Bishy schreef:Wat geweldig weer wat je uit je honden weet te halen. Van harte!!
Jacky
Voor mij als leek: Is de SJP relatief het makkelijkst, dan MAP en dan working test?
SJP zijn gestandaardiseerde proeven, deze proeven staan dus vast in een reglement, ze zijn altijd en voor iedereen hetzelfde.
Het enige wat steeds veranderd is de locatie en dat maakt wel verschil, het ene water kan bijvoorbeeld veel breder zijn dan de ander (voor het over zwemmen) en in bos zit ook veel verschil (dichtheid, bramen etc) en voor de dirigeer bijvoorbeeld kan je een veld hebben met erg hoog gras (moeilijker te ruiken) of dat er nog sloten in het veld zitten waar de hond op verre afstand overheen moet etc.
De SJP heb je op 3 niveau's: C, B en A (waarvan C het laagste is en A het hoogste).
Van al deze niveau's zijn ook andere proeven, de workingtesten en de maps dus.
Het hoogste diploma wat je op de SJP's hebt behaald bepaald in welke klasse je de workingtest of map loopt.
De workingtesten en de maps zijn altijd meervoudige proeven (meerdere apporten per proef) en ze zijn de overtreffende trap van het niveau van je hoogste SJP diploma, eigenlijk kun je het een "verbreding" noemen, de apporten zijn wat moeilijker, afstanden verder, altijd meerdere apporten etc.
Heb je een SJP-C diploma mag je workingtesten in de C klasse lopen, dit zijn dus nog steeds apporten op C niveau (korte afstanden, in zicht) maar wel wat moeilijker dat wat je moet kunnen voor een SJP-C diploma.
Heb je een SJP-B diploma (voor de map-b moet je er 2 hebben) mag je workingtesten en map in de B klasse lopen, dit zijn dus allemaal apporten op B niveau, maar ook weer de overtreffende trap van het SJP-B diploma, hierbij moet je de hond vaak wel al enigzins een stukje kunnen dirigeren.
Heb je een SJP-A diploma (voor de map-a moet je er 2 hebben) mag je workingtesten en map in de A klasse lopen, allemaal apporten op A niveau dus en de overtreffende trap van het A diploma (afstanden mogen nog verder (soms is je hond een stipje in de verte) en vaak enorme verleidingen etc), workingtest-a en map-a zijn het hoogst wat je kan halen en via deze wedstrijden vind de selectie plaats voor nimrod en artemis (kampioenschapswedstrijd labradors).
Map en workingtest vind ik qua niveau vergelijkbaar van wat ik tot nu heb ervaren (als je dus dezelfde klasse neemt natuurlijk), het is alleen wel best "anders", de proeven zijn anders opgezet zeg maar.
Ik heb mijn honden echt voor de map getrained maar ze zijn slim en breed getrained dus hoewel het anders is wist Jack zich er gisteren toch wel raad mee
Zo beetje duidelijker

?