Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

benchtraining - van alert naar ontspannen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

benchtraining - van alert naar ontspannen?

Ongelezen bericht door mijke »

Ik ben met Skittle bezig met benchtraining. uit zichzelf gaat hij er niet in, dus heb ik hem afgelopen week in de bench gevoerd, en af en toe hem er even in gezet met het deurtje dicht en brokjes gevoerd door de spijlen. Nu vindt ie de bench dus leuk, en ben ik de tijd aan het opvoeren tussen twee brokjes. Alleen; hij blijft steeds alert in de bench zitten wachten op die brokjes. Terwijl het eigenlijk de bedoeling is dat ie er gaat ontspannen. Er in liggen als ie heel moe is en slaapt werkt niet. Hoe zouden jullie die stap maken van alert naar ontspannen?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: benchtraining - van alert naar ontspannen?

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik zou de bench naast me zetten eigenlijk en vingers door de spijlen heen als de hond onrustig is.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Dat heb ik geprobeerd, ik ben er zelfs voor gaan liggen als voorbeeld van dat het slapietijd is :P Maar hij blijft gewoon heel netjes rechtop zitten wachten op het volgende brokje, en als het te lang duurt wil hij er weer uit.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

(wat) brokje(s) niet uit de hand geven maar in de bench gooien, voordat hij erin gaat?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
mijke
Zeer actief

Ook al geprobeerd ja. T Is werkelijk heel schattig zoals is er blijft zitten, ongeacht wat ik ook doe. Maar niet de bedoeling :P
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco was eerst ook altijd constant alert in de bench als ik weg ging. Op een gegeven moment viel bij hem het kwartje dat hij ook kon gaan liggen slapen. Tegenwoordig zit hij niet eens meer in de bench en gaat hij lekker op de bank liggen tot ik weer thuis ben. Ik heb me er gewoon niets van aangetrokken dat hij niet rustig ging liggen in de bench. Ik had wel als grote voordeel dat hij bij de fokker al aan de bench gewend was en ook al geoefend had met in z'n eentje in een bench
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mijke schreef:Ook al geprobeerd ja. T Is werkelijk heel schattig zoals is er blijft zitten, ongeacht wat ik ook doe. Maar niet de bedoeling :P
en als je er niet bij blijft als ie eenmaal in die bench de koekjes die jij er ingegooid hebt heeft opgegeten?

ik had jan als pup in de bench voor de broodnodige slaapjes.
daar hadden we een heel ritueel voor: samen in de keuken uit de speciale hondensnoepjespot een koekje halen, samen naar de bench, koekje erin en daarna jan, deurtje dicht, 'welterusten jan' en ik ging verder met wat ik aan het doen was.
als ie dan weer wakker was mocht ie er weer uit.

misschien kun je zoiets alsnog ook doen met skittle, eventueel na een benchstop van een weekje?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

renee-uk schreef:
mijke schreef:Ook al geprobeerd ja. T Is werkelijk heel schattig zoals is er blijft zitten, ongeacht wat ik ook doe. Maar niet de bedoeling :P
en als je er niet bij blijft als ie eenmaal in die bench de koekjes die jij er ingegooid hebt heeft opgegeten?

ik had jan als pup in de bench voor de broodnodige slaapjes.
daar hadden we een heel ritueel voor: samen in de keuken uit de speciale hondensnoepjespot een koekje halen, samen naar de bench, koekje erin en daarna jan, deurtje dicht, 'welterusten jan' en ik ging verder met wat ik aan het doen was.
als ie dan weer wakker was mocht ie er weer uit.

misschien kun je zoiets alsnog ook doen met skittle, eventueel na een benchstop van een weekje?
Zo doe ik het idd ook, werkt perfect :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

In plaats van brokjes iets van een kauwbotje geven waar hij wat langer mee bezig is? Of een moeilijke Kong?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
mijke
Zeer actief

Kong heb ik geprobeerd, kauwbotje ook. Die wil hij niet eten in de bench, hij gaat zitten wachten op brokjes (die vindt ie het allerlekkerst).

Zo'n ritueel heb ik ook geprobeerd maar hij gaat niet slapen. Hij wacht op brokjes en als die niet komen dan wil hij er uit (piepen, aan deurtje krabben etc.) Erbij blijven of juist weggaan maakt geen verschil. Ook brokjes er van tevoren in gooien niet.
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Hier heb ik ze na een wandeling als ze eigenlijk ergens in de kamer wilde dutten wat beloningsnoepjes in de bench gelegd en haar er met zachte hand naar toe gedirigeerd en als ze er dan inzat zelf voor de opening gaan zitten zonder het deurtje dicht te doen eventueel met arm/hand in de bench en gewoon rustig blijven zitten (let op iPad in de hand want het kan ff duren) totdat ze gaat liggen slapen.
Bij mij heeft het gelukkig niet lang geduurd....
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik blijf er in het begin net zolang bij zitten totdat ze slapen. Niks zeggen, niks geven, niet aankijken, gewoon erbij zitten en zelf heel goed ontspannen.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Bench naast het bed, als je gaat slapen pup erin, deurtje dicht en :slaap2:
Bij een piepje even kriebel door het deurtje heen en paar keer per nacht eruit voor een plas.
Werkte als een trein, ze zochten al heel snel zelf de bench op als ze moe waren (bench op slaapkamer en beneden).
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

mijke schreef:Kong heb ik geprobeerd, kauwbotje ook. Die wil hij niet eten in de bench, hij gaat zitten wachten op brokjes (die vindt ie het allerlekkerst).

Zo'n ritueel heb ik ook geprobeerd maar hij gaat niet slapen. Hij wacht op brokjes en als die niet komen dan wil hij er uit (piepen, aan deurtje krabben etc.) Erbij blijven of juist weggaan maakt geen verschil. Ook brokjes er van tevoren in gooien niet.
Je kan die lekkere brokjes toch ook in de kong doen? Als hij dat door heeft, kan je ze een beetje vastplakken in de kong met wat smeerkaas ofzo? Zo is hij steeds wat langer bezig en kan je steeds wat langer wegblijven.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

maaiike17 schreef:
mijke schreef:Kong heb ik geprobeerd, kauwbotje ook. Die wil hij niet eten in de bench, hij gaat zitten wachten op brokjes (die vindt ie het allerlekkerst).

Je kan die lekkere brokjes toch ook in de kong doen? Als hij dat door heeft, kan je ze een beetje vastplakken in de kong met wat smeerkaas ofzo? Zo is hij steeds wat langer bezig en kan je steeds wat langer wegblijven.
Inderdaad, Kong met brokjes zou ik proberen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Waar woon je?
Nala heeft verlatingsangst gehad tot 8 maanden. Wij hebben de bench helemaal als fijn gekregen bij de crate games en dus bench training bij de jolige groentjes in Limburg.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
mijke
Zeer actief

Ik woon in Groningen ;) maar dit is sowieso iets waar ik geen betaalde hulp voor ga inschakelen hoor. Alle bovenstaande tips had ik ook al geprobeerd maar meneer is volhardend :LOL:
Nu ben ik het probleem vanaf een andere kant gaan benaderen en zijn we bezig met trainen buiten de bench. Eerst af = lekkers, dat wordt straks ontspannen af = lekkers en als hij de default settle onder de knie heeft en ik het gedrag op meerdere plekken geproofed heb gaan we het weer in de bench proberen. Het is een omweg dus we zullen zien of dat werkt!
mijke
Zeer actief

Heavy schreef:
mijke schreef:Ik woon in Groningen ;) maar dit is sowieso iets waar ik geen betaalde hulp voor ga inschakelen hoor. Alle bovenstaande tips had ik ook al geprobeerd maar meneer is volhardend :LOL:
Nu ben ik het probleem vanaf een andere kant gaan benaderen en zijn we bezig met trainen buiten de bench. Eerst af = lekkers, dat wordt straks ontspannen af = lekkers en als hij de default settle onder de knie heeft en ik het gedrag op meerdere plekken geproofed heb gaan we het weer in de bench proberen. Het is een omweg dus we zullen zien of dat werkt!
Ontspannen af =lekkers lijkt me erg moeilijk aan te leren ? Een beetje slimme hond blijft alert wachten op het lekkers toch ? Sommige honden vinde de bench écht niet leuk en zullen nooit ontspannen :wink:
Een beetje slimme hond heeft het juist snel genoeg door ;) Ik had het Oor iig in een mum van tijd geleerd. Met een heel ander doel toen hoor, namelijk om haar mee te nemen naar restaurants. Maar het werkte prima. Zoek op YouTube maar naar 'kikopup default settle'!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

En het gewoon oké vinden dat hij blijft zitten? Ik doe Willem nu ook soms overdag in de Bench en zolang hij stil is kijk ik niet eens wat hij doet. Als je steeds op hem gaat letten merkt hij dat misschien en blijft daardoor alert?

Als hij wil zitten zou ik hem lekker laten. Hij merkt vanzelf dat liggen net zoveel oplevert.
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Nou dat ie blijft zitten is geen probleem, maar het oprekken van de tijd tussen de brokjes liep tegen een max aan. Als het langer dan ongeveer 3 minuten duurt gaat ie piepen en krabben (of stapt hun er uit als de deur niet dicht is). Dat negeren is zinloos want dat gaat over in echt janken en paniek dus dat doen we maar niet. Maar ik krijg de tijd dus niet verder opgerekt, en ik denk dat dat komt omdat ie té veel op dat lekkers gefocust is. Dat is ook de reden trouwens dat de kong niet werkt denk ik, bij is te hyper om rustig op dat ding te kauwen tot er wat uit komt.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Is het absoluut nodig dat hij aan de bench went? Ik bedoel, zijn er in jullie situatie momenten dat hij er echt in zal moeten?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief

Waarom kan het geen paniek zijn? Hij is natuurlijk wel krap 2 weken geleden in een bench met auto en vliegtuig hierheen gekomen. Vooral dat laadruim in een vliegtuig lijkt me geen pretje. Het lijkt me best goed mogelijk dat hij daardoor een niet al te gezellige associatie met een bench heeft.
Alfilillo schreef:Is het absoluut nodig dat hij aan de bench went? Ik bedoel, zijn er in jullie situatie momenten dat hij er echt in zal moeten?
Ja écht wel, het zou fijn zijn als we weer eens een nachtje zonder pup in ons gezicht kunnen slapen. Los in de kamer is pies-, kak- en slooptechnisch écht nog geen optie helaas.
mijke
Zeer actief

Ja het is ook niet het alleen zijn wat hij zo vreselijk vindt want ik zit dan nog gewoon bij de bench. Het is echt het opgesloten zitten zonder dat er direct voldoende beloning tegenover staat.
Alleen zijn (nouja, met Oor samen) in de kamer gaat tot nu toe prima maar uiteraard wordt er dan af en toe wel wat gesloopt. Gister in een kwartier tijd een tijdschrift plus een knuffel in duizend stukjes plus hij had de waterbak door de hele kamer gesleept. Opzich geen punt, maar voor een hele nacht durf ik dat toch niet aan. Er staat een open kast met boeken en spellen die ik liever heel wil houden bijvoorbeeld. En ik heb ook niet zo'n zin om smorgens een ondergepieste en gekakte kamer te moeten opruimen :P
mijke
Zeer actief

Hmnee helaas zitten we qua ruimte precies zo dat eigenlijk geen enkele kamer sloopproof te maken valt.
mijke
Zeer actief

Nouuuu zo cru is het nou ook weer niet :P Ik heb mijn huis volledig opgeruimd, er slingert niks in de woonkamer. Maar jaaa ik heb open boekenkasten, dat is een luxe waarvan je pas met een pup beseft dat je die uberhaupt had. En er is geen ruimte om die for the time being elders neer te zetten. En dat plas opruimen (en poep dus), tsja die 30 seconden valt inderdaad best mee, maar we hebben Skittles nu 2 weken en de woonkamer stinkt echt een uur in de wind. Als we weg zijn gaan de ramen wagenwijd open, we ruimen alles stante pede op, boenen het flink na met sop en spuiten met geurneutralisator tot we een ons wegen, maar de stank is gewoonweg niet weg te krijgen. Ik weet niet hoe andere mensen dat doen met hun pup tijdens het onzindelijk zijn? Maar in ieder geval geldt voor ons dus hoe minder ongelukjes hoe beter!

Trouwens als ik alleen zou zijn zou ik elke nacht met beide honden in bed slapen. Maar dat ben ik niet en dan is zo'n bed ineens best krap ('s morgens kramp omdat je in een rare houding lag omdat je anders op de pup rolt, stijve schouder omdat de pup óp de deken tussen ons in slaapt en je rug dus bloot ligt). Maar nog veel belangrijker, wij willen kinderen, en daar komt momenteel even helemaal niks van terecht als dat terrorbeest tussen ons in ligt :mrgreen:

Dusja dat ie 's nachts in de bench kan zou echt heel, heel, héél erg fijn zijn. Maar ook weer niet dusdanig belangrijk dat ik zin heb om hem er in te forceren incluis gillen, paniek en weetikveel.
mijke
Zeer actief

Hm nu je het zegt, we hebben misschien nog wel een oude deur die we voor de boekenkast kunnen zetten!
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Hoe gaat het met de benchtraining of heb je besloten het huis puppyproof te maken?

Hier soortgelijke situatie. Tot Lily zo'n 4 of 4,5 maand was, sloopte ze niet veel. Maar toen begon het toe te nemen: kussen in een onbewaakt ogenblik gekilled, achterkanten van boeken in de boekenkast kapot geknabbeld, plaatsjesalbum van de jongens verscheurt, en vooral scheenbeschermers, die zijn het helemaal. De honden zijn nu dan ook alleen nog in de woonkamer, keuken, gang, en op het balkon (dat is heel groot met allerlei hoekjes en gaatjes). Zo heb ik het beter onder controle. Zo min mogelijk laten slingeren (bijkomend voordeel dat het nog nooit zo opgeruimd geweest is) en een houten plaat tegen de boekenkast gezet. Het gaat nu behoorlijk goed (behalve dan de scheenbeschermer die ik gisteren in de haast onder een grote stapel kleren had verstopt toen ik snel weg moest. Die was bij thuiskomst in minuscule stukjes gebeten.) Zoals Heavy zegt, 's nachts wordt er eigenlijk nauwelijks gesloopt want dan slaapt ze.
Je schrijft dat je ook last hebt van pis- en poeplucht. Hoewel Lily nog best veel ongelukjes heeft, stinkt het hier gelukkig niet... Maar goed, nu Skittles van de diarree af is en je tips hebt om de pislucht te bestrijden is dit probleem hopelijk ook opgelost.
Ben benieuwd hoe het met kleine Skittles gaat!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief

Sinds een paar dagen kan Skittles tijdens het eten een uur of anderhalf in de bench. De default settle training heeft daar zeker bij geholpen want toen ik stopte met voertjes geven begon hij het hele scala aan gedragingen te laten zien die bij al geoefend had. Zitten, naar me toe komen, pootjes, en dus ook liggen en ontspannen. Toen heb ik hem direct overladen met brokjes en het deurtje weer open gezet. De x erna viel het kwartje direct en heeft hij gewoon in de bench gelegen tot we klaar waren met eten en hij zijn brokjes kreeg :cheer:

So far so good dus!

Qua nacht hebben we de ruimte van de honden beperkt tot de voorkamer. De katten hebben de achterkamer en kunnen via onze slaapkamer naar de gang waar hun naam staat. We hebben het tapijt weggegooid en houten planken tegen de boekenkast gezet. Er ligt helaas wel elke ochtend aardig wat plas en poep. Toen hij nog in bed sliep werd ik vanzelf wakker als hij wakker werd en ging ik er gelijk uit om daarna weer verder te slapen. Maar nu kan hij ons natuurlijk niet wakker maken. En een wekker zetten helpt weinig want soms moest hij al om 4 uur, soms pas om 8 uur en soms helemaal niet. Nouja hopelijk komt dat nog, dat hij het langer op kan houden. Hoewel ik even niet zo 123 kan bedenken welke prikkel hem daar überhaupt toe zou aanzetten. Nouja we zien wel. We kunnen iig weer fatsoenlijk slapen en das érrug fijn!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”