Wat ik totaal niet snap is dat mensen een reu nemen en hem dan willen castreren omdat hij reuiig doet. Waarom neem je dan een reu?Alfilillo schreef:Nou.... Je kan echt niet zo stellig beweren dat een gecastreerde hond sloom, oud en niet-mooi (lelijk?) wordt. Of leef jij op een andere planeet? Veel gecastreerde honden blijven juist hun speelsheid houden omdat ze niet met grote-honden-dingen bezig hoeven te zijn. Laten we stellen dat sommige honden hun levendigheid verliezen (ik geloof wel dat dat bij jouw hond gebeurde als je dat zegt), maar zéker niet alle.gyanty schreef: Dag levendigheid, activiteit en dag prachtige hond (spieren worden minder dus zakt iets uit, vacht wordt dof en minder mooi)
Kay werd makkelijker toen hij 3 jaar was en supermakkelijk toen hij 5 jaar was. Met castratie heb ik mijn twijfels daarover, maar dan had ik nu met 8 jaar denk ik een afgeleefde hon gehad, want hij gedraagt zich nu al als oude man, laat staan wat het dan was geworde/
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zou castreren de oplossing kunnen zijn?
Moderator: moderatorteam
-
63673J
Re: Zou castreren de oplossing kunnen zijn?
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Je quote mij hier en dat snap ik even niet. Heb ik gezegd dat ik een reu zou castreren omdat hij reuig doet? Ik zeg alleen dat mijn ervaring is dat niet alle gecastreerde reuen sloom, oud en lelijk zijn. That's all.jvanringen schreef:Wat ik totaal niet snap is dat mensen een reu nemen en hem dan willen castreren omdat hij reuiig doet. Waarom neem je dan een reu?Alfilillo schreef:Nou.... Je kan echt niet zo stellig beweren dat een gecastreerde hond sloom, oud en niet-mooi (lelijk?) wordt. Of leef jij op een andere planeet? Veel gecastreerde honden blijven juist hun speelsheid houden omdat ze niet met grote-honden-dingen bezig hoeven te zijn. Laten we stellen dat sommige honden hun levendigheid verliezen (ik geloof wel dat dat bij jouw hond gebeurde als je dat zegt), maar zéker niet alle.gyanty schreef: Dag levendigheid, activiteit en dag prachtige hond (spieren worden minder dus zakt iets uit, vacht wordt dof en minder mooi)
Kay werd makkelijker toen hij 3 jaar was en supermakkelijk toen hij 5 jaar was. Met castratie heb ik mijn twijfels daarover, maar dan had ik nu met 8 jaar denk ik een afgeleefde hon gehad, want hij gedraagt zich nu al als oude man, laat staan wat het dan was geworde/
-
63673J
Nou, ik weet niet of dat zo is hoor, dat mensen vooraf dingen weten. Bij ons in de buurt hebben mensen kippen genomen, want dat vonden ze leuk en gezellig. Maar nou leggen die kippen steeds eieren en daar weten ze zich geen raad mee en je moet ze steeds rapen, zo'n gedoe. Ik zeg: je weet toch dat kippen eieren leggen? Nee, want er is geen haan bij dus dan leggen ze geen eieren. Ik heb niet zo'n hoge pet op van het weetvermogen van de gemiddelde mens.malinois schreef:Als t al weinig heeft blijft er niks meer over... in mijn vb geef ik aan waarom er bijna niet gecastreerd wordt in de africhting. Als t niks zou doen dan liet t gros de honden wel castreren veel makkelijker met loopse teven etc. Het doet dus heel veel. Dat probeer ik ermee te zeggen. Ik heb 2 totaal verschillende reuen ook qua temperament vader en zoon maar toch erg veel drift en dat wil ik graag zo houden dat maakt nl de hond. Daarom heb ik reuen.Alfilillo schreef:Nee klopt, is een sheltie. Maar we hadden het toch over het verschil gecastreerde of niet-gecastreerde reu? Niet welk ras meer drift in zich heeft.malinois schreef:Die heeft ze dan vast ook niet daarop uitgezochtAlfilillo schreef:Mijn zus heeft ook een reu, een 'echte' wel te verstaan. Zit weinig drift in hoor, en hij is nog geen vier. (Wel een superleuk beest trouwens.) Ook tussen 'echte' reuen zitten grote verschillen.
Dat weet je vooraf als je een reu neemt lijkt me.
-
63673J
Het was een algemene opmerking, het was niet de bedoeling om jou te quoten en toen het tot me doordrong kon ik het niet meer veranderen.Alfilillo schreef: Je quote mij hier en dat snap ik even niet. Heb ik gezegd dat ik een reu zou castreren omdat hij reuig doet? Ik zeg alleen dat mijn ervaring is dat niet alle gecastreerde reuen sloom, oud en lelijk zijn. That's all.
- dagmar88
- Zeer actief
Alfilillo schreef:Je quote mij hier en dat snap ik even niet. Heb ik gezegd dat ik een reu zou castreren omdat hij reuig doet? Ik zeg alleen dat mijn ervaring is dat niet alle gecastreerde reuen sloom, oud en lelijk zijn. That's all.jvanringen schreef:Wat ik totaal niet snap is dat mensen een reu nemen en hem dan willen castreren omdat hij reuiig doet. Waarom neem je dan een reu?Alfilillo schreef:Nou.... Je kan echt niet zo stellig beweren dat een gecastreerde hond sloom, oud en niet-mooi (lelijk?) wordt. Of leef jij op een andere planeet? Veel gecastreerde honden blijven juist hun speelsheid houden omdat ze niet met grote-honden-dingen bezig hoeven te zijn. Laten we stellen dat sommige honden hun levendigheid verliezen (ik geloof wel dat dat bij jouw hond gebeurde als je dat zegt), maar zéker niet alle.gyanty schreef: Dag levendigheid, activiteit en dag prachtige hond (spieren worden minder dus zakt iets uit, vacht wordt dof en minder mooi)
jij vindt ze niet lelijk. het verschil is bijna altijd duidelijk zichtbaar.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ben wel benieuwd naar jullie meningen over de volgende situatie. Ik zit er namelijk ook over te denken Skye te laten castreren. Voornamelijk omdat hij nu al de halve dag klappertandend en kwijlend bij Nova haar plasjes staat. En als er een loopste teef is eet hij 3 dagen niet.
Aan de andere kant ben ik dan benieuwd of de reactie van andere volle reuen naar Skye gaat veranderen. Met teven, jonge honden en gecastreerde reuen gaat het altijd goed. Met volle reuen die gewoon normaal doen ook. Maar heel vaak hebben andere volle reuen de behoefte om te komen patsen en dan is het knokken.
Ik ben dus benieuwd of dat als Skye gecastreerd zou zijn je dat ook voorkomt.
Aan de andere kant ben ik dan benieuwd of de reactie van andere volle reuen naar Skye gaat veranderen. Met teven, jonge honden en gecastreerde reuen gaat het altijd goed. Met volle reuen die gewoon normaal doen ook. Maar heel vaak hebben andere volle reuen de behoefte om te komen patsen en dan is het knokken.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik heb sinds ruim 2 jaar ook voor het eerst in mijn leven een reu in huis. Bewust gekozen omdat ikmdat verstandiger vond bij mijn teef die niet gemakkelijk is naar sommige andere honden.
Voor mij was het dus ook nieuw, het reuengedrag in vergelijkimg met het gedrag van mijn teven.
Nu heb ik de mazzel dat ik een reu heb die zelden tot nooit patst,,die conflictvermijdend is en erg zachtaardig.
Maar ook hij heeft welmeens typische reuenstreken laten zien, zoals klappertanden of zichnzowat vastzuigen aan een graspolletje. En hij kan soms enorm verliefd zijn op gecastreerde reuen.
Ik heb van omstanders zeer regelmatig te horen gekregen dat ik hem maar moest laten castreren want dan zou dat allemaal ineens over zijn, en zou hij zijn concentratie veel meer op mij kunnen houden. Het is toch een kruising, hij heeft zijn ballen toch helemaal niet nodig, is ook wel eens als argument gegeven...
Dat heb ik dus niet gedaan,,ik verbiedt hem aan mijn teefje te gaan lebberen en als ik niet wilmdat hijmergens markeert of blijft staan snuffen dan sommeer ik hem door te lopen.,als hij bij een castraat blijft plakken en verliefd gaat lopen doen dan haal ik hem daar weg en loop ik door.
Hij weet inmiddels prima hoe het hoort en gaat zelden nog de fout in. Hij is dus prima te hanteren als volle reu en ziet er ook nog eens prachtig uit met zijn gespierde lijf en steeds mannelijker uitstraling.
Geen jaar op mijn hoofd die hem zal laten castreren als oplossing voor welk probleem dan ook.
Voor mij was het dus ook nieuw, het reuengedrag in vergelijkimg met het gedrag van mijn teven.
Nu heb ik de mazzel dat ik een reu heb die zelden tot nooit patst,,die conflictvermijdend is en erg zachtaardig.
Maar ook hij heeft welmeens typische reuenstreken laten zien, zoals klappertanden of zichnzowat vastzuigen aan een graspolletje. En hij kan soms enorm verliefd zijn op gecastreerde reuen.
Ik heb van omstanders zeer regelmatig te horen gekregen dat ik hem maar moest laten castreren want dan zou dat allemaal ineens over zijn, en zou hij zijn concentratie veel meer op mij kunnen houden. Het is toch een kruising, hij heeft zijn ballen toch helemaal niet nodig, is ook wel eens als argument gegeven...
Dat heb ik dus niet gedaan,,ik verbiedt hem aan mijn teefje te gaan lebberen en als ik niet wilmdat hijmergens markeert of blijft staan snuffen dan sommeer ik hem door te lopen.,als hij bij een castraat blijft plakken en verliefd gaat lopen doen dan haal ik hem daar weg en loop ik door.
Hij weet inmiddels prima hoe het hoort en gaat zelden nog de fout in. Hij is dus prima te hanteren als volle reu en ziet er ook nog eens prachtig uit met zijn gespierde lijf en steeds mannelijker uitstraling.
Geen jaar op mijn hoofd die hem zal laten castreren als oplossing voor welk probleem dan ook.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou scheelt weer eten toch? Geintje*Skye* schreef:Ben wel benieuwd naar jullie meningen over de volgende situatie. Ik zit er namelijk ook over te denken Skye te laten castreren. Voornamelijk omdat hij nu al de halve dag klappertandend en kwijlend bij Nova haar plasjes staat. En als er een loopste teef is eet hij 3 dagen niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Bishy
- Zeer actief
@skye, mijn castraat was net zo druk met tevenplasjes als mijn intacte reu.
-
Blafke
- Actief
- Aantal honden: 1
Nou, ik ben er voor nu aan uit en laat mijn hond (nog) niet castreren.
Dus nogmaals bedankt voor alle antwoorden.
Dus nogmaals bedankt voor alle antwoorden.
- gyanty
- Zeer actief
Ik wil niet zeggen dat een gecastreerde hond sloom, oud en lelijk is. Maar dat castratie duidelijk zichtbaar is, wil ik wel degelijk zeggen. Als de gemiddelde reu niet ineens drastisch zou veranderen als hij gecastreerd was, waarom zou het castreren dan zo ontzettend populair zijn als de gemiddelde aanvraag van castratie, druk jonge reuen gedrag is?, niet bereikbaar is? Na castratie hebben we schijnbaar ineens vele rustigere honden wat dus helemaal niet inherent meer is aan de daadwerkelijke leeftijd. Je krijgt een gevoelsleeftijd van minimaal 2 jaar erbij. En hij wordt ineens bereikbaar. Moeten we onze jonge puberzonen ook maar castreren als ze een beetje uit de band springen? Dat hoort erbij toch?Alfilillo schreef:Nou.... Je kan echt niet zo stellig beweren dat een gecastreerde hond sloom, oud en niet-mooi (lelijk?) wordt. Of leef jij op een andere planeet? Veel gecastreerde honden blijven juist hun speelsheid houden omdat ze niet met grote-honden-dingen bezig hoeven te zijn. Laten we stellen dat sommige honden hun levendigheid verliezen (ik geloof wel dat dat bij jouw hond gebeurde als je dat zegt), maar zéker niet alle.gyanty schreef: Dag levendigheid, activiteit en dag prachtige hond (spieren worden minder dus zakt iets uit, vacht wordt dof en minder mooi)
Maar de hond moet tegenwoordig maar snel inbinden en wel klaar zijn met zijn wilde haren met maximaal 1,5 jaar, terwijl 3 jaar een veel realistischer beeld is om volwassen te worden.
En ja ze zakken gewoon uit. Bij paarden zie je dat veel beter als bij honden (voor lekenogen). Maar hoe jonger de hond hoe later de groeischijven sluiten (en je dus vaak veel grotere honden krijgt, dit is overigens gewoon wetenschap) en hoe minder de spieren onder invloed hebben gestaan onder testosteron en dus minder ontwikkeld zijn en ze takkelen ook snel af die spieren na castratie (ook duidelijk te zien bij hengsten die laat gecastreerd worden). Dat betekend niet meteen een uitgezakte dikzak, maar een beduidend minder atletisch gebouwde hond, waar je harder aan moeten om er een beetje mooie bespiering op te krijgen (zo adviseerde dierenarts zelfs om de teef van mijn zus ook niet te laten castreren, vanwege bespiering de ze nodig heeft na een dubbele heupkopresectie bij hd-e)
En de vacht verliest net iets glans. Dat betekend niet meteen een slecht verzorgde vacht en totaal geen glans meer. De vacht is net wat anders. Je haalt de castraten er dus al op 2 uiterlijke kenmerken uit.
En die speelsigheid? Ik vin dat relatief meevallen. Bij erg jong gecastreerde reuen zie je het wel iets meer, maar de helft is ook beduidend minder actief en toch iets uitgeblust. Ik vind spel vaak veel minder langdurig. Moet je eens zien hoe die van mij nog met speeltjes door het huis gooit, gemiddelde castraat doet daar nog echt steeds aan onder hoor.
Bij mijn hond zou het gebeurd zijn, die zou echt suf geworden zijn. Maar hij heeft zoals eerder hier genoemd een behoorlijk werkdrift en dat is ook voor een huishond leuk hoor. Werk namelijk in de breedste zin. Hij wil altijd wat voor je doen en het goed doen en lief en geweldig gevonden worden. Maar het ging niet zo zeer om mijn hond, maar om de gemiddelde castraat. Ik heb er heel wat mee te maken gehad op de hondenschool, in het dierenasiel en in al mijn hondendingen. Dus nee leef vast niet op een andere planeet. Zie heel veel honden gewoon.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
De Correspondent heeft laatst een artikel gepubliceerd over de werking van testosteron. Het gaat over mensen, maar nog steeds is het heel toepasselijk. Het gaat over de vooroordelen over testosteron en wat de gevolgen zijn van een hoog en laag testosteron spiegel.
Als je de correspondent op facebook opzoekt, dan staat hij tussen de gratis gedeelde artikelen. Via google kan ik m niet vinden.
Als je de correspondent op facebook opzoekt, dan staat hij tussen de gratis gedeelde artikelen. Via google kan ik m niet vinden.

- Paisley
- Zeer actief
De Correspondent heeft laatst een artikel gepubliceerd over de werking van testosteron. Het gaat over mensen, maar nog steeds is het heel toepasselijk. Het gaat over de vooroordelen over testosteron en wat de gevolgen zijn van een hoog en laag testosteron spiegel.

- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
En toch worden er nog steeds reuen aan de lopende band gecastreerd ... vind dat dat dan zo tegenstrijdig met wat je hier (en op internet) leest.
Bij ons in het park ook. Een leuke jonge hond (nog geen 1 jaar) die ging rijden op dingen. Ik had nog verteld dat het door spanning kan komen (had de begeleider van puppy cursus verteld) en die man zou het gaan aankijken. Nu is die hond dus gecastreerd. Kwam hij vandaag op het speelveld en meteen alle reuen erop af en die hond aflikken bij zijn kont. Die hond helemaal van slag. Terwijl die hond verder nooit agressief of brutaal was, alleen dat af en toe rijden was eigenlijk het vervelende, en nu liep hij vol stress en grommend door dat veld. Snap echt niet dat mensen dan zo makkelijk overstag gaan.
Weet natuurlijk niet hoe het met Tobi gaat aflopen, maar in mijn ogen zal een stabiele reu niet zomaar gaan vechten met elke reu die hij tegenkomt. We gaan het wel zien
Bij ons in het park ook. Een leuke jonge hond (nog geen 1 jaar) die ging rijden op dingen. Ik had nog verteld dat het door spanning kan komen (had de begeleider van puppy cursus verteld) en die man zou het gaan aankijken. Nu is die hond dus gecastreerd. Kwam hij vandaag op het speelveld en meteen alle reuen erop af en die hond aflikken bij zijn kont. Die hond helemaal van slag. Terwijl die hond verder nooit agressief of brutaal was, alleen dat af en toe rijden was eigenlijk het vervelende, en nu liep hij vol stress en grommend door dat veld. Snap echt niet dat mensen dan zo makkelijk overstag gaan.
Weet natuurlijk niet hoe het met Tobi gaat aflopen, maar in mijn ogen zal een stabiele reu niet zomaar gaan vechten met elke reu die hij tegenkomt. We gaan het wel zien
_Esmee
-
Alfilillo
- Zeer actief
Dat klinkt al een stuk genuanceerder. Toch stel ik wel een aantal vraagtekens bij je redenering. Is de reden voor castratie bijvoorbeeld werkelijk meestal druk jong reuengedrag, of eerder agressie en hyperseksueel gedrag? In het geval van TS of LongFields, zou ik zeggen, dit is gewoon reuengedrag dat te handelen is, hij zit zichzelf ook niet in de weg, dus waarom castreren? In het geval van Skye vind ik het een ander verhaal, dan zou ik het persoonlijk serieus overwegen. Ik denk dat je de dingen niet zo zwart/wit moet zien, er is zoveel verschil tussen verschillende individuen, tussen verschillende rassen. Waarom stellen dat het áltijd slecht is, of áltijd goed? Dat dogmatische, daar heb ik moeite mee. Als een hond zelf overgefrustreerd wordt, in die mate dat hij niet lekker in zijn vel zit (niet eten, obsessief gedrag etc) en in zijn vrijheid beperkt moet worden (hoe vaak kom ik geen reuen tegen die absoluut niet los mogen omdat ze anders andere reuen in de haren vliegen?), en die zijn er, dan vind ik castratie geen slechte oplossing. Wordt zijn vacht iets minder mooi, heeft hij wat minder bespiering? Dat zijn zaken waar de baas van wakker ligt, de hond niet, dus dan vind ik het nogal egoistisch als je de hond gefrustreerd rond laat lopen omdat jij zélf graag een mannelijke gespierde hond wil met veel drift.gyanty schreef:Ik wil niet zeggen dat een gecastreerde hond sloom, oud en lelijk is. Maar dat castratie duidelijk zichtbaar is, wil ik wel degelijk zeggen. Als de gemiddelde reu niet ineens drastisch zou veranderen als hij gecastreerd was, waarom zou het castreren dan zo ontzettend populair zijn als de gemiddelde aanvraag van castratie, druk jonge reuen gedrag is?, niet bereikbaar is? Na castratie hebben we schijnbaar ineens vele rustigere honden wat dus helemaal niet inherent meer is aan de daadwerkelijke leeftijd. Je krijgt een gevoelsleeftijd van minimaal 2 jaar erbij. En hij wordt ineens bereikbaar. Moeten we onze jonge puberzonen ook maar castreren als ze een beetje uit de band springen? Dat hoort erbij toch?Alfilillo schreef:Nou.... Je kan echt niet zo stellig beweren dat een gecastreerde hond sloom, oud en niet-mooi (lelijk?) wordt. Of leef jij op een andere planeet? Veel gecastreerde honden blijven juist hun speelsheid houden omdat ze niet met grote-honden-dingen bezig hoeven te zijn. Laten we stellen dat sommige honden hun levendigheid verliezen (ik geloof wel dat dat bij jouw hond gebeurde als je dat zegt), maar zéker niet alle.gyanty schreef: Dag levendigheid, activiteit en dag prachtige hond (spieren worden minder dus zakt iets uit, vacht wordt dof en minder mooi)
Maar de hond moet tegenwoordig maar snel inbinden en wel klaar zijn met zijn wilde haren met maximaal 1,5 jaar, terwijl 3 jaar een veel realistischer beeld is om volwassen te worden.
En ja ze zakken gewoon uit. Bij paarden zie je dat veel beter als bij honden (voor lekenogen). Maar hoe jonger de hond hoe later de groeischijven sluiten (en je dus vaak veel grotere honden krijgt, dit is overigens gewoon wetenschap) en hoe minder de spieren onder invloed hebben gestaan onder testosteron en dus minder ontwikkeld zijn en ze takkelen ook snel af die spieren na castratie (ook duidelijk te zien bij hengsten die laat gecastreerd worden). Dat betekend niet meteen een uitgezakte dikzak, maar een beduidend minder atletisch gebouwde hond, waar je harder aan moeten om er een beetje mooie bespiering op te krijgen (zo adviseerde dierenarts zelfs om de teef van mijn zus ook niet te laten castreren, vanwege bespiering de ze nodig heeft na een dubbele heupkopresectie bij hd-e)
En de vacht verliest net iets glans. Dat betekend niet meteen een slecht verzorgde vacht en totaal geen glans meer. De vacht is net wat anders. Je haalt de castraten er dus al op 2 uiterlijke kenmerken uit.
En die speelsigheid? Ik vin dat relatief meevallen. Bij erg jong gecastreerde reuen zie je het wel iets meer, maar de helft is ook beduidend minder actief en toch iets uitgeblust. Ik vind spel vaak veel minder langdurig. Moet je eens zien hoe die van mij nog met speeltjes door het huis gooit, gemiddelde castraat doet daar nog echt steeds aan onder hoor.
Bij mijn hond zou het gebeurd zijn, die zou echt suf geworden zijn. Maar hij heeft zoals eerder hier genoemd een behoorlijk werkdrift en dat is ook voor een huishond leuk hoor. Werk namelijk in de breedste zin. Hij wil altijd wat voor je doen en het goed doen en lief en geweldig gevonden worden. Maar het ging niet zo zeer om mijn hond, maar om de gemiddelde castraat. Ik heb er heel wat mee te maken gehad op de hondenschool, in het dierenasiel en in al mijn hondendingen. Dus nee leef vast niet op een andere planeet. Zie heel veel honden gewoon.
Ook denk ik dat de vergelijking met onze puberzonen niet opgaat. Lopen wij met onze zonen met een band om hun nek door het dorp? Sluiten we ze op in huis, of zelfs in een bench, als we de deur uitgaan? Leggen we ze seksueel aan banden? Als je puur natuur wil, kun je beter geen honden nemen, wat dat gaat in zekere mate sowieso al tegen de natuur in. Toch begrijp ik je gevoel daarover wel hoor, ik vind dat zelf ook heel paradoxaal.
Een heel ander punt is casteren om de hondenpopulatie aan banden te leggen. In Nederland is dat denk ik niet zo´n punt, maar hier in Spanje wel. Dat is ook de reden waarom asiels en stichtingen de honden standaard castreren. Is het de perfecte oplossing? Nee. Maar op dit moment is het de minst slechte. Asiels krijgen zoveel te maken met gedumpte ongewenste nestjes, dat ik me wel kan voorstellen dat ze er alles aan doen om niet na een snelle wip weer 10 ongewenste pups aan de man te moeten brengen.
Nu lijkt het misschien of ik een voorstander ben van castratie ten alle tijden, maar als je goed gelezen hebt zie je dat dat niet zo is.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat doen ze dan niet meer denk je? Daar helpt castratie niet tegen. Daarnaast vind ik t vrij normaal dat niet elke reu met een wildvreemde andere reu overweg kan. Ik zou niet weten waarom dat wel moet kunnen eigenlijk.Alfilillo schreef:Als een hond zelf overgefrustreerd wordt, in die mate dat hij niet lekker in zijn vel zit (niet eten, obsessief gedrag etc) en in zijn vrijheid beperkt moet worden (hoe vaak kom ik geen reuen tegen die absoluut niet los mogen omdat ze anders andere reuen in de haren vliegen?), en die zijn er, dan vind ik castratie geen slechte oplossing.
De vacht kan dusdanig veranderen dat t gaat broeien. Dat t dus erg vervelend voor de hond. Bespiering hebben ze hard nodig als ze ouder worden. Ik weet zeker dat mijn teef niet zo oud was geworden als ze niet zo bespierd was geweest.Alfilillo schreef:Wordt zijn vacht iets minder mooi, heeft hij wat minder bespiering? Dat zijn zaken waar de baas van wakker ligt, de hond niet, dus dan vind ik het nogal egoistisch als je de hond gefrustreerd rond laat lopen omdat jij zélf graag een mannelijke gespierde hond wil met veel drift.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
De keren dat er hier gevochten is door Tay is wel op 1 hand te tellen en dat was eigenlijk als de andere hond hem pijn deed of lelijk tegen hem deed. Dat pikt hij dan weer niet. Nu luistert hij weer heel goed, dus kan ik hem eigenlijk altijd stoppen/voorkomen. Het zijn namelijk wel dezelfde types waar het niet mee klikt. Dus nee, ik merk idd niet dat ze met elke reu vechten. Hij kan met de meeste reuen (volle reuen) eigenlijk nog heel goed overweg. Tenminste, de reuen waar ik hem bij laat. Want nee, ik verwacht niet dat hij alle reuen leuk vindt. Hij heeft een hekel aan bepaalde type honden (qua gedrag) en dan maakt reu of teef niet uit. Als het qua karakter klikt, dan maakt het niet uit dat het een volle reu is.tobi__ schreef:En toch worden er nog steeds reuen aan de lopende band gecastreerd ... vind dat dat dan zo tegenstrijdig met wat je hier (en op internet) leest.
Ik heb 2 teven in huis met 1 reu. De oudste teef is om medische redenen gecastreerd, maar houdt als ik op mijn reu af ga wel een cyclus. De jongste wordt gewoon nog loops en ja, dan eet hij slechter, klappertand bij plasjes en heeft het een paar dagen moeilijk. Dat vind ik dan weer heel normaal eigenlijk, ik probeer het zo prettig mogelijk te maken voor hem en ze worden dus een aantal dagen gescheiden. Ik vind dat niet gefrustreerd gedrag eigenlijk. Hij raakt gefrustreerder als hij zijn bal niet krijgt.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Alfilillo schreef:Dat klinkt al een stuk genuanceerder. Toch stel ik wel een aantal vraagtekens bij je redenering. Is de reden voor castratie bijvoorbeeld werkelijk meestal druk jong reuengedrag, of eerder agressie en hyperseksueel gedrag? In het geval van TS of LongFields, zou ik zeggen, dit is gewoon reuengedrag dat te handelen is, hij zit zichzelf ook niet in de weg, dus waarom castreren? In het geval van Skye vind ik het een ander verhaal, dan zou ik het persoonlijk serieus overwegen. Ik denk dat je de dingen niet zo zwart/wit moet zien, er is zoveel verschil tussen verschillende individuen, tussen verschillende rassen. Waarom stellen dat het áltijd slecht is, of áltijd goed? Dat dogmatische, daar heb ik moeite mee. Als een hond zelf overgefrustreerd wordt, in die mate dat hij niet lekker in zijn vel zit (niet eten, obsessief gedrag etc) en in zijn vrijheid beperkt moet worden (hoe vaak kom ik geen reuen tegen die absoluut niet los mogen omdat ze anders andere reuen in de haren vliegen?), en die zijn er, dan vind ik castratie geen slechte oplossing. Wordt zijn vacht iets minder mooi, heeft hij wat minder bespiering? Dat zijn zaken waar de baas van wakker ligt, de hond niet, dus dan vind ik het nogal egoistisch als je de hond gefrustreerd rond laat lopen omdat jij zélf graag een mannelijke gespierde hond wil met veel drift.gyanty schreef:Ik wil niet zeggen dat een gecastreerde hond sloom, oud en lelijk is. Maar dat castratie duidelijk zichtbaar is, wil ik wel degelijk zeggen. Als de gemiddelde reu niet ineens drastisch zou veranderen als hij gecastreerd was, waarom zou het castreren dan zo ontzettend populair zijn als de gemiddelde aanvraag van castratie, druk jonge reuen gedrag is?, niet bereikbaar is? Na castratie hebben we schijnbaar ineens vele rustigere honden wat dus helemaal niet inherent meer is aan de daadwerkelijke leeftijd. Je krijgt een gevoelsleeftijd van minimaal 2 jaar erbij. En hij wordt ineens bereikbaar. Moeten we onze jonge puberzonen ook maar castreren als ze een beetje uit de band springen? Dat hoort erbij toch?Alfilillo schreef:Nou.... Je kan echt niet zo stellig beweren dat een gecastreerde hond sloom, oud en niet-mooi (lelijk?) wordt. Of leef jij op een andere planeet? Veel gecastreerde honden blijven juist hun speelsheid houden omdat ze niet met grote-honden-dingen bezig hoeven te zijn. Laten we stellen dat sommige honden hun levendigheid verliezen (ik geloof wel dat dat bij jouw hond gebeurde als je dat zegt), maar zéker niet alle.gyanty schreef: Dag levendigheid, activiteit en dag prachtige hond (spieren worden minder dus zakt iets uit, vacht wordt dof en minder mooi)
Ook denk ik dat de vergelijking met onze puberzonen niet opgaat. Lopen wij met onze zonen met een band om hun nek door het dorp? Sluiten we ze op in huis, of zelfs in een bench, als we de deur uitgaan? Leggen we ze seksueel aan banden? Als je puur natuur wil, kun je beter geen honden nemen, wat dat gaat in zekere mate sowieso al tegen de natuur in. Toch begrijp ik je gevoel daarover wel hoor, ik vind dat zelf ook heel paradoxaal.
Een heel ander punt is casteren om de hondenpopulatie aan banden te leggen. In Nederland is dat denk ik niet zo´n punt, maar hier in Spanje wel. Dat is ook de reden waarom asiels en stichtingen de honden standaard castreren. Is het de perfecte oplossing? Nee. Maar op dit moment is het de minst slechte. Asiels krijgen zoveel te maken met gedumpte ongewenste nestjes, dat ik me wel kan voorstellen dat ze er alles aan doen om niet na een snelle wip weer 10 ongewenste pups aan de man te moeten brengen.
Nu lijkt het misschien of ik een voorstander ben van castratie ten alle tijden, maar als je goed gelezen hebt zie je dat dat niet zo is.
- *Skye*
- Zeer actief
Dankjewel voor je reactie, eigenlijk een beetje dezelfde situatie als waar ik in zit. Eigenlijk ook van plan Nova 2x loops te laten worden (minimaal) en in de eerste instantie dacht ik dat gaat wel goed komen. Maar als ik nu al merk hoe hij er op reageert begin ik er toch aan te twijfelen. Maar dit is een mooi topic om het van alle kanten goed te overwegen wat ik wel of niet doe.Heavy schreef:Jip is gecastreerd en klappertand nog steeds bij plasjes*Skye* schreef:Ben wel benieuwd naar jullie meningen over de volgende situatie. Ik zit er namelijk ook over te denken Skye te laten castreren. Voornamelijk omdat hij nu al de halve dag klappertandend en kwijlend bij Nova haar plasjes staat. En als er een loopste teef is eet hij 3 dagen niet.
Ik ben dus benieuwd of dat als Skye gecastreerd zou zijn je dat ook voorkomt.Ik heb hem laten castreren omdat hij erg op Heavy reageerde . Het was de bedoeling om Heavy 2 keer loops te laten worden en haar dan te laten helpen en dan zou de rust weer terug zijn .
Jip reageerde al erg op loopse teven in de buurt vooral toen er in 1 keer 3 teven bij kwamen wonendat hij niet at of klappertande vond ik niet zon probleem maar het joelen en huilen vond ik wel een probleem en mijn buren ook
![]()
Toen werd Heavy eindelijk loops na 15 maanden en was hij niet te houdenmaar even doorzetten maar gelukkig kon ik ze wel scheiden . Heavy buiten in de kennel en Jip binnen. Maar het arme beest draaide helemaal door en wist zich geen raad met zichzelf . En ik maar fietsen met hem en rennen .
Uiteindelijk na de tweede keer is Heavy geholpen en bleek ze een van de weinige te zijn die na verwijderen van eierstokken toch een soort van cycles bleef houden en was ik er klaar mee en heb hem laten castreren . Eerst met chip (volgens mij was dat al na de eerste loopsheid van Heavy )
En ja hij is veranderd . Rustiger in zijn kop . Geen geloei en gejank meer . Meer aandacht voor mij tijdens de wandelingen en hij speelt met stokken of een bal tijdens een wandeling wat hij eerder nooit deed uitzichzelf . Het contact met reuen is niet veranderd . Hij is nig steeds gespannen met reuen en kan prima met teven .
Helaas is hij wel erg aantrekkelijk geworden voor reuen maar kan dat prima afsnauwen . Wel heeft hij klachten gekregen als trillen en last van spieren en of gewrichten na de castratie . Maar ik weet natuurlijk niet of hij dat zonder castratie ook gehad zou hebben .
Als we geen reu en teef hadden gehad dan had ik het niet gedaan want zijn gedrag buitenhuis kon ik wel mee leven . Maar een hond die met kwijlende bek door een deur heen wil is niet gezellig . Dit is wel een reden voor ons om geen 2 honden meer samen te nemen .
Ik merk ook inderdaad dat de enige plek waar er zo heftig/ negatief wordt gereageerd op castreren zonder echte medische reden hier op het forum is. Bijna iedereen die ik spreek (andere hondeneigenaren/ dierenwinkel eigenaren/ zelfs dierenartsen) zijn verbaasd als ik vertel dat ik Skye niet heb gecastreerd. De dierenarts wilde bij Nova bij haar eerste afspraak meteen inplannen voor de castratie/sterilisatie?. Nu ben ik sowieso van mening dat als je het wilt doen de hond eerst uitgegroeid moet zijn, lichamelijk en mentaal.
Ik heb wel het idee dat er hier op het forum heel veel kennis zit en neem dat zeker niet licht op. Ben blij met alle reacties op dit topic, maar net als Alfilillo vind ik het soms ook wel heel zwart wit. Ja natuurlijk moet je een reu niet castreren omdat je er dan vanuit gaat dat al het reuen gedrag weg valt, maar dat wilt niet zeggen dat je sowieso maar niet moet castreren. Het is denk ik gewoon belangrijk de voors en de tegens tegen elkaar af te wegen.
Een paar keer wordt er in dit topic ook gezegd dat als je geen zin hebt in reuen gedrag je geen reu had moeten nemen. Ik moet zeggen dat ik me voor het beginnen aan een hond me er aardig in heb verdiept. Maar ik loop toch tegen heel veel dingen aan die ik nooit had verwacht en toen ook nergens heb gevonden/ gelezen. Zo zouden border collies baasgericht zijn en weinig behoefte hebben aan contact met andere honden. Als je dat leest dan komt het niet in je op dat je uit moet kijken met andere reuen omdat het vaak niet goed matcht tussen 2 volle reuen. Nu maakt het mij niet zo heel veel uit, ik zorg wel dat mijn hond bij mij blijft en niet bij de andere hond komt. Maar ik wist van te voren niet dat andere mensen dat dus vaak niet doen.
Zoals er hier op het forum over dingen wordt gedacht is vaak een utopie die je in de 'echte' wereld niet hebt. Als iedereen zo zou zijn als de meeste mensen hier op het forum zou het een heel stuk fijner zijn om honden te hebben. Als ik voor ik een hond had genomen had geweten wat ik nu wist, zou ik het allemaal heel anders hebben gedaan. En inderdaad had ik dan misschien wel geen reu genomen.
Hopelijk dat dit forum nieuwe hondeneigenaren kan helpen in het voorbereiden op wat je kan verwachten als je een hond neemt.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Dat komt volgens mij omdat sommige mensen hier eerlijk gezegd nogal een ehhh... intensetobi__ schreef:En toch worden er nog steeds reuen aan de lopende band gecastreerd ... vind dat dat dan zo tegenstrijdig met wat je hier (en op internet) leest.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
de gemiddelde hondeneigenaar weet niet eens waar de staart van een hond zit. Die kan dus ook totaal niet beoordelen of het goed of slecht is geweest. Nee hij vertoont dat gedrag wat minder, dat hij dan een paar jaar eerder door zn hoeven zakt omdat de bespiering totaal weg is daar wordt niet aan gedacht of naar gekeken. Evenals naar de vacht... ach hij heeft het wat warmer dan scheren we hem toch... ik zie hier niet anders gebeuren: een hovawart, een husky allemaal honden die gewoon hun vacht normaal zouden kunnen houden. Maar die zo immens dik is geworden dat ze er niet meer mee op straat kunnen lopen, niet alleen zomers maar ook in het voor- en najaar. Honden die dat voorheen wel konden trouwens maar dat komt door de ouderdom zeggen ze dan (4+ is schijnbaar al oud)mijke schreef:Dat komt volgens mij omdat sommige mensen hier eerlijk gezegd nogal een ehhh... intensetobi__ schreef:En toch worden er nog steeds reuen aan de lopende band gecastreerd ... vind dat dat dan zo tegenstrijdig met wat je hier (en op internet) leest.mening hebben over castreren. Wij hebben zelf altijd gecastreerde reutjes gehad en verreweg de meeste honden van mijn oma, ooms, tantes waren ook gecastreerd en dat gaf heus niet plotsklaps allerhande problemen. Ja, er kan wat veranderen, en dat kan ten goede of ten slechte of allebei, en meestal zijn er niet eens significante veranderingen. Er wordt hier op het forum soms gedaan alsof je met het castreren je reu een doodvonnis geeft, en gezien het grote aantal honden dat overal ter wereld gezellig gecastreerd door het leven gaat is dat natuurlijk gewoon onzin.

-
Alfilillo
- Zeer actief
Heb je daar bronnen van? Van dat ongecastreerde reuen en teven langer leven dan gecastreerde? Het zou bestbkunnen hoor, maar ik vraag me af of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.malinois schreef:de gemiddelde hondeneigenaar weet niet eens waar de staart van een hond zit. Die kan dus ook totaal niet beoordelen of het goed of slecht is geweest. Nee hij vertoont dat gedrag wat minder, dat hij dan een paar jaar eerder door zn hoeven zakt omdat de bespiering totaal weg is daar wordt niet aan gedacht of naar gekeken. Evenals naar de vacht... ach hij heeft het wat warmer dan scheren we hem toch... ik zie hier niet anders gebeuren: een hovawart, een husky allemaal honden die gewoon hun vacht normaal zouden kunnen houden. Maar die zo immens dik is geworden dat ze er niet meer mee op straat kunnen lopen, niet alleen zomers maar ook in het voor- en najaar. Honden die dat voorheen wel konden trouwens maar dat komt door de ouderdom zeggen ze dan (4+ is schijnbaar al oud)mijke schreef:Dat komt volgens mij omdat sommige mensen hier eerlijk gezegd nogal een ehhh... intensetobi__ schreef:En toch worden er nog steeds reuen aan de lopende band gecastreerd ... vind dat dat dan zo tegenstrijdig met wat je hier (en op internet) leest.mening hebben over castreren. Wij hebben zelf altijd gecastreerde reutjes gehad en verreweg de meeste honden van mijn oma, ooms, tantes waren ook gecastreerd en dat gaf heus niet plotsklaps allerhande problemen. Ja, er kan wat veranderen, en dat kan ten goede of ten slechte of allebei, en meestal zijn er niet eens significante veranderingen. Er wordt hier op het forum soms gedaan alsof je met het castreren je reu een doodvonnis geeft, en gezien het grote aantal honden dat overal ter wereld gezellig gecastreerd door het leven gaat is dat natuurlijk gewoon onzin.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb t over letterlijk door de hoeven zakken. Als ik hier kijk naar mn dit jaar overleden dame van bijna 15 heeft die echt enorm veel gehad aan dr bespiering die ze in dr (sportieve) leven had opgebouwd. Waar ik van mensen hier (woon aan t uitlaatbosje) hoor is dat ze (al erg vroeg imo) last krijgen met op staan, kracht zetten etc. Dat heeft die oude dame van mij nooit erg veel gehad. De dag dat ze niet meer op wilde staan en niet mee naar buiten wilde heb ik haar direct in laten slapen.Alfilillo schreef:Heb je daar bronnen van? Van dat ongecastreerde reuen en teven langer leven dan gecastreerde? Het zou bestbkunnen hoor, maar ik vraag me af of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.malinois schreef:de gemiddelde hondeneigenaar weet niet eens waar de staart van een hond zit. Die kan dus ook totaal niet beoordelen of het goed of slecht is geweest. Nee hij vertoont dat gedrag wat minder, dat hij dan een paar jaar eerder door zn hoeven zakt omdat de bespiering totaal weg is daar wordt niet aan gedacht of naar gekeken. Evenals naar de vacht... ach hij heeft het wat warmer dan scheren we hem toch... ik zie hier niet anders gebeuren: een hovawart, een husky allemaal honden die gewoon hun vacht normaal zouden kunnen houden. Maar die zo immens dik is geworden dat ze er niet meer mee op straat kunnen lopen, niet alleen zomers maar ook in het voor- en najaar. Honden die dat voorheen wel konden trouwens maar dat komt door de ouderdom zeggen ze dan (4+ is schijnbaar al oud)mijke schreef:Dat komt volgens mij omdat sommige mensen hier eerlijk gezegd nogal een ehhh... intensetobi__ schreef:En toch worden er nog steeds reuen aan de lopende band gecastreerd ... vind dat dat dan zo tegenstrijdig met wat je hier (en op internet) leest.mening hebben over castreren. Wij hebben zelf altijd gecastreerde reutjes gehad en verreweg de meeste honden van mijn oma, ooms, tantes waren ook gecastreerd en dat gaf heus niet plotsklaps allerhande problemen. Ja, er kan wat veranderen, en dat kan ten goede of ten slechte of allebei, en meestal zijn er niet eens significante veranderingen. Er wordt hier op het forum soms gedaan alsof je met het castreren je reu een doodvonnis geeft, en gezien het grote aantal honden dat overal ter wereld gezellig gecastreerd door het leven gaat is dat natuurlijk gewoon onzin.

-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Ik lees over een puber en dan ook nog eens die best wel eens wat onzeker en angstig is.
Waarschijnlijk overbluft hij die onzekerheid her en der en met een vriendje die hij goed kent kan hij natuurlijk wat makkelijker proberen eens macho te zijn dan bij onbekende honden.
Mijn probleemloze lulletje rozenwater, een heerlijke kruising die juist met alle honden wou spelen en nooit problemen had of zocht, is na zijn castratie een hele onzekere hond geworden.
Door zijn castratie werd hij vaak lastig gevallen door andere reuen, ze ruiken dan anders en veel reuen vinden het dan nodig zo'n castraat te moeten berijden.
Met als gevolg dat ik een angst agressieve onzekere reu kreeg die gewoon niet meer samen kon met andere reuen.
Met castratie verdwijnt ook de testosteron, een hormoon die voor mijn reu in elk geval het verschil uitmaakte tussen een goedzak en een angst agressieve probleem hond.
In die creche komt het heus wel goed. Reuen vechten doorgaans niet tot de dood en een puber mag best eens op zijn plek gezet worden.
Als je vertrouwen hebt in de begeleiding dan komt het daar ook prima voor elkaar. Vertrouw je de leiding niet en denk je dat zij de roedel niet goed onder controle hebben dan zou ik een andere oppas voor hem zoeken.
Deze site heeft een goed overzicht van alle wetenschappelijke feitjes over het wel en niet castreren.
http://www.eenhoornleijn.nl/stabij.main.htm
(In de linkerbalk even klikken op Catratie en sterilisatie)
Waarschijnlijk overbluft hij die onzekerheid her en der en met een vriendje die hij goed kent kan hij natuurlijk wat makkelijker proberen eens macho te zijn dan bij onbekende honden.
Mijn probleemloze lulletje rozenwater, een heerlijke kruising die juist met alle honden wou spelen en nooit problemen had of zocht, is na zijn castratie een hele onzekere hond geworden.
Door zijn castratie werd hij vaak lastig gevallen door andere reuen, ze ruiken dan anders en veel reuen vinden het dan nodig zo'n castraat te moeten berijden.
Met als gevolg dat ik een angst agressieve onzekere reu kreeg die gewoon niet meer samen kon met andere reuen.
Met castratie verdwijnt ook de testosteron, een hormoon die voor mijn reu in elk geval het verschil uitmaakte tussen een goedzak en een angst agressieve probleem hond.
In die creche komt het heus wel goed. Reuen vechten doorgaans niet tot de dood en een puber mag best eens op zijn plek gezet worden.
Als je vertrouwen hebt in de begeleiding dan komt het daar ook prima voor elkaar. Vertrouw je de leiding niet en denk je dat zij de roedel niet goed onder controle hebben dan zou ik een andere oppas voor hem zoeken.
Deze site heeft een goed overzicht van alle wetenschappelijke feitjes over het wel en niet castreren.
http://www.eenhoornleijn.nl/stabij.main.htm
(In de linkerbalk even klikken op Catratie en sterilisatie)

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Skye, ik denk uiteindelijk dat niemand je echt kan voorbereiden op hoe het is om een hond te hebben, al bereid je je nog zo goed voor. Ten eerste is iedereen die aan honden begint toch geneigd te bagataliseren of dingen door een (te) roze bril te zien. ten tweede barst het van de verschillende meningen over ieder denkbaar onderwerp, dus wat moet je geloven? En ten derde zijn toch alle honden weer anders.*Skye* schreef:Dankjewel voor je reactie, eigenlijk een beetje dezelfde situatie als waar ik in zit. Eigenlijk ook van plan Nova 2x loops te laten worden (minimaal) en in de eerste instantie dacht ik dat gaat wel goed komen. Maar als ik nu al merk hoe hij er op reageert begin ik er toch aan te twijfelen. Maar dit is een mooi topic om het van alle kanten goed te overwegen wat ik wel of niet doe.Heavy schreef:.*Skye* schreef:Ben wel benieuwd naar jullie meningen over de volgende situatie. Ik zit er namelijk ook over te denken Skye te laten castreren. Voornamelijk omdat hij nu al de halve dag klappertandend en kwijlend bij Nova haar plasjes staat. En als er een loopste teef is eet hij 3 dagen niet.
Ik merk ook inderdaad dat de enige plek waar er zo heftig/ negatief wordt gereageerd op castreren zonder echte medische reden hier op het forum is. Bijna iedereen die ik spreek (andere hondeneigenaren/ dierenwinkel eigenaren/ zelfs dierenartsen) zijn verbaasd als ik vertel dat ik Skye niet heb gecastreerd. De dierenarts wilde bij Nova bij haar eerste afspraak meteen inplannen voor de castratie/sterilisatie?. Nu ben ik sowieso van mening dat als je het wilt doen de hond eerst uitgegroeid moet zijn, lichamelijk en mentaal.
Ik heb wel het idee dat er hier op het forum heel veel kennis zit en neem dat zeker niet licht op. Ben blij met alle reacties op dit topic, maar net als Alfilillo vind ik het soms ook wel heel zwart wit. Ja natuurlijk moet je een reu niet castreren omdat je er dan vanuit gaat dat al het reuen gedrag weg valt, maar dat wilt niet zeggen dat je sowieso maar niet moet castreren. Het is denk ik gewoon belangrijk de voors en de tegens tegen elkaar af te wegen.
Een paar keer wordt er in dit topic ook gezegd dat als je geen zin hebt in reuen gedrag je geen reu had moeten nemen. Ik moet zeggen dat ik me voor het beginnen aan een hond me er aardig in heb verdiept. Maar ik loop toch tegen heel veel dingen aan die ik nooit had verwacht en toen ook nergens heb gevonden/ gelezen. Zo zouden border collies baasgericht zijn en weinig behoefte hebben aan contact met andere honden. Als je dat leest dan komt het niet in je op dat je uit moet kijken met andere reuen omdat het vaak niet goed matcht tussen 2 volle reuen. Nu maakt het mij niet zo heel veel uit, ik zorg wel dat mijn hond bij mij blijft en niet bij de andere hond komt. Maar ik wist van te voren niet dat andere mensen dat dus vaak niet doen.
Zoals er hier op het forum over dingen wordt gedacht is vaak een utopie die je in de 'echte' wereld niet hebt. Als iedereen zo zou zijn als de meeste mensen hier op het forum zou het een heel stuk fijner zijn om honden te hebben. Als ik voor ik een hond had genomen had geweten wat ik nu wist, zou ik het allemaal heel anders hebben gedaan. En inderdaad had ik dan misschien wel geen reu genomen.
Hopelijk dat dit forum nieuwe hondeneigenaren kan helpen in het voorbereiden op wat je kan verwachten als je een hond neemt.
Ik zou zelf bv nooit hebben geloofd dat herders echte jagers kunnen zijn. Toch heb ik er nu een en daar had ik bewust juist NIET voor gekozen. Gelukkig heb ik hem nu vrij goed onder controle en voor de rest moet ik er maar mee zien te dealen.
En zo geldt dat voor alles wat op je pad komt. Doe wat je kunt om de situatie te veranderen, en accepteer de rest.
Als jij denkt dat castratie de beste oplossing is, dan doe je dat. Er zijn genoeg waarschuwingen gegeven over de mogelijke consequenties, maar dat hoeft absoluut niet! Zelf heb ik geen slechte ervaringen ermee, ook niet bij mijn opvangers die allemaal gecastreerd werden ; policy stichting. Maar het is uitsluitend aan jou om die afweging te maken. Succes!
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Nova is nog niet loops geweest? Ik merkte hier thuis namelijk dat de aanloop naar de 1e loopsheid heftiger was voor Tay dan de echte loopsheid. Ja, op de dekrijpe dagen is het erg, maar dan komen ze niet bij elkaar, maar die aanloop naar de 1e loopsheid duurde redelijk lang en dat was het ergste.*Skye* schreef: Dankjewel voor je reactie, eigenlijk een beetje dezelfde situatie als waar ik in zit. Eigenlijk ook van plan Nova 2x loops te laten worden (minimaal) en in de eerste instantie dacht ik dat gaat wel goed komen. Maar als ik nu al merk hoe hij er op reageert begin ik er toch aan te twijfelen. Maar dit is een mooi topic om het van alle kanten goed te overwegen wat ik wel of niet doe.
-
blondie
- Zeer actief
Het is denk ik ook nog eens afhankelijk van de hond of hoe je er zelf mee om gaat.TessaThomas schreef:Nova is nog niet loops geweest? Ik merkte hier thuis namelijk dat de aanloop naar de 1e loopsheid heftiger was voor Tay dan de echte loopsheid. Ja, op de dekrijpe dagen is het erg, maar dan komen ze niet bij elkaar, maar die aanloop naar de 1e loopsheid duurde redelijk lang en dat was het ergste.*Skye* schreef: Dankjewel voor je reactie, eigenlijk een beetje dezelfde situatie als waar ik in zit. Eigenlijk ook van plan Nova 2x loops te laten worden (minimaal) en in de eerste instantie dacht ik dat gaat wel goed komen. Maar als ik nu al merk hoe hij er op reageert begin ik er toch aan te twijfelen. Maar dit is een mooi topic om het van alle kanten goed te overwegen wat ik wel of niet doe.
Ik kan niet beoordelen hoe Skye reageert bijvoorbeeld en hoe TS en vriend daar in huis mee omgaan.
Zelf kon ik het wel redelijk handelen met de volwassen reu en teef in huis en buiten met wandelen, ook met hoogtij dagen liep ik met de herders samen (ook los) en nu met Jol en Aki eigenlijk idem. In huis als het ons echt te gortig wordt (geen seconde meer bij elkaar kunnen laten omdat zowel teef als reu elkaar continue opzoeken) gaan ze apart, maar redelijk lang als wij erbij zijn tenminste, lopen ze los bij elkaar.
Toegeven dat het soms afzien is, maar het is hier te doen.
We zijn dan overigens wel heel kortaf als het gaat om de teven plasjes buiten, liefst niet aan laten snuffelen en rap doorlopen, zeker niet boven laten kwijlen en de reu zich laten verlekkeren bij het plasje
- Jeannettebo
- Zeer actief
Mijn gecastreerde kerel heeft overigens een erg goede bespiering en te dik vind ik hem dan weer juist niet....

- *Skye*
- Zeer actief
Als mensen een pup nemen zeg ik altijd dat ze zich moeten voorbereiden op het ergste en dan nog ergerlucie schreef: Skye, ik denk uiteindelijk dat niemand je echt kan voorbereiden op hoe het is om een hond te hebben, al bereid je je nog zo goed voor. Ten eerste is iedereen die aan honden begint toch geneigd te bagataliseren of dingen door een (te) roze bril te zien. ten tweede barst het van de verschillende meningen over ieder denkbaar onderwerp, dus wat moet je geloven? En ten derde zijn toch alle honden weer anders.
Ik zou zelf bv nooit hebben geloofd dat herders echte jagers kunnen zijn. Toch heb ik er nu een en daar had ik bewust juist NIET voor gekozen. Gelukkig heb ik hem nu vrij goed onder controle en voor de rest moet ik er maar mee zien te dealen.
En zo geldt dat voor alles wat op je pad komt. Doe wat je kunt om de situatie te veranderen, en accepteer de rest.
Als jij denkt dat castratie de beste oplossing is, dan doe je dat. Er zijn genoeg waarschuwingen gegeven over de mogelijke consequenties, maar dat hoeft absoluut niet! Zelf heb ik geen slechte ervaringen ermee, ook niet bij mijn opvangers die allemaal gecastreerd werden ; policy stichting. Maar het is uitsluitend aan jou om die afweging te maken. Succes!
Voor nu heb ik in ieder geval al gebeld voor informatie over de kosten enz. Nu nog even de knoop doorhakken wat we wel of niet gaan doen.
Nova is 7 maanden en nog niet loops geweest. Moet zeggen dat het nu al wel weer minder is hoe hij op haar reageert, maar anderhalve maand geleden dacht ik bijna dat ze toen loops zou gaan worden, toen was het echt niet normaal.TessaThomas schreef:Nova is nog niet loops geweest? Ik merkte hier thuis namelijk dat de aanloop naar de 1e loopsheid heftiger was voor Tay dan de echte loopsheid. Ja, op de dekrijpe dagen is het erg, maar dan komen ze niet bij elkaar, maar die aanloop naar de 1e loopsheid duurde redelijk lang en dat was het ergste.*Skye* schreef: Dankjewel voor je reactie, eigenlijk een beetje dezelfde situatie als waar ik in zit. Eigenlijk ook van plan Nova 2x loops te laten worden (minimaal) en in de eerste instantie dacht ik dat gaat wel goed komen. Maar als ik nu al merk hoe hij er op reageert begin ik er toch aan te twijfelen. Maar dit is een mooi topic om het van alle kanten goed te overwegen wat ik wel of niet doe.
Als wij het zat zijn als Skye te klef is richting Nova of te veel klappertand/ kwijlt of wat dan ook bij tevenplasjes dan kunnen we hem er wel in sturen. Hij rijdt bijna nooit op honden en toen hij laatst met een loopse teef aan het spelen was en er op wilde gaan rijden dan is een 'uh' genoeg om hem te laten stoppen (die persoon vertelde later pas dat de teef hoog loops was anders was ik al door gelopen). Maar je merkt dat hij er gefrustreerd van wordt en als dat minder wordt dan is dat wel prettig voor hem. Ook willen we absoluut niet het risico op een oeps nestje.blondie schreef: Het is denk ik ook nog eens afhankelijk van de hond of hoe je er zelf mee om gaat.
Ik kan niet beoordelen hoe Skye reageert bijvoorbeeld en hoe TS en vriend daar in huis mee omgaan.
Zelf kon ik het wel redelijk handelen met de volwassen reu en teef in huis en buiten met wandelen, ook met hoogtij dagen liep ik met de herders samen (ook los) en nu met Jol en Aki eigenlijk idem. In huis als het ons echt te gortig wordt (geen seconde meer bij elkaar kunnen laten omdat zowel teef als reu elkaar continue opzoeken) gaan ze apart, maar redelijk lang als wij erbij zijn tenminste, lopen ze los bij elkaar.
Toegeven dat het soms afzien is, maar het is hier te doen.
We zijn dan overigens wel heel kortaf als het gaat om de teven plasjes buiten, liefst niet aan laten snuffelen en rap doorlopen, zeker niet boven laten kwijlen en de reu zich laten verlekkeren bij het plasje, zelfde geldt trouwens van Jol (het teefje) want zij kan er ook wat van
Eigenlijk vanaf die loopse teef zit ik er vooral over te twijfelen. Het is natuurlijk ook wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de loopse teef, maar ik vind het geen fijn idee om een ander op te zadelen met een nest.
Hij krijgt verder geen bananen in zijn oren en zoekt het zelf ook verder niet op.
Mijn man heeft er meer moeite mee, maar dat komt ook omdat Skye beter naar mij luistert als naar hem. Hij vind het ook moeilijker om honden te lezen dus heeft vaker last van reuen pats opstootjes. Hij heeft nogal de neiging om stil te gaan staan en zich er mee te bemoeien, hoewel ik meer van het snel doorlopen ben en zelf uit de situatie blijven.
Maar goed, ik ben in ieder geval blij met dit topic en alle voors en tegens.
- Paisley
- Zeer actief
Zo ken ik ook honden die echt in een vraatzuchtige worst zijn veranderd die dik worden van een karig handje voer.Ik denk dat dat dik , lui en niet gespierd niet voorkomt bij baasjes die op voeding letten en genoeg beweging geven .Vacht was bij deze Herder wel een ramp![]()
Mn zus heeft er 1. Eeuwig zonde. Je moet er ook op letten dat ze niet vanalles opvreet wat niet eetbaar is. Dat was voor de castratie niet zo.
Ik heb met Mayke ook nergens last van. Ze mag eten wat ze wil en wordt daar niet dik van. De vacht is ook nauwelijks veranderd al staan honden met halflange vacht er bekend om.
Bij reuen werkt t vast ook iets anders al ken ik bij reuen ook genoeg voorbeelden waarbij castratie weinig met stofwisseling en vacht gedaan heeft