebben opgevangen en opgelapt in Spanje. Zij herkennen dit helemaal niet. Daar was ze gewoon een vrije blije gup. Zoals ze hier nu inmiddels 90% van de tijd ook weer is. Ze is nu bijna 11 maanden bij ons overigens en voor ons dus vanuit Spanje naar haar op opvangadres voor ons gegaan.
Ze hangt ontzettend aan de andere 2. We zijn nu dus bezig met 2 "projectjes". Dat je best mag en kunt eten als er iemand in de buurt is (ze durft dat nl niet goed), dit wordt al beter.
En samen naar buiten ipv altijd met de anderen erbij. Ik neem haar vanaf het begin af aan al alleen mee. Dat gaat goed, als we met de auto gaan om ergens los te lopen. Zonder de andere 2 honden erbij doen we ook meerdere malen per week. En dan kan ik dus op de kop gaan staan en haar de hemel in prijzen, ze vindt het raar en gek en wil niet bij me komen als ik op mijn knieën ga of haar lok. Dat maakt haar belonen wel erg moeilijk. Zo gauw we thuiskomen is ze weer haar normale zelf. Ook als we bv naar mijn ouders lopen en daar aangekomen zijn zit ze direct weer in haar gewone modus.
Ze loopt ook dwangmatig aan de linkerkant. Zo gauw ze iets naar voren loopt en dat in de gaten heeft rent ze achter me langs om weer links naast me te lopen. Een soort overdreven "aan de voet". Ik gebruik dat nooit en heb dat ook niet gedaan sinds ze in huis is.
Het enige wat ik wil is dat ze zich ontspannen kan voelen aan de lijn. Tuigje of bandje maakt niks uit qua gedrag, wel merk ik dat ze een halsbandje prettiger vindt met omdoen.
Ik heb contact gehad met de mensen die haar hebben opgevangen en opgelapt in Spanje. Zij herkennen dit helemaal niet. Daar was ze gewoon een vrije blije gup. Zoals ze hier nu inmiddels 90% van de tijd ook weer is. Ze is nu bijna 11 maanden bij ons overigens en voor ons dus vanuit Spanje naar haar op opvangadres voor ons gegaan.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
kun je haar wel makkelijk aanlijnen als de mannen erbij zijn?
wat dat aan de lijn lopen betreft zou ik haar laten doen wat ze doet, als ze graag links aan de voet loopt dan loopt ze maar links aan de voet.
ze vindt blijkbaar dat dat zo hoort en als jij haar dan wat anders wil laten doen zal ze daar eerder onzekerder dan zekerder van worden.
het kwartje valt vast wel een keer dat het ook anders kan en mag en zo niet heb je in elk geval een hond die niet trekt aan de lijn
wat dat aan de lijn lopen betreft zou ik haar laten doen wat ze doet, als ze graag links aan de voet loopt dan loopt ze maar links aan de voet.
ze vindt blijkbaar dat dat zo hoort en als jij haar dan wat anders wil laten doen zal ze daar eerder onzekerder dan zekerder van worden.
het kwartje valt vast wel een keer dat het ook anders kan en mag en zo niet heb je in elk geval een hond die niet trekt aan de lijn

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
flamme
- Zeer actief
Ierse Setter
Ja ze laat zich prima aanlijnen in huis als de heren erbij zijn. Sterker nog, ze springt me van enthousiasme bijna in de nek haha.renee-uk schreef:kun je haar wel makkelijk aanlijnen als de mannen erbij zijn?
Buiten gaat dat ook steeds beter. Ze komt niet helemaal naar ons toe als we roepen maar gaat dan op een meter afstand zitten zodat we haar aan kunnen lijnen.
Dat links lopen vind ik prima. Het iets vooruit lopen en dan om me heen rennen met een gedrukte houding omdat ze denkt dat ze wat fout gedaan heeft vind ik vervelend. Voor haar vooral maar ook een beetje voor mezelf omdat ik de hele tijd de lijn achter me langs aan het halen ben.
- renee-uk
- Zeer actief
hoe vang je haar nu dan, als je alleen met haar bent en ze losloopt en niet wil komen?flamme schreef:Ja ze laat zich prima aanlijnen in huis als de heren erbij zijn. Sterker nog, ze springt me van enthousiasme bijna in de nek haha.renee-uk schreef:kun je haar wel makkelijk aanlijnen als de mannen erbij zijn?
Buiten gaat dat ook steeds beter. Ze komt niet helemaal naar ons toe als we roepen maar gaat dan op een meter afstand zitten zodat we haar aan kunnen lijnen.
Dat links lopen vind ik prima. Het iets vooruit lopen en dan om me heen rennen met een gedrukte houding omdat ze denkt dat ze wat fout gedaan heeft vind ik vervelend. Voor haar vooral maar ook een beetje voor mezelf omdat ik de hele tijd de lijn achter me langs aan het halen ben.
misschien voelt ze jouw irritatie wel en reageert daarom gedrukt?
als je ze allemaal aan de lijn hebt, moeten de mannen dan volgen?
met andere woorden kan ze denken dat het zo hoort omdat ze jou dat commando hoort geven?
wat gebeurt er als je haar (stem)beloont voor dat links lopen en het gedrukte teruggaan naar haar uitgangspunt negeert?
ik denk ook alleen maar hardop hoor

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
flamme
- Zeer actief
Ierse Setter
Ehm even denken. Ik geef de heren eigenlijk nooit het commando volg. Ze lopen vanzelf gewoon mee eigenlijk. Dat gedrukte heeft ze vanaf het begin gehad, ook toen ze nog aan mijn been geplakt liep.
Het links lopen belonen zou ik best willen maar ik weet niet zo goed hoe. Natuurlijk met stem maar ik weet niet of ze dat ook ervaart als beloning.
Vangen hoef ik haar niet. Ook nooit gehoeven want ik heb er vanaf het begin een extra lijntje aan gehangen en zo kon ik haar gewoon pakken als ik rustig even ging zitten en ze in de buurt kwam.
Nu hoeft dat helemaal niet meer dus want nu komt ze naar me toe (ze loopt dan dus los en voor de zekerheid nog met het extra lijntje eraan) gaat op een meter afstand zitten en wacht tot ik haar aangelijnd heb. Daarna is ze meteen weer gedrukt en niet op haar gemak. Lange of korte lijn maakt dus niet uit.
Het verschil thuis en aangelijnd op straat is groot. Ze hoeft geen labrador te worden maar ik zou het fijn vinden als ze gewoon wat op haar gemak is.
Ik heb nu de indruk dat onze band nog niet goed genoeg is. Daar wil
Ik dus sowieso aan werken maar heb even wat aanwijzingen nodig hoe dan.
Het links lopen belonen zou ik best willen maar ik weet niet zo goed hoe. Natuurlijk met stem maar ik weet niet of ze dat ook ervaart als beloning.
Vangen hoef ik haar niet. Ook nooit gehoeven want ik heb er vanaf het begin een extra lijntje aan gehangen en zo kon ik haar gewoon pakken als ik rustig even ging zitten en ze in de buurt kwam.
Nu hoeft dat helemaal niet meer dus want nu komt ze naar me toe (ze loopt dan dus los en voor de zekerheid nog met het extra lijntje eraan) gaat op een meter afstand zitten en wacht tot ik haar aangelijnd heb. Daarna is ze meteen weer gedrukt en niet op haar gemak. Lange of korte lijn maakt dus niet uit.
Het verschil thuis en aangelijnd op straat is groot. Ze hoeft geen labrador te worden maar ik zou het fijn vinden als ze gewoon wat op haar gemak is.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Hoe vaak neem je haar alleen mee op wandeling?
-
flamme
- Zeer actief
Ierse Setter
Bijna dagelijks.Brindlecardi schreef:Hoe vaak neem je haar alleen mee op wandeling?
- renee-uk
- Zeer actief
als je haar vertelt wat een knappe meid ze is, op een hoge, blije, niet al te overdreven toon zal ze dat zeker als een (soort van) beloning ervaren, het is in elk geval geen correctie en dat snapt ze vast wel.flamme schreef:Ehm even denken. Ik geef de heren eigenlijk nooit het commando volg. Ze lopen vanzelf gewoon mee eigenlijk. Dat gedrukte heeft ze vanaf het begin gehad, ook toen ze nog aan mijn been geplakt liep.
ah, ik had begrepen dat ze niet kwam als ze alleen met je is, vandaar dat 'vangen'.
wat doe je als je haar aanlijnt?
praat je tegen haar (weer hoog en blij, maar niet overenthousiast) of ben je aan het sussen?
is het gedrukte gedoe niet te negeren?
ik bedacht net ook nog dat er honden zijn die alleen mee uit mogen helemaal niet zo leuk vinden als ze een roedeltje gewend zijn.
ik deed er bijvoorbeeld vroeger mijn witje cerva helemaal geen plezier mee, die vond er niks aan al die één op één aandacht en wilde niks liever dan dat er nog een hond meeging.
misschien is dat bij jouw kleintje ook wel het geval?

-
flamme
- Zeer actief
Ierse Setter
Dat laatste zou zomaar het geval kunnen zijn.
Belonen met een happy stemmetje doe ik wel.
Als ik haar aanlijn ben ik ook blij, als ze te onzeker is om te komen (wat steeds minder gebeurd gelukkig) negeer ik dat en als ik haar aan het reservelijntje heb en ik haar aangelijnd heb dan ben ik
alsnog blij. Met een hoog stemmetje.
Het gedrukte gedoe is wel te negeren. Ik probeer nu te zorgen dat ze niet om me heen loopt. Ik wordt in ieder geval niet boos ofzo.
Maar misschien is het inderdaad wel zo dat ze het gewoon fijner vindt wn blijft vinden met de heren erbij.
Als ik haar aanlijn ben ik ook blij, als ze te onzeker is om te komen (wat steeds minder gebeurd gelukkig) negeer ik dat en als ik haar aan het reservelijntje heb en ik haar aangelijnd heb dan ben ik
Het gedrukte gedoe is wel te negeren. Ik probeer nu te zorgen dat ze niet om me heen loopt. Ik wordt in ieder geval niet boos ofzo.
Maar misschien is het inderdaad wel zo dat ze het gewoon fijner vindt wn blijft vinden met de heren erbij.
- renee-uk
- Zeer actief
of je wil toch nog te vlug en heeft ze meer tijd nodigflamme schreef:Dat laatste zou zomaar het geval kunnen zijn.
want wat ik hier in je laatste post lees is dat er wel vooruitgang in zit, al gaat het langzaam.
ik geloof dat ik gewoon nog een maand of wat verder zou gaan zoals je nu doet en het dan nog eens bekijken.
doe je ook wat met haar als ze losloopt op dat afgesloten stuk?
wil ze spelen?

-
flamme
- Zeer actief
Ierse Setter
Ja ik wil sowieso te snel. Ze maakt zeker nog stapjes vooruit! Knap kind
Als ze losloopt doen we niet veel behalve het "hierrrr" oefenen. Dan wil ze best wat lekkers.
Voor nu dan maar even hetzelfde door. Dat heeft tot nu toe voor ons op alle andere vlakken ook gewerkt.
Verder belonen met stem en kijken wanneer ze klaar is voor meer kleine stapjes vooruit, ook buiten.
Als ze losloopt doen we niet veel behalve het "hierrrr" oefenen. Dan wil ze best wat lekkers.
Voor nu dan maar even hetzelfde door. Dat heeft tot nu toe voor ons op alle andere vlakken ook gewerkt.
Verder belonen met stem en kijken wanneer ze klaar is voor meer kleine stapjes vooruit, ook buiten.
- renee-uk
- Zeer actief
misschien kun je als ze losloopt wat meer doen dan alleen het hier oefenen?flamme schreef:Ja ik wil sowieso te snel. Ze maakt zeker nog stapjes vooruit! Knap kind![]()
wil ze niet wat brokjes zoeken of zo?
riet wou nooit echt op de hondenmanier spelen met ballen enzo, maar die vond het geweldig als we verstoppertje deden.
dan ging ik achter een boom staan en kwam ze me opzoeken en dat bouwde ik dan zo uit dat ik aan de andere kant van haar achter die boom vandaan kwam.
vond ze prachtig
of ik deed een soort tikkertje met haar, vond ze ook leuk alhoewel niet zo leuk als verstoppertje.
maar dat soort onnozele spelletjes bouwt wel ook een band.

-
flamme
- Zeer actief
Ierse Setter
Ik ga er over nadenken en ermee aan de slag. Vind het al fijn te kezen dat ik niet op de verkeerde weg zit. Ze is tenslotte mijn eerste min of meer volwassen herplaatsertje.
Dank je wel voor je moeite renee
Dank je wel voor je moeite renee